They Shoot Zombies, Don't They - 1000 kauhuleffaa porjekti

Kaikki taiteeseen ja viihteeseen (tv, leffat, sarjakuvat jne) liittyvät jorinat tänne sitten.

Moderators: harry-irene, DE MYSTERIIS DOM PÉRIGNON, uhka vai mahdollisuus?

Post Reply
Message
Author
User avatar
Vilja heilimöi, minä en
keskisuuri muinainen
Posts: 96800
Joined: 06 Oct 2004, 14:52
Location: Kyy-trotskien vyyhdit

Re: They Shoot Zombies, Don't They - 1000 kauhuleffaa porjekti

#136 Post by Vilja heilimöi, minä en » 04 Apr 2021, 20:17

898. Fritt vilt (aka Cold Prey 2006, listalla #697)

Sysipaskan Død snøn jälkeen ajatus norjalaisesta kauhuelokuvasta ei kovin paljoa herättänyt innostusta. Ihan noin virtsaisin sfääreihin ei tässä onneksi ylletä, mutta eipä tästä juuri mitään käteen jäänyt. Nuorisolaiset lähtevät lumilautailemaan ja löytävät hylätyn hotellin jostain hangesta - missä luonnollisesti on päällä sekä lämmitys että sähköt. Seuraava ohjelmanumero onkin sitten perinteiset teinien harvennustalkoot. Jotensakin olettaisi pohjoismaisten leffantekijöiden osaavan hyödyntää miljöön kylmyyttä kerronnassaan - tai edes tuoda se valkokankaalle edes jollain tavalla vakuuttavasti - mutta paskat. Lopputekstien Turbonegrosta tekisi mieli antaa lisämiinus, mutta se on itse asiassa koko puolitoistatuntisen leffan ainut edes etäisesti hauska oivallus. 3/10
Image

User avatar
Vilja heilimöi, minä en
keskisuuri muinainen
Posts: 96800
Joined: 06 Oct 2004, 14:52
Location: Kyy-trotskien vyyhdit

Re: They Shoot Zombies, Don't They - 1000 kauhuleffaa porjekti

#137 Post by Vilja heilimöi, minä en » 06 Apr 2021, 09:16

899. Riget (1994-1997, listalla #537)

Lars von Trierin minisarja Valtakunta, joka syystä tai toisesta on aiemmin mennyt tällä havaintoasemalla kokonaan tutkan ohi. Noin vapaaehtoisesti en sairaalasarjoja (tai leffoja) suostu tiirailemaan erittäin epämiellyttävien tosielämän kokemusten vuoksi, eli henk koht ei ehkä kaikkein mieluisinta katsottavaa tällä listalla noin lähtökohtaisesti. Tämä on taas yksi niistä Twin Peaksin jälkilöylyissä syntyneitä sarjoja, jotka keskittyvät lähinnä eksentristen ihmistyyppien toilailujen seuraamiseen. Ja ihan mallikasta absurdia komediaahan siitä syntyy. Noin mysteerinä - tai varsinkaan minkään sortin kauhuna - anti sen sijaan on kovasti köykäinen. Teknisesti mielenkiintoinen ja hyvin toteutettu maratooni, joka kuitenkin jättää vähän valjun jälkifiiliksen. Ja tästähän on näköjään ensi vuonna tulossa kolmas kausi. 6/10
Image

User avatar
Vilja heilimöi, minä en
keskisuuri muinainen
Posts: 96800
Joined: 06 Oct 2004, 14:52
Location: Kyy-trotskien vyyhdit

Re: They Shoot Zombies, Don't They - 1000 kauhuleffaa porjekti

#138 Post by Vilja heilimöi, minä en » 11 Apr 2021, 20:11

900. Miss Muerte (aka The Diabolical Dr. Z, 1966, listalla #771)

Jesus Francon leffa joka ei ole hillintöntä sleazea, mitäs hemmettiä? Tämä taitaa ammentaa enemmänkin eurooppalaisesta taide-elokuvan traditiosta ja itse asiassa onnistuu siinä ihan mallikkaasti. Kuvat on nättejä ja tunnelmaakin löytyy, harmi vaan että tarina yms. onkin sitten laimeampaa osastoa ilman ihmeempiä koukkuja. 5/10
Image

User avatar
Vilja heilimöi, minä en
keskisuuri muinainen
Posts: 96800
Joined: 06 Oct 2004, 14:52
Location: Kyy-trotskien vyyhdit

