Autokysymyksiä ja keskustelua

Kaikenmaailman jaarittelu ja rupattelu täällä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Moderators: Balam-Acab, Kennedy Bakircioglu Kuutio, P O L L Y

Message
Author
User avatar
DECKARD COCAIN
God of PIF
God of PIF
Posts: 32733
Joined: 30 Sep 2014, 00:41
Location: Kummoleum Casino & Sports

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

#26851 Post by DECKARD COCAIN » 20 Jan 2022, 10:01

automaatti-davidsson wrote:
20 Jan 2022, 09:44
Ovaskainen wrote:
20 Jan 2022, 09:35
Tein äsken ekan käsijarrukäännöksen pitkiin aikoihin, kun oli pihaan kääntyessä vasta satanutta lunta niin herkullisesti jään päällä, eikä autoja parkissa lähellä. Ei sillä ettenkö kovana rattimiehenä ahtaaseenki väliin osuis! Jäin meinaan luistonesto kakkoseksi, kun kahvasta kiskaisin japanilaisen tyylikkääseen sivuluisuun. Nuoremmat naapurit katsoi ikkunoistaan ihaillen ja mummoilla meni kielen alta sokeripalat väärään kurkkuun ja kahvit rinnuksille.
Hieno ja elämänmakuinen tarina. Iltapäivällä saatan ittekin nykäistä käkkärikäännöksen!
:salut: x2
ImageImage
kantasolu wrote:
01 Jan 2024, 12:57
Lappu kielelle, ambulanssi pikavalintaan ja Phil Collins soimaan. Ristikkolehti ajanvietteeksi.

User avatar
Joe Roge
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 122536
Joined: 05 Jun 2018, 22:56

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

#26852 Post by Joe Roge » 20 Jan 2022, 10:27

voiko muka ajaa talven läpi ilman että vähän tekee käkkärikäännöksiä?? mielestäni ei.

User avatar
Juhani Korholainen
4k
Posts: 4950
Joined: 16 May 2004, 20:13

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

#26853 Post by Juhani Korholainen » 20 Jan 2022, 11:26

huutista joka tuutista wrote:
20 Jan 2022, 10:27
voiko muka ajaa talven läpi ilman että vähän tekee käkkärikäännöksiä?? mielestäni ei.
Voi. Mulla Merssussa on parkkijarru vasemmalla jalalla, ei paljon viiti käyttää. Mutta onneks on takaveto. Tyylikkäitä ja äärimmäisen hallittuja sivuluisuja nahkahanskat kädessä ja karvalakki päässä.
”Hallitus vapisee vastuutaan kuin persikankiviä paskantava puudeli.”

User avatar
Roge Moore
may contain cat and text
Posts: 25584
Joined: 24 Jun 2013, 17:58

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

#26854 Post by Roge Moore » 20 Jan 2022, 11:50

Keijo Ihmiskilpi wrote:
20 Jan 2022, 09:27
Ite otan aina luistoneston pois päältä ja ajelen nelivedolla ilman kuolemanpelkoa.
Itseä leikitytti joulun alla sen verran, että päätin painaa tota tommosta nappia vähäsen. Jäi pohjaan vittu. Loppumatkan ajelin sit vastentahtoisesti luistonesto pois päältä. Kotipihassa näpräämällä hellitti.
:batmanbounce:
shitstorm wrote:
12 Sep 2018, 21:31
sössötys on sen tasoista että kortin vois ottaa kokonaan veke, mieshän on syyntakeeton.
Lörsson. wrote:Ainahan autot on joltain surrealistilta hankittu. :x

User avatar
Tahallaan väärinkäsittäjä
4k
Posts: 4575
Joined: 24 Jul 2010, 12:31
Location: Rovaniemi - Tromsø All night long

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

#26855 Post by Tahallaan väärinkäsittäjä » 20 Jan 2022, 12:48

Nyt on sähköauto tilattu ja pitäis latausasema hommata. Ensi viikolla tulisi sähkömies katsomaan ja alustava arvio olisi 1,5k laite ja asennus. Kysymys siis kuuluukin, voinko ostaa jonkun Motonetin 500€ laturin ja laittaa itse vai onko sähkömiehen käyttö välttämätön?

