Page 15 of 79

Re: Hävittäjähankinta 2021 - Hornetit vaihtoon

Posted: 13 Jun 2019, 13:55
by ☽☽☽
en ole kyllä drone asiantuntija että kohtalaisella todennäköisyydellä puhun paskaa tosiaan

Re: Hävittäjähankinta 2021 - Hornetit vaihtoon

Posted: 13 Jun 2019, 13:57
by tarmo erkale
F-35:n lastentaudeissa riittää vielä puuhaa (https://www.defensenews.com/air/2019/06 ... -problems/):
The F-35’s logistics system currently has no way for foreign F-35 operators to keep their secret data from being sent to the United States.
The spare parts inventory shown by the F-35’s logistics system does not always reflect reality, causing occasional mission cancellations.
Cabin pressure spikes in the cockpit of the F-35 have been known to cause barotrauma, the word given to extreme ear and sinus pain.
In very cold conditions — defined as at or near minus 30 degrees Fahrenheit — the F-35 will erroneously report that one of its batteries have failed, sometimes prompting missions to be aborted.
Supersonic flight in excess of Mach 1.2 can cause structural damage and blistering to the stealth coating of the F-35B and F-35C.
After doing certain maneuvers, F-35B and F-35C pilots are not always able to completely control the aircraft’s pitch, roll and yaw.
If the F-35A and F-35B blows a tire upon landing, the impact could also take out both hydraulic lines and pose a loss-of-aircraft risk.
A “green glow” sometimes appears on the helmet-mounted display, washing out the imagery in the helmet and making it difficult to land the F-35C on an aircraft carrier.
On nights with little starlight, the night vision camera sometimes displays green striations that make it difficult for all variants to see the horizon or to land on ships.
The sea search mode of the F-35’s radar only illuminates a small slice of the sea’s surface.
When the F-35B vertically lands on very hot days, older engines may be unable to produce the required thrust to keep the jet airborne, resulting in a hard landing.

Re: Hävittäjähankinta 2021 - Hornetit vaihtoon

Posted: 13 Jun 2019, 13:58
by Someraivo
Kiinan vakoiluhysteria vähän naurattaa. Drone kuvaa ensin pääministerin ja lentää sitten siperian yli kertomaan keisarille juttuja

Re: Hävittäjähankinta 2021 - Hornetit vaihtoon

Posted: 13 Jun 2019, 14:00
by ☽☽☽
tarmo erkale wrote:
13 Jun 2019, 13:57
F-35:n lastentaudeissa riittää vielä puuhaa (https://www.defensenews.com/air/2019/06 ... -problems/):
The F-35’s logistics system currently has no way for foreign F-35 operators to keep their secret data from being sent to the United States.
The spare parts inventory shown by the F-35’s logistics system does not always reflect reality, causing occasional mission cancellations.
Cabin pressure spikes in the cockpit of the F-35 have been known to cause barotrauma, the word given to extreme ear and sinus pain.
In very cold conditions — defined as at or near minus 30 degrees Fahrenheit — the F-35 will erroneously report that one of its batteries have failed, sometimes prompting missions to be aborted.
Supersonic flight in excess of Mach 1.2 can cause structural damage and blistering to the stealth coating of the F-35B and F-35C.
After doing certain maneuvers, F-35B and F-35C pilots are not always able to completely control the aircraft’s pitch, roll and yaw.
If the F-35A and F-35B blows a tire upon landing, the impact could also take out both hydraulic lines and pose a loss-of-aircraft risk.
A “green glow” sometimes appears on the helmet-mounted display, washing out the imagery in the helmet and making it difficult to land the F-35C on an aircraft carrier.
On nights with little starlight, the night vision camera sometimes displays green striations that make it difficult for all variants to see the horizon or to land on ships.
The sea search mode of the F-35’s radar only illuminates a small slice of the sea’s surface.
When the F-35B vertically lands on very hot days, older engines may be unable to produce the required thrust to keep the jet airborne, resulting in a hard landing.
mitäpä pienistä

