Page 310 of 1828

Re: Hallituskausi 2019-

Posted: 13 Jun 2019, 12:35
by 38911 BASIC BYTES FREE
arvoisa rouvapuhe-mies wrote:
13 Jun 2019, 12:31
Onkohan missään ollut arviota, että mitä Helsingin ruuhkamaksut vois tuottaa? Ja jos potilla pääosin tuettais seudun julkisia, niin olisko sillä mitään merkitystä: eli laskisivatko hinnat?
Ruuhkamaksuthan tuottaa hyvinvointia ruuhkien vähenemisenä, joten sinänsä riittää, että niistä saadaan riittävästi tuloja kattamaan niiden keräämisen kulut. Kait pikkusen isompiin summiin tähdätään, mutta ei toi mikään loputon rahasampo ole.

Re: Hallituskausi 2019-

Posted: 13 Jun 2019, 12:42
by Sasse netä
38911 BASIC BYTES FREE wrote:
13 Jun 2019, 12:35
arvoisa rouvapuhe-mies wrote:
13 Jun 2019, 12:31
Onkohan missään ollut arviota, että mitä Helsingin ruuhkamaksut vois tuottaa? Ja jos potilla pääosin tuettais seudun julkisia, niin olisko sillä mitään merkitystä: eli laskisivatko hinnat?
Ruuhkamaksuthan tuottaa hyvinvointia ruuhkien vähenemisenä, joten sinänsä riittää, että niistä saadaan riittävästi tuloja kattamaan niiden keräämisen kulut. Kait pikkusen isompiin summiin tähdätään, mutta ei toi mikään loputon rahasampo ole.
Plus vähän oikeudenmukaisempi tapa kerätä rahaa niiltä jotka teitä käyttää. Jokainen voi omilla valinnoillaan vaikuttaa siihen maksaako niitä vai ei.

Re: Hallituskausi 2019-

Posted: 13 Jun 2019, 12:42
by Rasmus-mafioso
Ingmar Bergmanin kuolema wrote:
13 Jun 2019, 12:12
Muukalaiset täältä pois wrote:
13 Jun 2019, 11:59
Punk skenen säännöt wrote:
13 Jun 2019, 10:16
Ingmar Bergmanin kuolema wrote:
13 Jun 2019, 10:05
Punk skenen säännöt wrote:
13 Jun 2019, 09:32
Stadin lähiöissä tai naapurikunnissa ei luonnollisesti ruuhkamaksuja toivota, edelleenkään järkevää vaihtoehtoa omalle kyydille ei useinmiten ole.
Mihin hemmettiin Stadin lähiöistä ja naapurikunnista oikein pitää päästä, jos julkinen liikenne ei useimmiten ole vaihtoehto?
No esimerkiksi itselläni Viikkiin pääsee julkisilla noin 1 h 5-10 min. Autolla ruuhka-aikaan menee 15 min ja nopeimmillaan noin 10 min. Jos joutuis Viikkiin kulkemaan, niin ei toi julkinen olisi käytännössä vaihtoehto.
Joku Itä-Vantaa - Länsi-Espoo -väli onkin sit jo aika helposti 2 tuntia julkisilla. Iso osa pääkaupunkiseudusta on maalaismaisemaa, teollisuusaluetta ja pikkukaupunkimaista aluetta jossa kiertelee joku 1-2 bussia harvakseen. Huonolla tuurilla joudut huristeleen niillä lähiöbusseilla molemmissa päissä, välissä vaihtamaan kertaalleen raidekulkuneuvosta toiseen ja päälle käveleen vielä jotain pari kilsaa. Itselläni kun ei ole ajokorttia niin jaksan kyllä reissata lähiöissä lapsen futismatsit ja omat lätkähöntsät kerran viikossa mutta en kyllä töihin lähtis tai muuttais mihinkään kantakaupungin ulkopuolelle.
Hyviä esimerkkejä tässä, mutta mun on silti vaikea uskoa että järkevää vaihtoehtoa ei useimmiten löydy. Olettaen siis, että puhutaan pääkaupunkiseudun ihmisistä laajemmin eikä satunnaisesta henkilökohtaisesta kokemuksesta. Itseni henkilökohtainen kokemus on semmoinen, että olen pärjännyt erinomaisesti julkisella liikenteellä, vaikka olen joutunut elämään reilusti yli puolet elämästäni perselähiöissä kaukana päähesan ytimestä.
Tarkistin netistä niin Itä-Vantaalta Länsi-Espooseen on autolla reilu puol tuntia jos ei ruuhkia ja junalla hesan kessan kautta tunnin pidempään. Kyllä sinne näyttäis pääsevän

