SUURI VALOKUVAUSTOPIKKI

Kaikki taiteeseen ja viihteeseen (tv, leffat, sarjakuvat jne) liittyvät jorinat tänne sitten.

Moderators: harry-irene, DE MYSTERIIS DOM PÉRIGNON, uhka vai mahdollisuus?

Post Reply
Message
Author
User avatar
sössön sössön
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 57219
Joined: 19 Mar 2014, 14:16

Re: SUURI VALOKUVAUSTOPIKKI

#4201 Post by sössön sössön » 12 Mar 2020, 19:58

OBS HUOM sinä tamperelainen siinä! käy kattomassa meikän kuvia nyt joko tänä tai ens viikonloppuna! ohjeet yyveellä.

laitan myös tämmösen ihka-aidon kännyräpsyn tähän näin :P

Image
om shanti shanti shanti
ॐ शान्तिः शान्तिः शान्तिः

User avatar
General Error
King of PIF
King of PIF
Posts: 16463
Joined: 16 Nov 2008, 01:50
Location: 66°33′45.9″

Re: SUURI VALOKUVAUSTOPIKKI

#4202 Post by General Error » 24 Mar 2020, 22:54

Oon viime aikoina kuvannut lähinnä uudella Mamiyallani, mutta postataas vielä viimeiset Yashicalla otetut neliökuvat Puokkarin vesitornista:

Image

Image

Image
Image

aktiivinen hiiripöllö
-=Lord Of PIF=-
-=Lord Of PIF=-
Posts: 13397
Joined: 06 May 2007, 01:58

Re: SUURI VALOKUVAUSTOPIKKI

#4203 Post by aktiivinen hiiripöllö » 25 Mar 2020, 11:33

Pitäisi kyllä skarpata filmihommien kanssa. Ei vaan ole ollut energiaa, ja töissäkin tulee nyt sattuneesta syystä kuvattua vähän vähemmän kuin normaalisti.

Noista kuvista toka ja kolmas parhaat! Eka kuva ei jotenkin tasapainossa, vaikka idea onkin erinomainen, ja katkeaa torni huonosta kohtaa!
Onko putkella?

User avatar
General Error
King of PIF
King of PIF
Posts: 16463
Joined: 16 Nov 2008, 01:50
Location: 66°33′45.9″

Re: SUURI VALOKUVAUSTOPIKKI

#4204 Post by General Error » 25 Mar 2020, 12:43

:hattu: kiitos kommenteista!

Itsekin on tullu tosiaan kuvattua nyt vähemmän, mutta josko toi Mamiyan hankinta ja hiljalteen lisääntyvä valon ja värien määrä innostais kuvaamaan taas lissää.
Image

User avatar
dillen aspen
Nyt olen kateellinen.
Posts: 42710
Joined: 05 Jan 2016, 01:22
Location: Vattupuskan takana

Re: SUURI VALOKUVAUSTOPIKKI

#4205 Post by dillen aspen » 31 Mar 2020, 14:32

Kiinnostaisi aktivoitua kuvaushommissa vähän ja täyskennoinen peilitön syyhyttää. Kertokaa miksi sellasta ei kannata ostaa tai jos kannattaa niin mitä vaihoehtoja on alle tonnin hintaluokassa (pelkkä runko). Tarkoitus on hommata joku perus lasi yleiseen kuvaukseen ja sovitella kaikkea vanhaa sitten adaptereilla kikkailuun. En ole merkkiuskollinen mihinkään suuntaan.

User avatar
hellästi takaluukkuun pantu koira
-=00King Of PIF00=-
-=00King Of PIF00=-
Posts: 21990
Joined: 02 Nov 2014, 19:02
Location: takaluukku

Re: SUURI VALOKUVAUSTOPIKKI

#4206 Post by hellästi takaluukkuun pantu koira » 31 Mar 2020, 14:41

käytetty sony a7 ii/iii/r2 tai nikon z6 oikeastaan hyvät vaihtoehdot, molemmissa merkeissä käypä kuvanlaatu ja kuvanvakain rungossa. r-canoneissa muuten sama mutta ilman kuvanvatkaajaa. noi nikonit on siitä härskejä että niihin saa adaptereilla muitten peilittömien lasit kiinni :evil4:
Image

User avatar
kärkiteema
Melkein ####!
Melkein ####!
Posts: 10000
Joined: 07 Nov 2015, 14:35

