Silkkipaino / Screenprinting tarvikkeet

Kaikenlainen TSI -väsäily tänne.

Moderators: kjs, ÖSFJGNRU HGUGGH, Mayhem peruttu

Message
Author
User avatar
Shitter
Posts: 204
Joined: 08 Oct 2006, 18:54
Location: Pirkkala

Re: Silkkipaino / Screenprinting tarvikkeet

#16 Post by Shitter » 12 Mar 2013, 21:52

Moikka. Täällä Tamperelainen aloittelija näissä hommissa. Oon työväenopiston kankaanpainantakurssilla ja tulossa on myös valoittamisen jatkokurssi ensikuussa.
Ei tuo tekniikka kyllä kovin yksinkertaiselta kuulosta, vaikka tiedän joitain varmaan tämänkin palstan lukijoita jotka tehneet itse paitoja tyyliin omassa yksiön paskahuussissa...
Oon aatellu ostaa tarvikkeet kotiin kun nyt eka saan vähän kädestäpitäen neuvoa tuolla kurssilla...en kanssa ymmärrä mitään noista kankaiden tiheyksistä, niitä on useampaa sorttia ja voilee ja valoverho käy....mulle sano opettaja että menet kangaskauppaan ja kysyt voileeta niin muuta ei tarvitse tietää :?
Valotusaikaan vaikuttaa käsittääkseni mm tuo kankaan tiheys, mutta moni muukin asia. Saas nähdä mitä tästä tulee.
Olen jo vuosikaudet haaveillut että oppisi tuon valoitusseulahomman, mutta Tampereella ei ole ollut kursseja aiemmin.
Eniten mua askarruttaa se, että kun kuva pitäisi saada tulostettua kalvolle, niin missä te muut olette sen homman tehneet? kotitulostimet tulostaa vain A4 ja se on usein liian pieni kuva t-paitaan. Ja kalvotkin pitää vissiin olla tietynlaisia ettei ihan mikä tahansa käy..
Meillä ei ole tuolla kurssilla mahdollisuutta painaa niin isoa kuvaa, mutta täytyy eka harjoitella sit pienemmillä.
Onko ainoa vaihtoehto kopiointipalvelu, että marssii johonkin liikkeeseen muistitikun kanssa ja pyytää tulostamaan A3 kalvolle. Muut vaiheet nyt varmasti onnistuvat kotona, mutta tuo häiritsee.
En ole myöskään mikään kovin hyvä kikkailemaan photoshoppien tai muidenkaan ohjelmien kanssa...
maalaisjuntti, made in Lyly

User avatar
Muoviräjähde 2000
1k
Posts: 1115
Joined: 11 Dec 2012, 13:13
Location: Tamperse :laughing2:

Re: Silkkipaino / Screenprinting tarvikkeet

#17 Post by Muoviräjähde 2000 » 12 Mar 2013, 23:20

Voileekangas tosiaan toimii ihan hyvin ja on halpaa. Se on aika harvaa eli painojälkeen tulee vähän "pikseleitä" mutta se tuskin haittaa ellei tee mitään hienostelupaitoja. Harvan kankaan etu on ainakin ettei tukkeudu niin helposti painaessa.

Valotus periaatteessa yksinkertaista mutta käytännössä vaatii opettelua ja välineitä. A3-kokoisen maskin voi tietysti myös tehdä tulostamalla kahdelle A4-kalvolle ja teippaamalla läpinäkyvällä teipillä yhteen.

Jos tulostimen tekemä musta vaikuttaa valoa vasten katsottuna kovin haalealta, kannattaa suosiolla tulostaa kalvot kahteen kertaan ja teipata ne tarkasti kohdakkain niin että saa vahvemman mustan.

Valottaessa kanssa tärkeää, että kalvo painautuu mahdollisimman tiukasti seulaa vasten, lasilevy voi auttaa.

Ite valottelin vaan överitehoisella halogeenilampulla ja sekin vei tosi pitkään. Vaikein kohta IMO päällystää seula tasaisella ja ohuella kerroksella valotusemulsiota... Aina tuli liikaa ja sitten se kuivuessa kertyi sellaisiksi isoiksi tippukivimäisiksi pisaroiksi. "Kehitys" eli vedellä ruiskiminen oli myös vähän arpomista ja sottaista touhua.

