Toimittaja testasi köyhän elämää

Pitkiä viestiketjuja tallessa on.

Moderators: P O L L Y, Bulizky

Locked
Message
Author
User avatar
Separi ruispellossa
-=00King Of PIF00=-
-=00King Of PIF00=-
Posts: 24817
Joined: 01 Oct 2010, 09:48
Location: Nykäskylä

Toimittaja testasi köyhän elämää

#1 Post by Separi ruispellossa » 16 Oct 2017, 00:51

https://anna.fi/ruoka/ruokajutut/toimit ... a-ruokaan/
Mitä saa syödä, jos ruokaan saa kuluttaa viikon aikana vain 50 euroa? Toimittaja piti päiväkirjaa siitä, miten minimaalisella ruokabudjetilla eläminen onnistuu.

Olen todella laiska tekemään arkiruokaa kotona. Rakastan ulkona syömistä ja töissä lounaaksi ostan yleensä jotain työpaikan viereisestä kaupasta. Välillä käyn lounaalla työkavereideni kanssa jossain työpaikkamme lähellä olevista ravintoloista. Ravintolalounas kustantaa lähes poikkeuksetta noin 10 euroa, joten niihin ei tällä viikolla ole menemistä.

Maanantai: suunnittelun tärkeydestä

Heti kärkeen täytyy myöntää: aloitin tämän kokeilun kahtena edellisenäkin maanantaina ja luovutin heti alkumetreillä, sillä kumpanakin viikkona tajusin viimeistään tiistaina, että en yksinkertaisesti ehdi tehdä ruokaa kotona monena päivänä viikossa. Jos siis haluat syödä terveellisesti, suunnittele ruoat ja varaa aikaa niiden tekemiseen. Tai tee ruokaa pakkaseen.

Nyt olen tehnyt sunnuntaina kaalilaatikkoa, jota syön maanantaina vielä sekä lounaalla että päivällisellä puolukoiden kanssa. Aamupalatarpeet eli kananmuna, ruisleipää, margariinia, juustoa ja leikkeleitä, omena, kahvia ja maitoa minulla on jo valmiiksi kotona, joten aamupalaankaan ei vielä tänään kulu yhtään rahaa.

Käyn kaupassa ja ostan pastakastiketta, naudan jauhelihaa, juustoa sekä tomaattia ja kurkkua. Pecorino saa nyt jäädä kauppaan. Ostan pastaan halvempaa juustoa, jota voin käyttää myöhemmin jossain muussa ruoassa kuorrutteena. Kauppalasku on 9,60 euroa.


Illalla syön jogurttia ja mysliä sekä juon teetä. Kaikki nekin ovat keittiöni perustarpeita, joita ostan aina niiden loppuessa lisää. Ensimmäisen budjettipäivän jälkeen olo on rento, tämähän on helppoa kuin mikä.

Tiistai: huono ruokarytmi voi tulla kalliiksi

Huraa, töissä on brunssi! Jätän aamupalan väliin, mikä ei tietenkään terveyden kannalta ole hyvä asia. Ja taas se todistetaan: syön itseni aivan ähkyyn brunssilla. Minulla alkaa olla nälkä vasta myöhään iltapäivällä, kun päivällisaika jo kolkuttelee ovella.

Pelkään, että minulle tulee hirveä nälkä ja joudun ostamaan jotain syötävää ennen kuin ehdin kotiin. Se voisi kostautua myöhemmin, sillä mukaan otettavat pikkupurtavat ovat yllättävän kalliita. Sudennälkä ei kuitenkaan onneksi yllätä, vaan pääsen kotiin ilman vierailua kaupassa tai kahvilassa.

Valmistan päivälliseksi kurkku-tomaattisalaattia ja pasta bolognesea eilen ostamistani aineksista. Varsinaiseksi pastaksi keitän täysjyväpastastaa, jota minulla olikin jo valmiiksi keittiöni kaapissa. Juusto ei ole pahaa, mutta on turhan venyvää ja vanuvaa. Aion palata vanhoihin juustotottumuksiini heti tämän viikon jälkeen.

Illalla mussuttelen ruisleipää ja juon teetä. En kuluta penniäkään ruokaan.

Keskiviikko: karkit lähikaupasta elokuvateatterin sijaan

Aamupalatarpeet eivät ole vieläkään loppuneet, joten syön minulle normaalin aamupalan. Lounaaksi syön töissä eilistä pastaa sekä kurkku-tomaattisalaattia. Huomaan, että salaattini on nykyään pelkkää tomaatti-kurkkua en vain yksinkertaisesti jaksa alkaa pohtia, millaisiin monipuolisiin salaatteihin minulla olisi varaa.

