UHD/4K/8K jne

Kaikki taiteeseen ja viihteeseen (tv, leffat, sarjakuvat jne) liittyvät jorinat tänne sitten.

Moderators: harry-irene, DE MYSTERIIS DOM PÉRIGNON, uhka vai mahdollisuus?

Post Reply
Message
Author
User avatar
Lahja
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 80136
Joined: 07 Mar 2017, 15:13
Location: mitä haluu

Re: UHD/4K/8K jne

#76 Post by Lahja » 25 Apr 2021, 11:22

Bebob Wino wrote:
25 Apr 2021, 08:48
rockabilly drugstore wrote:
24 Apr 2021, 20:10
Onks kellään tuota Le Cercle Rougen UHD-julkaisua? Hinta on suolainen mutta lienee kuitenkin ns. varma nakki?
Ei ole mutta se johtuu tuosta suolaisesta hinnasta ja siitä että hyllystä löytyy jo :
Criterionin 2-dvd
Studio Canalin BD
BFI:n Melville Collection BD-box
Levyhyllystä sitten vielä Eric Demarsanin soundtrack

Le Cercle Rougehan on yksi näitä ongelmallisia nimikkeitä kotiformaatissa,aivan kuten yllä mainittu Hyvät,Pahat ja Rumat,tästäkään ei näköjään koskaan saada kaikkia tyydyttävää julkaisua.Punaisen Ympyrän kohdalla ongelmat liittyvät värien määrittelyyn,kukaan ei oikein tunnu tietävän miltä elokuvan pitäisi tarkalleen ottaen näyttää.Kaikki ovat ilmeisesti suunnilleen samaa mieltä siitä että värien tulisi olla "kylmät" tai "teräksiset" mutta sitten alkaa vääntäminen...
Omasta puolestani voisin sanoa että elokuva itsessään on tietysti "coolest of the cool" osastoa ja henk.koht. all time top 20:ssä eli jos sitä ei entuudestaan omista niin UHD on lähes pakkohankinta..
Eikö tästä tullut ysärillä sellainen restauroitu versio ihan teatterilevitykseen, muistan nähneeni sen silloin Kino Engelissä tai jossain, ja hienolta näytti värit siinä. Luulis että tota versiota ois käytetty referenssinä kotivideojulkaisuihin, vai onko se siis kiistanalainen?

Bebob Wino
6k
Posts: 6592
Joined: 10 Jan 2018, 10:40

Re: UHD/4K/8K jne

#77 Post by Bebob Wino » 25 Apr 2021, 12:11

Lahja wrote:
25 Apr 2021, 11:22
Bebob Wino wrote:
25 Apr 2021, 08:48
rockabilly drugstore wrote:
24 Apr 2021, 20:10
Onks kellään tuota Le Cercle Rougen UHD-julkaisua? Hinta on suolainen mutta lienee kuitenkin ns. varma nakki?
Ei ole mutta se johtuu tuosta suolaisesta hinnasta ja siitä että hyllystä löytyy jo :
Criterionin 2-dvd
Studio Canalin BD
BFI:n Melville Collection BD-box
Levyhyllystä sitten vielä Eric Demarsanin soundtrack

