Kotipuutarhurit

Kaikenlainen TSI -väsäily tänne.

Moderators: kjs, ÖSFJGNRU HGUGGH, Mayhem peruttu

Post Reply
Message
Author
User avatar
General Error
King of PIF
King of PIF
Posts: 16463
Joined: 16 Nov 2008, 01:50
Location: 66°33′45.9″

Re: Kotipuutarhurit

#5086 Post by General Error » 13 Oct 2021, 22:19

Chilit kypsyi sisällä oikein mukavasti ja satoa on nyt hyvinkin paljon. Pari kastiketta oon ehtinyt tehä, sekä tuoreena että fermentoituna, ja toki ruoassa muutenkin tullut käytettyä. Pakkaseen pitää varmaan heittää aika paljon. Lemon droppia langassa roikkumassa myös tosi paljon. Pikkuhiljaa oon karsinut noita chilejä kun hedelmät kypsyny, sen jälkeen voisi aloittaa perusteellisen mäntysuopakäsittelyn koska kaikenmaailman banaanikärpäset ja muut harmittoman oloiset vittupäät riehaantuivat toden teolla kun kasvit tuotiin sisälle.
Image

User avatar
morjens-osaston puuhastelija
5k
Posts: 5333
Joined: 27 Aug 2021, 14:52
Location: The Alcoves of Koningin Astridpark

Re: Kotipuutarhurit

#5087 Post by morjens-osaston puuhastelija » 24 Oct 2021, 18:23

Ei ole noi puutarhan syystyöt oikein mun juttu, mutta sain järkättyä loman kuluneeksi viikoksi ja nyt on aika lailla pakollisimmat hommat hoidettu. Lisäksi sain istutettua talvivalkosipuleitakin ja kylvin yhden pikkurivin palsternakkaa joka viime keväänä ei mahtunut minnekään.

Oman jengansa näihin syyshommiin antaa se kun tiedän että liika siisteys ei kannata vaan madoilla ja muilla ystävillämme on hyvä olla syötävää, vihreä kasvipeite kannattaa lähtökohtaisesti säästää vaikka näyttäisikin reuhkiintuneelta jne. Ja silti koko ajan tuntuu että pitäis olla jotenkin siistimpää - mitä se sitten tarkoittais, mustaksi kynnettyjä penkkejä köyhtymässä, kovettumassa ja hiiltä luovuttamassa? En tiiä, kai tää on joku ylisukupolvinen sotatrauma, että pitäis perfektionistisesti vaan puuhata ja puuhata, vaikka moni puuha on maan kasvukunnon kannalta suorastaan haitallinen (ja tiedän tän jo ihan omalla muutaman vuoden kokemuksella, ei tarvitse edes kirjasta lukea). Mutta tänä vuonna pysyin lujempana kuin viime vuonna, enkä antanut päänsisäisen fasistin juurikaan päsmäröidä :sothflower:

User avatar
ahh, yes yes
3k
Posts: 3767
Joined: 25 Aug 2011, 11:33
Location: pyörä kellari

Re: Kotipuutarhurit

#5088 Post by ahh, yes yes » 24 Oct 2021, 18:35

morjens-osaston puuhastelija wrote:
24 Oct 2021, 18:23
Oman jengansa näihin syyshommiin antaa se kun tiedän että liika siisteys ei kannata vaan madoilla ja muilla ystävillämme on hyvä olla syötävää, vihreä kasvipeite kannattaa lähtökohtaisesti säästää vaikka näyttäisikin reuhkiintuneelta jne. Ja silti koko ajan tuntuu että pitäis olla jotenkin siistimpää - mitä se sitten tarkoittais, mustaksi kynnettyjä penkkejä köyhtymässä, kovettumassa ja hiiltä luovuttamassa?
Se on just näin. Pitäis itekin käydä vaan palstalla keräämässä metsän puista tippuneita lehtiä ja nakella niitä kasvupenkkien päälle. Valkosipulit pitäisi kylvää ja tsekata onko penkeissä jotain syötävää vielä - vähän epäilen peurojen olleen minua nopeampia tänä vuonna. Mutta muuten pitäisi vaan hyväksyä kaaos ja jatkaa keväällä uusiksi. Syksyisin tuo palsta ei kiinnosta kyllä juuri lainkaan ja luterilainen sieluni soimaa.

