Autokysymyksiä ja keskustelua
Moderators: Balam-Acab, Kennedy Bakircioglu Kuutio, P O L L Y
- Roge Moore
- may contain cat and text
- Posts: 25584
- Joined: 24 Jun 2013, 17:58
Re: Autokysymyksiä ja keskustelua
Periaatteessahan on niin että jonkun painoinen ajoneuvo kuluttaa energiaa tietyn verran kulkeakseen tietyllä nopeudella. Ei se bensiini tiedä monessako sylinterissä sitä poltetaan. Sit tulee nyansseja et joku ruiskutussysteemi on keskimäärin energiatehokkaampi ku kaasutin ja joku vaihteisto hukkaa vähemmän tehoa ku joku toinen.
Että kyllä se on se ja sama mikä eurooppalainen tai japanilainen kasarin alun El Caminon painoinen kosla on kyseessä, ni suht samoja kulutuslukemia niillä on.
Edit: eikä toi lopulta tasaisessa ajossa kovin paljoa katso viritysastettakaan
Että kyllä se on se ja sama mikä eurooppalainen tai japanilainen kasarin alun El Caminon painoinen kosla on kyseessä, ni suht samoja kulutuslukemia niillä on.
Edit: eikä toi lopulta tasaisessa ajossa kovin paljoa katso viritysastettakaan
- Aika kiihkeä mature
- 5k
- Posts: 5470
- Joined: 30 Sep 2016, 01:20
Re: Autokysymyksiä ja keskustelua
Mä muistan oikein hyvin kun Huulilasissa koeajettiin Chevy Caprice Brougham 305tbi+th200r4,ja kuinka hämmentyneeltä se toimittaja vaikutti.
Suomalaisten autolehtien mukaanhan kaikki jenkkiautot on paskoja 20l/100km kuluttavia lotjia.Po. vekotin tais kuluttaa koeajolla tasan kympin
satkulla,peitoten Volvo 760 Gle:n suorituskyvyssä,kulutuksessa,varustelussa ja hinnassa,jarrut samaa luokkaa eikä ajettavuudessaakaan ollu
oikeen nipottamista.
Mitä tulee noihin Nissan LD28-koneisiin,niin sen aikaisiin muihin diisselehin Cedric kulki ihan ok,nykymittapuulla kukaan semmosella enää ajais.
Jos tommosen vaniin laittaa niin ei hyvää päivää.Toisaalta yks jorkki laitto Transitin York-koneen (62hv) Chevy vaniin ja kierteli sillä Norjaa
perheensä kanssa like a boss.Tosin jos toi oli kutoskoneinen G30,oli peräruuvi 4.56,samaa luokkaa ne oli raskaimmissa Transiteissa.
Talvella joutuu ajamaan ensin tiuhimmalla eli peruutusvaihteella jonkin aika kun se kone hyyty muuten...
Suomalaisten autolehtien mukaanhan kaikki jenkkiautot on paskoja 20l/100km kuluttavia lotjia.Po. vekotin tais kuluttaa koeajolla tasan kympin
satkulla,peitoten Volvo 760 Gle:n suorituskyvyssä,kulutuksessa,varustelussa ja hinnassa,jarrut samaa luokkaa eikä ajettavuudessaakaan ollu
oikeen nipottamista.
Mitä tulee noihin Nissan LD28-koneisiin,niin sen aikaisiin muihin diisselehin Cedric kulki ihan ok,nykymittapuulla kukaan semmosella enää ajais.
Jos tommosen vaniin laittaa niin ei hyvää päivää.Toisaalta yks jorkki laitto Transitin York-koneen (62hv) Chevy vaniin ja kierteli sillä Norjaa
perheensä kanssa like a boss.Tosin jos toi oli kutoskoneinen G30,oli peräruuvi 4.56,samaa luokkaa ne oli raskaimmissa Transiteissa.
Talvella joutuu ajamaan ensin tiuhimmalla eli peruutusvaihteella jonkin aika kun se kone hyyty muuten...