Re: Hallituskausi 2019-

Posted: 13 Jun 2019, 12:46
by Ajattelija
Itse kannatan raskaita tietulleja yksityisautoille kaupunkeihin ja moottoriteihin jenkkien tapaan. Tuotosta osa käytetään tien ylläpitoon, osa käytetään halvemman joukkoliikenteen aikaansaamiseksi

Re: Hallituskausi 2019-

Posted: 13 Jun 2019, 12:47
by Mahdollisimman yleistäi
38911 BASIC BYTES FREE wrote:
13 Jun 2019, 12:35
arvoisa rouvapuhe-mies wrote:
13 Jun 2019, 12:31
Onkohan missään ollut arviota, että mitä Helsingin ruuhkamaksut vois tuottaa? Ja jos potilla pääosin tuettais seudun julkisia, niin olisko sillä mitään merkitystä: eli laskisivatko hinnat?
Ruuhkamaksuthan tuottaa hyvinvointia ruuhkien vähenemisenä, joten sinänsä riittää, että niistä saadaan riittävästi tuloja kattamaan niiden keräämisen kulut. Kait pikkusen isompiin summiin tähdätään, mutta ei toi mikään loputon rahasampo ole.
Elikkäs onko jossain laskelmia? Kaipa kulujen kattaminen on minimi, mutta menisihän maksut vähemmällä kitinällä läpi ja useampi jättäis sen kärryn kotiin jos julkiset samalla halpenisivat.

Re: Hallituskausi 2019-

Posted: 13 Jun 2019, 12:57
by Kauko Keuhkon näköinen mies
Ingmar Bergmanin kuolema wrote:
13 Jun 2019, 12:12
Muukalaiset täältä pois wrote:
13 Jun 2019, 11:59
Punk skenen säännöt wrote:
13 Jun 2019, 10:16
Ingmar Bergmanin kuolema wrote:
13 Jun 2019, 10:05
Punk skenen säännöt wrote:
13 Jun 2019, 09:32
Stadin lähiöissä tai naapurikunnissa ei luonnollisesti ruuhkamaksuja toivota, edelleenkään järkevää vaihtoehtoa omalle kyydille ei useinmiten ole.
Mihin hemmettiin Stadin lähiöistä ja naapurikunnista oikein pitää päästä, jos julkinen liikenne ei useimmiten ole vaihtoehto?
No esimerkiksi itselläni Viikkiin pääsee julkisilla noin 1 h 5-10 min. Autolla ruuhka-aikaan menee 15 min ja nopeimmillaan noin 10 min. Jos joutuis Viikkiin kulkemaan, niin ei toi julkinen olisi käytännössä vaihtoehto.
Joku Itä-Vantaa - Länsi-Espoo -väli onkin sit jo aika helposti 2 tuntia julkisilla. Iso osa pääkaupunkiseudusta on maalaismaisemaa, teollisuusaluetta ja pikkukaupunkimaista aluetta jossa kiertelee joku 1-2 bussia harvakseen. Huonolla tuurilla joudut huristeleen niillä lähiöbusseilla molemmissa päissä, välissä vaihtamaan kertaalleen raidekulkuneuvosta toiseen ja päälle käveleen vielä jotain pari kilsaa. Itselläni kun ei ole ajokorttia niin jaksan kyllä reissata lähiöissä lapsen futismatsit ja omat lätkähöntsät kerran viikossa mutta en kyllä töihin lähtis tai muuttais mihinkään kantakaupungin ulkopuolelle.
Hyviä esimerkkejä tässä, mutta mun on silti vaikea uskoa että järkevää vaihtoehtoa ei useimmiten löydy. Olettaen siis, että puhutaan pääkaupunkiseudun ihmisistä laajemmin eikä satunnaisesta henkilökohtaisesta kokemuksesta. Itseni henkilökohtainen kokemus on semmoinen, että olen pärjännyt erinomaisesti julkisella liikenteellä, vaikka olen joutunut elämään reilusti yli puolet elämästäni perselähiöissä kaukana päähesan ytimestä.
Linnaisista oli aivan saatanan vaikee päästä yhtään mihinkään millään. Toista tuntia julkisilla heselän kessoihin, autoilu aivan perseestä myös.

