ATK-laitteen kasaaminen.

Kaikenlainen TSI -väsäily tänne.

Moderators: kjs, ÖSFJGNRU HGUGGH, Mayhem peruttu

Message
Author
User avatar
Pasi Fist
Resident Anarchist
Posts: 178796
Joined: 30 Mar 2006, 22:45
Location: Bänlandia

Re: ATK-laitteen kasaaminen.

#16 Post by Pasi Fist » 12 Apr 2010, 20:58

Daveangel wrote:
aropupu wrote:
Daveangel wrote:Pieni ylimitoittaminen powerin tehojen kanssa ei tee pahaa muutaku lompakolle mut pitemällä kiikarilla maksaa itsensä takas. Joku 750 W on melkeimpä ehdoton minimiteho..
:shock: :shock: :shock: mitä hel-vettiä te niillä koneillanne oikein teette, lämmitätte saunaa?
mitä mitä.. eihän noilla tehoilla vielä lämmittäisi edes kulta-mokkaa.. kahvinkeittimen tehonkulutus on luokkaa 1000 W.
Tähän se kuvasarja missä tehdään ranskalaisia näytönohjaimella.
T H E B I G G E S T E N E M Y O F F R E E D O M I S A S A T I S F I E D S L A V E

User avatar
sukellus kissa
-=00King Of PIF00=-
-=00King Of PIF00=-
Posts: 22588
Joined: 20 Oct 2009, 20:39
Location: meren pohja

Re: ATK-laitteen kasaaminen.

#17 Post by sukellus kissa » 15 Apr 2010, 01:49

Daveangel wrote:
pokemon wrote:
Daveangel wrote: Joku 750 W on melkeimpä ehdoton minimiteho..
Täh.
oho.. tuli vähän sellanen fiilis "Did I say that? ..That didn´t come out right" :-" juu.. ei todellakaan näin. joku aivopieru pääs näemmä. Nämä "ehdottomat" minimitehothan on nyt ihan virityksestä kiinni ja laskettavissa netistäkin laskureilla. Ihan norminippeleillä varustettuun nykyaikaiseen myllyynhän nyt riittää ihan mainiosti joku 400 - 500 W. Ja varsinki ku nykyinen trendi on että vaikka prosessointi tehot on kasvussa ni virrankulutus on pidetty aisoissa ja jopa laskemaan päin. (siitä on 1,5 v. ku itse viimeks kasasin myllyä ja trendi oli hieman eri..kaikki kultukset oli nousussa huimaa vauhtia)

Mutta mun pointti oli nyt vaan se että ton powerin kanssa ei kannata vaan sniiduilla yhtään. Tai siis itse olen kantapään kautta vaan joitakin koneita itselle kasailtuani oppinut että tuo virtalähde on juuri se pää, josta ei kannata säästää. Ja siis tosiaan mikään wattimäärien suuruushan ei ole mikään laadun tae, ja asiaan vaikuttaa niin monet seikat et turha mun on alkaa siitä sen kummemin raapustamaan. Nää on tavallaan jo aika henkimaailman juttuja jos niin vois sanoa, ainakin jos pälyilee jonku gurujen kädenvääntöä aiheesta jollain palstoilla.

Mutta minun oma näkemys vaan aiheesta on se että en nyt enkä jatkossa uutta konetta suunnitellessa edes mieti poweria hinta laskelmassa vaan lykkään siihen suoraan sen n. 100 € ja sillä parasta hinta laatusuhdetta kehiin. vaikka tehoja olisi powerissa +200 W yli todellisten tarpeiden niin ei haittaa. Eihän se sitä tarkoita että kone kuluttaisi yhtään sen enempää virtaa, mutta virtalähteen itse ei tarvitse toimia suorituskykynsä äärirajoilla rasituksessa, joka lisää näinollen sen käyttöikää, hiljaisuutta, ja vähentää lämmöntuottoa.
Heheh, jep.. Oon itsekin yhden emolevyn rikkonut ostamalla halvan virtalähteen. Netistä kyllä löytyy ihan hyviä virrankulutuslaskureita, mitä kannattaa vilkaista kun konetta kasailee. Yks mihinkä noissa virtalähteissä kans kiinnitän nykyään huomiota on, että tuosta niiden 12V-linjasta saa tarpeeksi tehoa irti.
Image

User avatar
Balam-Acab
el segundo
Posts: 173511
Joined: 23 Apr 2004, 17:04
Location: anarkistinen rodunsekoittajapariskunta

Re: ATK-laitteen kasaaminen.

