Pitkiä viestiketjuja tallessa on.
Moderators: P O L L Y, Bulizky
-
ALA KEKSIÄ SELITYKSIÄ PAAVO
- genetic specimen/slapper
- Posts: 33776
- Joined: 06 May 2007, 13:26
- Location: Petteri Orpon kumpujen yö
#4261
Post
by ALA KEKSIÄ SELITYKSIÄ PAAVO » 20 Dec 2012, 17:21
Jussi69 wrote:tontun mu heil wrote:Jos autoa käy käyttämässä kovemmilla pakkasilla, niin kannattaako se ja kuinka kauan sen pitäisi olla käynnissä, että siitä on mitään hyötyä, jos siis koko operaatiosta on hyötyä.
Tyhjäkäynnillä käyttäminen on helvetin typerää hommaa, aja ennemmin vaikka lenkki.
Laturi lataa akun about 20min aikana, sekin tarttee jos sitten ajoa kovemmilla keleillä. Jos sua ahdistaa auton käyntiinlähteminen tms. niin ota vaikka akku yöksi sisälle lämpimään.
Jos on lumia tarvinnu putsata niin oon laittanu käyntiin siks aikaa sillä ajatuksella, että ehtii siinä ajasssa edes vähän lämpiämään, onko tämäkin täysin dorkaa hommaa?
2.1.2013 koittaa suuri päivä, saadaan oma tolppapaikka
-
Niin,
- чики-брики
- Posts: 166602
- Joined: 15 Jan 2006, 18:56
#4262
Post
by Niin, » 20 Dec 2012, 17:31
The Tilanne wrote:Jussi69 wrote:tontun mu heil wrote:Jos autoa käy käyttämässä kovemmilla pakkasilla, niin kannattaako se ja kuinka kauan sen pitäisi olla käynnissä, että siitä on mitään hyötyä, jos siis koko operaatiosta on hyötyä.
Tyhjäkäynnillä käyttäminen on helvetin typerää hommaa, aja ennemmin vaikka lenkki.
Laturi lataa akun about 20min aikana, sekin tarttee jos sitten ajoa kovemmilla keleillä. Jos sua ahdistaa auton käyntiinlähteminen tms. niin ota vaikka akku yöksi sisälle lämpimään.
Jos on lumia tarvinnu putsata niin oon laittanu käyntiin siks aikaa sillä ajatuksella, että ehtii siinä ajasssa edes vähän lämpiämään, onko tämäkin täysin dorkaa hommaa?
2.1.2013 koittaa suuri päivä, saadaan oma tolppapaikka
Ei, sillai teen itekkin.
ps. ei se lämppäri paljoa auta. Nostaahan se jäähdytinnesteen/öljyn/whatever lämpöä muutaman asteen ja täts it (joissain autoissa se aiheuttaa ongelmia antureiden kanssa).
-
viemäri-INTEGRITY
- kunnon örinää
- Posts: 161540
- Joined: 04 Mar 2004, 15:11
- Location: me kaikki kellutaan täällä...
#4263
Post
by viemäri-INTEGRITY » 20 Dec 2012, 17:35
Jussi69 wrote:tontun mu heil wrote:Jos autoa käy käyttämässä kovemmilla pakkasilla, niin kannattaako se ja kuinka kauan sen pitäisi olla käynnissä, että siitä on mitään hyötyä, jos siis koko operaatiosta on hyötyä.
Tyhjäkäynnillä käyttäminen on helvetin typerää hommaa, aja ennemmin vaikka lenkki.
Laturi lataa akun about 20min aikana, sekin tarttee jos sitten ajoa kovemmilla keleillä. Jos sua ahdistaa auton käyntiinlähteminen tms. niin ota vaikka akku yöksi sisälle lämpimään.
Hm, täytyy miettiä toi akun sisääntuonti, eilen ajettu viimeksi autolla, huomenna vasta sitä tarvitsisin.
-
Niin,
- чики-брики
- Posts: 166602
- Joined: 15 Jan 2006, 18:56
#4264
Post
by Niin, » 20 Dec 2012, 17:36
Hyvä akku kyllä kestää pakkastakin, ellei sulla ole joku 40ah pikkuakku ja mankka aina päällä.
-
viemäri-INTEGRITY
- kunnon örinää
- Posts: 161540
- Joined: 04 Mar 2004, 15:11
- Location: me kaikki kellutaan täällä...
#4265
Post
by viemäri-INTEGRITY » 20 Dec 2012, 17:38
Jussi69 wrote:Hyvä akku kyllä kestää pakkastakin, ellei sulla ole joku 40ah pikkuakku ja mankka aina päällä.
Ihan hyvä akku toi on. Ja kyllä mä uskon että se varmaan selviää huomiseen. Täällä on ollut 11-13 astetta pakkasta tosin kiristyy vähän. Nää pakkaset vaan aina aiheuttaa pientä jännitystä kun ei ole kuin katupaikka
-
Niin,
- чики-брики
- Posts: 166602
- Joined: 15 Jan 2006, 18:56
#4266
Post
by Niin, » 20 Dec 2012, 17:40
Turha sun on murehtia jos hyvä akku alla. osta vaikka kotiin starttiboosteri siltä varalta että akku kuolee, eipähän tarvii vispailla akkua edestakasin.