User avatar
morjens-osaston puuhastelija
5k
Posts: 5333
Joined: 27 Aug 2021, 14:52
Location: The Alcoves of Koningin Astridpark

Re: Kotipuutarhurit

#5089 Post by morjens-osaston puuhastelija » 24 Oct 2021, 18:50

ahh, yes yes wrote:
24 Oct 2021, 18:35
morjens-osaston puuhastelija wrote:
24 Oct 2021, 18:23
Oman jengansa näihin syyshommiin antaa se kun tiedän että liika siisteys ei kannata vaan madoilla ja muilla ystävillämme on hyvä olla syötävää, vihreä kasvipeite kannattaa lähtökohtaisesti säästää vaikka näyttäisikin reuhkiintuneelta jne. Ja silti koko ajan tuntuu että pitäis olla jotenkin siistimpää - mitä se sitten tarkoittais, mustaksi kynnettyjä penkkejä köyhtymässä, kovettumassa ja hiiltä luovuttamassa?
Se on just näin. Pitäis itekin käydä vaan palstalla keräämässä metsän puista tippuneita lehtiä ja nakella niitä kasvupenkkien päälle. Valkosipulit pitäisi kylvää ja tsekata onko penkeissä jotain syötävää vielä - vähän epäilen peurojen olleen minua nopeampia tänä vuonna. Mutta muuten pitäisi vaan hyväksyä kaaos ja jatkaa keväällä uusiksi. Syksyisin tuo palsta ei kiinnosta kyllä juuri lainkaan ja luterilainen sieluni soimaa.
Mullahan on tässä vielä se, että ei ole palstaa vaan käytössä on oma pieni piha jota täytän kasvilavoilla jne niin helposti herää tämä "mitä naapuritkin tästä miettii"-kela. Joo-o, heillähän on kaikilla tosi siistit pihat, joita käytetään 1-4 auton kääntelyyn, laidalla sitten mahtuu olemaan joku tuija tai koristeomenapuu... eli miksi välittäisin heidän mielipiteestä? (Sitä paitsi meidän naapurusto on oikeasti ihan kiva, myös tämä kela on ihan mun oman sisäisen äänen tuotantoa. Ei täällä ole mitenkään vedetty hernettä nenään meidän permakulttuurielämysmeiningeistä. Lähinaapurit suhtautui kanoihinkin oikein positiivisesti ja jos heillä jää jotain rakennusjämälautoja tms, tulevat usein kysymään että oisko meillä käyttöä kun kaikkea rakennellaan. Toki me myös lahjoitamme ylimääräisiä taimia ja puutarhatuotteita kun liikenee.)

User avatar
delirium8
puutarha-agitaattori
Posts: 21852
Joined: 17 May 2004, 10:12
Location: pellolla

Re: Kotipuutarhurit

#5090 Post by delirium8 » 24 Oct 2021, 18:57

Mä kävin vasta eilen keräämässä kaiken lopun sadon palstalta, luulen ettei tosta viime yön pakkasesta selvinnyt kovin monikaan asia.

Mutta valkosipulin kylvöä odotan vielä jonkin aikaa, lämmöt näyttää nyt aika pitkälle pätkälle vielä öisinkin yli +5 ja sen alle pitäis olla että laitan kynnet maahan. Jos taas tulee sellainen vuosi että on joulukuulle asti lämmintä ja sulaa niin ne ehtivät hienosti sieltä nousemaan ja kärsivät aikalailla sitten kun pakkaset oikeasti tulee. Jos eivät ehdi kuin vähän juurtua niin se on ihan ookoo vrt. verson pinnalle nousu.

