DIY-pedaalit (RAT, Fuzz)

Kaikenlainen TSI -väsäily tänne.

Moderators: kjs, ÖSFJGNRU HGUGGH, Mayhem peruttu

Post Reply
Message
Author
User avatar
Isä Ted
Ei tää nyt mikään Trio erektus oo
Posts: 36219
Joined: 13 Mar 2015, 20:46
Location: Craggy Island

Re: DIY-pedaalit (RAT, Fuzz)

#436 Post by Isä Ted » 05 Sep 2016, 08:56

Voisi harkita tuota Hakkoa, alkaisi olla tarvetta paremmalle kolville, vaikka Uraltonesta keväällä ostettu halpiskepukka sinänsä ihan hintansa väärti on ollutkin.

Ensin pitäisi tosin ryhdistäytyä kotelointirintamalla, peräti viisi alastonta pedaalia odottaa vaatteitaan: kolme säröä, kaiku ja delay... Onneksi mulle pitäis tällä viikolla järjestyä askartelutilaa ihan omasta talosta. Siellä sitten kelpaa porailla, maalailla, sahailla ja vaikka mitä.

User avatar
Isä Ted
Ei tää nyt mikään Trio erektus oo
Posts: 36219
Joined: 13 Mar 2015, 20:46
Location: Craggy Island

Re: DIY-pedaalit (RAT, Fuzz)

#437 Post by Isä Ted » 07 Sep 2016, 08:36

Asiasta toiseen, mitä kamaa ootte käyttäneet spedujen pinnan viimeistelyyn? Mulla on ollut jotain Clas Ohlsonin cunt basic-lakkaa, mutta se ei näyttäis kestävän pienimpiäkään kolauksia. Tuliterätkin pedaalot näyttä siltä kuin olisi ollu vuosikausia rundilla :x Jotkut ehkä tykkääkin, mutta relicointi ei oo mun juttu...

User avatar
MFFF
7k
Posts: 7020
Joined: 11 Sep 2004, 20:31
Location: He
Contact:

Re: DIY-pedaalit (RAT, Fuzz)

#438 Post by MFFF » 07 Sep 2016, 22:30

Vasaralakkaa ja pieni pohjahionta? Mulla on joskus ainakin ollut sinistä vasaralakkaa joka oli aika hienon väristäkin, vaikka yleensä ne onkin jotain harmaata.
Ah, umaamia.

User avatar
Ceijo Succula
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 45035
Joined: 01 Sep 2011, 02:00
Location: South Carelia Leper Colony

Re: DIY-pedaalit (RAT, Fuzz)

#439 Post by Ceijo Succula » 07 Sep 2016, 23:02

Mastonin kirkasta paukkulakkaa olen vedellyt kolme kerrosta hammeriten, automaalin ja halpisspraymaalin päälle. Yksi spedu on tullut 1,5 vuoden matkan jälkeen takuuhuoltoon (täysin toimivana kylläkin :P), eikä siinä ollut mitään motkotettavaa. Kyllä noi varmaan rajussa käytössä rupee kulahtamaan, ja yhdestä itelleni tehdystä oon saanut palan maalia lohkeamaan kun polkaisin Iron Rangerilla jotenkin hullusti, mutta en ole kokenut tarvetta ruveta selvittelemään tuon kestävämpää käsittelyä.
kanammuna wrote:Se on Ceijo joka on tässä maailmassa pärjää.
Kakkaisuhoito wrote:
02 Mar 2020, 22:07
Elämäni top1 virhe oli tutustua toho jätkään

User avatar
nasu einari
-=King Of PIF=-
-=King Of PIF=-
Posts: 18304
Joined: 11 Jul 2014, 11:27
Location: toisten vuorolla saunassa

Re: DIY-pedaalit (RAT, Fuzz)

#440 Post by nasu einari » 08 Sep 2016, 02:23

Musikdingistä tilasin univibe-kloonin ja kasailin sen tossa. Oli ensimmäinen pedaalisarja minkä tein ja vähän yllätyin kun sain kerrasta toimiin. Sen verran tuli mutkia matkaan että saksalainen jätti LDR:t lähettämättä ja lähetti 4,7k vastuksien tilalle 4,7-megasia. Nyt pitäis vielä joku kotelointiratkasu kehitellä.

Käppänen kuva:
Image

Vähän tässä jo kiinnostais seuraavaa sarjaa tilailla.
ImageImage

User avatar
Ceijo Succula
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 45035
Joined: 01 Sep 2011, 02:00
Location: South Carelia Leper Colony

Re: DIY-pedaalit (RAT, Fuzz)

#441 Post by Ceijo Succula » 09 Oct 2016, 12:20

Yritin saada maalaamalla vähän niinkö ruoste-efektiä yhteen tulevaan pedaalimalliin joka vähän niinkö nimensä puolesta vaatis sitä. Koekaniinina toimi uudelleenkoteloitu pulliaiskompura.

