Työnhakutopic

Kaikenmaailman jaarittelu ja rupattelu täällä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Moderators: Balam-Acab, Kennedy Bakircioglu Kuutio, P O L L Y

Post Reply
Message
Author
User avatar
Sasse netä
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 70098
Joined: 05 Dec 2013, 12:38
Location: Kotiviinipöntöllä

Re: Työnhakutopic

#3841 Post by Sasse netä » 25 Mar 2021, 13:44

FragMaster2000 wrote:
25 Mar 2021, 12:43
Konsernin johtaja wrote:
25 Mar 2021, 12:11
FragMaster2000 wrote:
25 Mar 2021, 11:58
Konsernin johtaja wrote:
25 Mar 2021, 09:42
haastattelun painopiste on tenttaamisen sijasta jossain muualla.
mitäs tää meinaa käytännössä
Sain semmoset tipsit että siinä sitten todennäköisesti osaltaan arvioidaan että miten tyyppi toimii kun annetaan about vapaat kädet ja löyhät raamit. Voi ainakin vähän päätellä, että minkälainen tyyppi ja mikä meininki. Jos vaan pamauttaa paikalle sellasella menolla että tulee vaan vastailemaan esitettyihin kysymyksiin eikä mitään muuta niin se on vähän huonompi juttu hakijan kannalta sitten.
Olin joskus töissä huonossa työpaikassa, jossa monella ihmisellä oli "vapaat kädet ja löyhät raamit."

Ikävä kyllä, siellä se tarkoitti myös sitä, että ihmisiä ei jostain syystä katsottu tarpeelliseksi perehdyttää kunnolla, eikä kertoa selkeästi mitkä niiden työtehtävät ja vastuut on (joka on siis ymmärtääkseni ihan laissa asetettu velvoite työnantajalle), projekteissa oli epäselvää mitkä tavoitteet oli ja esim. kuka niiden esimies oli. Ei varmaan tartte kertoa enempää. Lopputulos oli kaaos ja ihmiset voi huonosti. Voihan tollanen toimia mutta rekrytoijien täytyy olla kyllä tosi tarkkaan mietittynä että minkälaiset ihmiset sopii tollaseen nihilistiseen touhuun ja millaset ei. Itse en sopinut.
No siis vähän ironisesti saamieni vinkkien joukossa oli korkealla tärkeysjärjestyksessä kysyä vähän perään, että miten käytännön tekeminen on organisoitu eli mitkä on tavoitteet ja miten niitä seurataan jne.

Tossahan on hiton tärkeää, että firmassa on selkeästi määritellyt tavoitteet ja keinot niiden seuraamiseksi jotka sitten määrittelee raamit minkä sisällä saa vapaat kädet ja siellä on sitten ihan ok käyttää omaa valinnanvapauttaan niihin juttuihin mitä tulee vastaan. Nykyisessä työpaikassa oon saanut ihan tarpeekseni siitä kun pomoille pitää vääntää rautalangasta että teidän pitää määritellä noi jutut ite tai siis porukan kanssa keskustellen tai jokainen määrittelee jutut niin kuin itse parhaaksi näkee ja lopputulos on täysi kaaos :sad1lol:
Image
Lempi piffaajani
2020: memberlist.php?mode=viewprofile&u=11478
2021: memberlist.php?mode=viewprofile&u=623
2022: member list.php

User avatar
Muukalaiset täältä pois
...kaikki...
Posts: 55986
Joined: 28 Oct 2005, 21:00
Location: Me ollaan suomalaisia.

