Teatterimaailma

Kaikki taiteeseen ja viihteeseen (tv, leffat, sarjakuvat jne) liittyvät jorinat tänne sitten.

Moderators: harry-irene, DE MYSTERIIS DOM PÉRIGNON, uhka vai mahdollisuus?

Message
Author
User avatar
craft-artesaani
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 64631
Joined: 28 Jul 2007, 03:52

Re: Teatterimaailma

#181 Post by craft-artesaani » 17 Oct 2020, 23:09

Tampereen työväenteatterin Hamlet rockmusikaali. Todella hyvä, suosittelen. Musiikki oli monipuolisempaa kuin vain rockia.

User avatar
waldorf
-=00King Of PIF00=-
-=00King Of PIF00=-
Posts: 27995
Joined: 04 Oct 2006, 22:50
Location: Helesinki

Re: Teatterimaailma

#182 Post by waldorf » 17 Oct 2020, 23:22

Töissä oli mahis nähdä Kansallisteatterin Vanhat mestarit -näytelmä, joka olikin oikein hyvä. Bernhardin mahtava kirja kääntyi yllättävän toimivasti näytelmäksi.
A richer understandment of what’s already understood

User avatar
Smotso
3k
Posts: 3312
Joined: 14 May 2007, 10:01

Re: Teatterimaailma

#183 Post by Smotso » 17 Oct 2020, 23:32

Lahden kaupunginteatterin Kultarinta on todella suositeltava, pääsi suorastaan yllättävään. Samoin Turun kaupunginteatterin Rakkaani, Conan barbaari kannattaa käydä katsomassa jos suinkin on mahdollisuus.

User avatar
Hyödytön idiootti
Melkein ####!
Melkein ####!
Posts: 12396
Joined: 02 Nov 2017, 12:34
Location: Hyveen edistämisen ja paheen estämisen ministeriö

Re: Teatterimaailma

#184 Post by Hyödytön idiootti » 31 Oct 2020, 21:56

”Johdon hallinnasta riistäytyneiden olosuhteiden takia esitys joudutaan perumaan.”
https://www.kritiikinuutiset.fi/2020/10 ... -perumaan/
Sensaatio­hakuista fiktiota
Reaalikapitalismi matemaattista voodoota

User avatar
jessus sentään
joskus tein topikin tittelistä itselleni
Posts: 27362
Joined: 09 Oct 2015, 08:29
Location: muualla

Re: Teatterimaailma

#185 Post by jessus sentään » 01 Nov 2020, 10:39

Hyödytön idiootti wrote:
31 Oct 2020, 21:56
”Johdon hallinnasta riistäytyneiden olosuhteiden takia esitys joudutaan perumaan.”
https://www.kritiikinuutiset.fi/2020/10 ... -perumaan/
Herättää kyllä ajatuksia tää kokonaisuus. Puolin ja toisin.
Dan Abnormal wrote:
17 Jul 2022, 01:00
Kohti ääretöntä ja markiisiin
"toi on vähä tommost mut tää on kaikki vähä tämmöst"

United Hardcore Against Racism & Fascism

User avatar
Hyödytön idiootti
Melkein ####!
Melkein ####!
Posts: 12396
Joined: 02 Nov 2017, 12:34
Location: Hyveen edistämisen ja paheen estämisen ministeriö

Re: Teatterimaailma

#186 Post by Hyödytön idiootti » 21 Nov 2020, 20:59

Teatteri Jurkassa Kapitalismi - tarinoita pääomasta.

Sehän meni nopeasti, tuntui että kesti vain tunnin eikä sitä tuntia ja 25 minuuttia. Ehkä olisi saanut olla vielä ilkeämpi/kriittisempi. Mukavaa viihdettä (ei siis mitään syvällistä analyysiä).


Kritiikki Voimasta
https://voima.fi/kulttuuriartikkeli/tea ... en-taakse/
Sensaatio­hakuista fiktiota
Reaalikapitalismi matemaattista voodoota

Bebob Wino
6k
Posts: 6592
Joined: 10 Jan 2018, 10:40

Re: Teatterimaailma

#187 Post by Bebob Wino » 17 Sep 2021, 09:49

Komediateatterin Levätkää rauhassa,Komisario Palmu olisi tarkoitus mennä katsomaan mahdollisimman pian!!
I got nothing to lose I'm just a beggar with the blues!

