Roolipelitopic

Kaikki taiteeseen ja viihteeseen (tv, leffat, sarjakuvat jne) liittyvät jorinat tänne sitten.

Moderators: harry-irene, DE MYSTERIIS DOM PÉRIGNON, uhka vai mahdollisuus?

Post Reply
Message
Author
User avatar
Raju kakka
6k
Posts: 6296
Joined: 31 May 2018, 13:18
Location: Kakka-topicit

Re: Roolipelitopic

#361 Post by Raju kakka » 04 Apr 2021, 23:18

Smotsio wrote:
04 Apr 2021, 21:28
Nosto

Suosikkipelit kautta aikojen ja miksi?
Harnmaster. On vain jotenkin ihan paras, vaikka tietyiltä osin tosi hullu.

Call of Cthulhu. Asetelmansa puolesta.

Pendragon. Eipä tätä ole paljoa tullut pelattua, mutta pelkkää parhautta.

D&D punaboksi ja sen jälkeen tulleet. Osin nostalgiasyistä, osin sen takia että vain toimii ja tuota on helppo vetää.
Image
Bertel Törmävaara wrote: Maine, isänmaa, Jeesus ja taivas saavat mennä -- kunhan vain riittää saksofonin uikutusta huvitaloilla."

User avatar
Longhaired weirdo
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 104099
Joined: 11 Nov 2012, 10:55

Re: Roolipelitopic

#362 Post by Longhaired weirdo » 04 Apr 2021, 23:54

Smotsio wrote:
04 Apr 2021, 21:28
Nosto

Suosikkipelit kautta aikojen ja miksi?
Tällä hetkellä Call of Cthulhu paras.
PERKELEEN TONTUT!

Image

"How come so nice people can make such a music, I can't understand" -Cactuksen omistaja

User avatar
Hra Mezola
Ukko
Posts: 48291
Joined: 06 Sep 2005, 14:45
Location: Helsinki

Re: Roolipelitopic

#363 Post by Hra Mezola » 05 Apr 2021, 12:14

Kyllä se on D&D,hyvä D&D.
Image
hauveli wrote:jos ei oo pelannu roolipelejä ja siksi ei tajuu mistään mitään ja on ihan hapannaama niin ehkä kannattais

User avatar
Longhaired weirdo
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 104099
Joined: 11 Nov 2012, 10:55

Re: Roolipelitopic

#364 Post by Longhaired weirdo » 05 Apr 2021, 17:45

Longhaired wyrdo wrote:
04 Apr 2021, 23:54
Smotsio wrote:
04 Apr 2021, 21:28
Nosto

Suosikkipelit kautta aikojen ja miksi?
Tällä hetkellä Call of Cthulhu paras.
Ai niin unohtu perustella että miksi.

No ite vaan tykkään tosta skill-pohjaisesta basic roleplaying systeemistä vaan eniten. D&D:ssä on vähän se ongelma että se yrittää olla samaan aikaan sekä class-pohjainen että skill-pohjainen, ja onnistuu molemmissa parhaimmillaankin vähän sillei keskitasoisesti. Cthulhussa tietty on myös se Lovecraft-maailma ja kauhugenre ylipäänsä minkä takia tykkään siitä eniten, vaikka fantasia maistuukin niin oon silti ennen kaikkea kauhufani joten totta kai lempipeli on myös kauhupeli!
PERKELEEN TONTUT!

Image

"How come so nice people can make such a music, I can't understand" -Cactuksen omistaja

User avatar
jaxen
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 81702
Joined: 26 May 2010, 14:58
Location: Inkeroisten jäbä

Re: Roolipelitopic

#365 Post by jaxen » 05 Apr 2021, 17:48

WHFRP:ssä on mukavasti tollaista ihan toimivaa kauhuelementtiä mukana.
NEKROPOLIS 2 | VYÖHYKE (UE punk)
___________________

"Seuraavaksi katsomme, kuinka kaksi kouluikäistä taituria tykittelee rock- ja metalliklassikoita"

User avatar
Longhaired weirdo
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 104099
Joined: 11 Nov 2012, 10:55

Re: Roolipelitopic

#366 Post by Longhaired weirdo » 05 Apr 2021, 18:09

jaxen wrote:
05 Apr 2021, 17:48
WHFRP:ssä on mukavasti tollaista ihan toimivaa kauhuelementtiä mukana.
Joo tätäkin oon pelannu ja tykkäsin kyllä ihan, mutta toistaiseksi tän pelailu on jääny vaan yhteen sessioon ja en vielä yhden session perusteella osaa sanoa mille tasolla laitan tykkäämisasteikolla.
PERKELEEN TONTUT!

