Vasektomia

Kaikenmaailman jaarittelu ja rupattelu täällä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Moderators: Balam-Acab, Kennedy Bakircioglu Kuutio, P O L L Y

Post Reply
Message
Author
näyttää hyvältä CV:ssä
Posts: 517
Joined: 31 Dec 2014, 21:00

Re: Vasektomia

#211 Post by näyttää hyvältä CV:ssä » 14 Jul 2020, 10:25

Otetaas tänne talteen

https://yle.fi/uutiset/3-11445931
Sterilisaatio ei ole kaikille miehille ongelmaton toimenpide – perheenisä kärsi kovista kivuista puolitoista vuotta
Sterilisaation haitat tunnistetaan Suomessa huonosti. Pitkittynyt kipu voi haitata arjessa tai estää seksin.


Miehen sterilisaation haittavaikutukset tunnetaan Suomessa huonosti. Sterilisaatiota eli vasektomiaa pidetään yleisesti ongelmattomana toimenpiteenä ja vaivattomana tapana hoitaa ehkäisy miehillä, jotka eivät halua enää lapsia.

Valtaosa miesten sterilisaatioista sujuukin ongelmitta, mutta eivät kaikki.

Nelikymppinen kolmen lapsen isä kärsi hankalista kivuista pitkään sterilisaation jälkeen. Hän esiintyy tässä jutussa nimettömänä asian arkaluontoisuuden vuoksi.

– Vasektomia tehtiin vuoden 2015 lopulla. Toimenpiteen aikana kivut olivat oletettua kovemmat ja sain lisää särkylääkettä. Toipuminen sujui aluksi ilman ongelmia, mutta hankalat kivut alkoivat pari kuukautta toimenpiteen jälkeen, mies muistelee.

Tutkimus: jopa puolet kärsii pitkittyneestä kivusta
Miesten sterilisaation jälkeinen kipuoireilu on Suomessa vähän tutkittu aihe. Kansainvälisissä tutkimuksissa kipuoireista kärsivien määrä vaihtelee paljon tutkimuksesta riippuen.

Urologian erikoislääkäri Arto Salonen Kuopion yliopistollisesta sairaalasta kertoo, että kirjallisuuden mukaan kipuoireita voi tulla enimmillään 50 prosentille steriloiduista miehistä.

– Useimmissa tutkimuksissa arvioidaan kuitenkin, että pitkittyneistä kivuista kärsii muutama prosentti toimenpiteen läpikäyneistä, Salonen sanoo.

Normaalisti sterilisaation jälkeen pärjää tavallisilla särkylääkkeillä. Tavallisesti kipu kestää korkeintaan pari viikkoa.Toni Pitkänen / Yle
On normaalia, että mies tarvitsee särkylääkkeitä noin viikon ajan sterilisaation jälkeen.

– Jos kipuoireilu jatkuu muutamaa viikkoa pidempään, kannattaa harkita avun hakemista, sanoo lantionpohjan fysioterapeutti ja uroterapeutti Anu Parantainen.

Hän kouluttaa suomalaisia fysioterapeutteja lantionpohja-asioissa.

Kivun syy on tärkeää selvittää, ettei se kroonistu.

Jopa tuolilla istuminen oli mahdotonta
Suomessa tehdään miehille vuosittain noin 2 800 sterilisaatiota. Sterilisaatiossa miehen siemenjohtimet katkaistaan kivespussin tyvestä. Toimenpide tehdään paikallispuudutuksessa ja se kestää noin puoli tuntia. Naisen sterilisaatio on toimenpiteenä vaativampi. Suomessa kaikista sterilisaatioista miehille tehdään nykyisin yli 60 prosenttia.

Ylen haastatteleman miehen kipuoireilu oli hankalaa. Kipu tuntui kiveksissä ja peniksen tyvessä. Välillä tuli sähköiskumaisia tuntemuksia, jotka säteilivät vasemman jalan varpaisiin saakka. Kivesten alueella oli välillä turvotusta.

– Kipu oli aaltomaista. Jotkut päivät olivat helpompia, mutta esimerkiksi pyöräily piti jättää kokonaan yli vuodeksi. Hankalimmillaan tuolilla istuminen normaalisti oli mahdotonta, mies kertoo.

