Page 286 of 287

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

Posted: 20 Dec 2012, 19:57
by Niin,
nyt mikko, joulu! wrote:
Jussi69 wrote:ps. ei se lämppäri paljoa auta. Nostaahan se jäähdytinnesteen/öljyn/whatever lämpöä muutaman asteen ja täts it (joissain autoissa se aiheuttaa ongelmia antureiden kanssa).
Voi sil olla suurikin vaikutus käynnistyvyyteen jos öljyjä saa vähän ennalta lämmiteltyä. Starttimoottori ei ihan kauhean tehokas ole, riippuen vähän öljystä voi se startti joutua vähän koville kylmillä öljyillä ku pitäs jaksaa pakottaa melkosen jähmeät öljyt imusihdin läpi öljypumpulle.

En väheksyis minkään mallista moottorilämmitintä. Yks talvi piti kovilla pakkasilla siirrellä viriviri-veekasiautoa, ei oikein lähteny vaik oli uus startti ja just ladattu akku mallia kuorma-autosta. Moottorilämmittimen puute ajoi epätoivoisiin tekoihin, kertakäyttögrilli öljypohjan alle ni lähtihän se.
Letkulämppäri on ainakin vihoviimeistä paskaa. Monessa autossa on anturit jäähdytinnesteen lämpötilalle mikä taas säätelee automaattiryyppyä. Paska yhdistelmä. Öljypohjaan säteilevä lämppäri nyt on jossain määrin hyödyllinen, tosin kun öljy ajetaan jääkylmään koneeseen niin sekin hyöty on vähän kyseenalainen.

Itse en ole huomannut käynnistettävyydessä eroa, tosin tuossa on suht järeä startti, 140(?)ah akku ja notkeat öljyt.

*edit: en tietenkään huomaa eroa kun on se perkeleen letkulämppäri, öljynlämmittimestä ei ole tietoa, voi olla tai sitten ei.

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

Posted: 20 Dec 2012, 21:15
by viemäri-INTEGRITY
oOOo wrote:
tontun mu heil wrote:Hm, täytyy miettiä toi akun sisääntuonti, eilen ajettu viimeksi autolla, huomenna vasta sitä tarvitsisin.
Muista viedä vastavuoroisesti basso ulos, ettei se ylikuumene.
:x

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

Posted: 21 Dec 2012, 23:51
by Singularity
nyt mikko, joulu! wrote:
Singularity wrote:
Verinen jouluhallitsija wrote:Maanantaina joutuu viemään auton huoltoon kun takajarruja ei saatu nuorison ystävällisellä avustuksella laitettua kuntoon. Vittu sama vika joka vuosi - liian suuri ero tehoissa, vaikka mitä tekisi. Tällä kertaa veikkauksena ongelma paineilmasäätimessä. Itsehän en ymmärrä asiasta mitään, mutta vituttaa jo valmiiksi rahanmeno. Ajan sen kärrin helvetti sitten suoraa tietä katsastukseen ennen kuin ehtii levitä lisää. :x
Ei kai ne sitte vaan jumiudu ajan myötä. Ainaki normi ongelma jossain autos jos ajelee "liian rauhas", eli ei ikinä jarruttele kunnolla. Joutunu mutsin autosta melki joka vuosi avaamaan etujarrut ja hienosäätämään vasaralla ja teräsharjalla.

EDIT: Jaa niin takajarrut, jos ne on rumpujarrut niin ei sitte ihan toi yleisongelma välttis.
Siis takajarruthan ne ensin ryytyy tollasen käyttämättömyyden takia, oli sit rumpujarrut tai ei.
No enpä ite ainakaan rumpujarruis oo nähny tota ongelmaa, kun ne nyt on aika hyvin suojas siä, vaikka eihän ne juurikaan ees jarruta verrattuna etujarruihin kevyellä käytöllä. Mutta joka merkillä on ne juttunsa tietty.

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

Posted: 22 Dec 2012, 01:44
by Sd.Kfz. 302
Kyl mää väittäsin omien kokemusten perusteella, että rumpujarrut kestää seisotusta paremmin kuin levyt. Käsijarruahan ei kantsi jättää päälle muutenkaan jos ei oo ihan pakko tota(no tässä on sitten se, että pitäs muistaa käyttää sitä edes joskus).

