Koti fermentointi topaasi

Ruokien ja juomien oma alue.

Moderators: delirium8, Weird Al Zyskowicz

Message
Author
User avatar
General Error
King of PIF
King of PIF
Posts: 16463
Joined: 16 Nov 2008, 01:50
Location: 66°33′45.9″

Re: Koti fermentointi topaasi

#46 Post by General Error » 01 Oct 2021, 12:26

Mulla on ollut chiliä fermentoitumassa pari-kolme viikkoa nyt, toisessa mukana myös sipulia ja valkosipulia =P~
Image

User avatar
Jean D'ork
3k
Posts: 3030
Joined: 07 Dec 2016, 21:58
Location: Funkloch

Re: Koti fermentointi topaasi

#47 Post by Jean D'ork » 01 Oct 2021, 13:10

General Error wrote:
01 Oct 2021, 12:26
Mulla on ollut chiliä fermentoitumassa pari-kolme viikkoa nyt, toisessa mukana myös sipulia ja valkosipulia =P~
Itellä on kans kiikarissa chilin hapattaminen. Omaa satoa ei tänä vuonna oo kuin muutama haba, joten pääaines lienee aasiamarketin thaikkuchili.

User avatar
Jean D'ork
3k
Posts: 3030
Joined: 07 Dec 2016, 21:58
Location: Funkloch

Re: Koti fermentointi topaasi

#48 Post by Jean D'ork » 01 Oct 2021, 13:59

Kukkahattu Viherpiiperö Suvakki wrote:
01 Oct 2021, 12:08
Voiko hapatoimisen pikastartata laittamalla vaikka hapankaalin siipaleen tulevan mössön sekaan? :idea: :P
Aivan hyvin, tai sitten sen hapankaalin lientä. Kunhan on pastöroimatonta.

User avatar
Bitchfinder General
2k
Posts: 2583
Joined: 21 Oct 2009, 18:08
Location: "hesa"

Re: Koti fermentointi topaasi

#49 Post by Bitchfinder General » 05 Oct 2021, 19:27

Ketokiila wrote:
01 Oct 2021, 00:06

Mikä toi Noman kirja on?
The Noma Guide to Fermentation
Ravintola Noman opus fermentoinnista. Käydään läpi maitohappokäyminen (se mistä tässä topicissa lähinnä jutellaan), kombuchat, etikoiden tekeminen, Koji-home ja siihen perustuvat jutut eli misot ja soijakastikkeet. Lopuksi viellä garumit ja black garlic -tyyliset systeemit, jotka ei ihan mee fermentoinnin alle. Vitun hyvä.

Oon tehnyt tuon kirjan oppien mukaan misotahnaa homehduttamalla ohraa ja herneitä. Tuli aika helvetin hyvää mutta ehkä parasta koko mössössä on se, että se tuli tehtyä ihan itse. Joku 5 kk siihen meni että tuli valmista, mutta oli kyllä antoisaa puuhaa!
DRINK METAL

User avatar
Jean D'ork
3k
Posts: 3030
Joined: 07 Dec 2016, 21:58
Location: Funkloch

Re: Koti fermentointi topaasi

#50 Post by Jean D'ork » 05 Oct 2021, 22:25

Bitchfinder General wrote:
05 Oct 2021, 19:27
Ketokiila wrote:
01 Oct 2021, 00:06

Mikä toi Noman kirja on?
The Noma Guide to Fermentation
Ravintola Noman opus fermentoinnista. Käydään läpi maitohappokäyminen (se mistä tässä topicissa lähinnä jutellaan), kombuchat, etikoiden tekeminen, Koji-home ja siihen perustuvat jutut eli misot ja soijakastikkeet. Lopuksi viellä garumit ja black garlic -tyyliset systeemit, jotka ei ihan mee fermentoinnin alle. Vitun hyvä.

Oon tehnyt tuon kirjan oppien mukaan misotahnaa homehduttamalla ohraa ja herneitä. Tuli aika helvetin hyvää mutta ehkä parasta koko mössössä on se, että se tuli tehtyä ihan itse. Joku 5 kk siihen meni että tuli valmista, mutta oli kyllä antoisaa puuhaa!
Jahas, kiitos!