Re: Työnhakutopic

#3842 Post by Muukalaiset täältä pois » 25 Mar 2021, 23:02

Työhaastattelun tarkoitus näin 2020-luvulla on selvittää kohtaako työnantajan ja työnhakijan odotukset siinä määrin, että työsuhteen voidaan odottaa onnistuvan. Tähän sitten liittyy esim. työtehtävissä tarvittava osaaminen, työtavat, työkulttuuri ym. Kyseessä ei siis ole tentti vaikka siellä asioita kyselläänkin puolin ja toisin. Vertaisin ennemmin vaikka treffeihin joissa voi antaa itsestään vähän oudon kuvan jos ainoastaan vastailee toisen kysymyksiin eikä ole mitään omaa sanottavaa tai kysyttävää. Jotain aikuisten hommia jos hakee niin totta hemmetissä pätevän työntekijän voi olettaa olevan kiinnostunut siitä miten työ on organisoitu jos sitä työtä aikoo tehdä päivittäin ja mahdollisesti jopa useampia vuosia. Jos ei ole kiinnostunut niin tulis kyllä työnantajana ekana mieleen, että oletko yleensäkään kiinnostunut tästä työstä vai pakottiko äiti tai työkkäri hakemaan.
Jawohl! Katkase.

User avatar
Sasse netä
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 70098
Joined: 05 Dec 2013, 12:38
Location: Kotiviinipöntöllä

Re: Työnhakutopic

#3843 Post by Sasse netä » 26 Mar 2021, 00:24

Huomaa kyllä olleensa konepajasektorilla hommissa pitkään tällaisessa kulttuurishokissa. Viimeksi rekryyn liittyen muutama vuosi sitten käskettiin tekemään mahdollisimman vaikea käytännön tehtävä jonka haastatteluun tulevien piti tehdä näyttääkseen että cv:n merkinnät piti paikkaansa ja piti olla tosi tiukka arvostelu myös.

Älkää kertoko kenellekään mutta tein tehtävän oikeasti siihen malliin, että jos tyyppi nyt sai ohjelmalla tiedoston auki ja tajusi sen jälkeen kysyä vähän lisätietoja eikä vaan tehnyt jotain summamutikassa ja sanonut valmis niin sai täydet pisteet.
Image
Lempi piffaajani
2020: memberlist.php?mode=viewprofile&u=11478
2021: memberlist.php?mode=viewprofile&u=623
2022: member list.php

J. Edgar Hooter
2k
Posts: 2694
Joined: 05 Feb 2013, 21:36
Location: Kaakko

Re: Työnhakutopic

#3844 Post by J. Edgar Hooter » 26 Mar 2021, 21:55

Nyt alkaa näyttää vähän siltä, että pitäis ryhtyä työnhakuun parikymmenen vuoden tauon jälkeen. Mitäs hittoa tuollaiseen CV:hen kannattaa kirjoitella itsestään, kun ei ihan höpöhöpöä viitsisi runoilla, tai ihan holtittomasti valehdella? Ihan duunarihommia siis olen hakemassa, ei mitään sen ihmeellisempää, mutta jotain suht järkevää tuohon pitäis varmaan silti saada kehitettyä.

User avatar
Sasse netä
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 70098
Joined: 05 Dec 2013, 12:38
Location: Kotiviinipöntöllä

Re: Työnhakutopic

#3845 Post by Sasse netä » 27 Mar 2021, 14:16

J. Edgar Hooter wrote:
26 Mar 2021, 21:55
Nyt alkaa näyttää vähän siltä, että pitäis ryhtyä työnhakuun parikymmenen vuoden tauon jälkeen. Mitäs hittoa tuollaiseen CV:hen kannattaa kirjoitella itsestään, kun ei ihan höpöhöpöä viitsisi runoilla, tai ihan holtittomasti valehdella? Ihan duunarihommia siis olen hakemassa, ei mitään sen ihmeellisempää, mutta jotain suht järkevää tuohon pitäis varmaan silti saada kehitettyä.
Käsittääkseni seeveestä on joku ihan standardimalli olemassa tai jotain, itse tein ilmaisella trialilla jossain nettipalvelussa ja sen jälkeen kun piti muokata niin tein vaan about samanlaisen Wordissa jonkun valmiin templaten pohjilta.