Image
kanammuna wrote:Se on Ceijo joka on tässä maailmassa pärjää.
Kakkaisuhoito wrote:
02 Mar 2020, 22:07
Elämäni top1 virhe oli tutustua toho jätkään

User avatar
Isä Ted
Ei tää nyt mikään Trio erektus oo
Posts: 36219
Joined: 13 Mar 2015, 20:46
Location: Craggy Island

Re: DIY-pedaalit (RAT, Fuzz)

#442 Post by Isä Ted » 13 Oct 2016, 08:27

^Komia on!

Milläs konstilla sais tällaisen old-skool-teollisuuskone-"röpelöpinnan"?

Image

User avatar
Ceijo Succula
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 45035
Joined: 01 Sep 2011, 02:00
Location: South Carelia Leper Colony

Re: DIY-pedaalit (RAT, Fuzz)

#443 Post by Ceijo Succula » 13 Oct 2016, 09:38

Isä Ted wrote:^Komia on!

Milläs konstilla sais tällaisen old-skool-teollisuuskone-"röpelöpinnan"?

Image
Hammeritellä elikkäs vasaralakalla tulee vähän tuon näköstä. Noi mun Ahabit on tehty sillä: www.taintedaudiofx.com
kanammuna wrote:Se on Ceijo joka on tässä maailmassa pärjää.
Kakkaisuhoito wrote:
02 Mar 2020, 22:07
Elämäni top1 virhe oli tutustua toho jätkään

J4N1
Posts: 215
Joined: 27 Sep 2009, 13:40

Re: DIY-pedaalit (RAT, Fuzz)

#444 Post by J4N1 » 26 Oct 2016, 18:44

Aloin musikdingin kitistä kasata silikoni fuzzi (http://www.musikding.de/The-Face-Silicon-Fuzz-kit) mut homma jäi kesken kun parit reiät mihin Diodi (1N4001) pitäis tulla oli aivan liian pienet, melkein olemattomat. Tarpeeks pieniä porateriä ei mulla ollut, niin yritin väkisin työnnä se paikalleen ja tietystihän yks pinni meni katki. :facepalm:
Laitoin asiasta palautetta ja sain tämmösen vastauksen;
"sorry for this there were problems with a batch of pcbs a while back. You just can leave out the 1N4001, it has no influence on the sound!"
Voisko joku näistä asioista perehtynyt kertoa onko todellakin näin? Ja jos niin on, niin jätänkö ton sit vaan tyhjäks?

User avatar
Ceijo Succula
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 45035
Joined: 01 Sep 2011, 02:00
Location: South Carelia Leper Colony

Re: DIY-pedaalit (RAT, Fuzz)

#445 Post by Ceijo Succula » 26 Oct 2016, 19:48

J4N1 wrote:Aloin musikdingin kitistä kasata silikoni fuzzi (http://www.musikding.de/The-Face-Silicon-Fuzz-kit) mut homma jäi kesken kun parit reiät mihin Diodi (1N4001) pitäis tulla oli aivan liian pienet, melkein olemattomat. Tarpeeks pieniä porateriä ei mulla ollut, niin yritin väkisin työnnä se paikalleen ja tietystihän yks pinni meni katki. :facepalm:
Laitoin asiasta palautetta ja sain tämmösen vastauksen;
"sorry for this there were problems with a batch of pcbs a while back. You just can leave out the 1N4001, it has no influence on the sound!"
Voisko joku näistä asioista perehtynyt kertoa onko todellakin näin? Ja jos niin on, niin jätänkö ton sit vaan tyhjäks?
Jos se diodi on +9V:n ja maan välissä, niin jätä pois vaan. Se vaan suojaa konkkia siltä, jos vahingossa tuuppaat patterin väärin päin tai vääränapaisen virtalähteen. Yhdessäkään mun spedussa ei ole polariteettisuojausta, enkä koe sitä tollasissa kytkiksissä tarpeelliseksi.

Jos se on ulostulon ja maan välissä, se on klippausdiodi, joka kyllä vaikuttaa saundiin. Tuskin on, ei kuulu fuzz faceen semmonen.
kanammuna wrote:Se on Ceijo joka on tässä maailmassa pärjää.
Kakkaisuhoito wrote:
02 Mar 2020, 22:07
Elämäni top1 virhe oli tutustua toho jätkään

J4N1
Posts: 215
Joined: 27 Sep 2009, 13:40

Re: DIY-pedaalit (RAT, Fuzz)

#446 Post by J4N1 » 26 Oct 2016, 19:58

Ceijo Succula wrote: Jos se diodi on +9V:n ja maan välissä, niin jätä pois vaan. Se vaan suojaa konkkia siltä, jos vahingossa tuuppaat patterin väärin päin tai vääränapaisen virtalähteen. Yhdessäkään mun spedussa ei ole polariteettisuojausta, enkä koe sitä tollasissa kytkiksissä tarpeelliseksi.