Re: They Shoot Zombies, Don't They - 1000 kauhuleffaa porjekti

#139 Post by Vilja heilimöi, minä en » 13 Apr 2021, 20:55

Siirsin tämän nyt suosiolla rogesta ihmisten ilmoille koska A) ettei tarvi joka jumalan kerta kaivaa topikkia jostain sivulta 500 ja B) näin viimeisen satasen alussa näyttää siltä, että ikuisuusrojekti voisi joskus jopa valmistuakin. [-o<
Image

User avatar
Vilja heilimöi, minä en
keskisuuri muinainen
Posts: 96800
Joined: 06 Oct 2004, 14:52
Location: Kyy-trotskien vyyhdit

Re: They Shoot Zombies, Don't They - 1000 kauhuleffaa porjekti

#140 Post by Vilja heilimöi, minä en » 13 Apr 2021, 20:57

901. Histoires extraordinaires (aka Spirits of the Dead 1968, listalla #558)

Näitä lyhyiden pätkien kokoelmia on listalla ollut useampiakin, mutta äkkiseltään ei tule mieleen ihan vastaavaa ohjaajakaartia; Poe-tulkintoja ruudulle tykittelee nimittäin Federico Fellini, Louis Malle ja Roger Vadim. Matlskun ja Vadskun tekeleet ovat harmillisen mitäänsanomattomia ja suoraan sanottuna pitkäveteisiä, mutta voi herran perseä sentään miten Feltsku vetääkin sitten kunnolla maton jalkojen alta. Visuaalisesti upea, erittäin huuruinen visio on läheistä sukua Bavan ja Lynchin painajaisille ja saa harmittelemaan, ettei äijä tehnyt sen enempää vastaavanlaista kamaa. Fellinin osuus 10/10, kokonaisuus 6/10.
Image

User avatar
penstemon
-=00King Of PIF00=-
-=00King Of PIF00=-
Posts: 21623
Joined: 09 Apr 2020, 15:14

Re: They Shoot Zombies, Don't They - 1000 kauhuleffaa porjekti

#141 Post by penstemon » 17 Apr 2021, 01:43

Jalat jäi Karjalaan wrote:
13 Apr 2021, 20:57
901. Histoires extraordinaires (aka Spirits of the Dead 1968, listalla #558)

Näitä lyhyiden pätkien kokoelmia on listalla ollut useampiakin, mutta äkkiseltään ei tule mieleen ihan vastaavaa ohjaajakaartia; Poe-tulkintoja ruudulle tykittelee nimittäin Federico Fellini, Louis Malle ja Roger Vadim. Matlskun ja Vadskun tekeleet ovat harmillisen mitäänsanomattomia ja suoraan sanottuna pitkäveteisiä, mutta voi herran perseä sentään miten Feltsku vetääkin sitten kunnolla maton jalkojen alta. Visuaalisesti upea, erittäin huuruinen visio on läheistä sukua Bavan ja Lynchin painajaisille ja saa harmittelemaan, ettei äijä tehnyt sen enempää vastaavanlaista kamaa. Fellinin osuus 10/10, kokonaisuus 6/10.
"I am Toby Dammit"
Image

User avatar
Man-Thing
King of PIF
King of PIF
Posts: 15570
Joined: 04 Sep 2010, 20:17
Location: Suotissinheittokisoissa

Re: They Shoot Zombies, Don't They - 1000 kauhuleffaa porjekti

#142 Post by Man-Thing » 17 Apr 2021, 09:24

Jalat jäi Karjalaan wrote:
04 Apr 2021, 20:17
898. Fritt vilt (aka Cold Prey 2006, listalla #697)

Sysipaskan Død snøn jälkeen ajatus norjalaisesta kauhuelokuvasta ei kovin paljoa herättänyt innostusta. Ihan noin virtsaisin sfääreihin ei tässä onneksi ylletä, mutta eipä tästä juuri mitään käteen jäänyt. Nuorisolaiset lähtevät lumilautailemaan ja löytävät hylätyn hotellin jostain hangesta - missä luonnollisesti on päällä sekä lämmitys että sähköt. Seuraava ohjelmanumero onkin sitten perinteiset teinien harvennustalkoot. Jotensakin olettaisi pohjoismaisten leffantekijöiden osaavan hyödyntää miljöön kylmyyttä kerronnassaan - tai edes tuoda se valkokankaalle edes jollain tavalla vakuuttavasti - mutta paskat. Lopputekstien Turbonegrosta tekisi mieli antaa lisämiinus, mutta se on itse asiassa koko puolitoistatuntisen leffan ainut edes etäisesti hauska oivallus. 3/10
All My Friends Are Dead kaiketi soi siinä lopussa?