User avatar
Hyödytön idiootti
Melkein ####!
Melkein ####!
Posts: 12396
Joined: 02 Nov 2017, 12:34
Location: Hyveen edistämisen ja paheen estämisen ministeriö

Re: Teatterimaailma

#188 Post by Hyödytön idiootti » 05 Oct 2021, 12:45

Sokea piste
https://kansallisteatteri.fi/esitys/sokea-piste/
Susanna Kuparisen ohjaama Sokea piste on dokumentaarinen teatteriesitys. Ajankohtainen teos valaisee politiikan, median ja yhteiskunnallisen todellisuuden katvealueita, jotka jäävät piiloon kriisin keskellä. Residenssitaiteilijaksi kiinnitetyn Kuparisen debyyttiteos Kansallisteatterissa kysyy, miksi poliittisia päätöksiä peitellään ja pyritään luomaan vaikutelma, että ne ovat vaihtoehdottomia ja irrallaan kansalaisten arkielämästä. Koronapandemian armottomassa valokeilassa piirtyvät selkeinä näkyviin niin rapistuvat rakenteet kuin toisistaan yhä kauemmas karkaavat sosiaaliset todellisuudet. Esitys kurkottaa tulevaan: onko Suomen tie ulos koronasta toisinto 1990-luvun laman ankarista leikkauksista vai olemmeko valmiita edes kuvittelemaan vaihtoehtoja, jotka eivät iske niin kipeästi maan hiljaisiin? Mikä on rikkaalle Helsingille tärkeämpää kuin lasten turvallinen koulupolku? Missä me olemme viiden vuoden kuluttua?

Suurta huomiota herättäneiden Valtuusto– ja Eduskunta-trilogioiden jalanjäljissä jatkavan esityksen laajaan dokumentaariseen materiaaliin sisältyvät mm. Helsingin kaupunginvaltuuston julkiset asiakirjat sekä päättäjien haastattelut. Aineiston ovat koonneet ja esitykseksi käsikirjoittaneet Susanna Kuparinen ja hänen pitkäaikainen työparinsa Jari Hanska sekä ohjaaja Satu Linnapuomi. Esityksen huikeassa, tuttuja julkisuuden nimiä sisältävässä henkilögalleriassa nähdään upea esiintyjäjoukko. Näyttämöteoksen musiikin on säveltänyt Kerkko Koskinen.
Kerranki ostin liput ajoissa, ennen kuin tulee se (viiden tähden) arvostelu Hesarissa jonka jälkeen vaikea löytää sopivaa päivää milloin pääsisi käymään esityken katsomassa.
Sensaatio­hakuista fiktiota
Reaalikapitalismi matemaattista voodoota

User avatar
Hyödytön idiootti
Melkein ####!
Melkein ####!
Posts: 12396
Joined: 02 Nov 2017, 12:34
Location: Hyveen edistämisen ja paheen estämisen ministeriö

Re: Teatterimaailma

#189 Post by Hyödytön idiootti » 24 Oct 2021, 14:54

Tänään vielä katsottavissa
Anne F
https://kansallisteatteri.fi/esitys/anne-f/
Katso esityksen taltiointi maksutta!

Anne F on tavallinen teini-ikäinen tyttö.
Tavallisia unelmia, tavallisia ihastumisia, iloa, surua ja suuria toiveita avoimen tulevaisuuden edessä. Anne vain sattuu elämään aikana, jossa viha hänen kansaansa kohtaan johtaa järkyttäviin tekoihin. Kun suomalainen opettaja antaa koululuokalleen tehtäväksi lukea Anne Frankin päiväkirjan, maailmanhistoria herää eloon 2020-luvun Suomessa.

Anne Frankin päiväkirjaan pohjautuva teatteriesitys tuo näyttämölle Nuorten Kansallisteatterin elinvoimaisen tulkinnan maailmankirjallisuuden kenties sydäntäsärkevimmästä tositarinasta. Se kertoo teini-ikäisestä tytöstä ja hänen perheestään, jotka joutuvat elämään piilossa vainoajiltaan. Kuka tai ketkä ovat tämän päivän annefrankeja? Ketkä voisivat auttaa heitä? Surun ja tuskan alta nousee esiin nuoruuden valloittava elämänilo ja lakkaamaton toivo paremmasta maailmasta.
Sensaatio­hakuista fiktiota
Reaalikapitalismi matemaattista voodoota

User avatar
Hyödytön idiootti
Melkein ####!
Melkein ####!
Posts: 12396
Joined: 02 Nov 2017, 12:34
Location: Hyveen edistämisen ja paheen estämisen ministeriö