Jos se on ulostulon ja maan välissä, se on klippausdiodi, joka kyllä vaikuttaa saundiin. Tuskin on, ei kuulu fuzz faceen semmonen.
Selvä juttu! Kiitti! :salut:

User avatar
Ruutari
4k
Posts: 4100
Joined: 12 Nov 2011, 18:46
Location: Turku
Contact:

Re: DIY-pedaalit (RAT, Fuzz)

#447 Post by Ruutari » 03 Nov 2016, 11:39

J4N1 wrote:
Ceijo Succula wrote: Jos se diodi on +9V:n ja maan välissä, niin jätä pois vaan. Se vaan suojaa konkkia siltä, jos vahingossa tuuppaat patterin väärin päin tai vääränapaisen virtalähteen. Yhdessäkään mun spedussa ei ole polariteettisuojausta, enkä koe sitä tollasissa kytkiksissä tarpeelliseksi.

Jos se on ulostulon ja maan välissä, se on klippausdiodi, joka kyllä vaikuttaa saundiin. Tuskin on, ei kuulu fuzz faceen semmonen.
Selvä juttu! Kiitti! :salut:
Noi diodit ei toki maksa mitään, jos vaikka paikallisesta elfasta tjsp. käy sellaisen hakemassa. Tosiaan mitään muuta funktiota tolle ei ole kuin väärästä polariteetista johtuva komponenttien suojaaminen.

Itseasiassa mun yhdessä pedaalissa toi diodi räjähti kun laittoi virrat kiinni. Oli jokin valmistusvika.

User avatar
Isä Ted
Ei tää nyt mikään Trio erektus oo
Posts: 36219
Joined: 13 Mar 2015, 20:46
Location: Craggy Island

Re: DIY-pedaalit (RAT, Fuzz)

#448 Post by Isä Ted » 21 Nov 2016, 21:48

Sain vihdoin aikaiseksi ehostaa pedaaleja:

Image

Tän nyt varmaan kaikki tunnistaa. Sisällä on Green russian-versio, johon lisäsin clean blendin bassokäyttöä ajatellen. Pörisee niin kuin pitää.

Image

Tää taas on Paul Cochranen Timmy. "Timppa" oli luonnollinen suomennos, mutta ei tullut muita timoja mieleen kuin rakas ulkoministerimme :sad1: Toisaalta ihan mukava päästä polkemaan Soinin naamaa.

Noin muuten Timmy on kyllä helvetin hyvä pedaali, tosi maukas ja läpinäkyvä särö ja toimii myös bassolla. Tykkään kans tosta pasiivisesta hylly-EQ:sta, just sopivasti saa siloteltua yläpäätä ja karsittua alapään puuroa. Alkuperäisessä ne on tosin jostain syytä kytketty mun logiikan mukaan väärinpäin eli nollissa menee signaali sellaisenaan läpi ja myötäpäivään kääntäessä lähtee leikkaamaan. Käänsin ne normaalin tonepotikan tyylisiksi eli nupit kaakossa aloitetaan ja siitä sitten tiputellaan maun mukaan. Keskellä oleva kytkin tuo peliin vielä pari erilaista clippausvaihtoehtoa.

Timmyä voin kyllä lämpimästi suositella kaikille spedujen rakentamisesta kiinnostuneille, simppeli kytkis eikä mitään kalliita erikoiskomponentteja.

Image

Ja sitten vielä Mad Professor Blueberry Bass Overdrive. Tää on ite asiassa jo toinen rakentamani, ekan osti tuttu basisti yhden keikan perusteella... kivan paksu soundi ja tarvittaessa saa melkein muffimaista möyrinää.

Vielä olis reverb+delay-yhdistelmäpedaali lakkaa vailla ja sitten vois taas siirtyä eteenpäin. Suunnitteilla olis ultimate bassoetunen/di-boksi. Keikat hoituu nykyään suurimmaks osaks ilman omaa vahvaria, suoraan linjaan ja nappi korvassa ja siks kunnon etunen on kaiken a ja o.

Tällä hetkellä käytössä on Aguilarin Tone Hammer, joka on kyllä ihan OK, mutta ihan kohdilleen en meinaa koskaan soundia saada. Unelmavehkeessä olis ainakin kunnon EQ (kaks keskialueen puoliparametristä ja ylä- ja alahyllyt) ja ehkä vintagehenkinen kompura. Ja tietenkin pieni rososärö, rajummat surinat sitten muista purkeista.

User avatar
pidetään symposium
-=00King Of PIF00=-
-=00King Of PIF00=-
Posts: 29967
Joined: 03 Apr 2012, 19:43
Location: Zündapp for your rights

Re: DIY-pedaalit (RAT, Fuzz)

#449 Post by pidetään symposium » 22 Nov 2016, 09:02

Isä Ted wrote:
Image
=D>
Image
glifford,,, wrote:
02 Jul 2022, 10:35
Omalle kaukosäätimelle voi puhua ja se ymmärtää joskus
ImageImage

User avatar
vippe666
-=Lord Of PIF=-
-=Lord Of PIF=-
Posts: 14622
Joined: 25 Feb 2011, 08:14

Re: DIY-pedaalit (RAT, Fuzz)

#450 Post by vippe666 » 22 Nov 2016, 12:58

Tässä olis oma XFuzz viimeisteltynä.
Image
Ihan hieno siitä tuli.
WORKERS OF THE WORLD UNITE
Spoiler:
Image

Post Reply