Tommonen uusimman edikan D&D suomeksi OGL.n pohjalta. Pelaajan kirja on nyt 95% valmis.Neo Meller wrote: ↑24 May 2021, 14:56Mimmostas?Raju kakka wrote: ↑24 May 2021, 12:20Hemmetti kun pitäisi saada itseä niskasta kiinni kirjoittamaan roolipeli oikolukukuntoon. Kohta viisi vuotta ollaan porukalla väännetty peliä kasaan ja nyt loppusuoralla yskii itsellä. Onneksi ei ole työhomma tämä.
Roolipelitopic
Moderators: harry-irene, DE MYSTERIIS DOM PÉRIGNON, uhka vai mahdollisuus?
- Raju kakka
- 6k
- Posts: 6296
- Joined: 31 May 2018, 13:18
- Location: Kakka-topicit
Re: Roolipelitopic
Bertel Törmävaara wrote: Maine, isänmaa, Jeesus ja taivas saavat mennä -- kunhan vain riittää saksofonin uikutusta huvitaloilla."
- Raju kakka
- 6k
- Posts: 6296
- Joined: 31 May 2018, 13:18
- Location: Kakka-topicit
Re: Roolipelitopic
Tuo oli kyllä kova juttu. Omaan makuun vähän ratakiskotusta, mutta en tiedä miten tuon muuten toteuttaisi Areenaan/radioon.Smotso wrote: ↑05 Sep 2021, 09:52Yle Puheen pöytäroolipelilive - Uuden maailman ruhtinaat
https://areena.yle.fi/1-50911312
Bertel Törmävaara wrote: Maine, isänmaa, Jeesus ja taivas saavat mennä -- kunhan vain riittää saksofonin uikutusta huvitaloilla."
- Sekaisin Sepistä
- Juomamaisteri
- Posts: 101269
- Joined: 17 Jun 2004, 18:55
- Location: Itse kaivettu kuoppa
Re: Roolipelitopic
Osaiskohan joku suositella modernia, hyvää pelisysteemiä seuraavilla spekseillä:
- Ei leveleitä tai expankäeräystä
- Suht simppeli ja sopii hyvin myös aloittelijoille
- Skaalautuu hyvin erityyppisiin peleihin
- Mahdollisimman vähän juttuja mitä pitää katsoa koko ajan sääntökirjasta, eli hahmolomakkeen asiat on suht itsesäänselviä mitä ne meinaa
- Ehkä Storyteller-mäinen
En siis ole yhtään kärryillä mitä nykyään pelirintamalla tapahtuu, en edes tiennyt että Vampirea yms storytellereitä ei enää valmisteta. Valmistus lopetettu 2004.
- Ei leveleitä tai expankäeräystä
- Suht simppeli ja sopii hyvin myös aloittelijoille
- Skaalautuu hyvin erityyppisiin peleihin
- Mahdollisimman vähän juttuja mitä pitää katsoa koko ajan sääntökirjasta, eli hahmolomakkeen asiat on suht itsesäänselviä mitä ne meinaa
- Ehkä Storyteller-mäinen
En siis ole yhtään kärryillä mitä nykyään pelirintamalla tapahtuu, en edes tiennyt että Vampirea yms storytellereitä ei enää valmisteta. Valmistus lopetettu 2004.
- Sekaisin Sepistä
- Juomamaisteri
- Posts: 101269
- Joined: 17 Jun 2004, 18:55
- Location: Itse kaivettu kuoppa
Re: Roolipelitopic
Lueskelin asioita, esim. Fate tai Heroquest saattaisivat osua haarukkaani.
Re: Roolipelitopic
Heroquest on kyllä hyvä, mutta yllättäen siinä hommat ja toiminnat vie reaaliaikaisesti törkeän paljon aikaa, koska kuvaileminen yms. vs. brutaali ja tekninen sääntönopanheitto.Sepi - Jostakin wrote: ↑24 Dec 2021, 16:39Lueskelin asioita, esim. Fate tai Heroquest saattaisivat osua haarukkaani.
NEKROPOLIS 2 | VYÖHYKE (UE punk)
___________________
"Seuraavaksi katsomme, kuinka kaksi kouluikäistä taituria tykittelee rock- ja metalliklassikoita"
___________________
"Seuraavaksi katsomme, kuinka kaksi kouluikäistä taituria tykittelee rock- ja metalliklassikoita"
- Tahallaan väärinkäsittäjä
- 4k
- Posts: 4575
- Joined: 24 Jul 2010, 12:31
- Location: Rovaniemi - Tromsø All night long
Re: Roolipelitopic
Sepi - Jostakin wrote: ↑24 Dec 2021, 14:03Osaiskohan joku suositella modernia, hyvää pelisysteemiä seuraavilla spekseillä:
- Ei leveleitä tai expankäeräystä
- Suht simppeli ja sopii hyvin myös aloittelijoille
- Skaalautuu hyvin erityyppisiin peleihin
- Mahdollisimman vähän juttuja mitä pitää katsoa koko ajan sääntökirjasta, eli hahmolomakkeen asiat on suht itsesäänselviä mitä ne meinaa
- Ehkä Storyteller-mäinen
En siis ole yhtään kärryillä mitä nykyään pelirintamalla tapahtuu, en edes tiennyt että Vampirea yms storytellereitä ei enää valmisteta. Valmistus lopetettu 2004.
