Kotipanimon kanssa puuhastelu

Kaikenlainen TSI -väsäily tänne.

Moderators: kjs, ÖSFJGNRU HGUGGH, Mayhem peruttu

Post Reply
Message
Author
User avatar
Rage Kandelin
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 68981
Joined: 17 Jan 2005, 14:12
Location: Nokotzone
Contact:

Re: Kotipanimon kanssa puuhastelu

#1426 Post by Rage Kandelin » 13 Aug 2020, 18:50

dillen aspen wrote:
13 Aug 2020, 18:17
Rage Kandelin wrote:
13 Aug 2020, 16:14
dillen aspen wrote:
13 Aug 2020, 15:58
Rage Kandelin wrote:
13 Aug 2020, 14:16
Mutta jos sä laitat sen sinne pohjalle ennenkö sä liität sen tuohon sun hiilarin talteenottosysteemiin?
Se kegi on täynnä star-sania ennenku liitän se tohon systeemiin.
Ach so.

Mutta kyllähän co2 ilmaa raskaampana cornyn täyttäisi varmasti ilman sitä star saniakin.
Nyt mennään jo aika syvälle aiheessa ja varmaan en ikinä huomaisi eroa lopullisessa oluessa, mutta tuo hiilidioksidin painuminen "patjaksi" ilman alle on myytti. Niin saattaa tapahtua jos kaasut saavat seistä todella pitkiä aikoja mutta käytännössä hiilidioksidi sekoittuu tehokkaasti ilman kanssa aina kun astiassa on minkäänlaista liikettä.
En tuosta sekoittumisesta osaa sanoa mutta ainakin ne panimot, joissa olen ollut hommissa luottavat tuohon kaasun panumiseen. Aika yleinen tapa on puskea kaasua hiljaa pystykartiotankin "racking armista" sisään pitäen "side arm" auki, jolloin tankki täyttyy alhaalta alkaen. Jonkun 2000 litran tankin ollessa kyseessä sitä kaasua laitetaan sinne jonkin reilun vartin verran. Kun aika on kulunut, aletaan tekemään sytkäritestiä eli viedään sytkä sen side armin alle sytytettynä ja katotaan sammuuko se. Kuulostaa bucket scienceltä ja sitähän se onkin. Toisaalta mitään ongelmia hapen kanssa ei olla tolla metodilla havaittu makutestissä tai dissolved o2 mittarilla. Isommatkin panimot poistavat hapen tuolla metodilla esimerkiksi kuivahumalointilaitteista.

That being said, ei ole ollenkaan huono idea puskea sitä star sania sieltä kegistä sillä vapautuvalla kaasulla jos se kerta toimii. :P
Image

Kyllä kaikki suomalaiset tarttee autobonusta

User avatar
Rage Kandelin
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 68981
Joined: 17 Jan 2005, 14:12
Location: Nokotzone
Contact:

Re: Kotipanimon kanssa puuhastelu

#1427 Post by Rage Kandelin » 13 Aug 2020, 18:56

Vielä tuosta kaasun painumisesta sen verran että kun tankki tyhjennetään kaasusta vaikka tölkityksen jälkeen, päästetään sieltä se vajaa bar aluksi esimerkiksi sidearmin kautta pois. Jos sen jälkeen avaa tankin sivussa olevan manholen, voi nähdä miten kaasu valuu tankista kuin vesi vesiputouksessa. Tämän ilmiön takia panimoa suunnitellessa koitetaan välttää rakentamasta semmosia kuoppia, joissa ei ilma kierrä. Kuolemantapauksia on muistaakseni ihan viimevuosilta. Suomessakin jostain pontikkatehtaasta löytyi jokuja vuosia sitten kaksi ruumista. Olivat rakentaneet käymistankit kellariin ja mäski oli käydessään täyttänyt tilan hiilidioksidilla. Vaarallista tavaraa.
Image

Kyllä kaikki suomalaiset tarttee autobonusta

User avatar
dillen aspen
Nyt olen kateellinen.
Posts: 42715
Joined: 05 Jan 2016, 01:22
Location: Vattupuskan takana

Re: Kotipanimon kanssa puuhastelu

#1428 Post by dillen aspen » 13 Aug 2020, 19:28

Mielenkiintoista! En oikeasti tietenkään tieteestä mitään ymmärrä, toistan vaan internetistä lukemiani asioita.

