Autokysymyksiä ja keskustelua

Kaikenmaailman jaarittelu ja rupattelu täällä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Moderators: Balam-Acab, Kennedy Bakircioglu Kuutio, P O L L Y

Message
Author
User avatar
ximmo
Melkein ####!
Melkein ####!
Posts: 10729
Joined: 14 Jul 2005, 10:02
Location: Helsinki
Contact:

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

#19726 Post by ximmo » 25 May 2020, 13:00

Sd.Kfz. 302 wrote:
23 May 2020, 22:14
Kyllä sillä 'boksilla saa kulutuksen nousemaan aika tarkalleen sen verran rosentteina mitä lupaa tehon nousua [-X
AutoBild Suomi testasi aikoinaan näitä "hyllytavarana" saatavia tehoboksi/lastuvirityksiä noin tusinalta eri valmistajalta ja tulos oli karu, kaikki nostivat kulutusta ja vain yksi piti teholupauksensa. Virityskohde oli joku ahdettu VW, jos oikein muistan.
Flemarin Bäxteri wrote:Ximmo on kyllä varmaan koko piffin hyväsydämisin jätkä.
http://ruumiinavaus.bandcamp.com

User avatar
Lateksiton kondomi
8k
Posts: 8861
Joined: 03 Nov 2014, 20:07
Location: Turkku

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

#19727 Post by Lateksiton kondomi » 25 May 2020, 14:21

Mulla on entisen omistajan asennuttamana joku powerboxi joka maksoi mun ymmärtääkseni enemmän kuin kunnon ohjelmointi :lol:
Googlella nyt onneksi löytyy jotain dynotuloksia noista Steinbauerin boxeista, eli tehoa ja vääntöä tullut aika tarkalleen se +20% lisää mitä valmistaja lupaileekin. En kyllä vieläkään ymmärrä logiikkaa tunkea tuollaista ohjelmoinnin sijaan, mutta näin vaan mennään

User avatar
bad grankulla
-=00King Of PIF00=-
-=00King Of PIF00=-
Posts: 28180
Joined: 11 Oct 2013, 15:39
Location: by the river (dippan deppan)

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

#19728 Post by bad grankulla » 25 May 2020, 16:24

Tervehdyin Alfa-haaveista ja sovin just autokauppatreffit, kiikarissa todella vähän ajettu Citroën C3 jossa tehty just hihnaremppa :o Oletan, että loppupeleissä lälly perhe-ranskis saattaa olla lähtökohtaisesti vähän järkevämpi projekti.
Image

User avatar
kuka hemmetti
PRÖÖT!
Posts: 50037
Joined: 24 Jan 2009, 00:03
Location: bona fide

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

#19729 Post by kuka hemmetti » 25 May 2020, 18:02

bad grankulla wrote:
25 May 2020, 16:24
Tervehdyin Alfa-haaveista ja sovin just autokauppatreffit, kiikarissa todella vähän ajettu Citroën C3 jossa tehty just hihnaremppa :o Oletan, että loppupeleissä lälly perhe-ranskis saattaa olla lähtökohtaisesti vähän järkevämpi projekti.
Eri

Perheranskis on yhtä paljon kuitenkin pajalla kun alfa ja se vituttaa kun taas Alfan pajalla olo ei vituta koska sen kuuluukin olla pajalla elikkä alfa paljon järkevämpi koska vituttaa vähemmän :P
Spoiler:
:transagenda:

User avatar
bad grankulla
-=00King Of PIF00=-
-=00King Of PIF00=-
Posts: 28180
Joined: 11 Oct 2013, 15:39
Location: by the river (dippan deppan)

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

#19730 Post by bad grankulla » 25 May 2020, 20:20

kuka vittu wrote:
25 May 2020, 18:02
bad grankulla wrote:
25 May 2020, 16:24
Tervehdyin Alfa-haaveista ja sovin just autokauppatreffit, kiikarissa todella vähän ajettu Citroën C3 jossa tehty just hihnaremppa :o Oletan, että loppupeleissä lälly perhe-ranskis saattaa olla lähtökohtaisesti vähän järkevämpi projekti.
Eri

