Autokysymyksiä ja keskustelua
Moderators: P O L L Y, Bulizky
- mr. greengrass
- 7k
- Posts: 7839
- Joined: 04 Jan 2008, 11:33
- Location: 40100
Re: Autokysymyksiä ja keskustelua
Huomenna Volvo tonttiin.
- Julian Best
- Posts: 753
- Joined: 06 Jan 2008, 06:20
Re: Autokysymyksiä ja keskustelua
näin on. ja ei nyt kannata olla huolissaan että sinne vettä olis menny jos korkki on muutaman päivän ollu pois. mulla oli aikoinaan lada, jossa korkki oli halki ja siitä oli pala pois, mutta jarruihin se ei vaikuttanut mitää, parit katsastuksetkin meni niillä eväillä läpi.Kilminister wrote: No ei se nyt kyllä ihan näin ole. Vesi on aivan yhtä hyvä hydraulineste kuin öljykin, mutta tuppaa jäätymään -> jarrut eivät toimi. Kuvauksesi vastaa sitä kun hydraulisessa jarrujärjestelmässä on ilmaa. Kaasut ovat huonoja kestämään painetta, nesteet eivät.
- Buddy Love
- Matti Partanen
- Posts: 100000
- Joined: 05 Jan 2005, 17:00
Re: Autokysymyksiä ja keskustelua
Alright. Taidan vuoden parin sisällä kuitenkin laittaa about kaikki nesteet vaihtoon.juntti wrote:näin on. ja ei nyt kannata olla huolissaan että sinne vettä olis menny jos korkki on muutaman päivän ollu pois. mulla oli aikoinaan lada, jossa korkki oli halki ja siitä oli pala pois, mutta jarruihin se ei vaikuttanut mitää, parit katsastuksetkin meni niillä eväillä läpi.Kilminister wrote: No ei se nyt kyllä ihan näin ole. Vesi on aivan yhtä hyvä hydraulineste kuin öljykin, mutta tuppaa jäätymään -> jarrut eivät toimi. Kuvauksesi vastaa sitä kun hydraulisessa jarrujärjestelmässä on ilmaa. Kaasut ovat huonoja kestämään painetta, nesteet eivät.
6000-7000 tuhatta%
- Munallinen Holhooja
- -=Lord Of PIF=-
- Posts: 14051
- Joined: 04 Mar 2007, 10:38
Re: Autokysymyksiä ja keskustelua
Lada on sentään Lada, mutta Opel..juntti wrote:näin on. ja ei nyt kannata olla huolissaan että sinne vettä olis menny jos korkki on muutaman päivän ollu pois. mulla oli aikoinaan lada, jossa korkki oli halki ja siitä oli pala pois, mutta jarruihin se ei vaikuttanut mitää, parit katsastuksetkin meni niillä eväillä läpi.Kilminister wrote: No ei se nyt kyllä ihan näin ole. Vesi on aivan yhtä hyvä hydraulineste kuin öljykin, mutta tuppaa jäätymään -> jarrut eivät toimi. Kuvauksesi vastaa sitä kun hydraulisessa jarrujärjestelmässä on ilmaa. Kaasut ovat huonoja kestämään painetta, nesteet eivät.
-
- -=King Of PIF=-
- Posts: 18120
- Joined: 25 Aug 2005, 22:09
- Location: metsä
Re: Autokysymyksiä ja keskustelua
Onko kenelläkään kokemusta Suzuki maastureista? Niistä vanhoista 1000 cm3 tai 1300 cm3 moottoreilla varustetuista. Vois ostaa sellaisen, kun ei ole vielä ollut!
Rat city pretty shitty
Re: Autokysymyksiä ja keskustelua
Mä kuljin yhden talven tämmösen kyydissä koulussa Seinäjoella (abaut 50 km sivu) ja voi vittu että pelotti välillä niin että meinasin liittyä takasin kirkkoon. Noissa kun on normiautoa pienempi akselileveys, niin eihän se tahtonu pysyä tiellä jossa oli urat. Pari kertaa lähti Suzuki ihan kunnolla käsistä.ulkopuolinen wrote:Onko kenelläkään kokemusta Suzuki maastureista? Niistä vanhoista 1000 cm3 tai 1300 cm3 moottoreilla varustetuista. Vois ostaa sellaisen, kun ei ole vielä ollut!