User avatar
morjens-osaston puuhastelija
5k
Posts: 5333
Joined: 27 Aug 2021, 14:52
Location: The Alcoves of Koningin Astridpark

Re: Kotipuutarhurit

#5091 Post by morjens-osaston puuhastelija » 24 Oct 2021, 19:13

delirium8 wrote:
24 Oct 2021, 18:57
Jos taas tulee sellainen vuosi että on joulukuulle asti lämmintä ja sulaa niin ne ehtivät hienosti sieltä nousemaan ja kärsivät aikalailla sitten kun pakkaset oikeasti tulee. Jos eivät ehdi kuin vähän juurtua niin se on ihan ookoo vrt. verson pinnalle nousu.
Tätähän tässä nyt sitten saa jännittää. Päädyin ajankäytöllisistä syistä tekemään tuon nyt (ja on tässä ollut yllättävän kylmiä öitäkin vaikka ei maa tietenkään vielä kylmä ole) mutta tosiaan hyvin mahdollista että ketuiksi menee.

Kieppi
9k
Posts: 9091
Joined: 17 May 2014, 07:59

Re: Kotipuutarhurit

#5092 Post by Kieppi » 30 Oct 2021, 08:29

morjens-osaston puuhastelija wrote:
24 Oct 2021, 19:13
delirium8 wrote:
24 Oct 2021, 18:57
Jos taas tulee sellainen vuosi että on joulukuulle asti lämmintä ja sulaa niin ne ehtivät hienosti sieltä nousemaan ja kärsivät aikalailla sitten kun pakkaset oikeasti tulee. Jos eivät ehdi kuin vähän juurtua niin se on ihan ookoo vrt. verson pinnalle nousu.
Tätähän tässä nyt sitten saa jännittää. Päädyin ajankäytöllisistä syistä tekemään tuon nyt (ja on tässä ollut yllättävän kylmiä öitäkin vaikka ei maa tietenkään vielä kylmä ole) mutta tosiaan hyvin mahdollista että ketuiksi menee.
Minäkään en ole vielä laittanut ja panttaan myöhälle tätä. Mutta en tiedä onko lajike-/kasvuvyöhykekohtaisia eroja, koska tuota Delin skenaariota ei oo oikeestaan mulla käynyt, että ehtisivät nousta pintaan. Mä laitan yleensä kyllä aika syvälle nuo ja isken katteeksi ohuelti olkea, tammenlehtiä tms. Pääsääntöisesti valkosipulit onnistuu täällä ihan ok ja sipuleista tulee kunnollisia.

User avatar
delirium8
puutarha-agitaattori
Posts: 21852
Joined: 17 May 2004, 10:12
Location: pellolla

Re: Kotipuutarhurit

#5093 Post by delirium8 » 31 Oct 2021, 10:32

Kovasti jo joku siementen hankinta alkaa kihelmöimään ja oon jo katellut vähän chilin siementä täältä: https://www.semillas.de/cgi-bin/shop_en/shop.cgi

Noilla oli tosi kiva valikoima esim rocotoja!

User avatar
Timo Jutilan maksa
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 65701
Joined: 15 Aug 2010, 14:29
Location: Luttisen verovaroilla sponssaama kuntoutuskeskus

Re: Kotipuutarhurit

#5094 Post by Timo Jutilan maksa » 31 Oct 2021, 11:24

delirium8 wrote:
31 Oct 2021, 10:32
Kovasti jo joku siementen hankinta alkaa kihelmöimään ja oon jo katellut vähän chilin siementä täältä: https://www.semillas.de/cgi-bin/shop_en/shop.cgi

Noilla oli tosi kiva valikoima esim rocotoja!
Täytyypä laittaa tämä kauppa muistiin. Hyvät valikoimat näyttäisi tosiaan olevan. Ensi kesänä oli tarkoitus viettää hiljaiseloa näistä hommista mutta tietäähän sen miten taas käy.
Spoiler:
Image
Spoiler:
GoombA wrote:
26 Aug 2020, 22:35

Image : Odotin kuvia joiden kanssa olis ollut kivempi mennä nukkumaan

User avatar
delirium8
puutarha-agitaattori
Posts: 21852
Joined: 17 May 2004, 10:12
Location: pellolla

Re: Kotipuutarhurit

#5095 Post by delirium8 » 31 Oct 2021, 11:40

Annoin nyt periksi sen verran valkosipuliasiassa että erottelin jo tuolta näitä kynsiä ja katselin että mitä sitä sinne maahan meinaa laittaa.
Tänäkin vuonna on vähän ostettua Ljubashaa kylvettävänä ja loput kynnet katselin omista sipuleista. Ostosipuleista otin 60 isointa kynttä ja saman verran sitten omista.

