Roolipelitopic

Kaikki taiteeseen ja viihteeseen (tv, leffat, sarjakuvat jne) liittyvät jorinat tänne sitten.

Moderators: harry-irene, DE MYSTERIIS DOM PÉRIGNON, uhka vai mahdollisuus?

Post Reply
Message
Author
User avatar
useita piribooleja piilossa
7k
Posts: 7061
Joined: 28 Feb 2010, 22:53
Location: 500 mk:n seteli

Re: Roolipelitopic

#391 Post by useita piribooleja piilossa » 07 Apr 2021, 18:32

Artist formerly known as Sepi wrote:
07 Apr 2021, 17:41
Kuulostaa vähän "gimmikkiseltä", suoraan sanottuna.
En tiedä tarkoitatko nyt sitä mitä luulen sun tarkoittavan, mutta siis siitä oon samaa mieltä, ettei tota varmaankaan jaksa moneen kertaan pelata, mutta yksittäisenä juttuna kiinnostaa kokeilla. Vähän samaan tapaan kuin että joku idea voi kantaa vartin lyhytelokuvan verran hyvin, vaikkei siitä kokoillan leffaa saisikaan.
ala siitä sitte Kalevalaa kirjottamaa

User avatar
partaalla
2k
Posts: 2152
Joined: 09 Feb 2017, 19:59

Re: Roolipelitopic

#392 Post by partaalla » 07 Apr 2021, 20:28

Napue Uematsu wrote:
07 Apr 2021, 11:52
useita varabooleja piilossa wrote:
07 Apr 2021, 11:51
partaalla wrote:
06 Apr 2021, 22:19
Hra Mezola wrote:
06 Apr 2021, 18:39
useita varabooleja piilossa wrote:
06 Apr 2021, 18:04
partaalla wrote:
06 Apr 2021, 17:48
pelkuri wrote:
04 Mar 2020, 16:36
pöytäpeleistä en tiedä paskaakaan vaikka d&d kieltämättä kiinnostaisi, kaverit vaan puuttuu :( foorumiroolipelinörtteilyä tuli aikoinaan harrastettua, tietääkö joku onko tätä skenee vielä olemassa? olis mukava päästä hiomaan kirjoitustaitoja pitkästä aikaa
Hiljakseen etenevä foorumipeli Piffillä...? Jos joku tuollaisen pistää vireille, niin olen ilman muuta mukana. Pelinjohtamiseen en oikein itse arvaa ryhtyä.
Itsekin olisin tällaisesta kiinnostunut, kenties jopa johtamisesta. Riippuu genrestä ja siitä, minkätyyppistä peliä pelaajilla on haussa.
Hehei! Messissä jos jaksat vetää, olen genre-joustava.
Joustoa löytyy myös. Call of Cthulhu -meno ehkä tutuinta, mutta yhtälailla fantaaschiaan tai scifiin voisi ryhtyä.
Itsellä ollut mielen päällä pidemmän aikaa sellainen Hunter the Reckoning -henkinen, muttei välttämättä WoDin maailmaan sijoittuva kampanja, jossa hahmot tutkisivat erilaisia outoja tapauksia, joka omaehtoisena porukkana tai sitten jonain virallisena ryhmänä. Jotain X-Files/Ctulhu/Hunter -sekoitusta. Ajallisesti voisi sijoittua toisen maailmansodan aikaan ja ehkä lähtökohtaisesti Suomeen, mutta seikkailut voisivat tapahtua toki muuallakin. En oo Ctulhu-mytologiaan niin perehtynyt, joten mitään puhdasoppista kamaa ei sen suhteen olisi tulossa, mutta.