Menen kauppaan ja ostan kesäkurpitsan, porkkanoita, basilikaa, kuorittuja säilyketomaatteja ja ranskankermaa. Olen menossa illalla elokuviin, joten ostan sinne pussin lakritsia. Hinta on varmasti elokuvateatterissa puolta kalliimpi kuin lähikaupassani. Kauppaan menee 9,50 euroa.

Ennen elokuviin lähtemistä syön päivälliseksi jääkaapin uumenista bongaamani vihiksen ja varsin askeettista tomaatti-basilikakeittoa, joka on tehty säilyketomaateista ja tuoreesta basilikasta sekä maustettu ripauksella suolaa ja pippuria. Töiden jälkeen ehdin vain piipahtaa kotona, joten tärkeintä on, että ruoka valmistuu nopeasti.

Iltapalani elokuvista palaamisen jälkeen on ruisleipä ja tee.

Torstai: halparuokaa ystävälle

Päätän vaihtelun vuoksi keittää aamupalaksi kaurapuuroa, jota minulla on kotona valmiina. En ole eilen ehtinyt valmistaa mitään lounaaksi, joten ostan tomaatti-vuohenjuustokeiton lounastauollani. Keitto maksaa 2,85 euroa. Toimituksessa on kauraleipää ja voita tarjolla, sillä kauraleipätestauksesta on jäänyt leipää yli. Syön keiton kanssa yhden leivän.

Kun ruokabudjetti on tiukka, joutuu ystävien näkemistä miettimään aivan uudelta kantilta. Usein nimittäin kaupungilla nähdessä mennään syömään tai vähintäänkin kahville. Ja koska näkeminen on usein heti töiden jälkeen, on silloin pakko syödä jotain. Jos haluaa pysyä budjetissa, on mietittävä näkemisen ajankohtaa tai paikkaa. Olen aiemmin viikolla kyläillyt ystävieni luona ja taktikoinut näkemisten ajat niin, että minun ei tarvitse syödä. Tänään kutsun kuitenkin ystäväni syömään luokseni.

Teen kasvislasagnea, johon käytän tomaatteja, ranskankermaa, porkkanoita, kesäkurpitsaa ja täysjyvälasagnelevyjä, joita minulla oli valmiiksi kotona. Käytän bologneseen ostamani juuston kuorrutukseen. Teen basilika-tomaattisalaattia lasagnen rinnalle. Ystäväni tuo jälkiruoan. Kumpikin olemme tyytyväisiä ruokaan. En tarvitse tuhtien syöminkien jälkeen mitään iltapalaa ennen nukkumista.

Perjantai: pahinta on ruokamenojen vaikea ennustettavuus

Aamupalatarpeita löytyy yhä kotoani. Töissä olen menossa lämmittämään lounaaksi eilistä kasvislasagnea. Eikä, se on jäänyt kotiin! Unohdus ottaa minua niin paljon päähän, että menen lounastauollani kotiin syömään ja työskentelen loppupäivän etänä. Kasvislasagnen kanssa napsin eiliseltä jäänyttä tomaatti-basilikasalaattia.

Illalla lähden konserttiin poikaystäväni kanssa. Ennen konserttia syön vielä vähän kasvislasagnea ja tomaatti-basilika salaattia, jota teen lisää.

Konsertin jälkeen jaamme ravintolassa pizzan, jonka poikaystäväni avokätisesti maksaa. En siis taaskaan maksa mitään koko päivän ruoista.

Tajuan tänään, että vaikeinta budjettiruokailussa on ruokamenojen vaikea ennustaminen. Esimerkiksi huomenna olen menossa auttelemaan kummityttöni juhlien järjestämisessä. Käymmeköhän nopeasti syömässä päivällä jossain ennen juhlien alkamista? En tiedä. Siksi minun on pakko säästää parikymppiä ”pahan päivän” (oikeastihan nautin ulkona syömisestä) varalle.

Lauantai: koko päivä muiden ruokinnassa

Syön poikaystäväni luona aamupalan, jonka jälkeen lähden auttamaan kummityttöni juhlien järjestelemisessä. Juhlissa on kunnon ruokaa tarjolla heti juhlien alettua, joten meidän ei tarvitse käydä syömässä missään ennen juhlia. Lähden juhlista vasta illalla. Ostan kotimatkalla vuohenjuustoleivän, joka maksan 5,90 euroa.

