Suosittele kirja

Kaikki taiteeseen ja viihteeseen (tv, leffat, sarjakuvat jne) liittyvät jorinat tänne sitten.

Moderators: harry-irene, DE MYSTERIIS DOM PÉRIGNON, uhka vai mahdollisuus?

Post Reply
Message
Author
tsiiah
Melkein ####!
Melkein ####!
Posts: 12244
Joined: 30 Jan 2008, 13:15

Re: Suosittele kirja

#301 Post by tsiiah » 28 Jan 2015, 12:09

Mä luen paljon mieskirjailijoita. Äkkiseltään sanoisin, että jopa enemmän kun naisia, mutta en nyt kuitenkaan mee vannomaan. En oo mitenkään genreorientoitunut, joten siitä ei voi oikein tehdä johtopäätöksiä.

User avatar
Lörsson.
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 234793
Joined: 16 Aug 2004, 15:15
Location: Kaikkien yliopistojen vessat muutenkin

Re: Suosittele kirja

#302 Post by Lörsson. » 28 Jan 2015, 12:44

Einari Lankinen: Olin takaa-ajettuna

- I thought you fucked off.
- I did! But then I fucked back on again.


(=^ェ^=)
King of Bhutan
Posts: 30728
Joined: 04 Mar 2004, 21:33

Re: Suosittele kirja

#303 Post by (=^ェ^=) » 31 Jan 2015, 17:12

Suositelkaas mulle jotain romaania. Pitäis olla kohtalaisen helppolukuista, muttei kuitenkaan kevyttä - kirjoittajan pitää olla älykäs, eikä aliarvioida lukijaa. Luen melko vähän fiktiota ja jätän kirjan helposti kesken, jos se vaikuttaa epäkiinnostavalta tai tyhjänpäiväiseltä tai junnaa paikallaan. Kirjailijan sukupuolella tai kotimaalla tai kirjoitusajankohdalla ei ole lähtökohtaisesti väliä. Jotain yhteiskunnallista teemaa vois olla.

epäpoliittinen mussolini
King of PIF
King of PIF
Posts: 15790
Joined: 22 Oct 2012, 22:45
Location: Finishing My Business In Burma

Re: Suosittele kirja

#304 Post by epäpoliittinen mussolini » 31 Jan 2015, 17:40

Anis_ wrote:Luetteko muuten paljon naiskirjailijoita miehet ja toistepäin? Hesarissa oli joku tähän viittaava kolumi joku aika sitten ja vilkasin ite mitä oon lukenut niin nopeasti katottuna parista sadasta kirjasta oli joku 15 naisten kirjoittamia ja näissä sit vielä Mirkka Lappalaisen historiankirjat vei kolme ja sit Atwoodilta ja Le Guinilta sit muutamat. Pystyin siis päättelemään, että ne genret mitä luen ovat lähinnä miesten kirjottamia, joten en usko tähän tulevan muutosta.
en tähän hätään oikeasti keksi yhtään lukemaani naiskirjailijan romaania pl. sofioksaset, mutta faktakirjallisuuden puolelta ehkä jopa suurin osa hyllystä on naisten kirjoittamia. naiset toki muutenkin hahmottavat maailman miehiä rationaalisemmin...
itämaan tietäjä wrote:Suositelkaas mulle jotain romaania. Pitäis olla kohtalaisen helppolukuista, muttei kuitenkaan kevyttä - kirjoittajan pitää olla älykäs, eikä aliarvioida lukijaa. Luen melko vähän fiktiota ja jätän kirjan helposti kesken, jos se vaikuttaa epäkiinnostavalta tai tyhjänpäiväiseltä tai junnaa paikallaan. Kirjailijan sukupuolella tai kotimaalla tai kirjoitusajankohdalla ei ole lähtökohtaisesti väliä. Jotain yhteiskunnallista teemaa vois olla.
sadan vuoden yksinäisyys
salaattisilppua tiskialtaassa ja rotuoppimummo

User avatar
Jesse Python
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 206882
Joined: 11 Nov 2011, 07:43

Re: Suosittele kirja

#305 Post by Jesse Python » 31 Jan 2015, 19:25

itämaan tietäjä wrote:Suositelkaas mulle jotain romaania. Pitäis olla kohtalaisen helppolukuista, muttei kuitenkaan kevyttä - kirjoittajan pitää olla älykäs, eikä aliarvioida lukijaa. Luen melko vähän fiktiota ja jätän kirjan helposti kesken, jos se vaikuttaa epäkiinnostavalta tai tyhjänpäiväiseltä tai junnaa paikallaan. Kirjailijan sukupuolella tai kotimaalla tai kirjoitusajankohdalla ei ole lähtökohtaisesti väliä. Jotain yhteiskunnallista teemaa vois olla.
Arto Salmisen kirjat sopii erinomaisen hyvin tähän kuvaukseen.

