Autokysymyksiä ja keskustelua
Moderators: P O L L Y, Bulizky
- Koala-Paint
- 1k
- Posts: 1634
- Joined: 15 Oct 2012, 12:19
Re: Autokysymyksiä ja keskustelua
en minä mieltäni pahoittanut, eikä suotta tarvi teititellä. alkoi ihan oikeasti vituttaa viiden tonnin öljynvaihtoväli.
fiat on tunnettu moottoritekniikan edelläkävijänä jo jostain sotavuosien traktoreista alkaen, mut just luotettavuudestaan ei ehkä niinkään. jollain lailla ainakin omassa päässäni tää yhtälö vaikuttaa järkevältä, siis nopeahkosti putoavan hankintahinnan suhde väitettyyn epäluotettavuuteen. fiatilla tais olla jo 80-luvulla muuttuvaan venttiilin ajoitukseen (vai nostoon) perustuvia systeemejä siinä ku honda ja bemari seurasivat 90-luvulla perässä. kai ihan ymmärrettävää ettei edelläkävijän tuote oo niin loppuun hiottu? ei kyl oo ensikäden tietoa miten muiden ekat kokeilut toimivat pidemmän päälle.
enkä mie yhtäkkiä usko, etteikö mikä tahansa nykymoottori kestäis hyvällä huollolla vaikka sen puoli miljoonaa, poislukien toki joku mazdan kiertomäntäkone.
no, kuten todettua, tonnin budjetilla sellaisen erinomaisen ajopelin löytäminen on arpapeliä. ite ostin parilla tonnilla diesel-volkswagenin, toistaiseksi oon tyytyväinen. reilun puolen vuoden ja noin kolmenkymmenen tuhannen kilometrin aikana ei oo tarvinnu korjata mitään, ainoastaan huoltaa. *kop kop* parin, kolmen vuoden jälkeen tietää kestävätkö nämä hyvällä huollolla sen puoli miltsiä vai eivät.
E: ekoille primeroille kans ääni. rouva onnistu muutama vuosi sitten hankkimaan just ja just yli sata tonnia ajetun ysiykkösen ja oli ku uudella autolla olis ajanu. eikä oma vuoden uudempi ja melkein 300 tkm enemmän ajettu ollu missään suhteessa huono sekään, niinku hintaansa nähden siis.
fiat on tunnettu moottoritekniikan edelläkävijänä jo jostain sotavuosien traktoreista alkaen, mut just luotettavuudestaan ei ehkä niinkään. jollain lailla ainakin omassa päässäni tää yhtälö vaikuttaa järkevältä, siis nopeahkosti putoavan hankintahinnan suhde väitettyyn epäluotettavuuteen. fiatilla tais olla jo 80-luvulla muuttuvaan venttiilin ajoitukseen (vai nostoon) perustuvia systeemejä siinä ku honda ja bemari seurasivat 90-luvulla perässä. kai ihan ymmärrettävää ettei edelläkävijän tuote oo niin loppuun hiottu? ei kyl oo ensikäden tietoa miten muiden ekat kokeilut toimivat pidemmän päälle.
enkä mie yhtäkkiä usko, etteikö mikä tahansa nykymoottori kestäis hyvällä huollolla vaikka sen puoli miljoonaa, poislukien toki joku mazdan kiertomäntäkone.
no, kuten todettua, tonnin budjetilla sellaisen erinomaisen ajopelin löytäminen on arpapeliä. ite ostin parilla tonnilla diesel-volkswagenin, toistaiseksi oon tyytyväinen. reilun puolen vuoden ja noin kolmenkymmenen tuhannen kilometrin aikana ei oo tarvinnu korjata mitään, ainoastaan huoltaa. *kop kop* parin, kolmen vuoden jälkeen tietää kestävätkö nämä hyvällä huollolla sen puoli miltsiä vai eivät.
E: ekoille primeroille kans ääni. rouva onnistu muutama vuosi sitten hankkimaan just ja just yli sata tonnia ajetun ysiykkösen ja oli ku uudella autolla olis ajanu. eikä oma vuoden uudempi ja melkein 300 tkm enemmän ajettu ollu missään suhteessa huono sekään, niinku hintaansa nähden siis.
