Seksuaalinen ja sukupuoleen perustuva häirintä - mitä yhteisö voi tehdä?

Kaikenmaailman jaarittelu ja rupattelu täällä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Moderators: Balam-Acab, Kennedy Bakircioglu Kuutio, P O L L Y

Message
Author
User avatar
mutavelho
Melkein ####!
Melkein ####!
Posts: 12470
Joined: 14 Mar 2004, 00:54

Re: Seksuaalinen ja sukupuoleen perustuva häirintä - mitä yhteisö voi tehdä?

#271 Post by mutavelho » 19 Jul 2021, 09:41

Mayhem peruttu wrote:
19 Jul 2021, 09:26
Maikkarikin tarttui jo asiaan, ja oon muuten 100 % varma, että jos ei ois valtakunnan punkkari syytettynä, ei kiinnostaisi kyllä sitä tahoa ns. vittujakaan.
linkki tähän: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kot ... ta/8193850

Kirjoittelen taas välillä tänne puolelle, aiheesta oikeusprosessi.

Ymmärrystä löytyy sekä heille, jotka oikeusprosessiin haluavat ryhtyä että niille, joilla siihen ei ole kiinnostusta. Mitään muutosta skenen toimintaan ei Suomen oikeuslaitos kuitenkaan tuo. Se päinvastoin vyöryttää vastuuta kollektiivisesta ongelmasta yksilöille, ja voi luoda kuvitteellisen tunteen siitä että asia on käsitelty koska se on ollut oikeudessa. Näinhän asia ei ole. Selvennettäköön, että ymmärryksellä tarkoitan ymmärrystä tilanteiden kokijoita* kohtaan. Sen sijaan ymmärrystä kunnianloukkaussyytteitä nostavia kohtaan ei lähtökohtaisesti ole lainkaan.

*kokija-sanaa käytetty tarkoituksella neutraalina ilmauksena. Tilanteen kokenut voi kokea olevansa uhri, selviytyjä, tai jotain muuta, ja nämä kokemukset voivat myös vaihdella ajan kuluessa, eli kyse ei ole yhdestä kiveenhakatusta identiteetistä. Ahdistavista ja mahdollisesti traumatisoivista tilanteista selviytymisessä tämä on ehkä hyvä tiedostaa. Ja ehkä monille onkin ihan perusjuttu.
It shouldn't just be one person in the crowd's responsibility to deal with fuckers.

User avatar
Hyödytön idiootti
Melkein ####!
Melkein ####!
Posts: 12399
Joined: 02 Nov 2017, 12:34
Location: Hyveen edistämisen ja paheen estämisen ministeriö

Re: Seksuaalinen ja sukupuoleen perustuva häirintä - mitä yhteisö voi tehdä?

#272 Post by Hyödytön idiootti » 19 Jul 2021, 09:44

Sensaatio­hakuista fiktiota
Reaalikapitalismi matemaattista voodoota

User avatar
Automatiiik
Posts: 73
Joined: 18 Jul 2021, 22:02
Location: Henkinen Pori

Re: Seksuaalinen ja sukupuoleen perustuva häirintä - mitä yhteisö voi tehdä?

#273 Post by Automatiiik » 19 Jul 2021, 17:29

Tullu tässä päivän mittaan aiheesta keskusteltua ja korostuu kuva jossa iso osa törkeimmistä tapauksista liittyy muutamaan jo ennalta ilmeisesti tiedossa olleeseen tapaukseen. Tää ei siis oo tarkoitus olla vähättelevää enkä näin suht ulkopuolisena "skenestä" olevana voi sanoa tietäväni tästä.
Sen oon retrospektiivisesti tajunnu että punkkimenot on ollu melko äijäkeskeistä touhua, ihan jo siks koska tunnen kymmeniä punk äijiä mut sit paljon vähemmän muita. Toki tää johtuu vahvasti siitä että mun kontakti koko kuvioon on tuttujen kautta ja koska oon ollu Anniksella Porissa mukana järkkäilemässä juttuja ja toimimassa epäjärjestysmiehenä kattomassa ettei perseily mene vahingolliseksi. Bike Warsia olin myös järkkäämässä. Tontin pidin turvallisena niin hyvin kuin voin mut kyllähän siellä ehtii hulinaa käymään.
On tää vähän yllättävää ollu tällä pohjalla, valtaosa tyypeistä on mun silmiin vaikuttanut kovin lutuisilta mut toisaalta ei yllättävältä koska kusipäitä on ihan kaikissa kuvioissa.
Anteeksi OT rant mut tää on vähän prosessi itsellekin kun tarkastellut omia kokemuksia peilaten tätä hommaa.
Joku tuolla kommentoi aiemmin mites Antifa jäbät olis valmiita puuttumaan. Itse oon aina puuttunut jos näen törkeilyä ja aion jatkossakin niin tehdä. En paljoa kumartele tai pelkää sanoa joten jos elämä sallii, voin lähteä tapahtumiin epäviralliseksi järkkäriksi nakkelemaan paskiaisia pois tontilta. Ei olis eka kerta.
Ritarivamma on elämäni suurin määrittävä tekijä