#18 Post by Balam-Acab » 15 Apr 2010, 11:32

Pasi Fist wrote:
Daveangel wrote:
aropupu wrote:
Daveangel wrote:Pieni ylimitoittaminen powerin tehojen kanssa ei tee pahaa muutaku lompakolle mut pitemällä kiikarilla maksaa itsensä takas. Joku 750 W on melkeimpä ehdoton minimiteho..
:shock: :shock: :shock: mitä hel-vettiä te niillä koneillanne oikein teette, lämmitätte saunaa?
mitä mitä.. eihän noilla tehoilla vielä lämmittäisi edes kulta-mokkaa.. kahvinkeittimen tehonkulutus on luokkaa 1000 W.
Tähän se kuvasarja missä tehdään ranskalaisia näytönohjaimella.
Mites paistetut munat? Sis. DIY-jäähdytyspalikan!
http://www.phys.ncku.edu.tw/~htsu/humor/fry_egg.html
Naturally, the machines were destroyed.
Image
http://ctw.fi/ Cast to Wolves crust
:homosaatio: :heart: :love5: :love8: :transagenda:

User avatar
Rage Kandelin
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 68982
Joined: 17 Jan 2005, 14:12
Location: Nokotzone
Contact:

Re: ATK-laitteen kasaaminen.

#19 Post by Rage Kandelin » 15 Apr 2010, 11:51

Kellään kokemusta nestejäähdytyksen väsäämisestä?
Image

Kyllä kaikki suomalaiset tarttee autobonusta

User avatar
Daveangel
-=Lord Of PIF=-
-=Lord Of PIF=-
Posts: 12868
Joined: 21 Jul 2005, 16:36
Contact:

Re: ATK-laitteen kasaaminen.

#20 Post by Daveangel » 16 Apr 2010, 15:28

pokemon wrote:Heheh, jep.. Oon itsekin yhden emolevyn rikkonut ostamalla halvan virtalähteen. Netistä kyllä löytyy ihan hyviä virrankulutuslaskureita, mitä kannattaa vilkaista kun konetta kasailee.
No mä en suoranaisesti hajoittanut mitään ikinä yksintein.. mutta oikeestaan kaikki ne koneet mitä oon nykyistä lukuunottamatta aiemmin kasannut ni on jotakuinkin levähtänyt n. 2v käytön jälkeen.. ja ne koneet kasasin osista joidenka budjetti oli n. max 500 € per kone. Kuvittelin olevani fiksu ja säästäväni ostamalla juuri ja juuri keskivertoa kehnompia osia jne. ja varsinkin virtalähteet oli aina sitä max. 50 € tavaraa.. ylikuumenenimen sai koneet tilattailemaan muutaman käyttövuoden jälkeen.. halvat virtalähteet on ollut näissä virityksissä omiaan lyhentämään koko palapelin elinikää.. Yhdestä emolevystä tippui kerran emolevyn piirisarjan jäähdytyssiili liimauksistaan johtuen kuumuudesta. sitä konetta ehtis just sen 10 - 15 min. käytellä kerrallaan ennenku se tilttas. Seuraavan koneen rakentelin samalla virtalähteellä ja ekalla käynnistyksellä kaikki tuulettimet huus niin leipää, vaikka laskennallisesti tuon powerin olisi pitänyt riittää mainiosti..hommasin tietty uuden, mutta ikääntyessään ja kovan rasituksen alla noi powerit menettää tehojaan kun halvat konkat alkaa vuotaa sitä ruskeeta mömmöä pihalle..
pokemon wrote:Yks mihinkä noissa virtalähteissä kans kiinnitän nykyään huomiota on, että tuosta niiden 12V-linjasta saa tarpeeksi tehoa irti.
Eli tämähän se on se seikka mikä kertoo virtalähteen todellisen laadun. Toinen on kanssa että kuinka tasaisena sähkövirta linjassa pysyy rasituksen alla.. Ei riitä nykyään enää että vaan wattimääriä pällistelee.
Tehoja mättävä Jaageri

User avatar
Munallinen Holhooja
-=Lord Of PIF=-
-=Lord Of PIF=-
Posts: 14051
Joined: 04 Mar 2007, 10:38

Re: ATK-laitteen kasaaminen.

#21 Post by Munallinen Holhooja » 18 Apr 2010, 18:14

Jaakkovainaa wrote:Kellään kokemusta nestejäähdytyksen väsäämisestä?
Hiljasenko koneen haluaisit?

User avatar
Rage Kandelin
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 68982
Joined: 17 Jan 2005, 14:12
Location: Nokotzone
Contact:

Re: ATK-laitteen kasaaminen.

#22 Post by Rage Kandelin » 18 Apr 2010, 20:07

stalinisti elitisti wrote:
Jaakkovainaa wrote:Kellään kokemusta nestejäähdytyksen väsäämisestä?
Hiljasenko koneen haluaisit?
On tämä nykyinenkin aika hiljainen mutta seuraava kone vois olla nestejäähdytteinen.
Image

Kyllä kaikki suomalaiset tarttee autobonusta

User avatar
Kutosta pyytää
MVLKKV REX
MVLKKV REX
Posts: 392097
Joined: 25 Jul 2009, 13:03

Re: ATK-laitteen kasaaminen.