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

Posted: 22 Dec 2012, 02:53
by Juhani Korholainen
JOULUJussi69JOULU wrote: ps. ei se lämppäri paljoa auta. Nostaahan se jäähdytinnesteen/öljyn/whatever lämpöä muutaman asteen ja täts it (joissain autoissa se aiheuttaa ongelmia antureiden kanssa).
Missä vehkeissä käy niin, että aiheuttaa ongelmia antureiden kanssa? Luuleeko moottorinohjaus, että kone on lämpimämpi, kuin oikeasti on? Kuulostaa aika oudolta, että yhdessäkään sarjatuotantoautossa tuollaista ongelmaa olisi. Muutaman ääriesimerkin vastaavanlaisesta väärästä anturitiedosta tiedän, mutta niissä autoissa on ollu itse tehty imusarja tms, eikä imuilman lämpöanturi ihan oikeaoppisessa paikassa.

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

Posted: 22 Dec 2012, 03:56
by varastomies
JOULUJussi69JOULU wrote:
Separi ruispellossa wrote:
Jussi69 wrote:Eihän se lämppäri akkua lämmitä.
Ei, mutta helpottaa käynnistymistä. Ainakin teoriassa.
Riippuu ihan lämppäristä. Letkulämppäri ei juuri auta, eikä öljypohjan säteilijäkään. Vanhanmallinen grilli voi auttaa käynnistystä, mikäli tulpat ym. lämpiää sen avulla.
Webasto on se ainoa oikea lämppäri yhtään mihinkään.

t: letku & öljypohjalämppärin omistava, koska tuohon autoon ei saa vanhanmallista grilliä
Brännää vaan webastoa päällä kovilla pakkasilla, syty pian sisävalokkaan. Siinä ei ole laturia ;)

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

Posted: 22 Dec 2012, 08:38
by Niin,
varastomies wrote:
JOULUJussi69JOULU wrote:
Separi ruispellossa wrote:
Jussi69 wrote:Eihän se lämppäri akkua lämmitä.
Ei, mutta helpottaa käynnistymistä. Ainakin teoriassa.
Riippuu ihan lämppäristä. Letkulämppäri ei juuri auta, eikä öljypohjan säteilijäkään. Vanhanmallinen grilli voi auttaa käynnistystä, mikäli tulpat ym. lämpiää sen avulla.
Webasto on se ainoa oikea lämppäri yhtään mihinkään.

t: letku & öljypohjalämppärin omistava, koska tuohon autoon ei saa vanhanmallista grilliä
Brännää vaan webastoa päällä kovilla pakkasilla, syty pian sisävalokkaan. Siinä ei ole laturia ;)
Ei sitä huudatetakkaan kolmea tuntia päällä ja käydä kauppareissulla. Mulla on noissa työkaluissa ollut webastoja ja vuosia eikä kertaakaan ole ollut ongelmia.
Henkka wrote:
JOULUJussi69JOULU wrote: ps. ei se lämppäri paljoa auta. Nostaahan se jäähdytinnesteen/öljyn/whatever lämpöä muutaman asteen ja täts it (joissain autoissa se aiheuttaa ongelmia antureiden kanssa).
Missä vehkeissä käy niin, että aiheuttaa ongelmia antureiden kanssa? Luuleeko moottorinohjaus, että kone on lämpimämpi, kuin oikeasti on? Kuulostaa aika oudolta, että yhdessäkään sarjatuotantoautossa tuollaista ongelmaa olisi. Muutaman ääriesimerkin vastaavanlaisesta väärästä anturitiedosta tiedän, mutta niissä autoissa on ollu itse tehty imusarja tms, eikä imuilman lämpöanturi ihan oikeaoppisessa paikassa.
e6x ja alkupaan e9x bemareissa oli tuota vaivaa, etenkin Diesel-koneiden kanssa. Moottorinohjaus tosiaan luulee että kone on lämmin eikä anna tarpeeksi ryyppyä. Joissain Audeissa tuota samaa vaivaa oli myös.

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

Posted: 22 Dec 2012, 13:16
by Juhani Korholainen
^ Ok.

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

Posted: 22 Dec 2012, 15:51
by Balam-Acab
Jäähdytinnesteen lämpötilaa osoittava viisari liikkuu kyllä ihan eri tahtia liikkeellelähdön jälkeen, kun on muistanut pistää tollasen säteilijähärpättimen lämmittämään ennen käynnistystä, siis verrattuna siihen, kun ei ole muistanut. Vissiin tuo viisarin käytös on oire jostakin käytännön vaikutuksesta.