- Buddy Love
- Matti Partanen
- Posts: 100000
- Joined: 05 Jan 2005, 17:00
Re: Autokysymyksiä ja keskustelua
Toisaalta joudut ajamaan 250tkm Fiatilla.varastomies wrote:Ps. Tuulilasissa julkaistiin marraskuussa laajamittainen Merkkien Merkki -tutkimus, johon oli vastaillut 13 700 suomalaista autoilijaa. Tutkimuksessa vertailtiin tyytyväisyyttä autoon, myynti- ja huoltopalveluja, sitoutumista omaan merkkiin sekä eri automerkkien haluttavuutta. Fiat oli luokassaan häntäpäässä ja japanilaiset poikkeuksetta kärkipäässä. Ongelman tässä ostajalle tekee se, että japanilaiset olivat ylivoimaisia käytettyjen autojen arvon säilyvyydessä, toisin sanoen ne maksaa myös käytettynä paljon (prosentuaalisesti suhteessa auton alkuperäiseen hintaan).
Maksa tojosta 3-5donaa ja tuurilla ajat ongelmitta 350000 jälkeen puoleenmilliin ja myyt romuraudan hinnalla pois.
Maksa fiiusta max dona satkunajetusta ja tuurilla vedät ongelmitta 350tkm mittariin ja joku hullu ostaa sen 5sataa.
Sulla on kokoajan ollu käytössä parisataatuhatta vähemmän haissu/piereskelty auto, josta saat vielä yhen illan pierukännit, jos haluat.
6000-7000 tuhatta%
- Naamapuinen
- prikaattin kenraali
- Posts: 134288
- Joined: 10 Sep 2009, 16:42
- Location: bar perkeleen kaltainen poser luola
Re: Autokysymyksiä ja keskustelua
ite menin pikku broidin korollaan sisään mun naissanin avaimilla ihan siististivarastomies wrote:ainut auto mistä multa on pöllitty sterkat, se tosin korollan vika oo.
- Juhani Korholainen
- 4k
- Posts: 4948
- Joined: 16 May 2004, 20:13
Re: Autokysymyksiä ja keskustelua
Jäähän sitä rahaa osta hitsauskonekin. 80-luvun japseissa vähän sama. Ja kylläkin aika monessa muussakin 80-luvun autossa voi olla jo aika paljon ruostemukavia, mutta jos hyvän saa, ni se on success. En kyllä menis väittämään, että niistä ihan ekana koneet hajoo. Ihan pienellä väärinkäytölläkään.kissavideo wrote: ekoille primeroille kans ääni.
”Hallitus vapisee vastuutaan kuin persikankiviä paskantava puudeli.”
- sotaa apatiaa vastaan
- 3k
- Posts: 3370
- Joined: 10 Mar 2004, 12:30
- Location: 13
- Contact:
Re: Autokysymyksiä ja keskustelua
Voisin valottaa tätä meidän tonnilla kauppakassi hommaa, että tollasia 2000-luvun Fian Puntoja on vähän vilkuiltu. Etsiminen jatkuu...
nimim. Kissahullu wrote:Menin Puntalaan katsomaan hyviä bändejä, mutta siellä soittikin Valse Triste.
Re: Autokysymyksiä ja keskustelua
No ei ole matematiikka minulle vaikeaa, mutta näyttää olevan nuo kaavat melko vituillaan. 3-5 tonnia 350 tkm ajetusta Corollasta? Ei muuten ole Nettiautossa myynnissä kovinkaan montaa alle 115 tkm ajettua Fiiatia, jotka lähtee 1000 euron hintaan. Yli 350 tkm ajettuja Fiiateja siellä on tasan yksi (1) kappale. Mutta kyllä kai se oikeasti sinne asti kestää ja niitä halulla ostetaan, kun niin kerran väität. Toki ne tulokset saa näyttämään Fiiatille hyvältä, jos on merkkiuskovainen sinne suuntaan. Itse en ole Corolla-ihminen, enkä halua sellaista ikinä omistaa. Toyotan malliston kiinnostavimpia autoja ei oikein Suomeen tuoda.varastomies wrote:Maksa tojosta 3-5donaa ja tuurilla ajat ongelmitta 350000 jälkeen puoleenmilliin ja myyt romuraudan hinnalla pois.
Maksa fiiusta max dona satkunajetusta ja tuurilla vedät ongelmitta 350tkm mittariin ja joku hullu ostaa sen 5sataa.