Erektioon tai kykyyn kokea seksuaalista nautintoa vasektomia ei miehen mukaan vaikuttanut. Kivut kuitenkin laskivat elämänlaatua huomattavasti ja aiheuttivat ahdistusta.

– Tällaista vaivaa ei noin vain oteta puheeksi kahvipöydässä. Minulla ei ollut aiemmin ollut tuolla alueella mitään ongelmia, mies kertoo.

Hän haki apua oireisiinsa useammalta urologilta, mutta heillä ei miehen mukaan ollut tietoa kipuoireilusta tai sen hoidosta. Vaivaan määrättiin särkylääkkeitä sekä erektiohäiriöön tarkoitettua lääkettä sillä ajatuksella, että verenkierto sukuelinten alueella vilkastuisi ja edistäisi paranemista.

Operaatio kadutti, ja mies pelkäsi, että kipu jäisi pysyväksi seuralaiseksi.

Jatkuvaa jomotusta tai kovia kipupiikkejä
Tyypillisesti sterilisaation jälkeiset kivut ovat joko jatkuvaa jomotusta tai voimakasta kipua kiihottumisen tai siemensyöksyn yhteydessä, kertoo fysioterapeutti Anu Parantainen.

– Voimakas kipu voi olla 0–10-kipuaasteikolla jopa luokkaa 7–10. Se voi aiheuttaa suoranaista pelkoa ryhtyä seksiin. Myös jatkuva jomotus laskee elämänlaatua, kuten mikä tahansa kipu, Parantainen sanoo.

Lantionpohjan fysioterapiassa kipuoireita hoidetaan esimerkiksi lihasten kipupiste- ja faskiakäsittelyllä, erilaisilla rentouttamisharjoituksilla, sähkövirtaa antavalla tens-laitteella tai akupunktiolla. Palpoinnin, ultraäänen tai pinta-emg:n avulla voidaan selvittää, miten lantionpohjan lihaksisto toimii ja onko alueella arpikudosta, kiinnikkeitä tai lihasjumeja.

Nelikymppisen miehen oireisiin auttoi lopulta juuri fysioterapia. Kun asiaan perehtyneet ammattilaiset löytyivät, kivut lopulta hellittivät hoitojen jälkeen. Mies kärsi kivuista kaikkiaan puolitoista vuotta. Sen jälkeen kivut eivät ole palanneet.

– Joskus muistan pyöräillessä sen ajan tapahtumat ja oireiluun liittyvän ahdistuksen, mies sanoo.

Kipu intiimialueella aiheuttaa ahdistusta. Kivun hoitaminen on tärkeää, ettei se kroonistu.Toni Pitkänen / Yle
Vasektomian purku ei ole yksinkertaista
Sairaalassa työskentelevä urologi törmää vasektomian jälkeiseen pitkittyneeseen kipuun vain harvoin. Arto Salonen muistaa uransa varrelta muutamia potilaita.

– Yhden potilaan kohdalla päädyttiin vasektomian purkuun. Lopulta se auttoi kipuihin, Salonen kertoo.

Fysioterapeutti Anu Parantaisen vastaanotolle hakeutuu vuosittain 5–10 miestä sterilisaation jälkeisissä kivuissa.

Kipuoireilun ohella vasektomian yleisimpiä haittavaikutuksia ovat verenpurkauma operaation jälkeen ja toimenpiteestä johtuvat tulehdukset. Niitä ilmenee parilla prosentilla potilaista. Joskus katkaistuun siemenjohtimeen voi kasvaa kipuja aiheuttavaa kudosta.

Valtaosa vasektomian läpikäyneistä miehistä on kuitenkin tyytyväisiä lopputulokseen. Tutkimusten mukaan seksuaalinen elämä voi olla entistä laadukkaampaa, kun pelkoa raskaudesta ei enää ole.

Urologi kuitenkin muistuttaa toimenpiteen lopullisuudesta. Vasektomian purku ei ole yksinkertaista eikä takaa hedelmällisyyden palautumista.

