Onko sulla diagnosoitu adhd, add tai joku vastaava

Kaikenmaailman jaarittelu ja rupattelu täällä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Moderators: Balam-Acab, Kennedy Bakircioglu Kuutio, P O L L Y

Post Reply
Message
Author
talvisotakoira
1k
Posts: 1073
Joined: 06 Apr 2011, 19:51
Location: Kollaa ja Raattee

Re: Onko sulla diagnosoitu adhd, add tai joku vastaava

#91 Post by talvisotakoira » 14 Oct 2017, 22:30

AD/HD alles good.

Olen ollut mukana tarkkaavaisuushäiriöitä koskevassa tutkimuksessakin, koe-eläimenä siis. Tarkkaavaisuuteni häiriöitä on todennettu lukuisin testein anturit päässä ja minulla on (ollut) pääni toiminnasta varsin paljon erilaista informaatiota. Joillakin osa-alueilla on häikkää kaikkien muidenkin edestä, jotkut taasen toimivat vähän ylikorostuneen hyvin.

Concertan annostus oli täydet 72 mg/päivä, joka taitaa olla aikuisen maksimiannos. Sain sen (ihan pyytämättä), vaikka paino taisi olla lähempänä lasten painoluokkia. Sivuoireita ei juuri ollut, mutta joskus 2012 tienoilla ehkä kyllästyin lopullisesti. Vielä 2013 silloista päättötyötä tehdessä taisin hetkellisesti popsia pirini, sen jälkeen enää en. Nyt olen täti-ikäisenä käymässä työn ohella AMK:a läpi kahdessa vuodessa ilman hyväksilukuja, että näköjään olen opiskelunkin suhteen oppinut hallitsemaan itseni ja löytänyt sopivat tavat toimia. Elämä ei ole kaaosta millään muillakaan tärkeillä osa-alueilla. Toisaalta se taas vaatii sitä, että kaikki on pakko pitää kohtuu tarkassa kontrollissa koko ajan, ettei levähdä käsiin :P ja tilanne on ollut paljon pahempikin.

Kanssani asuva miesparka tosin kärsii välillä tästä "hekumallinen innostus -> pakahduttava epätoivo" -aaltoilusta, sekä siitä, että kotona jätän kaikki hujan hajan, unohtelen kummallisia asioita kummallisiin paikkoihin, kykenen olemaan täydellisesti huomaamatta niitä, jne. Olen myös jokseenkin onnettomuusaltis. Sen verran, että on henkikin meinannut lähteä, kun ei ehdi havannoida ympäristöään. Tapaturmavakuutusta ja sairaalapalveluja on tarvittu useamman kertaa.

Minua concerta rauhoitti, mutta tälleen keski-iän kynnyksellä en enää tahtoisikaan olla rauhallisempi. Ihan olen pystyynkuollut jo muutenkin. Yritän myös päästä irti diagnoosistani, sillä samalla tavalla kuin sen saaminen voi tietyllä tapaa tuoda helpotuksen, voi jossain määrin käydä ajan kanssa toisinkin päin. Alkaa liikaa elää diagnoosinsa mukaan ja uskoa, että asiat X eivät ole mahdollisia, eikä koskaan pysty siihen, tähän ja tuohon, koska mm. tarkkaavaisuushäiriö. Itselle meinas käydä näinkin ja olen sittemmin todistanut itselleni, ettei omalla kohdallani tämä pikku poikkeavuus kuitenkaan estänyt mitään. Vähän hidasti kyllä (tai silmämääräisesti nopeutti, kaikkiin suuntiin saman aikaisesti...).
Enkä minä nyt tässä yritä kertoa, että kaikkien pitäis, tai olisi mahdollista pärjätä samalla tavalla ja tarkkaavaisuushäiriökin on vain yksi osa ihmistä. Silti minussa elää usko, että kaiken maailman diagnoosit voivat välillä myös kääntyä itseään vastaan, jos niitä niiden saamisen myötä alkaakin vain toteuttaa entistä hanakammin.

User avatar
kiimainen dinosaur
-=00King Of PIF00=-
-=00King Of PIF00=-
Posts: 27248
Joined: 07 Feb 2013, 14:52
Location: Suomen viritystaajuusseuranta Pikes Peak

Re: Onko sulla diagnosoitu adhd, add tai joku vastaava

#92 Post by kiimainen dinosaur » 14 Oct 2017, 23:22

talvisotakoira wrote: kotona jätän kaikki hujan hajan, unohtelen kummallisia asioita kummallisiin paikkoihin, kykenen olemaan täydellisesti huomaamatta niitä, jne.
En o osannu varsinaisesti yhdistää kykenemättömyyttäni pistää takkia naulakkoon tai sulkea pöytälaatikoita, komeron ovia jne ja laittaa tavaroita takaisin paikoilleen (virallisesti diagnosimattomaan) keskittymishäiriööni. Puhelin, tupakat&tulukset, avaimet jne on kroonisesti hukassa. :D
Image
Bakom ett hörn står döden på lur
Han tar mig när han vill
Leikitäänkö hetki yhdessä ennen kuin kuollaan
Huolimatomuus, tä? ja kirjoitusvirheet