Matematiikka ei ole vaikeaa
Ei se nyt ihan noin ole mennyt. Parilitraisissa se SR20DE on ollut jo ysärin alussa ja se oli käytössä helvetin pitkään, vissiin paras moottori, minkä Nissani on tehnyt. Ysärin loppupuolella oli ihan hyvää kamaa myös niissä 1.6-litraisissakin, esimerkiksi se VE on käsittääkseni aika legendan asemassa.Sd.Jugh.302 wrote:Vanhin mahdollinen primera on kanssa ihan hyvä valinta jos ehjän löytää, nissani pilasi moottorinsa 90-luvun puolivälin tuntumassa ku laittoivat toisen nokan koneeseen.
Taitaa olla jokainen automerkki ollut edelläkävijä tekniikassa, mikäli näitä foorumikeskusteluja seuraa. Ja sillä edelläkävijyydellä on ihan selkeä merkitys sille, mikä auto kannattaa ostaa. Citroen on muun muassa kannatettava ostos, koska niillä oli ekana aktiivijousitus autoissa. Ai ei kestä vai? No mitä välii, se on edelläkävijä!
Tunnustan nyt kuitenkin, etten ole aikoihin roplaillut mitään halpoja paskoja, joten siinä mielessä olen heikko keskustelija. Ajelen mieluummin tuolla ylikalliilla, yleisesti kelvottomalla, ruostuvalla, heikkolaatuisella ja vanhaa tekniikkaa edustavalla japsilla.
http://ruumiinavaus.bandcamp.comFlemarin Bäxteri wrote:Ximmo on kyllä varmaan koko piffin hyväsydämisin jätkä.
- Sd.Kfz. 302
- joku kiva
- Posts: 172363
- Joined: 22 Dec 2006, 16:16
- Location: esopoo
- Contact:
Re: Autokysymyksiä ja keskustelua
Nissaneista sen verran, että olen tykitelly ainoastaan köyhien perusmalleilla(1.6, 1.8 ja 2 litrasilla Primeroilla ja Almeroilla), minkä perusteella voin ihan hyvin sanoa et 8-venttiilikone= kulkee tarpeeksi mukavasti ja alavääntöä löytyy ja 16-venttiilinen= kiertää silleen hätäsesti, vääntöä ei tunnu millään kierrosalueella ja siitä syystä ikäviä ajaa. Varmaan olisivat olleet kivoja jossain 500 kiloa kevyemmässä kopassa.
- Juhani Korholainen
- 4k
- Posts: 4948
- Joined: 16 May 2004, 20:13
Re: Autokysymyksiä ja keskustelua
Tästä tulikin mieleen, ku työkaveri näki myynti-ilmoituksen 60-luvun lopun Citroenin Isosta Kissasta, niin se totes, että siinä on enemmän varusteita, ku sen CLK Mersussaximmo wrote: Citroen on muun muassa kannatettava ostos, koska niillä oli ekana aktiivijousitus autoissa
”Hallitus vapisee vastuutaan kuin persikankiviä paskantava puudeli.”
Re: Autokysymyksiä ja keskustelua
1.8- ja 2.0-litraiset Primerat ja Almerat ovat sisältäneet alusta asti 16-venttiilisen SR-sarjan koneen. 1.6-litraisissa on puolestaan ollut alusta alkaen 16-venttiilinen GA-sarjan kone. Sekä SR- että GA-moottorimallit tulivat markkinoille 1987. Niissä ei ole siis ollut 8-venttiilisiä vaihtoehtoja.Sd.Jugh.302 wrote:Nissaneista sen verran, että olen tykitelly ainoastaan köyhien perusmalleilla(1.6, 1.8 ja 2 litrasilla Primeroilla ja Almeroilla), minkä perusteella voin ihan hyvin sanoa et 8-venttiilikone= kulkee tarpeeksi mukavasti ja alavääntöä löytyy ja 16-venttiilinen= kiertää silleen hätäsesti, vääntöä ei tunnu millään kierrosalueella ja siitä syystä ikäviä ajaa. Varmaan olisivat olleet kivoja jossain 500 kiloa kevyemmässä kopassa.
