Autokysymyksiä ja keskustelua

Kaikenmaailman jaarittelu ja rupattelu täällä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Moderators: Balam-Acab, Kennedy Bakircioglu Kuutio, P O L L Y

Message
Author
User avatar
Roge Moore
may contain cat and text
Posts: 25584
Joined: 24 Jun 2013, 17:58

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

#21601 Post by Roge Moore » 22 Oct 2020, 22:50

Periaatteessahan on niin että jonkun painoinen ajoneuvo kuluttaa energiaa tietyn verran kulkeakseen tietyllä nopeudella. Ei se bensiini tiedä monessako sylinterissä sitä poltetaan. Sit tulee nyansseja et joku ruiskutussysteemi on keskimäärin energiatehokkaampi ku kaasutin ja joku vaihteisto hukkaa vähemmän tehoa ku joku toinen.

Että kyllä se on se ja sama mikä eurooppalainen tai japanilainen kasarin alun El Caminon painoinen kosla on kyseessä, ni suht samoja kulutuslukemia niillä on.

Edit: eikä toi lopulta tasaisessa ajossa kovin paljoa katso viritysastettakaan
:batmanbounce:
shitstorm wrote:
12 Sep 2018, 21:31
sössötys on sen tasoista että kortin vois ottaa kokonaan veke, mieshän on syyntakeeton.
Lörsson. wrote:Ainahan autot on joltain surrealistilta hankittu. :x

User avatar
Aika kiihkeä mature
5k
Posts: 5470
Joined: 30 Sep 2016, 01:20

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

#21602 Post by Aika kiihkeä mature » 23 Oct 2020, 00:35

Mä muistan oikein hyvin kun Huulilasissa koeajettiin Chevy Caprice Brougham 305tbi+th200r4,ja kuinka hämmentyneeltä se toimittaja vaikutti.
Suomalaisten autolehtien mukaanhan kaikki jenkkiautot on paskoja 20l/100km kuluttavia lotjia.Po. vekotin tais kuluttaa koeajolla tasan kympin
satkulla,peitoten Volvo 760 Gle:n suorituskyvyssä,kulutuksessa,varustelussa ja hinnassa,jarrut samaa luokkaa eikä ajettavuudessaakaan ollu
oikeen nipottamista.
Mitä tulee noihin Nissan LD28-koneisiin,niin sen aikaisiin muihin diisselehin Cedric kulki ihan ok,nykymittapuulla kukaan semmosella enää ajais.
Jos tommosen vaniin laittaa niin ei hyvää päivää.Toisaalta yks jorkki laitto Transitin York-koneen (62hv) Chevy vaniin ja kierteli sillä Norjaa
perheensä kanssa like a boss.Tosin jos toi oli kutoskoneinen G30,oli peräruuvi 4.56,samaa luokkaa ne oli raskaimmissa Transiteissa.
Talvella joutuu ajamaan ensin tiuhimmalla eli peruutusvaihteella jonkin aika kun se kone hyyty muuten...
Roskakorissa kaikin puolin superior alakulttuuri

User avatar
kaksipiippuinen jeesus
-=King Of PIF=-
-=King Of PIF=-
Posts: 18728
Joined: 17 Jan 2014, 18:09

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

#21603 Post by kaksipiippuinen jeesus » 23 Oct 2020, 08:40

307+th200r4 vei myös matkassa aika lailla sen kympin '83 C-bodyssa elikkäs '83 Electra sedanissa. On muuten uskomattoman hyvä auto ajaa kun alusta on kunnossa. Myös kovaa ja mutkateillä.

