Raspberry pi

Kaikenlainen TSI -väsäily tänne.

Moderators: kjs, ÖSFJGNRU HGUGGH, Mayhem peruttu

Message
Author
User avatar
Oi! Maamme Suomi
9k
Posts: 9510
Joined: 15 Aug 2005, 20:26

Re: Raspberry pi

#256 Post by Oi! Maamme Suomi » 06 Jan 2022, 23:17

sxoxy wrote:
06 Jan 2022, 20:57
Joulu-Mummo wrote:
27 Dec 2021, 19:47
Elimetön ruumis wrote:
27 Dec 2021, 18:24
Joulu-Mummo wrote:
27 Dec 2021, 11:25
Elimetön ruumis wrote:
27 Dec 2021, 08:56
Onks teil USB-liitännät Raspissa löystyneet? Mulla tiputtaa välillä ton midi-kontrollerin pois käytöstä ja kattelin netistä, että vastaavaa ongelmaa saattaa olla muillakin. Pitää vähän kattoo, et mitä tolle vois tehdä.
Ei ole ja musta noi vaikuttaa kohtuullisen jämäköiltä.

Tuli mieleen että eihän kyse ole siitä raspian-distron ominaisuudesta mikä sammuttaa usb-portit jos ei niissä ole liikennettä olikohan se kahteen sekuntiin? Törmäsin yhdessä projektissa tähän kummajaiseen. Piti lähettää pure datalla turhaa mididataa sinne 500ms välein että pysyi portit päällä. Ne portit käynnistyy kyllä uudelleen automaattisesti mutta siinä on sitten semmonen sekunnin viive joka tietty midi-hommissa on aika ikävä.
Tää vois kyllä selittää asiaa. Toiminta siis tuntuu sellaiselta, että se kadottaa koko midin, eikä enää heräile. Selvittelen, että saisko tän automaation pois päältä.
Muistaakseni sen sai säädettyä pois päältä. Itse päädyin tohon pure data-kikkaan koska se oli käytössä jo muutenkin ja oli jo vähän kiire.
USB autosuspend on toi feature.
Powertop on näppärä softa näiden virransäästöominaisuuksien kanssa kikkailuun, tai sitten vaan

Code: Select all

# echo 'on' > '/sys/bus/usb/devices/#-#/power/control
Yes thanks! Pitäis toi homma nyt hoitaa kuntoon, et pääsis nauhoittelemaan musaa.
Kalja virtaa ja martensit, jotka hiostaa no shit.

User avatar
Skid Marx
-=00King Of PIF00=-
-=00King Of PIF00=-
Posts: 26975
Joined: 30 Oct 2007, 23:55

Re: Raspberry pi

#257 Post by Skid Marx » 24 Jan 2022, 19:50

Satanic Vormisto wrote:
03 Jan 2022, 11:04
Onko kukaan tehnyt tolla mitään taloautomaatioo esim valaistusta?

Tarkotus ois alkaa selvitellä millasia I/O juttuja tolla pystyis koodaamaan ja paljonko laajennettavissa esim releillä.

Kiinnostais koodata esim automaattiset valot ja tallin nosto-ovet.

Nythän noi uudet on kiven alla, mutta käytettyjäkin vois alkaa katella..
Mulla on kauheet läjät Hall-sensoreita ja releitä ja ESP32. Mulla on kaikki valaistus ledeillä ja ne toimii silleen että 220v impulssia perseeseen niin ne himmenee, päästää irti ja uudestaan 220v perseeseen niin ne kirkastuu niin meinaan rakentaa noilla ESPeillä ohjauksen niille. Raspissa pyörii HomeAssist joka voi sitten MQTT:n yli käskyttää ESPejä.

Pitää vaan odotella että saan kämpän lopputarkastuksen hoidettua ennenkö alan räpläämään :P
VITE! VITE, MONSIEUR CLICKY!

Image

sxoxy
1k
Posts: 1536
Joined: 15 Jul 2021, 20:00

Re: Raspberry pi

#258 Post by sxoxy » 22 Mar 2022, 08:11

Satanic Vormisto wrote:
03 Jan 2022, 11:04
Onko kukaan tehnyt tolla mitään taloautomaatioo esim valaistusta?

