SUURI VALOKUVAUSTOPIKKI

Kaikki taiteeseen ja viihteeseen (tv, leffat, sarjakuvat jne) liittyvät jorinat tänne sitten.

Moderators: harry-irene, DE MYSTERIIS DOM PÉRIGNON, uhka vai mahdollisuus?

Post Reply
Message
Author
User avatar
kärkiteema
Melkein ####!
Melkein ####!
Posts: 10000
Joined: 07 Nov 2015, 14:35

Re: SUURI VALOKUVAUSTOPIKKI

#4021 Post by kärkiteema » 18 May 2019, 18:41

eunukki elää pidempään wrote:
18 May 2019, 02:02
Haluaisin aloittaa valokuvauksen. Aiempaa kokemusta ei ole. Menenkö vain kauppaan ja ostan jonkun tonnin järjestelmäkameran? Osaatteko suositella jotain kirjaa aiheesta?
Niin voi tehdä, mut ei tartte. Kaikilla rungoilla saa ihan yhtä hyviä kuvia. Tärkeintä on et se tuntuu kivalta omassa kourassa. Järkkäri kannattaa ostaa, jos haluaa vaihdella objektiiveja ja käyttää ainakin osittain manuaalilla. Mikäli ei kiinnosta manuaalisäädöt niin kannattaa ottaa pokkari, kompaktikamera tai känny.
Image
Spoiler:
Spoiler:
Spoiler:
Spoiler:
Spoiler:
Spoiler:
Spoiler:
Spoiler:

Olet perillä


User avatar
kärkiteema
Melkein ####!
Melkein ####!
Posts: 10000
Joined: 07 Nov 2015, 14:35

Re: SUURI VALOKUVAUSTOPIKKI

#4022 Post by kärkiteema » 18 May 2019, 21:04

Ihan hauska kulmaus

Image
Image
Spoiler:
Spoiler:
Spoiler:
Spoiler:
Spoiler:
Spoiler:
Spoiler:
Spoiler:

Olet perillä


aktiivinen hiiripöllö
-=Lord Of PIF=-
-=Lord Of PIF=-
Posts: 13397
Joined: 06 May 2007, 01:58

Re: SUURI VALOKUVAUSTOPIKKI

#4023 Post by aktiivinen hiiripöllö » 19 May 2019, 22:55

Ja itse lähtisin käytetyllä ehdottomasti liikenteeseen.
Onko putkella?

Carbon monoxide man
1k
Posts: 1347
Joined: 11 Jul 2009, 01:51

Re: SUURI VALOKUVAUSTOPIKKI

#4024 Post by Carbon monoxide man » 20 May 2019, 00:16

Kiitos kaikille vastauksista. Sössön sössönin linkeissä riittää lukemista hetkeksi. Olinkin jo päättänyt että hankin käytetyn kameran, niitä kun näyttää olevan paljon tarjolla. Filmille kuvaaminen kiinnostaa, mutta myös vähän hirvittää. Tai vaikuttaa että perusjuttujen opettelu voi olla vaikeampaa kun kuvien ottamisen ja tuloksen näkemisen välillä on pitkä aika. Silti, parin päivän perehtymisellä ehkä joku filmijärkkäri kiinteän polttovälin objektiivilla vois olla se millä aloitan. Tapana on innostua ja harrastushommat tuppaa menemään ns. överiksi. Onneksi en muutamaan viikkoon pääse kauppoihin käpistelemään kameroita. Varmaan tuo Tampereen kameratori on se mistä kannattaa mennä katsomaan?

User avatar
sössön sössön
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 57219
Joined: 19 Mar 2014, 14:16

Re: SUURI VALOKUVAUSTOPIKKI

#4025 Post by sössön sössön » 20 May 2019, 09:46

perushommien (valotus, sommittelu jne) opettelu on sillee iisiä digillä et näkee heti mitä tuli tehtyä ja pystyy muuttamaan hommia iisisti ilman et tarttee opetella pitkän ja monimutkasen ja kalliin kaavan kautta ja tämä lyhentää opiskeluaikaa ja vähentää stressiä jotain sata tuhatta %
om shanti shanti shanti
ॐ शान्तिः शान्तिः शान्तिः

User avatar
sössön sössön
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 57219
Joined: 19 Mar 2014, 14:16

Re: SUURI VALOKUVAUSTOPIKKI

#4026 Post by sössön sössön » 20 May 2019, 09:58

Kameratori on aivan hyvä, ja sieltä löyty sattumalta tommonen: https://kameratori.fi/product/sony-a330 ... -6-dt-sam/

on aika vanha mutta hyvä runko ja toi kittilinssi on aika käppä mut mukana tulee akku ja laturi eikä järkeviä kuvia joilla pystyy tekemäänkin jo jotain saa varmaan mitenkään yhtä edullisesti
om shanti shanti shanti
ॐ शान्तिः शान्तिः शान्तिः