Roskakorissa kaikin puolin superior alakulttuuri
- kaksipiippuinen jeesus
- -=King Of PIF=-
- Posts: 18728
- Joined: 17 Jan 2014, 18:09
Re: Autokysymyksiä ja keskustelua
307+th200r4 vei myös matkassa aika lailla sen kympin '83 C-bodyssa elikkäs '83 Electra sedanissa. On muuten uskomattoman hyvä auto ajaa kun alusta on kunnossa. Myös kovaa ja mutkateillä.
Nää "ei kukaan ajais"-jutut on koko lailla subjektiivisia. Olen itse ajellut 2010-luvulla kymmeniätuhansia kilometrejä W123 200D:llä joka painaa vajaat puolitoista tonnia ja tehoa on 60 hevosvoimaa. Ei sillä jalkoihin jää, mutta toisaalta myöskään tehoreserviä ei ole käytännössä lainkaan. Paremmin se silti kiihtyy kuin suurin osa raskaista ajoneuvoista.
Nää "ei kukaan ajais"-jutut on koko lailla subjektiivisia. Olen itse ajellut 2010-luvulla kymmeniätuhansia kilometrejä W123 200D:llä joka painaa vajaat puolitoista tonnia ja tehoa on 60 hevosvoimaa. Ei sillä jalkoihin jää, mutta toisaalta myöskään tehoreserviä ei ole käytännössä lainkaan. Paremmin se silti kiihtyy kuin suurin osa raskaista ajoneuvoista.
- Kauko Keuhkon näköinen mies
- Kapteeni Swaghammer
- Posts: 86132
- Joined: 28 Mar 2015, 18:07
- Location: ennen sotia
Re: Autokysymyksiä ja keskustelua
Joo siis jos tekniikka säätöjä myöten kunnossa eikä peränvälitys oo naurettavan tiukka niin kuskihan siinä kulutuksessa on suurin tekijä.Roge Moore wrote: ↑22 Oct 2020, 22:50Periaatteessahan on niin että jonkun painoinen ajoneuvo kuluttaa energiaa tietyn verran kulkeakseen tietyllä nopeudella. Ei se bensiini tiedä monessako sylinterissä sitä poltetaan. Sit tulee nyansseja et joku ruiskutussysteemi on keskimäärin energiatehokkaampi ku kaasutin ja joku vaihteisto hukkaa vähemmän tehoa ku joku toinen.
Että kyllä se on se ja sama mikä eurooppalainen tai japanilainen kasarin alun El Caminon painoinen kosla on kyseessä, ni suht samoja kulutuslukemia niillä on.
Edit: eikä toi lopulta tasaisessa ajossa kovin paljoa katso viritysastettakaan
Kellä kutiseva reikä illalla, sillä haiseva sormi aamulla.
- Dame Cressida Dick
- King of PIF
- Posts: 15549
- Joined: 19 Mar 2013, 14:02
Re: Autokysymyksiä ja keskustelua
Kuten muutama sivu sitten totesin, itse koin 200D:n liian raskaaksi ajoneuvoksi. Mutta kyllä sillä paikkansa on ollut ja miksei edelleenkin.kaksipiippuinen jeesus wrote: ↑23 Oct 2020, 08:40307+th200r4 vei myös matkassa aika lailla sen kympin '83 C-bodyssa elikkäs '83 Electra sedanissa. On muuten uskomattoman hyvä auto ajaa kun alusta on kunnossa. Myös kovaa ja mutkateillä.
Nää "ei kukaan ajais"-jutut on koko lailla subjektiivisia. Olen itse ajellut 2010-luvulla kymmeniätuhansia kilometrejä W123 200D:llä joka painaa vajaat puolitoista tonnia ja tehoa on 60 hevosvoimaa. Ei sillä jalkoihin jää, mutta toisaalta myöskään tehoreserviä ei ole käytännössä lainkaan. Paremmin se silti kiihtyy kuin suurin osa raskaista ajoneuvoista.
