Kotipanimon kanssa puuhastelu

Kaikenlainen TSI -väsäily tänne.

Moderators: kjs, ÖSFJGNRU HGUGGH, Mayhem peruttu

Post Reply
Message
Author
User avatar
ontuva hollantilainen
Melkein ####!
Melkein ####!
Posts: 12091
Joined: 11 Nov 2008, 18:25
Location: erittäin vaarallisten matujen osasto

Re: Kotipanimon kanssa puuhastelu

#1156 Post by ontuva hollantilainen » 29 Dec 2018, 10:54

Vähän offtopik, mutta eilen räkättiin 300 litraa omenasiideriä ja hemmetin hyvältä jo maistu. Maku kanssa vähemmän happamampi kuin viime vuonna.
ImageImageImage ImageImage

User avatar
Doomkapituli
Lällärikamaa
Posts: 6230
Joined: 06 Jun 2006, 12:07
Location: Vulgaria

Re: Kotipanimon kanssa puuhastelu

#1157 Post by Doomkapituli » 03 Jan 2019, 05:11

Kiinnostais tosi paljon alkaa koklailemaan tällasta harrastusta mutta tällanen 26 neliön kämppä ei taida oikeen riittää. Millasia setuppeja teillä on?
Image

Ein Volk, ein Reich, ein Vöner.
Huttunen wrote:Emme tunne häntä. Kukaan meidän organisaatiostamme ei ole tavannut tätä kyseistä henkilöä. Hänestä ei ole mitään tietoa.
Kolmonen wrote:Hän oli kovasti pahoillaan, koska se oli vahinko. Tiedän, että hän on vilpittömästi pahoillaan. Ei hän sillä tavalla sitä asiaa tarkoittanut.
Wotan Clan 1%

rakastan piffiä kun se on kiinni
#yhyy
Posts: 38162
Joined: 14 May 2015, 00:00
Location: koulussa (auki)

Re: Kotipanimon kanssa puuhastelu

#1158 Post by rakastan piffiä kun se on kiinni » 14 Jan 2019, 22:34

Viime viikolla tuli postissa tommonen 27l 2500w fullhorn kattila. Jospa sais vähän uutta motivaatiota tähän hommaan paremmilla välineillä, nyt ainakin jo polttelis päästä tekemään eka satsi tolla [-o<

User avatar
Rage Kandelin
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 68978
Joined: 17 Jan 2005, 14:12
Location: Nokotzone
Contact:

Re: Kotipanimon kanssa puuhastelu

#1159 Post by Rage Kandelin » 16 Jan 2019, 19:35

Doomkapituli wrote:
03 Jan 2019, 05:11
Kiinnostais tosi paljon alkaa koklailemaan tällasta harrastusta mutta tällanen 26 neliön kämppä ei taida oikeen riittää. Millasia setuppeja teillä on?
Braumeister 20l
Speidelin käymispönttö
Brewjacket
Jääkaappi "kegerator" jossa kolme hanaa.

Vievät yllättävän vähän tilaa
Image

Kyllä kaikki suomalaiset tarttee autobonusta

User avatar
Hans Besättning
-=Lord Of PIF=-
-=Lord Of PIF=-
Posts: 13667
Joined: 02 Dec 2007, 20:10
Location: absurdit sfäärit

Re: Kotipanimon kanssa puuhastelu

#1160 Post by Hans Besättning » 22 Jan 2019, 12:44

Doomkapituli wrote:
03 Jan 2019, 05:11
Kiinnostais tosi paljon alkaa koklailemaan tällasta harrastusta mutta tällanen 26 neliön kämppä ei taida oikeen riittää. Millasia setuppeja teillä on?
30l grainfather, tykännyt kovin.
Typisk stockholmare

User avatar
dillen aspen
Nyt olen kateellinen.
Posts: 42706
Joined: 05 Jan 2016, 01:22
Location: Vattupuskan takana

Re: Kotipanimon kanssa puuhastelu

#1161 Post by dillen aspen » 22 Jan 2019, 16:32

Mulla on 33l ebay kattila ebay vastuksella. Siihen on tollanen ite rakennettu PID -kontrolleri ja vierteenkierrätyspumppu, mutta viime aikoina oon käyttäny ilman kontrolleria, pitää kyllä mäskäyslämpötilan riittävän hyvin ilmankin ja homma on yksinkertaisempaa.