Take your time, muuttuu varmasti iloksi jos paitoja aikoo tehdä useamminkin kuin kerran, jolloin opettelu kannattaa.
Image

User avatar
Takapihan sankari
1k
Posts: 1640
Joined: 21 Dec 2012, 15:06
Location: Takapiha

Re: Silkkipaino / Screenprinting tarvikkeet

#18 Post by Takapihan sankari » 13 Mar 2013, 10:31

Shitter wrote:Eniten mua askarruttaa se, että kun kuva pitäisi saada tulostettua kalvolle, niin missä te muut olette sen homman tehneet? kotitulostimet tulostaa vain A4 ja se on usein liian pieni kuva t-paitaan. Ja kalvotkin pitää vissiin olla tietynlaisia ettei ihan mikä tahansa käy..
Unohda muiluttavat tulostustoimistot. Hommaat vaan A4 mustavalkolaaserin ja laaserkalvoja. Tulostelet niihin ja teippaat ne yhteen saadakses tarvittavan jättikalvon. (saattaa joutua tekemään kaksikerroksisen kalvon = sama kuva kahteen kertaan päällekkäin että tulee riittävä peitto - jos ei mun söshötys ollut tarpeeks selvää).
Jos saumoista/teipeistä jää jälkiä valotettuun seulaemulsioon (väri vuotaa) niin töpöttelet vuotokohtiin herkistettyä emulsiota ja annat ikkunasta tulvivan ihanan auringon luonnollisen UV-säteilyn kovettaa reijät umpeen.
Image

User avatar
Takapihan sankari
1k
Posts: 1640
Joined: 21 Dec 2012, 15:06
Location: Takapiha

Re: Silkkipaino / Screenprinting tarvikkeet

#19 Post by Takapihan sankari » 13 Mar 2013, 10:32

Ai kato, tossahan olíkin ylempänä jo järkevämmän ihmisen vastaus :oops:
Image

User avatar
Shitter
Posts: 204
Joined: 08 Oct 2006, 18:54
Location: Pirkkala

Re: Silkkipaino / Screenprinting tarvikkeet

#20 Post by Shitter » 13 Mar 2013, 19:13

Kiitos vastauksista, palailen asiaan kyseleen tyhmiä varmaan vielä tuonnempana kun tää kurssi tässä nyt kokoajan etenee...
Yx tyyppi tuolla kurssilla mainitsikin, että seulakankaan saa tukkoon varsinkin jos haluaa painaa valkoista mustalle, mitä se mulla suurimmalti osin tulisi oleen. Mahtoiko hällä olla sitten tiheämpi kangas, esim Emo tuotanto näyttää myyvän 42 tiheyden kangasta valotustekniikkaan ja tuo harvempi 28 ja 30 mainostavat enemmän leikattujen kuvien painamiseen...
Mä en tiedä mitä eroa on valoverholla tai voileella, mutta eivät kuulemma ole sama asia.
Millasta tiheyttä ootte käyttänyt t-paitojen painamiseen, onko se tuo perus 30?
Ja siinäkö on pikselöitymistä hvaittavissa? Hmm, en osaa tuohon sanoa, en mä nyt mitään millintarkkaajälkeä tarvitse, mutta siisti jälki kuitenkin eli sellainen ettei kiinnitä huomiota mihinkään virheisiin.
Lasertulostinko on sitten parempi kuin mustesuihkutulostin kalvolle tulostettaessa? Ja ihan perustulostimet ilmeisesti tulostavat kalvolle? A3 kalvoja ei taida pahemmin edes olla, että menee tuolle leikkaa liimaa linjalle. En vaan vieläkään käsitä millä voin varmistua siitä, että saan kuvan A3:ksi, pitäisi osata tulostaa kuva kahdessa osassa A 4:lle ja samankokoisina....ööh, luulen että tuossa joutuu vielä joku jeesaamaan...mä oon niin taitava näissä atk asioissa :D
Mitään laitteita en oo vielä hankkinu, valotuslamppu löytyy, tuo on käärmeen terraarion lamppu jonka pitäis käydä...täytyykin tsekata sen tiedot...jaaa ukko sano että tuo on 18w loisteputki uv mahtaako käydä...
maalaisjuntti, made in Lyly

