They Shoot Zombies, Don't They - 1000 kauhuleffaa porjekti

Kaikki taiteeseen ja viihteeseen (tv, leffat, sarjakuvat jne) liittyvät jorinat tänne sitten.

Moderators: harry-irene, DE MYSTERIIS DOM PÉRIGNON, uhka vai mahdollisuus?

Post Reply
Message
Author
User avatar
Vilja heilimöi, minä en
keskisuuri muinainen
Posts: 96800
Joined: 06 Oct 2004, 14:52
Location: Kyy-trotskien vyyhdit

Re: They Shoot Zombies, Don't They - 1000 kauhuleffaa porjekti

#196 Post by Vilja heilimöi, minä en » 08 Aug 2021, 20:19

931. The Hole (2001, listalla #882)

Ja taas ollaan maan alla, tällä kertaa Briteissä. Neljä nuorison edustajaa on jumissa jossain bunkkerissa ja vähitellen takautumien kautta selvitellään että mitäs oikein tapahtuikaan ja kuka mitä häh. Hyvin tehty ja niin pois päin, mutta stoorin kiinnostavuus hupenee mitä pidemmälle päästään. Ja senhän pitäisi näissä mennä ihan toisin päin. Semmonen "ihan kiva" kertaalleen katottava ja saman tien unohdettava thrilleri. 6/10
Image

User avatar
Vilja heilimöi, minä en
keskisuuri muinainen
Posts: 96800
Joined: 06 Oct 2004, 14:52
Location: Kyy-trotskien vyyhdit

Re: They Shoot Zombies, Don't They - 1000 kauhuleffaa porjekti

#197 Post by Vilja heilimöi, minä en » 12 Aug 2021, 09:22

932. La ragazza che sapeva troppo (aka The Girl Who Knew Too Much aka The Evil Eye 1963, listalla #572)

Tämä onkin sitten näemmä ensimmäinen giallo laatuaan, erittäin mielenkiintoista. Mario Bava puikoissa, joten rima on keskimääräistä huomattavasti korkeammalla. Kyllä tämä ihan gialloksi voi laskea mystisine puukottajineen ja puhelimeen mutisevine murhaajineen. Juonikin on totutun käppänen, ei-niin-kiehtova mysteeri. Lajinsa edustajaksi ote on kuitenkin yllättävänkin kevyt ja väkivaltaakin esiintyy suht vähän. Kuvaus taas on silkkaa Bavaa, eli ihan helvetin hienoa mustavalkokuvaa toisensa jälkeen. Tämän voisin mieluusti katsoa joskus uudestaan. 7/10
Image

User avatar
Vilja heilimöi, minä en
keskisuuri muinainen
Posts: 96800
Joined: 06 Oct 2004, 14:52
Location: Kyy-trotskien vyyhdit

Re: They Shoot Zombies, Don't They - 1000 kauhuleffaa porjekti

#198 Post by Vilja heilimöi, minä en » 15 Aug 2021, 13:08

933. 박쥐 (aka Thirst 2009, listalla #393)

Korealaiset listaleffat on siitä mielenkiintoisia, että sieltä voi olla tulossa ihan mitä tahansa maan, taivaan ja helvetin väliltä. Tähänkin vampyyristooriin on onnistuttu sotkemaan draamaa, romanssia, body horroria, mustaa komediaa ja ties mitä. Yllättäviä käänteitä piisaa, mutta kokonaisuus ei vaan pysy ihan toivotulla tavalla kasassa ja homma hajoilee vähän sinne tänne. Toisaalta, tässä on sen verran paljon tavaraa, että useampi katselu olisi varmaan paikallaan ennen kuin sanoo mitään lopullista. 7/10
Image

User avatar
Lörtsy suomella
King of PIF
King of PIF
Posts: 15501
Joined: 12 Nov 2014, 17:43
Location: Holara

Re: They Shoot Zombies, Don't They - 1000 kauhuleffaa porjekti

#199 Post by Lörtsy suomella » 24 Aug 2021, 02:41

Seuranta. Täytyy tsekata ajatuksen kanssa tota listaa joskus

User avatar
Vilja heilimöi, minä en
keskisuuri muinainen
Posts: 96800
Joined: 06 Oct 2004, 14:52
Location: Kyy-trotskien vyyhdit