Joko muistat väärin tai sitten saat kaivaa jo vähän kovempaa faktaa esille. Jonkin verran nimittäin Nissaneista tiedän, mutta en tunne aivan aukottomasti näitä kahta mallia. (Sekä vääntöä että tehoa nämä 16-venttiiliset moottorisarjat tarjoavat edeltäjiään enemmän.)
http://ruumiinavaus.bandcamp.comFlemarin Bäxteri wrote:Ximmo on kyllä varmaan koko piffin hyväsydämisin jätkä.
- Sd.Kfz. 302
- joku kiva
- Posts: 172363
- Joined: 22 Dec 2006, 16:16
- Location: esopoo
- Contact:
Re: Autokysymyksiä ja keskustelua
Ai mää luulin, että ne vanhemmat oli 8v. No aina sitä oppii. Tarkoitin siis niitä ysärin alkupuolen koneita missä oli vähemmän tehoa(esim. 110 tai 115 heppanen 2,0 oli parempi ajettava kuin se "tuoreempi" 130 heppanen 2,0). Tää mun hevosvoimateoria perustuu siihen fiilikseen, että feisliftin mukana tuli ikävämmät koneet, mitään faktaa mulla asiasta ei ole.ximmo wrote:1.8- ja 2.0-litraiset Primerat ja Almerat ovat sisältäneet alusta asti 16-venttiilisen SR-sarjan koneen. 1.6-litraisissa on puolestaan ollut alusta alkaen 16-venttiilinen GA-sarjan kone. Sekä SR- että GA-moottorimallit tulivat markkinoille 1987. Niissä ei ole siis ollut 8-venttiilisiä vaihtoehtoja.Sd.Jugh.302 wrote:Nissaneista sen verran, että olen tykitelly ainoastaan köyhien perusmalleilla(1.6, 1.8 ja 2 litrasilla Primeroilla ja Almeroilla), minkä perusteella voin ihan hyvin sanoa et 8-venttiilikone= kulkee tarpeeksi mukavasti ja alavääntöä löytyy ja 16-venttiilinen= kiertää silleen hätäsesti, vääntöä ei tunnu millään kierrosalueella ja siitä syystä ikäviä ajaa. Varmaan olisivat olleet kivoja jossain 500 kiloa kevyemmässä kopassa.
Joko muistat väärin tai sitten saat kaivaa jo vähän kovempaa faktaa esille. Jonkin verran nimittäin Nissaneista tiedän, mutta en tunne aivan aukottomasti näitä kahta mallia. (Sekä vääntöä että tehoa nämä 16-venttiiliset moottorisarjat tarjoavat edeltäjiään enemmän.)
Re: Autokysymyksiä ja keskustelua
Kone oli tosiaan koko ajan sama, suoritusarvoja vaan muokattiin ajan mittaan muun muassa ECU:n ja muiden pienten muutosten avulla. Opittiin vaan hienosäätämään paremmin ja erinäisiä rajoitteitakin tulla kuvaan mukaan päästöjä hillittäessä. Periaatteessa ei ollut siis tuoreempaa tai vanhempaa konetta, vaikka pieniä muutoksia tulikin. Tehomuutoksia ei Primeran GT-mallissa ollut, niissä oli 150 heppaa ja sama vääntö koko ajan 1991 lähtien, muista malleista en niin tiedä. Tai tunnen kyllä Almeran GT:n ja siinä oli 143 heppaa, mikä oli puolestaan tismalleen sama, kuin GTi-Sunnyssä, jossa oli sama SR-sarjan kone Almeran markkinoille tuloon (1995) asti. Nyt menee vähän turhan detaljihirmuiluksi tällä foorumilla.Sd.Jugh.302 wrote:Ai mää luulin, että ne vanhemmat oli 8v. No aina sitä oppii. Tarkoitin siis niitä ysärin alkupuolen koneita missä oli vähemmän tehoa(esim. 110 tai 115 heppanen 2,0 oli parempi ajettava kuin se "tuoreempi" 130 heppanen 2,0). Tää mun hevosvoimateoria perustuu siihen fiilikseen, että feisliftin mukana tuli ikävämmät koneet, mitään faktaa mulla asiasta ei ole.ximmo wrote:1.8- ja 2.0-litraiset Primerat ja Almerat ovat sisältäneet alusta asti 16-venttiilisen SR-sarjan koneen. 1.6-litraisissa on puolestaan ollut alusta alkaen 16-venttiilinen GA-sarjan kone. Sekä SR- että GA-moottorimallit tulivat markkinoille 1987. Niissä ei ole siis ollut 8-venttiilisiä vaihtoehtoja.Sd.Jugh.302 wrote:Nissaneista sen verran, että olen tykitelly ainoastaan köyhien perusmalleilla(1.6, 1.8 ja 2 litrasilla Primeroilla ja Almeroilla), minkä perusteella voin ihan hyvin sanoa et 8-venttiilikone= kulkee tarpeeksi mukavasti ja alavääntöä löytyy ja 16-venttiilinen= kiertää silleen hätäsesti, vääntöä ei tunnu millään kierrosalueella ja siitä syystä ikäviä ajaa. Varmaan olisivat olleet kivoja jossain 500 kiloa kevyemmässä kopassa.
