Autokysymyksiä ja keskustelua

Pitkiä viestiketjuja tallessa on.

Moderators: P O L L Y, Bulizky

Locked
Message
Author
User avatar
mr. greengrass
7k
Posts: 7839
Joined: 04 Jan 2008, 11:33
Location: 40100

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

#46 Post by mr. greengrass » 10 Dec 2009, 19:42

Huomenna Volvo tonttiin.

User avatar
Julian Best
Posts: 753
Joined: 06 Jan 2008, 06:20

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

#47 Post by Julian Best » 10 Dec 2009, 19:56

Kilminister wrote: No ei se nyt kyllä ihan näin ole. Vesi on aivan yhtä hyvä hydraulineste kuin öljykin, mutta tuppaa jäätymään -> jarrut eivät toimi. Kuvauksesi vastaa sitä kun hydraulisessa jarrujärjestelmässä on ilmaa. Kaasut ovat huonoja kestämään painetta, nesteet eivät.
näin on. ja ei nyt kannata olla huolissaan että sinne vettä olis menny jos korkki on muutaman päivän ollu pois. mulla oli aikoinaan lada, jossa korkki oli halki ja siitä oli pala pois, mutta jarruihin se ei vaikuttanut mitää, parit katsastuksetkin meni niillä eväillä läpi.

User avatar
Buddy Love
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 100000
Joined: 05 Jan 2005, 17:00

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

#48 Post by Buddy Love » 10 Dec 2009, 20:01

juntti wrote:
Kilminister wrote: No ei se nyt kyllä ihan näin ole. Vesi on aivan yhtä hyvä hydraulineste kuin öljykin, mutta tuppaa jäätymään -> jarrut eivät toimi. Kuvauksesi vastaa sitä kun hydraulisessa jarrujärjestelmässä on ilmaa. Kaasut ovat huonoja kestämään painetta, nesteet eivät.
näin on. ja ei nyt kannata olla huolissaan että sinne vettä olis menny jos korkki on muutaman päivän ollu pois. mulla oli aikoinaan lada, jossa korkki oli halki ja siitä oli pala pois, mutta jarruihin se ei vaikuttanut mitää, parit katsastuksetkin meni niillä eväillä läpi.
Alright. Taidan vuoden parin sisällä kuitenkin laittaa about kaikki nesteet vaihtoon.
6000-7000 tuhatta%

User avatar
Munallinen Holhooja
-=Lord Of PIF=-
-=Lord Of PIF=-
Posts: 14051
Joined: 04 Mar 2007, 10:38

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

#49 Post by Munallinen Holhooja » 10 Dec 2009, 20:08

juntti wrote:
Kilminister wrote: No ei se nyt kyllä ihan näin ole. Vesi on aivan yhtä hyvä hydraulineste kuin öljykin, mutta tuppaa jäätymään -> jarrut eivät toimi. Kuvauksesi vastaa sitä kun hydraulisessa jarrujärjestelmässä on ilmaa. Kaasut ovat huonoja kestämään painetta, nesteet eivät.
näin on. ja ei nyt kannata olla huolissaan että sinne vettä olis menny jos korkki on muutaman päivän ollu pois. mulla oli aikoinaan lada, jossa korkki oli halki ja siitä oli pala pois, mutta jarruihin se ei vaikuttanut mitää, parit katsastuksetkin meni niillä eväillä läpi.
Lada on sentään Lada, mutta Opel..

ulkopuolinen
-=King Of PIF=-
-=King Of PIF=-
Posts: 18120
Joined: 25 Aug 2005, 22:09
Location: metsä

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

#50 Post by ulkopuolinen » 11 Dec 2009, 00:23

Onko kenelläkään kokemusta Suzuki maastureista? Niistä vanhoista 1000 cm3 tai 1300 cm3 moottoreilla varustetuista. Vois ostaa sellaisen, kun ei ole vielä ollut!
Rat city pretty shitty

User avatar
Bronne
King of Tonga
Posts: 12745
Joined: 04 Mar 2004, 18:45

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

#51 Post by Bronne » 11 Dec 2009, 00:36

ulkopuolinen wrote:Onko kenelläkään kokemusta Suzuki maastureista? Niistä vanhoista 1000 cm3 tai 1300 cm3 moottoreilla varustetuista. Vois ostaa sellaisen, kun ei ole vielä ollut!
Mä kuljin yhden talven tämmösen kyydissä koulussa Seinäjoella (abaut 50 km sivu) ja voi vittu että pelotti välillä niin että meinasin liittyä takasin kirkkoon. Noissa kun on normiautoa pienempi akselileveys, niin eihän se tahtonu pysyä tiellä jossa oli urat. Pari kertaa lähti Suzuki ihan kunnolla käsistä.
Ars longa, butter life • Mutiny!
Bronnen soittolistat

User avatar
Munallinen Holhooja
-=Lord Of PIF=-
-=Lord Of PIF=-
Posts: 14051
Joined: 04 Mar 2007, 10:38

