Kasvissyönnin droppaus

Ruokien ja juomien oma alue.

Moderators: delirium8, Weird Al Zyskowicz

Post Reply
Message
Author
User avatar
I & I Spit On Their Graves
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 92062
Joined: 05 Mar 2004, 09:59

Re: Kasvissyönnin droppaus

#76 Post by I & I Spit On Their Graves » 11 Nov 2009, 14:22

Dan of Finland wrote:
tiina-täti wrote:
Kapteeni Aapo wrote:
tiina-täti wrote:
maaritsalin wrote:en arvosta.
entä kumpaa avostatte enemmä:
dropannu kasvissyöjä
aina lihaa syöny henkilö
:?:
Ainaki miun on vaikeempi ymmärtää näitä dropanneita.
(ja kaiken tän "uhon" jälkee miut varmaa sitte löytää parin vuoden päästä vetämästä paistettuja kananmunia ja jotai kebabpitsaa ekstrajuustolla..)
Kyl miustakin kannattaa aina noudattaa niitä joskus 12v:nä tehtyjä moraalivalintoja läpi koko elämän. Ihan vaan senkin takia ettei kaverit suuttuis.
Mutta jos asenteesta paistaa läpi että:
frau möse wrote:voi vissiin edelleen heikosti sen takia että erehtyivät olemaan kasvissyöjiä kokonaiset 2 kuukautta kerran ysärillä.
niin kyllähän se vähän pännii. Samoin kuin pännii lukea jotain TreSS:n kommenttia kuinka hosse nyt oli sellainen juttu mitä silloin soitettiin kun oltiin nuoria ja kaikki kaveritkin, mutta että joku vakavasti tykkäis siitä...
Vitu Hanna wrote: Mikä hitto tää uus nikki on, luulin sua joksikin huumeidenkäyttäjäksi :x
Juutas wrote: Olisinpa minäkin kirkasotsainen punkkari

Poistunut käyttäjä 4dc9fa
Poistunut käyttäjä
Posts: 115947
Joined: 10 Sep 2006, 16:10

Re: Kasvissyönnin droppaus

#77 Post by Poistunut käyttäjä 4dc9fa » 11 Nov 2009, 14:28

53 hardcore wrote:
koira nimeltä paavo wrote:liha on vitun kuvottavaa, yöks.
et oo vaa saanu pillua.
voi olla?!

aktiivinen hiiripöllö
-=Lord Of PIF=-
-=Lord Of PIF=-
Posts: 13397
Joined: 06 May 2007, 01:58

Re: Kasvissyönnin droppaus

#78 Post by aktiivinen hiiripöllö » 11 Nov 2009, 14:43

ponygril wrote:Mitäänhän ei voi tietenkään koskaan varmaksi sanoa, mutta miusta on ihan jees että 12-vuotiaana tuli tehtyä tällainen moraalivalinta ja ylipäätään on ihan jees että 12-vuotiaatkin lähtevät jo kyseenalaistamaan vallitsevia normeja - ihan itse tai sitten vaikka niiden kavereiden mallin vaikutuksesta.
Ilman muuta, mutta yritin ilmaista sitä, ettei ihmisen moraali ole minkään fyysisen kehityskaaren kaltainen asia, joka kerran kehityttyään jämähtää paikalleen, kuten pituuskasvu, vaan sen kehittäminen jatkuu läpi elämän. Toki se hidastuu suurimmalla osalla ihmisistä, tai pysähtyy kokonaan, kuitenkin paljon myöhemmällä iällä kuin milloin vaikka tuo pituuskasvu loppuu. Ite ainakin pidän ruokavaliotani yhtenä eettisenä valintana, enkä koe mitenkään tuomittavaksi jos ihminen näkeekin joskus asiat toiselta kantilta ja tekee sitten uuden valinnan, kunhan syyt ovat itsestä peräisin. Että kenenkään vegaanin on turha tulla käännyttämään sängyn kautta, NI!

Toisinaan harkitsen ruokavalion laajentamista tosi nirsosti myös muihin elollisiin kuin kaloihin, lähinnä tiettyyn riistaan, mutta katsoo nyt.
Onko putkella?