Yksinäinen omasta tahdostaan
Posts: 26
Joined: 19 Jul 2021, 21:22

Re: Seksuaalinen ja sukupuoleen perustuva häirintä - mitä yhteisö voi tehdä?

#274 Post by Yksinäinen omasta tahdostaan » 20 Jul 2021, 08:16

Seuraavaa #meetoo-asiaa toivoisin seksuaalivähemmistöjen piiriin. Siellä nyt vähän tunnetusti ainakin tietyissä porukoissa on hyvin äijämäinen ilmapiiri ja ahdisteluun luokiteltavaa käytöstä aivan liian paljon. Onneksi suoranaista omakohtaista kokemusta ei ole, mutta nähnyt aivan liikaa tälläistä.

Mutta ensin Punktoo läpi ensin. Hienoa, että se tili perustettiin ja uhrit saa viimein äänen. Vaikuttaisi leviävän punk-skenen ulkopuolellekin. Ainakin räp-skenessä olevat ahdistelijamulkut ovat varmasti peloissaan.

User avatar
TAKARAIME
6k
Posts: 6535
Joined: 18 May 2008, 19:42

Re: Seksuaalinen ja sukupuoleen perustuva häirintä - mitä yhteisö voi tehdä?

#275 Post by TAKARAIME » 20 Jul 2021, 20:37

Hei! Toivottavasti sopii tähän topikkiin tämä asia, sanokaa jos ei!

Mutta siis häirintäyhdyshenkilötoiminta, miten tälläistä laittais alulle? Meinaan siis että onko jengillä tiedossa hyviä materiaaleja näihin liittyen joihin voisi tutustua? Googlen kautta oon löytänyt ainoastaan eri järjestöjen ja esim yliopistojen luomia infoja omista häirintäyhdyshenkilöistä ja niiden toiminnsta mutta mietin että onkohan jotain yleisemmän tason lähteitä olemassa joita voisi hyödyntää. Jatkan toki siis joka tapauksessa itekin lisämateriaalien etsimistä mutta mietin vaan jos olisi jollain joku hyvä linkki heittää.

Kiitos!
MINCE - DEATH TO HOMOPHOBIA AND SEXISM
MINCE - LIFESTYLE OF SOCIO ANARCHISM

Stiili Dän
1k
Posts: 1409
Joined: 27 Mar 2010, 23:34

Re: Seksuaalinen ja sukupuoleen perustuva häirintä - mitä yhteisö voi tehdä?

#276 Post by Stiili Dän » 20 Jul 2021, 21:43

Yksinäinen omasta tahdostaan wrote:
20 Jul 2021, 08:16
Seuraavaa #meetoo-asiaa toivoisin seksuaalivähemmistöjen piiriin. Siellä nyt vähän tunnetusti ainakin tietyissä porukoissa on hyvin äijämäinen ilmapiiri ja ahdisteluun luokiteltavaa käytöstä aivan liian paljon. Onneksi suoranaista omakohtaista kokemusta ei ole, mutta nähnyt aivan liikaa tälläistä.
Mulla olis kokemusta. On taputtelua, syliin istumista, poskelle pussailua ja onpa käyty suoraan kiinni alakertaankin. En syttynyt.
Hieman kyllä huvitti koko homma. Viimeisessä jouduin tosin vähän hermostumaan - ei henkilövahinkoja.
Last edited by Stiili Dän on 20 Jul 2021, 21:47, edited 1 time in total.


User avatar
Maidanin Veteraanien Veljesliitto
4k
Posts: 4744
Joined: 02 Apr 2014, 11:44

Re: Seksuaalinen ja sukupuoleen perustuva häirintä - mitä yhteisö voi tehdä?

#278 Post by Maidanin Veteraanien Veljesliitto » 21 Jul 2021, 00:14

^Onko nykyään enää pelkoa että kaikkia leimattais jos seksuaalivähemmistöjen metoo:ta tulis?