User avatar
la dolce fitta
pillubyrokraatti
Posts: 46366
Joined: 19 Jan 2007, 11:31
Location: tankomarkkinat

Re: Onko sulla diagnosoitu adhd, add tai joku vastaava

#93 Post by la dolce fitta » 14 Oct 2017, 23:28

Alfred Nobelaner wrote:
Chronosaurus wrote:
Sd.Kfz. 302 wrote:
Nötäpiipaa wrote:
Kenny Lust wrote:
Hemmetinmoinen sössö wrote:
Leland Kirjokairapalmer wrote:
Lörsson. wrote:Ei, mutta kaikki ei oo kohdallaan!
Image

User avatar
Tauski Security
1k
Posts: 1352
Joined: 26 Feb 2016, 21:46

Re: Onko sulla diagnosoitu adhd, add tai joku vastaava

#94 Post by Tauski Security » 14 Oct 2017, 23:38

Ei, mutta pitäis varmaan olla. Moni oire täsmää ja mulla on paljon add/adhd-tyypeille ominaisia käyttäytymismalleja. Pitäis varmaan käydä työterveydessä taas vänkäämässä jos vaikka suostuisivat tällä kertaa tutkimaan vähä tarkemmin "joo sulla on vähä stressiä" -diagnoosin sijaan.
Image
Spoiler:
Image

User avatar
Rasmus-mafioso
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 43604
Joined: 04 Mar 2004, 19:24
Location: mokuversumi

Re: Onko sulla diagnosoitu adhd, add tai joku vastaava

#95 Post by Rasmus-mafioso » 14 Oct 2017, 23:58

talvisotakoira wrote:tästä "hekumallinen innostus -> pakahduttava epätoivo" -aaltoilusta, sekä siitä, että kotona jätän kaikki hujan hajan, unohtelen kummallisia asioita kummallisiin paikkoihin, kykenen olemaan täydellisesti huomaamatta niitä, jne.
Eiks tää oo ihan normaalia?
jaltsun villain era wrote:
15 Jan 2024, 16:27
oletin Rasmus-mafiosoa raivokkaan demariksi. :confused2smoker:

User avatar
badger
8k
Posts: 8672
Joined: 15 Feb 2016, 19:46

Re: Onko sulla diagnosoitu adhd, add tai joku vastaava

#96 Post by badger » 15 Oct 2017, 00:24

duunikaverilla on kuulemma adhd, asperger ja autismi, en ole kyl ihan varma oliko osa näistä vitsailua, mutta aika erikoinen tapaus kuitenkin
keskustelu hänen kanssaan on välillä sellasta, ettei mua siinä tarviskaan ku hän esittää asian ja sitten heti perään kumoavan argumentin jne.
työkaverina melko ikävä ku ei tee omatoimisesti hommia ja jos ei ole kiva tehtävä niin tekee työn hitaasti tai koittaa saada jonkun muun tekeen sen,
ei tunnu paljo kiinnostavan vaikka työkaverit joutus tekeen lisätöitä sen takia
tietty tämmöset voi johtua kokemuksen puutteesta ku kyseessä on nuori tyyppi ekassa työpaikassa

User avatar
Balam-Acab
el segundo
Posts: 173512
Joined: 23 Apr 2004, 17:04
Location: anarkistinen rodunsekoittajapariskunta

Re: Onko sulla diagnosoitu adhd, add tai joku vastaava

#97 Post by Balam-Acab » 15 Oct 2017, 00:26

rakkaani wrote:duunikaverilla on kuulemma adhd, asperger ja autismi
jotain sillä voi ollakin mutta melko varmasti tommosta settiä diagnooseja sillä ei ole
Naturally, the machines were destroyed.
Image
http://ctw.fi/ Cast to Wolves crust
:homosaatio: :heart: :love5: :love8: :transagenda:

User avatar
Sinsemilla
3k
Posts: 3031
Joined: 02 Mar 2015, 23:58
Location: Nomad

Re: Onko sulla diagnosoitu adhd, add tai joku vastaava

#98 Post by Sinsemilla » 15 Oct 2017, 07:51

Kävin aikuisiällä testeissä, koska piti saada joku lausunto tai eläke tai joku, kun pukkas toistaiseksi voimassa oleva karenssi. Niistä napeistakin olis maksettu tuolla kylillä 10-20 euroa kipale. Aloin kuitenkin saada sossusta rahaa, ja ajattelin että vedetäänpä nää nyt sittenkin ihan fiksusti ja fuskaamatta. Ei löytynyt skitsofreniaa, persoonallisuushäiriöitä, bipoa, tarkkaavaisushäiriöitä tai muutakaan. Sitten olisivat halunneet autismitesteihin, ja meikä pudotti pommin että oon tässä hiisannu 15 vuotta kantsua aamusta iltaan, että onko tuo nyt hyvä hetki testailla tuollaista.