Re: They Shoot Zombies, Don't They - 1000 kauhuleffaa porjekti

#200 Post by Vilja heilimöi, minä en » 29 Aug 2021, 11:24

934. Tutti i colori del buio (aka All the Colors of the Dark 1972, listalla #947)

Kaikki merkit viittasivat lähtökuopissa perus-gialloon. Ja sitähän sieltä: väkivaltaa tihkuvia painajaisia, neito ahdingossa mystinen murhamies kintereillään ja yleinen mitä-vittua-on-tekeillä tunnelma. Vaan kohta syöksytäänkin ihan jonnekin muualle ja sukellellaan saatananpalvonnan syövereissä ja muutenkin sangen huuruisissa tunnelmissa. Erittäin mielenkiintoinen tapaus, vaikka stoori ei perus-italialaiseen tapaan ole ihan sieltä loogisimmasta päästä ja vauhdikas kyyti osoittaa jonkinasteisia väsymisen merkkejä loppua kohden. Surrealistista fiilistä lisää se, että miljöönä on Lontoo, mutta kaikki puhuvat italiaa - vaihtelevan tasoisella dubbauksella, kuten tapana on. Kuvat ovat kauniita, väripalettia ei säästellä ja soundtrack paikoitellen varsin herkullinen. Puikoissa tässä muuten Sergio "Ohjelmoidut lihakset" Martino. 7/10
Image

User avatar
Vilja heilimöi, minä en
keskisuuri muinainen
Posts: 96800
Joined: 06 Oct 2004, 14:52
Location: Kyy-trotskien vyyhdit

Re: They Shoot Zombies, Don't They - 1000 kauhuleffaa porjekti

#201 Post by Vilja heilimöi, minä en » 29 Aug 2021, 17:58

935. The Collector (1965, listalla #752)

Oman aikansa incel-kusimuna kärsii pilkasta ja yksinäisyydestä, ja kun ei ylilautaakaan löydy apuun niin eihän siinä jää muuta mahdollisuutta kuin kaapata itselleen nainen kellariin. Ja sitten ihmetellään että mitäs sen kanssa oikein tekisi, kun kerran sex-hommelit on brittiläisittäin tiukasti verboten. Sama kuvio on nähty sittemmin moneen kertaan ja 2000-luvulla aihetta käsitelty noin lievästi sanottuna rankemmalla otteella. Tässä olisi kovastikin potentiaalia noin psykologiseksi tutkielmaksi, mutta hahmot jäävät paperinohuiksi eikä tarvittavaa jännitettä synny oikein missään kohtaa. Eikä kaapatun naisoletetun sopeutuminen (eikä pelkästään alistuminen) tilanteeseen oikein vakuuta, ainakaan näin nykysilmillä tiirailtuna. 5/10
Image

User avatar
Vilja heilimöi, minä en
keskisuuri muinainen
Posts: 96800
Joined: 06 Oct 2004, 14:52
Location: Kyy-trotskien vyyhdit

Re: They Shoot Zombies, Don't They - 1000 kauhuleffaa porjekti

#202 Post by Vilja heilimöi, minä en » 12 Sep 2021, 17:00

936. Popcorn (1991, listalla #805)

Kauhuelokuvabileet leffateatterissa, ja tottahan toki paikalle pamahtaa murhamies kauhean hirveä kosto mielessään. Ja kun kerran leffateatterissa ollaan, saadaan jälleen kerran nauttia "leffa leffan sisällä" hassuttelusta. Siinä missä vaikka Angustia (1987, #494) kietoo nämä kaksi todellisuuden tasoa ja erillistä tarinaa yhteen, tässä leffan sisään ympätyt, ilmeisesti hauskoiksi tarkoitetut leffapätkät tuntuvat olevan kokonaisuuden kannalta epäolennaisia ja turhia. Toisaalta koko stoori on jo itsessään sen verran tylsä, ettei tästä ihan pienellä viilauksella olisi hyvää leffaa saatu. Juustoisuudesta voi saada jotain irti, mutta eipä juuri muuta. 4/10
Image