User avatar
Burzum/Kent
6k
Posts: 6605
Joined: 03 May 2006, 17:40

Re: Seksuaalinen ja sukupuoleen perustuva häirintä - mitä yhteisö voi tehdä?

#279 Post by Burzum/Kent » 21 Jul 2021, 00:55

Vähän päälle parikymppisenä kun kävin toisinaan Turun Suxesissa, niin olihan se melkein sääntö että joku setä tulee kourimaan perseestä tai muuten iholle ja suostumus oli tossa skenessä vähän häilyvä idea. Semmosta kyllä jätkät tietää mikä on homman nimi -mentaliteettia. Frendi kertoili myös miten Setan nuorten bileissä joku semi vakkari valvoja tykkäsi kosketella alaikäisiä poikia jne.
Ahdistavaa meininkiä, mutta ei kyllä olis tuolloin tullut mieleenkään mennä lääppimisestä ja kourimisesta raportoimaan, kun aika selkeästi viestittiin, että se kuuluu asiaan. Nyt on myös tullut mietittyä, että miten paljon sieltä on itse omaksunut malleja ja olenko mä miten ylittänyt rajoja, ahdistellut tai käyttäytynyt häiritsevästi, koska en voi varmana sanoa ettenkö olisi, helvetti soikoon. :?

e: tämä siis homomiesten parissa tapahtuvaan häirintään.

vittunaamaantiprimadonna
Posts: 12
Joined: 20 Jul 2021, 15:06

Re: Seksuaalinen ja sukupuoleen perustuva häirintä - mitä yhteisö voi tehdä?

#280 Post by vittunaamaantiprimadonna » 21 Jul 2021, 08:51

Dan Glenzeg wrote:
30 Jun 2021, 10:06
No niin en haluaisi enempää tuhlata tärkeän aiheen alla topikissa tilaa tämmöiseen postcount-/trollikeskusteluun, ehkä toi sitten oli piffin protokollan mukainen, asiallinen tapa puuttua jonkun vähäpostcounttisen kommenttiin.

Ihan oikeasti mielestäni tärkeää olisi saada itsellekin hyviä neuvoja, miten voi puuttua omissa yhteisöissään seksuaaliseen ja sukupuoleen perustuvaan häirintään, se kun ei ole aina ihan mutkatontakaan ja tämä häirintä voi olla monella tavalla huonosti läpinäkyvää. Ahdistelematta ja syrjimättä jättäminen sentään on ihan vitun helppoa omalla kohdalla, ei haastavuus olekaan siinä.

Miespuoliseksi heteroksi yleensä oletettuna en myöskään koe ongelmattomaksi lähteä suinpäin puuttumaan etenkään piilevämpään sukupuolisyrjintään. Yleensä nais- tai muunsukupuoliseksi oletettu on se syrjitty ja itse olen korkeintaan sivustaseuraaja. Mutta tämmöinen ikään kuin sivusta asiaan puuttuminen on yllättävän haastavaa ilman, että se koetaan miehiseksi tilan viemiseksi tai ilman että ongelmat jollain tavalla vain pahenevat.

Aikanaan luovuin myös feministisestä aktivismista hiljakseen, koska lähinnä ihan oikeasti uuvutti katkerien miesten vittuilu siitä että olen siellä kuitenkin vonkaamassa pillua. Tämän homman muistot heräsivät nyt kun joku vassarifeministimies on tosta kulmasta ihan tosissaan ahdistellut feministipiireissä. En ennen edes uskonut et tommosiakin ihan oikeesti on!

Ehkä nyt omalla kohdalla muutenkin sellainen varsinainen aktivismi on käynyt liian raskaaksi arkisessa elämässä.

Tästä näkökulmasta kaipaan mahdollisimman paljon kokemuksia ja tietoa, mitkä ovat hyviä, arkisia tapoja pyrkiä auttamaan sukupuoleen tai seksuaalisuuteen liittyvän häirinnän kohtaamisessa.
Jokaisen olisi hyvä lähteä esimerkiksi siitä, että millaisille tavoille puhua toisista antaa siunauksensa ja tilaa. Vähättelevä ja mitätöivä tai henkilöön menevä puhe ja sorron kautta tuotettu huumori antaa tilaa myös kaikenlaiselle muulle diskriminaatiolle ja oikeudelle nähdä toinen kulttuurisesti arvottomampana toiseen nähden. Toinen on tietysti se, että ei anneta kenellekään skenejumalalle tms etuoikeutta olla vaikenevan ilmapiirin suojelema, sillä näinhän siinä on käynyt. Kolmas on ihan omaan intuitioon luottaminen jos kokee, että kaikki ei ole kunnossa, on parempi kysyä suoraan, että onko tämä tilanne mihin olet ajautumassa varmasti sinulle ok. Neljäs on se, että tilaa ei saa tietenkään myöskään skenen puolesta uhriutuva vähättely ja kyseenalaistus ilman muuta lähtökohtaa, kuin yhyy ei meillä ja jos onkin niin, niin ensisijaisesti minulla on nyt paha mieli. Puhun ehdollisesta väistämisvelvollisuudesta jopa.