User avatar
kärkiteema
Melkein ####!
Melkein ####!
Posts: 10000
Joined: 07 Nov 2015, 14:35

Re: SUURI VALOKUVAUSTOPIKKI

#4027 Post by kärkiteema » 20 May 2019, 10:17

eunukki elää pidempään wrote:
20 May 2019, 00:16
Silti, parin päivän perehtymisellä ehkä joku filmijärkkäri kiinteän polttovälin objektiivilla vois olla se millä aloitan.
Filmikuvaaminen on kivaa ja opettavaista, mut alottaisin diginä ku vähemmän muuttujia. Varsinkin jos siis ihan alussa kuvaamisen kanssa. Opettelee digillä ymmärtämään syväterävyyttä ja valotuskolmion. Näkemistäkin kannattaa digillä harjoitella. Filmille kuvatessa ainakin kehittää kannattaa itse ja MUN mielestä vedostaminenkin on sillon pimiöhommia. Ihan kyllä voi alottaa filmilläkin, mutta sillon kannattaa olla ihan hemmetin analyyttinen(/autistinen) luonne ja opiskella teorian kautta todella järjestelmällisesti ja kuivasti. Muuten ei tiedä mitä teki eri tavalla edelliseen kertaan nähden, koska niin moni asia vaikuttaa lopulliseen kuvaan.

Vaikutat kuitenkin sellaselta, että se järkkäri ois ihan fiksu valinta. Ja kiinteä valovaimanen lasi. Ei montaa vaan yks alkuun. Pienet rajotteet auttaa ymmärtämään asioita. Valokuvaamisessa muutenkin ei oo niin coolia olla kaikki hienoimmat laitteet. Paljon hienompaa on tehdä vähemmän hienoilla laitteilla parempia kuvia. Laitteitaan ei pidä hävetä, vaan kuviaan, koska laitteiden vika ne paskat kuvat ei ole :mrgreen:

Image
Image
Spoiler:
Spoiler:
Spoiler:
Spoiler:
Spoiler:
Spoiler:
Spoiler:
Spoiler:

Olet perillä


aktiivinen hiiripöllö
-=Lord Of PIF=-
-=Lord Of PIF=-
Posts: 13397
Joined: 06 May 2007, 01:58

Re: SUURI VALOKUVAUSTOPIKKI

#4028 Post by aktiivinen hiiripöllö » 20 May 2019, 12:42

Yksi vieraileva valokuvauksen ope tokaisi, että amatöörit puhuu kameroista, ammattilaiset kuvista. Puhui toki jonkin verran itse kameroistaan.

Ja siis alkuun tollainen Sonyn paketti on varmasti oikein hyvin! Sitten vaan kuvaa, opettelee, kokeilee ja pohtii ja täts it. En tiedä Sonyn linssien kiinnityssysteemeistä, mutta itse ehkä suosittelisin pohtimaan, haluaako jatkossakin kuvata Sonylla vai millä. Että ei tarvitse uusia sitten mahdollisesti hankittuja linssejä, jos rungon upgreidaus tulee ajankohtaiseksi. Ja jos haluaa flirttailla filmiajan kanssa, niin digijärkkäreihin saa adaptereita, joilla saa kiinni sitten esim vanhoja M42-kiinnistyksellä valmistettuja linssejä.
Onko putkella?

User avatar
Larissa von Cockström
Luxus dokaaja
Posts: 76127
Joined: 22 Sep 2014, 15:38
Location: punavihermäkikupla

Re: SUURI VALOKUVAUSTOPIKKI

#4029 Post by Larissa von Cockström » 22 May 2019, 09:16

Ostin itse maanantaina tällasen: https://www.google.com/amp/s/www.verkko ... 2838/drgvq
Oli käytetty (ehkä kerran Otettu pois laatikoista) ja sain hintaan 199€. Alan ammattilaiskaveri sanoi, että suosittelee tota monelle ei-ammattilaiselle ja voin kompata. Aluks toki oli erikoista, kun ei ole kiinteään polttoväliin tottunut, mutta olihan se kuvan laatu jotain mihin en ole tottunut aikaisemmin. Jossain vaiheessa ostan ehkä kaveriksi 45mm f1,8. Ei ole rahaa tai järkeä käyttää tässä vaiheessa isompia summia, vaikka joku 40-150mm ois kätevä.

Imo toi Olympus pen on ei-prolle hyvä, pieni ja kevyt mut kuitenkin jos varustelu kiinnostaa, ostaa sitten obiskaa sen mukaan. Tokihan tää on vähän tämmöstä tunnepohjaista välineurheilua.