Elikkäs;

33l rosterikattila
N.3kW vastus
Alumiininen kojerasia (kytkennän suojana)
Johto
1,5mm rosterista väsätty valepohja (pitää mäskäyspussin irti vastuksesta)


Tässä kuva ton kontrollerin kanssa. Melkein kaikki mahtuu tonne kattilan sisään, niin ei vie pahasti tilaa. Lisäks on toki käymisastiat jne. Käymiskaappikin on toistaiseksi varatossa kun ei oo talvella tarvinnut.
Image

User avatar
Rage Kandelin
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 68978
Joined: 17 Jan 2005, 14:12
Location: Nokotzone
Contact:

Re: Kotipanimon kanssa puuhastelu

#1162 Post by Rage Kandelin » 22 Jan 2019, 17:12

Asiallisen oloista meininkiä siinä nytten!

Oma rojektino on kuvassa tuloillaan. Secondary regulaattorit jääkaapin kyljessä siinä.

Image
Image

Kyllä kaikki suomalaiset tarttee autobonusta

User avatar
dillen aspen
Nyt olen kateellinen.
Posts: 42706
Joined: 05 Jan 2016, 01:22
Location: Vattupuskan takana

Re: Kotipanimon kanssa puuhastelu

#1163 Post by dillen aspen » 22 Jan 2019, 18:12

Ai prkl jos tää omakotitalon ostamisrojekti toteutuu niin saan kegeraattorin vihdoin kasaan. 4 kegiä+hanaa ja jääkaappi on jo olemassa, nykysessä kämpässä vaan ei o tilaa.

User avatar
Master of Speed
2k
Posts: 2353
Joined: 14 Feb 2016, 16:04

Re: Kotipanimon kanssa puuhastelu

#1164 Post by Master of Speed » 22 Jan 2019, 18:20

Doomkapituli wrote:
03 Jan 2019, 05:11
Kiinnostais tosi paljon alkaa koklailemaan tällasta harrastusta mutta tällanen 26 neliön kämppä ei taida oikeen riittää. Millasia setuppeja teillä on?
20 litran saksalainen mehukeitin + mäskäyspussi.

rakastan piffiä kun se on kiinni
#yhyy
Posts: 38162
Joined: 14 May 2015, 00:00
Location: koulussa (auki)

Re: Kotipanimon kanssa puuhastelu

#1165 Post by rakastan piffiä kun se on kiinni » 24 Jan 2019, 16:51

tee se itse poika wrote:
22 Jan 2019, 16:32
Mulla on 33l ebay kattila ebay vastuksella. Siihen on tollanen ite rakennettu PID -kontrolleri ja vierteenkierrätyspumppu, mutta viime aikoina oon käyttäny ilman kontrolleria, pitää kyllä mäskäyslämpötilan riittävän hyvin ilmankin ja homma on yksinkertaisempaa.

Elikkäs;

33l rosterikattila
N.3kW vastus
Alumiininen kojerasia (kytkennän suojana)
Johto
1,5mm rosterista väsätty valepohja (pitää mäskäyspussin irti vastuksesta)


Tässä kuva ton kontrollerin kanssa. Melkein kaikki mahtuu tonne kattilan sisään, niin ei vie pahasti tilaa. Lisäks on toki käymisastiat jne. Käymiskaappikin on toistaiseksi varatossa kun ei oo talvella tarvinnut.
Image
Mites muuten tämmösellä systeemillä toi sparge? Tuleeko tehtyä ja jos ei tule niin koetko että vaikuttaa laatuun? Oon koittanut nyt jo pari päivää vaivata päätäni tolla kun kiinnostais laittaa vähän samanlainen systeemi tosta fullhornista.