User avatar
☽☽☽
söpö kissa :3
Posts: 94676
Joined: 30 Jan 2013, 07:42

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

#26856 Post by ☽☽☽ » 20 Jan 2022, 12:55

Tahallaan väärinkäsittäjä wrote:
20 Jan 2022, 12:48
Nyt on sähköauto tilattu ja pitäis latausasema hommata. Ensi viikolla tulisi sähkömies katsomaan ja alustava arvio olisi 1,5k laite ja asennus. Kysymys siis kuuluukin, voinko ostaa jonkun Motonetin 500€ laturin ja laittaa itse vai onko sähkömiehen käyttö välttämätön?
kyllä se olis aika vahvasti suositeltavaa että sen kytkee joku joka sähköstä jotain tietää ja vissiin lakikin vaatii
Sunrise, parabellum
Spoiler:
Image

Image

Image
Spoiler:
Image

User avatar
DECKARD COCAIN
God of PIF
God of PIF
Posts: 32733
Joined: 30 Sep 2014, 00:41
Location: Kummoleum Casino & Sports

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

#26857 Post by DECKARD COCAIN » 20 Jan 2022, 13:01

Tahallaan väärinkäsittäjä wrote:
20 Jan 2022, 12:48
Nyt on sähköauto tilattu ja pitäis latausasema hommata. Ensi viikolla tulisi sähkömies katsomaan ja alustava arvio olisi 1,5k laite ja asennus. Kysymys siis kuuluukin, voinko ostaa jonkun Motonetin 500€ laturin ja laittaa itse vai onko sähkömiehen käyttö välttämätön?
https://teknavi.fi/autot/talla-kotipist ... n-tarvita/

tossa on ihan hyvä artickel aiheesta. elikkä jos kotoa löytyy jo voimavirtatöpseli, niin riittää tollanne adapteripulikka. jos ei löydy, niin vaihtoehdot on:

1) rakennuttaa voimavirtatöpseli ja ostaa adapteri, tai 2) rakennuttaa kiinteä latausasema, joka on käytännössä sama kuin tuo adapteripulikka kiinteästi seinään asennettuna

käsittääkseni tavalliseen kotitalouteen rakennettavan 3-vaihevoimavirtalaturin maksimiteho on useimmiten 11kW (3x16A). jossain tapauksissa voi saada 22kW:n laturin,

mutta

kannattaa pitää sekin mielessä, että auton lataustehoa näissä rajoittaa aina se auton oma sisäänrakennettu laturi, jonka teho on se maksiteho, jolla autoa voi ladata, eikä siitä yli menevä laturin antoteho vaikuta yhtään mihinkään.
ImageImage
kantasolu wrote:
01 Jan 2024, 12:57
Lappu kielelle, ambulanssi pikavalintaan ja Phil Collins soimaan. Ristikkolehti ajanvietteeksi.

User avatar
dillen aspen
Nyt olen kateellinen.
Posts: 42739
Joined: 05 Jan 2016, 01:22
Location: Vattupuskan takana

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

#26858 Post by dillen aspen » 20 Jan 2022, 13:01

Juhani Korholainen wrote:
20 Jan 2022, 11:26
huutista joka tuutista wrote:
20 Jan 2022, 10:27
voiko muka ajaa talven läpi ilman että vähän tekee käkkärikäännöksiä?? mielestäni ei.
Voi. Mulla Merssussa on parkkijarru vasemmalla jalalla, ei paljon viiti käyttää. Mutta onneks on takaveto. Tyylikkäitä ja äärimmäisen hallittuja sivuluisuja nahkahanskat kädessä ja karvalakki päässä.
Vielä kun oli v6 takaveto mersu niin tuli kyllä välillä tehtyä hallittuja peränheittoja, vieläkin tulee kylmät väreet kun kerran pyöräytin u-käännöksellä suoraan parkkiin suht tiukkaan väliin toiselle puolelle tietä [-o< Siinä olis kyllä voinu kolistakin, että vitun typerä temppu sinänsä.

