Roolipelitopic

Kaikki taiteeseen ja viihteeseen (tv, leffat, sarjakuvat jne) liittyvät jorinat tänne sitten.

Moderators: harry-irene, DE MYSTERIIS DOM PÉRIGNON, uhka vai mahdollisuus?

Post Reply
Message
Author
User avatar
useita piribooleja piilossa
7k
Posts: 7064
Joined: 28 Feb 2010, 22:53
Location: 500 mk:n seteli

Re: Roolipelitopic

#376 Post by useita piribooleja piilossa » 07 Apr 2021, 11:51

partaalla wrote:
06 Apr 2021, 22:19
Hra Mezola wrote:
06 Apr 2021, 18:39
useita varabooleja piilossa wrote:
06 Apr 2021, 18:04
partaalla wrote:
06 Apr 2021, 17:48
pelkuri wrote:
04 Mar 2020, 16:36
pöytäpeleistä en tiedä paskaakaan vaikka d&d kieltämättä kiinnostaisi, kaverit vaan puuttuu :( foorumiroolipelinörtteilyä tuli aikoinaan harrastettua, tietääkö joku onko tätä skenee vielä olemassa? olis mukava päästä hiomaan kirjoitustaitoja pitkästä aikaa
Hiljakseen etenevä foorumipeli Piffillä...? Jos joku tuollaisen pistää vireille, niin olen ilman muuta mukana. Pelinjohtamiseen en oikein itse arvaa ryhtyä.
Itsekin olisin tällaisesta kiinnostunut, kenties jopa johtamisesta. Riippuu genrestä ja siitä, minkätyyppistä peliä pelaajilla on haussa.
Hehei! Messissä jos jaksat vetää, olen genre-joustava.
Joustoa löytyy myös. Call of Cthulhu -meno ehkä tutuinta, mutta yhtälailla fantaaschiaan tai scifiin voisi ryhtyä.
Itsellä ollut mielen päällä pidemmän aikaa sellainen Hunter the Reckoning -henkinen, muttei välttämättä WoDin maailmaan sijoittuva kampanja, jossa hahmot tutkisivat erilaisia outoja tapauksia, joka omaehtoisena porukkana tai sitten jonain virallisena ryhmänä. Jotain X-Files/Ctulhu/Hunter -sekoitusta. Ajallisesti voisi sijoittua toisen maailmansodan aikaan ja ehkä lähtökohtaisesti Suomeen, mutta seikkailut voisivat tapahtua toki muuallakin. En oo Ctulhu-mytologiaan niin perehtynyt, joten mitään puhdasoppista kamaa ei sen suhteen olisi tulossa, mutta.

Tässä olisi selkeä ryhmää yhdistävä motiivi ja tavoite sekä episodimainen rakenne. Kiinnostaisiko tällainen ketään?
ala siitä sitte Kalevalaa kirjottamaa

User avatar
maata kairaavat lantakuoriaiset
3k
Posts: 3640
Joined: 25 Oct 2010, 14:53
Location: koprofaginen kolo

Re: Roolipelitopic

#377 Post by maata kairaavat lantakuoriaiset » 07 Apr 2021, 11:52

useita varabooleja piilossa wrote:
07 Apr 2021, 11:51
partaalla wrote:
06 Apr 2021, 22:19
Hra Mezola wrote:
06 Apr 2021, 18:39
useita varabooleja piilossa wrote:
06 Apr 2021, 18:04
partaalla wrote:
06 Apr 2021, 17:48
pelkuri wrote:
04 Mar 2020, 16:36
pöytäpeleistä en tiedä paskaakaan vaikka d&d kieltämättä kiinnostaisi, kaverit vaan puuttuu :( foorumiroolipelinörtteilyä tuli aikoinaan harrastettua, tietääkö joku onko tätä skenee vielä olemassa? olis mukava päästä hiomaan kirjoitustaitoja pitkästä aikaa
Hiljakseen etenevä foorumipeli Piffillä...? Jos joku tuollaisen pistää vireille, niin olen ilman muuta mukana. Pelinjohtamiseen en oikein itse arvaa ryhtyä.
Itsekin olisin tällaisesta kiinnostunut, kenties jopa johtamisesta. Riippuu genrestä ja siitä, minkätyyppistä peliä pelaajilla on haussa.
Hehei! Messissä jos jaksat vetää, olen genre-joustava.
Joustoa löytyy myös. Call of Cthulhu -meno ehkä tutuinta, mutta yhtälailla fantaaschiaan tai scifiin voisi ryhtyä.
Itsellä ollut mielen päällä pidemmän aikaa sellainen Hunter the Reckoning -henkinen, muttei välttämättä WoDin maailmaan sijoittuva kampanja, jossa hahmot tutkisivat erilaisia outoja tapauksia, joka omaehtoisena porukkana tai sitten jonain virallisena ryhmänä. Jotain X-Files/Ctulhu/Hunter -sekoitusta. Ajallisesti voisi sijoittua toisen maailmansodan aikaan ja ehkä lähtökohtaisesti Suomeen, mutta seikkailut voisivat tapahtua toki muuallakin. En oo Ctulhu-mytologiaan niin perehtynyt, joten mitään puhdasoppista kamaa ei sen suhteen olisi tulossa, mutta.