Re: Hallituskausi 2019-

Posted: 13 Jun 2019, 12:57
by Kennedy Bakircioglu Kuutio
38911 BASIC BYTES FREE wrote:
13 Jun 2019, 12:35
arvoisa rouvapuhe-mies wrote:
13 Jun 2019, 12:31
Onkohan missään ollut arviota, että mitä Helsingin ruuhkamaksut vois tuottaa? Ja jos potilla pääosin tuettais seudun julkisia, niin olisko sillä mitään merkitystä: eli laskisivatko hinnat?
Ruuhkamaksuthan tuottaa hyvinvointia ruuhkien vähenemisenä, joten sinänsä riittää, että niistä saadaan riittävästi tuloja kattamaan niiden keräämisen kulut. Kait pikkusen isompiin summiin tähdätään, mutta ei toi mikään loputon rahasampo ole.
Tukholmassa systeemin kulut on luokkaa 220 miljoonaa kruunua vuodessa ja tulot 763 miljoonaa.

edit. linkki aivan vituillaan, googlatkaa: siteresources.worldbank.org › ResourcesPDF
Web results
Cost-benefit analysis of the Stockholm congestion charging system Abstract

Re: Hallituskausi 2019-

Posted: 13 Jun 2019, 13:04
by MOISIO
LGBTIQ Kuutio wrote:
13 Jun 2019, 12:57
38911 BASIC BYTES FREE wrote:
13 Jun 2019, 12:35
arvoisa rouvapuhe-mies wrote:
13 Jun 2019, 12:31
Onkohan missään ollut arviota, että mitä Helsingin ruuhkamaksut vois tuottaa? Ja jos potilla pääosin tuettais seudun julkisia, niin olisko sillä mitään merkitystä: eli laskisivatko hinnat?
Ruuhkamaksuthan tuottaa hyvinvointia ruuhkien vähenemisenä, joten sinänsä riittää, että niistä saadaan riittävästi tuloja kattamaan niiden keräämisen kulut. Kait pikkusen isompiin summiin tähdätään, mutta ei toi mikään loputon rahasampo ole.
Tukholmassa systeemin kulut on luokkaa 220 miljoonaa kruunua vuodessa ja tulot 763 miljoonaa.

edit. linkki aivan vituillaan, googlatkaa: siteresources.worldbank.org › ResourcesPDF
Web results
Cost-benefit analysis of the Stockholm congestion charging system Abstract
Suomalaisten erityissuhde autoonsa näkyy mm. siinä, että vaikka Helsinki ja Tukholma ovatkin monessa mielessä verrannollisia kaupunkeja (paitsi toki Tukholmassa laajempi metroverkko) niin ruuhkamaksujen kaltainen asia joka toimii Tukholmassa niin EI VOI MISSÄÄN OLOSUHTEISSA toimia Helsingissä ja lisäksi se olisi puhdasta fasismia joka tappaa viimeisetkin yritystoiminnan rippeet Helsingistä

Re: Hallituskausi 2019-

Posted: 13 Jun 2019, 13:11
by Mahdollisimman yleistäi
Puhdasta fasismia hesoihin! Arvon näin: Jos ruuhkamaksuilla sais kerättyä 50 miljuunaa vuodessa voittoa julkisten tukemiseen, niin tuommoinen n. 15% alennus hintoihin vois olla mahdollinen. Arpio perustuu siihen, että lipputulot on olleet n. 350 miljuunaa pari vuotta sitten.

Re: Hallituskausi 2019-

Posted: 13 Jun 2019, 13:12
by De Gröna
Trollface-mies wrote:
13 Jun 2019, 12:33
Kamala Harri wrote:
13 Jun 2019, 12:28
Trollface-mies wrote:
13 Jun 2019, 12:21
Rasmus-mafioso wrote:
13 Jun 2019, 12:20
Jos Helsingissä on liian vaikeeta niin kannattaa muuttaa johonkin pienempään taajamaan jossa on palvelut lähellä ja saavutettavissa
Stadihan nämäkin palvelut maksaa kiitos valtiontasausten.

So? Jos Helsinki ei pysty järkkään kaupunkialueellaan kunnon joukkoliikennettä, mikä nyt ei ole mikään Amerikan temppu ja mikä on onnistunut suht hyvin parissa muussa isommassa kaupungissa, niin kannattaa edelleenkin muuttaa vittuun sieltä.

Meikäläinen pääsee tosta ikkunan alta Hervantaan tai Pirkkalaan tai vittu vaikka Teiskoon suit sait vaikka välissä on ratikkatyömaa. Ihmetyttää lukea näitä juttuja joissa kerrotaan miten Helsingissä julkisilla kestää tunnin verran kulkea matka joka yksityisautolla kulkee vartissa. Jos tää pitää paikkansa niin joku siellä on päin vittua vaikka rahaa olis kuinka, ja jos joku nyt väittää että ne on ne valtiontasaukset jotka aiheuttaa tän tilanteen ja estää pistämästä joukkoliikennettä kuntoon niin sanon että lollotiloo.