Pöydällä nakki ja pullo vodkaa wrote: ↑29 Jun 2023, 20:15historia toistanee itseään lähinnä puskafarssina tälläkin kertaa
- Dixie Narco
- kaduttaa kuitenki vanhana
- Posts: 60302
- Joined: 22 Jan 2019, 23:31
- Location: piffin edgy pitkähihainen bändipaita crew
Re: Autokysymyksiä ja keskustelua
aasialaisten kasaama, ausseissa suunniteltu ford jossa on rankalainen moottori on alkanut merkkaamaan reviiriään. Vittu
- Sasse netä
- Matti Partanen
- Posts: 70098
- Joined: 05 Dec 2013, 12:38
- Location: Kotiviinipöntöllä
Re: Autokysymyksiä ja keskustelua
Itse henkilökohtaisesti toivon, että seuraava trendi autoissa olisi painon droppaaminen tinkimättä turvallisuudesta. Jossain automedioissa on tullut satunnaisesti vastaan avauksia aiheeseen liittyen että joku sub 1000 kg ois saavutettavissa ilman kummoisia kompromisseja jos vaan firmat saadaan sitoutettua esim verohelpotuksilla jos ton rajan saa rikki.joku argumentaatiovirhe wrote: ↑23 Oct 2020, 13:16Kuten muutama sivu sitten totesin, itse koin 200D:n liian raskaaksi ajoneuvoksi. Mutta kyllä sillä paikkansa on ollut ja miksei edelleenkin.kaksipiippuinen jeesus wrote: ↑23 Oct 2020, 08:40307+th200r4 vei myös matkassa aika lailla sen kympin '83 C-bodyssa elikkäs '83 Electra sedanissa. On muuten uskomattoman hyvä auto ajaa kun alusta on kunnossa. Myös kovaa ja mutkateillä.
Nää "ei kukaan ajais"-jutut on koko lailla subjektiivisia. Olen itse ajellut 2010-luvulla kymmeniätuhansia kilometrejä W123 200D:llä joka painaa vajaat puolitoista tonnia ja tehoa on 60 hevosvoimaa. Ei sillä jalkoihin jää, mutta toisaalta myöskään tehoreserviä ei ole käytännössä lainkaan. Paremmin se silti kiihtyy kuin suurin osa raskaista ajoneuvoista.
Painon lisääminen meinaa aina tehovaatimuksen lisääntymistä moottorilta ja isompi moottori painaa enemmän (sama menee sit sähköautoissa enemmänkin akkujen kanssa) ja sit pitää ottaa vielä isompi moottori ja sit aletaan miettimään parin tonnin kelkkaan että mitkäs renkaat tähän kannattaisi laittaa ja kuinka jämyt jarrut hemmetti pitää olla tuuletetut levyt, extra jämyt levyt + satulat yms ihan heittämällä ja taas tulee lisää painoa ja sit vaan kertaantuvat hommat kertaantuu taas keskenään vielä muutaman kierroksen kunnes todetaan että tässä ois tämmönen 2,5 tonnin suv näppärä ajella kaupungissa
Lempi piffaajani
2020: memberlist.php?mode=viewprofile&u=11478
2021: memberlist.php?mode=viewprofile&u=623
2022: member list.php
- 38911 BASIC BYTES FREE
- READY.
- Posts: 17827
- Joined: 13 Nov 2017, 15:46
- Location: web developing country
Re: Autokysymyksiä ja keskustelua
No joo, ei kai siihen mitään erityistä syytä oo miksi autot ei vois ihan yleisesti olla vaikka hiilikuiturakenteisia. Luulis että hiilikuituisena (plus alustassa sitten terästä ja alumiinia sen verran kun tarvii) semmosen tavallisen bensiinikäyttöisen perheauton sais moottoreineen päivineen painettua jonnekin 500 kilon tienoille, siis tossahan riittäisi hyvin joku sanotaan puolen litran maltillisesti turboahdettu moottori niin sehän olis jo aika pirteä. Ja jos näitä olisi liikenteessä paljon niin tarvikevaraosaa ja pajoja jotka tekee korjauksia hiilikuiturakenteisiin olisi varmasti myös enemmän.Konsernin johtaja wrote: ↑23 Oct 2020, 13:49Itse henkilökohtaisesti toivon, että seuraava trendi autoissa olisi painon droppaaminen tinkimättä turvallisuudesta. Jossain automedioissa on tullut satunnaisesti vastaan avauksia aiheeseen liittyen että joku sub 1000 kg ois saavutettavissa ilman kummoisia kompromisseja jos vaan firmat saadaan sitoutettua esim verohelpotuksilla jos ton rajan saa rikki.joku argumentaatiovirhe wrote: ↑23 Oct 2020, 13:16Kuten muutama sivu sitten totesin, itse koin 200D:n liian raskaaksi ajoneuvoksi. Mutta kyllä sillä paikkansa on ollut ja miksei edelleenkin.kaksipiippuinen jeesus wrote: ↑23 Oct 2020, 08:40307+th200r4 vei myös matkassa aika lailla sen kympin '83 C-bodyssa elikkäs '83 Electra sedanissa. On muuten uskomattoman hyvä auto ajaa kun alusta on kunnossa. Myös kovaa ja mutkateillä.
