Hävittäjähankinta 2021 - Hornetit vaihtoon

Kaikenmaailman jaarittelu ja rupattelu täällä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Moderators: Balam-Acab, Kennedy Bakircioglu Kuutio, P O L L Y

Post Reply

Suomen Piffin valinta uudeksi hävittäjäksi

Super Hornet Growler
12
6%
Dassault Rafale
17
9%
Eurofighter Typhoon
11
6%
F-35 Lightning II
30
15%
Saab Gripen JAS 39E
129
65%
 
Total votes: 199

Message
Author
User avatar
Dame Cressida Dick
King of PIF
King of PIF
Posts: 15549
Joined: 19 Mar 2013, 14:02

Re: Hävittäjähankinta 2021 - Hornetit vaihtoon

#511 Post by Dame Cressida Dick » 27 Mar 2020, 23:03

Raphale voidaan ostaa euroilla, oli ne sitten laput arvottomia eli ei. Toisaalta jos toi ruotsalaisten tautistrategia oikein huonosti menee, niin noiden hävittäjien hinnalla voi ostaa koko Ruotsin.
Pöydällä nakki ja pullo vodkaa wrote:
29 Jun 2023, 20:15
historia toistanee itseään lähinnä puskafarssina tälläkin kertaa

User avatar
kuka hemmetti
PRÖÖT!
Posts: 50039
Joined: 24 Jan 2009, 00:03
Location: bona fide

Re: Hävittäjähankinta 2021 - Hornetit vaihtoon

#512 Post by kuka hemmetti » 27 Mar 2020, 23:30

Menee nyt semisti off ropiksi mut 2015 ruotsin merivoimien sotilaspoliisin ja kuperkeikka joukkojen raidi siihen mitä thyssenkrupp luuli ostaneensa on kyl niin brutaali ja tekninen liike että jeesus.

Thyssenkruppenhan luuli ostaneensa koko Kockumin Air independent propulsion technologyn ja heti kun ne yritti pistää lapun luukulle ja siirtää kaiken tekniikan ja osaamisen Saksaan niin sjövapenin kuperkeikka miehet kävi heittämässä thyssenin stevarit hiuksista vittuun, roudas kaikki tarvittavat servut Musköhön ja sitte ruvettiin taas käynnistämään omaa tuotantoa.

Kyllä ruotsalaisetkin välillä saa kaikkea aikaiseksi.
Spoiler:
:transagenda:

User avatar
kuka hemmetti
PRÖÖT!
Posts: 50039
Joined: 24 Jan 2009, 00:03
Location: bona fide

Re: Hävittäjähankinta 2021 - Hornetit vaihtoon

#513 Post by kuka hemmetti » 27 Mar 2020, 23:36

joku argumentaatiovirhe wrote:
27 Mar 2020, 23:03
...
Toisaalta jos toi ruotsalaisten tautistrategia oikein huonosti menee, niin noiden hävittäjien hinnalla voi ostaa koko Ruotsin.
:idea:

Tää kyl varmaan kuitenkin kaatuu siihen et ei savolaiset ja pohojammaalaset pääsisi yli siitä et Åbo olis taas unionin pääkaupunki.
Spoiler:
:transagenda:

User avatar
Rasmus-mafioso
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 43604
Joined: 04 Mar 2004, 19:24
Location: mokuversumi

Re: Hävittäjähankinta 2021 - Hornetit vaihtoon

#514 Post by Rasmus-mafioso » 28 Mar 2020, 10:01

Nimenomaan osana euroelvytystä tullaan Euroopassa tekemään isot rafalet ja gripenit joka kahvilan nurkalle ja halkopinon taakse.
jaltsun villain era wrote:
15 Jan 2024, 16:27
oletin Rasmus-mafiosoa raivokkaan demariksi. :confused2smoker:

User avatar
horus
-=00King Of PIF00=-
-=00King Of PIF00=-
Posts: 21315
Joined: 20 Dec 2008, 12:17
Location: Nääs nääs

Re: Hävittäjähankinta 2021 - Hornetit vaihtoon

#515 Post by horus » 28 Mar 2020, 18:18

kuka vittu wrote:
27 Mar 2020, 23:30
Menee nyt semisti off ropiksi mut 2015 ruotsin merivoimien sotilaspoliisin ja kuperkeikka joukkojen raidi siihen mitä thyssenkrupp luuli ostaneensa on kyl niin brutaali ja tekninen liike että jeesus.

