Autokysymyksiä ja keskustelua

Pitkiä viestiketjuja tallessa on.
Locked
Message
Author
User avatar
The Tilanne
-=00King Of PIF00=-
-=00King Of PIF00=-
Posts: 21240
Joined: 06 May 2007, 13:26

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

#4261 Post by The Tilanne » 20 Dec 2012, 17:21

Jussi69 wrote:
tontun mu heil wrote:Jos autoa käy käyttämässä kovemmilla pakkasilla, niin kannattaako se ja kuinka kauan sen pitäisi olla käynnissä, että siitä on mitään hyötyä, jos siis koko operaatiosta on hyötyä.
Tyhjäkäynnillä käyttäminen on helvetin typerää hommaa, aja ennemmin vaikka lenkki.
Laturi lataa akun about 20min aikana, sekin tarttee jos sitten ajoa kovemmilla keleillä. Jos sua ahdistaa auton käyntiinlähteminen tms. niin ota vaikka akku yöksi sisälle lämpimään.
Jos on lumia tarvinnu putsata niin oon laittanu käyntiin siks aikaa sillä ajatuksella, että ehtii siinä ajasssa edes vähän lämpiämään, onko tämäkin täysin dorkaa hommaa?
2.1.2013 koittaa suuri päivä, saadaan oma tolppapaikka :soth:
bull make my day

------
чики-брики
Posts: 121013
Joined: 15 Jan 2006, 18:56

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

#4262 Post by ------ » 20 Dec 2012, 17:31

The Tilanne wrote:
Jussi69 wrote:
tontun mu heil wrote:Jos autoa käy käyttämässä kovemmilla pakkasilla, niin kannattaako se ja kuinka kauan sen pitäisi olla käynnissä, että siitä on mitään hyötyä, jos siis koko operaatiosta on hyötyä.
Tyhjäkäynnillä käyttäminen on helvetin typerää hommaa, aja ennemmin vaikka lenkki.
Laturi lataa akun about 20min aikana, sekin tarttee jos sitten ajoa kovemmilla keleillä. Jos sua ahdistaa auton käyntiinlähteminen tms. niin ota vaikka akku yöksi sisälle lämpimään.
Jos on lumia tarvinnu putsata niin oon laittanu käyntiin siks aikaa sillä ajatuksella, että ehtii siinä ajasssa edes vähän lämpiämään, onko tämäkin täysin dorkaa hommaa?
2.1.2013 koittaa suuri päivä, saadaan oma tolppapaikka :soth:
Ei, sillai teen itekkin.

ps. ei se lämppäri paljoa auta. Nostaahan se jäähdytinnesteen/öljyn/whatever lämpöä muutaman asteen ja täts it (joissain autoissa se aiheuttaa ongelmia antureiden kanssa).

User avatar
free lossless audio codec
kunnon örinää
Posts: 145481
Joined: 04 Mar 2004, 15:11
Location: xiph.org

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

#4263 Post by free lossless audio codec » 20 Dec 2012, 17:35

Jussi69 wrote:
tontun mu heil wrote:Jos autoa käy käyttämässä kovemmilla pakkasilla, niin kannattaako se ja kuinka kauan sen pitäisi olla käynnissä, että siitä on mitään hyötyä, jos siis koko operaatiosta on hyötyä.
Tyhjäkäynnillä käyttäminen on helvetin typerää hommaa, aja ennemmin vaikka lenkki.
Laturi lataa akun about 20min aikana, sekin tarttee jos sitten ajoa kovemmilla keleillä. Jos sua ahdistaa auton käyntiinlähteminen tms. niin ota vaikka akku yöksi sisälle lämpimään.
Hm, täytyy miettiä toi akun sisääntuonti, eilen ajettu viimeksi autolla, huomenna vasta sitä tarvitsisin.
Image

------
чики-брики
Posts: 121013
Joined: 15 Jan 2006, 18:56

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

#4264 Post by ------ » 20 Dec 2012, 17:36

Hyvä akku kyllä kestää pakkastakin, ellei sulla ole joku 40ah pikkuakku ja mankka aina päällä.

User avatar
free lossless audio codec
kunnon örinää
Posts: 145481
Joined: 04 Mar 2004, 15:11
Location: xiph.org

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

#4265 Post by free lossless audio codec » 20 Dec 2012, 17:38

Jussi69 wrote:Hyvä akku kyllä kestää pakkastakin, ellei sulla ole joku 40ah pikkuakku ja mankka aina päällä.
Ihan hyvä akku toi on. Ja kyllä mä uskon että se varmaan selviää huomiseen. Täällä on ollut 11-13 astetta pakkasta tosin kiristyy vähän. Nää pakkaset vaan aina aiheuttaa pientä jännitystä kun ei ole kuin katupaikka
Image

------
чики-брики
Posts: 121013
Joined: 15 Jan 2006, 18:56

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

#4266 Post by ------ » 20 Dec 2012, 17:40

Turha sun on murehtia jos hyvä akku alla. osta vaikka kotiin starttiboosteri siltä varalta että akku kuolee, eipähän tarvii vispailla akkua edestakasin.

User avatar
Separi ruispellossa
-=King Of PIF=-
-=King Of PIF=-
Posts: 19642
Joined: 01 Oct 2010, 09:48
Location: Nykäskylä

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

#4267 Post by Separi ruispellossa » 20 Dec 2012, 17:45

Mulla oli vielä viime talvena käytössä auton (vm 2000) alkuperäinen akku, eikä senkään kanssa tullut ongelmia kuin vasta sitten kun pakkasta oli yli 20 astetta. Ilman lämpötolppaa. Nyt täksi talveksi laitoin uuden akun, mikä onkin ihan hyvä homma, koska pe-la pitäs käydä Kuopiossa, ja sinne on luvattu -27.
kanammuna wrote:Yritin, uhmasin, ja liejut housuihin latasin.