User avatar
Olen ollut lentävällä lautasella
Mukava jäbä! Lutunen!
Posts: 43432
Joined: 20 Mar 2004, 22:29
Location: Tulevaisuus

Re: Kasvissyönnin droppaus

#79 Post by Olen ollut lentävällä lautasella » 11 Nov 2009, 17:04

Usein kyllä vaikuttaa sille, että kasvissyönnin dissaamiseksi lasketaan se ettei ole kasvissyöjä.
Oma kasvissyöntini oli osa vitummoista teiniangstia, mukana oli myös aika paljon muutakin periaatteitta ja jaksoin kyllä vauhkota. Sain muutaman tyypin "käännytettyä" pois liharuuista ja taitavat olla vieläkin kasvissyöjiä :D. Vaihe vaan meni ohi ja monikin kiivas ajatuksen palo sammui.
Nykyisin en mielestäni ole asiasta päätä aukonut, jos sitten vaikkapa joulukinkun hehkuttamista lasketa pään aukomiseksi? Tää on mun valinta ja en nosta sitä toisten valintojen yläpuolelle.
Metal for muthas

Milla
2k
Posts: 2092
Joined: 07 Mar 2004, 12:42
Location: HellSinki/Tyhmänä Töölössä
Contact:

Re: Kasvissyönnin droppaus

#80 Post by Milla » 11 Nov 2009, 17:51

jason666 wrote:been there, done that.
-Punk Pelasti Minut Jeesukselta-

User avatar
Conrad
5k
Posts: 5355
Joined: 23 Feb 2009, 13:31
Location: Pierre-Simon Laplace

Re: Kasvissyönnin droppaus

#81 Post by Conrad » 11 Nov 2009, 17:58

Pökylä wrote:Usein kyllä vaikuttaa sille, että kasvissyönnin dissaamiseksi lasketaan se ettei ole kasvissyöjä.
Mulle dissailukynnyksen ylittää se ainainen kysely syistä. Viimeksi toissa viikolla lounaalla Delhissä intialainen duunikaveri jonka nyt luulisi nähneen puputtajia ihan tarpeeksi rupesi kyselemään että miksi... :x Pitäisi varmaan ruveta vihaiseksi keski-ikää lähestyväksi ja alkaa joka uuvatilta kyselemään makkaransyönnin syitä.

User avatar
mutavelho
Melkein ####!
Melkein ####!
Posts: 12474
Joined: 14 Mar 2004, 00:54

Re: Kasvissyönnin droppaus

#82 Post by mutavelho » 11 Nov 2009, 18:56

tiina-täti wrote:Joten sen takia on miun on vaan melko hankala ymmärtää et miks ihminen, joka on oikeesti kelannu asioita ja ainankin jo jonkin aikaa kokenu ettei voi elää ristiriidassa ajatustensa kanssa, sitten droppaa.
Elämän helppous kun ei tarvi selitellä ja ruokaa saa koska vaan mistä vaan. Ei tartte olla niinku jossain Neuvostoliitossa keskustelemassa mistä kaupasta saa mitäkin juustoa ja majoneesia ja siel paikassa X oli se yks kahvila missä on yks sopiva leivos tarjolla keskiviikkoisin ja koko vitun elämä pyörii vaan ruoan ympärillä ja lopulta siitä muodostuu Identiteetti.

Mä ymmärrän kyl miks tyypit droppaa vaikka eettiset syyt oiskin ollu kasvissyönnin kimmokkeena, niitä voi aina olla vaan ajattelematta niinku kaikkia muitaki miljoonaa asiaa maailmasta jotka on väärin. Ite alotin kasvissyönnin kun liha alkoi kuvottaa niin ei oo ollu himoja droppailuun..
It shouldn't just be one person in the crowd's responsibility to deal with fuckers.

User avatar
asiantuntia (kaikki alat)
ihana
Posts: 23207
Joined: 22 Apr 2004, 20:04
Location: Awesomestow

Re: Kasvissyönnin droppaus

#83 Post by asiantuntia (kaikki alat) » 11 Nov 2009, 19:51

Ja eettiset syyt voi olla eri ihmisille erilaisia. Toisen mielestä on aina väärin tappaa olento ruuaksi, toisen mielestä taas on väärin lähinnä tehomaatalouden olot jne. Se, joka vastustaa vain tehomaataloutta, ei välttämättä oman ajatusmaailmansa mukaan mitenkään erityisemmin "droppaa" syödessään vaikka hirveä tai luomulammasta, koska niiden lihan tekemiseen ei ole tehty mitään hänen mielestään väärää.
Donna, sè fili, e cadeti lo fuso.
Quando te fletti, tien lo culo chiuso.

kettu
5k
Posts: 5424
Joined: 21 Jul 2008, 09:58

Re: Kasvissyönnin droppaus

#84 Post by kettu » 11 Nov 2009, 22:19

meizi on ollunna jonkunnäkönen vegesyöjä 12-vuotiaasta. 17-vuotiaana olin vuoden verran vegaani. vegaanisafkassa ei kyl mitään vikaa oo, mut sit aloin jossain välis syödä dyykattua lihaa, ja samantien repsahti sitten ihan muutenkin lihansyönniks.