– On itse asiassa melko erikoista, että 30 vuoden ikä riittää sterilisaation perusteeksi. Elämäntilanteet ja ajatukset saattavat muuttua vuosien varrella, Arto Salonen sanoo.

User avatar
töpäkkä olemus
5k
Posts: 5481
Joined: 03 Sep 2008, 17:16
Location: Kämpillä

Re: Vasektomia

#212 Post by töpäkkä olemus » 14 Jul 2020, 10:29

Jotenki huvitti.

Image
Image

User avatar
Hans Besättning
-=Lord Of PIF=-
-=Lord Of PIF=-
Posts: 13671
Joined: 02 Dec 2007, 20:10
Location: absurdit sfäärit

Re: Vasektomia

#213 Post by Hans Besättning » 14 Jul 2020, 10:39

lesbian ham wrote:
14 Jul 2020, 10:29
Jotenki huvitti.

Image
:P
Typisk stockholmare

User avatar
Upadek
sikamainen epänainen
Posts: 76220
Joined: 29 Jan 2018, 21:51

Re: Vasektomia

#214 Post by Upadek » 14 Jul 2020, 11:25

näyttää hyvältä CV:ssä wrote:
14 Jul 2020, 10:25
Urologi kuitenkin muistuttaa toimenpiteen lopullisuudesta. Vasektomian purku ei ole yksinkertaista eikä takaa hedelmällisyyden palautumista.

– On itse asiassa melko erikoista, että 30 vuoden ikä riittää sterilisaation perusteeksi. Elämäntilanteet ja ajatukset saattavat muuttua vuosien varrella, Arto Salonen sanoo.
Voi nyt vittu
(‿|‿) ԅ(´ڡ`ԅ) Image Image
Image
Pelle Époque wrote: Rage, rage against the dying of the pizza oven light.
Heppanen wrote: Katsellaanpa taas tätä kissaa
pigra senlaborulo wrote: mi caca es tu caca

User avatar
38911 BASIC BYTES FREE
READY.
Posts: 17829
Joined: 13 Nov 2017, 15:46
Location: web developing country

Re: Vasektomia

#215 Post by 38911 BASIC BYTES FREE » 14 Jul 2020, 14:24

Joo no voi helvetin vittu, haistapa Arto Salonen paska.

Mun elämä nyt on mennyt eri tavalla kuin suunnittelin, mutta tiesin 13-vuotiaana että en ikinä halua lapsia. Nyt olen 41 ja olen edelleen samaa mieltä. Mun ei oo tarvinnut vasektomiaa hommata, eikä varmaan tarviikaan, kun näyttää siltä, että riskiä kenenkään saattamisesta raskaaksi ei mun loppuelämän aikana tule, mutta jo toi 30 vuoden ikäraja oli semmosta vittuilua että joopa joo. Olis voinut tossa sanoa sit että mikä hänen mielestään olisi oikea ikäraja, jos 30-vuotias ei oo riittävän aikuinen päättämään omista asioistaan.

Sitä paitsi se lasten hankkiminen on vielä peruuttamattomampi ratkaisu kuin vasektomia, jos nyt ruvetaan näitä vertaamaan.
Image


Image

Perse Naama
Olisipa minulla hampaat vitussakin
Posts: 60076
Joined: 20 Nov 2011, 19:57

Re: Vasektomia

#216 Post by Perse Naama » 14 Jul 2020, 15:42

38911 BASIC BYTES FREE wrote:
14 Jul 2020, 14:24
Joo no voi helvetin vittu, haistapa Arto Salonen paska.

Mun elämä nyt on mennyt eri tavalla kuin suunnittelin, mutta tiesin 13-vuotiaana että en ikinä halua lapsia. Nyt olen 41 ja olen edelleen samaa mieltä. Mun ei oo tarvinnut vasektomiaa hommata, eikä varmaan tarviikaan, kun näyttää siltä, että riskiä kenenkään saattamisesta raskaaksi ei mun loppuelämän aikana tule, mutta jo toi 30 vuoden ikäraja oli semmosta vittuilua että joopa joo. Olis voinut tossa sanoa sit että mikä hänen mielestään olisi oikea ikäraja, jos 30-vuotias ei oo riittävän aikuinen päättämään omista asioistaan.