Perheranskis on yhtä paljon kuitenkin pajalla kun alfa ja se vituttaa kun taas Alfan pajalla olo ei vituta koska sen kuuluukin olla pajalla elikkä alfa paljon järkevämpi koska vituttaa vähemmän :P
Näinpä se kai menee :lol: Kaupat tuli tehtyä ja siirryin ekaa kertaa 2012 jälkeen autoilijoiden jengiiin. Vohoooi, vannoin kyllä että en koskaan osta a) enää autoa tai b) varsinkaan ranskalaista mutta oli olevinaan niin hyvä diili että oli pakko. Ekaa mystistä vikaa odotellessa, vähän jo joku polttimon vikavalo alkoi vittuilla myyjän lähdettyä :P
Image

User avatar
38911 BASIC BYTES FREE
READY.
Posts: 17809
Joined: 13 Nov 2017, 15:46
Location: web developing country

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

#19731 Post by 38911 BASIC BYTES FREE » 25 May 2020, 22:10

C3 nyt on Saxon ja AX:n perillinen (toki mallithan aina kasvaa kokoa sukupolvesta toiseen, niin pitää sit tehdä uusi pikkuautokategoria sinne pienimpään päähän), en pitäisi sitä mitenkään huonompana vaihtoehtona kuin muita saman ikäisiä ja kokoisia autoja.

Ranskalaisten mystillisistä sähkövioista puhutaan, mutta mun kokemus on että niitä on tasan saman verran kuin muissakin merkeissä, ja ne on aina maadoitusliittimien hapettumisia.
Image


Image

User avatar
bad grankulla
-=00King Of PIF00=-
-=00King Of PIF00=-
Posts: 28180
Joined: 11 Oct 2013, 15:39
Location: by the river (dippan deppan)

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

#19732 Post by bad grankulla » 26 May 2020, 00:37

Rakastuin heti tohon vm. 2006 hoopoon malliin niin oli pakko saada, olen aina rakastanut sätkää. Seuraavaksi selvitellään miten autoradioon saa aux inin, ilmeisesti pitää aktivoida kaapelin asennuksen jälkeen vielä diagboxilla, varmaan kysyn huollosta. Autopuuhastelu on alkanut.
Image

User avatar
(entinen Twitter)
eijjole!
Posts: 10674
Joined: 30 Jul 2004, 16:59

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

#19733 Post by (entinen Twitter) » 26 May 2020, 02:13

Lateksiton kondomi wrote:
25 May 2020, 14:21
Mulla on entisen omistajan asennuttamana joku powerboxi joka maksoi mun ymmärtääkseni enemmän kuin kunnon ohjelmointi :lol:
Googlella nyt onneksi löytyy jotain dynotuloksia noista Steinbauerin boxeista, eli tehoa ja vääntöä tullut aika tarkalleen se +20% lisää mitä valmistaja lupaileekin. En kyllä vieläkään ymmärrä logiikkaa tunkea tuollaista ohjelmoinnin sijaan, mutta näin vaan mennään
Itse olen ajatellut että ohjelmointi vähän niinku kuuluu asiaan jos jotain bokseja alkaa laittelemaan

User avatar
Roge Moore
may contain cat and text
Posts: 25584
Joined: 24 Jun 2013, 17:58

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

#19734 Post by Roge Moore » 26 May 2020, 07:48

Vailla lampaita wrote:
26 May 2020, 02:13
Lateksiton kondomi wrote:
25 May 2020, 14:21
Mulla on entisen omistajan asennuttamana joku powerboxi joka maksoi mun ymmärtääkseni enemmän kuin kunnon ohjelmointi :lol:
Googlella nyt onneksi löytyy jotain dynotuloksia noista Steinbauerin boxeista, eli tehoa ja vääntöä tullut aika tarkalleen se +20% lisää mitä valmistaja lupaileekin. En kyllä vieläkään ymmärrä logiikkaa tunkea tuollaista ohjelmoinnin sijaan, mutta näin vaan mennään
Itse olen ajatellut että ohjelmointi vähän niinku kuuluu asiaan jos jotain bokseja alkaa laittelemaan
Onks se sit boksey?
:batmanbounce:
shitstorm wrote:
12 Sep 2018, 21:31
sössötys on sen tasoista että kortin vois ottaa kokonaan veke, mieshän on syyntakeeton.
Lörsson. wrote:Ainahan autot on joltain surrealistilta hankittu. :x