Re: Teatterimaailma

#190 Post by Hyödytön idiootti » 02 Nov 2021, 11:54

Hyödytön idiootti wrote:
05 Oct 2021, 12:45
Sokea piste
https://kansallisteatteri.fi/esitys/sokea-piste/
Susanna Kuparisen ohjaama Sokea piste on dokumentaarinen teatteriesitys. Ajankohtainen teos valaisee politiikan, median ja yhteiskunnallisen todellisuuden katvealueita, jotka jäävät piiloon kriisin keskellä. Residenssitaiteilijaksi kiinnitetyn Kuparisen debyyttiteos Kansallisteatterissa kysyy, miksi poliittisia päätöksiä peitellään ja pyritään luomaan vaikutelma, että ne ovat vaihtoehdottomia ja irrallaan kansalaisten arkielämästä. Koronapandemian armottomassa valokeilassa piirtyvät selkeinä näkyviin niin rapistuvat rakenteet kuin toisistaan yhä kauemmas karkaavat sosiaaliset todellisuudet. Esitys kurkottaa tulevaan: onko Suomen tie ulos koronasta toisinto 1990-luvun laman ankarista leikkauksista vai olemmeko valmiita edes kuvittelemaan vaihtoehtoja, jotka eivät iske niin kipeästi maan hiljaisiin? Mikä on rikkaalle Helsingille tärkeämpää kuin lasten turvallinen koulupolku? Missä me olemme viiden vuoden kuluttua?

Suurta huomiota herättäneiden Valtuusto– ja Eduskunta-trilogioiden jalanjäljissä jatkavan esityksen laajaan dokumentaariseen materiaaliin sisältyvät mm. Helsingin kaupunginvaltuuston julkiset asiakirjat sekä päättäjien haastattelut. Aineiston ovat koonneet ja esitykseksi käsikirjoittaneet Susanna Kuparinen ja hänen pitkäaikainen työparinsa Jari Hanska sekä ohjaaja Satu Linnapuomi. Esityksen huikeassa, tuttuja julkisuuden nimiä sisältävässä henkilögalleriassa nähdään upea esiintyjäjoukko. Näyttämöteoksen musiikin on säveltänyt Kerkko Koskinen.
Käykää nyt ihmeessä katsomassa, koska näytökset ei ole loppuunmyyty ja Saman illan liput -50 %.
Sensaatio­hakuista fiktiota
Reaalikapitalismi matemaattista voodoota

User avatar
waldorf
-=00King Of PIF00=-
-=00King Of PIF00=-
Posts: 27995
Joined: 04 Oct 2006, 22:50
Location: Helesinki

Re: Teatterimaailma

#191 Post by waldorf » 02 Nov 2021, 22:31

Hyödytön idiootti wrote:
02 Nov 2021, 11:54
Hyödytön idiootti wrote:
05 Oct 2021, 12:45
Sokea piste
https://kansallisteatteri.fi/esitys/sokea-piste/
Susanna Kuparisen ohjaama Sokea piste on dokumentaarinen teatteriesitys. Ajankohtainen teos valaisee politiikan, median ja yhteiskunnallisen todellisuuden katvealueita, jotka jäävät piiloon kriisin keskellä. Residenssitaiteilijaksi kiinnitetyn Kuparisen debyyttiteos Kansallisteatterissa kysyy, miksi poliittisia päätöksiä peitellään ja pyritään luomaan vaikutelma, että ne ovat vaihtoehdottomia ja irrallaan kansalaisten arkielämästä. Koronapandemian armottomassa valokeilassa piirtyvät selkeinä näkyviin niin rapistuvat rakenteet kuin toisistaan yhä kauemmas karkaavat sosiaaliset todellisuudet. Esitys kurkottaa tulevaan: onko Suomen tie ulos koronasta toisinto 1990-luvun laman ankarista leikkauksista vai olemmeko valmiita edes kuvittelemaan vaihtoehtoja, jotka eivät iske niin kipeästi maan hiljaisiin? Mikä on rikkaalle Helsingille tärkeämpää kuin lasten turvallinen koulupolku? Missä me olemme viiden vuoden kuluttua?

Suurta huomiota herättäneiden Valtuusto– ja Eduskunta-trilogioiden jalanjäljissä jatkavan esityksen laajaan dokumentaariseen materiaaliin sisältyvät mm. Helsingin kaupunginvaltuuston julkiset asiakirjat sekä päättäjien haastattelut. Aineiston ovat koonneet ja esitykseksi käsikirjoittaneet Susanna Kuparinen ja hänen pitkäaikainen työparinsa Jari Hanska sekä ohjaaja Satu Linnapuomi. Esityksen huikeassa, tuttuja julkisuuden nimiä sisältävässä henkilögalleriassa nähdään upea esiintyjäjoukko. Näyttämöteoksen musiikin on säveltänyt Kerkko Koskinen.
Käykää nyt ihmeessä katsomassa, koska näytökset ei ole loppuunmyyty ja Saman illan liput -50 %.
Kävin muuten tänään kattomassa just tollasella alelipulla!
A richer understandment of what’s already understood

User avatar
Hyödytön idiootti
Melkein ####!
Melkein ####!
Posts: 12396
Joined: 02 Nov 2017, 12:34
Location: Hyveen edistämisen ja paheen estämisen ministeriö

Re: Teatterimaailma

#192 Post by Hyödytön idiootti » 07 Dec 2021, 21:21

Eilen katsoin ekaa kertaa Smedsin Tuntemattoman Sotilaan televisioversion. Hyvähän se oli, se yleisön kuvaaminen vain on kyllä turhaa hommaa.