Ljubasha, keskipaino 8,35g/kynsi:

Image

Omat, keskipaino 13,85g/kynsi

Image

Pitääkö tässä alkaa luottamaan enemmän omiin istukkaisiin jo :lol:

User avatar
är jag en katt?
Posts: 496
Joined: 13 Mar 2020, 14:37

Re: Kotipuutarhurit

#5096 Post by är jag en katt? » 31 Oct 2021, 13:46

Jotain mäkäräisen tai banaanikärpäsen näköisiä ja kokoisia ääliöitä pyörii chilien ympärillä. Varmaan joku ehti käydä pihalla munimassa multaan ja nyt on sisällä täysi invaasio päällä.

Kuolisivatkohan ne nälkään vai alkavatko syödä chilien lehtiä seuraavaksi...

Kieppi
9k
Posts: 9091
Joined: 17 May 2014, 07:59

Re: Kotipuutarhurit

#5097 Post by Kieppi » 31 Oct 2021, 23:09

delirium8 wrote:
31 Oct 2021, 11:40
Annoin nyt periksi sen verran valkosipuliasiassa että erottelin jo tuolta näitä kynsiä ja katselin että mitä sitä sinne maahan meinaa laittaa.
Tänäkin vuonna on vähän ostettua Ljubashaa kylvettävänä ja loput kynnet katselin omista sipuleista. Ostosipuleista otin 60 isointa kynttä ja saman verran sitten omista.

Ljubasha, keskipaino 8,35g/kynsi:

Image

Omat, keskipaino 13,85g/kynsi

Image

Pitääkö tässä alkaa luottamaan enemmän omiin istukkaisiin jo :lol:
Sulla on tota isokyntistä lajia kanssa. Mun talvivalkosipuli on alunperin joku virolainen, tekee hirveän isoja kynsiä. Olen laittanut sitä välitykseenkin joinakin vuosina, tänä vuonna varmaan pistän vain omiin kylvöihin, laatu kun ei ollut niin hyvä kuin aiempina vuosina.

User avatar
delirium8
puutarha-agitaattori
Posts: 21852
Joined: 17 May 2004, 10:12
Location: pellolla

Re: Kotipuutarhurit

#5098 Post by delirium8 » 01 Nov 2021, 11:06

Kieppi wrote:
31 Oct 2021, 23:09
Spoiler:
delirium8 wrote:
31 Oct 2021, 11:40
Annoin nyt periksi sen verran valkosipuliasiassa että erottelin jo tuolta näitä kynsiä ja katselin että mitä sitä sinne maahan meinaa laittaa.
Tänäkin vuonna on vähän ostettua Ljubashaa kylvettävänä ja loput kynnet katselin omista sipuleista. Ostosipuleista otin 60 isointa kynttä ja saman verran sitten omista.

Ljubasha, keskipaino 8,35g/kynsi:

Image

Omat, keskipaino 13,85g/kynsi

Image

Pitääkö tässä alkaa luottamaan enemmän omiin istukkaisiin jo :lol:
Sulla on tota isokyntistä lajia kanssa. Mun talvivalkosipuli on alunperin joku virolainen, tekee hirveän isoja kynsiä. Olen laittanut sitä välitykseenkin joinakin vuosina, tänä vuonna varmaan pistän vain omiin kylvöihin, laatu kun ei ollut niin hyvä kuin aiempina vuosina.
Joo, osa tuosta on tosiaan jotain virolaista! Sain ensin palstanaapurilta vähän kynsiä ja sitten töissä yksi virosta kotoisin oleva ihminen toi mulle siskonsa kasvattamia aivan jättimäisiä sipuleita. Vaikka viime kesä oli aika kuiva niin aika kovaa tulosta tuli silti. En vaan ole oikein saanut selville mitään sen lajikkeesta muuta kuin et virosta, ois kiva tietää mikä lajike on näin hyvä.