User avatar
kiimainen dinosaur
-=00King Of PIF00=-
-=00King Of PIF00=-
Posts: 27248
Joined: 07 Feb 2013, 14:52
Location: Suomen viritystaajuusseuranta Pikes Peak

Re: Suosittele kirja

#306 Post by kiimainen dinosaur » 31 Jan 2015, 19:33

Jesse Python wrote:
itämaan tietäjä wrote:Suositelkaas mulle jotain romaania. Pitäis olla kohtalaisen helppolukuista, muttei kuitenkaan kevyttä - kirjoittajan pitää olla älykäs, eikä aliarvioida lukijaa. Luen melko vähän fiktiota ja jätän kirjan helposti kesken, jos se vaikuttaa epäkiinnostavalta tai tyhjänpäiväiseltä tai junnaa paikallaan. Kirjailijan sukupuolella tai kotimaalla tai kirjoitusajankohdalla ei ole lähtökohtaisesti väliä. Jotain yhteiskunnallista teemaa vois olla.
Arto Salmisen kirjat sopii erinomaisen hyvin tähän kuvaukseen.
Tai ota Updiken Autokauppiaan unelmat. Soljuu teksti.
Image
Bakom ett hörn står döden på lur
Han tar mig när han vill
Leikitäänkö hetki yhdessä ennen kuin kuollaan
Huolimatomuus, tä? ja kirjoitusvirheet

(=^ェ^=)
King of Bhutan
Posts: 30728
Joined: 04 Mar 2004, 21:33

Re: Suosittele kirja

#307 Post by (=^ェ^=) » 31 Jan 2015, 19:35

Junger Uuspunikki wrote:
Jesse Python wrote:
itämaan tietäjä wrote:Suositelkaas mulle jotain romaania. Pitäis olla kohtalaisen helppolukuista, muttei kuitenkaan kevyttä - kirjoittajan pitää olla älykäs, eikä aliarvioida lukijaa. Luen melko vähän fiktiota ja jätän kirjan helposti kesken, jos se vaikuttaa epäkiinnostavalta tai tyhjänpäiväiseltä tai junnaa paikallaan. Kirjailijan sukupuolella tai kotimaalla tai kirjoitusajankohdalla ei ole lähtökohtaisesti väliä. Jotain yhteiskunnallista teemaa vois olla.
Arto Salmisen kirjat sopii erinomaisen hyvin tähän kuvaukseen.
Tai ota Updiken Autokauppiaan unelmat. Soljuu teksti.
Tänks! Kokeilen näitä seuraavalla kirjastoreissulla. Sadan vuoden yksinäisyyden olen lukenut joskus teininä.

User avatar
Sekaisin Sepistä
Juomamaisteri
Posts: 101271
Joined: 17 Jun 2004, 18:55
Location: Itse kaivettu kuoppa

Re: Suosittele kirja

#308 Post by Sekaisin Sepistä » 31 Jan 2015, 20:18

Anis_ wrote:Luetteko muuten paljon naiskirjailijoita miehet ja toistepäin?
Aika vähän tulee naiskirjailijoita luettua. Humiseva harju on jeppis ja Jane Austen tietty huippu. Muuta en hirveästi ole lukenut, mitä nyt nuorena jotain scifi/fantasiahömppää, sekä tietty Enid Blytonin n. koko tuotannon joskus 12-vuotiaana.