En ole pelannut, mutta Mothershippiä on kehuttu monessakin paikassa. https://www.mothershiprpg.com/home
Lapsille vetänyt Astraterraa nyt parina iltana. Täydellinen oneshotteihin.
Re: Roolipelitopic
Pojalle joululahjaksi: Talisman Adventures RPG
NEKROPOLIS 2 | VYÖHYKE (UE punk)
___________________
"Seuraavaksi katsomme, kuinka kaksi kouluikäistä taituria tykittelee rock- ja metalliklassikoita"
___________________
"Seuraavaksi katsomme, kuinka kaksi kouluikäistä taituria tykittelee rock- ja metalliklassikoita"
-
- Posts: 654
- Joined: 13 May 2014, 21:34
- Location: Myllymäki
Re: Roolipelitopic
Electric Bastionland. Into The Odd pitkälti sama peli, mutta hiukan eri setting ja siinä on mm. 5 leveliä niin ei täytä ehtoja. EB kuitenkin tehty silleen että siihen maailmaan voi tunkea mitä vaan seikkailua. Ja simppeli ja hyvä systeemi. Ei toi toki Vampirea muistuta juurikaan, että en tiedä onko yhtään mitä haet.Sepi - Jostakin wrote: ↑24 Dec 2021, 14:03Osaiskohan joku suositella modernia, hyvää pelisysteemiä seuraavilla spekseillä:
- Ei leveleitä tai expankäeräystä
- Suht simppeli ja sopii hyvin myös aloittelijoille
- Skaalautuu hyvin erityyppisiin peleihin
- Mahdollisimman vähän juttuja mitä pitää katsoa koko ajan sääntökirjasta, eli hahmolomakkeen asiat on suht itsesäänselviä mitä ne meinaa
- Ehkä Storyteller-mäinen
En siis ole yhtään kärryillä mitä nykyään pelirintamalla tapahtuu, en edes tiennyt että Vampirea yms storytellereitä ei enää valmisteta. Valmistus lopetettu 2004.
-
- Posts: 654
- Joined: 13 May 2014, 21:34
- Location: Myllymäki
Re: Roolipelitopic
Simppelisti selitettynä EB:ssä on STR, DEX ja CHA (joka kaikki mentaali ja vuorovaikutushommat), D20 roll under, mutta heitetään vain saveina eli tilanteissa missä on riskiä. "Advantagemekaniikka" on yksinkertaisesti sanottuna se, että jos on pullat hyvin uunissa ja ei ole riskiä niin ei heitetä. Ja mitä isompi riski, sitä isommat seuraukset. Pelaajat vaikuttaa näihin pelaamalla ja keskustelemalla pj:n kanssa.
Taistelumekaniikan perusrungossa ei ole osumisheittoja eli aina heitetään damagea, mutta HP ei ole tässä pelissä health, vaan Hit Protection ja varsinaiset osumat tulee kun HP loppuu. Sillon vähenee STR ja joutuu heittämään myös STR savea tuleeko critical damagea. Armoria jos on niin se on useimmiten arvolla 1, joka vähennetään suoraan damagesta. Muutakin perussääntöä on, mutta kaikki on simppeliä ja mahtuu kirjan aukeamalle.
Systeemissä korostetaan sitä että pelaajille tulee vastaan tilanteita, missä pitää käyttää ongelmanratkaisukykyä. Yritetään keksiä miten edetään ja luovitaan hengissä eteenpäin/saavutetaan jokin tavoite. Maailma, mielenkiintoiset esineet, taikaesineet, hahmot, npc:t ja seikkailut pyrkii tukemaan tätä ja luovia ratkaisuja.
Maailma on moninainen ja värikäs, mutta ei täynnä fluffia. Siitä voi lueskella muualta lisää.
Taistelumekaniikan perusrungossa ei ole osumisheittoja eli aina heitetään damagea, mutta HP ei ole tässä pelissä health, vaan Hit Protection ja varsinaiset osumat tulee kun HP loppuu. Sillon vähenee STR ja joutuu heittämään myös STR savea tuleeko critical damagea. Armoria jos on niin se on useimmiten arvolla 1, joka vähennetään suoraan damagesta. Muutakin perussääntöä on, mutta kaikki on simppeliä ja mahtuu kirjan aukeamalle.