Nää "ei kukaan ajais"-jutut on koko lailla subjektiivisia. Olen itse ajellut 2010-luvulla kymmeniätuhansia kilometrejä W123 200D:llä joka painaa vajaat puolitoista tonnia ja tehoa on 60 hevosvoimaa. Ei sillä jalkoihin jää, mutta toisaalta myöskään tehoreserviä ei ole käytännössä lainkaan. Paremmin se silti kiihtyy kuin suurin osa raskaista ajoneuvoista.
Painon lisääminen meinaa aina tehovaatimuksen lisääntymistä moottorilta ja isompi moottori painaa enemmän (sama menee sit sähköautoissa enemmänkin akkujen kanssa) ja sit pitää ottaa vielä isompi moottori ja sit aletaan miettimään parin tonnin kelkkaan että mitkäs renkaat tähän kannattaisi laittaa ja kuinka jämyt jarrut hemmetti pitää olla tuuletetut levyt, extra jämyt levyt + satulat yms ihan heittämällä ja taas tulee lisää painoa ja sit vaan kertaantuvat hommat kertaantuu taas keskenään vielä muutaman kierroksen kunnes todetaan että tässä ois tämmönen 2,5 tonnin suv näppärä ajella kaupungissa
- Roge Moore
- may contain cat and text
- Posts: 25584
- Joined: 24 Jun 2013, 17:58
Re: Autokysymyksiä ja keskustelua
500kg painava tavallisen auton kokoinen auto olis varmasti aika hirveä ajaa maantienopeuksissa. Perustan väitteeni siihen kuinka kauhea esim. uudehko Fiesta on ajaa maantiellä. Fiesta pyrkii tuulen mukaan, ja jos painoa olis alta puolet ni semmonenhan lähtis lentoon.
- 38911 BASIC BYTES FREE
- READY.
- Posts: 17827
- Joined: 13 Nov 2017, 15:46
- Location: web developing country
Re: Autokysymyksiä ja keskustelua
Joo no tossa tarttis tietty muotoa myös suunnitella sivutuuliherkkyyden vähentämiseksi. Ei se välttämättä mahdotonta olis tehdä siedettäväksi.Roge Moore wrote: ↑23 Oct 2020, 14:14500kg painava tavallisen auton kokoinen auto olis varmasti aika hirveä ajaa maantienopeuksissa. Perustan väitteeni siihen kuinka kauhea esim. uudehko Fiesta on ajaa maantiellä. Fiesta pyrkii tuulen mukaan, ja jos painoa olis alta puolet ni semmonenhan lähtis lentoon.
- Sasse netä
- Matti Partanen
- Posts: 70098
- Joined: 05 Dec 2013, 12:38
- Location: Kotiviinipöntöllä
Re: Autokysymyksiä ja keskustelua
Pienin askelin kevyemmäksi niin en näkisi mitenkään mahdottomaksi joku volvo xc90 vuosien päästä 1500kg sisältäen hybridiakut sun muut. Nyt: 2319 kg. Rav 4 plug in hybrid nyt jotain 1900+kg38911 BASIC BYTES FREE wrote: ↑23 Oct 2020, 14:20Joo no tossa tarttis tietty muotoa myös suunnitella sivutuuliherkkyyden vähentämiseksi. Ei se välttämättä mahdotonta olis tehdä siedettäväksi.Roge Moore wrote: ↑23 Oct 2020, 14:14500kg painava tavallisen auton kokoinen auto olis varmasti aika hirveä ajaa maantienopeuksissa. Perustan väitteeni siihen kuinka kauhea esim. uudehko Fiesta on ajaa maantiellä. Fiesta pyrkii tuulen mukaan, ja jos painoa olis alta puolet ni semmonenhan lähtis lentoon.