User avatar
Vilja heilimöi, minä en
keskisuuri muinainen
Posts: 96800
Joined: 06 Oct 2004, 14:52
Location: Kyy-trotskien vyyhdit

Re: They Shoot Zombies, Don't They - 1000 kauhuleffaa porjekti

#143 Post by Vilja heilimöi, minä en » 17 Apr 2021, 20:40

Man-Thing wrote:
17 Apr 2021, 09:24
Jalat jäi Karjalaan wrote:
04 Apr 2021, 20:17
898. Fritt vilt (aka Cold Prey 2006, listalla #697)

Sysipaskan Død snøn jälkeen ajatus norjalaisesta kauhuelokuvasta ei kovin paljoa herättänyt innostusta. Ihan noin virtsaisin sfääreihin ei tässä onneksi ylletä, mutta eipä tästä juuri mitään käteen jäänyt. Nuorisolaiset lähtevät lumilautailemaan ja löytävät hylätyn hotellin jostain hangesta - missä luonnollisesti on päällä sekä lämmitys että sähköt. Seuraava ohjelmanumero onkin sitten perinteiset teinien harvennustalkoot. Jotensakin olettaisi pohjoismaisten leffantekijöiden osaavan hyödyntää miljöön kylmyyttä kerronnassaan - tai edes tuoda se valkokankaalle edes jollain tavalla vakuuttavasti - mutta paskat. Lopputekstien Turbonegrosta tekisi mieli antaa lisämiinus, mutta se on itse asiassa koko puolitoistatuntisen leffan ainut edes etäisesti hauska oivallus. 3/10
All My Friends Are Dead kaiketi soi siinä lopussa?
jees
Image

User avatar
Vilja heilimöi, minä en
keskisuuri muinainen
Posts: 96800
Joined: 06 Oct 2004, 14:52
Location: Kyy-trotskien vyyhdit

Re: They Shoot Zombies, Don't They - 1000 kauhuleffaa porjekti

#144 Post by Vilja heilimöi, minä en » 17 Apr 2021, 22:02

902. ¿Quién puede matar a un niño? (aka Who Can Kill a Child? 1976, listalla #191)

Nuoripari lähtee lomailemaan Välimeren pikkusaarelle, joka osoittautuu epäilyttävän autioksi. Paikalla näyttää olevan vain pikkunappuloita ja niillä taas jotain metkuja mielessä. Jos nyt yhdellä lauseella pitäisi kuvata leffaa, niin sanotaan vaikka että Village of the Damned Island of Deathin miljöössä. Tosin tästä puuttuu kokonaan ns. kehyskertomus, eli selitys miksi skidit toimivat kuten toimivat. Mikä on itse asiassa oikein hyvä ratkaisu, sillä ilman taivaanrantoja maalailevia mystisiä össön sössön selityksiä tarina on paljon realistisempi ja uskottavampi. Muutenkin meno on suht hidastempoista ja painotus on shokkien sijaan tunnelmassa. Ja tämän seurauksena loppu tuntuukin sitten erityisen häijyltä. Oikein hyvä leffa. 8/10
Image

User avatar
Vilja heilimöi, minä en
keskisuuri muinainen
Posts: 96800
Joined: 06 Oct 2004, 14:52
Location: Kyy-trotskien vyyhdit

Re: They Shoot Zombies, Don't They - 1000 kauhuleffaa porjekti

#145 Post by Vilja heilimöi, minä en » 18 Apr 2021, 14:30

903. Angustia (aka Anguish 1987, listalla #467)

Leffa, joka alkuun vaikuttaa perus-eksploitaatiolta, mutta äkkiarvaamatta alkavatkin metatasot paukkua kuin piffon keskusteluissa konsanaan. Eihän tässä juuri tolkkua ole, mutta jotenkin vaan kerroksittainen stoorin kuljetus toimii ja luo ikäänkuin kokonaan oman logiikkansa. Enempää en viitti sisältöänsä spoilata, mutta suosittelen tsekkaamaan sitäkin lämpimämmin. Jotensakin hämmentää nyt, että tämän sortin leffa on kokonaan livahtanut meikäläiseltä ohi tutkan. 8/10
Image

User avatar
Vilja heilimöi, minä en
keskisuuri muinainen
Posts: 96800
Joined: 06 Oct 2004, 14:52
Location: Kyy-trotskien vyyhdit