Tässä olisi selkeä ryhmää yhdistävä motiivi ja tavoite sekä episodimainen rakenne. Kiinnostaisiko tällainen ketään?
Iham vitusti kiinnostaisi. Oon vuosia pyöritellyt ton Sorcerer-pelin ympärille jotain samantyyppistä, mutta ei oo ollut oikein porukkaa tai aikaa.
erikoistunut rock-pohjaisiin äänimaisemiin, joille on ominaista ääretön tila, autio tunteet ja välitön kaaos

User avatar
useita piribooleja piilossa
7k
Posts: 7064
Joined: 28 Feb 2010, 22:53
Location: 500 mk:n seteli

Re: Roolipelitopic

#378 Post by useita piribooleja piilossa » 07 Apr 2021, 11:54

Raju kakka wrote:
07 Apr 2021, 00:10
Oma lehmä ojassa ja kaverin puolesta kyselen, että oletteko pelanneet mitään suomalaisia roolipelejä tai ovatko ne edes tuttuja?
Lasten kanssa pelataan Myrskyn Sankareita, mutta hyvin kevyellä sääntömekaniikalla, etten pelinä siitä oikein osaa sanoa mitään. Maailmaankaan ei olla hirveästi syvennytty, pelin kartan pohjalta mennään ja keksin sinne itse sisällön. Mut ei siis mitään pahaa sanottavaa ole, hahmot saatiin tehtyä helposti ja pelimekaniikka on toimiva siltä osin, kun sitä käytetään.
ala siitä sitte Kalevalaa kirjottamaa

User avatar
maata kairaavat lantakuoriaiset
3k
Posts: 3640
Joined: 25 Oct 2010, 14:53
Location: koprofaginen kolo

Re: Roolipelitopic

#379 Post by maata kairaavat lantakuoriaiset » 07 Apr 2021, 12:14

useita varabooleja piilossa wrote:
07 Apr 2021, 11:54
Raju kakka wrote:
07 Apr 2021, 00:10
Oma lehmä ojassa ja kaverin puolesta kyselen, että oletteko pelanneet mitään suomalaisia roolipelejä tai ovatko ne edes tuttuja?
Lasten kanssa pelataan Myrskyn Sankareita, mutta hyvin kevyellä sääntömekaniikalla, etten pelinä siitä oikein osaa sanoa mitään. Maailmaankaan ei olla hirveästi syvennytty, pelin kartan pohjalta mennään ja keksin sinne itse sisällön. Mut ei siis mitään pahaa sanottavaa ole, hahmot saatiin tehtyä helposti ja pelimekaniikka on toimiva siltä osin, kun sitä käytetään.
Astraterra on kanssa onnistunut kotimainen peli, joka sopii nuoremmille. Vuosien varrella käsien kautta on kulkenut suurin osa suomalaisista roolipelit ja Astraterra ja Heimot on jäänyt mieleen laadukkaina. Muistaako kukaan sitä 90-luvun alkupuolella julkaistua, THOGGS tjsp -nimistä peliä, jossa kaikki pelattavat rodut oli jotain älyttömiä mutantteja?
erikoistunut rock-pohjaisiin äänimaisemiin, joille on ominaista ääretön tila, autio tunteet ja välitön kaaos

User avatar
Raju kakka
6k
Posts: 6296
Joined: 31 May 2018, 13:18
Location: Kakka-topicit