User avatar
38911 BASIC BYTES FREE
READY.
Posts: 17828
Joined: 13 Nov 2017, 15:46
Location: web developing country

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

#26859 Post by 38911 BASIC BYTES FREE » 20 Jan 2022, 13:25

Hydrauli-sitikka käyttöautona sisältää yhden huonon puolen: käsijarru vaikuttaa etupyöriin. Ei voi tehdä käkkärikäännöksiä, paitsi tietty peruuttaessa.
Image


Image

User avatar
Joe Roge
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 122536
Joined: 05 Jun 2018, 22:56

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

#26860 Post by Joe Roge » 20 Jan 2022, 13:30

vois ostaa talviautoks jonkun vanhan teinibemmin niin pääsis vetää hallittua slaidia pitkin kyliä

User avatar
38911 BASIC BYTES FREE
READY.
Posts: 17828
Joined: 13 Nov 2017, 15:46
Location: web developing country

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

#26861 Post by 38911 BASIC BYTES FREE » 20 Jan 2022, 13:37

Top 1 talviautohan on takaveto-Lada, mutta nää alkaa olla ajokuntoisina hiukan hinnoissaan.
Image


Image

User avatar
ximmo
Melkein ####!
Melkein ####!
Posts: 10729
Joined: 14 Jul 2005, 10:02
Location: Helsinki
Contact:

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

#26862 Post by ximmo » 20 Jan 2022, 13:37

dc++ wrote:
20 Jan 2022, 13:01
Tahallaan väärinkäsittäjä wrote:
20 Jan 2022, 12:48
Nyt on sähköauto tilattu ja pitäis latausasema hommata. Ensi viikolla tulisi sähkömies katsomaan ja alustava arvio olisi 1,5k laite ja asennus. Kysymys siis kuuluukin, voinko ostaa jonkun Motonetin 500€ laturin ja laittaa itse vai onko sähkömiehen käyttö välttämätön?
https://teknavi.fi/autot/talla-kotipist ... n-tarvita/

tossa on ihan hyvä artickel aiheesta. elikkä jos kotoa löytyy jo voimavirtatöpseli, niin riittää tollanne adapteripulikka. jos ei löydy, niin vaihtoehdot on:

1) rakennuttaa voimavirtatöpseli ja ostaa adapteri, tai 2) rakennuttaa kiinteä latausasema, joka on käytännössä sama kuin tuo adapteripulikka kiinteästi seinään asennettuna

käsittääkseni tavalliseen kotitalouteen rakennettavan 3-vaihevoimavirtalaturin maksimiteho on useimmiten 11kW (3x16A). jossain tapauksissa voi saada 22kW:n laturin,

mutta

kannattaa pitää sekin mielessä, että auton lataustehoa näissä rajoittaa aina se auton oma sisäänrakennettu laturi, jonka teho on se maksiteho, jolla autoa voi ladata, eikä siitä yli menevä laturin antoteho vaikuta yhtään mihinkään.
Jos hidas lataus riittää, niin ei tarvitse rakennuttaa voimavirtatöpseliä tai latausasemaa. Enemmistölle kansasta riittäisi hidas lataus, koska auto on kuitenkin nukkumisen ja muun kotona oleskelun ajan parkissa ja keskimääräiset päiväajelut jää alle 100 km. Joten kannattanee miettiä omia tarpeitaan, jos ei kiinnosta ostaa ns. turhan tymäkkää ratkaisua. Sovitin normaalista suko-pistokkeesta auton liittimeen on se edullisin versio. Halvimmat talon seinään myytävät laitteet ovat käytännössä yhtä tyhjän kanssa, mahdollisesti esim. sisältää näytön ja etäohjaus-applikaation, toisin kuin pelkkä sovitinkaapeli, mutta latausnopeuteen niillä ei ole vaikutusta. Taloyhtiöille myydään myös hitaan latauksen laitteita, joiden idea on lähinnä auttaa laskuttamaan latauskulut oikealta taholta.
Flemarin Bäxteri wrote:Ximmo on kyllä varmaan koko piffin hyväsydämisin jätkä.
http://ruumiinavaus.bandcamp.com

User avatar
Juhani Korholainen
4k
Posts: 4950
Joined: 16 May 2004, 20:13

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

#26863 Post by Juhani Korholainen » 20 Jan 2022, 13:40

38911 BASIC BYTES FREE wrote:
20 Jan 2022, 13:25
Hydrauli-sitikka käyttöautona sisältää yhden huonon puolen: käsijarru vaikuttaa etupyöriin. Ei voi tehdä käkkärikäännöksiä, paitsi tietty peruuttaessa.
Saab 99 myös. Ei sinänsä ole ongelma kun ei niitä paljoa enää ole.
”Hallitus vapisee vastuutaan kuin persikankiviä paskantava puudeli.”