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

Posted: 22 Dec 2012, 18:34
by ALA KEKSIÄ SELITYKSIÄ PAAVO
Pikkasen mietti Auris reilun vuorokauden seisomisen jälkeen käynnistymistä äsken ja näköjään ovat luvanneet vielä pari pykälää pakkasta lisää :sad1:
Mites tota voinko ehkästä mahdollisia ongelmia huomiselle käymällä ajamassa jonkun pikku lenkin illalla/yöllä, onko hyötyä?

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

Posted: 22 Dec 2012, 18:47
by Poistunut käyttäjä 0b7fe1
The Tilanne wrote:Pikkasen mietti Auris reilun vuorokauden seisomisen jälkeen käynnistymistä äsken ja näköjään ovat luvanneet vielä pari pykälää pakkasta lisää :sad1:
Mites tota voinko ehkästä mahdollisia ongelmia huomiselle käymällä ajamassa jonkun pikku lenkin illalla/yöllä, onko hyötyä?
On hyötyä, pysyy akku latinkissa ja muutenkin soossit vetreenä.

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

Posted: 22 Dec 2012, 19:17
by ALA KEKSIÄ SELITYKSIÄ PAAVO
äKDKUY PIPPEL o`LONGINUS wrote:
The Tilanne wrote:Pikkasen mietti Auris reilun vuorokauden seisomisen jälkeen käynnistymistä äsken ja näköjään ovat luvanneet vielä pari pykälää pakkasta lisää :sad1:
Mites tota voinko ehkästä mahdollisia ongelmia huomiselle käymällä ajamassa jonkun pikku lenkin illalla/yöllä, onko hyötyä?
On hyötyä, pysyy akku latinkissa ja muutenkin soossit vetreenä.
Tänks. Haenpa siis muidun baarista, kun kotiinpäin haluaa.
Olisin kyllä hakenu varmaan muutenkin, olenhan gentleman 8)

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

Posted: 22 Dec 2012, 20:07
by Juhani Korholainen
möljäkeiju wrote:Jäähdytinnesteen lämpötilaa osoittava viisari liikkuu kyllä ihan eri tahtia liikkeellelähdön jälkeen, kun on muistanut pistää tollasen säteilijähärpättimen lämmittämään ennen käynnistystä, siis verrattuna siihen, kun ei ole muistanut. Vissiin tuo viisarin käytös on oire jostakin käytännön vaikutuksesta.
Kyllä mää kaikenlaisia lämmittimiä suosittelisin käyttämään, jos niitä autoon on asennettu. On niistä muutakin hyötyä, ku se, että auto ylipäänsä lähtee käyntiin helpommin. Öljypumpuissakin on yleensä semmonen jousikuormitteinen ohitusventtiili, mikä päästää osan öljystä öljynsuodattimen ohi, jos öljy on liian kankeaa, ja on kuormitusta. Kai sellaset ny koneen kestoon vaikuttaa. Vaikka se öljy ny onkin siellä öljypohjassa enimmäkseen.

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

Posted: 23 Dec 2012, 20:40
by ALA KEKSIÄ SELITYKSIÄ PAAVO
Kävin Kantsun Nesteen TI-hallissa pesemässä ja vahaamassa Hoyotan. Painepesuri poletilla, pesurista sais pesuaineetkin, mutta oli omat mukana eli käsipelillä mentiin. Reilu 1½h hurahti, alle 15€. Menen toistekin.

Re: Autokysymyksiä ja keskustelua

Posted: 23 Dec 2012, 21:02
by Niin,
möljäkeiju wrote:Jäähdytinnesteen lämpötilaa osoittava viisari liikkuu kyllä ihan eri tahtia liikkeellelähdön jälkeen, kun on muistanut pistää tollasen säteilijähärpättimen lämmittämään ennen käynnistystä, siis verrattuna siihen, kun ei ole muistanut. Vissiin tuo viisarin käytös on oire jostakin käytännön vaikutuksesta.
En mielestäni ole väittänyt etteikö se säteilijä lämmittäisi jäähdytinnestettä, mutta sen todellinen hyöty on aika mitätön.