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

#52 Post by Munallinen Holhooja » 11 Dec 2009, 01:09

Bronne wrote:
ulkopuolinen wrote:Onko kenelläkään kokemusta Suzuki maastureista? Niistä vanhoista 1000 cm3 tai 1300 cm3 moottoreilla varustetuista. Vois ostaa sellaisen, kun ei ole vielä ollut!
Mä kuljin yhden talven tämmösen kyydissä koulussa Seinäjoella (abaut 50 km sivu) ja voi vittu että pelotti välillä niin että meinasin liittyä takasin kirkkoon. Noissa kun on normiautoa pienempi akselileveys, niin eihän se tahtonu pysyä tiellä jossa oli urat. Pari kertaa lähti Suzuki ihan kunnolla käsistä.
Kevythän tää on kanssa ja metsäreiteillä kuulemma yks parhaista, mutta ei varmasti normaaliksi käyttöautoksi sovellu niin hyvin.

User avatar
Juhani Korholainen
4k
Posts: 4950
Joined: 16 May 2004, 20:13

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

#53 Post by Juhani Korholainen » 11 Dec 2009, 06:31

Kilminister wrote: No ei se nyt kyllä ihan näin ole. Vesi on aivan yhtä hyvä hydraulineste kuin öljykin, mutta tuppaa jäätymään -> jarrut eivät toimi. Kuvauksesi vastaa sitä kun hydraulisessa jarrujärjestelmässä on ilmaa. Kaasut ovat huonoja kestämään painetta, nesteet eivät.
Voip olla, että oot oikeessa. Mulle vaan väitettiin, että vesi rupeis kiehumaan, ei kestäis niin painetta, ja tulee ongelmia. Mutta totta puhuenhan se vaatis ennemmin alipainetta. Ainakin kiehumispisteen alenemiseen. Anyway, ku aikoinaan nesteet vaihdoin, en huomannut, että juurikaan ilmaa olisi tullut, mutta alkuun tuli ihan uskottavan näköistä jarrunestettä, sitten yhtäkkiä ruuttasikin aika epäilyttävän näköistä kuraa ulos.
”Hallitus vapisee vastuutaan kuin persikankiviä paskantava puudeli.”

User avatar
Cucco Bill
Posts: 932
Joined: 30 Dec 2008, 16:05
Location: Espoo

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

#54 Post by Cucco Bill » 11 Dec 2009, 10:34

Henkka wrote:
Kilminister wrote: No ei se nyt kyllä ihan näin ole. Vesi on aivan yhtä hyvä hydraulineste kuin öljykin, mutta tuppaa jäätymään -> jarrut eivät toimi. Kuvauksesi vastaa sitä kun hydraulisessa jarrujärjestelmässä on ilmaa. Kaasut ovat huonoja kestämään painetta, nesteet eivät.
Voip olla, että oot oikeessa. Mulle vaan väitettiin, että vesi rupeis kiehumaan, ei kestäis niin painetta, ja tulee ongelmia. Mutta totta puhuenhan se vaatis ennemmin alipainetta. Ainakin kiehumispisteen alenemiseen. Anyway, ku aikoinaan nesteet vaihdoin, en huomannut, että juurikaan ilmaa olisi tullut, mutta alkuun tuli ihan uskottavan näköistä jarrunestettä, sitten yhtäkkiä ruuttasikin aika epäilyttävän näköistä kuraa ulos.
Piti tulla itseäni tänne korjaamaan, että ei se jäätyminen ole pahin ongelma, vaan tietysti veden melko alhainen kiehumispiste. Jarrut kun lämpenee kunnolla, niin vesi alkaa kiehua -> neste laajenee -> jarrupalat painuvat kiinni levyihin. Tässä prosessissa systeemiin kerääntyy helposti myös ilmaa mikäli vesihöyry tunkeutuu tiivisteiden välistä ja sen jälkeen poljin voi painua pohjaan. Sinänsä vesi kestää painetta aivan yhtä hyvin kuin jarruneste, mineraaliöljy ym. Voit kokeilla itse laittamalla vettä injektioruistuun. Pistä peukku ruiskun suulle ja koita painaa mäntää sisään, ei jousta yhtään.

Periaatteessa jarrunesteen vaihto ja systeemin ilmaaminen on helppo homma kunhan pidetään huolta, että jarrunestettä ei pääse jarrupaloille eikä minnekään muualle kuin keräysastiaan. Jarruneste (dot) on syövyttävää tavaraa. Vie vähintään maalin mukanaan, mikäli sitä ei huuhtele pinnalta pois.
Antaa soida ja tunteella!

