Pätkäpaasto

Ruokien ja juomien oma alue.

Moderators: delirium8, Weird Al Zyskowicz

Message
Author
User avatar
Jane
yv-tarkastaja
Posts: 29457
Joined: 05 Mar 2004, 15:17
Location: Tampere

Pätkäpaasto

#1 Post by Jane » 03 Jul 2018, 15:21

Onko täällä joku pätkäpaastolla tai ollut joskus? Millaisia kokemuksia? Jostain summasivulta nappasin tälläsen listan hyödyistä:

Rasvanpoltto
-Elimistö käyttää rasvaa tehokkaammin polttoaineena maksan glykogeenivarastojen (hiilihydraatit) hiipuessa paaston aikana
Terveysvaikutukset
-Parantaa insuliini- ja leptiiniherkkyyttä, hormonitasoja sekä nälänhallintaa.
-Pienentää tulehdus- ja kolesteroliarvoja, verensokeria, verenpainetta sekä oksidatiivista stressiä.
-Pienentää kroonisten sairauksien ja syöpien riskiä.
Käytännöllisyys
-Ruokailujen miettiminen helpottuu, kun syödään harvemmin.
-Oppii nälänhallintaa ja tuntemaan oman kehonsa käyttäytymistä.
Saa syödä kunnolla silloin kun syö.
-Ei kituutusvälipaloja, joka luo mielekkyyttä erityisesti laihduttaessa.
Parantunut keskittymiskyky paastotessa.
-Pienessä nälässä ihminen keskittyy paremmin ja on luovempi kuin kylläisenä.

Eli pätkäpaastolla ollaan syömättä 16 tuntia ja sitten 8 tunnin aikana syödään kaikki päivän kalorit. Tai voi paasto olla pitempikin mutta yleisin taitaa olla tuo 16:8. Itse aloin kokeilemaan tätä, lähinnä sen takia etten jaksa syödä 5 ateriaa päivässä. Nyt voin vetää klo 14 kunnon aterian ja sitten illalla toisen ja saa syödä isot annokset vaikka onkin dietillä. Noista hyödyistä lähinnä haen painon pudotusta (-> matalempaa verenpainetta ja kolesterolia) ja sitä että ei tarvitse vetää pelkällä riisi+kana+rahka linjalla koko päivää vaan voi enemmän soveltaa.

Mulla on vasta 2 päivää takana eli paha sanoa vielä muuta kuin että toi 16 tuntia syömättä on kyllä lasten leikkiä itelle. Oikeastaan isompi haaste on ehtiä syömään tuon 8 tunnin aikana tarpeeksi suht koht puhdasta ruokaa. Kesällä tulee varmasti repsahduksia (esim ens vklp hässäkät!) mutta mahdollisimman usein yritän tätä noudattaa.

Aineenvaihdunta tuntuu myös olevan vilkkaampi jo näin kahden päivän jälkeen.
Ei katkerana, mutta yhteiskuntaan pettyneenä.

User avatar
Muukalaiset täältä pois
...kaikki...
Posts: 55993
Joined: 28 Oct 2005, 21:00
Location: Me ollaan suomalaisia.

Re: Pätkäpaasto

#2 Post by Muukalaiset täältä pois » 03 Jul 2018, 15:26

Yritän tollasta 12h/12h splittiä noudattaa aina kun jaksan. Lähinnä ongelma on treenien ajoittaminen niin, ettei tarttis tyhjällä mahalla mennä salille.
Jawohl! Katkase.

User avatar
Jane
yv-tarkastaja
Posts: 29457
Joined: 05 Mar 2004, 15:17
Location: Tampere

Re: Pätkäpaasto

#3 Post by Jane » 03 Jul 2018, 15:30

mulla sujuu taas parhaiten treenit tyhjällä vatsalla aamuisin. Oon jo pidemmän aikaa käynyt ennen iltavuoroa treenaamassa tyhjällä vatsalla ja huomannu että paremmin silloin on energiaa ja focusta kuin töiden jälkeen. Nyt tosin pitää säätää noiden aamutreenaamisten kanssa vähän että saa sen 16 tunnin paaston vedettyä siihen mennessä kun treenit loppuu.
Ei katkerana, mutta yhteiskuntaan pettyneenä.

User avatar
pahan vesseli
-=Lord Of PIF=-
-=Lord Of PIF=-
Posts: 14910
Joined: 19 Dec 2013, 10:07
Location: tuli meressä autio maassa

Re: Pätkäpaasto

#4 Post by pahan vesseli » 03 Jul 2018, 15:30

Muukalaiset täältä pois wrote:
03 Jul 2018, 15:26
Yritän tollasta 12h/12h splittiä noudattaa aina kun jaksan. Lähinnä ongelma on treenien ajoittaminen niin, ettei tarttis tyhjällä mahalla mennä salille.
12/12 oon itse vetänyt kun on painoa pudotellut, safkailut noin 3h välein ja illalla vaan hedelmiä tjsp kevyttä. voisi kokeilla tätä 8/16 settiäkin kyllä :-k
seksinoita wrote:roge äiät jakamassa nallenpesuohjeita :heart:
Not Just Kalmu wrote: Mikään viha ei pala niin kirkkaasti kun kristitty rakkaus
Image

User avatar
Muukalaiset täältä pois
...kaikki...
Posts: 55993
Joined: 28 Oct 2005, 21:00
Location: Me ollaan suomalaisia.