Re: Hävittäjähankinta 2021 - Hornetit vaihtoon

Posted: 13 Jun 2019, 14:02
by bad grankulla
Someraivo wrote:
13 Jun 2019, 13:58
Kiinan vakoiluhysteria vähän naurattaa. Drone kuvaa ensin pääministerin ja lentää sitten siperian yli kertomaan keisarille juttuja
No kun ottaa huomioon että kiinalaiset firmat järjestään luovuttavat keräämänsä tiedot puolueelle viimeistään valtion poliisin kauniisti pyytäessä, niin kokisin että mp-jutuissa olisi aika jeppistä, että näin ei tosiaan olisi?

Re: Hävittäjähankinta 2021 - Hornetit vaihtoon

Posted: 13 Jun 2019, 14:15
by 38911 BASIC BYTES FREE
Täs vakoiluhysteriajutussa on vähän tää, että kun ihan vitun kaikki elektroniikka nykyään valmistetaan Kiinassa ja sit toisaalta ihan vitun kaikki tietotekniikkarautaa valmistavat on tekemässä vehkeisiinsä jotain AMT tms tyylisiä juttuja jotka kyllä tod mahdollistaa vakoilun jos laite vaan ikinä mitenkään pääsee mihinkään datayhteyteen ulkopuoliseen maailmaan. Ja näiden juttujen todentaminen on ihan helvetin hankalaa, noi AMTit ja vastaavat on liikesalaisuuksia ja tosiaan jos epäilys on että tonne prosessorien mikrokoodiin on kätketty jotain sopivasti järjesteltyjä takaportteja ja muuta paskaa niin milläs vitulla todistat että sellasia ei ole.

Räjäyttäkää kaikki atk joka on valmistettu vuoden 2000 jälkeen, kiitos.

Re: Hävittäjähankinta 2021 - Hornetit vaihtoon

Posted: 13 Jun 2019, 14:46
by annan neuvon: ala nussia koiria
nyyhky wrote:
11 Jun 2019, 19:12
Ingmar Bergmanin kuolema wrote:
11 Jun 2019, 18:23
nyyhky wrote:
11 Jun 2019, 17:23
Jesse Python wrote:
11 Jun 2019, 17:04
Ingmar Bergmanin kuolema wrote:
11 Jun 2019, 16:47
Jesse Python wrote:
11 Jun 2019, 14:28
nyyhky wrote:
11 Jun 2019, 14:10
Jesse Python wrote:
11 Jun 2019, 13:41
Olisko muuten venäläisillä nykypäivänä tarjolla mitään varteenotettavaa vaihtoehtoa?
En nyt sanois että tarjolla, mut onhan tää nyt vitun uskomaton kone valtiolta joka ei saa ees jätteitään kierrätettyä...
siellä pannaan asiat tärkeysjärjestykseen
:o tyhjäpaino 18 tonnia kun Gripen painaa vastaavassa tilassa 8 tonnia. F-35 painaa tuommoiset 13 tonnia tyhjänä.
Kyllä venäjällä polttoainetta riittää
F-22 olis muutenkin vertailukelpoisin, ehkä(ei voi tietää)? Vaikka on toi siihenkin verrattuna ~4000kg painavampi, tosin ilmassa se näyttää rikkovan kaikkia painovoimalakeja [-X
Juu, kaksoismoottori tuo lisää kokoa näköä. Toi F-22 on ilmeisesti liian kallis lentää amerikkalaiseenkin makuun, joten tiedä sitten kuinka venäläisillä rahat riittää noiden superkoneiden käyttämiseen.
Wikipedias kävin lukasemassa ettei putinilla oo varaa ees tehä tota sarjatuotantoon asti, ja että niillä ois nyt 11kpl prototyyppiä vaan tosta tehty valmiiksi. Mut siis, kyl tää taitaa olla nyt tätä suurvaltojen vehkeiden vertailu ja halutaan vaan näyttää mitä kyetään heittää tiskiin jos alkaa isomman luokan pullistelut.