Joko muistat väärin tai sitten saat kaivaa jo vähän kovempaa faktaa esille. Jonkin verran nimittäin Nissaneista tiedän, mutta en tunne aivan aukottomasti näitä kahta mallia. (Sekä vääntöä että tehoa nämä 16-venttiiliset moottorisarjat tarjoavat edeltäjiään enemmän.)
http://ruumiinavaus.bandcamp.comFlemarin Bäxteri wrote:Ximmo on kyllä varmaan koko piffin hyväsydämisin jätkä.
- Rakas vaimoni Heli
- Muuttoapurit vihaavat tätä naista.
- Posts: 50838
- Joined: 09 Mar 2008, 13:46
- Location: avaruudellinen olo
Re: Autokysymyksiä ja keskustelua
Maanantaina joutuu viemään auton huoltoon kun takajarruja ei saatu nuorison ystävällisellä avustuksella laitettua kuntoon. Vittu sama vika joka vuosi - liian suuri ero tehoissa, vaikka mitä tekisi. Tällä kertaa veikkauksena ongelma paineilmasäätimessä. Itsehän en ymmärrä asiasta mitään, mutta vituttaa jo valmiiksi rahanmeno. Ajan sen kärrin helvetti sitten suoraa tietä katsastukseen ennen kuin ehtii levitä lisää.
- Singularity
- 1k
- Posts: 1158
- Joined: 28 Dec 2007, 16:34
- Location: Polheim
Re: Autokysymyksiä ja keskustelua
Ei kai ne sitte vaan jumiudu ajan myötä. Ainaki normi ongelma jossain autos jos ajelee "liian rauhas", eli ei ikinä jarruttele kunnolla. Joutunu mutsin autosta melki joka vuosi avaamaan etujarrut ja hienosäätämään vasaralla ja teräsharjalla.Verinen jouluhallitsija wrote:Maanantaina joutuu viemään auton huoltoon kun takajarruja ei saatu nuorison ystävällisellä avustuksella laitettua kuntoon. Vittu sama vika joka vuosi - liian suuri ero tehoissa, vaikka mitä tekisi. Tällä kertaa veikkauksena ongelma paineilmasäätimessä. Itsehän en ymmärrä asiasta mitään, mutta vituttaa jo valmiiksi rahanmeno. Ajan sen kärrin helvetti sitten suoraa tietä katsastukseen ennen kuin ehtii levitä lisää.
EDIT: Jaa niin takajarrut, jos ne on rumpujarrut niin ei sitte ihan toi yleisongelma välttis.
* sigh *
- viemäri-INTEGRITY
- kunnon örinää
- Posts: 161525
- Joined: 04 Mar 2004, 15:11
- Location: me kaikki kellutaan täällä...
Re: Autokysymyksiä ja keskustelua
Jos autoa käy käyttämässä kovemmilla pakkasilla, niin kannattaako se ja kuinka kauan sen pitäisi olla käynnissä, että siitä on mitään hyötyä, jos siis koko operaatiosta on hyötyä.
Re: Autokysymyksiä ja keskustelua
Tyhjäkäynnillä käyttäminen on helvetin typerää hommaa, aja ennemmin vaikka lenkki.tontun mu heil wrote:Jos autoa käy käyttämässä kovemmilla pakkasilla, niin kannattaako se ja kuinka kauan sen pitäisi olla käynnissä, että siitä on mitään hyötyä, jos siis koko operaatiosta on hyötyä.
Laturi lataa akun about 20min aikana, sekin tarttee jos sitten ajoa kovemmilla keleillä. Jos sua ahdistaa auton käyntiinlähteminen tms. niin ota vaikka akku yöksi sisälle lämpimään.