Tele vision osto projekti

Kaikki taiteeseen ja viihteeseen (tv, leffat, sarjakuvat jne) liittyvät jorinat tänne sitten.

Moderators: harry-irene, DE MYSTERIIS DOM PÉRIGNON, uhka vai mahdollisuus?

Post Reply
Message
Author
User avatar
Hauva Roukio
7k
Posts: 7381
Joined: 22 Sep 2017, 21:53
Location: Presidentin sylissä

Re: Tele vision osto projekti

#241 Post by Hauva Roukio » 14 Sep 2020, 09:44

devil via the anus wrote:
14 Sep 2020, 07:30
65" OLED ois tarkoitus hankkia black friday-, joulu- tai joulunjälkeisalennuksista. Tommonen ~10v. vanha 40" tai 42" Phillipsi tällä hetkellä ja on toi nyt vaan auttamatta liian pieni + musta ei ole lähelläkään mustaa :x

Mitä kannattaa ottaa huomioon ton OLED lisäksi valintaa tehdessä?
Mitä nyt hiukan tässä tuli selailtua ennen ostoa niin mikäli pelaamista tuolla TV:llä tapahtuu niin LG:n OLED on valinta millä ei voi mennä pieleen. Enkä oikeen tiedä ilman pelaamistakaan mitä muuta ottaisi. Näkemättä jos pitäisi joku muu kuin LG valita niin varmaan ottaisin Sonyn, niissä kuitenkin Android ja ymmärtääkseni varsin päteviä nekin.

Tuolla nimimerkki Separi ruispellossa linkkaamassa https://www.rtings.com/ sivustolla ovat testanneet aika monta telkkaria ja pistetyttäneet niitä. Tästä heidän OLED rankingiin suoraan: https://www.rtings.com/tv/reviews/best/by-type/oled.
Lätkätreenit 2023: 55
Lätkäpelit 2023: 19
Maauimalassa käymiset 2023: 21
ROGE-MESTARUUSOTTELUITA: 10
ROGE-MESTARUUKSIA: 2
Spoiler:
Lätkätreenit 2022: 68
Lätkäpelit 2022: 28
Maauimalassa käymiset 2022: 21

Lätkätreenit 2021: 78
Lätkäpelit 2021: 11
Maauimalassa käymiset 2021: 33

Image

User avatar
devil via the anus
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 49720
Joined: 01 Apr 2008, 00:24
Location: cloaca satanica

Re: Tele vision osto projekti

#242 Post by devil via the anus » 14 Sep 2020, 11:34

Hauva Roukio wrote:
14 Sep 2020, 09:44
devil via the anus wrote:
14 Sep 2020, 07:30
65" OLED ois tarkoitus hankkia black friday-, joulu- tai joulunjälkeisalennuksista. Tommonen ~10v. vanha 40" tai 42" Phillipsi tällä hetkellä ja on toi nyt vaan auttamatta liian pieni + musta ei ole lähelläkään mustaa :x

Mitä kannattaa ottaa huomioon ton OLED lisäksi valintaa tehdessä?
Mitä nyt hiukan tässä tuli selailtua ennen ostoa niin mikäli pelaamista tuolla TV:llä tapahtuu niin LG:n OLED on valinta millä ei voi mennä pieleen. Enkä oikeen tiedä ilman pelaamistakaan mitä muuta ottaisi. Näkemättä jos pitäisi joku muu kuin LG valita niin varmaan ottaisin Sonyn, niissä kuitenkin Android ja ymmärtääkseni varsin päteviä nekin.

Tuolla nimimerkki Separi ruispellossa linkkaamassa https://www.rtings.com/ sivustolla ovat testanneet aika monta telkkaria ja pistetyttäneet niitä. Tästä heidän OLED rankingiin suoraan: https://www.rtings.com/tv/reviews/best/by-type/oled.
Näköjään leffojen katseluun suosittelevat Sonyä.
Piho wrote:Minä tykkään Jumalasta
Piho wrote:Jumalan nimi on Lucifer

User avatar
Cactiin se semmonen siesta muumi
Masentaja
Posts: 50377
Joined: 21 Feb 2006, 01:35
Location: Södermalm/Tunnelbana

Re: Tele vision osto projekti

#243 Post by Cactiin se semmonen siesta muumi » 14 Sep 2020, 12:48

Sonyyn olen muuten tyytyväinen mutta vittu että pännii kun tekstitykset+pimeä kohtaus+HDR+mustat palkit+local dimming on sellainen kombo joka tekee kuvasta rasittavaa blooming mössöä. Käsittääkseni uudemmat mallit hoitaa tän paremmin.