nyyhky wrote:
11 Jun 2019, 17:30
Rasmus-mafioso wrote:
11 Jun 2019, 17:23
Jesse Python wrote:
11 Jun 2019, 17:17
Rasmus-mafioso wrote:
11 Jun 2019, 17:16
Falconetti roviolla wrote:
11 Jun 2019, 15:28
UBBP wrote:
11 Jun 2019, 15:19
Jesse Python wrote:
11 Jun 2019, 12:40
UBBP wrote:
11 Jun 2019, 12:33
Edellinen Hornet hanke oli siitä eriskummallinen, että taisi olla eka kerta kun hankinta tehtiin sillä perusteella että mikä olisi paras, eikä poliittisilla syillä. Eikös MiG hankinnassa käynyt niin ett NL tarjosi suomelle Mig-19 hävittäjää, mikä oli kehno kaikilla mittareilla. Delegaatio oli ranskassa tarkistelemassa vahvana optiona pidettyä Mirage III:a, mutta heidät kutsuttiinkin sitten pikavauhtia takaisin, kun NL tarjosi upouusia MiG-21 hävittäjiä.
se MIG oli mukana vain yleisistä syistä. Jos neuvostoliitto ei olis sopivasti hajonnut, olisko tehty joku kompromissi että otetaan puolet lännestä ja puolet idästä.
Siis tarkoitin hornetteja edeltänyttä hankintaa 60-luvulla, jolloin oltiin rähmällään ja komeasti. MiG-29 oli mukana hornetien kanssa kisaamassa, mutta ei pidetty vakavana vaihtoehtona.
Joo, kieltämättä tuo Mig-21 aika ollut muutenkin vähän erilaista menoa, eikös silloin jouduttu neuvottelemaan rauhansopimusehdoistakin että Suomi saa hankkia ohjuksia? Olisivat varmaan olleet pykälää kinkkisemmät neuvottelut jos koneiden ostomaa ei olisi ollut juuri itänaapuri.
Rauhansopimus rajoitti koneiden määrää niin sitä kierrettiin Hawkien kohdalla hankkimalla ne pelkästään koulukoneina, vaikka ovat myös aseistettavissa.
Ovelaa. Mihin ne Hawkit joutui?
Niillähän lennetään vielä 2030-luvulle ja niihin on modattu tietokonenäytöt sum muut nykyajan härpäkkeet vaikka peruskone on 70-luvun alusta
Eiks näillekin etitä jo seuraajaa? Ja jos oikein muistan niin Kanadalla oli joku hyvä härpäke näiden korvaajaksi.
(saatan toisin muistaa väärinkin, ja se olikin sikariportaalle hyvä kone mitä kelasin)
Boldattu kohta nyt ainakin meni ihan vituiks joka osa-alueeltaan. Sori siitä :hattu:

Nää ei oo kanadaa nähneetkään muualla ku jääkiekkokentillä https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/ ... f4ef0ffaa3


Tuo SU-35 olisi se venäläinen valinta puolustusvoimien hommiin. Rasittava infografiikkavideo mutta ainakin siinä on vertailua F-35:n kanssa

Re: Hävittäjähankinta 2021 - Hornetit vaihtoon

Posted: 13 Jun 2019, 22:55
by tauti
kymppiuutisissa oli kunnon f35 mainosuutinen

Re: Hävittäjähankinta 2021 - Hornetit vaihtoon

Posted: 14 Jun 2019, 03:27
by Jussin villapaita
Omenoiden lahjoituspiste wrote:
13 Jun 2019, 14:00
tarmo erkale wrote:
13 Jun 2019, 13:57
F-35:n lastentaudeissa riittää vielä puuhaa (https://www.defensenews.com/air/2019/06 ... -problems/):
The F-35’s logistics system currently has no way for foreign F-35 operators to keep their secret data from being sent to the United States.
The spare parts inventory shown by the F-35’s logistics system does not always reflect reality, causing occasional mission cancellations.
Cabin pressure spikes in the cockpit of the F-35 have been known to cause barotrauma, the word given to extreme ear and sinus pain.
In very cold conditions — defined as at or near minus 30 degrees Fahrenheit — the F-35 will erroneously report that one of its batteries have failed, sometimes prompting missions to be aborted.
- Supersonic flight in excess of Mach 1.2 can cause structural damage and blistering to the stealth coating of the F-35B and F-35C.
- After doing certain maneuvers, F-35B and F-35C pilots are not always able to completely control the aircraft’s pitch, roll and yaw.

