Tietokirja-sarjat ja niiden keräily

Kaikki taiteeseen ja viihteeseen (tv, leffat, sarjakuvat jne) liittyvät jorinat tänne sitten.

Moderators: harry-irene, DE MYSTERIIS DOM PÉRIGNON, uhka vai mahdollisuus?

Post Reply
Message
Author
User avatar
Trollface-mies
Piffin henkinen ylläpitäjä
Posts: 38111
Joined: 25 Sep 2012, 23:20
Location: Länsirannikko
Contact:

Tietokirja-sarjat ja niiden keräily

#1 Post by Trollface-mies » 21 Sep 2021, 17:19

En tiedä lasketaanko tietokirjallisuus taiteeseen ja viihteeseen, mutta miksipäs ei. Olen tässä miettinyt, että pitäis kerätä SKS:n sukulaiskansoja käsittelevä sarja täyteen. Minulla on päätynyt ihan sellaisina satunnaishankintoina ja jopa kirjastojen poistokärryistä hyllyyn seuraavat opukset:

Image

Image

Image


Hoksasin vastikään että näköjään antikvariaateissa olisi aika vähällä vaivalla paikallistettavissa nämä puuttuvat ja hyvinkin keskeiset ja hienot teokset. Teknisesti ottaen Latvian virolaisista kertova opus ei kuulu tähän samaan sarjaan mutta olen ajatellut sitä ikään kuin lisäniteenä:

Image

Image

Image

Image


Yks minkä myös haluaisin hankkia hyllyyni etenkin koska sitä on tarvinnut lainata usein ja myös koska se on hieno olisi 1970-luvulla ilmestynyt aito ja alkuperäinen Punaisen Suomen historia. Joskus on tullut törmättyä kirjamessuilla antikvariaattien valikoimissa mutta investointina se on aina vähän liian suolainen.

Myös 1980-luvulla ilmestynyt Otavan suuri maailmanhistoria, jota toisinaan näkee kirjastopoistoissa, kiinnostaisi. Suomen ilmavoimien historian kalastin joskus parempaan talteen kun se oli vanhan kotipitäjän kirjastossa poistokappaleina. Kirjastojen muovit ja viivakoodit nyt tietysti vaan ärsyttää.

Kellään muulla mitään erityisiä suosikkeja tietoteoksista, jotka muodostaa eheän sarjan, ja jotka haluaisi hankkia?
Image
"Sen verta 100% täyttä vihaa, väkivaltaa, solvauksia, olkiukkoiluja ja huonoja käytöstapoja on kaverin ihan random postauksetkin täynnä." --Boromir

Pömbetuk
Kukka viattomuuden
Posts: 61935
Joined: 12 Sep 2013, 14:36
Location: korpikuusen kannon alla

Re: Tietokirja-sarjat ja niiden keräily

#2 Post by Pömbetuk » 22 Sep 2021, 01:46

Grimsbergin kansojen historia on alla.ei oo kun pari nidettä mutta pitää hankkia kaikki
Duckulan Kreivi wrote:
23 Mar 2021, 13:18
Kirjoittaa täysin käsittämättömiä viestejä eikä edes itse usein tiedä mitä ne tarkoittaa

Image

Bebob Wino
6k
Posts: 6592
Joined: 10 Jan 2018, 10:40

Re: Tietokirja-sarjat ja niiden keräily

#3 Post by Bebob Wino » 22 Sep 2021, 07:20

Mainittu Otavan suuri maailmanhistoria kiinnostaisi. Muutama vuosi sitten tuli divarissa vastaan koko setti eikä hintakaan ollut muistaakseni paha mutta sinne jäi, mikä on myöhemmin vähän harmittanut.
I got nothing to lose I'm just a beggar with the blues!

User avatar
Suomen Sylvester Stallone
Kuvan käsitteliä mies
Posts: 177284
Joined: 01 Aug 2005, 00:20

Re: Tietokirja-sarjat ja niiden keräily

#4 Post by Suomen Sylvester Stallone » 22 Sep 2021, 09:30

Jos asuisi jossain valtavassa kartanossa jossa olisi oma huone kirjoille niin voisi keräillä tämmösiä.
Image

User avatar
Man-Thing
King of PIF
King of PIF
Posts: 15578
Joined: 04 Sep 2010, 20:17
Location: Suotissinheittokisoissa

Re: Tietokirja-sarjat ja niiden keräily

#5 Post by Man-Thing » 26 Sep 2021, 09:14

No hemmetti. Ei nyt ihan varsinaiseen keräilyyn mene vielä mutta jostain pitäis saada Suomen Luonto - Kasvit kirjasarjan toka osa. Tota näkyy nettidivareissa vaan kolmen sarjana. :x

