Kolme jaksoa katsottuna ja hemmetin hyvältähän tämä vaikuttaa. Luontevaa näyttelemistä ja todentuntuista maisema/mielenkuvaa.
Uusi kotimainen poliisisarja Kaikki synnit on rohkea ja kaunistelematon kuvaus ahdistavasta lestadiolaisyhteisöstä Sarjan tekijät Merja Aakko ja Mika Ronkainen tuntevat sarjan aihepiirin perusteellisesti, ja se näkyy ja tuntuu. Sarjaa esittää Elisa Viihde.
UUSI poliisidraama Kaikki synnit nostaa suomalaissarjojen tasoa taas muutamalla pykälällä.
Se oli odotettavissa, sillä sarjan käsikirjoitus ehdittiin jo alkuvuodesta palkita Göteborgissa Pohjoismaiden parhaana.
Käsikirjoitus on syntynyt toimittaja Merja Aakon ja ohjaaja Mika Ronkaisen yhteistyönä. Molemmat debytoivat: Aakko käsikirjoittajana, Ronkainen draamaohjaajana. He tuntevat sarjan aihepiirin perusteellisesti, ja se näkyy ja tuntuu.
TAPAHTUMAT keskittyvät fiktiiviseen Varjakan kuntaan lähellä Oulua. Päähenkilö, keskusrikospoliisin tutkija Lauri Räihä joutuu palaamaan kotikyläänsä, kun siellä on tapahtunut kaksi raakaa murhaa.
Tilanne kiristyy lisää, kun kolmaskin mies katoaa. Työparina seuraa räväkänsorttinen etsivä Sanna Tervo.
Räihälle paikkakunnan sisäiset jännitteet ovat liiankin tuttuja. Hän on itse irtautunut lestadiolaisesta perheestään ja muuttanut Helsinkiin. Varjakassa asuviin vanhempiinsa hän ei ole ollut enää vuosiin missään yhteydessä.
Jo sarjan alussa annetaan viitteitä, että Räihällä itsellään on elämässään selvitettävää, mutta syyt avautuvat vasta sarjan edetessä.
Matkan aikana myös Tervo ajautuu henkilökohtaiseen kriisiin, kun Helsingistä kuuluu surullisia uutisia.
PÄÄPARIN kautta Varjakan ahdistavaa ilmapiiriä tarkkaillaan kahdesta näkökulmasta: Räihä tietää kaiken, Tervo taas ei juuri mitään.
Räihää näyttelee Johannes Holopainen ja Tervoa Maria Sid. Molemmat roolit ovat kiitollisia, koska hahmoille on kirjoitettu hyvät taustatarinat, joissa on paljonkin tulkittavaa. Ei mitään peruspoliisijuttuja.
Irakista paenneen pizzayrittäjän ja hänen poikansa (Mohamed Sharif El Bouari ja Karim Rapatti) asema kyläyhteisössä tuo yhden tason lisää (”Näillä on sharia-lait täällä voimassa”), samoin ei-lestadiolaisen kauppiaan (Timo Pesonen) vehkeilyt.
KAIKKI SYNNIT on oikeasti jännittäväkin, mutta siinä on ennen kaikkea kerrankin osattu käyttää rikosjuonta keinona kertoa jostain muusta, isommasta. Suomalaisten jännityssarjoissa juonet tuppaavat olemaan väkinäisiä ja päälle liimattuja.
Jospa vielä älykkäällä käsikirjoituksella olisi liiennyt sen verran lisää tuotantobudjettia, että yksityiskohdissakin näkyisi laatu. Kun miespoliisilla on samanvärinen kravatti kuin naispoliisin paita, se ei vielä ole production designia.
Hienosta lintuteemastakin olisi saanut enemmän irti visuaalisella tyylillä.
Jokainen kausi edellistä parempi, mut perskules kun Matti Ristinen vetikin hienosti
Uusinta en oo kattonut mutta mun mielestä se kakkoskausi oli selkeästi huonompi kuin eka. Todella paljon oli sellaista liiallisesta vakavuudesta syntyvää tahatonta komiikkaa.
sössön sössön wrote:
Jäbä olis kyl kärkilistoilla jos pitäis veikata ISISiin liittyviä piffolaisia. Ei kuitenkaan insinööriyden vaan ehkä enemmän ton kyynisyyden perusteella.