If the F-35A and F-35B blows a tire upon landing, the impact could also take out both hydraulic lines and pose a loss-of-aircraft risk.
A “green glow” sometimes appears on the helmet-mounted display, washing out the imagery in the helmet and making it difficult to land the F-35C on an aircraft carrier.
On nights with little starlight, the night vision camera sometimes displays green striations that make it difficult for all variants to see the horizon or to land on ships.
The sea search mode of the F-35’s radar only illuminates a small slice of the sea’s surface.
When the F-35B vertically lands on very hot days, older engines may be unable to produce the required thrust to keep the jet airborne, resulting in a hard landing.
mitäpä pienistä
:prr:

Re: Hävittäjähankinta 2021 - Hornetit vaihtoon

Posted: 14 Jun 2019, 08:29
by sössön sössön
bertiewooster wrote:
13 Jun 2019, 13:52
Omenoiden lahjoituspiste wrote:
13 Jun 2019, 13:44
bertiewooster wrote:
13 Jun 2019, 13:40
Omenoiden lahjoituspiste wrote:
13 Jun 2019, 13:10
En nyt ihan halpiksiksi noita maviceja sanois mutta
Nehän on suorastaan ilmaisia verrattuna ihan mihin hyvänsä sotilaskäyttöön suunniteltuihin härveleihin vaikka maksaisivat kymppitonnin kappale :)
No siis sotilaskamaan verrattuna kyllä, mutta ollakseen tommosia mitä ihmiset saa kaupasta ostaa niin käsittäkseni ihan hyviä värkkejä
Ihan ok sellaiseen satunnaiseen ilmakuvaukseen korkeintaan puol tuntia kerrallaan ja esim. tiedusteluryhmälle repussa kuljetettavaksi mutta siihen se jää, kamerahan noissa ois tärkeimpiä ominaisuuksia ja noissa se ei mikään ihmeellinen ole. Tarvis olla pitkää zoomia ja isoa kennoa, infrapunaa jne jos haluais muutakin kuin nättejä maisemavideoita youtubeen päiväsaikaan kuvattuna. Helppokäyttöisiä ne on kyllä.
ei kyllä sellaseenkaan lennokki vehkeeseen johon saa kyytiin vaikka REDin elokuvakameran kovin montaa tonnia saa ängettyä, ja sellanen kantais sitte jo sitte jotain muutaki kun kamerakalustoa mestoille

pitäis tosin olla joku heksa/oktokopteri ja semmoset on kyllä jonniivverran isompia ku tollanen kiinan lelut, mutta olen itse aivan valmis vaihtamaan koko hävittäjäkaluston vaikka tuhanteen tommoseen. tai pari vois jättää museoihin että tämmöseenkin paskeeseen aikoinaan lyötiin helvetisti rahaa.