Lempi piffaajani
2020: memberlist.php?mode=viewprofile&u=11478
2021: memberlist.php?mode=viewprofile&u=623
2022: member list.php
- Karhunpoika hairahtaa
- 2k
- Posts: 2969
- Joined: 16 Apr 2019, 15:14
- Location: Paka-Tajula
Re: Autokysymyksiä ja keskustelua
Eka auto oli 800 kg painava -86 Civic. Ihan jees oli ajella motarillakin. Itseasiassa tosi hyvä. 1,5 l isolohko teki siitä suht ripeän, mutta bensaa en saanut palamaan yli kuutta litraa koskaan satkulla. Yleensä meni 5-5,5. Että en näkis ongelmaa keventää. Joillekin toki vaikea paikka ajaa pienellä kevyellä ihan egon takia, se varmaan suurin ongelma. Ja toinen tää varustelukierre miten halutaan vaikka suojella omat lapset sillä XC90:llä. Mitäs nyt muista liikkujista tai varsinkaan lasten tulevaisuudesta ilmaston kautta väliä.Konsernin johtaja wrote: ↑23 Oct 2020, 14:29Pienin askelin kevyemmäksi niin en näkisi mitenkään mahdottomaksi joku volvo xc90 vuosien päästä 1500kg sisältäen hybridiakut sun muut. Nyt: 2319 kg. Rav 4 plug in hybrid nyt jotain 1900+kg38911 BASIC BYTES FREE wrote: ↑23 Oct 2020, 14:20Joo no tossa tarttis tietty muotoa myös suunnitella sivutuuliherkkyyden vähentämiseksi. Ei se välttämättä mahdotonta olis tehdä siedettäväksi.Roge Moore wrote: ↑23 Oct 2020, 14:14500kg painava tavallisen auton kokoinen auto olis varmasti aika hirveä ajaa maantienopeuksissa. Perustan väitteeni siihen kuinka kauhea esim. uudehko Fiesta on ajaa maantiellä. Fiesta pyrkii tuulen mukaan, ja jos painoa olis alta puolet ni semmonenhan lähtis lentoon.
- DECKARD COCAIN
- God of PIF
- Posts: 32733
- Joined: 30 Sep 2014, 00:41
- Location: Kummoleum Casino & Sports
Re: Autokysymyksiä ja keskustelua
ainoo syy tommosten 800kg civicien katoamiseen on se, että ne menee semmoseks puhelinluettelon paksuiseksi kaikista yli viidenkympin vauhdissa tapahtuvista törmäyksistä. ei pysty kovin helposti nykyajan crumple zonekseja ynnä muita vaadittavia tekemään ton painoiseen autoon.Karhunpoika hairahtaa wrote: ↑23 Oct 2020, 21:23Eka auto oli 800 kg painava -86 Civic. Ihan jees oli ajella motarillakin. Itseasiassa tosi hyvä. 1,5 l isolohko teki siitä suht ripeän, mutta bensaa en saanut palamaan yli kuutta litraa koskaan satkulla. Yleensä meni 5-5,5. Että en näkis ongelmaa keventää. Joillekin toki vaikea paikka ajaa pienellä kevyellä ihan egon takia, se varmaan suurin ongelma. Ja toinen tää varustelukierre miten halutaan vaikka suojella omat lapset sillä XC90:llä. Mitäs nyt muista liikkujista tai varsinkaan lasten tulevaisuudesta ilmaston kautta väliä.Konsernin johtaja wrote: ↑23 Oct 2020, 14:29Pienin askelin kevyemmäksi niin en näkisi mitenkään mahdottomaksi joku volvo xc90 vuosien päästä 1500kg sisältäen hybridiakut sun muut. Nyt: 2319 kg. Rav 4 plug in hybrid nyt jotain 1900+kg38911 BASIC BYTES FREE wrote: ↑23 Oct 2020, 14:20Joo no tossa tarttis tietty muotoa myös suunnitella sivutuuliherkkyyden vähentämiseksi. Ei se välttämättä mahdotonta olis tehdä siedettäväksi.Roge Moore wrote: ↑23 Oct 2020, 14:14500kg painava tavallisen auton kokoinen auto olis varmasti aika hirveä ajaa maantienopeuksissa. Perustan väitteeni siihen kuinka kauhea esim. uudehko Fiesta on ajaa maantiellä. Fiesta pyrkii tuulen mukaan, ja jos painoa olis alta puolet ni semmonenhan lähtis lentoon.