Löytyy näköjään netsistä ainakin tuosta, jos jotain kiinnostaapi


Kalle Haatanen: Kansallisteatterin Tuntemattoman sotilaan vastaanotto
https://areena.yle.fi/audio/1-4131477
Tuntematon sotilas on käsitteenä irronnut sekä Linnan romaanista että Edwin Laineen elokuvasta, sanoo teatterintutkija Julia Pajunen. Se on erottunut alkuperäisestä kontekstistaan muistojen ja muistien kasaumaksi. Jokaisella ihmisellä on jokin käsitys Tuntemattomaan vaikka ei olisi lukenut kirjaa tai nähnyt elokuvaa.

Kristian Smedsin Kansallisteatteriin ohjaama Tuntematon sotilas aiheutti harvinaisen paljon keskustelua.

Keskustelua herätti se, että ohjaaja tulkitsi alkuperäistä teosta radikaalisti ja uusien teatterin keinojen avulla. Se toi Kansallisteatteriin sellaista estetiikkaa, mitä siellä ei ollut ennen nähty.

Eniten keskustelua nostatti kuitenkin esityksen tapa esittää väkivaltaa. Neuvostoliittolaisia sotilaita esittivät pesukoneet, joita näyttelijät moukaroivat hajalle.

Kohua herätti varsinkin näytelmän loppukohtaus, jossa nykyjulkkisten kuvia ammuttiin symbolistisesti konepistoolilla.

Julia Pajunen ihmettelee sitä, että julkisen keskustelun ulkopuolelle jäi joitakin kohtauksia, joissa Linnan tekstiä tulkittiin hyvin voimakkaasti ja totutusta poikkeavalla tavalla. Tällainen oli mm. kohtaus, jossa suomalaissotilaat käyttivät seksuaalisesti hyväkseen venäläisiä naisia.

Pajusen mukaan Tuntematon sotilas on suomalaisessa kulttuurihistoriassa aivan erityisessä asemassa, koska se tunnetaan niin laajasti ja sitä voidaan käyttää lähes mihin vaan. Esimerkiksi on kirjoitettu yrityksen johtamisopas, jossa eri johtajatyyppejä verrataan Tuntemattoman sotilaan henkilöhahmoihin.

Vuosikymmenten aikana käsitys Tuntemattoman sotilaan perusajatuksestakin on kääntynyt päälaelleen.

Ilmestyttyään teosta moitittiin upseerien halventamisesta ja jermumentaliteetin hyväksymisestä Nykyään romaania luetaan kansallisen yhtenäisyyden kuvana.
Sensaatio­hakuista fiktiota
Reaalikapitalismi matemaattista voodoota

User avatar
waldorf
-=00King Of PIF00=-
-=00King Of PIF00=-
Posts: 27995
Joined: 04 Oct 2006, 22:50
Location: Helesinki

Re: Teatterimaailma

#193 Post by waldorf » 15 Dec 2021, 09:40

Minä, askartelija (Q-teatteri)
-Ehkä hauskin teatteriesitys, jonka olen nähnyt. Muutaman Klemolan näytelmän nähnyt aiemmin, tää oli niistä paras.
A richer understandment of what’s already understood

User avatar
Jesse Python
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 206871
Joined: 11 Nov 2011, 07:43

Re: Teatterimaailma

#194 Post by Jesse Python » 06 Mar 2022, 11:26

Levätkää rauhassa, Komisario Palmu Tampereen Komediateatterissa. Ennakkoluulot oli melkoiset, mutta täähän oli vallan mainio, enemmän tässä oli "Palmu-henkeä" kuin Vodkaa, Komisario Palmussa. Tästä olisi voinut tulla aivan hyvä "oikea" neljäs Palmu-elokuva. Rennyhän on kai tekemässä tästä leffaa #-o

User avatar
Hyödytön idiootti
Melkein ####!
Melkein ####!
Posts: 12396
Joined: 02 Nov 2017, 12:34
Location: Hyveen edistämisen ja paheen estämisen ministeriö

Re: Teatterimaailma

#195 Post by Hyödytön idiootti » 07 Jun 2022, 18:56

Järjen hedelmät
http://www.q-teatteri.fi/jarjen-hedelmat/
Järjen hedelmät jatkaa Turusen aiemmista teoksista Tavallisuuden aaveesta ja Medusan huoneesta tuttua näyttämökieltä ja esittämisen tapaa, sekä toimii niin kutsutun huonetrilogian päätösosana.
Tavallisuuden aave ja Medusan huone oli kovia, pakko nähdä tämä myös.
Sensaatio­hakuista fiktiota
Reaalikapitalismi matemaattista voodoota

Post Reply