Autokysymyksiä ja keskustelua

Pitkiä viestiketjuja tallessa on.
Message
Author
User avatar
Koala-Paint
1k
Posts: 1634
Joined: 15 Oct 2012, 12:19

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

#4246 Post by Koala-Paint » 14 Dec 2012, 09:59

en minä mieltäni pahoittanut, eikä suotta tarvi teititellä. alkoi ihan oikeasti vituttaa viiden tonnin öljynvaihtoväli.

fiat on tunnettu moottoritekniikan edelläkävijänä jo jostain sotavuosien traktoreista alkaen, mut just luotettavuudestaan ei ehkä niinkään. jollain lailla ainakin omassa päässäni tää yhtälö vaikuttaa järkevältä, siis nopeahkosti putoavan hankintahinnan suhde väitettyyn epäluotettavuuteen. fiatilla tais olla jo 80-luvulla muuttuvaan venttiilin ajoitukseen (vai nostoon) perustuvia systeemejä siinä ku honda ja bemari seurasivat 90-luvulla perässä. kai ihan ymmärrettävää ettei edelläkävijän tuote oo niin loppuun hiottu? ei kyl oo ensikäden tietoa miten muiden ekat kokeilut toimivat pidemmän päälle.

enkä mie yhtäkkiä usko, etteikö mikä tahansa nykymoottori kestäis hyvällä huollolla vaikka sen puoli miljoonaa, poislukien toki joku mazdan kiertomäntäkone.

no, kuten todettua, tonnin budjetilla sellaisen erinomaisen ajopelin löytäminen on arpapeliä. ite ostin parilla tonnilla diesel-volkswagenin, toistaiseksi oon tyytyväinen. reilun puolen vuoden ja noin kolmenkymmenen tuhannen kilometrin aikana ei oo tarvinnu korjata mitään, ainoastaan huoltaa. *kop kop* parin, kolmen vuoden jälkeen tietää kestävätkö nämä hyvällä huollolla sen puoli miltsiä vai eivät.

E: ekoille primeroille kans ääni. rouva onnistu muutama vuosi sitten hankkimaan just ja just yli sata tonnia ajetun ysiykkösen ja oli ku uudella autolla olis ajanu. eikä oma vuoden uudempi ja melkein 300 tkm enemmän ajettu ollu missään suhteessa huono sekään, niinku hintaansa nähden siis.

User avatar
Buddy Love
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 100000
Joined: 05 Jan 2005, 17:00

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

#4247 Post by Buddy Love » 14 Dec 2012, 10:28

varastomies wrote:Ps. Tuulilasissa julkaistiin marraskuussa laajamittainen Merkkien Merkki -tutkimus, johon oli vastaillut 13 700 suomalaista autoilijaa. Tutkimuksessa vertailtiin tyytyväisyyttä autoon, myynti- ja huoltopalveluja, sitoutumista omaan merkkiin sekä eri automerkkien haluttavuutta. Fiat oli luokassaan häntäpäässä ja japanilaiset poikkeuksetta kärkipäässä. Ongelman tässä ostajalle tekee se, että japanilaiset olivat ylivoimaisia käytettyjen autojen arvon säilyvyydessä, toisin sanoen ne maksaa myös käytettynä paljon (prosentuaalisesti suhteessa auton alkuperäiseen hintaan).

Maksa tojosta 3-5donaa ja tuurilla ajat ongelmitta 350000 jälkeen puoleenmilliin ja myyt romuraudan hinnalla pois.

Maksa fiiusta max dona satkunajetusta ja tuurilla vedät ongelmitta 350tkm mittariin ja joku hullu ostaa sen 5sataa.