Pointtina nähdä äkkiä mitä kaikkea on tullut puuhailua tai jotain.
Image
Lempi piffaajani
2020: memberlist.php?mode=viewprofile&u=11478
2021: memberlist.php?mode=viewprofile&u=623
2022: member list.php

User avatar
armashenrik
6k
Posts: 6202
Joined: 30 Aug 2017, 11:34
Location: Punkkia Muhoksella

Re: Työnhakutopic

#3846 Post by armashenrik » 29 Mar 2021, 23:22

Hommathan menee niin, että töitä on tullu haettua ja 20 hylkyä plakkarissa.
Image

User avatar
Larissa von Cockström
Luxus dokaaja
Posts: 76125
Joined: 22 Sep 2014, 15:38
Location: punavihermäkikupla

Re: Työnhakutopic

#3847 Post by Larissa von Cockström » 31 Mar 2021, 18:07

Oon täs vaan ajatuksen tasolla harkinnut hakevani jotain toista työtä (lähinnä palkan takia) ja nyt putos eteen herkullinen työhakemus, jossa yhdistyy nykyinen ammattitaito harrastukseen tuplasti paremmalla palkalla, joten päätin hakea. Ehkä tää madaltaa sit jatkossa muidenkin pestien hakemista, kun eka on tehty.

User avatar
Rage Kandelin
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 68978
Joined: 17 Jan 2005, 14:12
Location: Nokotzone
Contact:

Re: Työnhakutopic

#3848 Post by Rage Kandelin » 03 Apr 2021, 15:57

Vajaa vuosi työnhakua takana ja nyt vaihtuu osa-aikahommat vihdoin täyspäiväisiin. On ollu inasen raskasta.
Image

Kyllä kaikki suomalaiset tarttee autobonusta

User avatar
Sasse netä
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 70098
Joined: 05 Dec 2013, 12:38
Location: Kotiviinipöntöllä

Re: Työnhakutopic

#3849 Post by Sasse netä » 13 Apr 2021, 08:57

Ja haaveet kaatuu, liian vähän spesifiä kokemusta
Image
Lempi piffaajani
2020: memberlist.php?mode=viewprofile&u=11478
2021: memberlist.php?mode=viewprofile&u=623
2022: member list.php

User avatar
MUISTA PESTÄ PERSE
Miljoona, miljoona, miljoona Timoa
Posts: 18733
Joined: 15 Feb 2021, 15:37

Re: Työnhakutopic

#3850 Post by MUISTA PESTÄ PERSE » 15 Apr 2021, 12:33

noni, toka työhaastattelu sovittu ja eka meni hemmetin hyvin. tyyppi rupes kyselemään ekassa haastattelussa jo kaikenlaista melko spesifiä toivetta ja ties mitä työjärjestelyistä että olen hyvin optimistinen. vielä juttelu firman "kakkospomon" kanssa ens viikolla.

oon siis vaihtamassa työroolia/"urapolkua" eli pitää ottaa palkassa tiputus kun ei ole kokemusta tosta roolista mutta nyt vaikuttais että oon löytänyt paikan joka näkee meikän potentiaalin ja jossa vois ottaa ton homman haltuun. sitä sitten pari vuotta ja jatkuvaa opiskelua samalla ja sit ehkä johonkin muualle jos ei toi mesta tarjoa jatkokehitysmahdollisuuksia. aika pieni firma kyseessä joka on vain ja ainoastaan hyvä asia mulle just nyt.

User avatar
Sasse netä
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 70098
Joined: 05 Dec 2013, 12:38
Location: Kotiviinipöntöllä

Re: Työnhakutopic

#3851 Post by Sasse netä » 15 Apr 2021, 12:54

Saatana että ahdistaa kun ainakin semmonen fiilis ettei rekryäjät oikein tajua että mitä kaikkea sitä on tullut puuhattua ja jotka saa seeveehen pistettyä vaan parilla rivillä tiivistettynä ettei mene liian yksityiskohtaiseksi droppailuksi. Eikä noita voi oikein työhaastattelussakaan luetella loppuu aika kovin äkkiä. Ja ymmärtääkö noita sitten irti omasta kontekstista vastapuoli että mitä ne käytännössä meinaa.
Image
Lempi piffaajani
2020: memberlist.php?mode=viewprofile&u=11478
2021: memberlist.php?mode=viewprofile&u=623
2022: member list.php

User avatar
armashenrik
6k
Posts: 6202
Joined: 30 Aug 2017, 11:34
Location: Punkkia Muhoksella