Tarkotus ois alkaa selvitellä millasia I/O juttuja tolla pystyis koodaamaan ja paljonko laajennettavissa esim releillä.

Kiinnostais koodata esim automaattiset valot ja tallin nosto-ovet.

Nythän noi uudet on kiven alla, mutta käytettyjäkin vois alkaa katella..
Mulla varmaan löytys tuohon käyttöön jostain kaapin pohjalta aika pätevä pömpeli, Matrix TSL:n MIAC . Relelähtöjä löytyy 4 ja PIC pohjaisena suht simppeli ohjelmoida vaikka vähän erilaista koodia Arduinon ymmärtämään C-kieleen verrattuna onkin. CAN-väyläkin löytyy niin tuostahan vois vaikka OBD2-vikakoodinollaimenkin viritellä autotalliin. Jos vielä on tarvetta niin voisin tuosta noin viidellä kympillä luopuakin.

User avatar
Sasse netä
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 70098
Joined: 05 Dec 2013, 12:38
Location: Kotiviinipöntöllä

Re: Raspberry pi

#259 Post by Sasse netä » 13 May 2022, 22:49

Oisko teillä hetki aikaa keskustella zigbeestä? Jos välttämättä tahtoo vetää piuhoja niin ei tarvitse ottaa langattomien lisääntynyttä sähkönkulutusta mutta noi on kätevää paskaa sen kun vaan pistää olemassa olevaan sähköön kiinni ja konfiguroi ja jonkun tukiaseman/deconz kautta raspiin.
Image
Lempi piffaajani
2020: memberlist.php?mode=viewprofile&u=11478
2021: memberlist.php?mode=viewprofile&u=623
2022: member list.php

User avatar
Sasse netä
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 70098
Joined: 05 Dec 2013, 12:38
Location: Kotiviinipöntöllä

Re: Raspberry pi

#260 Post by Sasse netä » 13 May 2022, 22:50

Veijo ikealla integroituu valot pistorasiat (niiden omat) äänivehkeet ja vielä verhotkin siihen tukiasemaan
Image
Lempi piffaajani
2020: memberlist.php?mode=viewprofile&u=11478
2021: memberlist.php?mode=viewprofile&u=623
2022: member list.php

User avatar
zutonFever
-=00King Of PIF00=-
-=00King Of PIF00=-
Posts: 21751
Joined: 09 Jan 2010, 02:54
Location: hämärissä olosuhteissa, enemmän tai vähemmän kuolleena ja huumeneuloja perseessä.

Re: Raspberry pi

#261 Post by zutonFever » 14 May 2022, 20:50

Kotiautomaatio kiihotti joskus talvella, ja etenkin mahdollisuus ääniohjaukseen ton automaation lisäksi.

Mut tulin sit siihen tulokseen että katon uuden kämpän itelleni ensin.
“It’s all about the sound,” said Stubbs. “You know, making the guitar go, AAAAARRRRRAAAARRRRGH!”

sxoxy
1k
Posts: 1536
Joined: 15 Jul 2021, 20:00

Re: Raspberry pi

#262 Post by sxoxy » 23 May 2022, 12:29

OpenHAB kätevä systeemi, voi integroida noi Googlen ja Amazonin vakoilupömpelit ja estää niiden kotia soittelu.

User avatar
ei vittu mikä meno
voisitteko ystävällisesti kertoa
Posts: 54847
Joined: 20 Feb 2009, 05:31
Location: hautuumaa
Contact:

Re: Raspberry pi

#263 Post by ei vittu mikä meno » 22 Jul 2022, 16:34

Koronanyrkki wrote:
21 Dec 2021, 17:07
ljm wrote:
21 Dec 2021, 11:43

This post shows how to use a Raspberry Pi to build an audio receiver supporting Bluetooth streaming, AirPlay, Spotify Connect and, UPnP.
Eli raspin lisäksi sitten varmaan just joku DAC-hattu + päätevahvistin niin saa äpystä BT-ääntä ja muuta kaiuttimiin, jos siis jotakin tällaista ratkaisua kirjoittaja haki.
Mä oon joskus kelaillu jotain tällaista, mut sit taas jonkun audio-Chromecastin saa 40 eurolla, niin en tiedä maksaako vaivaa. Se mitä sit tulee Raspin monikäyttöisyyteen, niin siihenhän saa vaihdettua sd-kortin ja sitä kautta systeemin tarpeen mukaan.
Kiitos informaatiosta ja sori epäselvä kysymys. Mulla on siis valmiina kaijutinpari ja mietin miten helpoiten rakentaisi sellaisen systeemin että puhelimesta ja tietokoneesta saisi musiikkia niistä ulos.
Image

Hyvin argumentoitu (64): Ihmiskintaat käteen ja kohti uusia pettymyksiä!