Tässä olisi selkeä ryhmää yhdistävä motiivi ja tavoite sekä episodimainen rakenne. Kiinnostaisiko tällainen ketään?
Iham vitusti kiinnostaisi. Oon vuosia pyöritellyt ton Sorcerer-pelin ympärille jotain samantyyppistä, mutta ei oo ollut oikein porukkaa tai aikaa.
No kyllä vaan. Ääni Suomelle tapahtumaympäristönä. Ajankohtakin käy, sopivasti kaoottisia muuttujia.
Cult of Moss (dungeon synth): https://cultofmoss.bandcamp.com/releases
Spoiler:
Image

User avatar
maata kairaavat lantakuoriaiset
3k
Posts: 3636
Joined: 25 Oct 2010, 14:53
Location: koprofaginen kolo

Re: Roolipelitopic

#393 Post by maata kairaavat lantakuoriaiset » 08 Apr 2021, 10:03

useita varabooleja piilossa wrote:
07 Apr 2021, 17:39
Onko kukaan muuten kokeillut Ten candles -peliä?

Image

Ideana on se, että pelitilassa palaa kymmenen kynttilää, muuta valaistusta ei ole. Hahmot tehdään simppelillä mekaniikalla ja taitoheitoissa käytetään yhteistä noppapoolia, joka pikkuhiljaa pienenee. Peli etenee kohtauksittain ja aina kun joku hahmoista epäonnistuu jossakin, sammutetaan yksi kynttilä ja siirrytään seuraavaan kohtaukseen. Kun jäljellä on enää yksi kynttilä, epäonnistuminen johtaa hahmon kuolemaan ja kun viimeinenkin hahmo on kuollut, peli loppuu.

Peliin kuuluu myös rituaalinomaisia elementtejä, esim. joka kohtauksen välissä toistetaan tuo kuvassa oleva teksti jne.

Mun piti keväällä tätä peluuttaa yksi sessio, mutta kun tilanne on tämä, niin syksyllä vois olla mahkuja. Jos jollakulla on kokemuksia, niin kuulisin mieluusti.

https://cavalrygames.com/
Tästä tuli mieleen Dread ja Star Crossed, jotka kutoo tarinan ja säännöt kiinni Huojuva torni-peliin. Onhan noi varmaan kerran pari tosi hauskoja ja oikeasti tehokkaitakin keinoja luoda tunnelmaa, mutta veikkaan että aika nopeasti kuluva idea tosiaan.
erikoistunut rock-pohjaisiin äänimaisemiin, joille on ominaista ääretön tila, autio tunteet ja välitön kaaos

User avatar
Sekaisin Sepistä
Juomamaisteri
Posts: 101262
Joined: 17 Jun 2004, 18:55
Location: Itse kaivettu kuoppa

Re: Roolipelitopic

#394 Post by Sekaisin Sepistä » 08 Apr 2021, 11:05

useita varabooleja piilossa wrote:
07 Apr 2021, 18:32
Artist formerly known as Sepi wrote:
07 Apr 2021, 17:41
Kuulostaa vähän "gimmikkiseltä", suoraan sanottuna.
En tiedä tarkoitatko nyt sitä mitä luulen sun tarkoittavan, mutta siis siitä oon samaa mieltä, ettei tota varmaankaan jaksa moneen kertaan pelata, mutta yksittäisenä juttuna kiinnostaa kokeilla. Vähän samaan tapaan kuin että joku idea voi kantaa vartin lyhytelokuvan verran hyvin, vaikkei siitä kokoillan leffaa saisikaan.
Meinaan siis siinä mielessä että hyvä roolipeli meinaa musta mielenkiintoista pelimaailmaa jota tukee siihen sopivat säännöt ja hyvin kirjoitettu fluffi (joka voi tulla varsinaisen pelin ulkopuoleltakin toki, tyyliin Call of Cthulhu). Tuommoinen ylimääräinen kikkailu kuulostaa vähän kuin CGI elokuvassa, eli se ei toimi jos se on itsetarkoituksellista ja kiinnittää huomion varsinaiselta sisällöltä.
Image

User avatar
jaxen
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 81698
Joined: 26 May 2010, 14:58
Location: Inkeroisten jäbä

Re: Roolipelitopic

#395 Post by jaxen » 08 Apr 2021, 11:18

Tää oli viimeinen iso ostos ennen pelaamisen lopettamista. Pari kertaa pelattiin ja kyllä tässä ihan hyviä juttuja on. Periaatteessa voisin opetella uusiksi ja tyypätä pojan kanssa, meillä kun on nyt takana aika paljon FFG-härpäkepelejä.