Thyssenkruppenhan luuli ostaneensa koko Kockumin Air independent propulsion technologyn ja heti kun ne yritti pistää lapun luukulle ja siirtää kaiken tekniikan ja osaamisen Saksaan niin sjövapenin kuperkeikka miehet kävi heittämässä thyssenin stevarit hiuksista vittuun, roudas kaikki tarvittavat servut Musköhön ja sitte ruvettiin taas käynnistämään omaa tuotantoa.

Kyllä ruotsalaisetkin välillä saa kaikkea aikaiseksi.
OT taikka ei, nin tästä keikasta kuulis mialuusti lisää (jos siittä julkista tiatoo ylipäätään on olemassa jossain) vaikka sitte omassa ketjussaan/rogessa. :o
Sd.Kfz. 302 wrote:Världen är vittu paikka idag. :|
Trollface-mies wrote:poliitikon piittaamattomuus ajoi miehen epätoivosiin tekoihin.
Gowron Talvikääryle wrote:
03 Jul 2022, 16:18
Pansar-Sanna, min härskarinna i helvetet!

User avatar
kuka hemmetti
PRÖÖT!
Posts: 50039
Joined: 24 Jan 2009, 00:03
Location: bona fide

Re: Hävittäjähankinta 2021 - Hornetit vaihtoon

#516 Post by kuka hemmetti » 28 Mar 2020, 20:01

horus wrote:
28 Mar 2020, 18:18
kuka vittu wrote:
27 Mar 2020, 23:30
Menee nyt semisti off ropiksi mut 2015 ruotsin merivoimien sotilaspoliisin ja kuperkeikka joukkojen raidi siihen mitä thyssenkrupp luuli ostaneensa on kyl niin brutaali ja tekninen liike että jeesus.

Thyssenkruppenhan luuli ostaneensa koko Kockumin Air independent propulsion technologyn ja heti kun ne yritti pistää lapun luukulle ja siirtää kaiken tekniikan ja osaamisen Saksaan niin sjövapenin kuperkeikka miehet kävi heittämässä thyssenin stevarit hiuksista vittuun, roudas kaikki tarvittavat servut Musköhön ja sitte ruvettiin taas käynnistämään omaa tuotantoa.

Kyllä ruotsalaisetkin välillä saa kaikkea aikaiseksi.
OT taikka ei, nin tästä keikasta kuulis mialuusti lisää (jos siittä julkista tiatoo ylipäätään on olemassa jossain) vaikka sitte omassa ketjussaan/rogessa. :o
No siis ihan vaikka kockumsin wikipediasivulta on hyvä aloittaa, mut tästä on niin paljon niin ristiriitaista tietoa liikkeellä mitä siel oikeesti on tapahtunut et vaikeeta sanoo muuta kun että melko lailla poikkeuksellinen hommeli on kyseessä.
Spoiler:
:transagenda:

User avatar
☽☽☽
söpö kissa :3
Posts: 94676
Joined: 30 Jan 2013, 07:42

Re: Hävittäjähankinta 2021 - Hornetit vaihtoon

#517 Post by ☽☽☽ » 28 Mar 2020, 20:04

horus wrote:
28 Mar 2020, 18:18
kuka vittu wrote:
27 Mar 2020, 23:30
Menee nyt semisti off ropiksi mut 2015 ruotsin merivoimien sotilaspoliisin ja kuperkeikka joukkojen raidi siihen mitä thyssenkrupp luuli ostaneensa on kyl niin brutaali ja tekninen liike että jeesus.