Image

sxoxy
1k
Posts: 1536
Joined: 15 Jul 2021, 20:00

Re: Raspberry pi

#264 Post by sxoxy » 22 Jul 2022, 20:52

Tommosta oon ite käyttäny, hyvin on futannu ja jaksaa ainakin mun JPW minimonitoreja ihan kivasti ajaa. Käy about mikä tahansa vanhan läppärin virtalähde kuhan sinnepäin on jännitteet ja mukana tulee tommonen liitinadapteri mihin voi ruuvaa kiinni piuhanpäät jos ei sopivaa liitintä oo valmiiks.

User avatar
Ian Curtis
rogen tietoturvavastaava
Posts: 40181
Joined: 22 Feb 2011, 19:05
Location: industrial kaljat topikki

Re: Raspberry pi

#265 Post by Ian Curtis » 28 Jul 2022, 13:43

Aloitin just yhden pikkuproggiksen ja mietin että mikä ihme on kun wpa_supplicant.conffit on kunnossa ja kaikkea mutta en saa millään näkymään verkossa. Joku vartti kesti ja sit muistin että toihan on 2 Model B -> ei siinä ole mitään wifiä :lol:

Onneksi taitaa olla joku dongle jossain laatikossa.
Musa Mies wrote:Kuinka kestät system ilman beer

User avatar
Oi! Maamme Suomi
9k
Posts: 9510
Joined: 15 Aug 2005, 20:26

Re: Raspberry pi

#266 Post by Oi! Maamme Suomi » 29 Oct 2022, 19:43

Nyt tuli parilla Raspberry Pi:llä väsättyä äänisuunnittelu tohon yhteen museoprojektiin. Vedin puhelinpiuhoilla GPIO-pinneistä nappuloihin johdot. Nappulat lähettävät Python scriptillä tehtyjä OSC-käskyjä SuperColliderille ja valoille. Koko homma on täysin automaattinen ja nyt sen pitäisi pyöriä pari viikkoa ilman mua. Vähän hirvittää. Eilen ensi-illassa oli vielä teknisiä ongelmia, mutta tänään selvittiin ilman niitä. Tein vielä bashin ja crontabin kanssa systeemin, et Python käskyt käynnistyvät käynnistettäessä. Johan oli työmaa! GPIO-pinnien kanssa suosittelen käyttämään GPIO Zero kirjastoa. Se on tosi helppo käyttää ja varmatoiminen.
Kalja virtaa ja martensit, jotka hiostaa no shit.

User avatar
Rasmus-mafioso
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 43592
Joined: 04 Mar 2004, 19:24
Location: mokuversumi

Re: Raspberry pi

#267 Post by Rasmus-mafioso » 16 Sep 2023, 12:14

Jäi töistä yli tommosia thingypurkkeja missä on BME680 sensorit mittaamaan lämpötilaa, kosteutta, ilmanpainetta ja ilmanlaatua. Naputtelin wrapperin Boschin ajureille ja analyysikirjastolle ja nyt pitäis vielä saada BLE yhteys raspiin pelittää ja sitten raspista MQTT-yhteys backendille niin sais mörskään vähän etäohjausta ja samalla mitattua miten vaikuttaa muovimattojen poisto ja raitisilmaventtiilien asennus sisäilman laatuun.