Ajatus ruuan jalostamisesta homehduttamalla tuli itelle kyllä täysin puun takaa, kun siitä ekan kerran tänä vuonna kuulin. Oishan homejuustojen ymmärtäjälle luullut asian tulleen joskus mieleen.

User avatar
Jean D'ork
3k
Posts: 3030
Joined: 07 Dec 2016, 21:58
Location: Funkloch

Re: Koti fermentointi topaasi

#51 Post by Jean D'ork » 05 Oct 2021, 22:31

Mulla on ollut viime joulukuusta saakka kaapissa kilon säkki sinappijauhetta, josta oon käyttänyt ehkä 100 grammaa. Nyt taitaa olla semmonen tilanne, että hapatan koko paskan, ennenkuin se vanhenee.

User avatar
Heppanen
Hippan heppan
Posts: 86601
Joined: 22 Mar 2015, 18:27
Location: Heppala

Re: Koti fermentointi topaasi

#52 Post by Heppanen » 22 Oct 2021, 19:46

Bitchfinder General wrote:
05 Oct 2021, 19:27
Ketokiila wrote:
01 Oct 2021, 00:06

Mikä toi Noman kirja on?
The Noma Guide to Fermentation
Ravintola Noman opus fermentoinnista. Käydään läpi maitohappokäyminen (se mistä tässä topicissa lähinnä jutellaan), kombuchat, etikoiden tekeminen, Koji-home ja siihen perustuvat jutut eli misot ja soijakastikkeet. Lopuksi viellä garumit ja black garlic -tyyliset systeemit, jotka ei ihan mee fermentoinnin alle. Vitun hyvä.

Oon tehnyt tuon kirjan oppien mukaan misotahnaa homehduttamalla ohraa ja herneitä. Tuli aika helvetin hyvää mutta ehkä parasta koko mössössä on se, että se tuli tehtyä ihan itse. Joku 5 kk siihen meni että tuli valmista, mutta oli kyllä antoisaa puuhaa!
Selailin tuota kirjaa viime viikonloppuna ystävän luona ja vaikutti kyllä todella kattavalta ja mielenkiintoiselta opukselta!

Mulla on nyt viime sunnuntaista asti ollut tekeytymässä eri purkeissa sipulia, punajuurta, kyssäkaalia & porkkanaa, jalapenoja & valkosipulia ja yksi sekamelskapurkki missä on kukkakaalia, varsiselleriä, porkkanaa, kiinankaalia, tillin varsia ja valkosipulia. Äsken maistelin ja mukavasti alkaa olla jo hapokasta makua =P~
Spoiler:
dippan deppan
Spoiler:
hippan heppan

User avatar
☤ ϼ☋ŕŗ☋ȓ ☤
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 82726
Joined: 22 Feb 2016, 15:20

Re: Koti fermentointi topaasi

#53 Post by ☤ ϼ☋ŕŗ☋ȓ ☤ » 30 Dec 2021, 10:48

Vois koklata mustaa valkosipulia




Edit. Ainiin ei ookkaan fermentointi hommaa ittessään mutta
Image

User avatar
Norse Attack Squid
Posts: 440
Joined: 09 Oct 2013, 21:45
Location: noot noot

Re: Koti fermentointi topaasi

#54 Post by Norse Attack Squid » 30 Dec 2021, 12:04

Bitchfinder General wrote:
30 Sep 2021, 23:31
Noman fermentointikirja on helvetin hyvä ja järkevä sijoitus. Vaikka ei tietäisi aiheesta mitään niin sen avulla pääsee alkuun vaikka loppua kohden meininki alkaa olla aika pro. Myös hankalahkot kemialliset prosessit on selitetty ymmärrettävästi ja samalla tulee aika hyvin ruoka- ja kulttuurihistoriaa messissä. Parhaita keittokirjoja mitä tiedän.
Hyvä nosto, tilasin itellenikin.

User avatar
☤ ϼ☋ŕŗ☋ȓ ☤
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 82726
Joined: 22 Feb 2016, 15:20

Re: Koti fermentointi topaasi

#55 Post by ☤ ϼ☋ŕŗ☋ȓ ☤ » 30 Dec 2021, 13:36

Tätä lukenu tänään ja on hyvä/kattavan olonen
https://www.goodreads.com/book/show/135 ... rmentation
Image

Post Reply