They Shoot Zombies, Don't They - 1000 kauhuleffaa porjekti

Kaikki taiteeseen ja viihteeseen (tv, leffat, sarjakuvat jne) liittyvät jorinat tänne sitten.

Moderators: harry-irene, DE MYSTERIIS DOM PÉRIGNON, uhka vai mahdollisuus?

Post Reply
Message
Author
User avatar
Vilja heilimöi, minä en
keskisuuri muinainen
Posts: 96800
Joined: 06 Oct 2004, 14:52
Location: Kyy-trotskien vyyhdit

Re: They Shoot Zombies, Don't They - 1000 kauhuleffaa porjekti

#106 Post by Vilja heilimöi, minä en » 24 Jan 2021, 14:54

871. 올드보이 (aka Oldboy 2003, listalla #813)

Huojentavaa huomata, että tällä listalla sentään vielä hyviäkin leffoja jäljellä. Ei oo tämäkään kauhua, mutta sen verran ansiokasta sikailua että voitaneen hyväksyä joukkoon irvistelemättä. Lopputwist oli päivänselvä jo pitkään ja stoori muutenkin vähän semmonen tämmönen, mutta muuten kyllä ihan jebou ja visuaalisesti erittäin hieno. 7/10
Image

User avatar
Vilja heilimöi, minä en
keskisuuri muinainen
Posts: 96800
Joined: 06 Oct 2004, 14:52
Location: Kyy-trotskien vyyhdit

Re: They Shoot Zombies, Don't They - 1000 kauhuleffaa porjekti

#107 Post by Vilja heilimöi, minä en » 27 Jan 2021, 20:55

872. Lake Placid (1999, listalla #832)

Nimestään huolimatta tämä ei kerro 1980 talviölumpialaisista, vaan jättiläisrogodiilista. Taas kerran. Näyttelemässä jotakuinkin samanlaisissa rooleissa kuin aina mm. Bridget Fonda, Bill Pullman, tyttökulli ja ne pari tyyppiä joiden nimistä ei mitään käsitystä mutta jotka oli tuohon aikaan kaikissa leffoissa. Tää on kaikin puolin niin vitun 1999 leffa että melkein pahaa tekee. Plussaa lyhyestä kestosta (82 min) sekä siitä, ettei tässä loppuviimeksi ollut mitään varsinaisesti vitutusta aiheuttavaa. 4/10
Image

User avatar
Vilja heilimöi, minä en
keskisuuri muinainen
Posts: 96800
Joined: 06 Oct 2004, 14:52
Location: Kyy-trotskien vyyhdit

Re: They Shoot Zombies, Don't They - 1000 kauhuleffaa porjekti

#108 Post by Vilja heilimöi, minä en » 31 Jan 2021, 22:28

873. La horde (2009, listalla #814)

Ja mitäpä uutta fransmaaneilla onkaan tarjolla puhkinussittuun zombi-alagenreen? Ei näköjään oikein mitään. Jumissa ollaan, tsombyt vaanii ja juostaan ja ammutaan ja potkitaan ja cgi-veri ryöppyää niin että pikselit lentelee kotikatsomoon asti. Alkuasetelma olisi sinänsä snadisti kiinnostava, mutta sitäkään ei malteta kehitellä, vaan hypätään saman tien pää edellä turbo boost kohelluksen puolelle. Semmonen. 4/10
Image

User avatar
Vilja heilimöi, minä en
keskisuuri muinainen
Posts: 96800
Joined: 06 Oct 2004, 14:52
Location: Kyy-trotskien vyyhdit

Re: They Shoot Zombies, Don't They - 1000 kauhuleffaa porjekti

#109 Post by Vilja heilimöi, minä en » 03 Feb 2021, 21:31

874. Valentine (2001, listalla #970)

Mainstream-slasher vuosituhannen vaihteesta, mikäs sen houkuttelevampaa. Äkkiseltään mieleen tulee esim. lattiakaivon puhdistus tai kantapäiden kovettumien raapiminen. Saavutus sinänsä, ettei tässä ole mitään (lue: yhtään-vitun-mitään) edes etäisesti mielenkiintoa herättävää elementtiä. Ja minä sentään pääsääntöisesti nautin huonoista slashereistä. 1/10
Image