oon kummiski ihan ylpee siitä että harvoin kotona tulee liharuokaa laitettua. kyl seki on jo jotain että syö mahdollisimman kasvispainotteisesti, sanon ma.

jatkuvasti pyörii mielessä tuo vegeilyn aloittaminen uudestaan mutta ei musta taida olla siihen. älkää syyllistäkö :(

kettu
5k
Posts: 5424
Joined: 21 Jul 2008, 09:58

Re: Kasvissyönnin droppaus

#85 Post by kettu » 11 Nov 2009, 22:24

ROflonteX wrote: missahan maarin taa 12-vuotiaan valinta on normien kyseenalaistamisesta kiinni? Ehka kuitenkin enemman on menty porukan mukana tai haluttu olla erilaisia.
mie taisin 12-veenä olla koulun ainoa kasvissyöjä ja häpesin sitä, sillä mua syrjittiin ja haukuttiin sen takia ties miksi. jatkoin silti - moraalisista syistä. että ei se miusta ollut kyllä mitään porukan mukana menemistä eikä erilaisuudentavoitteluakaan, mieluummin pidin asiasta matalaa profiilia.

mun 12-vuotias pikkusiskokin on jättänyt nyt lihan suurimmaksi osaksi pois, ihan omasta päätöksestään. ei sen kaverit oo kasvissyöjiä, enkä usko että mistään ernuilusta on kyse. osa porukasta on alkanut syrjiä sitäkin koska se ei syö lihaa. kyllä kypsällä 12-vuotiaalla on sen verran älliä päässä että etiikkakin alkaa kiinnostaa jonkin verran. varsinkin kun on muutenkin eläimistä kiinnostunut.

User avatar
Rakas vaimoni Heli
Muuttoapurit vihaavat tätä naista.
Posts: 50847
Joined: 09 Mar 2008, 13:46
Location: avaruudellinen olo

Re: Kasvissyönnin droppaus

#86 Post by Rakas vaimoni Heli » 11 Nov 2009, 22:38

Vähän sama juttu kuin ketulla. Olin 12-vuotiaana (siis seiskaluokan alussa) koulun ainoa kasvissyöjäoppilas yhden opettajan lisäksi. Pohdin taannoin syitä, miksi ylipäätään aloin kasvissyöjäksi ja mitkä tekijät olivat valintaani tukemassa, ja syinä olivat selkeästi eläinoikeusjutut. En silti kuollaksenikaan muista ensimmäistä/ensimmäisiä lähteitä jotka olisivat minulle kertoneet eläintuotannon ongelmista. Meidän tuppukylässä ei pahemmin Animalian pamfletteja tai vastaavia kukaan levitellyt enkä muista mitään tv-ohjelmiakaan aiheen tiimoilta nähneeni niin nuorena. Eräs kaveri oli "kasvissyöjä" jo ala-asteella, mutta yläasteella palasi taas lihan pariin - ehkä hän oli jonkinlaisena suunnannäyttäjänä? En kuitenkaan muista ihailleeni hänen vegeilyään.

Kuten kettukin jo tuossa mainitsi, olen samaa mieltä sen suhteen että uskon 12-vuotiaan kykenevän normien kyseenalaistamiseen. Henkinen kehitys toki riippuu yksilöstä - eräs kaverini kertoi rääkänneensä/kiusanneensa vielä 14-vuotiaana kissaansa tajuamatta asian vakavuutta. Itse kuitenkin muistan kokeneeni jo 12-vuotiaana tuskaa häkeissä lojuvista sioista ja muusta vastaavasta. Ensimmäistä "käännyttäjääni" en tosiaan muista, mutta muistan että jostain syystä lihansyönti alkoi tuntua väärältä ja lähdinkin etsimään tietoa tuotantotavoista kirjaston netistä ja lehdistä. Sen suurempaan asioiden yhdistelyyn en kyennyt kuitenkaan vielä 12 veenä - maidon juominen ja kananmunien syöminen ei tuntunut epäeettiseltä.
P O L L Y wrote:
21 Jan 2024, 14:53
tulisipa jo ufo hakemaan takaisin
Yöradio-crew 1% ~~ soitetut toiveet count: 7 ~~

User avatar
Rakas vaimoni Heli
Muuttoapurit vihaavat tätä naista.
Posts: 50847
Joined: 09 Mar 2008, 13:46
Location: avaruudellinen olo