Image
NEKROPOLIS 2 | VYÖHYKE (UE punk)
___________________

"Seuraavaksi katsomme, kuinka kaksi kouluikäistä taituria tykittelee rock- ja metalliklassikoita"

User avatar
Raju kakka
6k
Posts: 6295
Joined: 31 May 2018, 13:18
Location: Kakka-topicit

Re: Roolipelitopic

#396 Post by Raju kakka » 08 Apr 2021, 11:43

jaxen wrote:
08 Apr 2021, 11:18
Tää oli viimeinen iso ostos ennen pelaamisen lopettamista. Pari kertaa pelattiin ja kyllä tässä ihan hyviä juttuja on. Periaatteessa voisin opetella uusiksi ja tyypätä pojan kanssa, meillä kun on nyt takana aika paljon FFG-härpäkepelejä.

Image
Tuossa pelissä oli aika paljon kiinnostavia konsepteja, mutta en tiedä kuinka hyvin ne kaikki toimii yhdessä kokonaisuutena.
Image
Bertel Törmävaara wrote: Maine, isänmaa, Jeesus ja taivas saavat mennä -- kunhan vain riittää saksofonin uikutusta huvitaloilla."

User avatar
jaxen
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 81698
Joined: 26 May 2010, 14:58
Location: Inkeroisten jäbä

Re: Roolipelitopic

#397 Post by jaxen » 09 Apr 2021, 08:53

Mitens muuten pelinjohtajat:

Pelasin toissakesänä pari peliä klassista D&D:tä (5ed) ja vielä klassisempaa seikkailua. Oikeastaan samantien alkoi vituttaa ja tökkiä tollaisen valmispläjäyksen ja hahmojen välinen kitka, kun pelasin Druidia. Tai siis skenaario pysyy muuttumattomana ja hahmot "taistelevat sitä vastaan", olivat ne sitten mitä tahansa.

Oikeissa peleissä tein yleensä nimittäin niin, että hahmot tehtiin ensin ja sitten kirjoittelin tarinan sellaiseksi, että suurin osa niistä sai siihen kiinnekohtia, haasteita yms. Tässä on varmaan suurin syy, miksen aio enää koskaan uudestaan pelata tollaista ylläkuvattua juttua :P
NEKROPOLIS 2 | VYÖHYKE (UE punk)
___________________

"Seuraavaksi katsomme, kuinka kaksi kouluikäistä taituria tykittelee rock- ja metalliklassikoita"

User avatar
Raju kakka
6k
Posts: 6295
Joined: 31 May 2018, 13:18
Location: Kakka-topicit

Re: Roolipelitopic

#398 Post by Raju kakka » 09 Apr 2021, 09:35

En ole tainnut koskaan vetää valmisseikkailuja "by the book" vaan olen poiminut niistä paikkoja, taikaesineitä, olentoja yms. ja soveltanut juurikin tuollaisten juttujen takia. Muokkasin jopa Masks of Nyarlathotepia uuteen uskoon osittain, vaikka siinä onkin erittäin paljon käyttökelpoista. Joku Enemy within saattaisi olla sellainen, jonka voisin vetää juuri kuten se on kirjoitettu, koska sen parhaat osiot on suhteellisen avoimia.
Image
Bertel Törmävaara wrote: Maine, isänmaa, Jeesus ja taivas saavat mennä -- kunhan vain riittää saksofonin uikutusta huvitaloilla."

User avatar
stingin speedot dunessa
King of PIF
King of PIF
Posts: 15647
Joined: 23 May 2018, 17:10
Location: rogen vihreät kuulat -jengi

Re: Roolipelitopic

#399 Post by stingin speedot dunessa » 09 Apr 2021, 09:56

Raju kakka wrote:
09 Apr 2021, 09:35
En ole tainnut koskaan vetää valmisseikkailuja "by the book" vaan olen poiminut niistä paikkoja, taikaesineitä, olentoja yms. ja soveltanut juurikin tuollaisten juttujen takia. Muokkasin jopa Masks of Nyarlathotepia uuteen uskoon osittain, vaikka siinä onkin erittäin paljon käyttökelpoista. Joku Enemy within saattaisi olla sellainen, jonka voisin vetää juuri kuten se on kirjoitettu, koska sen parhaat osiot on suhteellisen avoimia.
Mulla sama. Tai vanhoissa D&D-moduuleissa on ihan reilusti kaikenlaista hiekkalaatikkoa, jotka ei välttämättä vaadi muokkaamista, mutta en oo yhtään tällaistakaan vetänyt sellaisenaan ilman jotain hinkkailua.