User avatar
Vilja heilimöi, minä en
keskisuuri muinainen
Posts: 96800
Joined: 06 Oct 2004, 14:52
Location: Kyy-trotskien vyyhdit

Re: They Shoot Zombies, Don't They - 1000 kauhuleffaa porjekti

#110 Post by Vilja heilimöi, minä en » 06 Feb 2021, 23:13

875. Lo strano vizio della signora Wardh (aka The Strange Vice of Mrs. Wardh 1971, listalla #672)

Törkyä, tissejä, toksista maskuliinisuutta ja saatanan huono dubbaus, niistä on giallot tehty. Ihan jees osastonsa edustaja ja varsinkin visuaalisesti toimiva. 6/10
Image

User avatar
Vilja heilimöi, minä en
keskisuuri muinainen
Posts: 96800
Joined: 06 Oct 2004, 14:52
Location: Kyy-trotskien vyyhdit

Re: They Shoot Zombies, Don't They - 1000 kauhuleffaa porjekti

#111 Post by Vilja heilimöi, minä en » 06 Feb 2021, 23:14

Enää 125 jäljellä :sad1evil3:
Image

User avatar
Vilja heilimöi, minä en
keskisuuri muinainen
Posts: 96800
Joined: 06 Oct 2004, 14:52
Location: Kyy-trotskien vyyhdit

Re: They Shoot Zombies, Don't They - 1000 kauhuleffaa porjekti

#112 Post by Vilja heilimöi, minä en » 07 Feb 2021, 14:02

876. Frankenhooker (1990, listalla #717)

DIY-kirurgin typy silpoutuu DIY-ruohonleikkurin alle ja sittenhän aletaan rakennella DIY-frankentytsyä ja hommat menee totta kai justiinsa niinkun pitääkin. Välillä sitten lievitetään stressiä rapsuttamalla porakoneella oman pään sisuksia. Kieli persposkessa sarjakuvamenoa, justiinsa niin älykästä menoa kuin Henenlotterilta voi odottaa. Mies olisi saanut kyllä tehdä enemmänkin leffoja hemmetti. :x Hyvää viihdykettä sunnuntailöysäilyn oheen. Knoppina mainittakoon, että varsinainen Frankenhuuhkaja ilmestyy kuvioihin vasta joskus 55 minuutin kieppeillä. 7/10
Image

User avatar
Vilja heilimöi, minä en
keskisuuri muinainen
Posts: 96800
Joined: 06 Oct 2004, 14:52
Location: Kyy-trotskien vyyhdit

Re: They Shoot Zombies, Don't They - 1000 kauhuleffaa porjekti

#113 Post by Vilja heilimöi, minä en » 07 Feb 2021, 21:38

877. Open Water (2003, listalla #801)

Pariskunta menee sukeltelemaan, jää muista jälkeen ja sitten lillutaan tunti veden varassa. Ja sitähän on niin saatanan kiinnostavaa seurata, varsinkin kun oikeastaan mitään ei tapahdu. Mieleen se harry-irenen mainostama leffa, missä tuijotetaan tuntikaupalla maalin kuivumista tai jotain muuta vauhdikasta. Tosin siinä ilmeisesti on kaiketi jotain ns. taiteellisia ansioita. Tää sen sijaan on kuin katselisi kotivideoiden hylättyjä otoksia. Ei saatana. Vittu. 1/10
Image

User avatar
Vilja heilimöi, minä en
keskisuuri muinainen
Posts: 96800
Joined: 06 Oct 2004, 14:52
Location: Kyy-trotskien vyyhdit

Re: They Shoot Zombies, Don't They - 1000 kauhuleffaa porjekti

#114 Post by Vilja heilimöi, minä en » 09 Feb 2021, 21:25

878. Deep Rising (1998, listalla #873)

Kun ohjaajalla on cv:ssä Muumion ja GI Joen kaltaisia merkkiteoksia, voi odotukset nostaa jonnekin kahden sentin korkeudelle maanpinnasta. Melkoista pyllypaskaahan tämä on, mutta ton edellisen Jippo-lehden kameralla kuvatun avannepussin tyhjennyksen jälkeen tämä sentään tuntuu melkein oikealta elokuvalta.