User avatar
Trollface-mies
Piffin henkinen ylläpitäjä
Posts: 38111
Joined: 25 Sep 2012, 23:20
Location: Länsirannikko
Contact:

Re: Tietokirja-sarjat ja niiden keräily

#6 Post by Trollface-mies » 17 Oct 2021, 22:38

Yllämainittu SKS:n sarja tuli nyt parilla ostolla täyteen. Nyt mietin että pitäiskö koittaa hommata Svenska Litteratursällskapet i Finlandin julkaisema neliosanen "Suomen ruotsalainen historia", koska siitä olen joskus saanut yhden osan lahjaks :-k
Image
"Sen verta 100% täyttä vihaa, väkivaltaa, solvauksia, olkiukkoiluja ja huonoja käytöstapoja on kaverin ihan random postauksetkin täynnä." --Boromir

User avatar
Donkey Angler
Frying tonight!
Posts: 44814
Joined: 28 Mar 2004, 05:39
Location: HKI
Contact:

Re: Tietokirja-sarjat ja niiden keräily

#7 Post by Donkey Angler » 17 Oct 2021, 23:10

Image

Nämä kun olisi saanut otettua talteen mummolasta aikoinaan, aijaijai...
Riffs Mahoney wrote:
14 May 2023, 20:34
Donkey Angler, kaksi sanaa joihin voit luottaa

User avatar
Jesse Python
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 206882
Joined: 11 Nov 2011, 07:43

Re: Tietokirja-sarjat ja niiden keräily

#8 Post by Jesse Python » 17 Oct 2021, 23:51

Mitähän tekis isäukon varastossa olevalle Meyer's Konversations-Lexiconille, parikymmentä osaa saksalaista laatutietosanakirjaa 1900-luvun alusta, luonnollisesti fraktuuralla painettuna että vaikka osais kieltäkin, niin tekstistä ei saa kumminkaan selvää.

User avatar
Olen Taru.
8k
Posts: 8027
Joined: 06 Dec 2017, 14:40
Location: Crazy cunt city

Re: Tietokirja-sarjat ja niiden keräily

#9 Post by Olen Taru. » 02 Nov 2021, 17:00

Jotain maailman taloushistorian kirjoja olen keräillyt sarjoittain, ja yritän kerätä enemmänkin tota talous ja yhteiskuntateoria minisarjaa. Joo, ja sitten tietysti noita Cambridge University Pressin A Concise History of Sweden, Russia, mitä näitä maita nyt on, joiden historiasta haluan lukea pikaperehdyttämisen.
Last edited by Olen Taru. on 03 Nov 2021, 09:35, edited 1 time in total.
Image

User avatar
ei vittu mikä meno
voisitteko ystävällisesti kertoa
Posts: 54873
Joined: 20 Feb 2009, 05:31
Location: hautuumaa
Contact:

Re: Tietokirja-sarjat ja niiden keräily

#10 Post by ei vittu mikä meno » 02 Nov 2021, 19:35

Tampereen kaupunginosakirjoja olen jonkin verran keräillyt hyllyyn.
Image

Hyvin argumentoitu (64): Ihmiskintaat käteen ja kohti uusia pettymyksiä!

Image

User avatar
ei vittu mikä meno
voisitteko ystävällisesti kertoa
Posts: 54873
Joined: 20 Feb 2009, 05:31
Location: hautuumaa
Contact:

Re: Tietokirja-sarjat ja niiden keräily

#11 Post by ei vittu mikä meno » 02 Nov 2021, 19:36

Erään pienkustantamon kirjat on melki kaikki tullut kerättyä sattuneesta syystä.
Image

Hyvin argumentoitu (64): Ihmiskintaat käteen ja kohti uusia pettymyksiä!

Image

User avatar
ORDNUNG HUSSEIN
outo uunitettava taksari
Posts: 35561
Joined: 11 Nov 2016, 02:31
Location: Sumiaisten ihmemonttu

Re: Tietokirja-sarjat ja niiden keräily

#12 Post by ORDNUNG HUSSEIN » 05 Nov 2021, 01:20

Meillä on joitain 1900-luvun alkupuolen kirjasarjoja hyllyssä, emännän tietokirjaa ja tietojen kirjaa ja tämmöistä. Passiivisessa haussa saattais itellä olla Encyclopedia Britannican jokin painettu macropedia kokonansa.
. . . . . . . . . . . . . P I F . e s s e n . S e e l e . a u f
. . . . . . . . . . . . .ROGEN BEATLES-KLUBI 1% CREW
billys pan pizza veggie wrote:
17 Feb 2024, 20:17
Kyllä. Pystyn todistamaan nuottipaperilla halutessani että steely dan on laadukkaampaa musiikkia kuin kanye west, esim.

Post Reply