Pitkiä viestiketjuja tallessa on.
Moderators: P O L L Y, Bulizky
-
Niin,
- чики-брики
- Posts: 166602
- Joined: 15 Jan 2006, 18:56
#4276
Post
by Niin, » 20 Dec 2012, 19:57
nyt mikko, joulu! wrote:Jussi69 wrote:ps. ei se lämppäri paljoa auta. Nostaahan se jäähdytinnesteen/öljyn/whatever lämpöä muutaman asteen ja täts it (joissain autoissa se aiheuttaa ongelmia antureiden kanssa).
Voi sil olla suurikin vaikutus käynnistyvyyteen jos öljyjä saa vähän ennalta lämmiteltyä. Starttimoottori ei ihan kauhean tehokas ole, riippuen vähän öljystä voi se startti joutua vähän koville kylmillä öljyillä ku pitäs jaksaa pakottaa melkosen jähmeät öljyt imusihdin läpi öljypumpulle.
En väheksyis minkään mallista moottorilämmitintä. Yks talvi piti kovilla pakkasilla siirrellä viriviri-veekasiautoa, ei oikein lähteny vaik oli uus startti ja just ladattu akku mallia kuorma-autosta. Moottorilämmittimen puute ajoi epätoivoisiin tekoihin, kertakäyttögrilli öljypohjan alle ni lähtihän se.
Letkulämppäri on ainakin vihoviimeistä paskaa. Monessa autossa on anturit jäähdytinnesteen lämpötilalle mikä taas säätelee automaattiryyppyä. Paska yhdistelmä. Öljypohjaan säteilevä lämppäri nyt on jossain määrin hyödyllinen, tosin kun öljy ajetaan jääkylmään koneeseen niin sekin hyöty on vähän kyseenalainen.
Itse en ole huomannut käynnistettävyydessä eroa, tosin tuossa on suht järeä startti, 140(?)ah akku ja notkeat öljyt.
*edit: en tietenkään huomaa eroa kun on se perkeleen letkulämppäri, öljynlämmittimestä ei ole tietoa, voi olla tai sitten ei.
-
viemäri-INTEGRITY
- kunnon örinää
- Posts: 161525
- Joined: 04 Mar 2004, 15:11
- Location: me kaikki kellutaan täällä...
#4277
Post
by viemäri-INTEGRITY » 20 Dec 2012, 21:15
oOOo wrote:tontun mu heil wrote:Hm, täytyy miettiä toi akun sisääntuonti, eilen ajettu viimeksi autolla, huomenna vasta sitä tarvitsisin.
Muista viedä vastavuoroisesti basso ulos, ettei se ylikuumene.
-
Singularity
- 1k
- Posts: 1158
- Joined: 28 Dec 2007, 16:34
- Location: Polheim
#4278
Post
by Singularity » 21 Dec 2012, 23:51
nyt mikko, joulu! wrote:Singularity wrote:Verinen jouluhallitsija wrote:Maanantaina joutuu viemään auton huoltoon kun takajarruja ei saatu nuorison ystävällisellä avustuksella laitettua kuntoon. Vittu sama vika joka vuosi - liian suuri ero tehoissa, vaikka mitä tekisi. Tällä kertaa veikkauksena ongelma paineilmasäätimessä. Itsehän en ymmärrä asiasta mitään, mutta vituttaa jo valmiiksi rahanmeno. Ajan sen kärrin helvetti sitten suoraa tietä katsastukseen ennen kuin ehtii levitä lisää.
Ei kai ne sitte vaan jumiudu ajan myötä. Ainaki normi ongelma jossain autos jos ajelee "liian rauhas", eli ei ikinä jarruttele kunnolla. Joutunu mutsin autosta melki joka vuosi avaamaan etujarrut ja hienosäätämään vasaralla ja teräsharjalla.
EDIT: Jaa niin takajarrut, jos ne on rumpujarrut niin ei sitte ihan toi yleisongelma välttis.
Siis takajarruthan ne ensin ryytyy tollasen käyttämättömyyden takia, oli sit rumpujarrut tai ei.
No enpä ite ainakaan rumpujarruis oo nähny tota ongelmaa, kun ne nyt on aika hyvin suojas siä, vaikka eihän ne juurikaan ees jarruta verrattuna etujarruihin kevyellä käytöllä. Mutta joka merkillä on ne juttunsa tietty.
* sigh *
-
Sd.Kfz. 302
- joku kiva
- Posts: 172363
- Joined: 22 Dec 2006, 16:16
- Location: esopoo
-
Contact:
#4279
Post
by Sd.Kfz. 302 » 22 Dec 2012, 01:44
Kyl mää väittäsin omien kokemusten perusteella, että rumpujarrut kestää seisotusta paremmin kuin levyt. Käsijarruahan ei kantsi jättää päälle muutenkaan jos ei oo ihan pakko tota(no tässä on sitten se, että pitäs muistaa käyttää sitä edes joskus).