Edit: tässä ihan ekoja kuvia tolla 25mm juhlista. Paska valotus, ulkoa isoista ikkunoista luonnonvaloa ja sisällä kirkkaat spotit. Oli tosi vaikea saada ihmisistä hyvää potrettia, mut muutama hyväkin onneksi tuli. Kaikki kuvat jouduin kuitenkin valon takia muokkaamaan aika raa'alla kädellä ja ne nyt on mitä on. Henkilökuvia en tähän viitsi laittaa, vaikka ne oli ne mielenkiintoisimmat.

Image
Image
Image

Tässä kotimatkalta vaan illalla jotain räpsyjä:
Image
Image
Image
shitstorm wrote:larska perkeleen sika
Kattila päähän ja menoksi wrote:Kilariämmä crew 1% :salut:


Hienostelija kermaperse crew ?%
luxusglamour in the heart of the kontula

User avatar
Larissa von Cockström
Luxus dokaaja
Posts: 76127
Joined: 22 Sep 2014, 15:38
Location: punavihermäkikupla

Re: SUURI VALOKUVAUSTOPIKKI

#4030 Post by Larissa von Cockström » 22 May 2019, 14:35

Mulla on tänmönen moraalinen kyssä. Kun otin noi(ja ne mitä ei ole tossa) kuvat osana kouluprojektia, aikaa meni tunteja kun muokkasin ja kävin läpi ne. No äsken tuli mieleen pyytää saisko artikkeeliin jossa käytetään 6-8 kuvaa, maininnan, että kuvat on mun ottamia. Osan mielestä tämä on epäreilua kun muidenkaan nimi ei näy missään erityisesti, mutta ei kukaan ole semmosta edes kysynyt. Opettajakin sanoi että kun tää on vaan osa kurssia, niin ei kuulu miettiä tekijänoikeuksia. Olen samaa ja eri mieltä, eli eiks koulu just ole sitä varten että saa tehdä tämmösiä asioita ja juttuja "portfolioon"? Olenko mean bitch, jos musta olis kiva että vaan koulun kotisivuille tulevassa artikkelissa olis maininta kuvaajasta? Vaikka olenkin harrastaja.

Edit: jos sillä on väliä, niin oli tapahtumatuotannon kurssi, jossa jaettiin eri tehtäviä ja mun yks tehtävä oli kuvata.
shitstorm wrote:larska perkeleen sika
Kattila päähän ja menoksi wrote:Kilariämmä crew 1% :salut:


Hienostelija kermaperse crew ?%
luxusglamour in the heart of the kontula

User avatar
hellästi takaluukkuun pantu koira
-=00King Of PIF00=-
-=00King Of PIF00=-
Posts: 21995
Joined: 02 Nov 2014, 19:02
Location: takaluukku

Re: SUURI VALOKUVAUSTOPIKKI

#4031 Post by hellästi takaluukkuun pantu koira » 22 May 2019, 14:53

Larissa von Cockström wrote:
22 May 2019, 14:35
Mulla on tänmönen moraalinen kyssä. Kun otin noi(ja ne mitä ei ole tossa) kuvat osana kouluprojektia, aikaa meni tunteja kun muokkasin ja kävin läpi ne. No äsken tuli mieleen pyytää saisko artikkeeliin jossa käytetään 6-8 kuvaa, maininnan, että kuvat on mun ottamia. Osan mielestä tämä on epäreilua kun muidenkaan nimi ei näy missään erityisesti, mutta ei kukaan ole semmosta edes kysynyt. Opettajakin sanoi että kun tää on vaan osa kurssia, niin ei kuulu miettiä tekijänoikeuksia. Olen samaa ja eri mieltä, eli eiks koulu just ole sitä varten että saa tehdä tämmösiä asioita ja juttuja "portfolioon"? Olenko mean bitch, jos musta olis kiva että vaan koulun kotisivuille tulevassa artikkelissa olis maininta kuvaajasta? Vaikka olenkin harrastaja.

Edit: jos sillä on väliä, niin oli tapahtumatuotannon kurssi, jossa jaettiin eri tehtäviä ja mun yks tehtävä oli kuvata.
"Tekijällä on tekijänoikeuslain nojalla oikeus tulla ilmoitetuksi teoksensa tekijänä hyvän tavan mukaisesti."
Image

User avatar
Larissa von Cockström
Luxus dokaaja
Posts: 76127
Joined: 22 Sep 2014, 15:38
Location: punavihermäkikupla