Edit: lisätty ”tekstitykset” ja ”pimeä kohtaus”, en tajuu miten ne jäikin pois tuosta. Varsinkin tekstitys on ongelma, kesken pimeän kohtauksen kun tösähtää isot valkoiset tekstit tuhannen auringon voimalla niin ei helvetti mitkä bloomingit tms. ja kuvan vitunmoinen ”pumppaamiset”. Todella rauhatonta katseltavaa.
Mitkään säätökombot eivät tunnu tähän kunnolla auttavan ilman että kylkiäisenä tulee joku toinen huomattava puute, esim. musta aivan harmaata tai ”HDR-efektin” lähes täysi latistuminen.
Onneksi ainakin Netflixissä ja Primessä voi tekstien kokoa, väriä ja läpinäkyvyyttä säätää mutta UHD-soittimessani ei valitettavasti tätä luksusta ole.
Kaiketi tää on tän paneelityypin ongelma yleisesti eikä vaan Sonyn, jollain Samsungin omistajalla oli täsmälleen sama ongelma kun googlailin.
Kai se on vaan pakko katsoa kaikki tekstitystä kaipaavat UHD:t SDR:nä sitten. Tai sitten Sony vois vaikka päivittää joko mun soittimen (myös Sony) tai telkkarin sellaiseksi joka käsittelee tekstitykset jotenkin järkevästi.
Last edited by Cactiin se semmonen siesta muumi on 14 Sep 2020, 22:00, edited 1 time in total.
”Jäbät on käyny salilla.. Hyvä! Treenatkaa!

..Mun sali on katu.”

User avatar
raju röllykkä
-=King Of PIF=-
-=King Of PIF=-
Posts: 19037
Joined: 06 Sep 2015, 22:19

Re: Tele vision osto projekti

#244 Post by raju röllykkä » 14 Sep 2020, 16:13

devil via the anus wrote:
14 Sep 2020, 11:34
Hauva Roukio wrote:
14 Sep 2020, 09:44
devil via the anus wrote:
14 Sep 2020, 07:30
65" OLED ois tarkoitus hankkia black friday-, joulu- tai joulunjälkeisalennuksista. Tommonen ~10v. vanha 40" tai 42" Phillipsi tällä hetkellä ja on toi nyt vaan auttamatta liian pieni + musta ei ole lähelläkään mustaa :x

Mitä kannattaa ottaa huomioon ton OLED lisäksi valintaa tehdessä?
Mitä nyt hiukan tässä tuli selailtua ennen ostoa niin mikäli pelaamista tuolla TV:llä tapahtuu niin LG:n OLED on valinta millä ei voi mennä pieleen. Enkä oikeen tiedä ilman pelaamistakaan mitä muuta ottaisi. Näkemättä jos pitäisi joku muu kuin LG valita niin varmaan ottaisin Sonyn, niissä kuitenkin Android ja ymmärtääkseni varsin päteviä nekin.

Tuolla nimimerkki Separi ruispellossa linkkaamassa https://www.rtings.com/ sivustolla ovat testanneet aika monta telkkaria ja pistetyttäneet niitä. Tästä heidän OLED rankingiin suoraan: https://www.rtings.com/tv/reviews/best/by-type/oled.
Näköjään leffojen katseluun suosittelevat Sonyä.
Kannattaa vähän tutkailla noita eri HDR-formaatteja ja niiden tukea. Netflix käyttää Dolby Visionia, joka ei taida löytyä kuin LG:ltä. TLG:llä ei taas ole HDR10+ tukea

tai en tiiä, en oo ihan äskettäin katsonut missä mennään ja joko kaikkien laitteet tukevat kaikkia formaatteja

User avatar
Cactiin se semmonen siesta muumi
Masentaja
Posts: 50377
Joined: 21 Feb 2006, 01:35
Location: Södermalm/Tunnelbana

Re: Tele vision osto projekti

#245 Post by Cactiin se semmonen siesta muumi » 14 Sep 2020, 17:58

Ainakin oma Sony tukee Dolby Visionia. Saattoi kyllä tulla softapäivityksenä jälkikäteen tai jotain.
”Jäbät on käyny salilla.. Hyvä! Treenatkaa!