Image

"How come so nice people can make such a music, I can't understand" -Cactuksen omistaja

User avatar
useita piribooleja piilossa
7k
Posts: 7065
Joined: 28 Feb 2010, 22:53
Location: 500 mk:n seteli

Re: Roolipelitopic

#367 Post by useita piribooleja piilossa » 05 Apr 2021, 19:37

Cyberpunk 2020

Tää on ehkä se suurin rakkaus kautta aikojen, tykkään genrestä yleensä ja ton pelin kulmasta siihen. Systeemikin on mun mielestä simppeli pelattava ja taistelusysteemin kuolettavuus pitää varpaillaan, etenkin jos hahmo ei ole erityisen kova taistelija.

Paranoia

Pelin huumori toimii itselleni todella hyvin. Oon pelannut sitä XP-editionia, en tiedä kuinka erilainen se vanha on ja sen jälkeenhän on vissiin tullut joku uusikin. Tätä en oo koskaan päässyt oikein kunnolla pelaamaan, koska pelaaminen ei oikein mitenkään onnistu jos koko porukka ei ole riittävän perehtynyt maailmaan (tai sitten pelinjohtajan pitää selittää paljon koko ajan) eikä oo sellaista porukkaa vielä osunut kohdalle.

Vampire the Masquerade / Werewolf the Apocalypse

Kirjojen tyyli, laaja taustamateriaali ja maailma noin ylipäänsä. Systeemikin riittävän simppeli.
ala siitä sitte Kalevalaa kirjottamaa

User avatar
Kelju K Kokoomus
2k
Posts: 2052
Joined: 08 Jan 2016, 11:17
Location: avanto

Re: Roolipelitopic

#368 Post by Kelju K Kokoomus » 06 Apr 2021, 09:30

Champions / Hero System

Tätä ei siis voi pelauttaa kuin peliporukalle, joilla on lähes fetisistinen suhtautuminen sääntömekaniikkaan ja supersankareiden tarkkaan mallintamiseen, mutta kun säännöt osataan, hyvä tavaton että tää taipuu vaikka mihin. Enemmän peli jota arvostan teknisenä taidonnäytteenä kuin sellainen, jota oikeasti pelauttaisin.

GURPS

Taas systeemi, jota ei oikein kenellekään voi suositella, paitsi jos on joku elämänsä juridiikan opiskelija, jonka mielestä loogisin ilmaisutapa maailmassa on "sääntö - poikkeus - poikkeuksen poikkeus". Itse oon jotenkin jämähtänyt tähän jo 30 vuodeksi. Mun kaltaiselle simulationistille toimii suht hyvin, ja soveltuu melkein kaikkeen mitä haluan vetää. Vaikka nykyään näen tässä melkein pelkästään viat, niistä huolimatta tää on oma ja rakas.

Kult

Harvinaisuus: roolipeli, jonka valmismaailma oikeasti inspiroi. Clive Barker -tyylistä kauhua aktiivisen vihamielisessä maailmankaikkeudessa. Ei varmaan olis enää yhtä tuore kuin varhaisella ysärillä, mutta sittenkin pelautin tän maailmassa 10 vuotta ennenkuin alkoi tulla ahdas olo, ja se taitaa olla jonkinlainen ennätys mulle. Plussaa myös siitä, että peruspeli ei yritä mitenkään tehdä pelaajahahmoista poikkeuksellisia yksilöitä maailman tasolla, tai sanella mitä hahmot on; pelinjohtaja kutsutaan pelauttamaan maailmassa mitä sattuukin kiinnostamaan. Tuloksena täällä tulee vedettyä kaikkea hyvin erikoista.