Thyssenkruppenhan luuli ostaneensa koko Kockumin Air independent propulsion technologyn ja heti kun ne yritti pistää lapun luukulle ja siirtää kaiken tekniikan ja osaamisen Saksaan niin sjövapenin kuperkeikka miehet kävi heittämässä thyssenin stevarit hiuksista vittuun, roudas kaikki tarvittavat servut Musköhön ja sitte ruvettiin taas käynnistämään omaa tuotantoa.

Kyllä ruotsalaisetkin välillä saa kaikkea aikaiseksi.
OT taikka ei, nin tästä keikasta kuulis mialuusti lisää (jos siittä julkista tiatoo ylipäätään on olemassa jossain) vaikka sitte omassa ketjussaan/rogessa. :o
Komp
Sunrise, parabellum
Spoiler:
Image

Image

Image
Spoiler:
Image

User avatar
bad grankulla
-=00King Of PIF00=-
-=00King Of PIF00=-
Posts: 28181
Joined: 11 Oct 2013, 15:39
Location: by the river (dippan deppan)

Re: Hävittäjähankinta 2021 - Hornetit vaihtoon

#518 Post by bad grankulla » 28 Mar 2020, 20:26

Omenoiden lahjoituspiste wrote:
28 Mar 2020, 20:04
horus wrote:
28 Mar 2020, 18:18
kuka vittu wrote:
27 Mar 2020, 23:30
Menee nyt semisti off ropiksi mut 2015 ruotsin merivoimien sotilaspoliisin ja kuperkeikka joukkojen raidi siihen mitä thyssenkrupp luuli ostaneensa on kyl niin brutaali ja tekninen liike että jeesus.

Thyssenkruppenhan luuli ostaneensa koko Kockumin Air independent propulsion technologyn ja heti kun ne yritti pistää lapun luukulle ja siirtää kaiken tekniikan ja osaamisen Saksaan niin sjövapenin kuperkeikka miehet kävi heittämässä thyssenin stevarit hiuksista vittuun, roudas kaikki tarvittavat servut Musköhön ja sitte ruvettiin taas käynnistämään omaa tuotantoa.

Kyllä ruotsalaisetkin välillä saa kaikkea aikaiseksi.
OT taikka ei, nin tästä keikasta kuulis mialuusti lisää (jos siittä julkista tiatoo ylipäätään on olemassa jossain) vaikka sitte omassa ketjussaan/rogessa. :o
Komp
Image

User avatar
Dame Cressida Dick
King of PIF
King of PIF
Posts: 15549
Joined: 19 Mar 2013, 14:02

Re: Hävittäjähankinta 2021 - Hornetit vaihtoon

#519 Post by Dame Cressida Dick » 31 Mar 2020, 12:14

https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotima ... ankintaan/
Korona saattaa iskeä kovaa myös Suomen hävittäjähankintaan
Analyysi: Hävittäjähankinnan valmistelijat joutuvat pohtimaan tarkasti etenkin Boeingin mahdollisuuksia vastata Suomen vaatimuksiin.
KOTIMAA 30.3.2020 15:23
JYRI RAIVIO

PÄÄTTÄJILLÄ oli 28 vuotta sitten tulinen kiire. Suomi oli vajoamassa synkkään lamaan ja ilmavoimille oli saatava uudet hävittäjäkoneet. Maan hallituksessa uskottiin, että jollei tilausta tehtäisi nopeasti, se saattaisi jäädä kokonaan tekemättä.

Säädyllisen prosessin rajoja koeteltiin. Silloinen puolustusministeri Elisabeth Rehn sanoo Johanna Vesikallion kirjoittamassa elämäkerrassaan (Lillan, Elisabeth Rehnin epätavallinen elämä, Otava 2014), että päätös valmisteltiin pimennossa ja vietiin läpi pikavauhtia, poikkeuksellisella tavalla, koska maa oli putoamassa syvään lamaan.

Rehn sanoo ”tiedostaneensa, että tällaista ei päätöksenteko demokratiassa saa olla”.