- Munallinen Holhooja
- -=Lord Of PIF=-
- Posts: 14051
- Joined: 04 Mar 2007, 10:38
Re: Autokysymyksiä ja keskustelua
Kevythän tää on kanssa ja metsäreiteillä kuulemma yks parhaista, mutta ei varmasti normaaliksi käyttöautoksi sovellu niin hyvin.Bronne wrote:Mä kuljin yhden talven tämmösen kyydissä koulussa Seinäjoella (abaut 50 km sivu) ja voi vittu että pelotti välillä niin että meinasin liittyä takasin kirkkoon. Noissa kun on normiautoa pienempi akselileveys, niin eihän se tahtonu pysyä tiellä jossa oli urat. Pari kertaa lähti Suzuki ihan kunnolla käsistä.ulkopuolinen wrote:Onko kenelläkään kokemusta Suzuki maastureista? Niistä vanhoista 1000 cm3 tai 1300 cm3 moottoreilla varustetuista. Vois ostaa sellaisen, kun ei ole vielä ollut!
- Juhani Korholainen
- 4k
- Posts: 4950
- Joined: 16 May 2004, 20:13
Re: Autokysymyksiä ja keskustelua
Voip olla, että oot oikeessa. Mulle vaan väitettiin, että vesi rupeis kiehumaan, ei kestäis niin painetta, ja tulee ongelmia. Mutta totta puhuenhan se vaatis ennemmin alipainetta. Ainakin kiehumispisteen alenemiseen. Anyway, ku aikoinaan nesteet vaihdoin, en huomannut, että juurikaan ilmaa olisi tullut, mutta alkuun tuli ihan uskottavan näköistä jarrunestettä, sitten yhtäkkiä ruuttasikin aika epäilyttävän näköistä kuraa ulos.Kilminister wrote: No ei se nyt kyllä ihan näin ole. Vesi on aivan yhtä hyvä hydraulineste kuin öljykin, mutta tuppaa jäätymään -> jarrut eivät toimi. Kuvauksesi vastaa sitä kun hydraulisessa jarrujärjestelmässä on ilmaa. Kaasut ovat huonoja kestämään painetta, nesteet eivät.
”Hallitus vapisee vastuutaan kuin persikankiviä paskantava puudeli.”
- Cucco Bill
- Posts: 932
- Joined: 30 Dec 2008, 16:05
- Location: Espoo
Re: Autokysymyksiä ja keskustelua
Piti tulla itseäni tänne korjaamaan, että ei se jäätyminen ole pahin ongelma, vaan tietysti veden melko alhainen kiehumispiste. Jarrut kun lämpenee kunnolla, niin vesi alkaa kiehua -> neste laajenee -> jarrupalat painuvat kiinni levyihin. Tässä prosessissa systeemiin kerääntyy helposti myös ilmaa mikäli vesihöyry tunkeutuu tiivisteiden välistä ja sen jälkeen poljin voi painua pohjaan. Sinänsä vesi kestää painetta aivan yhtä hyvin kuin jarruneste, mineraaliöljy ym. Voit kokeilla itse laittamalla vettä injektioruistuun. Pistä peukku ruiskun suulle ja koita painaa mäntää sisään, ei jousta yhtään.Henkka wrote:Voip olla, että oot oikeessa. Mulle vaan väitettiin, että vesi rupeis kiehumaan, ei kestäis niin painetta, ja tulee ongelmia. Mutta totta puhuenhan se vaatis ennemmin alipainetta. Ainakin kiehumispisteen alenemiseen. Anyway, ku aikoinaan nesteet vaihdoin, en huomannut, että juurikaan ilmaa olisi tullut, mutta alkuun tuli ihan uskottavan näköistä jarrunestettä, sitten yhtäkkiä ruuttasikin aika epäilyttävän näköistä kuraa ulos.Kilminister wrote: No ei se nyt kyllä ihan näin ole. Vesi on aivan yhtä hyvä hydraulineste kuin öljykin, mutta tuppaa jäätymään -> jarrut eivät toimi. Kuvauksesi vastaa sitä kun hydraulisessa jarrujärjestelmässä on ilmaa. Kaasut ovat huonoja kestämään painetta, nesteet eivät.
Periaatteessa jarrunesteen vaihto ja systeemin ilmaaminen on helppo homma kunhan pidetään huolta, että jarrunestettä ei pääse jarrupaloille eikä minnekään muualle kuin keräysastiaan. Jarruneste (dot) on syövyttävää tavaraa. Vie vähintään maalin mukanaan, mikäli sitä ei huuhtele pinnalta pois.
Antaa soida ja tunteella!