User avatar
Muoviräjähde 2000
1k
Posts: 1115
Joined: 11 Dec 2012, 13:13
Location: Tamperse :laughing2:

Re: Silkkipaino / Screenprinting tarvikkeet

#21 Post by Muoviräjähde 2000 » 14 Mar 2013, 00:57

Voilee on varmaan 20-30 tiheydeltään, mutta riippuu varmaan voileesta... "Pikselöityminen" näkyy ihan läheltä tarkastellessa, mutta on ihan siistin näköistä muuten. Ei valittamista.

Lasertulostimet yleensä ylipäänsä toimivat, siksi kai niitä tykätään aina suositella... Mutta mustesuihku joka ei ole tukossa ja jonka surkean ja hankalan ajurin valikoista lopulta löytää sopivat asetukset kyllä voi tehdä huomattavastikin parempaa, nimenomaan mustempaa jälkeä.
Paras "tulostusmedian" valinta ei välttämättä olekaan "kalvo", esim. kalvon valehteleminen tavalliseksi paperiksi saattaa joskus parantaa tulosta.

Laaserilla tosiaan varaudu kohdistamaan kaksi tulostetta päällekkäin, mustesuihkulla näin ei välttämättä tarvitse tehdä, ainakin jos löydät ajurista klikkailemalla mustemäärän säädön jota voi kokeilla hilata ylöspäin; kokeilemalla selviää miten paljon voi säätää ilman että jälki leviää.

Mustesuihku tarvii erityisen mustesuihkukalvon, laaser tarvii erityisen laaserkalvon. Ole tarkkana. Laaseri voi hajotakin väärästä kalvosta.

Ite siis lähinnä valmistan piirilevyjä mutta periaatteessa ihan sama juttu maskin tulostuksen ja valotuksen osalta.

18W terraarion UV-loisteputki toimii varmaan oikein hyvin, mutta valotusaika voi olla pitkähkö. 5-10 minuuttia? Puoli tuntia? Paha sanoa, täytyy kokeilla. A3-kokoisella tulosteella putki täytynee viedä johonkin 40-50 cm päähän jotta valo tulee riittävän tasaiseksi koko alueelle, ja näin kaukaa se varmaan vie aikaa. Ei auta muuta kuin tehdä testivalotuksia. Tee ylimääräinen testiseula, pistä valotuskalvosi siihen normaalisti, ja ota joku valoa läpäisemätön pahvilevy tms., pistä pahvilevy silleen että vain n. 5 cm suikale saa valoa, valota esim. 5 minuuttia, siirrä pahvilevyä ja valota 5 minuuttia lisää jne., saat sellaiset palkit jotka ovat saaneet eri määrän valoa. Ja sitten vaan kokeilet, mikä on tarpeeksi niin että ylimääräinen valotusemulsio peseytyy kohtuullisella vaivalla siististi pois ja jälki on hyvä, ja sillä tavalla teet lopullisen.

Olennaistahan on että jos kalvo on kunnolla musta ja saat kalvon kunnolla kiinni seulan pintaan, niin valotusaika saa olla hieman ylipitkäkin eikä se haittaa vaan helpottaa. Ite laitoin vielä seulan toiselle puolelle (sille mitä ei valoteta) jonkun mustan kankaan syömään ylimääräistä heijastelevaa valoa, en tiiä onko hyötyä, mutta ei iso vaivakaan.

Lopullista sitten kannattaa UV-kovettaa ihan reilusti vaikka päivä ihan luomu-auringonvalossa ennen painamisen aloittamista.