Re: SUURI VALOKUVAUSTOPIKKI

#4207 Post by kärkiteema » 31 Mar 2020, 14:46

Peilitön on just hyvä. Täyskenno vai ei? Njaah. Ei hirveesti merkitystä verrattuna apsc. Kato että on omasta mielestä hyvät tarkennusavut manuaalilaseja varten.
Image
Spoiler:
Spoiler:
Spoiler:
Spoiler:
Spoiler:
Spoiler:
Spoiler:
Spoiler:

Olet perillä


User avatar
sössön sössön
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 57219
Joined: 19 Mar 2014, 14:16

Re: SUURI VALOKUVAUSTOPIKKI

#4208 Post by sössön sössön » 31 Mar 2020, 15:49

a7 vilahtelee aina noiden BBCn öky luonto dokkarien making of-pätkissä vehkeenä jolla kuvataan timelapseja elikkäs kaikesta päätellen niiden kuvalaatu: riittää
om shanti shanti shanti
ॐ शान्तिः शान्तिः शान्तिः

aktiivinen hiiripöllö
-=Lord Of PIF=-
-=Lord Of PIF=-
Posts: 13397
Joined: 06 May 2007, 01:58

Re: SUURI VALOKUVAUSTOPIKKI

#4209 Post by aktiivinen hiiripöllö » 31 Mar 2020, 16:14

Itekään en nyt tiedä, että onko full frame tässä niin välttämättömyys, mutta olen kyllä vähän merkkiuskollinenkin Fujin X-T3:n kanssa. Speed boosterilla saa vanhoista m42-kiinnityksen linsseistä kyllä parhaan ilon irti ja täyden kennon lyhyen syväterävyyden jos haluaa ja bokehitkin mahtuu kuviin. Fujilla X-T4:ssa ja X-H1:ssa sitten vakaajat rungossa. En osaa Sonyista ja Nikoneista sanoa, mutta ainakin noi X-T3:n tarkennusavut ovat aika toimivat. En nyt jaksaa tarkastaa, onko X-H1:ssa sama vai vanhempi sähköinen etsin.

Sonyista olen kyllä kuullut hyvää, tosin erään kuvaajatutun pelihousut repesivät niiden ja Olympusten käytettävyyteen vrt. Fuji.
Onko putkella?

User avatar
hellästi takaluukkuun pantu koira
-=00King Of PIF00=-
-=00King Of PIF00=-
Posts: 21990
Joined: 02 Nov 2014, 19:02
Location: takaluukku

Re: SUURI VALOKUVAUSTOPIKKI

#4210 Post by hellästi takaluukkuun pantu koira » 31 Mar 2020, 16:28

fuji-fanipojat on 2020-luvun pentax-fanipoikia #truth
Image

User avatar
kärkiteema
Melkein ####!
Melkein ####!
Posts: 10000
Joined: 07 Nov 2015, 14:35

Re: SUURI VALOKUVAUSTOPIKKI

#4211 Post by kärkiteema » 31 Mar 2020, 16:36

^^mulla on xt1 ja jo siinä on ihan hyvät tarkennusavut. Olen canonin paria vanhaa lasia siinä käyttäny ja sit sellasta paljetta 100mm linssin kanssa makroiluun. Tavalliseen kuvaamiseen focus peak on näppärä ja hitaampaan kuvaamiseen tarkennuspisteen suurennus.



^fuji :heart: Tosin oma mielipidehän on et suurin merkitys kameroissa on sillä et tuntuu omassa kädessä kivalta. Ei niissä mitään merkittäviä teknisiä eroja ole, paitsi jos on jotain erikoistarpeita.
Image
Spoiler:
Spoiler:
Spoiler:
Spoiler:
Spoiler:
Spoiler:
Spoiler:
Spoiler:

Olet perillä


aktiivinen hiiripöllö
-=Lord Of PIF=-
-=Lord Of PIF=-
Posts: 13397
Joined: 06 May 2007, 01:58