..Mun sali on katu.”

User avatar
Cactiin se semmonen siesta muumi
Masentaja
Posts: 50377
Joined: 21 Feb 2006, 01:35
Location: Södermalm/Tunnelbana

Re: Tele vision osto projekti

#246 Post by Cactiin se semmonen siesta muumi » 14 Sep 2020, 18:00

HDR10+:aa se ei käsittääkseni tue. Sony XF9005 kyseessä.
”Jäbät on käyny salilla.. Hyvä! Treenatkaa!

..Mun sali on katu.”

User avatar
Del Griffith
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 84606
Joined: 22 Dec 2008, 15:50
Location: 129 W. 81st St

Re: Tele vision osto projekti

#247 Post by Del Griffith » 14 Sep 2020, 22:41

Itsellä LG tukee Dolby Visionia ja hdr10 ja silmin nähden Dolby Vision on parempi eli kandee ostaa tv, jossa on dolby vision -tuki.

E: nopeasti tsekattuns LG taitaa tukea kaikkia viittä hdr-tyyppiä: ”Currently, there are five different varieties of HDR: HDR10, HDR10+, HLG, Dolby Vision and Advanced HDR by Technicolor. HDR10 is the original and currently most common form of HDR.”
Last edited by Del Griffith on 14 Sep 2020, 22:50, edited 2 times in total.
Populaarimusiikin henkinen viisari.

User avatar
Del Griffith
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 84606
Joined: 22 Dec 2008, 15:50
Location: 129 W. 81st St

Re: Tele vision osto projekti

#248 Post by Del Griffith » 14 Sep 2020, 22:49

4k uhd -levyissä kaikissa taitaa olla hdr10 ja dolby vision onneksi yleistyy koko ajan, niin että sekin on mukana.
Populaarimusiikin henkinen viisari.

User avatar
Del Griffith
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 84606
Joined: 22 Dec 2008, 15:50
Location: 129 W. 81st St

Re: Tele vision osto projekti

#249 Post by Del Griffith » 14 Sep 2020, 22:52

Cactiin se semmonen siesta muumi wrote:
14 Sep 2020, 12:48
Sonyyn olen muuten tyytyväinen mutta vittu että pännii kun tekstitykset+pimeä kohtaus+HDR+mustat palkit+local dimming on sellainen kombo joka tekee kuvasta rasittavaa blooming mössöä. Käsittääkseni uudemmat mallit hoitaa tän paremmin.

Edit: lisätty ”tekstitykset” ja ”pimeä kohtaus”, en tajuu miten ne jäikin pois tuosta. Varsinkin tekstitys on ongelma, kesken pimeän kohtauksen kun tösähtää isot valkoiset tekstit tuhannen auringon voimalla niin ei helvetti mitkä bloomingit tms. ja kuvan vitunmoinen ”pumppaamiset”. Todella rauhatonta katseltavaa.
Mitkään säätökombot eivät tunnu tähän kunnolla auttavan ilman että kylkiäisenä tulee joku toinen huomattava puute, esim. musta aivan harmaata tai ”HDR-efektin” lähes täysi latistuminen.
Onneksi ainakin Netflixissä ja Primessä voi tekstien kokoa, väriä ja läpinäkyvyyttä säätää mutta UHD-soittimessani ei valitettavasti tätä luksusta ole.
Kaiketi tää on tän paneelityypin ongelma yleisesti eikä vaan Sonyn, jollain Samsungin omistajalla oli täsmälleen sama ongelma kun googlailin.
Kai se on vaan pakko katsoa kaikki tekstitystä kaipaavat UHD:t SDR:nä sitten. Tai sitten Sony vois vaikka päivittää joko mun soittimen (myös Sony) tai telkkarin sellaiseksi joka käsittelee tekstitykset jotenkin järkevästi.
Local dimming on vaan paskaa.
Populaarimusiikin henkinen viisari.