Aliensista lainataan enemmän kuin vähän, kohelluksen sekaan heitetään moderneja merirosmoja, hirvittävän kauhistuttava merimonsteri ja hassunhauskaa sanailua. Tähän vielä päälle titanicia ja kertakaikkisen häikäisevää CGI:tä, niin johan ollaan syvällä vuoden 1998 synkässä ja sykkivässä ytimessä. Plussaa siitä, että body count starttaa paskapöntöltä. 4/10
Image

User avatar
Vilja heilimöi, minä en
keskisuuri muinainen
Posts: 96800
Joined: 06 Oct 2004, 14:52
Location: Kyy-trotskien vyyhdit

Re: They Shoot Zombies, Don't They - 1000 kauhuleffaa porjekti

#115 Post by Vilja heilimöi, minä en » 13 Feb 2021, 20:10

879. 악마를 보았다 (aka I Saw the Devil, 2010, listalla #308)

Tämä kohtaan oli odotuksia, mutta aika laihaksi jäi saldo. Murhia, kidutusta ja väkivaltaa enemmän kuin muovikassillisessa 80-luvun video nastyja, mikä toki aina tervetullutta ja palikat siltä osin kasassa. Vaan kun koko härdelli on kerronnaltaan niin kovin latteaa eikä missään kohtaa onnistuta herättämään oikeastaan mitään fiiliksiä. Ei, vaikka kuinka metallitangolla mätkittäisiin. Tuntuu pikemminkin siltä, että lähtökohtaisesti on pyritty tekemään mahdollisimman "rankkaa" ja "äärimmäistä" ja kaikki muu on jäänyt tämän itsetarkoituksellisuuden jalkoihin. Mikä on helvetin harmillista, kun juonikin on melkoisen köykäinen eikä jaksa kantaa kahden ja puolen tunnin kestoa. Semmonen "ihan kiva" visuaalinen harjoitus. 5/10
Image

User avatar
Vilja heilimöi, minä en
keskisuuri muinainen
Posts: 96800
Joined: 06 Oct 2004, 14:52
Location: Kyy-trotskien vyyhdit

Re: They Shoot Zombies, Don't They - 1000 kauhuleffaa porjekti

#116 Post by Vilja heilimöi, minä en » 13 Feb 2021, 23:51

880. Ghostwatch (1992, listalla #787)

Täähän oli mielenkiintoinen pätkä! Kauhu-mockumentary ajalta, jolloin koko alagenreä ei ollut vielä olemassakaan. Tää on olevinaan puolentoista tunnin suora televisio-keskusteluohjelma, jossa vieraillaan outoja juttuja kokeneiden kodeissa ja välillä keskustellaan studiossa, katsojat soittaa ja kertoo omista kokemuksistaan jne. Kun tuotannosta vastaa BBC, niin jälki on niin autenttista kuin olla vaan voi. Konsepti toimii hemmetin hyvin - kuivakka tyyli ja hidas tahti tekee lopun kauhistuksista varsin dramaattisia ja tunnelma on aidosti suht pelottava. Tää on näytetty 1992 halloweenina telkkarissa (UK) ja mainostettu ihan normaalina asia/dokumenttiohjelmana, joten ei ihme että tää tuntuu olevan kommenttien perusteella olleen melkoinen sukupolvikokemus. Suosittelen lämpimästi. 8/10
Image

User avatar
Vilja heilimöi, minä en
keskisuuri muinainen
Posts: 96800
Joined: 06 Oct 2004, 14:52
Location: Kyy-trotskien vyyhdit