Prosessin kyseenalaisuudesta huolimatta Suomi osti toukokuussa 1992 tehdyllä pikapäätöksellä Yhdysvalloista Hornet-hävittäjät.

Nyt ollaan monessa suhteessa samanlaisessa tilanteessa. Hornetit pitäisi korvata kymmenen miljardia euroa maksavilla uusilla monitoimihävittäjillä tilanteessa, jossa maa on romahtamassa koronaviruksen vuoksi ilmeisesti ennätysmäisen synkkään lamaan. Siihen verrattuna 1990-luku saattaa olla lastenleikkiä.

Nyt ei kuitenkaan ole kyse päivistä. Hornetien korvaajan eli HX:n toistakymmentä vuotta kestänyt valintaprosessi on loppuvaiheessa, mutta päätös konetyypistä on määrä tehdä valtioneuvostossa vasta yli vuoden kuluttua, syksyllä 2021.

On vaikea ennakoida, kuinka korona ja sen aiheuttama taloudellinen katastrofi vaikuttavat HX-hankkeeseen. Ihan yhtä vaikeaa on uskoa, ettei vaikutusta olisi lainkaan.

Kymmenen miljardin euron lisävelan ottaminen hävittäjien ostamiseen ja kaksikymmentä lisämiljardia niiden operoimiseen tuntuu hurjalta ajatukselta, kun ottaa huomioon julkisen talouden odotettavissa olevat näkymät.

AINAKIN yksi viruskriisin seuraus on tai sen pitäisi olla selvä. Äärimmäisen monimutkaiseen valintaprosessiin on painavana osatekijänä otettava mukaan arvio eri ehdokkaisiin liittyvistä kaupallisista riskeistä. Ne koskevat avainyritysten mahdollisuuksia huolehtia HX-velvoitteistaan vähintään 40 vuoden ajan.

Tällaisesta riskiarvioinnista ei tähän saakka ole puhuttu mitään. Puolustusministeriön HX-nettisivujen mukaan valinnan ratkaisee neljä osatekijää. Ne ovat suorituskyky, kustannukset, huoltovarmuus ja kotimaisen teollisuuden osallistuminen sekä turvallisuus- ja puolustuspoliittiset vaikutukset. Tärkein on suorituskyky.

Viidestä tarjoajayrityksestä kolme on jättimäisiä puolustus- ja ilmailuteollisuuden konglomeraatteja.

Tähän sarjaan kuuluvat Eurofighterin valmistajayritys Airbus sekä yhdysvaltalaiset Lockheed Martin (F-35) ja Boeing (Super Hornet). Ruotsalainen Saab ja ranskalainen Dassault ovat niihin verrattuna pieniä toimijoita.

Jonkinlaista korona-ajan ironiaa on sekin, että suurin kaupallinen riski liittyy kahteen suureen yhtiöön, Airbusiin ja etenkin Boeingiin.

Molemmat ovat ennen muuta siviilikoneiden valmistajia. Korona on suistanut niiden asiakkaat eli lentoyhtiöt hätätilaan, jossa kukaan ei tiedä, mitä tulee tapahtumaan.

KAIKKEIN ahtaimmalla on Boeing. Sen tulevaisuus näytti epävarmalta jo ennen koronaa.

Toista vuotta lentokiellossa ollut Boeing 737 MAX-matkustajakone on tuottanut jo lähes 20 miljardin dollarin ylimääräiset kustannukset. Uusi kone pantiin lentokieltoon, kun kahdessa peräkkäisessä onnettomuudessa oli kuollut yhteensä 346 ihmistä.

Yksi turmien perussyistä oli koneen ohjausautomatiikkaan tehty muutos, josta ei ollut kerrottu lentäjille. Boeing on nyt tehnyt koneeseen isoja muutoksia ja toivoo saavansa lentokiellon puretuksi kesällä.

Ehkä alkusyksyllä yli 300 jo liikenteessä ollutta ja noin 500 valmiiksi varastoon rakennettua MAX-konetta voi palata liikenteeseen, mutta mihin liikenteeseen?

