seulan valottamisen ongelmat, help?

Kaikenlainen TSI -väsäily tänne.

Moderators: kjs, ÖSFJGNRU HGUGGH, Mayhem peruttu

Post Reply
Message
Author
User avatar
Shitter
Posts: 204
Joined: 08 Oct 2006, 18:54
Location: Pirkkala

seulan valottamisen ongelmat, help?

#1 Post by Shitter » 14 Dec 2013, 19:56

Tervehdys, olisko ideaa mikä tässä nyt mättää?

Olen valottanut pienempiä kankaanpainoseuloja ( noin A 4 koko ) pari kpl ilman ongelmia, mutta nyt olen yrittänyt valottaa isompaa työtä, koko noin 30x40 cm, lamppu on sama kun pienemmilläkin töillä...eli käärmeen terraarion lamppu.
Emon valotusemulsiossa valotusaika noin 7 min, mutta annoin olla 9 min. Ensin kuvio ei meinaa tulla edes näkyviin, annoin seulan seistä vedessä muutaman minuutin, sitten käsisuihkulla huuhtelin. Kesti jonkin aikaa ennenkun emulsio alkoi irrota. Pienemmissä töissä ne alkoivat avautua miltei heti.
Eli tämä oikeastaan kertoisi ylivalottumisesta...mutta lopputolos kertoo kuitenkin ennemminkin alivalottuneisuudesta tai sit jostakin muusta mitä mä en ymmärrä.

No, Alku meni nytkin hyvin, mutta ennenkuin emulsio oli kokonaan irronnut niistä kohdista mistä pitää, se alkoi irrota myös muualta ja homma meni läskiksi. Jo kolmannen kerran putkeen.

Huuhtelin seulan sisäpuolelta niinkun ohjeessa sanotaan.
Kun homma alkoi mennä pilalle käänsin seulan ja ulkopuolelta se olikin sitten tahmaisen näkönen ja kädellä pyyhkimällä aine lähti irti jokapaikasta.

Oletteko te laittaneet emulsion molemmille puolille seulaa? Mä olen kokeillut sekä molemmille puolille, että vain ulkopuolelle, ohuempana sekä paksumpana kerroksena. Silti sama lopputulos.

Joten kyse ei oikeastaan kai voi olla muutakun valotusongelmasta?

Pinnoitettu seula kuivui ennen valottamista vuorokauden.

En jaksa uskoa, että ongelma olisi siinäkään, että valo tulisi lampusta epätasaisesti nyt kun työ on isompi, koska silloin luulisi, että se kohta mikä on suoraan lampun alla onnistuisi ja reunat menisivät pilalle, mutta tässä emulsio irtoaa jokapuolelta...

Kuinka voimakkaasti käsisuihkulla uskaltaa huuhdella?
Ekoja töitä vedin kovalla paineella ja onnistui, nyt olen koittanut pienemmälläkin, mutta silloin kuvio ei irtoa kunnolla.
Ja onko sillä merkitystä kuinka kauan sitä joutuu huuhtomaan? Voiko emulsio alkaa irtoamaan silloinkin päin persettä, jos sitä joutuu huuhtomaan liian kauan? Eli toisinsanoen pehmeneekö emulsio, vai pitäisikö sen pysyä kiinni vaikka suihkuttaisi kuinka?

Aaaaaargh. Alkaa kypsyttämään pikkuhiljaa kun kerta toisensa jälkeen homma kusee.

Onko teillä ollut vastaavia ongelmia ketkä tätä lajia harrastatte?

Itse painettava työ on kalvolle tulostettu, kahteen kertaan mitkä on sitten teipattu yhteen.
Sekin oli oma ongelmansa, koska ainakaan tolla mun halvalla laaserilla, toinen kalvo ei koskaan tule sillain ulos tulostimesta, että se kävisi toisen jo tulostetun kalvon päälle vaaan on joutunut leikkomaan osiin ja teippaamaan. Tulostin kun imaisee kalvon muutaman millin eri kulmassa sisään, sitä ei pysty kokonaisuudessaan teippaamaan toisen päälle kun kuva on vinossa ensimmäiseen versioon nähden. Eikä tuon tulostimen kanssa ongelmaa voi oikein edes korjata mitenkään.

Tämä nyt kuitenkaan ole se suurin ongelma vaan tuo jeesuksen valottaminen, mikä nyt tökkii....
maalaisjuntti, made in Lyly

User avatar
horus
-=00King Of PIF00=-
-=00King Of PIF00=-
Posts: 21315
Joined: 20 Dec 2008, 12:17
Location: Nääs nääs

Re: seulan valottamisen ongelmat, help?