Systeemissä korostetaan sitä että pelaajille tulee vastaan tilanteita, missä pitää käyttää ongelmanratkaisukykyä. Yritetään keksiä miten edetään ja luovitaan hengissä eteenpäin/saavutetaan jokin tavoite. Maailma, mielenkiintoiset esineet, taikaesineet, hahmot, npc:t ja seikkailut pyrkii tukemaan tätä ja luovia ratkaisuja.
Maailma on moninainen ja värikäs, mutta ei täynnä fluffia. Siitä voi lueskella muualta lisää.
-
- Posts: 654
- Joined: 13 May 2014, 21:34
- Location: Myllymäki
Re: Roolipelitopic
Ja hahmon kehitys ei ole leveleiden kautta, vaan hahmot muuttuu sen mukaan miten seikkailut heitä muovaavat. Esim. arpien tai kohdatun taikuuden myötä, tai vaikka kun oppii asioita seikkailemisen myötä. Mut paljolti kiinni pj:stä ja tosiaan hyvin rules lite sektorilla mennään, kun vertaa vaikkapa just siihen Vampireen. Mut on ainakin pelaajien helppo omaksua jos pj tietää suurinpiirtein mitä tekee. Pelintekijän blogissa ja ja youtube -videoissa myös paljon tavaraa.
Re: Roolipelitopic
Nyt on tehty lapsille ekat hahmot. Kääpiö ja haltia. Ylihuomenna varmaan eka valmisseikkailu.
NEKROPOLIS 2 | VYÖHYKE (UE punk)
___________________
"Seuraavaksi katsomme, kuinka kaksi kouluikäistä taituria tykittelee rock- ja metalliklassikoita"
___________________
"Seuraavaksi katsomme, kuinka kaksi kouluikäistä taituria tykittelee rock- ja metalliklassikoita"
- rajutilakokemus
- Posts: 63
- Joined: 10 Aug 2016, 14:52
- Location: olemisen tuolla puolen
Re: Roolipelitopic
Oiva topaasi! Mä olin nuorenamiehenä katkera kun pienen paikkakunnan ainoat harrastajat asu 10-15km päässä, eikä koskaan päässyt pelaamaan. Homma unohtui tykkänään kunnes sitten korkeakoulun loppupuolella pelattiin pienellä kaveriporukalla HeroQuest lautapeliä. Sitä taidettiin jonkun aikaa pelata kunnes joku kehtasi sanoa ääneen sen mitä moni varmaan jo siinä kohtaa ajatteli: "pitäskö pelata jotai iha oikeeta roolipeliä?"
Siit asti tullut pelattua jos jonkinmoista peliä, mutta kyllä se vakiopelautuksessa on D&D:n uusin painos ollut. Olen ehkä jonkinlaista "ikuinen pelinjohtaja" roolia saanut vaikka meillä välillä pelinjohtajan vastuu kiertääkin. Tullut pelautettua nyt esim. Curse of Strahd kahteen otteeseen ja loppusuoralla menossa Tomb of Annihilation. Myös lyhyempiä homebrew-seikkailuita ollut.
D&D lisäksi testattuja esim. Savage Worlds, Dungeon World, Fate, Dungeon Crawl Classics, punalaatikko-hackeja ja Call of Cthulhu ja sen jatke Delta Green.
Dungeon World PbtA-pelinä (Powered by the Apocalypse) ansaitsee erikoismaininnan. Ei aivan täydellinen säännöstö itsessään, varmaan parempiakin PbtA-sovituksia genreen löytyy, mutta kollektiivisen tarinan luomiseen aivan mahtava peli! Jos tulee D&D:n maailmasta niin joutuu hiukan yrittää unohtaa sellaista ajatusta että kurkitaan mitä nappulaa sieltä hahmikselta painaa.
Siit asti tullut pelattua jos jonkinmoista peliä, mutta kyllä se vakiopelautuksessa on D&D:n uusin painos ollut. Olen ehkä jonkinlaista "ikuinen pelinjohtaja" roolia saanut vaikka meillä välillä pelinjohtajan vastuu kiertääkin. Tullut pelautettua nyt esim. Curse of Strahd kahteen otteeseen ja loppusuoralla menossa Tomb of Annihilation. Myös lyhyempiä homebrew-seikkailuita ollut.
D&D lisäksi testattuja esim. Savage Worlds, Dungeon World, Fate, Dungeon Crawl Classics, punalaatikko-hackeja ja Call of Cthulhu ja sen jatke Delta Green.