------
чики-брики
Posts: 121013
Joined: 15 Jan 2006, 18:56

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

#4268 Post by ------ » 20 Dec 2012, 17:46

Eihän se lämppäri akkua lämmitä.

User avatar
Separi ruispellossa
-=King Of PIF=-
-=King Of PIF=-
Posts: 19642
Joined: 01 Oct 2010, 09:48
Location: Nykäskylä

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

#4269 Post by Separi ruispellossa » 20 Dec 2012, 17:48

Jussi69 wrote:Eihän se lämppäri akkua lämmitä.
Ei, mutta helpottaa käynnistymistä. Ainakin teoriassa.
kanammuna wrote:Yritin, uhmasin, ja liejut housuihin latasin.

------
чики-брики
Posts: 121013
Joined: 15 Jan 2006, 18:56

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

#4270 Post by ------ » 20 Dec 2012, 17:50

Separi ruispellossa wrote:
Jussi69 wrote:Eihän se lämppäri akkua lämmitä.
Ei, mutta helpottaa käynnistymistä. Ainakin teoriassa.
Riippuu ihan lämppäristä. Letkulämppäri ei juuri auta, eikä öljypohjan säteilijäkään. Vanhanmallinen grilli voi auttaa käynnistystä, mikäli tulpat ym. lämpiää sen avulla.
Webasto on se ainoa oikea lämppäri yhtään mihinkään.

t: letku & öljypohjalämppärin omistava, koska tuohon autoon ei saa vanhanmallista grilliä

Punk skenen säännöt
6k
Posts: 6117
Joined: 01 Apr 2008, 22:20

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

#4271 Post by Punk skenen säännöt » 20 Dec 2012, 18:01

tontun mu heil wrote:Hm, täytyy miettiä toi akun sisääntuonti, eilen ajettu viimeksi autolla, huomenna vasta sitä tarvitsisin.
Muista viedä vastavuoroisesti basso ulos, ettei se ylikuumene.
Image

------
чики-брики
Posts: 121013
Joined: 15 Jan 2006, 18:56

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

#4272 Post by ------ » 20 Dec 2012, 18:02

:lol:

User avatar
Koala-Paint
1k
Posts: 1634
Joined: 15 Oct 2012, 12:19

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

#4273 Post by Koala-Paint » 20 Dec 2012, 19:16

Singularity wrote:
Verinen jouluhallitsija wrote:Maanantaina joutuu viemään auton huoltoon kun takajarruja ei saatu nuorison ystävällisellä avustuksella laitettua kuntoon. Vittu sama vika joka vuosi - liian suuri ero tehoissa, vaikka mitä tekisi. Tällä kertaa veikkauksena ongelma paineilmasäätimessä. Itsehän en ymmärrä asiasta mitään, mutta vituttaa jo valmiiksi rahanmeno. Ajan sen kärrin helvetti sitten suoraa tietä katsastukseen ennen kuin ehtii levitä lisää. :x
Ei kai ne sitte vaan jumiudu ajan myötä. Ainaki normi ongelma jossain autos jos ajelee "liian rauhas", eli ei ikinä jarruttele kunnolla. Joutunu mutsin autosta melki joka vuosi avaamaan etujarrut ja hienosäätämään vasaralla ja teräsharjalla.

EDIT: Jaa niin takajarrut, jos ne on rumpujarrut niin ei sitte ihan toi yleisongelma välttis.
Siis takajarruthan ne ensin ryytyy tollasen käyttämättömyyden takia, oli sit rumpujarrut tai ei.

User avatar
The Tilanne
-=00King Of PIF00=-
-=00King Of PIF00=-
Posts: 21240
Joined: 06 May 2007, 13:26

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

#4274 Post by The Tilanne » 20 Dec 2012, 19:29

Jussi69 wrote:
ps. ei se lämppäri paljoa auta. Nostaahan se jäähdytinnesteen/öljyn/whatever lämpöä muutaman asteen ja täts it (joissain autoissa se aiheuttaa ongelmia antureiden kanssa).
Tokihan tässä on ohjelmassa sisätilanlämmittimen asennus myös.
bull make my day

User avatar
Koala-Paint
1k
Posts: 1634
Joined: 15 Oct 2012, 12:19

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

#4275 Post by Koala-Paint » 20 Dec 2012, 19:48

Jussi69 wrote:ps. ei se lämppäri paljoa auta. Nostaahan se jäähdytinnesteen/öljyn/whatever lämpöä muutaman asteen ja täts it (joissain autoissa se aiheuttaa ongelmia antureiden kanssa).
Voi sil olla suurikin vaikutus käynnistyvyyteen jos öljyjä saa vähän ennalta lämmiteltyä. Starttimoottori ei ihan kauhean tehokas ole, riippuen vähän öljystä voi se startti joutua vähän koville kylmillä öljyillä ku pitäs jaksaa pakottaa melkosen jähmeät öljyt imusihdin läpi öljypumpulle.

En väheksyis minkään mallista moottorilämmitintä. Yks talvi piti kovilla pakkasilla siirrellä viriviri-veekasiautoa, ei oikein lähteny vaik oli uus startti ja just ladattu akku mallia kuorma-autosta. Moottorilämmittimen puute ajoi epätoivoisiin tekoihin, kertakäyttögrilli öljypohjan alle ni lähtihän se.

Locked