Iso määrä lisäkapasiteettia on viimeinen asia, jota lentoyhtiöt kaipaavat nyt, kun niiden liiketoiminta on hyytynyt kokonaan.

Yksikään lentoyhtiö ei tarvitse eikä halua lisää koneita. Sen sijaan lähes kaikki purkavat aiempia, kunnianhimoisia investointisuunnitelmiaan, joiden pohjalta Boeing ja Airbus olivat haalineet kasaan tilauskirjat 10 000:sta kapearunkoisesta matkustajakoneesta.

Tilaukset perustuivat kansainvälisen lentoliikenteen vähintään viiden prosentin vuosikasvuun. Se on nyt kaukainen haave.

Lentoyhtiöiden yhteenliittymä IATA ennustaa, että virus johtaa sen jäsenyhtiöissä yhteensä yli 250 miljardin dollarin liikevaihdon menetyksiin. Isoa osaa lentoyhtiöistä uhkaa pikainen konkurssi.

Selviytyjät jatkavat paljon aiempaa alhaisemmalta tasolta ja osa kysynnän menetyksistä voi hyvinkin jäädä pysyväksi.
Pöydällä nakki ja pullo vodkaa wrote:
29 Jun 2023, 20:15
historia toistanee itseään lähinnä puskafarssina tälläkin kertaa

User avatar
kuka hemmetti
PRÖÖT!
Posts: 50039
Joined: 24 Jan 2009, 00:03
Location: bona fide

Re: Hävittäjähankinta 2021 - Hornetit vaihtoon

#520 Post by kuka hemmetti » 31 Mar 2020, 13:18

Vaikka ei puhuttaiskaan boeingin defence space & security divisioonasta vaan commercial aircraft hommeleista niin siltikin Veijo Boeingin lapun luukulle pistäminen todennäköisyyttä kannattaa arvioida vaikka siltä pohjalta et kattoo keitä muita valmistajia jää jäljelle jos Boeing lopettaa. Siellä on Airbus, sukhoi, iljusin, joku geneerinen kiinalainen.
Mikäkökäköhän on todennäköisyys sille että jenkit on tän kanssa aivan okei ja markkinat on eettisii, hmmm :-k

Defence puolella kannattaa kattoa minkälaisia hankinta rojekteja Pentagon on virittelemässä 6th gen kalustolle.

Sen lisäsks, us navy tulee aivan varmasti saamaan lähivuosina tarvitsemansa supa hornetit ja growlerit. Se on eri homma mikä nimi tehtaan seinässä lukee mut valmistus ei lopu ja samoin on ihan hyvät tsäänssit sillekin et vienti jatkuu.
On tää miinus supa hornetille, en mää sitä sano, mut ei pois sulkeva.
Spoiler:
:transagenda:

User avatar
Dame Cressida Dick
King of PIF
King of PIF
Posts: 15549
Joined: 19 Mar 2013, 14:02

Re: Hävittäjähankinta 2021 - Hornetit vaihtoon

#521 Post by Dame Cressida Dick » 31 Mar 2020, 13:28

kuka vittu wrote:
31 Mar 2020, 13:18
Vaikka ei puhuttaiskaan boeingin defence space & security divisioonasta vaan commercial aircraft hommeleista niin siltikin Veijo Boeingin lapun luukulle pistäminen todennäköisyyttä kannattaa arvioida vaikka siltä pohjalta et kattoo keitä muita valmistajia jää jäljelle jos Boeing lopettaa. Siellä on Airbus, sukhoi, iljusin, joku geneerinen kiinalainen.
Mikäkökäköhän on todennäköisyys sille että jenkit on tän kanssa aivan okei ja markkinat on eettisii, hmmm :-k

Defence puolella kannattaa kattoa minkälaisia hankinta rojekteja Pentagon on virittelemässä 6th gen kalustolle.