Sitä paitsi se lasten hankkiminen on vielä peruuttamattomampi ratkaisu kuin vasektomia, jos nyt ruvetaan näitä vertaamaan.
Igsäkli

User avatar
tauti
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 54883
Joined: 16 Mar 2016, 00:30
Location: Hedelmällinen gehenna

Re: Vasektomia

#217 Post by tauti » 14 Jul 2020, 15:51

sit vois vertailun vuoks tehdä jutun naisten sterilisaatiosta ja sen helppoudesta
Vitu Hanna wrote:
08 Aug 2023, 19:50
One day this outfit will fade out and our bones will crumble to earth
Spoiler:
ImageImage
Image
Image

User avatar
Upadek
sikamainen epänainen
Posts: 76220
Joined: 29 Jan 2018, 21:51

Re: Vasektomia

#218 Post by Upadek » 14 Jul 2020, 16:09

tauti wrote:
14 Jul 2020, 15:51
sit vois vertailun vuoks tehdä jutun naisten sterilisaatiosta ja sen helppoudesta
vois tehdä jutun kaikista yleisistä ehkäisytavoista, niiden toimivuudesta, niihin liittyvistä kivuista ja sivuvaikutuksista ja naisten vs. miesten raskaudenpelon ja raskauden vaikutuksesta elämään ja valintoihin
(‿|‿) ԅ(´ڡ`ԅ) Image Image
Image
Pelle Époque wrote: Rage, rage against the dying of the pizza oven light.
Heppanen wrote: Katsellaanpa taas tätä kissaa
pigra senlaborulo wrote: mi caca es tu caca

User avatar
Rakas vaimoni Heli
Muuttoapurit vihaavat tätä naista.
Posts: 50869
Joined: 09 Mar 2008, 13:46
Location: avaruudellinen olo

Re: Vasektomia

#219 Post by Rakas vaimoni Heli » 14 Jul 2020, 21:00

Upadek wrote:
14 Jul 2020, 16:09
tauti wrote:
14 Jul 2020, 15:51
sit vois vertailun vuoks tehdä jutun naisten sterilisaatiosta ja sen helppoudesta
vois tehdä jutun kaikista yleisistä ehkäisytavoista, niiden toimivuudesta, niihin liittyvistä kivuista ja sivuvaikutuksista ja naisten vs. miesten raskaudenpelon ja raskauden vaikutuksesta elämään ja valintoihin
Krooniset kivut on toki ikävä asia, mutta onhan tämmönen yksittäistapaus vähän #yhyy henkinen uutinen naisten vuosikymmeniä kestävän ehkäisyrumban, ehkäisystä johtuvien sivuoireiden ja raskaudenpelon kanssa elämisen rinnalla. Saatika jos on endometrioosia tms. Miehet ovat ainakin vielä toistaiseksi vähän nihkeitä menemään vasektomiaan vaikka haluaisivatkin, eikä siitä tarttis tehdä enää yhtään vaikeampaa. Jos on varma ettei halua lapsia, on se kuitenkin pieni ja turvallinen toimenpide ja ihan toivottu vastaantuleminen kun miettii mitä naiset penikoimisen ehkäisemiseksi ovat tehneet iät ja ajat.
P O L L Y wrote:
21 Jan 2024, 14:53
tulisipa jo ufo hakemaan takaisin
Yöradio-crew 1% ~~ soitetut toiveet count: 7 ~~

User avatar
Donkey Angler
Frying tonight!
Posts: 44817
Joined: 28 Mar 2004, 05:39
Location: HKI
Contact:

Re: Vasektomia

#220 Post by Donkey Angler » 14 Jul 2020, 21:32

Ahmo Michclangch wrote:
14 Jul 2020, 15:42
38911 BASIC BYTES FREE wrote:
14 Jul 2020, 14:24
Joo no voi helvetin vittu, haistapa Arto Salonen paska.