Re: Roolipelitopic

#380 Post by Raju kakka » 07 Apr 2021, 12:43

Napue Uematsu wrote:
07 Apr 2021, 12:14
useita varabooleja piilossa wrote:
07 Apr 2021, 11:54
Raju kakka wrote:
07 Apr 2021, 00:10
Oma lehmä ojassa ja kaverin puolesta kyselen, että oletteko pelanneet mitään suomalaisia roolipelejä tai ovatko ne edes tuttuja?
Lasten kanssa pelataan Myrskyn Sankareita, mutta hyvin kevyellä sääntömekaniikalla, etten pelinä siitä oikein osaa sanoa mitään. Maailmaankaan ei olla hirveästi syvennytty, pelin kartan pohjalta mennään ja keksin sinne itse sisällön. Mut ei siis mitään pahaa sanottavaa ole, hahmot saatiin tehtyä helposti ja pelimekaniikka on toimiva siltä osin, kun sitä käytetään.
Astraterra on kanssa onnistunut kotimainen peli, joka sopii nuoremmille. Vuosien varrella käsien kautta on kulkenut suurin osa suomalaisista roolipelit ja Astraterra ja Heimot on jäänyt mieleen laadukkaina. Muistaako kukaan sitä 90-luvun alkupuolella julkaistua, THOGGS tjsp -nimistä peliä, jossa kaikki pelattavat rodut oli jotain älyttömiä mutantteja?
Muistan. Se on kyllä erikoinen kuriositeetti jopa kansainvälisellä kentällä.
Image
Bertel Törmävaara wrote: Maine, isänmaa, Jeesus ja taivas saavat mennä -- kunhan vain riittää saksofonin uikutusta huvitaloilla."

User avatar
jaxen
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 81701
Joined: 26 May 2010, 14:58
Location: Inkeroisten jäbä

Re: Roolipelitopic

#381 Post by jaxen » 07 Apr 2021, 15:11

Paljon tullut myytyä pois ja jopa heitettyä keräykseen. Mutta on tota kamaa vielä metrin verran.

Image
NEKROPOLIS 2 | VYÖHYKE (UE punk)
___________________

"Seuraavaksi katsomme, kuinka kaksi kouluikäistä taituria tykittelee rock- ja metalliklassikoita"

User avatar
Raju kakka
6k
Posts: 6296
Joined: 31 May 2018, 13:18
Location: Kakka-topicit

Re: Roolipelitopic

#382 Post by Raju kakka » 07 Apr 2021, 15:13

Upea kokoelma
Image
Bertel Törmävaara wrote: Maine, isänmaa, Jeesus ja taivas saavat mennä -- kunhan vain riittää saksofonin uikutusta huvitaloilla."

User avatar
jaxen
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 81701
Joined: 26 May 2010, 14:58
Location: Inkeroisten jäbä

Re: Roolipelitopic

#383 Post by jaxen » 07 Apr 2021, 15:14

2010 paikkeilla yritin myydä turhia pois. Jotain meni kaupaksi, mutta "markkinat" ns. hiljeni tossa vaiheessa. Nykyään ei kai ole mitään foorumeita tjsp. edes aiheesta. Siis Suomessa.
NEKROPOLIS 2 | VYÖHYKE (UE punk)
___________________

"Seuraavaksi katsomme, kuinka kaksi kouluikäistä taituria tykittelee rock- ja metalliklassikoita"

User avatar
stingin speedot dunessa
King of PIF
King of PIF
Posts: 15647
Joined: 23 May 2018, 17:10
Location: rogen vihreät kuulat -jengi

Re: Roolipelitopic

#384 Post by stingin speedot dunessa » 07 Apr 2021, 15:18

Raju kakka wrote:
07 Apr 2021, 00:10
Oma lehmä ojassa ja kaverin puolesta kyselen, että oletteko pelanneet mitään suomalaisia roolipelejä tai ovatko ne edes tuttuja?
Praedorin uutta painosta on tullut paiskottua, maistuu hyvin. Maailma tuntuu siistiltä, mekaniikat sopivan suoraviivaisia, mitä ei voi aina kaikista taitopohjaiseen hahmonluontiin painottuvista peleistä ehkä sanoa (sweet RQ3 kykyluokkabonusten laskeminen) ja seikkailemisessa vaaran tuntua.