Re: Kasvissyönnin droppaus

#87 Post by Rakas vaimoni Heli » 11 Nov 2009, 22:46

nimim. Kissahullu wrote:Ja eettiset syyt voi olla eri ihmisille erilaisia. Toisen mielestä on aina väärin tappaa olento ruuaksi, toisen mielestä taas on väärin lähinnä tehomaatalouden olot jne. Se, joka vastustaa vain tehomaataloutta, ei välttämättä oman ajatusmaailmansa mukaan mitenkään erityisemmin "droppaa" syödessään vaikka hirveä tai luomulammasta, koska niiden lihan tekemiseen ei ole tehty mitään hänen mielestään väärää.
Tää on tärkeä pointti joka varsin usein unohtuu. "Eettiset syyt" tuntuu yleensä olevan jokin absoluuttinen termi kaikelle. Itse en ole ihan päättänyt, mikä on näkökulmani liittyen Kissahullun esimerkkiin. Periaatteessa ymmärrän ja hyväksyn metsästyksen ja kalastuksen ja ehkä jopa eläinten kasvatuksen lihaksi kunhan olosuhteet ovat hyvät, mutta toisaalta en tiedä hyväksynkö eläinten hyväksikäyttöä millään tapaa (mukaanluettuna siis myös lemmikit joita itsekin omistan). On luonnollista että pedot metsästää saaliselukoita joten miksei ihminen saisi tehdä samoin? Onko ihmisen asema metsästäjänä jotenkin erilainen ja se on siksi väärin? Luonnoneläimet eivät vangitse toisiaan aitauksiin ja kasvata toisia lajeja ruoaksi, mutta onko sekin toisaalta ihan ok ja luonnollista että ihminen tekee niin? Vaiko ei?
P O L L Y wrote:
21 Jan 2024, 14:53
tulisipa jo ufo hakemaan takaisin
Yöradio-crew 1% ~~ soitetut toiveet count: 7 ~~

User avatar
Buddy Love
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 100000
Joined: 05 Jan 2005, 17:00

Re: Kasvissyönnin droppaus

#88 Post by Buddy Love » 11 Nov 2009, 23:02

nimim. Kissahullu wrote:Ja eettiset syyt voi olla eri ihmisille erilaisia. Toisen mielestä on aina väärin tappaa olento ruuaksi, toisen mielestä taas on väärin lähinnä tehomaatalouden olot jne. Se, joka vastustaa vain tehomaataloutta, ei välttämättä oman ajatusmaailmansa mukaan mitenkään erityisemmin "droppaa" syödessään vaikka hirveä tai luomulammasta, koska niiden lihan tekemiseen ei ole tehty mitään hänen mielestään väärää.
Itte oon ollu havaitsevinani, että punkporukoissa suhtautuminen metsästykseen ja riistalihaan on tehnyt about 180 asteen käännöksen viimeisen 15 vuoden aikana. Varmaan osittain ilmastopointin takia.
6000-7000 tuhatta%

Stalinin morsian
Melkein ####!
Melkein ####!
Posts: 10669
Joined: 20 Jul 2006, 19:17

Re: Kasvissyönnin droppaus

#89 Post by Stalinin morsian » 11 Nov 2009, 23:10

mulle kaikista tärkein syy kasvissyöntiin on se, että lihan olemus kuvottaa kaikissa muodoissaan. kyllä se joskus nälässä tuoksuu ihan ookoolta mut en pystyis kyllä syömään enää. ei se enää tunnu ruualta. kyllä mua myöskin toi tehomaatalous kyrpii mutta tuntuu ettei mulla oo mitään sanomista asiaan kun en pysty olemaan vegaani. se on periaatteessa ihan sama syönkö lihaa vai kananmunia.
ilmainen vuohi / ᠰᠠᠨᠰᠠᠷ ᠤᠨ ᠢᠮᠠᠭ᠎ᠠ wrote:
16 Feb 2019, 02:52
shdskjhjkhsjk jklSDJKLLSÖ Mdölkvb. vittu.

Stack Faggy
1k
Posts: 1250
Joined: 15 Nov 2006, 12:41
Location: hesa

Re: Kasvissyönnin droppaus

#90 Post by Stack Faggy » 12 Nov 2009, 08:43

nimim. Kissahullu wrote:Ja eettiset syyt voi olla eri ihmisille erilaisia. Toisen mielestä on aina väärin tappaa olento ruuaksi, toisen mielestä taas on väärin lähinnä tehomaatalouden olot jne. Se, joka vastustaa vain tehomaataloutta, ei välttämättä oman ajatusmaailmansa mukaan mitenkään erityisemmin "droppaa" syödessään vaikka hirveä tai luomulammasta, koska niiden lihan tekemiseen ei ole tehty mitään hänen mielestään väärää.
Näin.

Monille eläinoikeus-vegaaneille tätä on mahdotonta saada selitettyä.

Post Reply