User avatar
Del Griffith
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 84606
Joined: 22 Dec 2008, 15:50
Location: 129 W. 81st St

Re: Tele vision osto projekti

#250 Post by Del Griffith » 14 Sep 2020, 23:07

Local Dimming on ärsyttävä ongelma edge lit -tv:ssä mutta full array -tv:ssä ei niin iso. Youtubesta vertailuvideota katsoessa huomaa hyvin. Dolby Vision hdr:ssä taustavalo ei tartte olla täysillä (muistaakseni vaan 50/100) kuten hdr10:ssä niin omalla lg:n edge litillä on jo tosi hyvä kuva esim. 4k uhd blu-raytä katsellessa. Hdr10:ssä pitäis jo käyttää local dimmingiä, jotta musta ei mee harmaaksi, mutta siinä sit tuleekin varsinkin tekstityksistä toi paska blooming-ongelma... eli katson 4k-levyt, joissa ei ole dolby visionia niin, että local dimming off ja sit pudotan taustavaloa. Tässä toki menettää hdr:n tehoa, mutta mieluummin katson luonnollista kuvaa.
Populaarimusiikin henkinen viisari.

User avatar
devil via the anus
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 49720
Joined: 01 Apr 2008, 00:24
Location: cloaca satanica

Re: Tele vision osto projekti

#251 Post by devil via the anus » 15 Sep 2020, 10:52

Mikäs kaikki mua alkaa vituttaa jälkikäteen jos ostankin QLEDin?

Esim tossa: https://www.gigantti.fi/product/tv-ja-v ... qe75q60tau ois tommonen että vois ostaa sitten samantien 75 tuumasen kun on aika halpa.
Piho wrote:Minä tykkään Jumalasta
Piho wrote:Jumalan nimi on Lucifer

User avatar
Hauva Roukio
7k
Posts: 7381
Joined: 22 Sep 2017, 21:53
Location: Presidentin sylissä

Re: Tele vision osto projekti

#252 Post by Hauva Roukio » 15 Sep 2020, 11:43

devil via the anus wrote:
15 Sep 2020, 10:52
Mikäs kaikki mua alkaa vituttaa jälkikäteen jos ostankin QLEDin?

Esim tossa: https://www.gigantti.fi/product/tv-ja-v ... qe75q60tau ois tommonen että vois ostaa sitten samantien 75 tuumasen kun on aika halpa.
No ainakin leffojen kattelussa voi alkaa harmittaa, tollasen Q60T:n leffa score Rtingsillä on 7.2 kun sitten Sonyn ja LG:n OLEDit saa 9.4-9.3 arvosanoja. Q70R sitten jo vihreällä, score 8.6.

OLEDeissa tuo täydellinen musta on aika kova valtti ja itse nyt 4pv OLEDia tuijottaneena valitsisin samalla hinnalla vähän isomman QLEDin ja hieman pienemmän OLEDin väliltä tuon OLEDin joka kerta.
Lätkätreenit 2023: 55
Lätkäpelit 2023: 19
Maauimalassa käymiset 2023: 21
ROGE-MESTARUUSOTTELUITA: 10
ROGE-MESTARUUKSIA: 2
Spoiler:
Lätkätreenit 2022: 68
Lätkäpelit 2022: 28
Maauimalassa käymiset 2022: 21

Lätkätreenit 2021: 78
Lätkäpelit 2021: 11
Maauimalassa käymiset 2021: 33

Image

User avatar
devil via the anus
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 49720
Joined: 01 Apr 2008, 00:24
Location: cloaca satanica

Re: Tele vision osto projekti

#253 Post by devil via the anus » 15 Sep 2020, 11:51

Hauva Roukio wrote:
15 Sep 2020, 11:43
devil via the anus wrote:
15 Sep 2020, 10:52
Mikäs kaikki mua alkaa vituttaa jälkikäteen jos ostankin QLEDin?