Ilmankosteuden laskeminen 70%+->50% semmosella laitteella oli jo kuulemma tehnyt selvän parannuksen ihan nenämittarilla mitattuna.
jaltsun villain era wrote:
15 Jan 2024, 16:27
oletin Rasmus-mafiosoa raivokkaan demariksi. :confused2smoker:

User avatar
soitan kansanradioon
God of PIF
God of PIF
Posts: 34147
Joined: 12 Feb 2008, 19:19
Location: Aperol Spritzit terassilla

Re: Raspberry pi

#268 Post by soitan kansanradioon » 23 Sep 2023, 13:07

En jaksa kahlata koko ketjua läpi, mutta onko kukaan tehnyt Raspista Nasia kotioloihin? Kiinnostaisi tällainen poropeukalolle sopiva matalan kynnyksen projekti. Toisaalta helpommalla pääsisi, kun hakisi kaupasta nassin.

User avatar
superlemmikki
-=00King Of PIF00=-
-=00King Of PIF00=-
Posts: 29377
Joined: 21 Nov 2017, 17:56
Location: Tampere 2001

Re: Raspberry pi

#269 Post by superlemmikki » 07 Nov 2023, 19:21

Kyllä mä luulen, että tää talo kuitenkin tarttee sensoreita. Rasmus-mafioson ^^yllä kuvailema systeemi ois tavoitteena ainakin näin ensialkuun, mutta en haluaisi liikaa iot-laitteita, varsinkaan internetissä kiinni olevia. Sensoreille ja muulle diy-automaatiolle tavoitteena varmaan ois max. kaksi raspia, joista toinen toimisi tyhmänä clienttinä toiselle ja lähettäisi vain tavaraa edelleen. Toivottavasti yksi BT/BLE-hotspot riittäisi.

Näillä saatteilla, onko kokemuksia tällaisesta kokoonpanosta ja jos, niin mitä sudenkuoppia olette jo selättäneet (ja komponentteja/laitteita käyttäneet)? Parametreina haluaisin kerätä ainakin lämpötilaa ja valoa/liiketunnistusta (lue. tilojen käyttöastetta). Ajattelin tehdä kokeiluja aluksi RuuviTagilla tai vastaavalla (lue. halvemmalla), että saa datan keruuta ja analyysiäkin alettua väsättyä. Oon kuitenkin enemmän softakaveri kun rautatyyppi
Image
Häiritsevä déjà vu -laskuri 2024: 2 (2023: 10, 2022: 18, 2021:19, 2020:23)
[url=//imgur.com/4inmSsP]
Muista että, et nauti Persus Makeis Sekoomuksesta, vaan se nauttii sinusta. Sinä et syö sitä, vaan se syö sinut.

sxoxy
1k
Posts: 1536
Joined: 15 Jul 2021, 20:00

Re: Raspberry pi

#270 Post by sxoxy » 08 Nov 2023, 08:56

superlemmikki wrote:
07 Nov 2023, 19:21
Kyllä mä luulen, että tää talo kuitenkin tarttee sensoreita. Rasmus-mafioson ^^yllä kuvailema systeemi ois tavoitteena ainakin näin ensialkuun, mutta en haluaisi liikaa iot-laitteita, varsinkaan internetissä kiinni olevia. Sensoreille ja muulle diy-automaatiolle tavoitteena varmaan ois max. kaksi raspia, joista toinen toimisi tyhmänä clienttinä toiselle ja lähettäisi vain tavaraa edelleen. Toivottavasti yksi BT/BLE-hotspot riittäisi.

Näillä saatteilla, onko kokemuksia tällaisesta kokoonpanosta ja jos, niin mitä sudenkuoppia olette jo selättäneet (ja komponentteja/laitteita käyttäneet)? Parametreina haluaisin kerätä ainakin lämpötilaa ja valoa/liiketunnistusta (lue. tilojen käyttöastetta). Ajattelin tehdä kokeiluja aluksi RuuviTagilla tai vastaavalla (lue. halvemmalla), että saa datan keruuta ja analyysiäkin alettua väsättyä. Oon kuitenkin enemmän softakaveri kun rautatyyppi
RuuviTagist hyviä kokemuksia, paristokestokin yllätti. Rasmuksen rojekti kuulostaa kiihittavalta, kattoo jos jaksas iteki uuteen mörskää viritellä jotai kuyan asumiskuntoon muuten saanu. Sensoreitten lukemiseen käyttäsin ehk mieluummin jotai halpismikrokontrollerei mitkä sit zigbeel juttelis raspi backendille. I2c/spi+zigb kuitenkin onnistuu alle euron kiinakontrollereil niin raspi ehk overkill siihe

Post Reply