Että jotain tällasta.
Image

User avatar
Shitter
Posts: 204
Joined: 08 Oct 2006, 18:54
Location: Pirkkala

Re: Silkkipaino / Screenprinting tarvikkeet

#22 Post by Shitter » 28 Mar 2013, 21:05

Nonii nyt kyhäsin kiilapuista ja voileesta seulan...äsken levitin kourulla valotusemulsion, mutta sitä tuli vissiin liikaa...jokatapauksessa se olis pitäny saada kerta vedolla ilmeisesti levitettyä, mutta en onnistu siinä vaan jouduin vetään kourulla useita kertoja kun aina tuli johonkin valumia, ja sit seula on leveempi kun kouru niin halusin tietysti emulsion koko seulalle. En tiedä tuliko aivan susi...tuolla se nyt odottaa kuivumista...

Sitten toiseks kun mulla ei ole laser tulostinta , ei minkäänlaista tulostinta itseasiassa ostin vana piirtoheitin kalvoja ja Harrasteesta peittotussin jonka pitäis olla valoa läpäisemätön.Piirtelen sillä nyt kalvolle ja testaan toimiiko. Tussi on kylläkin punainen, luulin että pitäisi olla musta, mutta väittivät sen toimivan. Parempi oliskin kun maksoi 15 euroa vaivainen kynä.

Mulla on noita seuloja tossa nyt useampia, että taidan koittaa tikkana 8 minuutin valotusaikaa tuohon äskeen kyhäämääni...mutta olipa hankalaa jo pelkkä emulsion levitys. Todnäk tuo koko pieni purkki on tyhjä ennenkun saan ainuttakaan onnistumaan...
Emulsion poistoainetta ei Harrasteessa ollut ja menee kuulemma kuukausi ennenkuin sitä sinne tulee=(

Päätin sitten alkaa kotona räpeltään, koska se valotuskurssi menee mun osalta ohi, kun tuli samalle viikonlopulle ristiäiset ja hautajaiset. Meni sitten iltakurssistakin mielenkiinto, siellä käytiin kyllä valotuksen teoria ja opettaja näytti miten se käy, mutta siltä se kävikin helposti, ja en ees muista kunnolla kaikkea. Jokatapauksessa ei päästä iltakurssilla itse valottaan vaan leikitään taikinoiden ja avoimien seulojen kanssa...

Ei ollu sit vaihtiksia muutakun alkaa ite säätään, mutta ainakin voi iltakurssilla sit tilittää opettajalle kaikki mikä menee pieleen kun kotona itekseen yrittää=D
maalaisjuntti, made in Lyly

User avatar
kosminen_joonas
-=Lord Of PIF=-
-=Lord Of PIF=-
Posts: 13556
Joined: 16 Feb 2007, 19:33

Re: Silkkipaino / Screenprinting tarvikkeet

#23 Post by kosminen_joonas » 29 Mar 2013, 03:07

Shitter wrote:Tussi on kylläkin punainen, luulin että pitäisi olla musta, mutta väittivät sen toimivan.
No jos on ihan tumman punainen. Ite kyl satsaisin mustaan. Älä ainakaan sinistä.