Toi nesteen pois puskeminen kaasulla on kotiolutmittakaavassa mielestäni kuitenkin kätevin tapa varmistua siitä että happea on astiassa mahdollisomman vähän, tuli se kaasu sitten pullosta tai käymisestä. Maalaisjärjellä ajateltuna tuolla tavalla myös kuluu vähiten kaasua kun näet selkeästi milloin kegi tyhjenee nesteestä. Desinfiointiainetta toki kuluu jonkin verran mutta ite ainakin teen ensin kegiin vähän tymäkämmän seoksen heiluttelen sitä jonkin aikaa (jotta kegi desinfioituu varmasti) ja sitten laimennan sen aivan valmistajan suosituksen alarajaan asti (tai vähän sen yli/ali) niin että corny on täynnä nestettä.

User avatar
Rage Kandelin
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 68981
Joined: 17 Jan 2005, 14:12
Location: Nokotzone
Contact:

Re: Kotipanimon kanssa puuhastelu

#1429 Post by Rage Kandelin » 13 Aug 2020, 20:11

Tolla tavalla kyllä tosiaankin voi varmistua että happea ei cornyssä ole ja sehän se päämäärä on.
Image

Kyllä kaikki suomalaiset tarttee autobonusta

User avatar
Timo Jutilan maksa
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 65701
Joined: 15 Aug 2010, 14:29
Location: Luttisen verovaroilla sponssaama kuntoutuskeskus

Re: Kotipanimon kanssa puuhastelu

#1430 Post by Timo Jutilan maksa » 14 Aug 2020, 19:25

dillen aspen wrote:
11 Aug 2020, 13:54
Timo Jutilan maksa wrote:
11 Aug 2020, 13:50
dillen aspen wrote:
11 Aug 2020, 13:05
Mulla on se all rounder versio tosta, eli ilman hiivankeräysastiaa. Yhden panon perusteella tykkään hemmetisti. Joillakin on ollut ongelmia vuotamisen kanssa, mutta meikällä ainakin piti painetta hyvin kunhan kiristi kannen ja kegiliittimet huolella. Ainoa ärsyttävä piirre toistaiseksi on ollut se että kannen iso kierteellinen rengas on välillä hankala avata. Itse en toistaiseksi keksi mihin tuota hiivankeräysastiaa tarvitsisin ja toi all rounder on mielestäni ihan ok hintainen laitos (60e).

Ärsyttävää sinänsä ettei tossa tuu sitä paineistussarjaa mukana, se kuitenkin pitää olla jos haluaa esim siirtää oluen co2 paineella kegiin jne.
Itse mietiskelin kans tuota All rounderia mutta myös sitä, että alkaako nälkä kasvaa syödessä ja haluais kuivahumaloida alakautta hapettomasti :-k
Tuo on kieltämättä huokutteleva ominaisuus. Vähän ärsytti avata kansi toisen kuivahumaloinnin kohdalla kun käyminen oli jo melkein ohi ja muuten olin ollut prosessissa todella tarkka hapen suhteen.
Jotkut kuulemma tekee tuon kuivahumaloinnin tuon kanssa niin, että kiinnittävät kuivahumalapussin kannen sisäpuolelle magneettia käyttäen, ja lupsauttavat sen sitten nesteeseen jahka aika on kypsä.

Tuossa astiassa olis toki sekin puoli että mahtuu paremmin jääkaappiin, mutta loppujen lopuksi taas...
Spoiler:
Image
Spoiler:
GoombA wrote:
26 Aug 2020, 22:35

Image : Odotin kuvia joiden kanssa olis ollut kivempi mennä nukkumaan

User avatar
Timo Jutilan maksa
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 65701
Joined: 15 Aug 2010, 14:29
Location: Luttisen verovaroilla sponssaama kuntoutuskeskus

Re: Kotipanimon kanssa puuhastelu

#1431 Post by Timo Jutilan maksa » 14 Aug 2020, 19:43

Testissä eilen kegitetty Espe Kveik apa. Olen aika hämmentynyt. Tämähän paranee varastoinnilla mutta kyllähän tässä hymy karehtii naamalla koska onhan tämä ihan perkeleen hyvää jo nyt. :D
Spoiler:
Image
Spoiler:
GoombA wrote:
26 Aug 2020, 22:35

Image : Odotin kuvia joiden kanssa olis ollut kivempi mennä nukkumaan

User avatar
Master of Speed
2k
Posts: 2354
Joined: 14 Feb 2016, 16:04

Re: Kotipanimon kanssa puuhastelu

#1432 Post by Master of Speed » 15 Aug 2020, 19:22

Image

Tammilastuilla ikäännytettyä kossua. On muuten aika vitun hyvää, all things considered. :P