-
Separi ruispellossa
- -=00King Of PIF00=-
- Posts: 24819
- Joined: 01 Oct 2010, 09:48
- Location: Nykäskylä
#4267
Post
by Separi ruispellossa » 20 Dec 2012, 17:45
Mulla oli vielä viime talvena käytössä auton (vm 2000) alkuperäinen akku, eikä senkään kanssa tullut ongelmia kuin vasta sitten kun pakkasta oli yli 20 astetta. Ilman lämpötolppaa. Nyt täksi talveksi laitoin uuden akun, mikä onkin ihan hyvä homma, koska pe-la pitäs käydä Kuopiossa, ja sinne on luvattu -27.
kanammuna wrote:Yritin, uhmasin, ja liejut housuihin latasin.
-
Niin,
- чики-брики
- Posts: 166602
- Joined: 15 Jan 2006, 18:56
#4268
Post
by Niin, » 20 Dec 2012, 17:46
Eihän se lämppäri akkua lämmitä.
-
Separi ruispellossa
- -=00King Of PIF00=-
- Posts: 24819
- Joined: 01 Oct 2010, 09:48
- Location: Nykäskylä
#4269
Post
by Separi ruispellossa » 20 Dec 2012, 17:48
Jussi69 wrote:Eihän se lämppäri akkua lämmitä.
Ei, mutta helpottaa käynnistymistä. Ainakin teoriassa.
kanammuna wrote:Yritin, uhmasin, ja liejut housuihin latasin.
-
Niin,
- чики-брики
- Posts: 166602
- Joined: 15 Jan 2006, 18:56
#4270
Post
by Niin, » 20 Dec 2012, 17:50
Separi ruispellossa wrote:Jussi69 wrote:Eihän se lämppäri akkua lämmitä.
Ei, mutta helpottaa käynnistymistä. Ainakin teoriassa.
Riippuu ihan lämppäristä. Letkulämppäri ei juuri auta, eikä öljypohjan säteilijäkään. Vanhanmallinen grilli
voi auttaa käynnistystä, mikäli tulpat ym. lämpiää sen avulla.
Webasto on se ainoa oikea lämppäri yhtään mihinkään.
t: letku & öljypohjalämppärin omistava, koska tuohon autoon ei saa vanhanmallista grilliä
-
skenen säännöt
- Melkein ####!
- Posts: 11088
- Joined: 01 Apr 2008, 22:20
#4271
Post
by skenen säännöt » 20 Dec 2012, 18:01
tontun mu heil wrote:Hm, täytyy miettiä toi akun sisääntuonti, eilen ajettu viimeksi autolla, huomenna vasta sitä tarvitsisin.
Muista viedä vastavuoroisesti basso ulos, ettei se ylikuumene.
-
Koala-Paint
- 1k
- Posts: 1634
- Joined: 15 Oct 2012, 12:19
#4273
Post
by Koala-Paint » 20 Dec 2012, 19:16
Singularity wrote:Verinen jouluhallitsija wrote:Maanantaina joutuu viemään auton huoltoon kun takajarruja ei saatu nuorison ystävällisellä avustuksella laitettua kuntoon. Vittu sama vika joka vuosi - liian suuri ero tehoissa, vaikka mitä tekisi. Tällä kertaa veikkauksena ongelma paineilmasäätimessä. Itsehän en ymmärrä asiasta mitään, mutta vituttaa jo valmiiksi rahanmeno. Ajan sen kärrin helvetti sitten suoraa tietä katsastukseen ennen kuin ehtii levitä lisää.
Ei kai ne sitte vaan jumiudu ajan myötä. Ainaki normi ongelma jossain autos jos ajelee "liian rauhas", eli ei ikinä jarruttele kunnolla. Joutunu mutsin autosta melki joka vuosi avaamaan etujarrut ja hienosäätämään vasaralla ja teräsharjalla.
EDIT: Jaa niin takajarrut, jos ne on rumpujarrut niin ei sitte ihan toi yleisongelma välttis.
Siis takajarruthan ne ensin ryytyy tollasen käyttämättömyyden takia, oli sit rumpujarrut tai ei.
-
ALA KEKSIÄ SELITYKSIÄ PAAVO
- genetic specimen/slapper
- Posts: 33776
- Joined: 06 May 2007, 13:26
- Location: Petteri Orpon kumpujen yö
#4274
Post
by ALA KEKSIÄ SELITYKSIÄ PAAVO » 20 Dec 2012, 19:29
Jussi69 wrote:
ps. ei se lämppäri paljoa auta. Nostaahan se jäähdytinnesteen/öljyn/whatever lämpöä muutaman asteen ja täts it (joissain autoissa se aiheuttaa ongelmia antureiden kanssa).
Tokihan tässä on ohjelmassa sisätilanlämmittimen asennus myös.
-
Koala-Paint
- 1k
- Posts: 1634
- Joined: 15 Oct 2012, 12:19
#4275
Post
by Koala-Paint » 20 Dec 2012, 19:48
Jussi69 wrote:ps. ei se lämppäri paljoa auta. Nostaahan se jäähdytinnesteen/öljyn/whatever lämpöä muutaman asteen ja täts it (joissain autoissa se aiheuttaa ongelmia antureiden kanssa).
Voi sil olla suurikin vaikutus käynnistyvyyteen jos öljyjä saa vähän ennalta lämmiteltyä. Starttimoottori ei ihan kauhean tehokas ole, riippuen vähän öljystä voi se startti joutua vähän koville kylmillä öljyillä ku pitäs jaksaa pakottaa melkosen jähmeät öljyt imusihdin läpi öljypumpulle.
En väheksyis minkään mallista moottorilämmitintä. Yks talvi piti kovilla pakkasilla siirrellä viriviri-veekasiautoa, ei oikein lähteny vaik oli uus startti ja just ladattu akku mallia kuorma-autosta. Moottorilämmittimen puute ajoi epätoivoisiin tekoihin, kertakäyttögrilli öljypohjan alle ni lähtihän se.