Sulla on kokoajan ollu käytössä parisataatuhatta vähemmän haissu/piereskelty auto, josta saat vielä yhen illan pierukännit, jos haluat.
Toisaalta joudut ajamaan 250tkm Fiatilla.
6000-7000 tuhatta%

User avatar
Naamapuinen
prikaattin kenraali
Posts: 95251
Joined: 10 Sep 2009, 16:42
Location: bar perkeleen kaltainen poser luola

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

#4248 Post by Naamapuinen » 14 Dec 2012, 11:40

varastomies wrote:ainut auto mistä multa on pöllitty sterkat, se tosin korollan vika oo.
ite menin pikku broidin korollaan sisään mun naissanin avaimilla ihan siististi :P
Huntteri wrote:
11 Sep 2019, 16:15
vittu kamoon leiptzik antakaa mun suoritua

User avatar
somer aivo
2k
Posts: 2708
Joined: 16 May 2004, 20:13

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

#4249 Post by somer aivo » 14 Dec 2012, 20:42

kissavideo wrote: ekoille primeroille kans ääni.
Jäähän sitä rahaa osta hitsauskonekin. 80-luvun japseissa vähän sama. Ja kylläkin aika monessa muussakin 80-luvun autossa voi olla jo aika paljon ruostemukavia, mutta jos hyvän saa, ni se on success. En kyllä menis väittämään, että niistä ihan ekana koneet hajoo. Ihan pienellä väärinkäytölläkään.
Mitä tähänkin nyt sanoisi?

User avatar
sotaa apatiaa vastaan
3k
Posts: 3275
Joined: 10 Mar 2004, 12:30
Location: 13
Contact:

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

#4250 Post by sotaa apatiaa vastaan » 14 Dec 2012, 21:19

Voisin valottaa tätä meidän tonnilla kauppakassi hommaa, että tollasia 2000-luvun Fian Puntoja on vähän vilkuiltu. Etsiminen jatkuu...
nimim. Kissahullu wrote:Menin Puntalaan katsomaan hyviä bändejä, mutta siellä soittikin Valse Triste.

User avatar
ximmo
Melkein homo!
Melkein homo!
Posts: 10273
Joined: 14 Jul 2005, 10:02
Location: Helsinki
Contact:

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

#4251 Post by ximmo » 14 Dec 2012, 21:43

varastomies wrote:Maksa tojosta 3-5donaa ja tuurilla ajat ongelmitta 350000 jälkeen puoleenmilliin ja myyt romuraudan hinnalla pois.

Maksa fiiusta max dona satkunajetusta ja tuurilla vedät ongelmitta 350tkm mittariin ja joku hullu ostaa sen 5sataa.

Matematiikka ei ole vaikeaa :P
No ei ole matematiikka minulle vaikeaa, mutta näyttää olevan nuo kaavat melko vituillaan. 3-5 tonnia 350 tkm ajetusta Corollasta? :lol: Ei muuten ole Nettiautossa myynnissä kovinkaan montaa alle 115 tkm ajettua Fiiatia, jotka lähtee 1000 euron hintaan. Yli 350 tkm ajettuja Fiiateja siellä on tasan yksi (1) kappale. Mutta kyllä kai se oikeasti sinne asti kestää ja niitä halulla ostetaan, kun niin kerran väität. :roll: Toki ne tulokset saa näyttämään Fiiatille hyvältä, jos on merkkiuskovainen sinne suuntaan. Itse en ole Corolla-ihminen, enkä halua sellaista ikinä omistaa. Toyotan malliston kiinnostavimpia autoja ei oikein Suomeen tuoda.
Sd.Jugh.302 wrote:Vanhin mahdollinen primera on kanssa ihan hyvä valinta jos ehjän löytää, nissani pilasi moottorinsa 90-luvun puolivälin tuntumassa ku laittoivat toisen nokan koneeseen.
Ei se nyt ihan noin ole mennyt. Parilitraisissa se SR20DE on ollut jo ysärin alussa ja se oli käytössä helvetin pitkään, vissiin paras moottori, minkä Nissani on tehnyt. Ysärin loppupuolella oli ihan hyvää kamaa myös niissä 1.6-litraisissakin, esimerkiksi se VE on käsittääkseni aika legendan asemassa.

Taitaa olla jokainen automerkki ollut edelläkävijä tekniikassa, mikäli näitä foorumikeskusteluja seuraa. Ja sillä edelläkävijyydellä on ihan selkeä merkitys sille, mikä auto kannattaa ostaa. Citroen on muun muassa kannatettava ostos, koska niillä oli ekana aktiivijousitus autoissa. Ai ei kestä vai? No mitä välii, se on edelläkävijä!