Oon toki enemmän hex- tai pointcrawlien perään muutenkin, mutta mitä tiukempi juoni jossain seikkailussa on, sitä vähemmän sitä tekee mieli edes varsinaisesti vetää ja enemmän vaan tykkään purkaa tällaset paloiksi ja ottaa hyvät jutut talteen ja ripotella jonnekin muualle.
roppakaupalla taianomaista Tiksi-fiilistä.
rogemonsteri wrote: Kutsu minua vänkääjäksi, mutta tiedätkö mitä. Minä olen oikeassa, sinä olet väärässä. Okei.
SALAINEN ALUE VAIN JENGILÄISILLEImage
Spoiler:
ImageVIHREÄT KUULAT -JENGIImage
Image

User avatar
jaxen
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 81698
Joined: 26 May 2010, 14:58
Location: Inkeroisten jäbä

Re: Roolipelitopic

#400 Post by jaxen » 09 Apr 2021, 09:57

stingin speedot dunessa wrote:
09 Apr 2021, 09:56
Raju kakka wrote:
09 Apr 2021, 09:35
En ole tainnut koskaan vetää valmisseikkailuja "by the book" vaan olen poiminut niistä paikkoja, taikaesineitä, olentoja yms. ja soveltanut juurikin tuollaisten juttujen takia. Muokkasin jopa Masks of Nyarlathotepia uuteen uskoon osittain, vaikka siinä onkin erittäin paljon käyttökelpoista. Joku Enemy within saattaisi olla sellainen, jonka voisin vetää juuri kuten se on kirjoitettu, koska sen parhaat osiot on suhteellisen avoimia.
Mulla sama. Tai vanhoissa D&D-moduuleissa on ihan reilusti kaikenlaista hiekkalaatikkoa, jotka ei välttämättä vaadi muokkaamista, mutta en oo yhtään tällaistakaan vetänyt sellaisenaan ilman jotain hinkkailua.

Oon toki enemmän hex- tai pointcrawlien perään muutenkin, mutta mitä tiukempi juoni jossain seikkailussa on, sitä vähemmän sitä tekee mieli edes varsinaisesti vetää ja enemmän vaan tykkään purkaa tällaset paloiksi ja ottaa hyvät jutut talteen ja ripotella jonnekin muualle.
Itse otin Enemy Withinistä parhaat palat ja pelautin vuoden.
NEKROPOLIS 2 | VYÖHYKE (UE punk)
___________________

"Seuraavaksi katsomme, kuinka kaksi kouluikäistä taituria tykittelee rock- ja metalliklassikoita"

User avatar
Smotso
3k
Posts: 3312
Joined: 14 May 2007, 10:01

Re: Roolipelitopic

#401 Post by Smotso » 22 Apr 2021, 12:00

RuneQuest ym. nörtit huomio: Kannattaa tsekata tällainen suomenkielinen Glorantha-aiheinen podcast nimeltä Dayzatarin tähtien alla, jos ei ollut aiemmin tiedossa:
https://anchor.fm/dayzatar

User avatar
useita piribooleja piilossa
7k
Posts: 7061
Joined: 28 Feb 2010, 22:53
Location: 500 mk:n seteli

Re: Roolipelitopic

#402 Post by useita piribooleja piilossa » 24 Apr 2021, 11:38

Mitens tota, yritetäänkö foorumipeliä puskea eteenpäin? Jonkunasteista kiinnostusta ovat ilmaisseet käytt. nimim. partaalla, armashenrik, Hra Mezola ja Napue Uematsu. Onko edelleen innostusta, joko tuolla aiemmin ehdottamaani ideaan taikka sit johonkin muuhun?

