Vissiin jokainen somea seuraava huomannut nää brändi-tripit ja wau experiencet. Tuorein tapaus, joka tähän inspiroi on tän uuden huippuyliopiston pillastuminen siitä kun opiskelijajärjestö teki niitten logosta karikatyyrin. Yliopistohan on ihan rakastunut brändiinsä ja jos joku on pyhä niin se on brändi. No nyt tää brändin varjelu on saanut aikaan sen, että yliopisto on vaatinut opiskelijajärjestöä poistamaan ton logo-karikatyyrin netistä.
Tietty pirun hyvä ajatus brändin kannalta viestittää yliopistohaun ollessa päällä, että pelkkä harmiton opiskelijahuumori saattaa aiheuttaa läksytystä markkinaoikeudella, mutta näin vaan mennään:
Kanslerinrinteen punaviherhipit wrote:Avoin kirje Tampereen yliopistolle: antakaa yhteisön pilailla ilman pelkoa oikeustaistelusta
Opinahjomme, Tampereen yliopisto, on lähestynyt yksittäistä aktiiviamme seuraavalla kirjeellä:
“Hei!
Vivan julisteet kampuksilla (ja sama kuvitus verkkosivuilla) ovat aiheuttaneet kyselyjä meidän suuntaamme. Myös tunnuksen liittäminen poliittiseen toimintaan on aiheuttanut hämmennystä. Vaikka toteutuksenne on kieltämättä luova, on yliopiston logon kasvo-osan käyttö irrotettuna muusta logosta ja sen muokkaaminen kielletty. Lisäksi tunnuksemme käyttöä suojaa tavaramerkkilaki.
Pyydämmekin teitä lopettamaan merkin käytön tällä tavalla, ja poistamaan jo levitetyt kuvat kampuksilta sekä verkosta välittömästi.
Lisätietoa brändiä koskevista ohjeista on saatavilla mm. Intran käsikirjan kohdissa Brändi ja visuaalinen ilme sekä Oppaat ja ohjeistukset.”
Olemme vastanneet viestin lähettäneelle yliopiston henkilöstön jäsenelle, että emme aio poistaa kahden vuoden takaista vappukannanottoamme. Tuolloin julkaisemamme satiiri, jossa arvostelimme uuden yliopiston epädemokraattista hallintomallia Cthulhu-parodian keinoin, on nähdäksemme edelleen ajankohtainen. Tampereen yliopiston henkilöstö on vuonna 2019 julkaistun tutkimuksen mukaan vahvasti nykyistä demokraattisemman hallinnon kannalla. Askelia demokratian edistämiseksi akateemisessa yhteisössämme ei siitä huolimatta ole otettu.
Koska avoimuus on kuitenkin hiljattain nimetty yhdeksi yliopistomme pääarvoista, katsomme, että sekä saamamme viesti että reaktiomme siihen on syytä tuoda julki.
Uskomme, että yliopistoyhteisömme jäsenten tulee voida kritisoida omaa yliopistoaan sekä suoraan että tarvittaessa satiirin keinoin. Nähdäksemme tämä parodisointimme yliopistomme logosta lukeutuu tekijänoikeuslain 4 §:n mukaiseksi vapaaksi muunnelmaksi. Parodiamme logosta on paitsi alkuperäisessä kontekstissaan (osana kannanoton kuvitusta), myös visuaaliselta ilmeeltään niin kaukana yliopiston viestinnästä, että se menee huoletta sanan- ja taiteenvapauden piiriin. Tulkitsemme logomuunnelmamme uudeksi ja itsenäiseksi teokseksi, koska sitä ei voida sekoittaa yliopiston omaan brändiin, eikä se näin ollen voi rikkoa tavaramerkkilakia. Katsommekin, että yliopisto ei voi tavaramerkki- tai tekijänoikeuslakiin nojaten käskeä meitä poistamaan versiotamme.
Lisäksi pidämme paitsi erikoisena, myös huolestuttavana sitä, miten yliopistomme käy välillä epätoivoiselta tuntuvaa viestintäsotaa brändinsä puolesta. Kun kyse on pelkästä kognitiivista dissonanssia aiheuttavasta mainonnasta tai esteettisesti kyseenalaisten tuninaamapatsaiden pystyttämisestä kampusten pihoille, brändääminen näyttäytyy meille lähinnä surkuhupaisana yrityksenä ylikompensoida yliopiston julkisuusongelmia. On kuitenkin kokonaan toinen asia pyrkiä rajoittamaan meille rakkaan yliopistoyhteisön luovaa mielipiteenilmaisua brändin nimissä.
Vaikka me emme Vivassa vähästä hätkähdä, tuntuu silti hyvin ikävältä vastaanottaa yliopistomme hallinnolta viesti, joka ei ole kaukana oikeustoimenpiteillä uhkailusta. Emme koe, että organisaation johtamiskulttuurista tekemämme kaksi vuotta vanha satiirinen Facebook-päivitys on sen tason rike, että olisimme ansainneet yliopistomme taholta tällaista kohtelua. Olemme loppujen lopuksi pienehkö puoluepoliittisesti sitoutumaton harrastejärjestö, emmekä tee satiirillamme voittoa tai pyri esiintymään yliopiston nimissä. Sen sijaan meitä kiinnostaa kehittää yliopistoamme nykyistä avoimemmaksi ja demokraattisemmaksi, ja sen vuoksi haluamme myös jatkossa nostaa yliopistollamme näkyviä ongelmia esille – ajoittain myös humoristisin keinoin.
Haluammekin tällä kirjeellä välittää yliopistomme johdolle seuraavan viestin:
Miettikää nyt oikeasti mitä olette tekemässä. Opiskelijoiden joukossa se, että yliopisto varjelee logoaan fanaattisesti, on jo nyt pelkkä yleinen vitsi, eikä opiskelijajärjestöjen uhkailu tavaramerkkilailla auta asiaa. On totta, että varmaan kukaan ei erityisemmin pidä nykyisestä brändistä logoineen, ja ymmärrämme että se korpeaa teitä, jotka teette päivittäin töitä brändin eteen, mutta antakaa ihmisten laskea leikkiä. Se on loppujen lopuksi aika pientä verrattuna siihen tauottomaan, joka tuutista pursuavaan violettien brändinaamojen tykitykseen, jonka keskellä vähäisinkin meistä opiskelijoista joutuu joka päivä luovimaan.
Koska haluamme säilyttää yliopistomme moniäänisenä, riemastuttavana, kiinnostavaa keskustelua, tiedettä ja taidetta pursuavana yhteisönä, kannustamme nyt myös muita yliopistoyhteisömme hauskoja henkilöitä ottamaan yliopiston logoa haltuun. Näin ollen julistammekin TUNINAAMAPARODIAKISAN! Voit osallistua kisaan julkaisemalla oman parodiasi tuninaamasta hastagilla #tuninaama tai lähettämällä sen messenger -viestillä FB-kanavallemme, jolloin julkistamme teoksesi puolestasi. Myös vanhoja teoksia otetaan vastaan, sillä tiedämme, että niitä löytyy pöytälaatikoista yksi jos toinenkin.
Voittona on mainetta, kunniaa ja, mikäli yliopisto pitää valitsemastaan linjasta kiinni, mahdollisena yllätyspalkintona myös kiinnostavia oikeusjuttuja!
Yliopistodemokraattisin terveisin,
Tampereen yliopiston vihreä vasemmisto Viva ry
Lisätietoja:
Ilona Taubert
[email protected]
Kohua aiheuttanut Cthulhu-logo siis alun alkaen täällä: https://vihreavasemmisto.wordpress.com/ ... ten-opein/