Tilli Mössönpoika wrote: ↑31 Jan 2023, 13:53
Kyllähän vähintään geile ja natursekt pitää olla.
-
Juhani Korholainen
- 4k
- Posts: 4948
- Joined: 16 May 2004, 20:13
#4280
Post
by Juhani Korholainen » 22 Dec 2012, 02:53
JOULUJussi69JOULU wrote:
ps. ei se lämppäri paljoa auta. Nostaahan se jäähdytinnesteen/öljyn/whatever lämpöä muutaman asteen ja täts it (joissain autoissa se aiheuttaa ongelmia antureiden kanssa).
Missä vehkeissä käy niin, että aiheuttaa ongelmia antureiden kanssa? Luuleeko moottorinohjaus, että kone on lämpimämpi, kuin oikeasti on? Kuulostaa aika oudolta, että yhdessäkään sarjatuotantoautossa tuollaista ongelmaa olisi. Muutaman ääriesimerkin vastaavanlaisesta väärästä anturitiedosta tiedän, mutta niissä autoissa on ollu itse tehty imusarja tms, eikä imuilman lämpöanturi ihan oikeaoppisessa paikassa.
”Hallitus vapisee vastuutaan kuin persikankiviä paskantava puudeli.”
-
varastomies
- 4k
- Posts: 4606
- Joined: 18 Feb 2012, 02:36
#4281
Post
by varastomies » 22 Dec 2012, 03:56
JOULUJussi69JOULU wrote:Separi ruispellossa wrote:Jussi69 wrote:Eihän se lämppäri akkua lämmitä.
Ei, mutta helpottaa käynnistymistä. Ainakin teoriassa.
Riippuu ihan lämppäristä. Letkulämppäri ei juuri auta, eikä öljypohjan säteilijäkään. Vanhanmallinen grilli
voi auttaa käynnistystä, mikäli tulpat ym. lämpiää sen avulla.
Webasto on se ainoa oikea lämppäri yhtään mihinkään.
t: letku & öljypohjalämppärin omistava, koska tuohon autoon ei saa vanhanmallista grilliä
Brännää vaan webastoa päällä kovilla pakkasilla, syty pian sisävalokkaan. Siinä ei ole laturia
-
Niin,
- чики-брики
- Posts: 166602
- Joined: 15 Jan 2006, 18:56
#4282
Post
by Niin, » 22 Dec 2012, 08:38
varastomies wrote:JOULUJussi69JOULU wrote:Separi ruispellossa wrote:Jussi69 wrote:Eihän se lämppäri akkua lämmitä.
Ei, mutta helpottaa käynnistymistä. Ainakin teoriassa.
Riippuu ihan lämppäristä. Letkulämppäri ei juuri auta, eikä öljypohjan säteilijäkään. Vanhanmallinen grilli
voi auttaa käynnistystä, mikäli tulpat ym. lämpiää sen avulla.
Webasto on se ainoa oikea lämppäri yhtään mihinkään.
t: letku & öljypohjalämppärin omistava, koska tuohon autoon ei saa vanhanmallista grilliä
Brännää vaan webastoa päällä kovilla pakkasilla, syty pian sisävalokkaan. Siinä ei ole laturia
Ei sitä huudatetakkaan kolmea tuntia päällä ja käydä kauppareissulla. Mulla on noissa työkaluissa ollut webastoja ja vuosia eikä kertaakaan ole ollut ongelmia.
Henkka wrote:JOULUJussi69JOULU wrote:
ps. ei se lämppäri paljoa auta. Nostaahan se jäähdytinnesteen/öljyn/whatever lämpöä muutaman asteen ja täts it (joissain autoissa se aiheuttaa ongelmia antureiden kanssa).
Missä vehkeissä käy niin, että aiheuttaa ongelmia antureiden kanssa? Luuleeko moottorinohjaus, että kone on lämpimämpi, kuin oikeasti on? Kuulostaa aika oudolta, että yhdessäkään sarjatuotantoautossa tuollaista ongelmaa olisi. Muutaman ääriesimerkin vastaavanlaisesta väärästä anturitiedosta tiedän, mutta niissä autoissa on ollu itse tehty imusarja tms, eikä imuilman lämpöanturi ihan oikeaoppisessa paikassa.
e6x ja alkupaan e9x bemareissa oli tuota vaivaa, etenkin Diesel-koneiden kanssa. Moottorinohjaus tosiaan luulee että kone on lämmin eikä anna tarpeeksi ryyppyä. Joissain Audeissa tuota samaa vaivaa oli myös.