Nää "ei kukaan ajais"-jutut on koko lailla subjektiivisia. Olen itse ajellut 2010-luvulla kymmeniätuhansia kilometrejä W123 200D:llä joka painaa vajaat puolitoista tonnia ja tehoa on 60 hevosvoimaa. Ei sillä jalkoihin jää, mutta toisaalta myöskään tehoreserviä ei ole käytännössä lainkaan. Paremmin se silti kiihtyy kuin suurin osa raskaista ajoneuvoista.
Image

User avatar
Kauko Keuhkon näköinen mies
Kapteeni Swaghammer
Posts: 86132
Joined: 28 Mar 2015, 18:07
Location: ennen sotia

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

#21604 Post by Kauko Keuhkon näköinen mies » 23 Oct 2020, 11:11

Roge Moore wrote:
22 Oct 2020, 22:50
Periaatteessahan on niin että jonkun painoinen ajoneuvo kuluttaa energiaa tietyn verran kulkeakseen tietyllä nopeudella. Ei se bensiini tiedä monessako sylinterissä sitä poltetaan. Sit tulee nyansseja et joku ruiskutussysteemi on keskimäärin energiatehokkaampi ku kaasutin ja joku vaihteisto hukkaa vähemmän tehoa ku joku toinen.

Että kyllä se on se ja sama mikä eurooppalainen tai japanilainen kasarin alun El Caminon painoinen kosla on kyseessä, ni suht samoja kulutuslukemia niillä on.

Edit: eikä toi lopulta tasaisessa ajossa kovin paljoa katso viritysastettakaan
Joo siis jos tekniikka säätöjä myöten kunnossa eikä peränvälitys oo naurettavan tiukka niin kuskihan siinä kulutuksessa on suurin tekijä.
Kellä kutiseva reikä illalla, sillä haiseva sormi aamulla.

User avatar
Dame Cressida Dick
King of PIF
King of PIF
Posts: 15549
Joined: 19 Mar 2013, 14:02

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

#21605 Post by Dame Cressida Dick » 23 Oct 2020, 13:16

kaksipiippuinen jeesus wrote:
23 Oct 2020, 08:40
307+th200r4 vei myös matkassa aika lailla sen kympin '83 C-bodyssa elikkäs '83 Electra sedanissa. On muuten uskomattoman hyvä auto ajaa kun alusta on kunnossa. Myös kovaa ja mutkateillä.

Nää "ei kukaan ajais"-jutut on koko lailla subjektiivisia. Olen itse ajellut 2010-luvulla kymmeniätuhansia kilometrejä W123 200D:llä joka painaa vajaat puolitoista tonnia ja tehoa on 60 hevosvoimaa. Ei sillä jalkoihin jää, mutta toisaalta myöskään tehoreserviä ei ole käytännössä lainkaan. Paremmin se silti kiihtyy kuin suurin osa raskaista ajoneuvoista.
Kuten muutama sivu sitten totesin, itse koin 200D:n liian raskaaksi ajoneuvoksi. Mutta kyllä sillä paikkansa on ollut ja miksei edelleenkin.
Pöydällä nakki ja pullo vodkaa wrote:
29 Jun 2023, 20:15
historia toistanee itseään lähinnä puskafarssina tälläkin kertaa

User avatar
Dixie Narco
kaduttaa kuitenki vanhana
Posts: 60302
Joined: 22 Jan 2019, 23:31
Location: piffin edgy pitkähihainen bändipaita crew

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

#21606 Post by Dixie Narco » 23 Oct 2020, 13:25

aasialaisten kasaama, ausseissa suunniteltu ford jossa on rankalainen moottori on alkanut merkkaamaan reviiriään. Vittu
Image

User avatar
Sasse netä
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 70098
Joined: 05 Dec 2013, 12:38
Location: Kotiviinipöntöllä

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

#21607 Post by Sasse netä » 23 Oct 2020, 13:49

joku argumentaatiovirhe wrote:
23 Oct 2020, 13:16
kaksipiippuinen jeesus wrote:
23 Oct 2020, 08:40
307+th200r4 vei myös matkassa aika lailla sen kympin '83 C-bodyssa elikkäs '83 Electra sedanissa. On muuten uskomattoman hyvä auto ajaa kun alusta on kunnossa. Myös kovaa ja mutkateillä.