Traveller (kaikki variantit)

Näköjään aina palaan tähän pelaajana. Ns. riittävän hyvää scifiä riittävällä määrällä detaljeita, sääntöjärjestelmä jonka kanssa voi elää, ja maailmankaikkeus, johon mahtuu kaikenlaista. En oo tätä ikinä pelauttanut, enkä varmaan aiokaan, mutta pelaajana oon pelannut tässä varmaan tusinassa todella erilaisessa kampanjassa vuosikymmeniä, enkä pintaakaan ole vielä naarmuttanut.
Isä Ted wrote:Edistyskokoomus kyllä kuulostaa sellaiselta puuhastelulta, että sihinä vaan käy kun vaihtolämpöiset painelee menemään.

User avatar
partaalla
2k
Posts: 2155
Joined: 09 Feb 2017, 19:59

Re: Roolipelitopic

#369 Post by partaalla » 06 Apr 2021, 17:48

pelkuri wrote:
04 Mar 2020, 16:36
pöytäpeleistä en tiedä paskaakaan vaikka d&d kieltämättä kiinnostaisi, kaverit vaan puuttuu :( foorumiroolipelinörtteilyä tuli aikoinaan harrastettua, tietääkö joku onko tätä skenee vielä olemassa? olis mukava päästä hiomaan kirjoitustaitoja pitkästä aikaa
Hiljakseen etenevä foorumipeli Piffillä...? Jos joku tuollaisen pistää vireille, niin olen ilman muuta mukana. Pelinjohtamiseen en oikein itse arvaa ryhtyä.
Cult of Moss (dungeon synth): https://cultofmoss.bandcamp.com/releases
Spoiler:
Image

User avatar
useita piribooleja piilossa
7k
Posts: 7065
Joined: 28 Feb 2010, 22:53
Location: 500 mk:n seteli

Re: Roolipelitopic

#370 Post by useita piribooleja piilossa » 06 Apr 2021, 18:04

partaalla wrote:
06 Apr 2021, 17:48
pelkuri wrote:
04 Mar 2020, 16:36
pöytäpeleistä en tiedä paskaakaan vaikka d&d kieltämättä kiinnostaisi, kaverit vaan puuttuu :( foorumiroolipelinörtteilyä tuli aikoinaan harrastettua, tietääkö joku onko tätä skenee vielä olemassa? olis mukava päästä hiomaan kirjoitustaitoja pitkästä aikaa
Hiljakseen etenevä foorumipeli Piffillä...? Jos joku tuollaisen pistää vireille, niin olen ilman muuta mukana. Pelinjohtamiseen en oikein itse arvaa ryhtyä.
Itsekin olisin tällaisesta kiinnostunut, kenties jopa johtamisesta. Riippuu genrestä ja siitä, minkätyyppistä peliä pelaajilla on haussa.
ala siitä sitte Kalevalaa kirjottamaa

User avatar
armashenrik
6k
Posts: 6202
Joined: 30 Aug 2017, 11:34
Location: Punkkia Muhoksella

Re: Roolipelitopic

#371 Post by armashenrik » 06 Apr 2021, 18:24

useita varabooleja piilossa wrote:
06 Apr 2021, 18:04
partaalla wrote:
06 Apr 2021, 17:48
pelkuri wrote:
04 Mar 2020, 16:36
pöytäpeleistä en tiedä paskaakaan vaikka d&d kieltämättä kiinnostaisi, kaverit vaan puuttuu :( foorumiroolipelinörtteilyä tuli aikoinaan harrastettua, tietääkö joku onko tätä skenee vielä olemassa? olis mukava päästä hiomaan kirjoitustaitoja pitkästä aikaa
Hiljakseen etenevä foorumipeli Piffillä...? Jos joku tuollaisen pistää vireille, niin olen ilman muuta mukana. Pelinjohtamiseen en oikein itse arvaa ryhtyä.
Itsekin olisin tällaisesta kiinnostunut, kenties jopa johtamisesta. Riippuu genrestä ja siitä, minkätyyppistä peliä pelaajilla on haussa.
mugana
Image

User avatar
Hra Mezola
Ukko
Posts: 48291
Joined: 06 Sep 2005, 14:45
Location: Helsinki