User avatar
Cucco Bill
Posts: 932
Joined: 30 Dec 2008, 16:05
Location: Espoo

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

#55 Post by Cucco Bill » 11 Dec 2009, 10:40

Buddy Love wrote:
juntti wrote:
Kilminister wrote: No ei se nyt kyllä ihan näin ole. Vesi on aivan yhtä hyvä hydraulineste kuin öljykin, mutta tuppaa jäätymään -> jarrut eivät toimi. Kuvauksesi vastaa sitä kun hydraulisessa jarrujärjestelmässä on ilmaa. Kaasut ovat huonoja kestämään painetta, nesteet eivät.
näin on. ja ei nyt kannata olla huolissaan että sinne vettä olis menny jos korkki on muutaman päivän ollu pois. mulla oli aikoinaan lada, jossa korkki oli halki ja siitä oli pala pois, mutta jarruihin se ei vaikuttanut mitää, parit katsastuksetkin meni niillä eväillä läpi.
Alright. Taidan vuoden parin sisällä kuitenkin laittaa about kaikki nesteet vaihtoon.
Pistä nyt joku korkki siihen tulpaksi ettei kaikki paska mene jarrunesteen sekaan. Auton jarrut ovat ns. avoin systeemi, joten korkin ei tartte olla ilmatiivis, mutta nestettä ei myöskään kannata roiskia pitkin konehuonetta. Kts. ed.
Antaa soida ja tunteella!

User avatar
Buddy Love
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 100000
Joined: 05 Jan 2005, 17:00

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

#56 Post by Buddy Love » 11 Dec 2009, 12:10

Kilminister wrote:Pistä nyt joku korkki siihen tulpaksi ettei kaikki paska mene jarrunesteen sekaan. Auton jarrut ovat ns. avoin systeemi, joten korkin ei tartte olla ilmatiivis, mutta nestettä ei myöskään kannata roiskia pitkin konehuonetta. Kts. ed.
Joo, se korkki siis löytyi (roikkui siinä jossain johdossa kiinni ja kolisi siellä koneenosien välissä) ja on nyt kiinni.
6000-7000 tuhatta%

User avatar
Juhani Korholainen
4k
Posts: 4950
Joined: 16 May 2004, 20:13

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

#57 Post by Juhani Korholainen » 11 Dec 2009, 22:16

Kilminister wrote:Piti tulla itseäni tänne korjaamaan, että ei se jäätyminen ole pahin ongelma, vaan tietysti veden melko alhainen kiehumispiste. Jarruneste (dot) on syövyttävää tavaraa. Vie vähintään maalin mukanaan, mikäli sitä ei huuhtele pinnalta pois.
Tulipahan tuokin oikeaoppisesti selväksi. Korroosiosta on tosiaan kokemusta, ku aiempi omistaja ei ilmeisesti ollut välittänyt, kun jarruputkien jakotukki vähän tiputtaa tukivarren päälle. Ilmaus on tosiaan perushommia, paitsi noissa vanhoissa Volvoissa. 240:ssä on muistaakseni 6 ilmausruuvia neljää rengasta kohti, ja jos ei ilmaa just ohjekirjan järjestyksessä, ni vituiks mänöö kuulemma. En välittänyt kokeilla, vaan tein suoraan oikein :D
”Hallitus vapisee vastuutaan kuin persikankiviä paskantava puudeli.”

hannibal
2k
Posts: 2737
Joined: 01 Nov 2005, 09:48

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

#58 Post by hannibal » 11 Dec 2009, 22:48

Johnny Burma wrote:
Bronne wrote:
ulkopuolinen wrote:Onko kenelläkään kokemusta Suzuki maastureista? Niistä vanhoista 1000 cm3 tai 1300 cm3 moottoreilla varustetuista. Vois ostaa sellaisen, kun ei ole vielä ollut!
Mä kuljin yhden talven tämmösen kyydissä koulussa Seinäjoella (abaut 50 km sivu) ja voi vittu että pelotti välillä niin että meinasin liittyä takasin kirkkoon. Noissa kun on normiautoa pienempi akselileveys, niin eihän se tahtonu pysyä tiellä jossa oli urat. Pari kertaa lähti Suzuki ihan kunnolla käsistä.
Kevythän tää on kanssa ja metsäreiteillä kuulemma yks parhaista, mutta ei varmasti normaaliksi käyttöautoksi sovellu niin hyvin.
Työkaveri hommasi tuollasen harrasteprojektiksi, puheista päätellen maailman paras vehje, itse en ole aivan vakuuttunut...

User avatar
kjs
Melkein ####!
Melkein ####!
Posts: 11980
Joined: 05 Mar 2004, 14:33
Location: Kuusamo city boy
Contact:

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

#59 Post by kjs » 11 Dec 2009, 23:38

Armoton Lada-kuume puhkesi tänään :x

User avatar
grebiili
Pyllypää
Posts: 1536
Joined: 19 Aug 2007, 20:24
Location: Tampere

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

#60 Post by grebiili » 11 Dec 2009, 23:53

Vaihoin tänään sunnyyn uuden sivupeilin ku joku vitun molopää oli särkeny sen. :x

Locked