Re: Pätkäpaasto

#5 Post by Muukalaiset täältä pois » 03 Jul 2018, 15:37

Kyllähän tyhjällä mahalla voi jotain kevyttä jumppaa tehdä miten huvittaa, mutta esim. kovemmissa penkkisarjoissa hyytyy tokan sarjan jälkeen ja tulee paha olo.
Jawohl! Katkase.

User avatar
Jane
yv-tarkastaja
Posts: 29457
Joined: 05 Mar 2004, 15:17
Location: Tampere

Re: Pätkäpaasto

#6 Post by Jane » 03 Jul 2018, 15:45

Muukalaiset täältä pois wrote:
03 Jul 2018, 15:37
Kyllähän tyhjällä mahalla voi jotain kevyttä jumppaa tehdä miten huvittaa, mutta esim. kovemmissa penkkisarjoissa hyytyy tokan sarjan jälkeen ja tulee paha olo.
Mä oon ymmärtänyt että ne tämän päivän energiat tulee kuitenkin niistä edellisen päivän syömisistä. Mutta ehkä oon ymmärtänyt väärin? ja toki eri ihmisillä toimii eri jutut...

En tiedä mikä sun mielestä on kevyttä jumppaa ja mikä kovaa treenaamista, mutta en oo huomannut vaikutusta energioissa kun oon treenannut nyt voimapainotteisesti 1-jakoisella ja kehitystäkin on tullut joka treenissä. Tämä siis tyhjällä vatsalla treenaamisesta. Pätkäpaaston hyödyt ja haitat pääsee testaamaan treeneissä vasta ens viikolla kun nyt itelläni on kevennetty viikko.
Ei katkerana, mutta yhteiskuntaan pettyneenä.

User avatar
Holokaustinen
Melkein ####!
Melkein ####!
Posts: 11503
Joined: 30 May 2007, 00:12
Location: J:pää

Re: Pätkäpaasto

#7 Post by Holokaustinen » 03 Jul 2018, 17:04

Tämmösellä on jo jokunen vuosi menty lähinnä helppoutensa ja kätevyytensä takia. Päivän eka safka tulee yleensä syötyä n. 15-17 välillä ja toinen sitten muutaman tunnin päästä siitä. Mitään negatiivista ei tule mieleen kun jumppakin kulkee ihan yhtä hyvin kuin aiemmin syöneenäkin, positiivisia puolia keksiikin sitten ainakin sen, että saa vetää kunnon annoksia (dieetilläkin) ja se ettei tartte yleensä töissä kantaa eväitä mukana. Kroppa tohon tottuu aika nopeasti eikä ainakaan itsellä vaikuta enää energiatasoihin mitenkään vaikka satunnaisesti paasto venähtääkin lähemmäs 20h fyysisine duuneineen ja puntteineen.

User avatar
Jane
yv-tarkastaja
Posts: 29457
Joined: 05 Mar 2004, 15:17
Location: Tampere

Re: Pätkäpaasto

#8 Post by Jane » 03 Jul 2018, 17:23

^kuulostaa hyvältä ja antaa lisämotivaatiota jatkamaan omaa kokeilua.
Ei katkerana, mutta yhteiskuntaan pettyneenä.

User avatar
Muukalaiset täältä pois
...kaikki...
Posts: 55993
Joined: 28 Oct 2005, 21:00
Location: Me ollaan suomalaisia.

Re: Pätkäpaasto

#9 Post by Muukalaiset täältä pois » 03 Jul 2018, 21:58

Flash Gordon Bleu wrote:
03 Jul 2018, 15:45
Muukalaiset täältä pois wrote:
03 Jul 2018, 15:37
Kyllähän tyhjällä mahalla voi jotain kevyttä jumppaa tehdä miten huvittaa, mutta esim. kovemmissa penkkisarjoissa hyytyy tokan sarjan jälkeen ja tulee paha olo.
Mä oon ymmärtänyt että ne tämän päivän energiat tulee kuitenkin niistä edellisen päivän syömisistä. Mutta ehkä oon ymmärtänyt väärin? ja toki eri ihmisillä toimii eri jutut...