Terveen papruilla mennään.
Image


User avatar
☤ ϼ☋ŕŗ☋ȓ ☤
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 82765
Joined: 22 Feb 2016, 15:20

Re: Onko sulla diagnosoitu adhd, add tai joku vastaava

#100 Post by ☤ ϼ☋ŕŗ☋ȓ ☤ » 15 Oct 2017, 10:16

asperger, add, kolme eri maanisdepressiodiagnoosia ollu, epävakaa persoonallisuushäiriö, keskivaikea masennus ja pari eri psykoosidiagnoosia

varmaan joku sosiaalisten tilanteiden pelko vois olla kans ja joku ahdistushomma
Image

User avatar
surkeus
Posts: 420
Joined: 10 Sep 2015, 21:58

Re: Onko sulla diagnosoitu adhd, add tai joku vastaava

#101 Post by surkeus » 15 Oct 2017, 18:42

Joskus oon miettiny et vois ehkä olla, mut ei varmaan, enkä oo sit ikinä vaivautunu tutkittavaksi. Peruskoulu ja lukio meni kuitenki ihan hyvin, kai tommonen ois jotain ongelmia aiheuttanu :ksmoker:

User avatar
ongelmatäspaikas
-=Lord Of PIF=-
-=Lord Of PIF=-
Posts: 12767
Joined: 15 Mar 2012, 11:45
Location: all city

Re: Onko sulla diagnosoitu adhd, add tai joku vastaava

#102 Post by ongelmatäspaikas » 15 Oct 2017, 19:55

surkeus wrote:Joskus oon miettiny et vois ehkä olla, mut ei varmaan, enkä oo sit ikinä vaivautunu tutkittavaksi. Peruskoulu ja lukio meni kuitenki ihan hyvin, kai tommonen ois jotain ongelmia aiheuttanu :ksmoker:
no ei välttämättä jos esim. kiinnostusta löytyy.
pöllin sun puutarhatontut, etkä voi sille mitään

User avatar
linttaan polettu
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 49857
Joined: 09 May 2008, 13:13

Re: Onko sulla diagnosoitu adhd, add tai joku vastaava

#103 Post by linttaan polettu » 15 Oct 2017, 20:04

ysipuoli kun tulee lukuaineista niin siinä ei hirveästi kukaan huolestu siitä että huolellisuus on mitä on ja edellisen koealueen hommat ei pysy muistissa kokeen jälkeen
ImageImage

User avatar
Virtsahepo
2k
Posts: 2262
Joined: 10 Jul 2017, 18:44

Re: Onko sulla diagnosoitu adhd, add tai joku vastaava

#104 Post by Virtsahepo » 16 Oct 2017, 16:59

vituillaan just siksi wrote:
surkeus wrote:Joskus oon miettiny et vois ehkä olla, mut ei varmaan, enkä oo sit ikinä vaivautunu tutkittavaksi. Peruskoulu ja lukio meni kuitenki ihan hyvin, kai tommonen ois jotain ongelmia aiheuttanu :ksmoker:
no ei välttämättä jos esim. kiinnostusta löytyy.
Joo, ja kun ne voi ilmetä eri tavoin. Mulla on ollut aina ongelmana sosiaalinen kömpelyys. Mä en tajunnut juttuja, jotka on suurimmalle osalle luonnostaan selviä. Edelleen kamppailen näiden kanssa, vaikka ulospäin saatan vaikuttaa sosiaaliselta supliikkimieheltä. Se mikä ei näy on, että se on helvetin kuormittavaa

En kestä tätä
-=Lord Of PIF=-
-=Lord Of PIF=-
Posts: 14974
Joined: 23 Jul 2005, 21:55

Re: Onko sulla diagnosoitu adhd, add tai joku vastaava

#105 Post by En kestä tätä » 30 Aug 2019, 17:47

Noi 2 kk sitten sain ADD diagnoosin 42v lahjaksi.
Tavallaan helpotti oloa hirveesti kun moneen asiaan tuli jotain selitystä mutta kärsiny vuosia masennuksesta ja paniikki-ja ahdistuskohtauksista jotka suurimmalta osin on johtunu ADD:n aiheuttamista jutuista ja siitä seuraamisista.

Ärsyttää vähä kun tyypit kysyy miten tää vaikuttaa muhun ja kun kerron jotain arkisia esimerkkejä niin "on mullaki noita"
Joo kaikilla on jotain mutta miten paljon se hallitsee ja häiritsee sun arkea onkin se kysymys.

Loppuvuodesta alotan vertaistukiryhmän.

Post Reply