User avatar
Rage Kandelin
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 68981
Joined: 17 Jan 2005, 14:12
Location: Nokotzone
Contact:

Re: Kotipanimon kanssa puuhastelu

#1433 Post by Rage Kandelin » 15 Aug 2020, 19:28

Timo Jutilan maksa wrote:
14 Aug 2020, 19:25
dillen aspen wrote:
11 Aug 2020, 13:54
Timo Jutilan maksa wrote:
11 Aug 2020, 13:50
dillen aspen wrote:
11 Aug 2020, 13:05
Spoiler:
Mulla on se all rounder versio tosta, eli ilman hiivankeräysastiaa. Yhden panon perusteella tykkään hemmetisti. Joillakin on ollut ongelmia vuotamisen kanssa, mutta meikällä ainakin piti painetta hyvin kunhan kiristi kannen ja kegiliittimet huolella. Ainoa ärsyttävä piirre toistaiseksi on ollut se että kannen iso kierteellinen rengas on välillä hankala avata. Itse en toistaiseksi keksi mihin tuota hiivankeräysastiaa tarvitsisin ja toi all rounder on mielestäni ihan ok hintainen laitos (60e).

Ärsyttävää sinänsä ettei tossa tuu sitä paineistussarjaa mukana, se kuitenkin pitää olla jos haluaa esim siirtää oluen co2 paineella kegiin jne.
Itse mietiskelin kans tuota All rounderia mutta myös sitä, että alkaako nälkä kasvaa syödessä ja haluais kuivahumaloida alakautta hapettomasti :-k
Tuo on kieltämättä huokutteleva ominaisuus. Vähän ärsytti avata kansi toisen kuivahumaloinnin kohdalla kun käyminen oli jo melkein ohi ja muuten olin ollut prosessissa todella tarkka hapen suhteen.
[/spoiler]

Jotkut kuulemma tekee tuon kuivahumaloinnin tuon kanssa niin, että kiinnittävät kuivahumalapussin kannen sisäpuolelle magneettia käyttäen, ja lupsauttavat sen sitten nesteeseen jahka aika on kypsä.

Tuossa astiassa olis toki sekin puoli että mahtuu paremmin jääkaappiin, mutta loppujen lopuksi taas...
Hemmetti tota pitää miettiä. Voi olla että ton mun käymispöntön headspace on vaan inasen liian pieni. :ksmoker:
Image

Kyllä kaikki suomalaiset tarttee autobonusta

User avatar
Timo Jutilan maksa
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 65701
Joined: 15 Aug 2010, 14:29
Location: Luttisen verovaroilla sponssaama kuntoutuskeskus

Re: Kotipanimon kanssa puuhastelu

#1434 Post by Timo Jutilan maksa » 18 Aug 2020, 11:33

Aika raivolla käy tuo Omegan Saisonstein-hiivakin. :-k
Spoiler:
Image
Spoiler:
GoombA wrote:
26 Aug 2020, 22:35

Image : Odotin kuvia joiden kanssa olis ollut kivempi mennä nukkumaan

User avatar
Hans Besättning
-=Lord Of PIF=-
-=Lord Of PIF=-
Posts: 13668
Joined: 02 Dec 2007, 20:10
Location: absurdit sfäärit

Re: Kotipanimon kanssa puuhastelu

#1435 Post by Hans Besättning » 18 Aug 2020, 12:28

Voi saatanan Lappo nyt olis hyvä pistää kunnon hyvitykset pakettiin. Ilmoittavat hyllytavaraksi kamaa, jota vasta odotellaan ja jäkittää sitten muuta tilausta tuotantovälineiden seistessä. Kaikki tämä tietysti ilmoittamatta ennen tiedusteluani ja varsinaisesti pahoittelemattakaan. Välitoimituskin olis tietty kiva optio :x
Typisk stockholmare

User avatar
dillen aspen
Nyt olen kateellinen.
Posts: 42715
Joined: 05 Jan 2016, 01:22
Location: Vattupuskan takana