Tietty semisti ongelmana se, että pidän lähinnä vanhasta kirjallisuudesta ja erinäisistä syistä johtuen valtaosa ennen Toista maailmansotaa kirjoitetusta kirjallisuudesta on miesten kirjoittamaa.
Image

User avatar
kiimainen dinosaur
-=00King Of PIF00=-
-=00King Of PIF00=-
Posts: 27248
Joined: 07 Feb 2013, 14:52
Location: Suomen viritystaajuusseuranta Pikes Peak

Re: Suosittele kirja

#309 Post by kiimainen dinosaur » 31 Jan 2015, 20:36

Sepi Häpykumpulainen wrote:
Anis_ wrote:Luetteko muuten paljon naiskirjailijoita miehet ja toistepäin?
Aika vähän tulee naiskirjailijoita luettua. Humiseva harju on jeppis ja Jane Austen tietty huippu. Muuta en hirveästi ole lukenut, mitä nyt nuorena jotain scifi/fantasiahömppää, sekä tietty Enid Blytonin n. koko tuotannon joskus 12-vuotiaana.


Tietty semisti ongelmana se, että pidän lähinnä vanhasta kirjallisuudesta ja erinäisistä syistä johtuen valtaosa ennen Toista maailmansotaa kirjoitetusta kirjallisuudesta on miesten kirjoittamaa.
Eipä hirviästi (Nykyään lukeminen muutenkin vähän kiikun&kaakun). Äkkiä ei tule mieleen muita kun Jayne Anne Phillips, Toni Morrison ja Annie Proulx. Heiltä siis useampi kuin yksi teos. Annie Proulxia palvon.
Image
Bakom ett hörn står döden på lur
Han tar mig när han vill
Leikitäänkö hetki yhdessä ennen kuin kuollaan
Huolimatomuus, tä? ja kirjoitusvirheet

qwertyuiopå
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 42953
Joined: 23 May 2012, 21:03

Re: Suosittele kirja

#310 Post by qwertyuiopå » 31 Jan 2015, 20:48

Mä suosittelen Asko Sahlbergia. Rakastan sitä ja oon lukenut siltä toistaiseksi ilmestyneet kaikki, paitsi Herodeksen, joka on nyt tossa työn alla.

User avatar
Horsma
Posts: 988
Joined: 16 Mar 2009, 07:19

Re: Suosittele kirja

#311 Post by Horsma » 31 Jan 2015, 21:18

Helmi Kellokummun kolmea novellikokoelmaa, Lasteen alaisia, Havun takana ja Riukuaitaa voi suositella joka ukolle ja akalle. Jos esim. Mukka, Liksom tai vaikkapa Tervo toimivat, niin miksei Kellokumpukin.
Tiiviitä pohjoiseen sijoittuvia tarinoita ja tarkasti hiottua kieltä. Ikävän vähälle huomiolle jäänyt tämä kirjoittaja. ´20-luvulla syntynyneet lappalaiset mummot eivät ole kovin trendikkäitä missään piireissä.
Rentun ruusu

User avatar
Eunukki Enska
Posts: 45
Joined: 17 Jan 2015, 13:42
Location: puisto

Re: Suosittele kirja

#312 Post by Eunukki Enska » 01 Feb 2015, 00:09

Henry Millerin ja Charles Bukowskin tuotannot ovat aina hyvä valintoja.
Image

User avatar
Hikinen Möhömaha
Gentlemanne
Posts: 64116
Joined: 26 Aug 2006, 04:21
Location: Yläpuolellanne

Re: Suosittele kirja

#313 Post by Hikinen Möhömaha » 01 Feb 2015, 00:25

Miksi lukijat on niin pahoja seksistejä? Pitäiskö yhteiskunnan antaa sakkoja jos lukee enemmän miesten kuin naisten kirjoittamia kirjoja? Itse katsoin äsken Kumman Kaa ja nauroin.
"Enemies of metal, your death is our reward!"

User avatar
Dark ritu menoo...
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 66398
Joined: 03 Mar 2007, 11:54

Re: Suosittele kirja

#314 Post by Dark ritu menoo... » 01 Feb 2015, 17:42

noinniinku yleisesti ottaen on tullut luettua varmaan enemmän miesten kirjoja, mutta kotimaisten kirjojen osalta on naiskirjailijat enemmistössä.

User avatar
Lissu
-=Lord Of PIF=-
-=Lord Of PIF=-
Posts: 14539
Joined: 10 Oct 2008, 18:35
Location: Turku

Re: Suosittele kirja

#315 Post by Lissu » 01 Feb 2015, 22:50

simppel man wrote:
Justus wrote:Voiko joku suositella kirjaa missä on kissa tai missä rakastetaan kovasti kissoja? :)
mihail bulgakov - master and the margarita ( ei taida olla suomennettu?)
Saatana saapuu moskovaan? :scratch:

Post Reply