Jari Kinnunen 15.2.2021
Rikosylikomisario
Sisä-Suomen poliisilaitos
Keskitetty- ja paljastava rikostutkintayksikkö
Lausunto eduskunnan lakivaliokunnalle kannabiksen käytön rangaistavuuden poistamiseksi
tehdyn lakialoitteen (KAA 5/2020 vp) johdosta.
RL 50 lukua aikoinaan säädettäessä ei ole voitu ennakoida Cannabis kasveista jatkuvasti kehiteltävien
kymmenien eri hybridi-muunnosten yleistymistä. Tätä aloitteessa ei jostakin syystä haluta kirjoittaa julki,
vaan pitäydytään vanhassa ja jo ajastaan jäljessä olevassa "hamppu-nimityksessä".
Hampulla tarkoitetaan sellaista Cannabis Sativa kasvia, jonka Tetrahydrokannabinoli (THC)-pitoisuus on alle
0.3 % kasvin kuiva-ainepitoisuudesta. Hamppua käytetään laillisesti ja laajasti maailmalla muuhun kuin
päihdekäyttöön. THC on psykoaktiivinen aine, jota kukkien tuottama hartsi sisältää.
Cannabis kasvin muunnoksia on kehitetty erityisesti psykoaktiivisen ainesosan nostamiseksi. THCpitoisuudet ovat nousseet kymmenillä prosenteilla vuosien saatossa. Pääsääntöisesti kasvien kukintoja
käytetään huumausainekäytössä, sillä juuri kukat sisältävät suurimmat THC-pitoisuudet. Varret ja usein
myös lehdet ovat vain hajua aiheuttavaa jätettä.
Aloitteen perusteluissa sekoittuvat lääkekannabiksen hyvät puolet, rattijuopumuslainsäädännön pykälät,
perusoikeudet ja ihmisoikeussopimukset sumuksi, jonka taakse ei lainsäätäjän ilmeisesti haluta näkevän.
Siitä kuinka psykoaktiiviset aineet vaikuttavat, lakivaliokunta saa varmasti asiantuntevia lausuntoja. Poliisin
näkökulmasta voidaan kuitenkin todeta, että Kannabis on mukana erittäin usein poliisitehtävillä,
kuolemansyyn tutkinnasta kotihälytyksiin. Tätä tosiseikkaa ei kannabiksen käytön, hallussa pitämisen ja
kasvattamisen laillistaminen tule poistamaan.
Tilastokeskuksen kirjaamat, huumausaineista johtuvat kuolemat vuosilta 2009 - 2019 (Tilastokeskus,
Kuolemansyytilasto - taulukko neljä) antavat aiheen vilkaista lukujen taakse. Tapauksissa, joissa
huumausaineita on voitu osoittaa vainajan kemiallisista näytteistä, on lähes poikkeuksetta katsottu
kuoleman aiheutuneen kannabiksen ja muiden huumaavien aineiden yhteisvaikutuksesta. Viime vuonna
nuorin SiSu PL.n alueella huumausaineisiin kuollut oli kolmetoistavuotias. Vainajan alta löytyi kannabiksen
kukintoa, huumaavia lääkkeitä sekä muita huumausaineita.
Kannabis on liitetty noin 70 %:n itsemurhaepäilyistä tapauksissa, joissa päihteiden käyttö on voitu osoittaa
yhtenä kuolemaan johtaneena syynä. Kiinnittää huomio itsemurhan tehneiden ikään. Alle 21-vuotiaiden
osuus oli noin 1/3 kokonaismäärästä. Sisä-Suomen poliisilaitoksen tilastot ovat saman suuntaisia
Tilastokeskuksen ilmoittaman valtakunnallisen tilastoinnin kanssa.
Vuodesta 2014 lähtien on poliisi Pirkanmaalla - varmaan muuallakin - tutkinut useita henkirikoksia ja niiden
yrityksiä, joissa epäillyt ovat olleet alle 18 vuotiaita. Olen toiminut tutkinnanjohtajana useimmissa
alueellamme. Yhtään sellaista tapausta ei ole, joissa kannabis ei olisi astunut nuoren elämään jo varhaisessa
vaiheessa. Siitä on seurannut psyykeen häiriöitä, ongelmia koulussa, ystäväpiirissä ja kotona - vain jatkuvaa
alamäkeä, jonka vauhti on viimein pysähtynyt poliisin toimenpiteisiin.
Kannabiksen käytön ja viljelyn vaikutukset muihin ihmisiin, heidän asuinympäristöönsä sekä omaisuuden-,
ja henkilökohtaisen koskemattomuuden suojaan, ovat erittäin kielteiset. Kasvustot levittävät kerrostaloissa
hajuaan toisiin huoneistoihin, porrashuoneeseen, muihin yleisiin tiloihin ja pahimmissa tapauksissa koko
taloon. Kasvattamot lisäävät myös vesi- ja tulipaloriskiä.
Kasvatuspaikkoina toimivien asuntojen - virallisesti asuttujen tai asumattomien - liepeillä käytävä
huumausaine-, ja varastetun tavaran kauppa ulottaa vaikutuksensa koko asujaimistoon ja ympäristö
koetaan turvattomaksi. Siksi se myös muuttuu. Poliisi saa jatkuvasti pyyntöjä puuttua asunnoissa
tapahtuvaan, muita häiritsevään kasvatukseen ja käyttöön. Poliisilta jää noin satatuhatta hälytystehtävää
hoitamatta ja sen määrän ei soisi tästä enää nousevan.
