Melko suuri SUSHI topic!

Ruokien ja juomien oma alue.

Moderators: delirium8, Weird Al Zyskowicz

Post Reply
Message
Author
User avatar
Claus Theo Avant Gärtner
ei niin kova sosisti
Posts: 32346
Joined: 12 Apr 2007, 21:55
Location: Oslossa

Melko suuri SUSHI topic!

#1 Post by Claus Theo Avant Gärtner » 15 Jan 2014, 16:16

Missä söisit, missä et? Arvosteluja sushia tarjoilevista ravinteleista ja tietty ite tekemisestä!

Tein joskus yhessä puljussa sushia vajaan vuoden verran. Himassa en oo tehny koskaan.

Suomen toistaseks paras sushikokemus ihan kevyesti on Runeberginkadun Gyosai.

Jatkakaa.
Ein Kazoo für zwei

User avatar
Erikoistutkija Hauberi
ex-Demla nyk. psychonaut
Posts: 34607
Joined: 19 May 2010, 12:35
Location: On the hill, by the sea

Re: Melko suuri SUSHI topic!

#2 Post by Erikoistutkija Hauberi » 15 Jan 2014, 16:26

Gyosai on hyvä, samoin wagocoro. Kabuki oli ennen hyvä, ei ole enää. Buffettisushia jos haluaa vetää niin Tokyö 55.

Kinkkisushia en suostu syömään.
Protein - Water - Liquor

User avatar
Del Griffith
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 84575
Joined: 22 Dec 2008, 15:50
Location: 129 W. 81st St

Re: Melko suuri SUSHI topic!

#3 Post by Del Griffith » 15 Jan 2014, 16:34

Mainittujen lisäksi Umeshu ja Sushi Bar (& Winesta). Tykkään aika paljon tuollaisesta jenkkityylisestäkin sushista mikä ei kauhean yksinkertaista ole. Mutta kyllähän tässäkin vähemmän on enemmän. Eniten tulee kiinnitettyä huomiota tietty tuoreuteen ja riisiin.
Populaarimusiikin henkinen viisari.

User avatar
mä osaan kaikki aakkoset
7k
Posts: 7582
Joined: 29 Oct 2011, 20:53

Re: Melko suuri SUSHI topic!

#4 Post by mä osaan kaikki aakkoset » 15 Jan 2014, 16:41

Tampereella Watamissa aivan hyvä lounasbuffet hintaan 9,70e. Ei nyt mitään häikäisevän tasoista sushia, mutta hintakin on halpa. Maruseki erittäin jees, sielläkin buffet sunnuntaisin, hintaa taisi olla noin 25 euroa.

Itse olen tehnyt sushia muutamaan otteeseen, mutta nyt ei piiitkään aikaan ole tullut tehtyä. Pitäisi varmaan taas testailla. Sushi best!

User avatar
Erikoistutkija Hauberi
ex-Demla nyk. psychonaut
Posts: 34607
Joined: 19 May 2010, 12:35
Location: On the hill, by the sea

Re: Melko suuri SUSHI topic!

#5 Post by Erikoistutkija Hauberi » 15 Jan 2014, 16:45

Gyosain klassinen lista on myös maininnan arvoinen. Samoin oli Kabukissa.

Itse en pidä näistä fuusio- / modernisusheista, majoneeseista sun muista perkeleistä.

Himassa tulee joskus duunattua. Riisistä en saa itse ikinä hyvää, mutta onneks rouva hanskaa sen puolen. Yleensä hallista lohta ja viereisestä marketista pakkasesta valmiiksi slaissatut tako, ika & saba. Pari hyvää sushipuukkoa löytyy, toinen ostettu Tokyokanista, toinen saatu Kabukista.
Protein - Water - Liquor

User avatar
DVD+R
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 44388
Joined: 19 Aug 2008, 17:13

Re: Melko suuri SUSHI topic!