Re: SUURI VALOKUVAUSTOPIKKI

#4212 Post by aktiivinen hiiripöllö » 31 Mar 2020, 17:40

savon teknomilitia (virallinen) wrote:
31 Mar 2020, 16:28
fuji-fanipojat on 2020-luvun pentax-fanipoikia #truth
Välillä kyllä aika mielenkiintoinen meno tuolla FB-ryhmässä. Itsellä valikoitui Fujiin hieman sattumalta aikoinaan ja nyt on vajaa neljä vuotta menty sillä työhommissakin. Jatkanut sitten vaan samalla systeemillä. On siihen yksi Pentaxin linssikin, heh.
kärkiteema wrote:
31 Mar 2020, 16:36
^^mulla on xt1 ja jo siinä on ihan hyvät tarkennusavut. Olen canonin paria vanhaa lasia siinä käyttäny ja sit sellasta paljetta 100mm linssin kanssa makroiluun. Tavalliseen kuvaamiseen focus peak on näppärä ja hitaampaan kuvaamiseen tarkennuspisteen suurennus.

^fuji :heart: Tosin oma mielipidehän on et suurin merkitys kameroissa on sillä et tuntuu omassa kädessä kivalta. Ei niissä mitään merkittäviä teknisiä eroja ole, paitsi jos on jotain erikoistarpeita.
Itellä X-T10:ssä focus peak näytti välillä sinne päin ja highlightasi paljon pikseleitä kaukanakin terävyysalueelta. En muista onko 1:ssä ja 10:ssä sama EVF ym., mutta aika iso loikka oli tohon X-T3:een.

Ja aivan samaa mieltä tuosta viimeisestä.
Onko putkella?

User avatar
dillen aspen
Nyt olen kateellinen.
Posts: 42710
Joined: 05 Jan 2016, 01:22
Location: Vattupuskan takana

Re: SUURI VALOKUVAUSTOPIKKI

#4213 Post by dillen aspen » 31 Mar 2020, 17:52

Vaikka sanoin etten ole merkkiuskollinen, niin kyllä Pentax ja Fuji on lähempänä sydäntä ku joku Sony. :P

Pitää tutkia tota fullframe -hommaa, joskus kaverin 5d:llä leikkimisestä jäi sellanen fiilis että seuraava digi on oltava täyskennolla. Mun uusin kamera on kuitenkin yli 10v vanha, joten voi olla että olisin aivan tyytyväinen modernin kroppikennon kanssa. Budjetti rungon osalta on kuitenki aivan max 1200€, mieluummin alle tonni.

Edit, nyt kun katselin tarkemmin fujin ja sonyn eroja niin kyllä housussa jumputtaa helvetisti enemmän fujin kohdalla. Kunnon nupit ja retro muotoilu miellyttää kaltaistani filmirunkkaria.

User avatar
sössön sössön
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 57219
Joined: 19 Mar 2014, 14:16

Re: SUURI VALOKUVAUSTOPIKKI

#4214 Post by sössön sössön » 31 Mar 2020, 20:38

tee se itse käsidesi wrote:
31 Mar 2020, 17:52
Pitää tutkia tota fullframe -hommaa, joskus kaverin 5d:llä leikkimisestä jäi sellanen fiilis että seuraava digi on oltava täyskennolla. Mun uusin kamera on kuitenkin yli 10v vanha, joten voi olla että olisin aivan tyytyväinen modernin kroppikennon kanssa.
itekki luulin näin aikoinaan että juuh täys kenno or death, mut sit ku rungon vaihdon aika tuli olis menny railakkaasti tota optiikkaakin uusiks niin piti "budjettisyistä" tyytyä tohon Canonin 7d2:deeseen ja vaikkei sekään oo mikään upouus niin on nää moternit APS-Ctkin kuitenkin sellasia vitun laitteita että heikkoja hirvittää, tässä pari vuotta sillä kuvanneena oon aika lailla sinut sen kanssa että kamera on meikää parempi ottamaan kuvia vielä pitkän aikaa ja siinä on varmaan perkeleesti juttuja ja ominaisuuksia joita en oo ees löytäny :P
om shanti shanti shanti
ॐ शान्तिः शान्तिः शान्तिः

User avatar
New York Mayo
2k
Posts: 2433
Joined: 31 May 2010, 00:40

Re: SUURI VALOKUVAUSTOPIKKI

#4215 Post by New York Mayo » 03 Apr 2020, 20:15

Meinasin hypätä X100-kelkkaan, mutta hommasin sittenkin pienemmän kameran hupihommiin. Nyt ei oikein Fujilta kiinnosta kuin GFX.

Post Reply