Re: They Shoot Zombies, Don't They - 1000 kauhuleffaa porjekti

#117 Post by Vilja heilimöi, minä en » 14 Feb 2021, 17:40

881. Eden Lake (2008, listalla #324)

Tämän näkemistä odottanut jonkin verran, koska kuulemma on niin kovasti ahdistava ja raaka ja vaikka mitä. Raakaa väkivaltaa kyllä löytyy, mutta tuosta ahdistavuudesta en nyt oikein tiedä. Fiilistä syövät nimittäin kohtuuttoman paljon A) se, että tämä on pohjimmiltaan taas yksi luenta aiheesta "syrjäkylien juntit kaupunkilaisten kimpussa" sekä B) juonen vähemmän yllättävät ja älykkäät käänteet. Joo joo, kauhuelokuvissa ihmisten odotetaankin käyttäytyvän tymästi, mutta tässä nyt kuitenkin ollaan (ainakin ymmärtääkseni) tekemässä jotain yhteiskunnallis-sosiaalista kommendaaria tms. snadisti inktuellimpaa kamaa ja siinä nämä "työnnänpä pääni sirkkeliin" -tason uunoudet tuppaavat irvistelemään korostetun rumalla tavalla. Teknisesti tää on ihan pätevä ja pennut vetävät roolinsa erittäin hyvin. Jos vaan tekijät olisivat malttaneet enemmän keskittyä tuon jengin keskinäisen dynamiikan kehittelyyn ja vähemmän umpitylsään ja päämäärättömään karkuun juoksemiseen, niin tulos olisi ihan eri tasolla. 6/10
Image

User avatar
Vilja heilimöi, minä en
keskisuuri muinainen
Posts: 96800
Joined: 06 Oct 2004, 14:52
Location: Kyy-trotskien vyyhdit

Re: They Shoot Zombies, Don't They - 1000 kauhuleffaa porjekti

#118 Post by Vilja heilimöi, minä en » 15 Feb 2021, 21:47

882. La chute de la maison Usher (1928, listalla #121)

Tämä taisi olla listan viimeinen näkemätön mykkäleffa? Poen stoori on tarjoaa tässä lähinnä rungon, jonka päälle ohjaaja rakentaa unenomaisia, paikoin surrealistisia visioitaan. Suomeksi sanottuna siis visuaalisesti komea ja kunnianhimoinen, juoni taas vähän jotain mitä nyt mieleen sattuu juolahtamaan. Ja hittojako sitä ylimääräisiä koukeroita kehittelemään, kokonaisuus toimii erinomaisesti. Tämän tsekkaisin varsin mielelläni kunnon restauroituna bluräyskäversiona. 7/10
Image

User avatar
Vilja heilimöi, minä en
keskisuuri muinainen
Posts: 96800
Joined: 06 Oct 2004, 14:52
Location: Kyy-trotskien vyyhdit

Re: They Shoot Zombies, Don't They - 1000 kauhuleffaa porjekti

#119 Post by Vilja heilimöi, minä en » 16 Feb 2021, 20:24

883. Cronos (1993, listalla #183)

Yllättäen tämä ei kerro Venomista, vaan jostain ikuisen elämän vambyyrina tarjoavasta koppakuoriais-härvelistä. Tai jotain. Pari tän jorman leffaa nähnyt tätä ennen ja kyllä jäljen samaksi tunnistaa. En tiedä onko vika minussa, mutta kokonaisuutena tää tuntui jotensakin lattealta. Sinänsä "ihan ok" ja kivoja kuvia, mutta homma ei lähde oikein kunnolla käyntiin missään kohtaa. 5/10
Image

User avatar
Vilja heilimöi, minä en
keskisuuri muinainen
Posts: 96800
Joined: 06 Oct 2004, 14:52
Location: Kyy-trotskien vyyhdit

Re: They Shoot Zombies, Don't They - 1000 kauhuleffaa porjekti

#120 Post by Vilja heilimöi, minä en » 20 Feb 2021, 14:00

884. Blade II (2002, listalla #886)

Tää on näemmä ton saman Cronos-tyypin ohjaama leffa. Eipä olisi arvannut, sen verran geneeristä sarjakuvapaskaa tämä on. Hakataan, potkitaan ja ammutaan niin vitusti ja päälle patsastellaan sillai "coolisti" enemmän kuin olisi suotavaa. Hohhoijaa krooh pyyh. 3/10
Image

Post Reply