Joskus lapsuudessa pelattiin myös Elhendiä ja ANKH:ia, mutta niistä ei oo muita muistikuvia kuin että sekoiluksi meni, kuten ehkä lapsuuspeleissä ihan sopivaa onkin.
roppakaupalla taianomaista Tiksi-fiilistä.
rogemonsteri wrote: Kutsu minua vänkääjäksi, mutta tiedätkö mitä. Minä olen oikeassa, sinä olet väärässä. Okei.
SALAINEN ALUE VAIN JENGILÄISILLEImage
Spoiler:
ImageVIHREÄT KUULAT -JENGIImage
Image

User avatar
jaxen
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 81701
Joined: 26 May 2010, 14:58
Location: Inkeroisten jäbä

Re: Roolipelitopic

#385 Post by jaxen » 07 Apr 2021, 15:21

Praedoria lueskelin sillä silmällä vähän aikaa sitten, mutta tulin siihen lopputulokseen, että Jaconia pitäisi olla hallinnassa ja systeemi hyvä, mutta kuivahko.
NEKROPOLIS 2 | VYÖHYKE (UE punk)
___________________

"Seuraavaksi katsomme, kuinka kaksi kouluikäistä taituria tykittelee rock- ja metalliklassikoita"

User avatar
maata kairaavat lantakuoriaiset
3k
Posts: 3640
Joined: 25 Oct 2010, 14:53
Location: koprofaginen kolo

Re: Roolipelitopic

#386 Post by maata kairaavat lantakuoriaiset » 07 Apr 2021, 15:22

stingin speedot dunessa wrote:
07 Apr 2021, 15:18
Raju kakka wrote:
07 Apr 2021, 00:10
Oma lehmä ojassa ja kaverin puolesta kyselen, että oletteko pelanneet mitään suomalaisia roolipelejä tai ovatko ne edes tuttuja?
Praedorin uutta painosta on tullut paiskottua, maistuu hyvin. Maailma tuntuu siistiltä, mekaniikat sopivan suoraviivaisia, mitä ei voi aina kaikista taitopohjaiseen hahmonluontiin painottuvista peleistä ehkä sanoa (sweet RQ3 kykyluokkabonusten laskeminen) ja seikkailemisessa vaaran tuntua.
:himpatti:

Osaan edelleen laskea ulkoa kykybonukset 3ed RQ:ssa
erikoistunut rock-pohjaisiin äänimaisemiin, joille on ominaista ääretön tila, autio tunteet ja välitön kaaos

User avatar
stingin speedot dunessa
King of PIF
King of PIF
Posts: 15647
Joined: 23 May 2018, 17:10
Location: rogen vihreät kuulat -jengi

Re: Roolipelitopic

#387 Post by stingin speedot dunessa » 07 Apr 2021, 15:32

Smotsio wrote:
04 Apr 2021, 21:28
Nosto

Suosikkipelit kautta aikojen ja miksi?
RuneQuest: tää oli eka peli jota muistan kokeilleeni oikeasti ja tätä tuli myös junnuna pelattua eniten. Jotenkin vaan kauheen toimivan oloinen peli ja Glorantha yksi hienoimpia high fantasy -maailmoita joita keksitty.

CP2020: toka peli jota kokeiltiin oikeasti ja eka jossa leikin pelinjohtajaa. Sakeista dekkeröinti- ja kranaattisäännöistä huolimatta oikein toimiva mekaanisesti. Nuorempana maistui rrrrankka meno ja sekoilu, vanhempana ylipäätään 20 minuuttia tulevaisuuteen sijoittuvat scifidystopiat, joissa suuryritykset vie ja ihmiskunta vikisee tuntuu ihanan ajankohtaisilta, sillä erolla että roolipelin maailmassa tuntuu että olisi oikeasti jotain vaikutusmahdollisuuksiakin johonkin. Plus kromia ja neonia löytyy.

Call of Cthulhu: mainittu monesti täällä, mutta BRP systeeminä oikein asiansa ajava ja Mythos-hommelit vaan tuntuu hienoilta. Taikuussysteemi myös oikein hieno.

Kunniamaininnat ja nousevat tähdet:
GURPS: mitä GURPS:sta vois sanoa mitä ei ole jo sanottu? Kunnon pikkutarkkaa nysväämistä ja loputtomasti mahdollisuuksia. Pikkutarkka nysvääminen maistuu huonommin, loputon laajennettavuus ja kaikki se määrä tietoa mitä lähdekirjoihin on upotettu paremmin.