User avatar
Shitter
Posts: 204
Joined: 08 Oct 2006, 18:54
Location: Pirkkala

Re: Silkkipaino / Screenprinting tarvikkeet

#24 Post by Shitter » 29 Mar 2013, 11:34

Punainen tussi toimi ihan loistavasti. Se on Opaque Pen, mitä tuo nyt suomeksi on, mutta joku filmikynä kuitenkin ja pelaa. Hävyttömän hintaisia kyllä, ehkä noiden tarkoitus on lähinnä pienten virheiden paikkailu, mutta mä piirsin koko kuvan tussilla.
Emulsion levityksen jälkeen seula kuivu jonkun pari tuntia sit valotin sen 8-9 min tolla käärmeen loisteputkella.
Auki pesu sujui nopeasti, nyt se on yön oli kuivunu...
Ja nyt näkyykin sitten seulassa selkeitä "piskoja" eli en tiedä mikä meni pieleen, todnäk emulsion levitysvaihe. Eli emulsio ei näytä tasaiselta kerrokselta vaan siltä kun siihen olis pudonnu vesipisaroita mitkä kuivuessaan jättäny jälkiä. EI siinä nyt kumminkaan läpi nää, tosin ihan pieniä nuppineulan pään kokoisia reikiä näkyy, eli mahtoiko emulsiota tulla liian vähän, vedin vaan kerran kummatkin puolet..ja heti toisensa perään vaikka Emon ohjeessa pitäis antaa toisne puolen kuivua ennen toisen levitystä...mutta mun oli pakko levittää samantien sisäpuolellekkin kun aina oli vähän ninkuin menny kankaasta läpi toiselle puolelle. Mahtoiko johtua siitä että sitä tuli liikaa ja jouduin aika monesti vetään kourulla...ohjeesa sanotaan että ota desi emulsiota kouruun. otin vähemmän ja silti sitä oli ihan liikaa. Kai mä kohta testaan saako sillä minkäänlaista painojälkee.

Nonii testattu. Ihan ok tuli yllätys yllätys, piskot ei haitannu, mutta reunoilta meni väriä läpi, pitää teipata vähän enemmän nii toimii.
maalaisjuntti, made in Lyly

User avatar
Lädi
Posts: 30
Joined: 16 Jun 2013, 05:32
Contact:

Re: Silkkipaino / Screenprinting tarvikkeet

#25 Post by Lädi » 16 Jun 2013, 18:15

http://www.youtube.com/watch?v=moyhjSDZUzg

Tossa tosi hyvä pätkä missä näytetään tarkalleen miten tollasen seulan voi rakentaa ite. Jonkun jeesustajan tekemä mut ei välii ku on hyvät ohjeet. Tostahan voi tietty soveltaa ja tehä isomman ku A4 mikä tossa esitellään. Ajattelin tehä tollasen heti kun kerkiän kerta himasta taitaa löytyy kaikki tarvittava. Sit vaan maalia seriväristä tms. ja raakeli niin pääsee painamaan. Mites tarkkaa ton raakelin kanssa on, tarviiks sen olla "oikea" vai kelpaisko siihen joku nätisti hiottu akryylin/vanerin pala tai joku maalilastain?
"Äidillä oli niin kiire imppaamaan liimaa, ettei kerinnyt imettää poikaansa vaan juotti tälle tolua."

User avatar
Janski
5k
Posts: 5811
Joined: 11 Nov 2004, 18:26
Location: Hoodz

Re: Silkkipaino / Screenprinting tarvikkeet

#26 Post by Janski » 20 Jun 2013, 21:00

^Joskus ollaan käytetty ihan perus kylppäri/ikkunalastaa, toimii ihan hyvin. Nyt on ihka oikee raakkeli ja on kivempaa. En kyl ehkä millään vanerinpalasilla alkais testaa.

User avatar
Lädi
Posts: 30
Joined: 16 Jun 2013, 05:32
Contact:

Re: Silkkipaino / Screenprinting tarvikkeet

#27 Post by Lädi » 21 Jun 2013, 09:21

^ OK, hyvä homma jos sellanen toimii. Sitten jos ryhdyn ihan ammattimieheks niin ostan oikean raakelin :P
"Äidillä oli niin kiire imppaamaan liimaa, ettei kerinnyt imettää poikaansa vaan juotti tälle tolua."

MXHKI
Posts: 641
Joined: 01 Dec 2008, 18:56
Location: Helsinki Savagery

Re: Silkkipaino / Screenprinting tarvikkeet

#28 Post by MXHKI » 06 Jul 2013, 12:11

Tiheämmät seulat (77-100) on tarkoitettu rasterikuville. Ja harvempaa seulaa sit luonnollisesti komppis hommiin.

En oo kyllä ikinä itseväsätyillä laitteilla painanut.

User avatar
Jorj Strange
Posts: 96
Joined: 20 Jan 2014, 11:02

Re: Silkkipaino / Screenprinting tarvikkeet

#29 Post by Jorj Strange » 20 Jan 2014, 12:09

some info's, tutorials you will find here on how to make your shirt on your own. this is very essential
http://www.catspitproductionsllc.com/forum/


Post Reply