Sunnuntai: Viikon ansaittu ravintolakäynti

Minulla on edelleen jogurttia, mysliä, mehua, kahvia ja maitoa kotona. Syön niitä myöhäiseksi aamupalaksi. Iltapäivällä käyn syömässä hyvän salaatin ravintolassa. Sen kanssa juon virvoitusjuoman. Ravintolassa laskuni on 20,90.

Koko viikon ruokani ovat kustantaneet minulle 48,75 euroa.
Eihän siinä sitten mitään, mitä ne persaukiset valittaa :facepalm:
kanammuna wrote:Yritin, uhmasin, ja liejut housuihin latasin.

vox sipuli
Melkein ####!
Melkein ####!
Posts: 11894
Joined: 30 Jan 2017, 17:35

Re: Toimittaja testasi köyhän elämää

#2 Post by vox sipuli » 16 Oct 2017, 01:00

oispa ruoat maksava poikaystävä
Muukalaiset täältä pois wrote:
02 May 2019, 22:39
No, minulla oli tässä kuitenkin järkevä pointti joka oli kohdistettu oikein eikä jotain harhaista olkinukkeilua.
Laku Setä wrote:
11 Feb 2020, 11:38
meitä järjellä tän homman ottavia tuntuu olevan kovin vähän.

User avatar
Balam-Acab
el segundo
Posts: 173493
Joined: 23 Apr 2004, 17:04
Location: anarkistinen rodunsekoittajapariskunta

Re: Toimittaja testasi köyhän elämää

#3 Post by Balam-Acab » 16 Oct 2017, 01:01

voi vittu mitä asö-dlgkj -alöskjg -aks :cacca: :cacca: :cacca: :cacca: :cacca: :cacca: :cacca: :cacca: :cacca: :cacca: :cacca: :cacca: :cacca: :cacca:
Naturally, the machines were destroyed.
Image
http://ctw.fi/ Cast to Wolves crust
:homosaatio: :heart: :love5: :love8: :transagenda:

User avatar
win7sucks
7k
Posts: 7212
Joined: 22 Jun 2014, 17:27
Location: Fourth Dimension

Re: Toimittaja testasi köyhän elämää

#4 Post by win7sucks » 16 Oct 2017, 01:01

:facepalm:

User avatar
Isotooppijalostamo
King of PIF
King of PIF
Posts: 15949
Joined: 09 Aug 2015, 01:26
Location: mystinen well-being-utopia

Re: Toimittaja testasi köyhän elämää

#5 Post by Isotooppijalostamo » 16 Oct 2017, 01:05

Oispa ruuat, leffaliput ja konserttiliput maksava toimitus, elämä olis niin halpaa. Ja Hilppa Alanko, koska kuitenkin googletat omaa nimeä: syö paskaa (ilmasta).

AVAINSANAT:raha ruoka säästäminen testaukset
"Minähän olen lapsia pureva poliisi. Minähän puhun kaiken aikaa totta."

User avatar
chachi
-=King Of PIF=-
-=King Of PIF=-
Posts: 18770
Joined: 07 Mar 2004, 18:12

Re: Toimittaja testasi köyhän elämää

#6 Post by chachi » 16 Oct 2017, 01:12

Joo, ei voi todeta kuin että yks nainen kertoo enemmän kuin tuhat kuvaa.

"Olen todella laiska tekemään arkiruokaa kotona. Rakastan ulkona syömistä ja töissä lounaaksi ostan yleensä jotain työpaikan viereisestä kaupasta. Välillä käyn lounaalla työkavereideni kanssa jossain työpaikkamme lähellä olevista ravintoloista. Ravintolalounas kustantaa lähes poikkeuksetta noin 10 euroa, joten niihin ei tällä viikolla ole menemistä."

Voi vitun tollero. :jorkki:

User avatar
Pete TNT
PIF-harrastaja
Posts: 109677
Joined: 14 Sep 2006, 20:48

Re: Toimittaja testasi köyhän elämää

#7 Post by Pete TNT » 16 Oct 2017, 01:12

hyvin selviydytty :salut:
Suvelan Sulttaani wrote: rocknrollin tarkoitus on scream and shout ja pitää siinä sivussa good time!