Le Cercle Rougehan on yksi näitä ongelmallisia nimikkeitä kotiformaatissa,aivan kuten yllä mainittu Hyvät,Pahat ja Rumat,tästäkään ei näköjään koskaan saada kaikkia tyydyttävää julkaisua.Punaisen Ympyrän kohdalla ongelmat liittyvät värien määrittelyyn,kukaan ei oikein tunnu tietävän miltä elokuvan pitäisi tarkalleen ottaen näyttää.Kaikki ovat ilmeisesti suunnilleen samaa mieltä siitä että värien tulisi olla "kylmät" tai "teräksiset" mutta sitten alkaa vääntäminen...
Omasta puolestani voisin sanoa että elokuva itsessään on tietysti "coolest of the cool" osastoa ja henk.koht. all time top 20:ssä eli jos sitä ei entuudestaan omista niin UHD on lähes pakkohankinta..
Eikö tästä tullut ysärillä sellainen restauroitu versio ihan teatterilevitykseen, muistan nähneeni sen silloin Kino Engelissä tai jossain, ja hienolta näytti värit siinä. Luulis että tota versiota ois käytetty referenssinä kotivideojulkaisuihin, vai onko se siis kiistanalainen?
Itse en laiskuuttani jaksanut lähteä elokuvaa tuolloin teatteriin katsomaan mikä on vituttanut aika paljonkin.Tuo versio näyttää takuulla sinänsä hienolta kuten mainitsitkin ja sitä onkin(kaiketi) käytetty referenssinä, monet ovat kuitenkin sitä mieltä että värit ovat liian lämpimät tai "näyttävät" eli kuvaa olisi viritetty hieman liikaa nykykatsojan silmää miellyttäväksi.
Vaikea aihe tämä on, olen lukenut tuon Studio Canalin UHD:n kuvanlaadusta kommentteja jotka vaihtelevat upeasta "total garbageen".
I got nothing to lose I'm just a beggar with the blues!

User avatar
Fun Beerman
2k
Posts: 2643
Joined: 22 Apr 2020, 12:40
Location: plänet ööth

Re: UHD/4K/8K jne

#78 Post by Fun Beerman » 25 Apr 2021, 12:32

Itse en kyllä kans jaksais nillittää pienehköistä väri"ongelmista", jos on muuten laadukas julkaisu. Don't Look Now 4k:n ekstroissa oli minidokkari miten alkuperäinen kuvaaja oli mukana määrittelemässä uusintajulkaisun värejä, ja kyllähän ne ihan tosi paljon paremmilta näytti verrattuna johonkin dvd-versioon jonka aikoinaan olen nähnyt. LCR nähty leffassa varmaan just ton ysärikierroksen aikaan, ei mitään muistikuvaa miltä värit siellä näytti.

Mutta onhan se varmaan ostettava jos ei ihan kökkö ole [-o< Todellakin yksi parhaita leffoja koskaan!
Who are these shadows in my way?

User avatar
Del Griffith
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 84620
Joined: 22 Dec 2008, 15:50
Location: 129 W. 81st St

Re: UHD/4K/8K jne

#79 Post by Del Griffith » 25 Apr 2021, 13:37

Erikoistutkija Hauberi wrote:
25 Apr 2021, 09:55
Ennen oli elokuva pääasia. Ny se on tekniikka :(
Nykyäänhän taas no. elokuva on pääasia kun julkaisuista yritetään tehdä sellaisia kotijulkaisuja kuin elokuvantekijät oli ne tarkoittaneet eikä tartte katsella jotain pan&scannattua suttuista vhs:ää.
Populaarimusiikin henkinen viisari.

User avatar
Fun Beerman
2k
Posts: 2643
Joined: 22 Apr 2020, 12:40
Location: plänet ööth

Re: UHD/4K/8K jne

#80 Post by Fun Beerman » 25 Apr 2021, 21:14

Töbin frendi wrote:
25 Apr 2021, 13:37
Erikoistutkija Hauberi wrote:
25 Apr 2021, 09:55
Ennen oli elokuva pääasia. Ny se on tekniikka :(
Nykyäänhän taas no. elokuva on pääasia kun julkaisuista yritetään tehdä sellaisia kotijulkaisuja kuin elokuvantekijät oli ne tarkoittaneet eikä tartte katsella jotain pan&scannattua suttuista vhs:ää.
Jep. Sellaisia versioita sellaisella laadulla tuli sillä helvetin ihanalla ja upealla 90-luvulla katsottua, että siinä ja siinä voiko enää puhua samasta elokuvasta :P

(Toki liika on aina liikaa.)
Who are these shadows in my way?

User avatar
faktardis
Posts: 738
Joined: 22 Aug 2012, 19:34
Location: Gallifrey

Re: UHD/4K/8K jne

#81 Post by faktardis » 30 Apr 2021, 11:41

Mulle tuli vasta nyt vastaan tämäkin että ekaa Matrixia on värimääritelty (oletettavasti jatko-osia vastaavaksi) kotivideolle ihan eri näköiseksi kuin alkuperäisessä teatterikierroksella.