En tiedä mikä sun mielestä on kevyttä jumppaa ja mikä kovaa treenaamista, mutta en oo huomannut vaikutusta energioissa kun oon treenannut nyt voimapainotteisesti 1-jakoisella ja kehitystäkin on tullut joka treenissä. Tämä siis tyhjällä vatsalla treenaamisesta. Pätkäpaaston hyödyt ja haitat pääsee testaamaan treeneissä vasta ens viikolla kun nyt itelläni on kevennetty viikko.
Siis esim. kovemmat penkkisarjat, eli tommoset tappiin vedetyt 4-6 toiston sarjat viiden minuutin palautuksilla. Itselläni sarjapainona 140 kg tällä hetkellä mutta sanotaan nyt, että sellaisilla painoilla jotka vaatii ton viiden minuutin tai pidemmänkin tauon sarjojen väliin. Eka sarja menee vielä ongelmitta mutta tokan kohdalla alkaa kone hyytymään. Suht tyypillinen raskas treeni on mulle käytännössä vain 3-4 tollasta kovaa penkkisarjaa ja alle + päälle vähän kevyttä jumppaa olkapäille. Jotain taljapumppailua voi taas vetää huoletta vaikka tunnin putkeen ja esim. kävelylenkkejä tulee suht useinkin tehtyä aamuisin työmatkoilla.
Jawohl! Katkase.

User avatar
pahan vesseli
-=Lord Of PIF=-
-=Lord Of PIF=-
Posts: 14910
Joined: 19 Dec 2013, 10:07
Location: tuli meressä autio maassa

Re: Pätkäpaasto

#10 Post by pahan vesseli » 04 Jul 2018, 10:46

ensi viikolla meinasin kokeilla tätä! veikkaan kyllä että kuolen nälän tunteeseen viimeistään toisena päivänä.
seksinoita wrote:roge äiät jakamassa nallenpesuohjeita :heart:
Not Just Kalmu wrote: Mikään viha ei pala niin kirkkaasti kun kristitty rakkaus
Image

User avatar
hellästi takaluukkuun pantu koira
-=00King Of PIF00=-
-=00King Of PIF00=-
Posts: 21998
Joined: 02 Nov 2014, 19:02
Location: takaluukku

Re: Pätkäpaasto

#11 Post by hellästi takaluukkuun pantu koira » 04 Jul 2018, 15:10

joka yö paastoan
Image

User avatar
Jane
yv-tarkastaja
Posts: 29457
Joined: 05 Mar 2004, 15:17
Location: Tampere

Re: Pätkäpaasto

#12 Post by Jane » 04 Jul 2018, 16:30

pahan vesseli wrote:
04 Jul 2018, 10:46
ensi viikolla meinasin kokeilla tätä! veikkaan kyllä että kuolen nälän tunteeseen viimeistään toisena päivänä.
Mulla on kolmas päivä menossa! Näläntunne tulee itselläni aina joskus puolen päivän aikoihin ja saattaa vatsa vähän kurnia mutta nopeasti se menee ohi.

En heti keksi muuta syytä kuin satunnaiset juopottelut miksi en tätä noudattaisi jatkossa aina.
Ei katkerana, mutta yhteiskuntaan pettyneenä.

User avatar
Jane
yv-tarkastaja
Posts: 29457
Joined: 05 Mar 2004, 15:17
Location: Tampere

Re: Pätkäpaasto

#13 Post by Jane » 05 Jul 2018, 17:46

Neljäs päivä menossa, painoa on tippunut 2,4 kiloa. Varmasti nestettä iso osa, mutta olin kuitenkin aloittaessa jo aika nesteettömässä tilassa että kai sitä läskiäkin on sitten lähtenyt. Tää aamupäivä oli paaston kannalta ongelmallisin tähän asti, oli nälkä ja siitä syystä(?) pää kipeä.
Ei katkerana, mutta yhteiskuntaan pettyneenä.

User avatar
Holokaustinen
Melkein ####!
Melkein ####!
Posts: 11503
Joined: 30 May 2007, 00:12
Location: J:pää

Re: Pätkäpaasto

#14 Post by Holokaustinen » 06 Jul 2018, 21:05

Lasketko kaloreita? Tossa jää nimittäin päivän saldo huomaamattakin aika alhaiseksi jos pelkästään nälän ja aikaikkunan mukaan syö.

User avatar
Jane
yv-tarkastaja
Posts: 29457
Joined: 05 Mar 2004, 15:17
Location: Tampere

Re: Pätkäpaasto

#15 Post by Jane » 09 Jul 2018, 08:48

Holokaustinen wrote:
06 Jul 2018, 21:05
Lasketko kaloreita? Tossa jää nimittäin päivän saldo huomaamattakin aika alhaiseksi jos pelkästään nälän ja aikaikkunan mukaan syö.
Juu lasken ja onhan se vähän hankalaa syödä tarpeeksi mutta pähkinöillä tulee yleensä kurottua kalorivajeet umpeen.
Ei katkerana, mutta yhteiskuntaan pettyneenä.

Post Reply