Re: Hävittäjähankinta 2021 - Hornetit vaihtoon

Posted: 14 Jun 2019, 08:49
by bertie worcestershire
sössön sössön wrote:
14 Jun 2019, 08:29
Spoiler:
bertiewooster wrote:
13 Jun 2019, 13:52
Omenoiden lahjoituspiste wrote:
13 Jun 2019, 13:44
bertiewooster wrote:
13 Jun 2019, 13:40
Omenoiden lahjoituspiste wrote:
13 Jun 2019, 13:10
En nyt ihan halpiksiksi noita maviceja sanois mutta
Nehän on suorastaan ilmaisia verrattuna ihan mihin hyvänsä sotilaskäyttöön suunniteltuihin härveleihin vaikka maksaisivat kymppitonnin kappale :)
No siis sotilaskamaan verrattuna kyllä, mutta ollakseen tommosia mitä ihmiset saa kaupasta ostaa niin käsittäkseni ihan hyviä värkkejä
Ihan ok sellaiseen satunnaiseen ilmakuvaukseen korkeintaan puol tuntia kerrallaan ja esim. tiedusteluryhmälle repussa kuljetettavaksi mutta siihen se jää, kamerahan noissa ois tärkeimpiä ominaisuuksia ja noissa se ei mikään ihmeellinen ole. Tarvis olla pitkää zoomia ja isoa kennoa, infrapunaa jne jos haluais muutakin kuin nättejä maisemavideoita youtubeen päiväsaikaan kuvattuna. Helppokäyttöisiä ne on kyllä.
ei kyllä sellaseenkaan lennokki vehkeeseen johon saa kyytiin vaikka REDin elokuvakameran kovin montaa tonnia saa ängettyä, ja sellanen kantais sitte jo sitte jotain muutaki kun kamerakalustoa mestoille

pitäis tosin olla joku heksa/oktokopteri ja semmoset on kyllä jonniivverran isompia ku tollanen kiinan lelut, mutta olen itse aivan valmis vaihtamaan koko hävittäjäkaluston vaikka tuhanteen tommoseen. tai pari vois jättää museoihin että tämmöseenkin paskeeseen aikoinaan lyötiin helvetisti rahaa.
Joo, aivan totta. Eikä sillä REDillä paljoa enempää tekis sotilashommissa kun senkin tärkein ja ainoa ominaisuus on tuottaa nättiä kuvaa ja sotilashommissa pitäis nähdä vaan helevetin korkealta maahan vaikka pimeällä ja pystyä paikantamaan katsottu kohde hyvinkin tarkasti. Siitä en kyllä ole ihan vakuuttunut että tuhat kiinakopteria ois minkäänlainen uhka vaikka tällasille tai venäjän/kiinan vastineille:

Re: Hävittäjähankinta 2021 - Hornetit vaihtoon

Posted: 14 Jun 2019, 12:09
by Jesse Python
Kaikki ehdokkaat on kuulemma juur ny näytillä Suomessa siellä jossain ilmailunäytöksessä

Re: Hävittäjähankinta 2021 - Hornetit vaihtoon

Posted: 14 Jun 2019, 12:46
by aatos kipotti
Hesarin mukaan sveitsiläiset tiputtivat juuri Gripenin pois kilpailusta. Niille pitäisi olla valmis, toimiva malli ja Gripen E(?) on vielä proto. Suomessa on vähän toiset kriteerit valinnalle, joten Gripen on vielä listoilla.

Re: Hävittäjähankinta 2021 - Hornetit vaihtoon

Posted: 14 Jun 2019, 13:06
by Someraivo
bad grankulla wrote:
13 Jun 2019, 14:02
Someraivo wrote:
13 Jun 2019, 13:58
Kiinan vakoiluhysteria vähän naurattaa. Drone kuvaa ensin pääministerin ja lentää sitten siperian yli kertomaan keisarille juttuja
No kun ottaa huomioon että kiinalaiset firmat järjestään luovuttavat keräämänsä tiedot puolueelle viimeistään valtion poliisin kauniisti pyytäessä, niin kokisin että mp-jutuissa olisi aika jeppistä, että näin ei tosiaan olisi?
Ei ole kauaakaan kun kaikki suomen nettiliikenne kulki ruotsin kautta jossa paikalliset puolustusvoimat sitä liikennettä haisteli, what mind tämmösestä?

Noin muuten olisi aika helvetin typerää kytkeä puolustusvoimien kalustoa julkiseen inter nettiin.

Re: Hävittäjähankinta 2021 - Hornetit vaihtoon

Posted: 14 Jun 2019, 13:17
by Balam-Acab
kaiken maailman voimat haistelee nettiliikennettä. ruotsissa asia vaan pistettiin näkyvästi lainsäädäntöön, kun pitivät tämmösten salailua vanhanaikaisena