Mun elämä nyt on mennyt eri tavalla kuin suunnittelin, mutta tiesin 13-vuotiaana että en ikinä halua lapsia. Nyt olen 41 ja olen edelleen samaa mieltä. Mun ei oo tarvinnut vasektomiaa hommata, eikä varmaan tarviikaan, kun näyttää siltä, että riskiä kenenkään saattamisesta raskaaksi ei mun loppuelämän aikana tule, mutta jo toi 30 vuoden ikäraja oli semmosta vittuilua että joopa joo. Olis voinut tossa sanoa sit että mikä hänen mielestään olisi oikea ikäraja, jos 30-vuotias ei oo riittävän aikuinen päättämään omista asioistaan.

Sitä paitsi se lasten hankkiminen on vielä peruuttamattomampi ratkaisu kuin vasektomia, jos nyt ruvetaan näitä vertaamaan.
Igsäkli
Nimenomaan!
Riffs Mahoney wrote:
14 May 2023, 20:34
Donkey Angler, kaksi sanaa joihin voit luottaa

User avatar
mystinen lyllertäjä
-=King Of PIF=-
-=King Of PIF=-
Posts: 18683
Joined: 19 Oct 2009, 23:14
Location: 33500

Re: Vasektomia

#221 Post by mystinen lyllertäjä » 16 Jul 2020, 12:53

Muuten vaan Esmeralda wrote:
14 Jul 2020, 21:00
Upadek wrote:
14 Jul 2020, 16:09
tauti wrote:
14 Jul 2020, 15:51
sit vois vertailun vuoks tehdä jutun naisten sterilisaatiosta ja sen helppoudesta
vois tehdä jutun kaikista yleisistä ehkäisytavoista, niiden toimivuudesta, niihin liittyvistä kivuista ja sivuvaikutuksista ja naisten vs. miesten raskaudenpelon ja raskauden vaikutuksesta elämään ja valintoihin
Krooniset kivut on toki ikävä asia, mutta onhan tämmönen yksittäistapaus vähän #yhyy henkinen uutinen naisten vuosikymmeniä kestävän ehkäisyrumban, ehkäisystä johtuvien sivuoireiden ja raskaudenpelon kanssa elämisen rinnalla. Saatika jos on endometrioosia tms. Miehet ovat ainakin vielä toistaiseksi vähän nihkeitä menemään vasektomiaan vaikka haluaisivatkin, eikä siitä tarttis tehdä enää yhtään vaikeampaa. Jos on varma ettei halua lapsia, on se kuitenkin pieni ja turvallinen toimenpide ja ihan toivottu vastaantuleminen kun miettii mitä naiset penikoimisen ehkäisemiseksi ovat tehneet iät ja ajat.
JA tähän vielä bonarina se, miten naisten kipuihin tutkitustikin suhtaudutaan terveydenhuollossa eri tavalla miehiin verrattuna. Toisaalta miesten epäetuna on varmasti se, että kynnys värkkialueen ongelmien hoitoon saattaa olla korkeahko, siis ettei niitä osaa tai uskalla nostaa esiin silloinkaan kun ehdottomasti pitäis.

User avatar
Conrad
5k
Posts: 5355
Joined: 23 Feb 2009, 13:31
Location: Pierre-Simon Laplace

Re: Vasektomia

#222 Post by Conrad » 17 Jul 2020, 13:23

Ahmo Michclangch wrote:
14 Jul 2020, 15:42
38911 BASIC BYTES FREE wrote:
14 Jul 2020, 14:24
Joo no voi helvetin vittu, haistapa Arto Salonen paska.

Mun elämä nyt on mennyt eri tavalla kuin suunnittelin, mutta tiesin 13-vuotiaana että en ikinä halua lapsia. Nyt olen 41 ja olen edelleen samaa mieltä. Mun ei oo tarvinnut vasektomiaa hommata, eikä varmaan tarviikaan, kun näyttää siltä, että riskiä kenenkään saattamisesta raskaaksi ei mun loppuelämän aikana tule, mutta jo toi 30 vuoden ikäraja oli semmosta vittuilua että joopa joo. Olis voinut tossa sanoa sit että mikä hänen mielestään olisi oikea ikäraja, jos 30-vuotias ei oo riittävän aikuinen päättämään omista asioistaan.