Dungeon World PbtA-pelinä (Powered by the Apocalypse) ansaitsee erikoismaininnan. Ei aivan täydellinen säännöstö itsessään, varmaan parempiakin PbtA-sovituksia genreen löytyy, mutta kollektiivisen tarinan luomiseen aivan mahtava peli! Jos tulee D&D:n maailmasta niin joutuu hiukan yrittää unohtaa sellaista ajatusta että kurkitaan mitä nappulaa sieltä hahmikselta painaa.
tahtoisin tähän jotain hienoa
- rajutilakokemus
- Posts: 63
- Joined: 10 Aug 2016, 14:52
- Location: olemisen tuolla puolen
Re: Roolipelitopic
Täällä jo mainittiinkin Roll20 etäpelaamiseen ja tästä syystä oli pakko avata vähän oman porukan ratkaisua koronakaranteeni-etäilyihin.
Roll20 koettiin meidän omaan käyttöön vähän turhan jäykkänä, bugisena ja teknologisesti vanhentuneena. Löydettiin tälläinen projekti kuin https://www.owlbear.rodeo/. Owlbear.rodeo tarjoaa ainoastaan sen mitä me tarvitsimme, eli sen "pöydän" missä voi esittää karttoja ja liikuttaa poletteja milloin sitä tarvitaan.
Hahmolomakkeet jokaisella omalla koneellaan PDF-muodossa ja keskustelu tapahtuu Discordissa sekä äänen että tekstin välityksellä. Tehtiin myös Google Driveen tekstidokkari johon kirjotetaan jokaista sessiota kohden tiiviit muistiinpanot ihan vaan ranskalaisilla viivoilla, ja lyödään yhteiset lootit sinne talteen. Hyvä tapa myös luoda Discordiin erikseen kanava ropelle sekä erillinen kanava sen handouteille, tärkeille kuville, taikaesineille ja vaikka muistiinpanoille. Slow mode päälle niin pelaajat osaa rauhoittaa sen kanavan enemmän muistiinpano-kanavaksi.
Tällä hetkellä käytetään owlbear.rodeota jopa ihan live-pöydässäkin, koska se on yksinkertaisesti helpoin tapa esittää monimutkaista luolasysteemiä jossa tarkka gridipohjainen liikkuminen on ansojen takia liki pakollinen. Minä pelinjohtajana ajan läppärin kanssa ja pelaajille on pöydällä tabletti jossa kartta sitten näkyy. Tarkemmissa taistelutilanteissa käytetään sitten ihan vinyyligridiä.
Suosittelen kokeilemaan owlbear.rodeota, jos tuntuu että Roll20 on turhan iso paketti omaan tarpeeseen. On ollut hämmentävän hyvä ilmaiseksi palveluksi!
Roll20 koettiin meidän omaan käyttöön vähän turhan jäykkänä, bugisena ja teknologisesti vanhentuneena. Löydettiin tälläinen projekti kuin https://www.owlbear.rodeo/. Owlbear.rodeo tarjoaa ainoastaan sen mitä me tarvitsimme, eli sen "pöydän" missä voi esittää karttoja ja liikuttaa poletteja milloin sitä tarvitaan.
Hahmolomakkeet jokaisella omalla koneellaan PDF-muodossa ja keskustelu tapahtuu Discordissa sekä äänen että tekstin välityksellä. Tehtiin myös Google Driveen tekstidokkari johon kirjotetaan jokaista sessiota kohden tiiviit muistiinpanot ihan vaan ranskalaisilla viivoilla, ja lyödään yhteiset lootit sinne talteen. Hyvä tapa myös luoda Discordiin erikseen kanava ropelle sekä erillinen kanava sen handouteille, tärkeille kuville, taikaesineille ja vaikka muistiinpanoille. Slow mode päälle niin pelaajat osaa rauhoittaa sen kanavan enemmän muistiinpano-kanavaksi.
Tällä hetkellä käytetään owlbear.rodeota jopa ihan live-pöydässäkin, koska se on yksinkertaisesti helpoin tapa esittää monimutkaista luolasysteemiä jossa tarkka gridipohjainen liikkuminen on ansojen takia liki pakollinen. Minä pelinjohtajana ajan läppärin kanssa ja pelaajille on pöydällä tabletti jossa kartta sitten näkyy. Tarkemmissa taistelutilanteissa käytetään sitten ihan vinyyligridiä.
Suosittelen kokeilemaan owlbear.rodeota, jos tuntuu että Roll20 on turhan iso paketti omaan tarpeeseen. On ollut hämmentävän hyvä ilmaiseksi palveluksi!
tahtoisin tähän jotain hienoa
Re: Roolipelitopic
Ois kyllä varmaan ihan hauskaa silleen 20 vuoden jälkeen uppoutua kunnon kynäpaperi-nördäys-d&d:hen, mutta ei tämmösellä masennuksen ja burnoutin kourissa rimpuleivalla paskalla ole enää minkään sortin mielikuvitusta että aika tuhoon tuomittu rojekto
VITE! VITE, MONSIEUR CLICKY!