Vois ottaa Helsingiltä vähän enemmän rahaa pois, koska selvästi ne ei osaa käyttää sitä, ja tehdä niillä masseilla parempaa kaupunkia jonnekin muualle, esim. Tampereelle.
Tampere nyt ei tule ensimmäisenä mieleen pienenä loistaajamana. Kukin tyylillään.

Re: Hallituskausi 2019-

Posted: 13 Jun 2019, 13:13
by otsasuoni sykkii
Jos siellä heslingissä on niin vaikea kulkea autolla tai julkisilla, niin kannattaisko ostaa moottorikelkka?

Re: Hallituskausi 2019-

Posted: 13 Jun 2019, 13:14
by De Gröna
arvoisa rouvapuhe-mies wrote:
13 Jun 2019, 13:11
Puhdasta fasismia hesoihin! Arvon näin: Jos ruuhkamaksuilla sais kerättyä 50 miljuunaa vuodessa voittoa julkisten tukemiseen, niin tuommoinen n. 15% alennus hintoihin vois olla mahdollinen. Arpio perustuu siihen, että lipputulot on olleet n. 350 miljuunaa pari vuotta sitten.
Ei sen tartte olla käyttäjilleen halvempaa vaan toimivampaa.

Re: Hallituskausi 2019-

Posted: 13 Jun 2019, 13:16
by Trollface-mies
Kamala Harri wrote:
13 Jun 2019, 13:12
Trollface-mies wrote:
13 Jun 2019, 12:33
Kamala Harri wrote:
13 Jun 2019, 12:28
Trollface-mies wrote:
13 Jun 2019, 12:21
Rasmus-mafioso wrote:
13 Jun 2019, 12:20
Jos Helsingissä on liian vaikeeta niin kannattaa muuttaa johonkin pienempään taajamaan jossa on palvelut lähellä ja saavutettavissa
Stadihan nämäkin palvelut maksaa kiitos valtiontasausten.

So? Jos Helsinki ei pysty järkkään kaupunkialueellaan kunnon joukkoliikennettä, mikä nyt ei ole mikään Amerikan temppu ja mikä on onnistunut suht hyvin parissa muussa isommassa kaupungissa, niin kannattaa edelleenkin muuttaa vittuun sieltä.

Meikäläinen pääsee tosta ikkunan alta Hervantaan tai Pirkkalaan tai vittu vaikka Teiskoon suit sait vaikka välissä on ratikkatyömaa. Ihmetyttää lukea näitä juttuja joissa kerrotaan miten Helsingissä julkisilla kestää tunnin verran kulkea matka joka yksityisautolla kulkee vartissa. Jos tää pitää paikkansa niin joku siellä on päin vittua vaikka rahaa olis kuinka, ja jos joku nyt väittää että ne on ne valtiontasaukset jotka aiheuttaa tän tilanteen ja estää pistämästä joukkoliikennettä kuntoon niin sanon että lollotiloo.

Vois ottaa Helsingiltä vähän enemmän rahaa pois, koska selvästi ne ei osaa käyttää sitä, ja tehdä niillä masseilla parempaa kaupunkia jonnekin muualle, esim. Tampereelle.
Tampere nyt ei tule ensimmäisenä mieleen pienenä loistaajamana. Kukin tyylillään.

Kaikki Helsingin ulkopuoliset alueet on pieniä loistaajamia jos niiltä kysyt.

Re: Hallituskausi 2019-

Posted: 13 Jun 2019, 13:21
by Mahdollisimman yleistäi
Kamala Harri wrote:
13 Jun 2019, 13:14
arvoisa rouvapuhe-mies wrote:
13 Jun 2019, 13:11
Puhdasta fasismia hesoihin! Arvon näin: Jos ruuhkamaksuilla sais kerättyä 50 miljuunaa vuodessa voittoa julkisten tukemiseen, niin tuommoinen n. 15% alennus hintoihin vois olla mahdollinen. Arpio perustuu siihen, että lipputulot on olleet n. 350 miljuunaa pari vuotta sitten.
Ei sen tartte olla käyttäjilleen halvempaa vaan toimivampaa.
No sekä että. Toimintaparannuksia sinne missä ruuhkamaksut eniten kirpaisee ja loput hintatukeen.

Re: Hallituskausi 2019-

Posted: 13 Jun 2019, 13:34
by I & I Spit On Their Graves
Kiinnostaisi kyllä tietää, minne on matka kun julkisilla menee 70 min ja autolla vartin. Silloin kun itse kuljin bussilla keskustasta poispäin, se oli Viikistä päin aika komea jono siinä vähän ennen Kumpulaa, ja tuskin kehätietkään sen paremmin vetää.

Edit: poikittaissuunta on oma lukunsa, mutta oliko nää ruuhkamaksut siis tarkoitus ulottaa myös Tapiolasta Kehää Malmille ajaviin?