Nää "ei kukaan ajais"-jutut on koko lailla subjektiivisia. Olen itse ajellut 2010-luvulla kymmeniätuhansia kilometrejä W123 200D:llä joka painaa vajaat puolitoista tonnia ja tehoa on 60 hevosvoimaa. Ei sillä jalkoihin jää, mutta toisaalta myöskään tehoreserviä ei ole käytännössä lainkaan. Paremmin se silti kiihtyy kuin suurin osa raskaista ajoneuvoista.
Kuten muutama sivu sitten totesin, itse koin 200D:n liian raskaaksi ajoneuvoksi. Mutta kyllä sillä paikkansa on ollut ja miksei edelleenkin.
Itse henkilökohtaisesti toivon, että seuraava trendi autoissa olisi painon droppaaminen tinkimättä turvallisuudesta. Jossain automedioissa on tullut satunnaisesti vastaan avauksia aiheeseen liittyen että joku sub 1000 kg ois saavutettavissa ilman kummoisia kompromisseja jos vaan firmat saadaan sitoutettua esim verohelpotuksilla jos ton rajan saa rikki.

Painon lisääminen meinaa aina tehovaatimuksen lisääntymistä moottorilta ja isompi moottori painaa enemmän (sama menee sit sähköautoissa enemmänkin akkujen kanssa) ja sit pitää ottaa vielä isompi moottori ja sit aletaan miettimään parin tonnin kelkkaan että mitkäs renkaat tähän kannattaisi laittaa ja kuinka jämyt jarrut hemmetti pitää olla tuuletetut levyt, extra jämyt levyt + satulat yms ihan heittämällä ja taas tulee lisää painoa ja sit vaan kertaantuvat hommat kertaantuu taas keskenään vielä muutaman kierroksen kunnes todetaan että tässä ois tämmönen 2,5 tonnin suv näppärä ajella kaupungissa :sad1lol:
Image
Lempi piffaajani
2020: memberlist.php?mode=viewprofile&u=11478
2021: memberlist.php?mode=viewprofile&u=623
2022: member list.php

User avatar
38911 BASIC BYTES FREE
READY.
Posts: 17827
Joined: 13 Nov 2017, 15:46
Location: web developing country

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

#21608 Post by 38911 BASIC BYTES FREE » 23 Oct 2020, 14:08

Konsernin johtaja wrote:
23 Oct 2020, 13:49
joku argumentaatiovirhe wrote:
23 Oct 2020, 13:16
kaksipiippuinen jeesus wrote:
23 Oct 2020, 08:40
307+th200r4 vei myös matkassa aika lailla sen kympin '83 C-bodyssa elikkäs '83 Electra sedanissa. On muuten uskomattoman hyvä auto ajaa kun alusta on kunnossa. Myös kovaa ja mutkateillä.

Nää "ei kukaan ajais"-jutut on koko lailla subjektiivisia. Olen itse ajellut 2010-luvulla kymmeniätuhansia kilometrejä W123 200D:llä joka painaa vajaat puolitoista tonnia ja tehoa on 60 hevosvoimaa. Ei sillä jalkoihin jää, mutta toisaalta myöskään tehoreserviä ei ole käytännössä lainkaan. Paremmin se silti kiihtyy kuin suurin osa raskaista ajoneuvoista.
Kuten muutama sivu sitten totesin, itse koin 200D:n liian raskaaksi ajoneuvoksi. Mutta kyllä sillä paikkansa on ollut ja miksei edelleenkin.
Itse henkilökohtaisesti toivon, että seuraava trendi autoissa olisi painon droppaaminen tinkimättä turvallisuudesta. Jossain automedioissa on tullut satunnaisesti vastaan avauksia aiheeseen liittyen että joku sub 1000 kg ois saavutettavissa ilman kummoisia kompromisseja jos vaan firmat saadaan sitoutettua esim verohelpotuksilla jos ton rajan saa rikki.