Re: Kotipanimon kanssa puuhastelu

#1436 Post by dillen aspen » 18 Aug 2020, 12:39

Päivitän vähän tota mun keitto/mäskäyslaitteistoa (uusi PID pt100 -anturilla K-termoparin sijaan, uusi vastus jne). Mulla on ollu tähän asti lämpötila-anturi vierteen kierrätyslinjassa pumpun jälkeen, mutta tilasin nyt myös tollasen thermowellin jonka voisi asentaa suoraan kattilaan jolloin näkis todenmukaisen lämpötilan vaikka pumppu ei ole päällä :-k Jostain luin että anturi olisi hyvä laittaa lähelle vastusta jotta vastus ei ehdi polttamaan vierrettä/denaturoimaan entsyymejä kesken mäskäyksen, mutta luulen että tuon riskin voi poistaa sillä että kytkee järjestelmässä jo olemassaolevan tyristorin PIDin jälkeen jolloin mäskäyksen ajaksi vastuksen tehon voi laskea vaikka 1/3 täydestä tehosta. :-k

User avatar
Rage Kandelin
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 68981
Joined: 17 Jan 2005, 14:12
Location: Nokotzone
Contact:

Re: Kotipanimon kanssa puuhastelu

#1437 Post by Rage Kandelin » 18 Aug 2020, 12:49

Hans Besättning wrote:
18 Aug 2020, 12:28
Voi saatanan Lappo nyt olis hyvä pistää kunnon hyvitykset pakettiin. Ilmoittavat hyllytavaraksi kamaa, jota vasta odotellaan ja jäkittää sitten muuta tilausta tuotantovälineiden seistessä. Kaikki tämä tietysti ilmoittamatta ennen tiedusteluani ja varsinaisesti pahoittelemattakaan. Välitoimituskin olis tietty kiva optio :x
Meillä meni sillosella työmaalla joskus 1000 litraa vierrettä viemäriin kun nestehiiva ei päässy lähtemään Heathrowlta päivän kuljetuksiin. :P

Oli sen lämpimässä seisseen hiivan pitchaaminen seuraavana päivänä yön yli seisseeseen vierteeseen tietenkin mielenkiintoinen koe.
Image

Kyllä kaikki suomalaiset tarttee autobonusta

User avatar
dillen aspen
Nyt olen kateellinen.
Posts: 42715
Joined: 05 Jan 2016, 01:22
Location: Vattupuskan takana

Re: Kotipanimon kanssa puuhastelu

#1438 Post by dillen aspen » 21 Aug 2020, 14:15

Tein humalavettä Sabrosta. Helppo prosessi ja mukava lopputulos, vois hyvin tehdä kegillisen ja laittaa hanaan.

User avatar
Timo Jutilan maksa
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 65701
Joined: 15 Aug 2010, 14:29
Location: Luttisen verovaroilla sponssaama kuntoutuskeskus

Re: Kotipanimon kanssa puuhastelu

#1439 Post by Timo Jutilan maksa » 21 Aug 2020, 14:46

dillen aspen wrote:
21 Aug 2020, 14:15
Tein humalavettä Sabrosta. Helppo prosessi ja mukava lopputulos, vois hyvin tehdä kegillisen ja laittaa hanaan.
Kerropas vähän tarkemmin tästä koska kiinnostaa.
Spoiler:
Image
Spoiler:
GoombA wrote:
26 Aug 2020, 22:35

Image : Odotin kuvia joiden kanssa olis ollut kivempi mennä nukkumaan

User avatar
dillen aspen
Nyt olen kateellinen.
Posts: 42715
Joined: 05 Jan 2016, 01:22
Location: Vattupuskan takana

Re: Kotipanimon kanssa puuhastelu

#1440 Post by dillen aspen » 21 Aug 2020, 15:22

Timo Jutilan maksa wrote:
21 Aug 2020, 14:46
dillen aspen wrote:
21 Aug 2020, 14:15
Tein humalavettä Sabrosta. Helppo prosessi ja mukava lopputulos, vois hyvin tehdä kegillisen ja laittaa hanaan.
Kerropas vähän tarkemmin tästä koska kiinnostaa.
-keitä 5l vettä
-anna jäähtyä n.75 asteeseen
-lisää pari ml sitruunahappoa (apteekista saa) tai parikymmentä ml sitruunamehua
-heitä kattilaan jonkin verran humalaa (ite laitoin varmaan noin 4g) aika pieni määrä tuntusi riittävän. Itse laitoin humalat isoon teepussiin niin ei tarvinnut myöhemmin siivilöidä
-jäähdytä
-kaada kegiin/pulloihin tms. Itse laitoin 1,5l vissypulloihin
-karbonoi

Yhteen pulloon laitoin vielä reilun gramman verran humalaa teepussiin "kuivahumalaksi". En oo vielä maistanut sitä.
-

Post Reply