Yksinäinen omasta tahdostaan
Posts: 26
Joined: 19 Jul 2021, 21:22

Re: Seksuaalinen ja sukupuoleen perustuva häirintä - mitä yhteisö voi tehdä?

#281 Post by Yksinäinen omasta tahdostaan » 21 Jul 2021, 09:31

Maidanin Veteraanien Veljesliitto wrote:
21 Jul 2021, 00:14
^Onko nykyään enää pelkoa että kaikkia leimattais jos seksuaalivähemmistöjen metoo:ta tulis?
Tätä minä juuri pelkään, että se aiheuttaisi myrskyn. Mutta parhaimmillaan voisi tosiaan puhdistaa näitä ummehtuneita "näin on ollut aina" asenteita ja tapoja. Siksi minä kallistaisin vaakaa siihen, että meetoo skenessä olisi positiivinen asia.

vittunaamaantiprimadonna
Posts: 12
Joined: 20 Jul 2021, 15:06

Re: Seksuaalinen ja sukupuoleen perustuva häirintä - mitä yhteisö voi tehdä?

#282 Post by vittunaamaantiprimadonna » 21 Jul 2021, 09:38

Dan Glenzeg wrote:
30 Jun 2021, 10:06
No niin en haluaisi enempää tuhlata tärkeän aiheen alla topikissa tilaa tämmöiseen postcount-/trollikeskusteluun, ehkä toi sitten oli piffin protokollan mukainen, asiallinen tapa puuttua jonkun vähäpostcounttisen kommenttiin.

Ihan oikeasti mielestäni tärkeää olisi saada itsellekin hyviä neuvoja, miten voi puuttua omissa yhteisöissään seksuaaliseen ja sukupuoleen perustuvaan häirintään, se kun ei ole aina ihan mutkatontakaan ja tämä häirintä voi olla monella tavalla huonosti läpinäkyvää. Ahdistelematta ja syrjimättä jättäminen sentään on ihan vitun helppoa omalla kohdalla, ei haastavuus olekaan siinä.

Miespuoliseksi heteroksi yleensä oletettuna en myöskään koe ongelmattomaksi lähteä suinpäin puuttumaan etenkään piilevämpään sukupuolisyrjintään. Yleensä nais- tai muunsukupuoliseksi oletettu on se syrjitty ja itse olen korkeintaan sivustaseuraaja. Mutta tämmöinen ikään kuin sivusta asiaan puuttuminen on yllättävän haastavaa ilman, että se koetaan miehiseksi tilan viemiseksi tai ilman että ongelmat jollain tavalla vain pahenevat.

Aikanaan luovuin myös feministisestä aktivismista hiljakseen, koska lähinnä ihan oikeasti uuvutti katkerien miesten vittuilu siitä että olen siellä kuitenkin vonkaamassa pillua. Tämän homman muistot heräsivät nyt kun joku vassarifeministimies on tosta kulmasta ihan tosissaan ahdistellut feministipiireissä. En ennen edes uskonut et tommosiakin ihan oikeesti on!

Ehkä nyt omalla kohdalla muutenkin sellainen varsinainen aktivismi on käynyt liian raskaaksi arkisessa elämässä.

Tästä näkökulmasta kaipaan mahdollisimman paljon kokemuksia ja tietoa, mitkä ovat hyviä, arkisia tapoja pyrkiä auttamaan sukupuoleen tai seksuaalisuuteen liittyvän häirinnän kohtaamisessa.
Jokaisen olisi hyvä lähteä esimerkiksi siitä, että millaisille tavoille puhua toisista antaa siunauksensa ja tilaa. Vähättelevä ja mitätöivä tai henkilöön menevä puhe ja sorron kautta tuotettu huumori antaa tilaa myös kaikenlaiselle muulle diskriminaatiolle ja oikeudelle nähdä toinen kulttuurisesti arvottomampana toiseen nähden. Toinen on tietysti se, että ei anneta kenellekään skenejumalalle tms etuoikeutta olla vaikenevan ilmapiirin suojelema, sillä näinhän siinä on käynyt. Kolmas on ihan omaan intuitioon luottaminen jos kokee, että kaikki ei ole kunnossa, on parempi kysyä suoraan, että onko tämä tilanne mihin olet ajautumassa varmasti sinulle ok. Neljäs on se, että tilaa ei saa tietenkään myöskään skenen puolesta uhriutuva vähättely ja kyseenalaistus ilman muuta lähtökohtaa, kuin yhyy ei meillä ja jos onkin niin, niin ensisijaisesti minulla on nyt paha mieli. Puhun ehdollisesta väistämisvelvollisuudesta jopa.