Re: Työnhakutopic

#3852 Post by armashenrik » 15 Apr 2021, 13:00

10 vuoden kuvataitelut ja sitä rahoittanut extraus-hommat ei kyll cveessä näytä yhtään sievältä. saati sitten korkeakoulutus. vittu ku ei pääse edes tiskaamaankaan täällä Tampereella minnekkään
Image

User avatar
MUISTA PESTÄ PERSE
Miljoona, miljoona, miljoona Timoa
Posts: 18733
Joined: 15 Feb 2021, 15:37

Re: Työnhakutopic

#3853 Post by MUISTA PESTÄ PERSE » 15 Apr 2021, 13:06

Konsernin johtaja wrote:
15 Apr 2021, 12:54
Saatana että ahdistaa kun ainakin semmonen fiilis ettei rekryäjät oikein tajua että mitä kaikkea sitä on tullut puuhattua ja jotka saa seeveehen pistettyä vaan parilla rivillä tiivistettynä ettei mene liian yksityiskohtaiseksi droppailuksi. Eikä noita voi oikein työhaastattelussakaan luetella loppuu aika kovin äkkiä. Ja ymmärtääkö noita sitten irti omasta kontekstista vastapuoli että mitä ne käytännössä meinaa.
Tein tän tyyppisen tilanteen kanssa aika paljon töitä taannoin. Kävin läpi mun koko työhistorian ja kirjasin kaikista töistä ne yksittäiset asiat jota oon siellä tehnyt sopivalla tarkkuudella. Tässä vaiheessa ei kannata välttää detaljia vaan tehdä vaan tää koko paska.

Sitten siitä tuli yks vitun iso lista noita joita aloin ryhmittelemään samankaltaisien juttujen kanssa klustereihin, joille tulee sitten joku nimi.

Mulla oli muistaakseni kolme isompaa klusteria, jotka valitsin merkittäviksi ja sit 3-4 pientä, jotka totesin että nää ei ole jatkon kannalta olennaisia.

Verbalisoin noi kolme osaamisaluetta / vahvuutta sit sellasiks aika lyhyiksi tarinoiksi, jotka olis takataskussa ja tosiaan niillä on hyvät nimet, jotka kaikki ymmärtää.

Noi voi tiputtaa silleen minuutissa parissa. Oon pätkätyöläinen, jonka cv:ssä on paljon silppua erilaisista duuneista ja tajusi jo kauan sitten, että en oikein enää pystynyt kertomaan sitä tarinaa silleen että siinä on mitään järkeä - edes mulle. :)

User avatar
MUISTA PESTÄ PERSE
Miljoona, miljoona, miljoona Timoa
Posts: 18733
Joined: 15 Feb 2021, 15:37

Re: Työnhakutopic

#3854 Post by MUISTA PESTÄ PERSE » 15 Apr 2021, 13:08

tosta harjoituksesta vielä:

toi eka vaihe on tuskainen, mutta se pitää vaan tehdä ja siitä listasta tulee ihan järjettömän pitkä.

se oli myös kiva sen takia, että tajusin ekaaa kertaa elämässäni että oman työhistorian alkuvaiheessa on ollu ihan toisen tyyppisissä hommissa samanlaisia juttuja kuin mitä oon sit tehny myöhemmin.

toki paljon pienimuotoisempana mutta kai se jotain jostain taipumuksista ja kiinnostuksenkohteista kertoo, jotka ei oo vaan silloin vielä realisoituneet.

User avatar
salilta tuttu hevari
Kotimainen kansainvälisen tason folk metal -mörssäri
Posts: 83092
Joined: 10 Jun 2011, 03:06
Location: Stone island

Re: Työnhakutopic

#3855 Post by salilta tuttu hevari » 15 Apr 2021, 13:09

Mä sanon että "viiden vuoden ajalta kokemusta omalta alalta" ja muutama poiminta sieltä+extroja muista "taidoista" tai mitä on tullut tehtyä, aina haettavan kohteen mukaan. Latelee sitten tarkempia tietoja pöytään, jos sellaisia kysyvät.
Image

Post Reply