User avatar
Sasse netä
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 70098
Joined: 05 Dec 2013, 12:38
Location: Kotiviinipöntöllä

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

#19735 Post by Sasse netä » 26 May 2020, 08:28

Vailla lampaita wrote:
26 May 2020, 02:13
Lateksiton kondomi wrote:
25 May 2020, 14:21
Mulla on entisen omistajan asennuttamana joku powerboxi joka maksoi mun ymmärtääkseni enemmän kuin kunnon ohjelmointi :lol:
Googlella nyt onneksi löytyy jotain dynotuloksia noista Steinbauerin boxeista, eli tehoa ja vääntöä tullut aika tarkalleen se +20% lisää mitä valmistaja lupaileekin. En kyllä vieläkään ymmärrä logiikkaa tunkea tuollaista ohjelmoinnin sijaan, mutta näin vaan mennään
Itse olen ajatellut että ohjelmointi vähän niinku kuuluu asiaan jos jotain bokseja alkaa laittelemaan
Googletin ja siis ohjelmointi meinaa että kirjoitellaan auton omalle muistille jotain muuta kuin mitä valmistaja on sinne tarkoittanut. Suomessa ei varmasti mikään ongelma kun kellä muka on tehdastakuu voimassa autossa. Tossa pitää tietää mitä tekee tai herkästi menee kalliita osia vaihtoon jos sählää. Toi boksi on sitten ilmeisesti vähän kuin viirus joka kuuntelee signaaleita ja säveltää sinne omiaan mukaan ja jos viedään auto takuuhuoltoon niin kunhan boksi on asennettu fiksusti niin ottaa sen pois ja katsoo ettei jää mitään selkeitä jälkiä ja däts it. Noista auton muistiin kirjoittamisista jää todennäköisesti pysyvä jälki.

Edit: Ja teoriassa käsittääkseni tuollainen boksi voisi sisältää mikrokontrollerin joka vähän säätää ja lukee anturidataa ja sen perusteella hienosäätää omia asetuksiaan mutta en tiedä yhtään oisko tuo mahdollista käytännössä vai ei.
Image
Lempi piffaajani
2020: memberlist.php?mode=viewprofile&u=11478
2021: memberlist.php?mode=viewprofile&u=623
2022: member list.php

User avatar
Dame Cressida Dick
King of PIF
King of PIF
Posts: 15549
Joined: 19 Mar 2013, 14:02

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

#19736 Post by Dame Cressida Dick » 26 May 2020, 09:02

kuka vittu wrote:
25 May 2020, 18:02
bad grankulla wrote:
25 May 2020, 16:24
Tervehdyin Alfa-haaveista ja sovin just autokauppatreffit, kiikarissa todella vähän ajettu Citroën C3 jossa tehty just hihnaremppa :o Oletan, että loppupeleissä lälly perhe-ranskis saattaa olla lähtökohtaisesti vähän järkevämpi projekti.
Eri

Perheranskis on yhtä paljon kuitenkin pajalla kun alfa ja se vituttaa kun taas Alfan pajalla olo ei vituta koska sen kuuluukin olla pajalla elikkä alfa paljon järkevämpi koska vituttaa vähemmän :P
Image
Pöydällä nakki ja pullo vodkaa wrote:
29 Jun 2023, 20:15
historia toistanee itseään lähinnä puskafarssina tälläkin kertaa

User avatar
Dame Cressida Dick
King of PIF
King of PIF
Posts: 15549
Joined: 19 Mar 2013, 14:02

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

#19737 Post by Dame Cressida Dick » 26 May 2020, 09:11

Vailla lampaita wrote:
23 May 2020, 21:14
~2011 mersun GLK 250-320 cdi vs ~2015 outlander phev

Mersussa ois vakiona tuplaturbot, 200-224hv ja 300-500nm, kiihtyvyys 8-7.5sek nollasta sataan, kulutus yhdistettynä 7-8l/100km. Kattelin myös että ainakin tohon kakspuolikkaaseen sais 300e tehoboksin jonka asennus onnistuu parkkiksella räntäsateessa ja sillä sais 250hv/600nm. Molemmat seitsemänportaisella automaagilla ja jatkuvalla nelivedolla.