Re: SUURI VALOKUVAUSTOPIKKI

#4032 Post by Larissa von Cockström » 22 May 2019, 14:58

Eemil August Bambimus Sandels wrote:
22 May 2019, 14:53
Larissa von Cockström wrote:
22 May 2019, 14:35
Mulla on tänmönen moraalinen kyssä. Kun otin noi(ja ne mitä ei ole tossa) kuvat osana kouluprojektia, aikaa meni tunteja kun muokkasin ja kävin läpi ne. No äsken tuli mieleen pyytää saisko artikkeeliin jossa käytetään 6-8 kuvaa, maininnan, että kuvat on mun ottamia. Osan mielestä tämä on epäreilua kun muidenkaan nimi ei näy missään erityisesti, mutta ei kukaan ole semmosta edes kysynyt. Opettajakin sanoi että kun tää on vaan osa kurssia, niin ei kuulu miettiä tekijänoikeuksia. Olen samaa ja eri mieltä, eli eiks koulu just ole sitä varten että saa tehdä tämmösiä asioita ja juttuja "portfolioon"? Olenko mean bitch, jos musta olis kiva että vaan koulun kotisivuille tulevassa artikkelissa olis maininta kuvaajasta? Vaikka olenkin harrastaja.

Edit: jos sillä on väliä, niin oli tapahtumatuotannon kurssi, jossa jaettiin eri tehtäviä ja mun yks tehtävä oli kuvata.
"Tekijällä on tekijänoikeuslain nojalla oikeus tulla ilmoitetuksi teoksensa tekijänä hyvän tavan mukaisesti."
Tämän takia just ja jos kuvat olis ottanut joku muu, mun mielestä he sais näkyä jos niin haluaa. Esim. Noi ketkä otti ig-tilin kuvat. Ei ne sitä edes pyytänyt ja nyt se on sitten heistä epäreilua.
shitstorm wrote:larska perkeleen sika
Kattila päähän ja menoksi wrote:Kilariämmä crew 1% :salut:


Hienostelija kermaperse crew ?%
luxusglamour in the heart of the kontula

User avatar
Jussin villapaita
6k
Posts: 6648
Joined: 17 Aug 2015, 20:11

Re: SUURI VALOKUVAUSTOPIKKI

#4033 Post by Jussin villapaita » 22 May 2019, 15:02

Larissa von Cockström wrote:
22 May 2019, 14:35
Mulla on tänmönen moraalinen kyssä. Kun otin noi(ja ne mitä ei ole tossa) kuvat osana kouluprojektia, aikaa meni tunteja kun muokkasin ja kävin läpi ne. No äsken tuli mieleen pyytää saisko artikkeeliin jossa käytetään 6-8 kuvaa, maininnan, että kuvat on mun ottamia. Osan mielestä tämä on epäreilua kun muidenkaan nimi ei näy missään erityisesti, mutta ei kukaan ole semmosta edes kysynyt. Opettajakin sanoi että kun tää on vaan osa kurssia, niin ei kuulu miettiä tekijänoikeuksia. Olen samaa ja eri mieltä, eli eiks koulu just ole sitä varten että saa tehdä tämmösiä asioita ja juttuja "portfolioon"? Olenko mean bitch, jos musta olis kiva että vaan koulun kotisivuille tulevassa artikkelissa olis maininta kuvaajasta? Vaikka olenkin harrastaja.

Edit: jos sillä on väliä, niin oli tapahtumatuotannon kurssi, jossa jaettiin eri tehtäviä ja mun yks tehtävä oli kuvata.
Totta helvetissä nimi näkyviin. Kuva: Larissa v. Cockström joka foton alle. Sano sille opettajalle / erimielisille, että eikö tässä olla mukamas oppimassa miten nää asiat hoidetaan sitten "oikeestikin", joten tehdään lakien ja käytäntöjen mukaan vaikka oiskin pakollinen kouluprojekti. Kirjoittajien nimet kanssa. Ja loppuun / alkuun voi erikseen laittaa vielä vaikka työryhmä / toteuttanut: -laatikon, että tulee kaikkien nimet.

e: :elmuri:

User avatar
General Error
King of PIF
King of PIF
Posts: 16465
Joined: 16 Nov 2008, 01:50
Location: 66°33′45.9″

Re: SUURI VALOKUVAUSTOPIKKI

#4034 Post by General Error » 22 May 2019, 15:06

Juuh, ei todellakaan pitäisi olla liikaa vaadittu, että kuvien ottajat on selkeästi näkyvissä.
Image

User avatar
kärkiteema
Melkein ####!
Melkein ####!
Posts: 10000
Joined: 07 Nov 2015, 14:35

Re: SUURI VALOKUVAUSTOPIKKI

#4035 Post by kärkiteema » 22 May 2019, 15:06

Riippuu vähän minkälainen julkaisu se on. Mitä enempi muistuttaa mainosta niin sitä vähemmän nimiä esille. Portfoliossa niitä voi toki käyttää riippumatta siitä oliko julkaisussa nimi esillä.
Image
Spoiler:
Spoiler:
Spoiler:
Spoiler:
Spoiler:
Spoiler:
Spoiler:
Spoiler:

Olet perillä


Post Reply