#368
Post
by Kelju K Kokoomus » 06 Apr 2021, 09:30
Champions / Hero System
Tätä ei siis voi pelauttaa kuin peliporukalle, joilla on lähes fetisistinen suhtautuminen sääntömekaniikkaan ja supersankareiden tarkkaan mallintamiseen, mutta kun säännöt osataan, hyvä tavaton että tää taipuu vaikka mihin. Enemmän peli jota arvostan teknisenä taidonnäytteenä kuin sellainen, jota oikeasti pelauttaisin.
GURPS
Taas systeemi, jota ei oikein kenellekään voi suositella, paitsi jos on joku elämänsä juridiikan opiskelija, jonka mielestä loogisin ilmaisutapa maailmassa on "sääntö - poikkeus - poikkeuksen poikkeus". Itse oon jotenkin jämähtänyt tähän jo 30 vuodeksi. Mun kaltaiselle simulationistille toimii suht hyvin, ja soveltuu melkein kaikkeen mitä haluan vetää. Vaikka nykyään näen tässä melkein pelkästään viat, niistä huolimatta tää on oma ja rakas.
Kult
Harvinaisuus: roolipeli, jonka valmismaailma oikeasti inspiroi. Clive Barker -tyylistä kauhua aktiivisen vihamielisessä maailmankaikkeudessa. Ei varmaan olis enää yhtä tuore kuin varhaisella ysärillä, mutta sittenkin pelautin tän maailmassa 10 vuotta ennenkuin alkoi tulla ahdas olo, ja se taitaa olla jonkinlainen ennätys mulle. Plussaa myös siitä, että peruspeli ei yritä mitenkään tehdä pelaajahahmoista poikkeuksellisia yksilöitä maailman tasolla, tai sanella mitä hahmot on; pelinjohtaja kutsutaan pelauttamaan maailmassa mitä sattuukin kiinnostamaan. Tuloksena täällä tulee vedettyä kaikkea hyvin erikoista.
Traveller (kaikki variantit)
Näköjään aina palaan tähän pelaajana. Ns. riittävän hyvää scifiä riittävällä määrällä detaljeita, sääntöjärjestelmä jonka kanssa voi elää, ja maailmankaikkeus, johon mahtuu kaikenlaista. En oo tätä ikinä pelauttanut, enkä varmaan aiokaan, mutta pelaajana oon pelannut tässä varmaan tusinassa todella erilaisessa kampanjassa vuosikymmeniä, enkä pintaakaan ole vielä naarmuttanut.
Isä Ted wrote:Edistyskokoomus kyllä kuulostaa sellaiselta puuhastelulta, että sihinä vaan käy kun vaihtolämpöiset painelee menemään.