Painon lisääminen meinaa aina tehovaatimuksen lisääntymistä moottorilta ja isompi moottori painaa enemmän (sama menee sit sähköautoissa enemmänkin akkujen kanssa) ja sit pitää ottaa vielä isompi moottori ja sit aletaan miettimään parin tonnin kelkkaan että mitkäs renkaat tähän kannattaisi laittaa ja kuinka jämyt jarrut hemmetti pitää olla tuuletetut levyt, extra jämyt levyt + satulat yms ihan heittämällä ja taas tulee lisää painoa ja sit vaan kertaantuvat hommat kertaantuu taas keskenään vielä muutaman kierroksen kunnes todetaan että tässä ois tämmönen 2,5 tonnin suv näppärä ajella kaupungissa :sad1lol:
No joo, ei kai siihen mitään erityistä syytä oo miksi autot ei vois ihan yleisesti olla vaikka hiilikuiturakenteisia. Luulis että hiilikuituisena (plus alustassa sitten terästä ja alumiinia sen verran kun tarvii) semmosen tavallisen bensiinikäyttöisen perheauton sais moottoreineen päivineen painettua jonnekin 500 kilon tienoille, siis tossahan riittäisi hyvin joku sanotaan puolen litran maltillisesti turboahdettu moottori niin sehän olis jo aika pirteä. Ja jos näitä olisi liikenteessä paljon niin tarvikevaraosaa ja pajoja jotka tekee korjauksia hiilikuiturakenteisiin olisi varmasti myös enemmän.
Image


Image

User avatar
Roge Moore
may contain cat and text
Posts: 25584
Joined: 24 Jun 2013, 17:58

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

#21609 Post by Roge Moore » 23 Oct 2020, 14:14

500kg painava tavallisen auton kokoinen auto olis varmasti aika hirveä ajaa maantienopeuksissa. Perustan väitteeni siihen kuinka kauhea esim. uudehko Fiesta on ajaa maantiellä. Fiesta pyrkii tuulen mukaan, ja jos painoa olis alta puolet ni semmonenhan lähtis lentoon.
:batmanbounce:
shitstorm wrote:
12 Sep 2018, 21:31
sössötys on sen tasoista että kortin vois ottaa kokonaan veke, mieshän on syyntakeeton.
Lörsson. wrote:Ainahan autot on joltain surrealistilta hankittu. :x

User avatar
38911 BASIC BYTES FREE
READY.
Posts: 17827
Joined: 13 Nov 2017, 15:46
Location: web developing country

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

#21610 Post by 38911 BASIC BYTES FREE » 23 Oct 2020, 14:20

Roge Moore wrote:
23 Oct 2020, 14:14
500kg painava tavallisen auton kokoinen auto olis varmasti aika hirveä ajaa maantienopeuksissa. Perustan väitteeni siihen kuinka kauhea esim. uudehko Fiesta on ajaa maantiellä. Fiesta pyrkii tuulen mukaan, ja jos painoa olis alta puolet ni semmonenhan lähtis lentoon.
Joo no tossa tarttis tietty muotoa myös suunnitella sivutuuliherkkyyden vähentämiseksi. Ei se välttämättä mahdotonta olis tehdä siedettäväksi.
Image


Image

User avatar
Sasse netä
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 70098
Joined: 05 Dec 2013, 12:38
Location: Kotiviinipöntöllä

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

#21611 Post by Sasse netä » 23 Oct 2020, 14:29

38911 BASIC BYTES FREE wrote:
23 Oct 2020, 14:20
Roge Moore wrote:
23 Oct 2020, 14:14
500kg painava tavallisen auton kokoinen auto olis varmasti aika hirveä ajaa maantienopeuksissa. Perustan väitteeni siihen kuinka kauhea esim. uudehko Fiesta on ajaa maantiellä. Fiesta pyrkii tuulen mukaan, ja jos painoa olis alta puolet ni semmonenhan lähtis lentoon.
Joo no tossa tarttis tietty muotoa myös suunnitella sivutuuliherkkyyden vähentämiseksi. Ei se välttämättä mahdotonta olis tehdä siedettäväksi.
Pienin askelin kevyemmäksi niin en näkisi mitenkään mahdottomaksi joku volvo xc90 vuosien päästä 1500kg sisältäen hybridiakut sun muut. Nyt: 2319 kg. Rav 4 plug in hybrid nyt jotain 1900+kg
Image
Lempi piffaajani
2020: memberlist.php?mode=viewprofile&u=11478
2021: memberlist.php?mode=viewprofile&u=623
2022: member list.php