User avatar
Sasse netä
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 70098
Joined: 05 Dec 2013, 12:38
Location: Kotiviinipöntöllä

Re: Seksuaalinen ja sukupuoleen perustuva häirintä - mitä yhteisö voi tehdä?

#283 Post by Sasse netä » 21 Jul 2021, 11:56

Unohtakaa tuo työ tuosta edestä ja tuottavuushommat. Itse sisältö sitten osuu suht hyvin samoihin teemoihin.

https://www.ttl.fi/oppimateriaalit/wp-c ... isossa.pdf

Edit: tämä tietysti on siis se seuraava askel kunhan eka lopettaa seksuaalisen häirinnän yms muut tommoset ilmeiset.
Last edited by Sasse netä on 21 Jul 2021, 12:44, edited 1 time in total.
Image
Lempi piffaajani
2020: memberlist.php?mode=viewprofile&u=11478
2021: memberlist.php?mode=viewprofile&u=623
2022: member list.php

User avatar
Automatiiik
Posts: 73
Joined: 18 Jul 2021, 22:02
Location: Henkinen Pori

Re: Seksuaalinen ja sukupuoleen perustuva häirintä - mitä yhteisö voi tehdä?

#284 Post by Automatiiik » 21 Jul 2021, 12:20

Punkstoo teki aika hyvän pelinavauksen joka on poikinut lukuisia selkeesti tärkeitä vastaavia eri skeneistä. Nyt sit kun vielä puheet pitäis ja kulttuuri muuttuisi..
Ritarivamma on elämäni suurin määrittävä tekijä

User avatar
mutavelho
Melkein ####!
Melkein ####!
Posts: 12470
Joined: 14 Mar 2004, 00:54

Re: Seksuaalinen ja sukupuoleen perustuva häirintä - mitä yhteisö voi tehdä?

#285 Post by mutavelho » 21 Jul 2021, 16:36

TAKARAIME wrote:
20 Jul 2021, 20:37
Hei! Toivottavasti sopii tähän topikkiin tämä asia, sanokaa jos ei!

Mutta siis häirintäyhdyshenkilötoiminta, miten tälläistä laittais alulle? Meinaan siis että onko jengillä tiedossa hyviä materiaaleja näihin liittyen joihin voisi tutustua? Googlen kautta oon löytänyt ainoastaan eri järjestöjen ja esim yliopistojen luomia infoja omista häirintäyhdyshenkilöistä ja niiden toiminnsta mutta mietin että onkohan jotain yleisemmän tason lähteitä olemassa joita voisi hyödyntää. Jatkan toki siis joka tapauksessa itekin lisämateriaalien etsimistä mutta mietin vaan jos olisi jollain joku hyvä linkki heittää.

Kiitos!
Suoria ohjeita ei ole. Stadissa on järjestetty aiemmin joitain työpajoja aiheesta, ja toki stadissa toimii myös useampia tiloja joissa noudatetaan turvallisemman tilan periaatteita niin, että ne on mietitty kokonaisuus.

Esimerkiksi Shawna Potter, joka on kirjoittanut klassikkoteoksen Making Spaces Safer, pitää näemmä ilmaisen webinaarin 24.7.: https://shawnapotter.com/events/making- ... diy-venues

Transformative justice -teemaan tutustuminen voi myös auttaa.

Mun mielestä yhtä lailla kuin keikoilla on lipunmyyjiä, voisi keikoilla olla myös tukihenkilöitä/häirintäyhdyshenkilöitä, jotka eivät missään olosuhteissa korvaa esimerkiksi järjestyksenvalvojia, mutta joiden puoleen voi kääntyä jos on kohdannut jonkun ahdistavan tilanteen. Jos tuosta aiheesta alkais koota koulutusmateriaaleja, noi eri järjestöjen sivut on varmaan ihan hyvää opiskeltavaa siihen.

Tästä tuli nyt tämmönen aika kiireessä kirjotettu viesti mut ehkä toivottavasti auttaa jotain.
It shouldn't just be one person in the crowd's responsibility to deal with fuckers.

Post Reply