#6 Post by DVD+R » 15 Jan 2014, 17:30

Mikä tekee sushista erityisen hyvää? Paskinta mitä oon syöny on sellanen väsähtäny ja nahkea käppä, mutta tuota parempi sushi on kai ollu aina aika samanlaista joka puolella missä oon syöny. Maruseki Tampereella on kai ihan hyvä mesta. Kai se ihmeellisen kliininen estetiikka ainakin itseeni tässä vetoaa saman verran ku maut.

Mitä on kinkkisushi, vai meinaatteko kiinalaisen ravintolan tarjoilemaa jotain sushibuffettia tms.? Lahessa maistelin tämmösen paikan sushia ja voi vittu että olikin paskaa. Mutta siis se sushi oli kyllä periaatteessa samanlaista ku muuallakin, mutta vaan paskasti tehtyä tai ei riittävän tuoretta tai jotain.
Last edited by DVD+R on 15 Jan 2014, 17:36, edited 1 time in total.
kaikki allaskasvatetun ninjamurhaajan tunnusmerkit

User avatar
minerva
jumalainen erhe
Posts: 35752
Joined: 03 Sep 2008, 19:35
Location: Αχίλλειος πτέρνα

Re: Melko suuri SUSHI topic!

#7 Post by minerva » 15 Jan 2014, 17:33

Maruseki :salut:
Jare Dille-Nalle wrote:Kaikesta huolimatta Minerva on kuitenkin piinkova sadisti, siitä hän nauttii.
[Image

qwertyuiopå
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 42897
Joined: 23 May 2012, 21:03

Re: Melko suuri SUSHI topic!

#8 Post by qwertyuiopå » 15 Jan 2014, 17:46

Mä en oo tainnut koskaan syödä _oikein hyvää sushia_. Pitäis saada aikaiseksi ja mennä tonne Gyosaihin. Kandeeks sieltä roudaa himaan Kallioon saakka vai jäädä sinne syömään? Oon ymmärtänyt että take away -periaatteella pääasiassa toimii. Ja mimmonen setti sieltä kannattais tilata jos tykkää vähän kaikesta ja haluaa syödä paljon?

User avatar
Erikoistutkija Hauberi
ex-Demla nyk. psychonaut
Posts: 34607
Joined: 19 May 2010, 12:35
Location: On the hill, by the sea

Re: Melko suuri SUSHI topic!

#9 Post by Erikoistutkija Hauberi » 15 Jan 2014, 17:47

Keskiyön mato wrote:Mitä on kinkkisushi
kinkkisushi on esim tätä:

Image

Eli kiinalaisten pyörittämiä kiskoja, missä tarjotaan sellaista sushia että japsieissa varmaan myytäis yakuzan elinpankkiin tommosten eväiden kyhääjä. Nää tunnistaa helposti siitä että riisin ja kalan suhde on täysin vinksallaan ja matskut näyttävät vähemmän tuoreelta.
Protein - Water - Liquor

User avatar
SAIRASLOMA=ITSEPUOLLUSTUS
6k
Posts: 6295
Joined: 19 Apr 2007, 12:42
Location: 00510

Re: Melko suuri SUSHI topic!

#10 Post by SAIRASLOMA=ITSEPUOLLUSTUS » 15 Jan 2014, 17:55

mäkään en oo kai koskaan syöny OIKEESTI hyvää sushia. watami ja maruseki ihan ok 3/5 kamaa, marusekin downfall on vaan ne vitun ihmeelliset kiiwi aprikoosi persereikämajoneesi salaatinlehti sushit. pitäis varmaan hesoissa käydä jossain todellisessa mestassa josta saa vaan vitun hyviä perus susheja. kalalla, eikä hedelmillä.

User avatar
Timo Jutilan maksa
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 65701
Joined: 15 Aug 2010, 14:29
Location: Luttisen verovaroilla sponssaama kuntoutuskeskus

Re: Melko suuri SUSHI topic!