Esim us navy tulee varmasti saamaan lähivuosina tarvitsemansa supa hornetit ja growlerit. Se on eri homma mikä nimi tehtaan seinässä lukee mut valmistus ei lopu ja samoin on ihan hyvät tsäänssit sillekin et vienti jatkuu.
On tää miinus sula hornetille, en mää sitä sano, mut ei pois sulkeva.
Mut voi tossa olla jos jonkinalisia käänteitä sitä ennen. Mutta ei ne voi antaa Boeingin kaatua.
Pöydällä nakki ja pullo vodkaa wrote:
29 Jun 2023, 20:15
historia toistanee itseään lähinnä puskafarssina tälläkin kertaa

User avatar
Mahdollisimman yleistäi
2k
Posts: 2217
Joined: 27 Feb 2017, 00:59

Re: Hävittäjähankinta 2021 - Hornetit vaihtoon

#522 Post by Mahdollisimman yleistäi » 31 Mar 2020, 13:34

Hävitystä kolmelläkymmenellä miljardilla kuulostaa just prioriteetti numero ykköseltä tähän kohtaan. Toivottavasti mistään ei tingitä senttiäkään ja kaikki pannaan paskaksi suunnitelmien mukaan :metal:

User avatar
Rasmus-mafioso
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 43604
Joined: 04 Mar 2004, 19:24
Location: mokuversumi

Re: Hävittäjähankinta 2021 - Hornetit vaihtoon

#523 Post by Rasmus-mafioso » 31 Mar 2020, 13:36

Jauhosuu wrote:
31 Mar 2020, 13:34
Hävitystä kolmelläkymmenellä miljardilla kuulostaa just prioriteetti numero ykköseltä tähän kohtaan. Toivottavasti mistään ei tingitä senttiäkään ja kaikki pannaan paskaksi suunnitelmien mukaan :metal:
Gripenit tai Rafalet niin että kylkiäisenä kunnon osuudet firmasta ja pääsy kaikkeen tietoon ja kehitystyöhön.
jaltsun villain era wrote:
15 Jan 2024, 16:27
oletin Rasmus-mafiosoa raivokkaan demariksi. :confused2smoker:

User avatar
kuka hemmetti
PRÖÖT!
Posts: 50039
Joined: 24 Jan 2009, 00:03
Location: bona fide

Re: Hävittäjähankinta 2021 - Hornetit vaihtoon

#524 Post by kuka hemmetti » 31 Mar 2020, 13:37

Jauhosuu wrote:
31 Mar 2020, 13:34
Hävitystä kolmelläkymmenellä miljardilla kuulostaa just prioriteetti numero ykköseltä tähän kohtaan. Toivottavasti mistään ei tingitä senttiäkään ja kaikki pannaan paskaksi suunnitelmien mukaan :metal:
Kyllä :flower:

Dis just in on Boeingin kc46 katastrofista: siinä uusin käänne on nyt et nyt usaf ilmoittaa että niitä ei voi käyttää tankkaukseen paitsi äärimmäisessä hätätilassa koska nyt näiden tankki koneiden on huomattu vuotavan polttoainetta :flower:
Spoiler:
:transagenda:

User avatar
38911 BASIC BYTES FREE
READY.
Posts: 17826
Joined: 13 Nov 2017, 15:46
Location: web developing country

Re: Hävittäjähankinta 2021 - Hornetit vaihtoon

#525 Post by 38911 BASIC BYTES FREE » 31 Mar 2020, 13:39

kuka vittu wrote:
31 Mar 2020, 13:18
Vaikka ei puhuttaiskaan boeingin defence space & security divisioonasta vaan commercial aircraft hommeleista niin siltikin Veijo Boeingin lapun luukulle pistäminen todennäköisyyttä kannattaa arvioida vaikka siltä pohjalta et kattoo keitä muita valmistajia jää jäljelle jos Boeing lopettaa. Siellä on Airbus, sukhoi, iljusin, joku geneerinen kiinalainen.
Olin tulossa huomauttamaan että unohdit Bombardierin, mutta näemmä toi niitten isoin kone on nykyään Airbus että ei kai niitä voi enää pitää isona valmistajana.
Image


Image

Post Reply