User avatar
periaatteessa helppoa
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 48997
Joined: 04 Nov 2010, 03:19
Location: Tristan da Cunha

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

#26864 Post by periaatteessa helppoa » 20 Jan 2022, 13:50

punk skenen säännöt wrote:
20 Jan 2022, 09:57
automaatti-davidsson wrote:
20 Jan 2022, 09:44
Ovaskainen wrote:
20 Jan 2022, 09:35
Tein äsken ekan käsijarrukäännöksen pitkiin aikoihin, kun oli pihaan kääntyessä vasta satanutta lunta niin herkullisesti jään päällä, eikä autoja parkissa lähellä. Ei sillä ettenkö kovana rattimiehenä ahtaaseenki väliin osuis! Jäin meinaan luistonesto kakkoseksi, kun kahvasta kiskaisin japanilaisen tyylikkääseen sivuluisuun. Nuoremmat naapurit katsoi ikkunoistaan ihaillen ja mummoilla meni kielen alta sokeripalat väärään kurkkuun ja kahvit rinnuksille.
Hieno ja elämänmakuinen tarina. Iltapäivällä saatan ittekin nykäistä käkkärikäännöksen!
Toihan on moderneimmissa autoissa sähköinen nappi, tämäkin viihde on siis viety. Toista se oli taunuksella...
Enää ei oo ees nappia eikä luisun estoakaan saa pois päältä
Image

maton alla on vielä tilaa

User avatar
periaatteessa helppoa
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 48997
Joined: 04 Nov 2010, 03:19
Location: Tristan da Cunha

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

#26865 Post by periaatteessa helppoa » 20 Jan 2022, 13:52

ximmo wrote:
20 Jan 2022, 13:37
dc++ wrote:
20 Jan 2022, 13:01
Tahallaan väärinkäsittäjä wrote:
20 Jan 2022, 12:48
Nyt on sähköauto tilattu ja pitäis latausasema hommata. Ensi viikolla tulisi sähkömies katsomaan ja alustava arvio olisi 1,5k laite ja asennus. Kysymys siis kuuluukin, voinko ostaa jonkun Motonetin 500€ laturin ja laittaa itse vai onko sähkömiehen käyttö välttämätön?
https://teknavi.fi/autot/talla-kotipist ... n-tarvita/

tossa on ihan hyvä artickel aiheesta. elikkä jos kotoa löytyy jo voimavirtatöpseli, niin riittää tollanne adapteripulikka. jos ei löydy, niin vaihtoehdot on:

1) rakennuttaa voimavirtatöpseli ja ostaa adapteri, tai 2) rakennuttaa kiinteä latausasema, joka on käytännössä sama kuin tuo adapteripulikka kiinteästi seinään asennettuna

käsittääkseni tavalliseen kotitalouteen rakennettavan 3-vaihevoimavirtalaturin maksimiteho on useimmiten 11kW (3x16A). jossain tapauksissa voi saada 22kW:n laturin,

mutta

kannattaa pitää sekin mielessä, että auton lataustehoa näissä rajoittaa aina se auton oma sisäänrakennettu laturi, jonka teho on se maksiteho, jolla autoa voi ladata, eikä siitä yli menevä laturin antoteho vaikuta yhtään mihinkään.
Jos hidas lataus riittää, niin ei tarvitse rakennuttaa voimavirtatöpseliä tai latausasemaa. Enemmistölle kansasta riittäisi hidas lataus, koska auto on kuitenkin nukkumisen ja muun kotona oleskelun ajan parkissa ja keskimääräiset päiväajelut jää alle 100 km. Joten kannattanee miettiä omia tarpeitaan, jos ei kiinnosta ostaa ns. turhan tymäkkää ratkaisua. Sovitin normaalista suko-pistokkeesta auton liittimeen on se edullisin versio. Halvimmat talon seinään myytävät laitteet ovat käytännössä yhtä tyhjän kanssa, mahdollisesti esim. sisältää näytön ja etäohjaus-applikaation, toisin kuin pelkkä sovitinkaapeli, mutta latausnopeuteen niillä ei ole vaikutusta. Taloyhtiöille myydään myös hitaan latauksen laitteita, joiden idea on lähinnä auttaa laskuttamaan latauskulut oikealta taholta.
Tästä oo kyllä eri mieltä. Hidas lataus nyt vaan oon liian hidas kaikkiin muihin kuin pienimpiin sähkäreihin. Mulla on alle 500e maksanut 11kw matkalaturi, enkä mitään latausasemia oo kaivannut.
Image

maton alla on vielä tilaa

Post Reply