User avatar
Vilja heilimöi, minä en
keskisuuri muinainen
Posts: 96800
Joined: 06 Oct 2004, 14:52
Location: Kyy-trotskien vyyhdit

Re: They Shoot Zombies, Don't They - 1000 kauhuleffaa porjekti

#203 Post by Vilja heilimöi, minä en » 18 Sep 2021, 18:34

937. Sheitan (2006, listalla #591)

Olipas tylsä pätkä. Vincent Casselin (ramonekset ranskalaisittain?) virnistely vituttaa. Kusimulkkujen jatkuva alleviivatun toksinen pillun vonkaaminen vituttaa. Perinteisen sisäsiittoiset "maalaiset" vituttaa. Ja muutenkin nää ranskis-extremeilyt alkaavituttaa. Jokunen piste epämääräisen nihkeästä tunnelmasta + loppusuoran hourailusta. 4/10
Image

User avatar
Vilja heilimöi, minä en
keskisuuri muinainen
Posts: 96800
Joined: 06 Oct 2004, 14:52
Location: Kyy-trotskien vyyhdit

Re: They Shoot Zombies, Don't They - 1000 kauhuleffaa porjekti

#204 Post by Vilja heilimöi, minä en » 20 Sep 2021, 19:21

938. 三更2 (aka Three... Extremes 2004, listalla #897)

Kolmen stoorin kokoelma itäisiltä mailta (HK-Korea-Japani). Kaunista kuvausta ja sopivasti vittumainen meno kautta linjan. Paitsi Takashi Miike on kovasti sentimentaalisella päällä. Hieno kokoelma, i likes very much. 8/10
Image

User avatar
Vilja heilimöi, minä en
keskisuuri muinainen
Posts: 96800
Joined: 06 Oct 2004, 14:52
Location: Kyy-trotskien vyyhdit

Re: They Shoot Zombies, Don't They - 1000 kauhuleffaa porjekti

#205 Post by Vilja heilimöi, minä en » 21 Sep 2021, 09:31

Maksamattomana mainoksena sivulta www.effedupmovies.com löytyy aika hintsusti listaltakin löytyvää väkivalta/nihil-osastoa, joista osa on enemmän tai vähemmän kiven alla. Tähän mennessä tsekatut leffat ainakin varsin hyvätasoisinakin.
Image

User avatar
Vilja heilimöi, minä en
keskisuuri muinainen
Posts: 96800
Joined: 06 Oct 2004, 14:52
Location: Kyy-trotskien vyyhdit

Re: They Shoot Zombies, Don't They - 1000 kauhuleffaa porjekti

#206 Post by Vilja heilimöi, minä en » 07 Nov 2021, 16:53

939. The Invisible Man (2020, listalla #999)

Tämäkin piti sitten vissiin herättää henkiin. Oivoi sentään. Vaikka idea sinänsä hyvä onkin, näkymättömyys noin kantavana ideana ei ole niitä kaikkein filmaattisimpia juttuja. Lisäksi tässä hukataan kaikki mahdollinen potentiaali, mitä näkymättömyysbisneksistä voisi repiä irti. Äijä on keksinyt näkymättömyyspuvun ja mitäpä sillä tekee? Totta kai kiusaa ja piinaa ex-kumppaniansa ja hakkaa siinä sivussa ihmisiä, kun ei vissiin muutakaan keksi. Tai oikeammin käsikirjoittajat eivät ole keksineet. Kompuutteriefektitkin on tässä ihan saatanan paskat. 3/10
Image

User avatar
Sun äitis
Atom Heart Motherfucker
Posts: 18306
Joined: 19 Feb 2010, 11:43

Re: They Shoot Zombies, Don't They - 1000 kauhuleffaa porjekti

#207 Post by Sun äitis » 07 Nov 2021, 21:48

Jalat jäi Karjalaan wrote:
21 Sep 2021, 09:31
Maksamattomana mainoksena sivulta www.effedupmovies.com löytyy aika hintsusti listaltakin löytyvää väkivalta/nihil-osastoa, joista osa on enemmän tai vähemmän kiven alla. Tähän mennessä tsekatut leffat ainakin varsin hyvätasoisinakin.
”Hintsusti” tarkoittaa yleensä ”vähän”. Nopealla vilkaisulla tuolla oli aika paljon (bulisti?)
kaksipiippuinen miekka wrote:your dick in cocaine, why did you go, so
Image
Pyysikö joku armoa? Taisi tulla väärä numero.