Henkilökohtaisten haittojen vähentäminen ei ole kytköksissä sen kanssa, että käyttö, kasvattaminen ja
hallussapito ovat nyt laittomia. Haittojen vähentäminen riippuu täysin siitä, mikä on huumevieroitushoidon
taso ja laajuus kussakin kunnassa sekä siitä, miten käyttäjä itse kokee hoidon tarpeensa. Mikäli hän ei koe
tarvitsevansa hoitoa, eivät hyvätkään kunnalliset tai muiden tarjoamat hoitopolut häntä auta. Hoitopolulle
astumista ei estä nyt voimassa oleva rikoslain säännöstö. Yleisesti voitaneen todeta, että
huumausainehaittojen edullisinta vähentämistä lienee käytön ennalta estäminen - ei käytön salliminen.
Lääkekannabiksen ja huumausaineena käytettävän kannabiksen vertaaminen toisiinsa on asiaan
liittymätöntä. Kannabiksen lääkinnällisen käytön sallimisella ja lääkekannabiksen THC-pitoisuuksien
kontrollilla ei ole tässä yhteydessä merkitystä.
Huumausaineita tarjotaan Dark-netin puolella myyntiin useissa sadoissa myynti-ilmoituksissa /vrk jokaisen
suurimman poliisilaitoksen alueella. Myyntialustoilla ns. laudoilla myydään myös kannabista, mutta se on
vain yksi tuote laajassa valikoimassa. Kannabiksen käytön, hallussapidon ja kasvatuksen salliminen ei
poistaisi kannabista tarjolla olevien huumeiden luettelosta. "Sieltä ostetaan, mistä halvimmalla saadaan",
eikä suomalainen peruskäyttäjä tule maksamaan ALV:a, vaikka siihen sketsihahmokin kehottaisi.
Huomio siitä, että "huumekauppa on" rikollisten käsissä on terävä havainto ja pitää paikkansa, sillä
kannabiksen käyttö, hallussapito ja kasvattaminen on laissa kielletty. Väite siitä, että laillistaminen johtaa
järjestäytyneen rikollisuuden kasvuedellytysten heikkenemiseen on harhaa ja vaarallisen harhaanjohtava.
Järjestäytynyt rikollisuus on maassamme levinnyt erittäin monille, sinänsä laillisille toimialoille. Miksi uusi,
houkutteleva toimiala olisi rikollisten toiminnalta suojassa? Ei olisikaan. Tämä on nähty jo mm. Coloradon
osavaltiossa, missä laillistamisen jälkeen on järjestäytyneeseen rikollisuuteen liittyvät tapaukset
lisääntyneet.
Aloitteessa väite siitä, että poliisin tehtäväksi määrätty huumeiden käyttäjien hoitoonohjaus on
marginaalista, on erikoinen. Vuonna 2020 poliisi teki lähes 5100 hoitoonohjausta. Huumeiden käyttäjien
määriin verrattuna hoitoonohjaukset ovat varmasti marginaalisia. Se johtuu kuitenkin siitä, että
huumausainerikokset ovat rikoksia, jotka poliisin on jokainen erikseen paljastettava. Määrästä voidaan
päätellä, että maassamme on ennemminkin satoja- kuin kymmeniä tuhansia huumausaineen käyttäjiä.
Poliisille valvonnan ongelmat tulisivat olemaan suuria ja ihmisten palveluntarpeeseen vastaaminen
haasteellista - osin mahdotonta. Muiden ihmisten häiriöksi kokemaan kannabiksen kasvattamiseen
asuinhuoneistoissa ei nytkään pystytä täysin vastaamaan. Liikennejuopumuksissa huumausaineet ovat
ohittaneet alkoholin. Yhtenä käytettynä huumausaineena kannabis. Kuka tien päällä määrittelee
nauttimisen rajat, millä osoitetaan se, että tosiasiassa kysymys ei ole omasta käytöstä vaan
myyntitarkoituksesta? Kyseinen aloite toteutuessaan tuo kadulle 5 x 5g myyntipakkaukset.
Järjestäytyneen rikollisuuden organisaatioiden ja niiden raha- ja tavaravirtojen esitutkintaan- ja syytteeseen
saattamiseen pystytään vain, kun näitä rikoksia saadaan paljastettua. Yksi työkalu poliisin muun
keinovalikoiman joukossa on kotietsintä. On erittäin harvinaista, että kannabiskasvuston löytyessä ei
löytyisi muita huumausaineita, huumausaineiden myyntiin selvästi osoittavia todisteita sekä omaisuus-, ja
petosrikollisuuteen viittaavaa aineistoa sekä todisteita.
Esityksessä on syystä tai toisesta perusteluiksi mainittu liikennejuopumukset. Rattijuopumussäännöstön
hyväksi käyttäminen lääkinnällisen hallussapidon sallimisen perusteena on tämän aloitteen perusteluna
vähintäänkin outoa, kuten lääkinnällisen hallussapidon käsitteen kirjaaminen perusteluksi ylipäätään.
Poliisin työmäärää käytön, hallussapidon ja kasvattamisen laillistaminen ei tule vähentämään - päin vastoin.
Näytön hankkiminen huumausainerikoksen tunnusmerkistön täyttymiselle vaikeutuu,
omaisuusrikossarjojen selvittäminen tulee viemään enemmän aikaa, kannabiksen kasvattaminen ei tule
suurimmalla osalla pysymään ehdotetuissa rajoissa ja valvonta tehdään mahdottomaksi ja siitä seuraa, että
häiriökäyttäytymistehtävät tulevat lisääntymään. Henkeen ja terveyteen kohdistuvat rikokset erityisesti
nuorten tekeminä, tulevat lisääntymään sekä raaistumaan. Kuolemansyyn tutkinnat tulevat lisääntymään.
Poliisi valvoo vain niitä säännöksiä, jotka sen valvottavaksi on asetettu. Niin tapahtuu myös
tulevaisuudessa.