#11 Post by Timo Jutilan maksa » 15 Jan 2014, 17:57

Erikoistutkija Hauberi wrote:
Keskiyön mato wrote:Mitä on kinkkisushi
kinkkisushi on esim tätä:

Image

Eli kiinalaisten pyörittämiä kiskoja, missä tarjotaan sellaista sushia että japsieissa varmaan myytäis yakuzan elinpankkiin tommosten eväiden kyhääjä. Nää tunnistaa helposti siitä että riisin ja kalan suhde on täysin vinksallaan ja matskut näyttävät vähemmän tuoreelta.
...ja sitten nämä kekseliäät jotka tunkevat sellaisia täytteitä jotka eivät vaan toimi :facepalm: Raaka punainen paprika käppäriisin kera never forget.
Spoiler:
Image
Spoiler:
GoombA wrote:
26 Aug 2020, 22:35

Image : Odotin kuvia joiden kanssa olis ollut kivempi mennä nukkumaan

User avatar
Erikoistutkija Hauberi
ex-Demla nyk. psychonaut
Posts: 34607
Joined: 19 May 2010, 12:35
Location: On the hill, by the sea

Re: Melko suuri SUSHI topic!

#12 Post by Erikoistutkija Hauberi » 15 Jan 2014, 18:00

BIKE SEAT SNIFFER! wrote:mäkään en oo kai koskaan syöny OIKEESTI hyvää sushia. watami ja maruseki ihan ok 3/5 kamaa, marusekin downfall on vaan ne vitun ihmeelliset kiiwi aprikoosi persereikämajoneesi salaatinlehti sushit. pitäis varmaan hesoissa käydä jossain todellisessa mestassa josta saa vaan vitun hyviä perus susheja. kalalla, eikä hedelmillä.
Erikoistutkija Hauberi wrote:Gyosai on hyvä, samoin wagocoro
Protein - Water - Liquor

lihakirnun orja
SMTC
Posts: 47169
Joined: 22 Apr 2005, 11:23

Re: Melko suuri SUSHI topic!

#13 Post by lihakirnun orja » 15 Jan 2014, 18:06

voiskos hauberg laittaa vaikka semmosen heads upin tähän nyt perus nyrkkisäännöistä. mitkä kalat on jees? lohi ja isopiikkimakrilli? siika? mitä muuta? scampit ja kampasimpukat? millä kasviksilla voi tehdä järkevään nigirin?
Ay Caramba

User avatar
Erikoistutkija Hauberi
ex-Demla nyk. psychonaut
Posts: 34607
Joined: 19 May 2010, 12:35
Location: On the hill, by the sea

Re: Melko suuri SUSHI topic!

#14 Post by Erikoistutkija Hauberi » 15 Jan 2014, 18:25

Itse tykkään että merikala ynnä meriäyriäiset ok. Kasvis ei käy. Toi Gyosain lista on ihan hyvä perussetti.

maguro, tonnikala, tunafish
shake, lohi, salmon
saba, makrilli, mackarel
ebi, katkarapu, shrimp
ika, mustekala, squid
ikura, mäti, fishroe
hotate, kampasimpukka, scallop
tamago, kananmuna, egg

tohon vois lisää vielä hamachi (en tiä suomeks), tako elikkäs mustekala (listalla oleva on kalmari), hokki (joku simpukka sekin), unagi elikkäs ankerias (en tykkää itse tästä, mutta on perinteiseen listaan kuuluva), tai (en tiä suomeks) ja aji (en tiä suomeks)

Hamachi, tai ja aji on semmosia mitä oon vedelly vaan japseissa. Eiku Kabukissa tais olla hamachiakin.

Kabukiin ei sit muuten kannata enää mennä susheja syömään. Tsekkasin niiden uuden listan ja siellä on melkoisia virityksia mm. tomaattinigiri, maissi-majoneesinigiri ja mitä vittua lie. :lol: Kiinalaiset osti siis kiskan.
Protein - Water - Liquor

lihakirnun orja
SMTC
Posts: 47169
Joined: 22 Apr 2005, 11:23

Re: Melko suuri SUSHI topic!

#15 Post by lihakirnun orja » 15 Jan 2014, 18:31

hamachi on sitä isopiikkimakrillia. tonnikalaahan nyt ei saa enää mistään.
Ay Caramba

Post Reply