User avatar
Vilja heilimöi, minä en
keskisuuri muinainen
Posts: 96800
Joined: 06 Oct 2004, 14:52
Location: Kyy-trotskien vyyhdit

Re: They Shoot Zombies, Don't They - 1000 kauhuleffaa porjekti

#208 Post by Vilja heilimöi, minä en » 07 Nov 2021, 22:29

940. Juan de los Muertos (Juan of the Dead, 2011, listalla #835)

Enemmän kuin vähän Shaun of the Dead -vaikutteista väkivaltahassuttelua Havanan rähjäisillä kaduilla. Jotenkin tässä onnistutaan välttämään homman leviäminen päämäärättömäksi kohellukseksi, vaikka lähellä ollaan moneen otteeseen. Vittuilu Kuuban hallinnolle hymyilyttää ja valmiiksi post apokalyptinen miljöö on virkistävää vaihtelua. CGI on yllätys yllätys hirvittävää käppää, mutta pahimmin tässä pettää musiikit. Soundtrack kun on pahimmillaan kuin jostain 70-luvun paskatoimintasarjasta ja siitä lähtee vähintään yksi piste pois. 7/10
Image

User avatar
Vilja heilimöi, minä en
keskisuuri muinainen
Posts: 96800
Joined: 06 Oct 2004, 14:52
Location: Kyy-trotskien vyyhdit

Re: They Shoot Zombies, Don't They - 1000 kauhuleffaa porjekti

#209 Post by Vilja heilimöi, minä en » 09 Nov 2021, 21:38

941. Mirrors (2008, listalla #815)

Johan oli laitimmaista paskaa. Peilissä asustelee örkki, joka kerää sieluja tai jotain sinne päin, jäi jotensakin hämäräksi. Leffan dialogi on nimittäin niin helvetin epäselvää mutinaa ja kuiskailua, että telkkarin pitäisi olla vähintään yhdellätoista että siitä saisi jotain selvää. Mikä taas ei kovin paljon hotsita, kun leffan "kauhu" on yhtäkkinäisillä ihan SAATANAN kovilla äänitehosteilla säikyttelyä. Ja näitä kohtia tässä riittää muillekin jaettavaksi. Kiefer Sutherland on ihan uskomaton puupökkelö, kunnon vitun Steven Seagal ja lapsinäyttelijätkin ovat justiinsa niin perseestä kuin vain voi olla. 110 minuutin kesto on se viimonen niitti. Painot jalkoihin ja järveen. 1/10
Image

User avatar
Vilja heilimöi, minä en
keskisuuri muinainen
Posts: 96800
Joined: 06 Oct 2004, 14:52
Location: Kyy-trotskien vyyhdit

Re: They Shoot Zombies, Don't They - 1000 kauhuleffaa porjekti

#210 Post by Vilja heilimöi, minä en » 11 Nov 2021, 17:00

942. Deliverance (1972, listalla #340)

Helvetin hyvä kysymys, miten on puolen vuosisadan aikana välttynyt näkemästä tätä klassikkoa. Kakarana tätä ei jostain syystä vaan tullut vsh:na vastaan ja jotenkin olen onnistunut väistämään telkkarinäytöksetkin. Hyvin näytelty survival-seikkailuhan tämä on, ei siitä mihinkään pääse. Jotensakin hykerryttävää tämän listan kontekstissa, että leffan ensimmäinen noin puolituntinen on kuin suoraan jostain vuosia myöhemmin tehtaillusta metsäslasheristä. 7/10
Image

Post Reply