Adventurer, Conqueror, King: D&D-retroklooni, joka keskittyy hiomaan loppupään linnanrakentelun ja valtakunnan hallitsemisen säännöstöä ja ylipäätään tuo 1E D&D:n säännöt nykyaikaan. Näitä retroklooneja onkin varmaan joka sormelle, mutta tää on ensimmäinen johon itse tartuin ja hyväksi havaitsin. D&D sinänsä ei ole ollut omia suosikkeja mitä peleihin tulee, mutta sitä tulee kuitenkin pelattua eniten nykyään koska aloituskynnys uusillekin pelaajille on miellyttävän matala.

Praedor: tätä on nyt pelattu viime aikoina kavereiden kanssa ja maittaa oikein hyvin. En uskalla vielä väittää kautta aikain suosikiksi, mutta hyvässä nosteessa on.
roppakaupalla taianomaista Tiksi-fiilistä.
rogemonsteri wrote: Kutsu minua vänkääjäksi, mutta tiedätkö mitä. Minä olen oikeassa, sinä olet väärässä. Okei.
SALAINEN ALUE VAIN JENGILÄISILLEImage
Spoiler:
ImageVIHREÄT KUULAT -JENGIImage
Image

User avatar
stingin speedot dunessa
King of PIF
King of PIF
Posts: 15647
Joined: 23 May 2018, 17:10
Location: rogen vihreät kuulat -jengi

Re: Roolipelitopic

#388 Post by stingin speedot dunessa » 07 Apr 2021, 15:34

Napue Uematsu wrote:
07 Apr 2021, 15:22
stingin speedot dunessa wrote:
07 Apr 2021, 15:18
Raju kakka wrote:
07 Apr 2021, 00:10
Oma lehmä ojassa ja kaverin puolesta kyselen, että oletteko pelanneet mitään suomalaisia roolipelejä tai ovatko ne edes tuttuja?
Praedorin uutta painosta on tullut paiskottua, maistuu hyvin. Maailma tuntuu siistiltä, mekaniikat sopivan suoraviivaisia, mitä ei voi aina kaikista taitopohjaiseen hahmonluontiin painottuvista peleistä ehkä sanoa (sweet RQ3 kykyluokkabonusten laskeminen) ja seikkailemisessa vaaran tuntua.
:himpatti:

Osaan edelleen laskea ulkoa kykybonukset 3ed RQ:ssa
Itse en, mutta varmaan ne pienen muistiinpalauttelun jälkeen taas menis.
roppakaupalla taianomaista Tiksi-fiilistä.
rogemonsteri wrote: Kutsu minua vänkääjäksi, mutta tiedätkö mitä. Minä olen oikeassa, sinä olet väärässä. Okei.
SALAINEN ALUE VAIN JENGILÄISILLEImage
Spoiler:
ImageVIHREÄT KUULAT -JENGIImage
Image

User avatar
useita piribooleja piilossa
7k
Posts: 7064
Joined: 28 Feb 2010, 22:53
Location: 500 mk:n seteli

Re: Roolipelitopic

#389 Post by useita piribooleja piilossa » 07 Apr 2021, 17:39

Onko kukaan muuten kokeillut Ten candles -peliä?

Image

Ideana on se, että pelitilassa palaa kymmenen kynttilää, muuta valaistusta ei ole. Hahmot tehdään simppelillä mekaniikalla ja taitoheitoissa käytetään yhteistä noppapoolia, joka pikkuhiljaa pienenee. Peli etenee kohtauksittain ja aina kun joku hahmoista epäonnistuu jossakin, sammutetaan yksi kynttilä ja siirrytään seuraavaan kohtaukseen. Kun jäljellä on enää yksi kynttilä, epäonnistuminen johtaa hahmon kuolemaan ja kun viimeinenkin hahmo on kuollut, peli loppuu.

Peliin kuuluu myös rituaalinomaisia elementtejä, esim. joka kohtauksen välissä toistetaan tuo kuvassa oleva teksti jne.

Mun piti keväällä tätä peluuttaa yksi sessio, mutta kun tilanne on tämä, niin syksyllä vois olla mahkuja. Jos jollakulla on kokemuksia, niin kuulisin mieluusti.

https://cavalrygames.com/
ala siitä sitte Kalevalaa kirjottamaa

User avatar
Sekaisin Sepistä
Juomamaisteri
Posts: 101271
Joined: 17 Jun 2004, 18:55
Location: Itse kaivettu kuoppa

Re: Roolipelitopic

#390 Post by Sekaisin Sepistä » 07 Apr 2021, 17:41

Kuulostaa vähän "gimmikkiseltä", suoraan sanottuna.
Image

Post Reply