Sitä paitsi se lasten hankkiminen on vielä peruuttamattomampi ratkaisu kuin vasektomia, jos nyt ruvetaan näitä vertaamaan.
Igsäkli
Todellakin. Vittu mikä kitinäartikkeli. Ikärajan tulisi olla korkeintaan 18, niin kuin muidenkin omaan elämään liittyvien päätösten kohdalla. (Tai nyt kun miettii sukupuolenkorjausprosessia, missä kaikin puolin järkevä tavoite on laskea ikäraja tätäkin alemmas, niin miten vasektomia muka siitä eroaa vaikutuksiltaan.)

User avatar
craft-artesaani
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 64633
Joined: 28 Jul 2007, 03:52

Re: Vasektomia

#223 Post by craft-artesaani » 20 Aug 2020, 14:35

Muutaman tunnin päästä katkeaa vauvamehuletkut. Jännittää hieman.

E: sehän oli nopea suht kivuton toimenpide. Nyt vain odotellaan miltä tuntuu kun puudutus loppu.

E2: jomotukset tuli mutta myös lähti aika nopeaa kun otin urologin kirjoittamat buranat ja panacodit

User avatar
dingonpaluu
Posts: 573
Joined: 12 Oct 2017, 10:11

Re: Vasektomia

#224 Post by dingonpaluu » 21 Aug 2020, 03:23

Muurausliike A. Mukunen ja Koira wrote:
20 Aug 2020, 14:35
Muutaman tunnin päästä katkeaa vauvamehuletkut. Jännittää hieman.

E: sehän oli nopea suht kivuton toimenpide. Nyt vain odotellaan miltä tuntuu kun puudutus loppu.

E2: jomotukset tuli mutta myös lähti aika nopeaa kun otin urologin kirjoittamat buranat ja panacodit
Kiitos raportoinnista..

Laitoitko kotona puuduterasvat ennen pelipaikalle menoa?
Toimenpitteessaä kokemasi kipu 1-10?
Sait palvelusetelin, missä kävit operoitavana?
Koska kävit tk:ssa, eli kauanko jonotukseen meni?

:sign10:

User avatar
craft-artesaani
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 64633
Joined: 28 Jul 2007, 03:52

Re: Vasektomia

#225 Post by craft-artesaani » 21 Aug 2020, 06:34

dingonpaluu wrote:
21 Aug 2020, 03:23
Muurausliike A. Mukunen ja Koira wrote:
20 Aug 2020, 14:35
Muutaman tunnin päästä katkeaa vauvamehuletkut. Jännittää hieman.

E: sehän oli nopea suht kivuton toimenpide. Nyt vain odotellaan miltä tuntuu kun puudutus loppu.

E2: jomotukset tuli mutta myös lähti aika nopeaa kun otin urologin kirjoittamat buranat ja panacodit
Kiitos raportoinnista..

Laitoitko kotona puuduterasvat ennen pelipaikalle menoa?
Toimenpitteessaä kokemasi kipu 1-10?
Sait palvelusetelin, missä kävit operoitavana?
Koska kävit tk:ssa, eli kauanko jonotukseen meni?

:sign10:
En laittanut rasvoja.
Toimipisteessa pistettiin vain paikallispuudutus. Ei mitään pameja tms lisukkeita. Puudutuspiikki nipisti 3/10 ja oikean ramoneksen kohdalla tuntui se veto inhottavasti sekunnin 5/10. Vasemmalla puolen puudutuspiikin nipistys 4/10 mutta ei sitä vetoa. Perus hammaslääkärikäyntiin verrattavissa siis.
Palvelusetelillä kävin Terveystalossa. Maksattavaa omavastuuta jäi n. 32 € särkylääkkeet 20€.
Kävin Hesa tk:ssa reilu vuosi sitten. Palveluseteli tipahti postiluukusta noin vuoden jonottelun jälkeen.

Nyt aamulla pientä 1/10 jomotusta enää vasemmassa kepeksessä ja otin buranan. Pitäis tänään vältellä munien hautomista Etätyöt teams palavereissa kalsarit jalassa menee siis helposti.

Post Reply