Re: Autokysymyksiä ja keskustelua
Mun Foordi vuotaa öljyä ihan kivasti kans. Loogisena jätkänä ajattelin hommata vähän uudemman FordinErkki Metsolan serkku wrote: ↑23 Oct 2020, 13:25aasialaisten kasaama, ausseissa suunniteltu ford jossa on rankalainen moottori on alkanut merkkaamaan reviiriään. Vittu
kaksipiippuinen miekka wrote:your dick in cocaine, why did you go, so
Pyysikö joku armoa? Taisi tulla väärä numero.
- Sasse netä
- Matti Partanen
- Posts: 70098
- Joined: 05 Dec 2013, 12:38
- Location: Kotiviinipöntöllä
Re: Autokysymyksiä ja keskustelua
Jos päätettäisiin panostaa niin aika helposti saataisiin nykytekniikoilla teräsrunkoisista autoista reilusti painoa pois tinkimättä rakenteiden kestävyydestä. Mutta kun ei ole mitään porkkanaa luvassa niin parempi vaan panostaa tuotekehitysrahat muualle.dick cocaine wrote: ↑23 Oct 2020, 22:17ainoo syy tommosten 800kg civicien katoamiseen on se, että ne menee semmoseks puhelinluettelon paksuiseksi kaikista yli viidenkympin vauhdissa tapahtuvista törmäyksistä. ei pysty kovin helposti nykyajan crumple zonekseja ynnä muita vaadittavia tekemään ton painoiseen autoon.Karhunpoika hairahtaa wrote: ↑23 Oct 2020, 21:23Eka auto oli 800 kg painava -86 Civic. Ihan jees oli ajella motarillakin. Itseasiassa tosi hyvä. 1,5 l isolohko teki siitä suht ripeän, mutta bensaa en saanut palamaan yli kuutta litraa koskaan satkulla. Yleensä meni 5-5,5. Että en näkis ongelmaa keventää. Joillekin toki vaikea paikka ajaa pienellä kevyellä ihan egon takia, se varmaan suurin ongelma. Ja toinen tää varustelukierre miten halutaan vaikka suojella omat lapset sillä XC90:llä. Mitäs nyt muista liikkujista tai varsinkaan lasten tulevaisuudesta ilmaston kautta väliä.Konsernin johtaja wrote: ↑23 Oct 2020, 14:29Pienin askelin kevyemmäksi niin en näkisi mitenkään mahdottomaksi joku volvo xc90 vuosien päästä 1500kg sisältäen hybridiakut sun muut. Nyt: 2319 kg. Rav 4 plug in hybrid nyt jotain 1900+kg38911 BASIC BYTES FREE wrote: ↑23 Oct 2020, 14:20Joo no tossa tarttis tietty muotoa myös suunnitella sivutuuliherkkyyden vähentämiseksi. Ei se välttämättä mahdotonta olis tehdä siedettäväksi.Roge Moore wrote: ↑23 Oct 2020, 14:14500kg painava tavallisen auton kokoinen auto olis varmasti aika hirveä ajaa maantienopeuksissa. Perustan väitteeni siihen kuinka kauhea esim. uudehko Fiesta on ajaa maantiellä. Fiesta pyrkii tuulen mukaan, ja jos painoa olis alta puolet ni semmonenhan lähtis lentoon.
Lempi piffaajani
2020: memberlist.php?mode=viewprofile&u=11478
2021: memberlist.php?mode=viewprofile&u=623
2022: member list.php