- Cucco Bill
- Posts: 932
- Joined: 30 Dec 2008, 16:05
- Location: Espoo
Re: Autokysymyksiä ja keskustelua
Pistä nyt joku korkki siihen tulpaksi ettei kaikki paska mene jarrunesteen sekaan. Auton jarrut ovat ns. avoin systeemi, joten korkin ei tartte olla ilmatiivis, mutta nestettä ei myöskään kannata roiskia pitkin konehuonetta. Kts. ed.Buddy Love wrote:Alright. Taidan vuoden parin sisällä kuitenkin laittaa about kaikki nesteet vaihtoon.juntti wrote:näin on. ja ei nyt kannata olla huolissaan että sinne vettä olis menny jos korkki on muutaman päivän ollu pois. mulla oli aikoinaan lada, jossa korkki oli halki ja siitä oli pala pois, mutta jarruihin se ei vaikuttanut mitää, parit katsastuksetkin meni niillä eväillä läpi.Kilminister wrote: No ei se nyt kyllä ihan näin ole. Vesi on aivan yhtä hyvä hydraulineste kuin öljykin, mutta tuppaa jäätymään -> jarrut eivät toimi. Kuvauksesi vastaa sitä kun hydraulisessa jarrujärjestelmässä on ilmaa. Kaasut ovat huonoja kestämään painetta, nesteet eivät.
Antaa soida ja tunteella!
- Buddy Love
- Matti Partanen
- Posts: 100000
- Joined: 05 Jan 2005, 17:00
Re: Autokysymyksiä ja keskustelua
Joo, se korkki siis löytyi (roikkui siinä jossain johdossa kiinni ja kolisi siellä koneenosien välissä) ja on nyt kiinni.Kilminister wrote:Pistä nyt joku korkki siihen tulpaksi ettei kaikki paska mene jarrunesteen sekaan. Auton jarrut ovat ns. avoin systeemi, joten korkin ei tartte olla ilmatiivis, mutta nestettä ei myöskään kannata roiskia pitkin konehuonetta. Kts. ed.
6000-7000 tuhatta%
- Juhani Korholainen
- 4k
- Posts: 4950
- Joined: 16 May 2004, 20:13
Re: Autokysymyksiä ja keskustelua
Tulipahan tuokin oikeaoppisesti selväksi. Korroosiosta on tosiaan kokemusta, ku aiempi omistaja ei ilmeisesti ollut välittänyt, kun jarruputkien jakotukki vähän tiputtaa tukivarren päälle. Ilmaus on tosiaan perushommia, paitsi noissa vanhoissa Volvoissa. 240:ssä on muistaakseni 6 ilmausruuvia neljää rengasta kohti, ja jos ei ilmaa just ohjekirjan järjestyksessä, ni vituiks mänöö kuulemma. En välittänyt kokeilla, vaan tein suoraan oikeinKilminister wrote:Piti tulla itseäni tänne korjaamaan, että ei se jäätyminen ole pahin ongelma, vaan tietysti veden melko alhainen kiehumispiste. Jarruneste (dot) on syövyttävää tavaraa. Vie vähintään maalin mukanaan, mikäli sitä ei huuhtele pinnalta pois.
”Hallitus vapisee vastuutaan kuin persikankiviä paskantava puudeli.”
Re: Autokysymyksiä ja keskustelua
Työkaveri hommasi tuollasen harrasteprojektiksi, puheista päätellen maailman paras vehje, itse en ole aivan vakuuttunut...Johnny Burma wrote:Kevythän tää on kanssa ja metsäreiteillä kuulemma yks parhaista, mutta ei varmasti normaaliksi käyttöautoksi sovellu niin hyvin.Bronne wrote:Mä kuljin yhden talven tämmösen kyydissä koulussa Seinäjoella (abaut 50 km sivu) ja voi vittu että pelotti välillä niin että meinasin liittyä takasin kirkkoon. Noissa kun on normiautoa pienempi akselileveys, niin eihän se tahtonu pysyä tiellä jossa oli urat. Pari kertaa lähti Suzuki ihan kunnolla käsistä.ulkopuolinen wrote:Onko kenelläkään kokemusta Suzuki maastureista? Niistä vanhoista 1000 cm3 tai 1300 cm3 moottoreilla varustetuista. Vois ostaa sellaisen, kun ei ole vielä ollut!
Re: Autokysymyksiä ja keskustelua
Armoton Lada-kuume puhkesi tänään
Re: Autokysymyksiä ja keskustelua
Vaihoin tänään sunnyyn uuden sivupeilin ku joku vitun molopää oli särkeny sen.