Jos edelleen on halua, niin voisi avata oman topsun, jossa voisi jutella vähän tarkemmin minkätyyppisestä pelistä kukin on kiinnostunut ja pelimekaniikasta tarkemmin jne.
ala siitä sitte Kalevalaa kirjottamaa

User avatar
Sekaisin Sepistä
Juomamaisteri
Posts: 101262
Joined: 17 Jun 2004, 18:55
Location: Itse kaivettu kuoppa

Re: Roolipelitopic

#403 Post by Sekaisin Sepistä » 24 Apr 2021, 11:49

useita varabooleja piilossa wrote:
24 Apr 2021, 11:38
Mitens tota, yritetäänkö foorumipeliä puskea eteenpäin? Jonkunasteista kiinnostusta ovat ilmaisseet käytt. nimim. partaalla, armashenrik, Hra Mezola ja Napue Uematsu. Onko edelleen innostusta, joko tuolla aiemmin ehdottamaani ideaan taikka sit johonkin muuhun?

Jos edelleen on halua, niin voisi avata oman topsun, jossa voisi jutella vähän tarkemmin minkätyyppisestä pelistä kukin on kiinnostunut ja pelimekaniikasta tarkemmin jne.
No periaatteessa kiinnostaa, en vaan yhtään tiedä miten tämmöinen käytännössä toimii.
Image

User avatar
useita piribooleja piilossa
7k
Posts: 7061
Joined: 28 Feb 2010, 22:53
Location: 500 mk:n seteli

Re: Roolipelitopic

#404 Post by useita piribooleja piilossa » 24 Apr 2021, 13:32

Artist formerly known as Sepi wrote:
24 Apr 2021, 11:49
useita varabooleja piilossa wrote:
24 Apr 2021, 11:38
Mitens tota, yritetäänkö foorumipeliä puskea eteenpäin? Jonkunasteista kiinnostusta ovat ilmaisseet käytt. nimim. partaalla, armashenrik, Hra Mezola ja Napue Uematsu. Onko edelleen innostusta, joko tuolla aiemmin ehdottamaani ideaan taikka sit johonkin muuhun?

Jos edelleen on halua, niin voisi avata oman topsun, jossa voisi jutella vähän tarkemmin minkätyyppisestä pelistä kukin on kiinnostunut ja pelimekaniikasta tarkemmin jne.
No periaatteessa kiinnostaa, en vaan yhtään tiedä miten tämmöinen käytännössä toimii.
Sen mitä oon itse pelannut, niin aluksi on sovittu sellaisesta pelitahdista, joka kaikille sopii. Lähinnä, että mikä on minimitahti, jolla kukin pelaaja käy tsekkaamassa peliä ja postaamassa omat juttunsa. Näin muuten meillä peli eteni melko orgaanisesti, jokainen postaili omaan tahtiinsa ton raja-arvon puitteissa. Sitten jos oli tilanne, jossa vaaditaan just tietyn hahmon tai hahmojen reaktiota, niin sitten odotettiin, että tää pelaaja postaa, ennen kuin jatketaan.

Privaattikeskustelut sitten yv:nä. Hitaampitempoistahan tää ilman muuta on kuin pöydän ääressä pelattava, ellei kaikki/moni satu olemaan yhtä aikaa linjoilla postaamassa karvat väpättäen.

Yksi mahdollisuus tietty on sitten pelata foorumin sijaan esim. Discordissa.
ala siitä sitte Kalevalaa kirjottamaa

User avatar
Hra Mezola
Ukko
Posts: 48287
Joined: 06 Sep 2005, 14:45
Location: Helsinki

Re: Roolipelitopic

#405 Post by Hra Mezola » 24 Apr 2021, 15:08

Vähän ku jotain kirjeshakkia :D Kiinnostaa jo ihan kokemuksena.
Image
hauveli wrote:jos ei oo pelannu roolipelejä ja siksi ei tajuu mistään mitään ja on ihan hapannaama niin ehkä kannattais

Post Reply