Huonona puolena onkin sitten semmonen 800e vuosivero.

Phev, omistaminen käytännössä ilmaista (jos vakuutuksia ei lasketa, molemmissa näissä liikennevakuutus + täyskasko käytännössä sama) kun verokin on huimat 120e/v, kaupungissa ja taajamassa kulutus käytännössä nolla, maantiellä semmoset 8l/100km, mutta vähän siihen se sitten jääkin. Nollasta sataan 11sek ja neliveto napista, tylsän meh järkiauto.

Omat ajot pitkälti pitkää maantieajoa vapaa-aikana kauppareissuja lukuunottamatta, että sekin vissiin vie jo pohjaa hybridin omistamisesta, mutta dieselikään ei välttämättä se paras vaihtoehto. (työmatka-ajoa ei siis ole koska asun työpaikan naapurissa)

Oma tän hetkinen bilikka vie hyvissä olosuhteissa semmoset 10-12l sadalle, ja turbon vuoksi tankkaan 98:ia, mikä hieman ehkä kompensoi korkeampaa autoveroa mikäli alla ois diisseli.

Molemmat samassa hintaluokassa (n. 15-20ke), mutta varmasti ihan yhtä paskoja, ei vaan enää kiinnostais ajella ~20v vanhoilla parin tonnin romuilla joita saa olla kokoajan potkimassa parkkiksella räntäsateessa salamoiden lyödessä taivaalta.
Selittäkää mulle miksi virittää GLK 320 eikä ostaa 350? Ei niillä paljon hintaeroa tule Saksassa, vero nyt tietysti on vähän isompi. Hakuhommiksihan toi menee, jos haluaa valita itselleen sopivan. Ja Outlanderithan on joka tapauksessa uitettuja, niin kannattaa tuoda ite.
Pöydällä nakki ja pullo vodkaa wrote:
29 Jun 2023, 20:15
historia toistanee itseään lähinnä puskafarssina tälläkin kertaa

User avatar
Roge Moore
may contain cat and text
Posts: 25584
Joined: 24 Jun 2013, 17:58

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

#19738 Post by Roge Moore » 26 May 2020, 09:35

Konsernin johtaja wrote:
26 May 2020, 08:28
Edit: Ja teoriassa käsittääkseni tuollainen boksi voisi sisältää mikrokontrollerin joka vähän säätää ja lukee anturidataa ja sen perusteella hienosäätää omia asetuksiaan mutta en tiedä yhtään oisko tuo mahdollista käytännössä vai ei.
Käytännössä tommonen lukee esim. rail-painetta ja vääristää sit eculle menevän tiedon alakanttiin jolloin ecu säätää syöttöpainetta isommaksi jolloin polttoainetta menee sylinteriin enemmän kerralla.

Jännittävää tietää minkämoisia kaikkia ongelmia tosta koituu ajan mittaan. Tulilinjalla ainakin pumppu, paineanturi ja suuttimet.

Jos sitä tehoa haluaa ilman et hankkii varsinaisia viritysosia, ni sit softaan muutosta ja sillä hyvä.

Edit: Kyllä kai voisi olla semmonenkin tehoboksi, joka lukis useampaa asiaa ja sit säätelis asetuksiaan optimaalisesti, mut SITTENHÄN SE OLIS ULKOINEN ECU.
:batmanbounce:
shitstorm wrote:
12 Sep 2018, 21:31
sössötys on sen tasoista että kortin vois ottaa kokonaan veke, mieshän on syyntakeeton.
Lörsson. wrote:Ainahan autot on joltain surrealistilta hankittu. :x

User avatar
Sasse netä
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 70098
Joined: 05 Dec 2013, 12:38
Location: Kotiviinipöntöllä

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

#19739 Post by Sasse netä » 26 May 2020, 09:45

Roge Moore wrote:
26 May 2020, 09:35
Konsernin johtaja wrote:
26 May 2020, 08:28
Edit: Ja teoriassa käsittääkseni tuollainen boksi voisi sisältää mikrokontrollerin joka vähän säätää ja lukee anturidataa ja sen perusteella hienosäätää omia asetuksiaan mutta en tiedä yhtään oisko tuo mahdollista käytännössä vai ei.
Käytännössä tommonen lukee esim. rail-painetta ja vääristää sit eculle menevän tiedon alakanttiin jolloin ecu säätää syöttöpainetta isommaksi jolloin polttoainetta menee sylinteriin enemmän kerralla.