#23 Post by Kutosta pyytää » 24 Jun 2010, 12:52

Jos on hankinnassa joku uudehko näytönohjain nii kannattaa huomioida et ne saattaa olla ihan vitun isoja eli jos on vanha käppäkotelo nii vaihtoon. Ite kasasin tässä just muutama viikko sitte uuden koneen ja piti hommata isompi kotelo tota radeonii varten ja siltikin tuntu, et ois ehkä pitäny pistää 50-70e lisää, et ois saanu vielä tilavamman kotelon. Vammasta kasata ahtaaseen boksiin mitään. Tosin kyllä mä nytte oon hyvin tyytyväinen tän uuden kotelon äänettömyyteen ja tuuletuksiin.

User avatar
Munallinen Holhooja
-=Lord Of PIF=-
-=Lord Of PIF=-
Posts: 14051
Joined: 04 Mar 2007, 10:38

Re: ATK-laitteen kasaaminen.

#24 Post by Munallinen Holhooja » 26 Jun 2010, 20:39

^ Jos konetta ei usein kantele niin kannattaa panostaa siihen että tilaa riittää. Zigmatekki on mun mielestä ollut hinta/laatu-suhteeltaan aikas hyvä, kun kaikki mahtuu sisään ilman että tuo kuitenkaan on mikään mahdoton kaappi ja yleinen laatu on tossa hyvä 60€ koteloksi + kaksi hiljasta 12cm tuuletinta tuli mukana, jotka noctuan prossukuulerin mukana tulleiden kahden kanssa on riittäneet hyvin pitämään lämmöt alhaalla. Radeoneista puheenollen lapstoressa on HD5830 varsin kohtuulliseen alle 200€ hintaan ja vielä 9 kappaletta jäljellä, ite oon nämä pari päivää ollut todella tyytyväinen tohon. http://www.lapstore.fi/product_info.php ... s_id=37266
Jaakkovainaa wrote:
stalinisti elitisti wrote:
Jaakkovainaa wrote:Kellään kokemusta nestejäähdytyksen väsäämisestä?
Hiljasenko koneen haluaisit?
On tämä nykyinenkin aika hiljainen mutta seuraava kone vois olla nestejäähdytteinen.
Siis haluatko saada sen hiljaisemmaksi vai kellottaa nopeammaksi, vai miksi haluat nestejäähyn? Eipä noissa seteissä nykyään paljoa vaikeaa ole jos kaupasta valmiit kamppeet ostaa ja on joskus koneita kasannut. Blokit menee samalla lailla kiinni kuin tuulettimen siilit, yhden tuulettimen jäähdytin takatuulettimen kaveriksi, kahden tuulettimen jäähdyttimelle kannattaa olla paikka kotelon katossa, muut roinat menee yleensä kakspuoliteipillä minne sopii. En oikein näe järkeä vesijäähyissä ellei tarkoituksena ole kellotus, äänettömyys tai vaihtoehtoisesti koneen hinnalla ei ole väliä, vaikka muutama satku menisikin tuollaiseen kuriositeettiin.

User avatar
Rage Kandelin
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 68982
Joined: 17 Jan 2005, 14:12
Location: Nokotzone
Contact:

Re: ATK-laitteen kasaaminen.

#25 Post by Rage Kandelin » 26 Jun 2010, 21:00

No vois sitä varmaan joo rahansa järkevämmenkin käyttää.
Image

Kyllä kaikki suomalaiset tarttee autobonusta

User avatar
junkka t kumiankka
3k
Posts: 3429
Joined: 23 Oct 2006, 20:52
Location: ragga hooligan party

Re: ATK-laitteen kasaaminen.

#26 Post by junkka t kumiankka » 28 Jun 2010, 13:01

Jaakkovainaa wrote:No vois sitä varmaan joo rahansa järkevämmenkin käyttää.
Amiksessa yksi luokkakaveri kasasi opinnäytetyönään vesijäähdytyslaitteen tietokoneeseensa. Tai jotain glykoliahan siellä putkissa kai oikeasti kiersi. Sillä paloi rahaa muistaakseni 600+ euroa ja se jäähdyyksikön kotelo oli suurempi kuin itse keskusyksikön kotelo. Jäähdytti kuitenkin muistaakseni ihan hyvin, mutta aika turhalta se värkki kuitenkin vaikutti, vaikka kyllä se taisi silti hyvän numeron saada, kuten toinenkin kaveri, joka hoiteli jäähdytystä kontrolloivan AVR-prossun ohjelmalogiikkapuolta.

lihakirnun orja
SMTC
Posts: 47169
Joined: 22 Apr 2005, 11:23

Re: ATK-laitteen kasaaminen.

#27 Post by lihakirnun orja » 28 Jun 2010, 13:07

valitettavasti myö ollaan jo ohi.
Ay Caramba

Post Reply