Tunnustan nyt kuitenkin, etten ole aikoihin roplaillut mitään halpoja paskoja, joten siinä mielessä olen heikko keskustelija. Ajelen mieluummin tuolla ylikalliilla, yleisesti kelvottomalla, ruostuvalla, heikkolaatuisella ja vanhaa tekniikkaa edustavalla japsilla.
Flemarin Bäxteri wrote:Ximmo on kyllä varmaan koko piffin hyväsydämisin jätkä.
http://ruumiinavaus.bandcamp.com

User avatar
Sd.Kfz. 302
joku kiva
Posts: 145761
Joined: 22 Dec 2006, 16:16
Location: esopoo
Contact:

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

#4252 Post by Sd.Kfz. 302 » 14 Dec 2012, 22:07

Nissaneista sen verran, että olen tykitelly ainoastaan köyhien perusmalleilla(1.6, 1.8 ja 2 litrasilla Primeroilla ja Almeroilla), minkä perusteella voin ihan hyvin sanoa et 8-venttiilikone= kulkee tarpeeksi mukavasti ja alavääntöä löytyy ja 16-venttiilinen= kiertää silleen hätäsesti, vääntöä ei tunnu millään kierrosalueella ja siitä syystä ikäviä ajaa. Varmaan olisivat olleet kivoja jossain 500 kiloa kevyemmässä kopassa.
Image

User avatar
somer aivo
2k
Posts: 2708
Joined: 16 May 2004, 20:13

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

#4253 Post by somer aivo » 14 Dec 2012, 22:18

ximmo wrote: Citroen on muun muassa kannatettava ostos, koska niillä oli ekana aktiivijousitus autoissa
Tästä tulikin mieleen, ku työkaveri näki myynti-ilmoituksen 60-luvun lopun Citroenin Isosta Kissasta, niin se totes, että siinä on enemmän varusteita, ku sen CLK Mersussa :D
Mitä tähänkin nyt sanoisi?

User avatar
ximmo
Melkein homo!
Melkein homo!
Posts: 10273
Joined: 14 Jul 2005, 10:02
Location: Helsinki
Contact:

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

#4254 Post by ximmo » 15 Dec 2012, 00:51

Sd.Jugh.302 wrote:Nissaneista sen verran, että olen tykitelly ainoastaan köyhien perusmalleilla(1.6, 1.8 ja 2 litrasilla Primeroilla ja Almeroilla), minkä perusteella voin ihan hyvin sanoa et 8-venttiilikone= kulkee tarpeeksi mukavasti ja alavääntöä löytyy ja 16-venttiilinen= kiertää silleen hätäsesti, vääntöä ei tunnu millään kierrosalueella ja siitä syystä ikäviä ajaa. Varmaan olisivat olleet kivoja jossain 500 kiloa kevyemmässä kopassa.
1.8- ja 2.0-litraiset Primerat ja Almerat ovat sisältäneet alusta asti 16-venttiilisen SR-sarjan koneen. 1.6-litraisissa on puolestaan ollut alusta alkaen 16-venttiilinen GA-sarjan kone. Sekä SR- että GA-moottorimallit tulivat markkinoille 1987. Niissä ei ole siis ollut 8-venttiilisiä vaihtoehtoja.

Joko muistat väärin tai sitten saat kaivaa jo vähän kovempaa faktaa esille. Jonkin verran nimittäin Nissaneista tiedän, mutta en tunne aivan aukottomasti näitä kahta mallia. (Sekä vääntöä että tehoa nämä 16-venttiiliset moottorisarjat tarjoavat edeltäjiään enemmän.)
Flemarin Bäxteri wrote:Ximmo on kyllä varmaan koko piffin hyväsydämisin jätkä.
http://ruumiinavaus.bandcamp.com

User avatar
Sd.Kfz. 302
joku kiva
Posts: 145761
Joined: 22 Dec 2006, 16:16
Location: esopoo
Contact:

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

#4255 Post by Sd.Kfz. 302 » 15 Dec 2012, 01:06

ximmo wrote:
Sd.Jugh.302 wrote:Nissaneista sen verran, että olen tykitelly ainoastaan köyhien perusmalleilla(1.6, 1.8 ja 2 litrasilla Primeroilla ja Almeroilla), minkä perusteella voin ihan hyvin sanoa et 8-venttiilikone= kulkee tarpeeksi mukavasti ja alavääntöä löytyy ja 16-venttiilinen= kiertää silleen hätäsesti, vääntöä ei tunnu millään kierrosalueella ja siitä syystä ikäviä ajaa. Varmaan olisivat olleet kivoja jossain 500 kiloa kevyemmässä kopassa.
1.8- ja 2.0-litraiset Primerat ja Almerat ovat sisältäneet alusta asti 16-venttiilisen SR-sarjan koneen. 1.6-litraisissa on puolestaan ollut alusta alkaen 16-venttiilinen GA-sarjan kone. Sekä SR- että GA-moottorimallit tulivat markkinoille 1987. Niissä ei ole siis ollut 8-venttiilisiä vaihtoehtoja.

Joko muistat väärin tai sitten saat kaivaa jo vähän kovempaa faktaa esille. Jonkin verran nimittäin Nissaneista tiedän, mutta en tunne aivan aukottomasti näitä kahta mallia. (Sekä vääntöä että tehoa nämä 16-venttiiliset moottorisarjat tarjoavat edeltäjiään enemmän.)
Ai mää luulin, että ne vanhemmat oli 8v. No aina sitä oppii. Tarkoitin siis niitä ysärin alkupuolen koneita missä oli vähemmän tehoa(esim. 110 tai 115 heppanen 2,0 oli parempi ajettava kuin se "tuoreempi" 130 heppanen 2,0). Tää mun hevosvoimateoria perustuu siihen fiilikseen, että feisliftin mukana tuli ikävämmät koneet, mitään faktaa mulla asiasta ei ole.
Image

User avatar
ximmo
Melkein homo!
Melkein homo!
Posts: 10273
Joined: 14 Jul 2005, 10:02
Location: Helsinki
Contact:

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

#4256 Post by ximmo » 15 Dec 2012, 12:42

Sd.Jugh.302 wrote:
ximmo wrote:
Sd.Jugh.302 wrote:Nissaneista sen verran, että olen tykitelly ainoastaan köyhien perusmalleilla(1.6, 1.8 ja 2 litrasilla Primeroilla ja Almeroilla), minkä perusteella voin ihan hyvin sanoa et 8-venttiilikone= kulkee tarpeeksi mukavasti ja alavääntöä löytyy ja 16-venttiilinen= kiertää silleen hätäsesti, vääntöä ei tunnu millään kierrosalueella ja siitä syystä ikäviä ajaa. Varmaan olisivat olleet kivoja jossain 500 kiloa kevyemmässä kopassa.
1.8- ja 2.0-litraiset Primerat ja Almerat ovat sisältäneet alusta asti 16-venttiilisen SR-sarjan koneen. 1.6-litraisissa on puolestaan ollut alusta alkaen 16-venttiilinen GA-sarjan kone. Sekä SR- että GA-moottorimallit tulivat markkinoille 1987. Niissä ei ole siis ollut 8-venttiilisiä vaihtoehtoja.

Joko muistat väärin tai sitten saat kaivaa jo vähän kovempaa faktaa esille. Jonkin verran nimittäin Nissaneista tiedän, mutta en tunne aivan aukottomasti näitä kahta mallia. (Sekä vääntöä että tehoa nämä 16-venttiiliset moottorisarjat tarjoavat edeltäjiään enemmän.)
Ai mää luulin, että ne vanhemmat oli 8v. No aina sitä oppii. Tarkoitin siis niitä ysärin alkupuolen koneita missä oli vähemmän tehoa(esim. 110 tai 115 heppanen 2,0 oli parempi ajettava kuin se "tuoreempi" 130 heppanen 2,0). Tää mun hevosvoimateoria perustuu siihen fiilikseen, että feisliftin mukana tuli ikävämmät koneet, mitään faktaa mulla asiasta ei ole.
Kone oli tosiaan koko ajan sama, suoritusarvoja vaan muokattiin ajan mittaan muun muassa ECU:n ja muiden pienten muutosten avulla. Opittiin vaan hienosäätämään paremmin ja erinäisiä rajoitteitakin tulla kuvaan mukaan päästöjä hillittäessä. Periaatteessa ei ollut siis tuoreempaa tai vanhempaa konetta, vaikka pieniä muutoksia tulikin. Tehomuutoksia ei Primeran GT-mallissa ollut, niissä oli 150 heppaa ja sama vääntö koko ajan 1991 lähtien, muista malleista en niin tiedä. Tai tunnen kyllä Almeran GT:n ja siinä oli 143 heppaa, mikä oli puolestaan tismalleen sama, kuin GTi-Sunnyssä, jossa oli sama SR-sarjan kone Almeran markkinoille tuloon (1995) asti. Nyt menee vähän turhan detaljihirmuiluksi tällä foorumilla.
Flemarin Bäxteri wrote:Ximmo on kyllä varmaan koko piffin hyväsydämisin jätkä.
http://ruumiinavaus.bandcamp.com