#2 Post by horus » 15 Dec 2013, 00:22

Suaraansanoen en tiädä mikä voisi olla vikana - omista kokemuksista on jo turhan pitkä aika että niistä paljoo muistaisi, mutta jos hermot kestää niin kokeile sekä piremmällä että lyhemmällä ajalla. Oletan että lampun etäisyys seulasta on ollut kokoajan vakio.
Googlella löyty tämä http://users.utu.fi/malepe/Seulan_valotus/index.htm mutta eipä siällä mitään uutta ole. :|
Sd.Kfz. 302 wrote:Världen är vittu paikka idag. :|
Trollface-mies wrote:poliitikon piittaamattomuus ajoi miehen epätoivosiin tekoihin.
Gowron Talvikääryle wrote:
03 Jul 2022, 16:18
Pansar-Sanna, min härskarinna i helvetet!

User avatar
Muoviräjähde 2000
1k
Posts: 1115
Joined: 11 Dec 2012, 13:13
Location: Tamperse :laughing2:

Re: seulan valottamisen ongelmat, help?

#3 Post by Muoviräjähde 2000 » 15 Dec 2013, 10:14

Muuta en osaa tähän hätään sanoa kuin että varmista että valotusmaskin musta on kunnolla läpinäkymätöntä. Vaikkapa lamppua vasten katsottuna lamppu saa vähän kuultaa mustan osan läpi muttei näkyä kirkkaana. Jos tämä on ongelma niin tulostaa kaksi identtistä maskia ja teippaa päällekkäin. Jos näin tekee, niin ylimääräisen kalvon takia valotusaikaa on syytä lisätä n. 30%.

Toinen mikä tulee mieleen on, että maskin pitäisi olla aika tiiviisti kiinni seulassa. Jos tähän tarkoitukseen joutuu käyttämään esim. lasilevyä painona, valotusaikaa tulee pidentää kun lasi syö osan UV:stä. Sanoisin että aika pitää jopa tuplata.

Itse laitoin valottaessa seulan toiselle puolelle mustan kankaan syömään valoa, joka tulee valotusemulsiosta läpi, ettei se kimpole seulan toisella puolella. En tiedä tarvitseeko mutta ei siitä haittaakaan ole.

Näiden kaikkien ylläolevien ohjeiden tarkoituksena on välttää "ylivalotusta", jolloin valotusaikaa voi pidentää paremman kovettuman aikaansaamiseksi ilman, että kovettumista tapahtuu siellä missä ei pidä.

Jos veit valoa kauemmas ison seulan myötä, niin valotusaikaa täytyy pidentää. Jos valo on tuplaetäisyydellä, aika täytyy nelinkertaistaa. Jos valo on 40% kauempana, aika täytyy tuplata.

Valotusajan haarukointi yritys-erehdys-menetelmällä on todella syvältä, joten tuhlaa yksi yrityskerta suosiolla siten, että valotat vierekkäin vaikka 3-4 "palkkia" eri valotusajoilla, esim. 5 min, 10 min, 20 min, 40 min olisi hyvä sarja. Sitten vaan pesee ja katsoo mikä palkeista onnistuu parhaiten.

7 vs. 9 minuuttia on yhtä tyhjän kanssa oleva ero.

Myös kannattaa kiinnittää huomiota huonevalon määrään emulsiota levittäessä, ja etenkin emulsion kuivuessa. "Pimiötä ei tarvita!!" ohjeet voivat olla harhaanjohtavia. Käytä jotain pientä 25W hehkulamppua jossain varjostimessa syrjässä, niin että juuri näet työskennellä. Loisteputket ja etenkin ikkunasta tuleva ulkovalo = ei. Ja emulsio kuivataan täysin pimeässä.
Image

vile
1k
Posts: 1150
Joined: 09 Mar 2006, 20:53

Re: seulan valottamisen ongelmat, help?

#4 Post by vile » 16 Dec 2013, 00:11

Itelläkin oli tuo emulsionirtaminenvääristäpaikoista-ongelmana pari kertaa. Putsasin sitten vähemmin ja tahmeus hävisi kun kuivui uudestaan. Punaisella valolla muutoin säkkipimeässä huoneessa oon touhunnut ja piirtoheittimellä sitten valottanut. Kalvoja yleensä kaks-kolme päällekäin, ja valottaessa kalvot seulaan teipattuna, ja viel lasi päällä. Useimmin on toiminut, kuin ei.

User avatar
ÖSFJGNRU HGUGGH
Bjönde
Posts: 14616
Joined: 04 Jun 2004, 12:37
Location: Sladi

Re: seulan valottamisen ongelmat, help?

#5 Post by ÖSFJGNRU HGUGGH » 25 Dec 2013, 09:15

Kai oot pessyt sen seulan toluliuoksella? Se emulsio ei tartu vaikka valottuukin, jos seulaa ei ole pesty. Siinä seulakankaassa on rasvaa joka pitää poistaa.
Homosexual Ejecutado! wrote:paska homma sinänsä, koska mä juon kyllä kaljaa jos mua huvittaa.

Post Reply