Esim tossa: https://www.gigantti.fi/product/tv-ja-v ... qe75q60tau ois tommonen että vois ostaa sitten samantien 75 tuumasen kun on aika halpa.
No ainakin leffojen kattelussa voi alkaa harmittaa, tollasen Q60T:n leffa score Rtingsillä on 7.2 kun sitten Sonyn ja LG:n OLEDit saa 9.4-9.3 arvosanoja. Q70R sitten jo vihreällä, score 8.6.

OLEDeissa tuo täydellinen musta on aika kova valtti ja itse nyt 4pv OLEDia tuijottaneena valitsisin samalla hinnalla vähän isomman QLEDin ja hieman pienemmän OLEDin väliltä tuon OLEDin joka kerta.
Q70R näyttäis olevan kanssa aika edullinen, mutta kyllä se varmaan näin on että toi mustempi musta on isompi plussa kuin 10" lisää kokoa :-k
Piho wrote:Minä tykkään Jumalasta
Piho wrote:Jumalan nimi on Lucifer

User avatar
Hauva Roukio
7k
Posts: 7381
Joined: 22 Sep 2017, 21:53
Location: Presidentin sylissä

Re: Tele vision osto projekti

#254 Post by Hauva Roukio » 15 Sep 2020, 13:28

devil via the anus wrote:
15 Sep 2020, 11:51
Hauva Roukio wrote:
15 Sep 2020, 11:43
devil via the anus wrote:
15 Sep 2020, 10:52
Mikäs kaikki mua alkaa vituttaa jälkikäteen jos ostankin QLEDin?

Esim tossa: https://www.gigantti.fi/product/tv-ja-v ... qe75q60tau ois tommonen että vois ostaa sitten samantien 75 tuumasen kun on aika halpa.
No ainakin leffojen kattelussa voi alkaa harmittaa, tollasen Q60T:n leffa score Rtingsillä on 7.2 kun sitten Sonyn ja LG:n OLEDit saa 9.4-9.3 arvosanoja. Q70R sitten jo vihreällä, score 8.6.

OLEDeissa tuo täydellinen musta on aika kova valtti ja itse nyt 4pv OLEDia tuijottaneena valitsisin samalla hinnalla vähän isomman QLEDin ja hieman pienemmän OLEDin väliltä tuon OLEDin joka kerta.
Q70R näyttäis olevan kanssa aika edullinen, mutta kyllä se varmaan näin on että toi mustempi musta on isompi plussa kuin 10" lisää kokoa :-k
Näin itse asian näen. OLEDin kanssa tulee oikea teknologinen hyppy eteenpäin, QLED nipistää vanhasta maksimin irti. Monesti ennen tuon oman töllön hankintaa tullut kuultua että kun OLEDin kerran hankkii niin muu näyttää sen jälkeen valjulta eikä tee mieli palata vanhaan. Ajattelin ennen tuon olevan hiukan liioittelua mutta kyllä sen jo nyt voi aika pitkälti allekirjoittaa ihan totuutena.

Se tunne kun ei pysty sanomaan onko TV päällä vai onko ruudulla vain täysin musta kuva [-o<
Lätkätreenit 2023: 55
Lätkäpelit 2023: 19
Maauimalassa käymiset 2023: 21
ROGE-MESTARUUSOTTELUITA: 10
ROGE-MESTARUUKSIA: 2
Spoiler:
Lätkätreenit 2022: 68
Lätkäpelit 2022: 28
Maauimalassa käymiset 2022: 21

Lätkätreenit 2021: 78
Lätkäpelit 2021: 11
Maauimalassa käymiset 2021: 33

Image

User avatar
devil via the anus
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 49720
Joined: 01 Apr 2008, 00:24
Location: cloaca satanica

Re: Tele vision osto projekti

#255 Post by devil via the anus » 21 Sep 2020, 15:50

Nyt kun oon vähän perehtynyt, niin Sony 65" AG8 vaikuttais hyvältä hankinnalta. Sit pitäis vaan miettiä että oottelisko Black Friday / Cyber Monday / joulu / joulun jälkeis aleja :-k
Piho wrote:Minä tykkään Jumalasta
Piho wrote:Jumalan nimi on Lucifer

Post Reply