User avatar
Karhunpoika hairahtaa
2k
Posts: 2969
Joined: 16 Apr 2019, 15:14
Location: Paka-Tajula

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

#21612 Post by Karhunpoika hairahtaa » 23 Oct 2020, 21:23

Konsernin johtaja wrote:
23 Oct 2020, 14:29
38911 BASIC BYTES FREE wrote:
23 Oct 2020, 14:20
Roge Moore wrote:
23 Oct 2020, 14:14
500kg painava tavallisen auton kokoinen auto olis varmasti aika hirveä ajaa maantienopeuksissa. Perustan väitteeni siihen kuinka kauhea esim. uudehko Fiesta on ajaa maantiellä. Fiesta pyrkii tuulen mukaan, ja jos painoa olis alta puolet ni semmonenhan lähtis lentoon.
Joo no tossa tarttis tietty muotoa myös suunnitella sivutuuliherkkyyden vähentämiseksi. Ei se välttämättä mahdotonta olis tehdä siedettäväksi.
Pienin askelin kevyemmäksi niin en näkisi mitenkään mahdottomaksi joku volvo xc90 vuosien päästä 1500kg sisältäen hybridiakut sun muut. Nyt: 2319 kg. Rav 4 plug in hybrid nyt jotain 1900+kg
Eka auto oli 800 kg painava -86 Civic. Ihan jees oli ajella motarillakin. Itseasiassa tosi hyvä. 1,5 l isolohko teki siitä suht ripeän, mutta bensaa en saanut palamaan yli kuutta litraa koskaan satkulla. Yleensä meni 5-5,5. Että en näkis ongelmaa keventää. Joillekin toki vaikea paikka ajaa pienellä kevyellä ihan egon takia, se varmaan suurin ongelma. Ja toinen tää varustelukierre miten halutaan vaikka suojella omat lapset sillä XC90:llä. Mitäs nyt muista liikkujista tai varsinkaan lasten tulevaisuudesta ilmaston kautta väliä.

User avatar
DECKARD COCAIN
God of PIF
God of PIF
Posts: 32733
Joined: 30 Sep 2014, 00:41
Location: Kummoleum Casino & Sports

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

#21613 Post by DECKARD COCAIN » 23 Oct 2020, 22:17

Karhunpoika hairahtaa wrote:
23 Oct 2020, 21:23
Konsernin johtaja wrote:
23 Oct 2020, 14:29
38911 BASIC BYTES FREE wrote:
23 Oct 2020, 14:20
Roge Moore wrote:
23 Oct 2020, 14:14
500kg painava tavallisen auton kokoinen auto olis varmasti aika hirveä ajaa maantienopeuksissa. Perustan väitteeni siihen kuinka kauhea esim. uudehko Fiesta on ajaa maantiellä. Fiesta pyrkii tuulen mukaan, ja jos painoa olis alta puolet ni semmonenhan lähtis lentoon.
Joo no tossa tarttis tietty muotoa myös suunnitella sivutuuliherkkyyden vähentämiseksi. Ei se välttämättä mahdotonta olis tehdä siedettäväksi.
Pienin askelin kevyemmäksi niin en näkisi mitenkään mahdottomaksi joku volvo xc90 vuosien päästä 1500kg sisältäen hybridiakut sun muut. Nyt: 2319 kg. Rav 4 plug in hybrid nyt jotain 1900+kg
Eka auto oli 800 kg painava -86 Civic. Ihan jees oli ajella motarillakin. Itseasiassa tosi hyvä. 1,5 l isolohko teki siitä suht ripeän, mutta bensaa en saanut palamaan yli kuutta litraa koskaan satkulla. Yleensä meni 5-5,5. Että en näkis ongelmaa keventää. Joillekin toki vaikea paikka ajaa pienellä kevyellä ihan egon takia, se varmaan suurin ongelma. Ja toinen tää varustelukierre miten halutaan vaikka suojella omat lapset sillä XC90:llä. Mitäs nyt muista liikkujista tai varsinkaan lasten tulevaisuudesta ilmaston kautta väliä.
ainoo syy tommosten 800kg civicien katoamiseen on se, että ne menee semmoseks puhelinluettelon paksuiseksi kaikista yli viidenkympin vauhdissa tapahtuvista törmäyksistä. ei pysty kovin helposti nykyajan crumple zonekseja ynnä muita vaadittavia tekemään ton painoiseen autoon.
ImageImage
kantasolu wrote:
01 Jan 2024, 12:57
Lappu kielelle, ambulanssi pikavalintaan ja Phil Collins soimaan. Ristikkolehti ajanvietteeksi.