En seuraa paljoakaan tätä värimäärittelyskeneä, paitsi jos tulee joku ihan älytön tapaus vastaan, kuten Wong Kar-Wain ekojen elokuvien viimeisimmät versiot ja Paranajovin Granaattiomenan värin erilaiset väriversiot.

Bebob Wino
6k
Posts: 6592
Joined: 10 Jan 2018, 10:40

Re: UHD/4K/8K jne

#82 Post by Bebob Wino » 30 Apr 2021, 11:51

^Wong Kar-Wain keissi tosiaan.. Tulee mieleen French Connectionin blu-ray julkaisu n.10 vuoden takaa jonka William Friedkin värimääritteli aivan päin vittua,onneksi elokuvan kuvaaja Owen Roizman puuttui pelin ja seuraava blu-reiska näytti siltä miltä pitääkin.
I got nothing to lose I'm just a beggar with the blues!

User avatar
faktardis
Posts: 738
Joined: 22 Aug 2012, 19:34
Location: Gallifrey

Re: UHD/4K/8K jne

#83 Post by faktardis » 30 Apr 2021, 12:07

Bebob Wino wrote:
30 Apr 2021, 11:51
^Wong Kar-Wain keissi tosiaan.. Tulee mieleen French Connectionin blu-ray julkaisu n.10 vuoden takaa jonka William Friedkin värimääritteli aivan päin vittua,onneksi elokuvan kuvaaja Owen Roizman puuttui pelin ja seuraava blu-reiska näytti siltä miltä pitääkin.
French Connection onkin mainittu myös tossa videossa, Friedkin määritteli ja törkki myös Cruisingin jotain kotivideoversiota ihan uusiksi. Onneksi siitä sit tuli myös normaalin näköinen versio.

User avatar
juissi
Melkein ####!
Melkein ####!
Posts: 10254
Joined: 26 Oct 2006, 18:02
Location: Seinäjoki

Re: UHD/4K/8K jne

#84 Post by juissi » 01 May 2021, 19:06

Meinaatteko hommata jossain vaiheessa 8k-televisiota? Mä oon ajatellu että ku tuosta kotiteatterihuoneen telkkarista tulee savut pihalle niin ostan saman kokoisen 8k-telkkarin. Eiköhän siihen mennessä hyvien telkkarien hinnat oo laskenu jo siedettävälle tasolle.

User avatar
ORDNUNG HUSSEIN
outo uunitettava taksari
Posts: 35584
Joined: 11 Nov 2016, 02:31
Location: Sumiaisten ihmemonttu

Re: UHD/4K/8K jne

#85 Post by ORDNUNG HUSSEIN » 01 May 2021, 19:31

juissi wrote:
01 May 2021, 19:06
Meinaatteko hommata jossain vaiheessa 8k-televisiota? Mä oon ajatellu että ku tuosta kotiteatterihuoneen telkkarista tulee savut pihalle niin ostan saman kokoisen 8k-telkkarin. Eiköhän siihen mennessä hyvien telkkarien hinnat oo laskenu jo siedettävälle tasolle.
Itellä tukevasti ärrinmurrin kengät jalassa 8k:n suhteen [-(
. . . . . . . . . . . . . P I F . e s s e n . S e e l e . a u f
. . . . . . . . . . . . .ROGEN BEATLES-KLUBI 1% CREW
billys pan pizza veggie wrote:
17 Feb 2024, 20:17
Kyllä. Pystyn todistamaan nuottipaperilla halutessani että steely dan on laadukkaampaa musiikkia kuin kanye west, esim.