Re: Roolipelitopic

#372 Post by Hra Mezola » 06 Apr 2021, 18:39

useita varabooleja piilossa wrote:
06 Apr 2021, 18:04
partaalla wrote:
06 Apr 2021, 17:48
pelkuri wrote:
04 Mar 2020, 16:36
pöytäpeleistä en tiedä paskaakaan vaikka d&d kieltämättä kiinnostaisi, kaverit vaan puuttuu :( foorumiroolipelinörtteilyä tuli aikoinaan harrastettua, tietääkö joku onko tätä skenee vielä olemassa? olis mukava päästä hiomaan kirjoitustaitoja pitkästä aikaa
Hiljakseen etenevä foorumipeli Piffillä...? Jos joku tuollaisen pistää vireille, niin olen ilman muuta mukana. Pelinjohtamiseen en oikein itse arvaa ryhtyä.
Itsekin olisin tällaisesta kiinnostunut, kenties jopa johtamisesta. Riippuu genrestä ja siitä, minkätyyppistä peliä pelaajilla on haussa.
Hehei! Messissä jos jaksat vetää, olen genre-joustava.
Image
hauveli wrote:jos ei oo pelannu roolipelejä ja siksi ei tajuu mistään mitään ja on ihan hapannaama niin ehkä kannattais

User avatar
Tuplanikki Knatterton
1k
Posts: 1595
Joined: 11 Feb 2021, 22:10
Location: Hesan päästadi

Re: Roolipelitopic

#373 Post by Tuplanikki Knatterton » 06 Apr 2021, 21:59

Smotsio wrote:
04 Apr 2021, 21:28
Nosto

Suosikkipelit kautta aikojen ja miksi?
Vanhastaan varmaan Call of Cthulhu, maailmoitaan Cyberpunk tai Shadowrun, kaikissa kolmessa hyvä tunnelma. Klassisesta punalaatikko dunkkiksesta hyviä muistoja.

User avatar
partaalla
2k
Posts: 2155
Joined: 09 Feb 2017, 19:59

Re: Roolipelitopic

#374 Post by partaalla » 06 Apr 2021, 22:19

Hra Mezola wrote:
06 Apr 2021, 18:39
useita varabooleja piilossa wrote:
06 Apr 2021, 18:04
partaalla wrote:
06 Apr 2021, 17:48
pelkuri wrote:
04 Mar 2020, 16:36
pöytäpeleistä en tiedä paskaakaan vaikka d&d kieltämättä kiinnostaisi, kaverit vaan puuttuu :( foorumiroolipelinörtteilyä tuli aikoinaan harrastettua, tietääkö joku onko tätä skenee vielä olemassa? olis mukava päästä hiomaan kirjoitustaitoja pitkästä aikaa
Hiljakseen etenevä foorumipeli Piffillä...? Jos joku tuollaisen pistää vireille, niin olen ilman muuta mukana. Pelinjohtamiseen en oikein itse arvaa ryhtyä.
Itsekin olisin tällaisesta kiinnostunut, kenties jopa johtamisesta. Riippuu genrestä ja siitä, minkätyyppistä peliä pelaajilla on haussa.
Hehei! Messissä jos jaksat vetää, olen genre-joustava.
Joustoa löytyy myös. Call of Cthulhu -meno ehkä tutuinta, mutta yhtälailla fantaaschiaan tai scifiin voisi ryhtyä.
Cult of Moss (dungeon synth): https://cultofmoss.bandcamp.com/releases
Spoiler:
Image

User avatar
Raju kakka
6k
Posts: 6296
Joined: 31 May 2018, 13:18
Location: Kakka-topicit

Re: Roolipelitopic

#375 Post by Raju kakka » 07 Apr 2021, 00:10

Oma lehmä ojassa ja kaverin puolesta kyselen, että oletteko pelanneet mitään suomalaisia roolipelejä tai ovatko ne edes tuttuja?
Image
Bertel Törmävaara wrote: Maine, isänmaa, Jeesus ja taivas saavat mennä -- kunhan vain riittää saksofonin uikutusta huvitaloilla."

Post Reply