Kieppi
9k
Posts: 9091
Joined: 17 May 2014, 07:59

Re: Kotipuutarhurit

#5099 Post by Kieppi » 01 Nov 2021, 21:47

delirium8 wrote:
01 Nov 2021, 11:06
Kieppi wrote:
31 Oct 2021, 23:09
Spoiler:
delirium8 wrote:
31 Oct 2021, 11:40
Annoin nyt periksi sen verran valkosipuliasiassa että erottelin jo tuolta näitä kynsiä ja katselin että mitä sitä sinne maahan meinaa laittaa.
Tänäkin vuonna on vähän ostettua Ljubashaa kylvettävänä ja loput kynnet katselin omista sipuleista. Ostosipuleista otin 60 isointa kynttä ja saman verran sitten omista.

Ljubasha, keskipaino 8,35g/kynsi:

Image

Omat, keskipaino 13,85g/kynsi

Image

Pitääkö tässä alkaa luottamaan enemmän omiin istukkaisiin jo :lol:
Sulla on tota isokyntistä lajia kanssa. Mun talvivalkosipuli on alunperin joku virolainen, tekee hirveän isoja kynsiä. Olen laittanut sitä välitykseenkin joinakin vuosina, tänä vuonna varmaan pistän vain omiin kylvöihin, laatu kun ei ollut niin hyvä kuin aiempina vuosina.
Joo, osa tuosta on tosiaan jotain virolaista! Sain ensin palstanaapurilta vähän kynsiä ja sitten töissä yksi virosta kotoisin oleva ihminen toi mulle siskonsa kasvattamia aivan jättimäisiä sipuleita. Vaikka viime kesä oli aika kuiva niin aika kovaa tulosta tuli silti. En vaan ole oikein saanut selville mitään sen lajikkeesta muuta kuin et virosta, ois kiva tietää mikä lajike on näin hyvä.
Meillä voi olla sama sipuli :) sain ekat kaks sipuliani yhdeltä vanhalta ukkelilta, joka oli tuonut niitä viron reissulta. Hän antoi niitä kyllä todella paljon eteenpäin halukkaille, eli samaa kamaa voi tulla vastaan muualtakin. Mä taisin vissiin laittaa ehkä kahtena-kolmena vuotena eteenpäin noita. Kynsi on tosi massiivinen, antaa hyvän sadon melkein vuodesta riippumatta, kynsissä on todella jyräkkä kuori. Ei erityisesti kärsi taudeista.

User avatar
Doctor Muñiz
Anarkopasifistinen ankeuttaja
Posts: 24716
Joined: 07 Mar 2015, 06:03
Location: Helvetin 8. piirin 6. kuilu

Re: Kotipuutarhurit

#5100 Post by Doctor Muñiz » 06 Nov 2021, 07:08

ahh, yes yes wrote:
24 Oct 2021, 18:35
morjens-osaston puuhastelija wrote:
24 Oct 2021, 18:23
Oman jengansa näihin syyshommiin antaa se kun tiedän että liika siisteys ei kannata vaan madoilla ja muilla ystävillämme on hyvä olla syötävää, vihreä kasvipeite kannattaa lähtökohtaisesti säästää vaikka näyttäisikin reuhkiintuneelta jne. Ja silti koko ajan tuntuu että pitäis olla jotenkin siistimpää - mitä se sitten tarkoittais, mustaksi kynnettyjä penkkejä köyhtymässä, kovettumassa ja hiiltä luovuttamassa?
Se on just näin. Pitäis itekin käydä vaan palstalla keräämässä metsän puista tippuneita lehtiä ja nakella niitä kasvupenkkien päälle. Valkosipulit pitäisi kylvää ja tsekata onko penkeissä jotain syötävää vielä - vähän epäilen peurojen olleen minua nopeampia tänä vuonna. Mutta muuten pitäisi vaan hyväksyä kaaos ja jatkaa keväällä uusiksi. Syksyisin tuo palsta ei kiinnosta kyllä juuri lainkaan ja luterilainen sieluni soimaa.
Oman pitkällisen kokemuksen mukaan maan muokkauksen jättäminen kevääseen on paska idea etenkin koska se lisää kokonaistyömäärää ja erityisesti kevään stressiä huomattavasti.
What you need, my son...
Is a holiday in Cambodia

Fight all the ones who want their missiles in our earth
Fight all the powers who would lead us into war

Post Reply