User avatar
Sun äitis
Atom Heart Motherfucker
Posts: 18312
Joined: 19 Feb 2010, 11:43

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

#21614 Post by Sun äitis » 23 Oct 2020, 22:30

Erkki Metsolan serkku wrote:
23 Oct 2020, 13:25
aasialaisten kasaama, ausseissa suunniteltu ford jossa on rankalainen moottori on alkanut merkkaamaan reviiriään. Vittu
Mun Foordi vuotaa öljyä ihan kivasti kans. Loogisena jätkänä ajattelin hommata vähän uudemman Fordin :sad1lol:
kaksipiippuinen miekka wrote:your dick in cocaine, why did you go, so
Image
Pyysikö joku armoa? Taisi tulla väärä numero.

User avatar
Sasse netä
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 70098
Joined: 05 Dec 2013, 12:38
Location: Kotiviinipöntöllä

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

#21615 Post by Sasse netä » 23 Oct 2020, 22:55

dick cocaine wrote:
23 Oct 2020, 22:17
Karhunpoika hairahtaa wrote:
23 Oct 2020, 21:23
Konsernin johtaja wrote:
23 Oct 2020, 14:29
38911 BASIC BYTES FREE wrote:
23 Oct 2020, 14:20
Roge Moore wrote:
23 Oct 2020, 14:14
500kg painava tavallisen auton kokoinen auto olis varmasti aika hirveä ajaa maantienopeuksissa. Perustan väitteeni siihen kuinka kauhea esim. uudehko Fiesta on ajaa maantiellä. Fiesta pyrkii tuulen mukaan, ja jos painoa olis alta puolet ni semmonenhan lähtis lentoon.
Joo no tossa tarttis tietty muotoa myös suunnitella sivutuuliherkkyyden vähentämiseksi. Ei se välttämättä mahdotonta olis tehdä siedettäväksi.
Pienin askelin kevyemmäksi niin en näkisi mitenkään mahdottomaksi joku volvo xc90 vuosien päästä 1500kg sisältäen hybridiakut sun muut. Nyt: 2319 kg. Rav 4 plug in hybrid nyt jotain 1900+kg
Eka auto oli 800 kg painava -86 Civic. Ihan jees oli ajella motarillakin. Itseasiassa tosi hyvä. 1,5 l isolohko teki siitä suht ripeän, mutta bensaa en saanut palamaan yli kuutta litraa koskaan satkulla. Yleensä meni 5-5,5. Että en näkis ongelmaa keventää. Joillekin toki vaikea paikka ajaa pienellä kevyellä ihan egon takia, se varmaan suurin ongelma. Ja toinen tää varustelukierre miten halutaan vaikka suojella omat lapset sillä XC90:llä. Mitäs nyt muista liikkujista tai varsinkaan lasten tulevaisuudesta ilmaston kautta väliä.
ainoo syy tommosten 800kg civicien katoamiseen on se, että ne menee semmoseks puhelinluettelon paksuiseksi kaikista yli viidenkympin vauhdissa tapahtuvista törmäyksistä. ei pysty kovin helposti nykyajan crumple zonekseja ynnä muita vaadittavia tekemään ton painoiseen autoon.
Jos päätettäisiin panostaa niin aika helposti saataisiin nykytekniikoilla teräsrunkoisista autoista reilusti painoa pois tinkimättä rakenteiden kestävyydestä. Mutta kun ei ole mitään porkkanaa luvassa niin parempi vaan panostaa tuotekehitysrahat muualle.
Image
Lempi piffaajani
2020: memberlist.php?mode=viewprofile&u=11478
2021: memberlist.php?mode=viewprofile&u=623
2022: member list.php

Post Reply