User avatar
Muuten vaan Esmeralda
God of PIF
God of PIF
Posts: 37339
Joined: 09 Mar 2008, 13:46
Location: avaruudellinen olo

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

#4257 Post by Muuten vaan Esmeralda » 16 Dec 2012, 01:23

Maanantaina joutuu viemään auton huoltoon kun takajarruja ei saatu nuorison ystävällisellä avustuksella laitettua kuntoon. Vittu sama vika joka vuosi - liian suuri ero tehoissa, vaikka mitä tekisi. Tällä kertaa veikkauksena ongelma paineilmasäätimessä. Itsehän en ymmärrä asiasta mitään, mutta vituttaa jo valmiiksi rahanmeno. Ajan sen kärrin helvetti sitten suoraa tietä katsastukseen ennen kuin ehtii levitä lisää. :x
Felis Veneficium wrote:
03 Jul 2018, 12:12
ei silleen enää kauheesti nappaa päästää pappoja kamariin nurkkia tuijottaan.

User avatar
Singularity
1k
Posts: 1157
Joined: 28 Dec 2007, 16:34
Location: Polheim

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

#4258 Post by Singularity » 20 Dec 2012, 16:34

Verinen jouluhallitsija wrote:Maanantaina joutuu viemään auton huoltoon kun takajarruja ei saatu nuorison ystävällisellä avustuksella laitettua kuntoon. Vittu sama vika joka vuosi - liian suuri ero tehoissa, vaikka mitä tekisi. Tällä kertaa veikkauksena ongelma paineilmasäätimessä. Itsehän en ymmärrä asiasta mitään, mutta vituttaa jo valmiiksi rahanmeno. Ajan sen kärrin helvetti sitten suoraa tietä katsastukseen ennen kuin ehtii levitä lisää. :x
Ei kai ne sitte vaan jumiudu ajan myötä. Ainaki normi ongelma jossain autos jos ajelee "liian rauhas", eli ei ikinä jarruttele kunnolla. Joutunu mutsin autosta melki joka vuosi avaamaan etujarrut ja hienosäätämään vasaralla ja teräsharjalla.

EDIT: Jaa niin takajarrut, jos ne on rumpujarrut niin ei sitte ihan toi yleisongelma välttis.
* sigh *

User avatar
free lossless audio codec
kunnon örinää
Posts: 145423
Joined: 04 Mar 2004, 15:11
Location: xiph.org

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

#4259 Post by free lossless audio codec » 20 Dec 2012, 16:48

Jos autoa käy käyttämässä kovemmilla pakkasilla, niin kannattaako se ja kuinka kauan sen pitäisi olla käynnissä, että siitä on mitään hyötyä, jos siis koko operaatiosta on hyötyä.
Image

------
чики-брики
Posts: 121013
Joined: 15 Jan 2006, 18:56

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

#4260 Post by ------ » 20 Dec 2012, 17:04

tontun mu heil wrote:Jos autoa käy käyttämässä kovemmilla pakkasilla, niin kannattaako se ja kuinka kauan sen pitäisi olla käynnissä, että siitä on mitään hyötyä, jos siis koko operaatiosta on hyötyä.
Tyhjäkäynnillä käyttäminen on helvetin typerää hommaa, aja ennemmin vaikka lenkki.
Laturi lataa akun about 20min aikana, sekin tarttee jos sitten ajoa kovemmilla keleillä. Jos sua ahdistaa auton käyntiinlähteminen tms. niin ota vaikka akku yöksi sisälle lämpimään.

Locked