Jännittävää tietää minkämoisia kaikkia ongelmia tosta koituu ajan mittaan. Tulilinjalla ainakin pumppu, paineanturi ja suuttimet.

Jos sitä tehoa haluaa ilman et hankkii varsinaisia viritysosia, ni sit softaan muutosta ja sillä hyvä.

Edit: Kyllä kai voisi olla semmonenkin tehoboksi, joka lukis useampaa asiaa ja sit säätelis asetuksiaan optimaalisesti, mut SITTENHÄN SE OLIS ULKOINEN ECU.
Oon kallistumassa sille kannalle että jos tahtoo salaa lisää tehoja pienemmällä rahalla ja pitää takuun voimassa niin toi boksi on varmaan ihan ok. Paitsi että wikipedia osaa kertoa että vähemmän yllättäen autonvalmistajat alkaneet kryptata anturisignaaleja niin mitäs tolla sit tekee :sad1lol:
Image
Lempi piffaajani
2020: memberlist.php?mode=viewprofile&u=11478
2021: memberlist.php?mode=viewprofile&u=623
2022: member list.php

User avatar
Lateksiton kondomi
8k
Posts: 8861
Joined: 03 Nov 2014, 20:07
Location: Turkku

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

#19740 Post by Lateksiton kondomi » 26 May 2020, 10:39

Konsernin johtaja wrote:
26 May 2020, 09:45
Roge Moore wrote:
26 May 2020, 09:35
Konsernin johtaja wrote:
26 May 2020, 08:28
Edit: Ja teoriassa käsittääkseni tuollainen boksi voisi sisältää mikrokontrollerin joka vähän säätää ja lukee anturidataa ja sen perusteella hienosäätää omia asetuksiaan mutta en tiedä yhtään oisko tuo mahdollista käytännössä vai ei.
Käytännössä tommonen lukee esim. rail-painetta ja vääristää sit eculle menevän tiedon alakanttiin jolloin ecu säätää syöttöpainetta isommaksi jolloin polttoainetta menee sylinteriin enemmän kerralla.

Jännittävää tietää minkämoisia kaikkia ongelmia tosta koituu ajan mittaan. Tulilinjalla ainakin pumppu, paineanturi ja suuttimet.

Jos sitä tehoa haluaa ilman et hankkii varsinaisia viritysosia, ni sit softaan muutosta ja sillä hyvä.

Edit: Kyllä kai voisi olla semmonenkin tehoboksi, joka lukis useampaa asiaa ja sit säätelis asetuksiaan optimaalisesti, mut SITTENHÄN SE OLIS ULKOINEN ECU.
Oon kallistumassa sille kannalle että jos tahtoo salaa lisää tehoja pienemmällä rahalla ja pitää takuun voimassa niin toi boksi on varmaan ihan ok. Paitsi että wikipedia osaa kertoa että vähemmän yllättäen autonvalmistajat alkaneet kryptata anturisignaaleja niin mitäs tolla sit tekee :sad1lol:
Mitä mä olen googletellut niin toi mun autossa oleva malli ei nosta railin painetta, vaan haistelee jotenkin niitä sähköpulsseja mitä suuttimille tulee ja antaa sitten oman pulssin heti perään mikä pidentää suuttimien aukioloaikaa eli tekee vähän karvalakkimallisesti samaa kuin oikeakin softa. TÜV sertifikaatti löytyyi ilmeisesti myös, eli ei nää nyt ihan niin paskoja varmaan ole kuin muut parkkipaikalla ruuvattavat systeemit :P
Halvimmillaanhan noi railin painetta nostavat on jotain oikean kokoisia vastuksia kolvattuna johtoon

Post Reply