-
Balam-Acab
- el segundo
- Posts: 173477
- Joined: 23 Apr 2004, 17:04
- Location: anarkistinen rodunsekoittajapariskunta
-
ALA KEKSIÄ SELITYKSIÄ PAAVO
- genetic specimen/slapper
- Posts: 33734
- Joined: 06 May 2007, 13:26
- Location: Petteri Orpon kumpujen yö
#4285
Post
by ALA KEKSIÄ SELITYKSIÄ PAAVO » 22 Dec 2012, 18:34
Pikkasen mietti Auris reilun vuorokauden seisomisen jälkeen käynnistymistä äsken ja näköjään ovat luvanneet vielä pari pykälää pakkasta lisää
Mites tota voinko ehkästä mahdollisia ongelmia huomiselle käymällä ajamassa jonkun pikku lenkin illalla/yöllä, onko hyötyä?
-
Poistunut käyttäjä 0b7fe1
- Poistunut käyttäjä
- Posts: 175392
- Joined: 20 May 2004, 15:38
#4286
Post
by Poistunut käyttäjä 0b7fe1 » 22 Dec 2012, 18:47
The Tilanne wrote:Pikkasen mietti Auris reilun vuorokauden seisomisen jälkeen käynnistymistä äsken ja näköjään ovat luvanneet vielä pari pykälää pakkasta lisää
Mites tota voinko ehkästä mahdollisia ongelmia huomiselle käymällä ajamassa jonkun pikku lenkin illalla/yöllä, onko hyötyä?
On hyötyä, pysyy akku latinkissa ja muutenkin soossit vetreenä.
-
ALA KEKSIÄ SELITYKSIÄ PAAVO
- genetic specimen/slapper
- Posts: 33734
- Joined: 06 May 2007, 13:26
- Location: Petteri Orpon kumpujen yö
#4287
Post
by ALA KEKSIÄ SELITYKSIÄ PAAVO » 22 Dec 2012, 19:17
äKDKUY PIPPEL o`LONGINUS wrote:The Tilanne wrote:Pikkasen mietti Auris reilun vuorokauden seisomisen jälkeen käynnistymistä äsken ja näköjään ovat luvanneet vielä pari pykälää pakkasta lisää
Mites tota voinko ehkästä mahdollisia ongelmia huomiselle käymällä ajamassa jonkun pikku lenkin illalla/yöllä, onko hyötyä?
On hyötyä, pysyy akku latinkissa ja muutenkin soossit vetreenä.
Tänks. Haenpa siis muidun baarista, kun kotiinpäin haluaa.
Olisin kyllä hakenu varmaan muutenkin, olenhan gentleman
-
Juhani Korholainen
- 4k
- Posts: 4948
- Joined: 16 May 2004, 20:13
#4288
Post
by Juhani Korholainen » 22 Dec 2012, 20:07
möljäkeiju wrote:Jäähdytinnesteen lämpötilaa osoittava viisari liikkuu kyllä ihan eri tahtia liikkeellelähdön jälkeen, kun on muistanut pistää tollasen säteilijähärpättimen lämmittämään ennen käynnistystä, siis verrattuna siihen, kun ei ole muistanut. Vissiin tuo viisarin käytös on oire jostakin käytännön vaikutuksesta.
Kyllä mää kaikenlaisia lämmittimiä suosittelisin käyttämään, jos niitä autoon on asennettu. On niistä muutakin hyötyä, ku se, että auto ylipäänsä lähtee käyntiin helpommin. Öljypumpuissakin on yleensä semmonen jousikuormitteinen ohitusventtiili, mikä päästää osan öljystä öljynsuodattimen ohi, jos öljy on liian kankeaa, ja on kuormitusta. Kai sellaset ny koneen kestoon vaikuttaa. Vaikka se öljy ny onkin siellä öljypohjassa enimmäkseen.
”Hallitus vapisee vastuutaan kuin persikankiviä paskantava puudeli.”
-
ALA KEKSIÄ SELITYKSIÄ PAAVO
- genetic specimen/slapper
- Posts: 33734
- Joined: 06 May 2007, 13:26
- Location: Petteri Orpon kumpujen yö
#4289
Post
by ALA KEKSIÄ SELITYKSIÄ PAAVO » 23 Dec 2012, 20:40
Kävin Kantsun Nesteen TI-hallissa pesemässä ja vahaamassa Hoyotan. Painepesuri poletilla, pesurista sais pesuaineetkin, mutta oli omat mukana eli käsipelillä mentiin. Reilu 1½h hurahti, alle 15€. Menen toistekin.
-
Niin,
- чики-брики
- Posts: 166602
- Joined: 15 Jan 2006, 18:56
#4290
Post
by Niin, » 23 Dec 2012, 21:02
möljäkeiju wrote:Jäähdytinnesteen lämpötilaa osoittava viisari liikkuu kyllä ihan eri tahtia liikkeellelähdön jälkeen, kun on muistanut pistää tollasen säteilijähärpättimen lämmittämään ennen käynnistystä, siis verrattuna siihen, kun ei ole muistanut. Vissiin tuo viisarin käytös on oire jostakin käytännön vaikutuksesta.
En mielestäni ole väittänyt etteikö se säteilijä lämmittäisi jäähdytinnestettä, mutta sen todellinen hyöty on aika mitätön.