User avatar
juissi
Melkein ####!
Melkein ####!
Posts: 10254
Joined: 26 Oct 2006, 18:02
Location: Seinäjoki

Re: UHD/4K/8K jne

#86 Post by juissi » 01 May 2021, 19:56

don Kiihote wrote:
01 May 2021, 19:31
juissi wrote:
01 May 2021, 19:06
Meinaatteko hommata jossain vaiheessa 8k-televisiota? Mä oon ajatellu että ku tuosta kotiteatterihuoneen telkkarista tulee savut pihalle niin ostan saman kokoisen 8k-telkkarin. Eiköhän siihen mennessä hyvien telkkarien hinnat oo laskenu jo siedettävälle tasolle.
Itellä tukevasti ärrinmurrin kengät jalassa 8k:n suhteen [-(
:D

Kyllä mä luotan siihen että kuvanparannuspiireissä on sen verran vääntöä että 4k-kuva paranee

Bebob Wino
6k
Posts: 6592
Joined: 10 Jan 2018, 10:40

Re: UHD/4K/8K jne

#87 Post by Bebob Wino » 01 May 2021, 19:59

juissi wrote:
01 May 2021, 19:56
don Kiihote wrote:
01 May 2021, 19:31
juissi wrote:
01 May 2021, 19:06
Meinaatteko hommata jossain vaiheessa 8k-televisiota? Mä oon ajatellu että ku tuosta kotiteatterihuoneen telkkarista tulee savut pihalle niin ostan saman kokoisen 8k-telkkarin. Eiköhän siihen mennessä hyvien telkkarien hinnat oo laskenu jo siedettävälle tasolle.
Itellä tukevasti ärrinmurrin kengät jalassa 8k:n suhteen [-(
:D

Kyllä mä luotan siihen että kuvanparannuspiireissä on sen verran vääntöä että 4k-kuva paranee
En tiennytkään että nuo ovat jo "järkevissä" hinnoissa eli tonnilla saa jonkun 55" Samsungin.
I got nothing to lose I'm just a beggar with the blues!

User avatar
Del Griffith
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 84620
Joined: 22 Dec 2008, 15:50
Location: 129 W. 81st St

Re: UHD/4K/8K jne

#88 Post by Del Griffith » 01 May 2021, 20:25

Batman ja Batman Returns 4k uhd:t on värimääritelty uusiksi ja siitä on aika paljon ollut kritiikkiä.
Populaarimusiikin henkinen viisari.

User avatar
juissi
Melkein ####!
Melkein ####!
Posts: 10254
Joined: 26 Oct 2006, 18:02
Location: Seinäjoki

Re: UHD/4K/8K jne

#89 Post by juissi » 01 May 2021, 20:44

Bebob Wino wrote:
01 May 2021, 19:59
juissi wrote:
01 May 2021, 19:56
don Kiihote wrote:
01 May 2021, 19:31
juissi wrote:
01 May 2021, 19:06
Meinaatteko hommata jossain vaiheessa 8k-televisiota? Mä oon ajatellu että ku tuosta kotiteatterihuoneen telkkarista tulee savut pihalle niin ostan saman kokoisen 8k-telkkarin. Eiköhän siihen mennessä hyvien telkkarien hinnat oo laskenu jo siedettävälle tasolle.
Itellä tukevasti ärrinmurrin kengät jalassa 8k:n suhteen [-(
:D

Kyllä mä luotan siihen että kuvanparannuspiireissä on sen verran vääntöä että 4k-kuva paranee
En tiennytkään että nuo ovat jo "järkevissä" hinnoissa eli tonnilla saa jonkun 55" Samsungin.
Mutta 55-tuumaisella 8k-telkkarilla ei tee yhtään mitään.

User avatar
juissi
Melkein ####!
Melkein ####!
Posts: 10254
Joined: 26 Oct 2006, 18:02
Location: Seinäjoki

Re: UHD/4K/8K jne

#90 Post by juissi » 01 May 2021, 20:46

Töbin frendi wrote:
01 May 2021, 20:25
Batman ja Batman Returns 4k uhd:t on värimääritelty uusiksi ja siitä on aika paljon ollut kritiikkiä.
Soundtrack on sitten taas ihan täyttä asiaa :love4:

Post Reply