Re: They Shoot Zombies, Don't They - 1000 kauhuleffaa porjekti

#146 Post by Vilja heilimöi, minä en » 18 Apr 2021, 22:00

904. Spalovač mrtvol (aka The Cremator 1969, listalla #503)

Mustavalkoista taide-elokuvaa Tsekkoslovakiasta, kyllä kiitos! Krematorion operoijan syväsukelluksesta henkilökohtaiseen sisäavaruuteensa kertova leffa lähtee liikkeelle jonkin sortin sysimustana absurdina komediana, mutta kääntyy vähitellen aina vaan synkempiin syövereihin ja loppua lähestyttäessä ollaankin jo aika saatanan syvissä vesissä. Tässäkään leffassa tapahdu paljoakaan, sen sijaan puhutaan (päähenkilön toimesta) ihan vitusti lähes katkeamatonta monologia krematoinnin ihanuuksista, mutta kummasti vaan kokonaisuus pitää pihdeissään alusta loppuun. Mustavalkokuvaus on upeaa, musiikki toimii ja näyttelijätyö on erinomaista. Ihan vitun hyytävää kamaa. 9/10
Image

User avatar
Vilja heilimöi, minä en
keskisuuri muinainen
Posts: 96800
Joined: 06 Oct 2004, 14:52
Location: Kyy-trotskien vyyhdit

Re: They Shoot Zombies, Don't They - 1000 kauhuleffaa porjekti

#147 Post by Vilja heilimöi, minä en » 24 Apr 2021, 19:46

905. Orphan (2009, listalla #419)

Orpokodista roudattu typy on vähän semmonen kummallinen friikki ja kaiken päälle vielä venäläistä tuotantoa, joten on vain luonnollista, että typy osoittautuu lisäksi psykopaattiseksi murhaajasekoboltsiksi. Kuinkas muutenkaan. Ja taas kerran on amerikkalainen ydinperhe vaarassa. Näinkin raikkaista lähtökohdista kun ponnistetaan, ei ole ihme ettei matkan varrella kovin montaa yllätystä ole luvassa. Lopun yllätyskäännekin on suunnilleen yhtä yllättävä kuin Paavo Väyrysen ilmoittautuminen presidenttikisaan. Toteutus on sentään ihan kelvollinen ja ihme kyllä edes lapsinäyttelijät ei vituta. Kestoa tässäkin ainakin puoli tuntia liikaa. 5/10
Image

User avatar
Vilja heilimöi, minä en
keskisuuri muinainen
Posts: 96800
Joined: 06 Oct 2004, 14:52
Location: Kyy-trotskien vyyhdit

Re: They Shoot Zombies, Don't They - 1000 kauhuleffaa porjekti

#148 Post by Vilja heilimöi, minä en » 24 Apr 2021, 21:50

906. The Abominable Snowman (1957, listalla #935)

Bigfoot-leffat tuppaavat poikkeuksetta olevan erittäin pitkästyttävää kamaa. Tällä kertaa ei auta edes se, että remmissä on mukana Val Guestin ja Peter Cushingin tasoisia tekijöitä. Jotain riemua voi sentään saada irti yleisestä käppäisyydestä, mutta muuten tämä on kovasti puisevaa katsottavaa. 4/10
Image

User avatar
Vilja heilimöi, minä en
keskisuuri muinainen
Posts: 96800
Joined: 06 Oct 2004, 14:52
Location: Kyy-trotskien vyyhdit

Re: They Shoot Zombies, Don't They - 1000 kauhuleffaa porjekti

#149 Post by Vilja heilimöi, minä en » 25 Apr 2021, 14:49

907. Straw Dogs (1971, listalla #557)

En yhtäkkiä keksi, millä hemmetin ilveellä olen tähän asti onnistunut väistämään tämän ihan kokonaan. Sangen merkillistä. Ja sikäli myös snadisti harmillista, että tämä on - kuten kaikki muut jo ennestään tiesivät - helvetin hyvä leffa. Iso P onnistuu rakentamaan ihan helvetinmoisen jännitteen sinänsä simppelin tarinan ympärille, tähän ei moni pysty. 9/10
Image

User avatar
Vilja heilimöi, minä en
keskisuuri muinainen
Posts: 96800
Joined: 06 Oct 2004, 14:52
Location: Kyy-trotskien vyyhdit

Re: They Shoot Zombies, Don't They - 1000 kauhuleffaa porjekti

#150 Post by Vilja heilimöi, minä en » 25 Apr 2021, 19:35

908. Teeth (2007, listalla #665)

Kun leffan teemana on vagina dentata, ei varmaan kannata odottaa mitään suurta taidetta. Siihen nähden lopputulos onkin yllättävän kelvollinen eikä meno luojan kiitos äidy troma-tasoiseksi kohellukseksi, vaikka sillä rajalla hetkittäin horjutaankin. Onhan tää toki käppää, mutta suht viihdyttävää sellaista. Suositella en kuitenkaan uskalla. 6/10
Image

Post Reply