User avatar
Balam-Acab
el segundo
Posts: 173493
Joined: 23 Apr 2004, 17:04
Location: anarkistinen rodunsekoittajapariskunta

Re: Toimittaja testasi köyhän elämää

#8 Post by Balam-Acab » 16 Oct 2017, 01:18

lähetin toimittajalle ja päätoimittajalle palautetta
Naturally, the machines were destroyed.
Image
http://ctw.fi/ Cast to Wolves crust
:homosaatio: :heart: :love5: :love8: :transagenda:

User avatar
Trollface-mies
Piffin henkinen ylläpitäjä
Posts: 38111
Joined: 25 Sep 2012, 23:20
Location: Länsirannikko
Contact:

Re: Toimittaja testasi köyhän elämää

#9 Post by Trollface-mies » 16 Oct 2017, 01:24

Voi vittu joo testasin köyhän elämää ja söin tiistaina itseni ähkyyn duunipaikan brunssilla.
Image
"Sen verta 100% täyttä vihaa, väkivaltaa, solvauksia, olkiukkoiluja ja huonoja käytöstapoja on kaverin ihan random postauksetkin täynnä." --Boromir

User avatar
Doctor Muñiz
Anarkopasifistinen ankeuttaja
Posts: 24716
Joined: 07 Mar 2015, 06:03
Location: Helvetin 8. piirin 6. kuilu

Re: Toimittaja testasi köyhän elämää

#10 Post by Doctor Muñiz » 16 Oct 2017, 01:26

Tajusin ton luettuani, että oon elänyt jollain 50€/vko ruokabudjetilla vuosikymmeniä ilman ongelmia ja syönyt ihan hyvin. Ei siitä tietysti mitään ravintolalounaita makseta.
What you need, my son...
Is a holiday in Cambodia

Fight all the ones who want their missiles in our earth
Fight all the powers who would lead us into war

User avatar
Separi ruispellossa
-=00King Of PIF00=-
-=00King Of PIF00=-
Posts: 24817
Joined: 01 Oct 2010, 09:48
Location: Nykäskylä

Re: Toimittaja testasi köyhän elämää

#11 Post by Separi ruispellossa » 16 Oct 2017, 01:27

Seuraavaks tää toimittaja varmaan testaa minkä verran viikon ryyppyputki maksaa, käytyään edellisellä viikolla hakemassa rinkallisen viinaa Tallinnasta (ei lasketa testiviikon kustannuksiin) ja käymällä työpaikan ilmaisen viinan bileissä.
kanammuna wrote:Yritin, uhmasin, ja liejut housuihin latasin.

Poistunut käyttäjä 0b7fe1
Poistunut käyttäjä
Posts: 175392
Joined: 20 May 2004, 15:38

Re: Toimittaja testasi köyhän elämää

#12 Post by Poistunut käyttäjä 0b7fe1 » 16 Oct 2017, 01:30

Image
vittu et alkaa vituttaa.

User avatar
Isotooppijalostamo
King of PIF
King of PIF
Posts: 15949
Joined: 09 Aug 2015, 01:26
Location: mystinen well-being-utopia

Re: Toimittaja testasi köyhän elämää

#13 Post by Isotooppijalostamo » 16 Oct 2017, 01:33

Itsekin vietin tän viikonlopun lähes täysin ilmaseks kun olin ostant lentoliput, futisliput, kokaiinit ja pullon viinaa ennakkoon sekä pöllin ruuat ja vaatteet hulluilta päiviltä. Meni vaan 36 euroa kaljaan (ja nekin sossusta!). Halpaa on elämä!

AVAINSANAT: säästäminen freelife verot
"Minähän olen lapsia pureva poliisi. Minähän puhun kaiken aikaa totta."

User avatar
edge hammer
älykäs, iso perse ehkä
Posts: 33936
Joined: 05 Apr 2014, 15:55
Location: elelen, sippailen läpi eri aikakausien

Re: Toimittaja testasi köyhän elämää

#14 Post by edge hammer » 16 Oct 2017, 01:33

Hilppa Alanko ja muut kaltaisensa, haistakaa paska.
Spoiler:
Image
Image
Image
Image
Image

User avatar
Ceijo Succula
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 45035
Joined: 01 Sep 2011, 02:00
Location: South Carelia Leper Colony

Re: Toimittaja testasi köyhän elämää

#15 Post by Ceijo Succula » 16 Oct 2017, 01:41

Täähän on samaa kastia sen artikkelin kanssa, jossa joku idiootti testasi miten vaikeeta on pärjätä opintotuilla ja jätti jotain vuokria ja laskuja sun muita laskematta kuluihin =D>
kanammuna wrote:Se on Ceijo joka on tässä maailmassa pärjää.
Kakkaisuhoito wrote:
02 Mar 2020, 22:07
Elämäni top1 virhe oli tutustua toho jätkään

Locked