User avatar
dillen aspen
Nyt olen kateellinen.
Posts: 42706
Joined: 05 Jan 2016, 01:22
Location: Vattupuskan takana

Re: Kotipanimon kanssa puuhastelu

#1166 Post by dillen aspen » 25 Jan 2019, 14:39

oskarin arki wrote:
24 Jan 2019, 16:51
tee se itse poika wrote:
22 Jan 2019, 16:32
Mulla on 33l ebay kattila ebay vastuksella. Siihen on tollanen ite rakennettu PID -kontrolleri ja vierteenkierrätyspumppu, mutta viime aikoina oon käyttäny ilman kontrolleria, pitää kyllä mäskäyslämpötilan riittävän hyvin ilmankin ja homma on yksinkertaisempaa.

Elikkäs;

33l rosterikattila
N.3kW vastus
Alumiininen kojerasia (kytkennän suojana)
Johto
1,5mm rosterista väsätty valepohja (pitää mäskäyspussin irti vastuksesta)


Tässä kuva ton kontrollerin kanssa. Melkein kaikki mahtuu tonne kattilan sisään, niin ei vie pahasti tilaa. Lisäks on toki käymisastiat jne. Käymiskaappikin on toistaiseksi varatossa kun ei oo talvella tarvinnut.
Image
Mites muuten tämmösellä systeemillä toi sparge? Tuleeko tehtyä ja jos ei tule niin koetko että vaikuttaa laatuun? Oon koittanut nyt jo pari päivää vaivata päätäni tolla kun kiinnostais laittaa vähän samanlainen systeemi tosta fullhornista.
Lähes aina teen spargen, yleensä niin että lasken vierteen mäskäyksen jälkeen ylimääräiseen käymisastiaan ja kaadan liedellä erillisessä kattilassa lämmitetyn huuhteluveden mäskin sekaan. Annan olla hetken, kierrätän pumpulla pari minuuttia että vierre suodattuu ja lasken "huuhteluvedet" sinne samaan saaviin muun vierteen kanssa. Tässä vaiheessa voin nostaa maltaat pois kattilasta rauhassa ja putsata kattilan keittoa varten. Kaadan kuuman vierteen ilman kuolemanpelkoa takaisin kattilaan.

Muuten tekisin laiskana ilman spargea, mutta tolla 33l kattilalla on vaikea saada 23-25l vierrettä käymisastiaan jos ei huuhtele.

rakastan piffiä kun se on kiinni
#yhyy
Posts: 38162
Joined: 14 May 2015, 00:00
Location: koulussa (auki)

Re: Kotipanimon kanssa puuhastelu

#1167 Post by rakastan piffiä kun se on kiinni » 25 Jan 2019, 16:24

Kiitos vastauksesta :hattu:

User avatar
DVD+R
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 44395
Joined: 19 Aug 2008, 17:13

Re: Kotipanimon kanssa puuhastelu

#1168 Post by DVD+R » 26 Jan 2019, 11:54

Frendi tos puuhailee näitä kaljoja ja koitettii tällee kotikemiapohjalta miettii tämmöstä, että onko sour-oluen sen alkumuhjun maitohappokäyttäminen "ginger bugilla" a) mahdollista b) kuinka tyhmä idea.

Lähinnä ei oo iha selvää että onko tommone fermentoitu inkiväärimulju maitohappobakteerisen lisäksi myös hiivaista ja onko sillä oikeestaa väliä jos siinä on jotain hiivaakin ku toi maitohappokäyttäminen tehdään.

https://www.culturesforhealth.com/learn ... inger-bug/
kaikki allaskasvatetun ninjamurhaajan tunnusmerkit

User avatar
Rage Kandelin
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 68978
Joined: 17 Jan 2005, 14:12
Location: Nokotzone
Contact:

Re: Kotipanimon kanssa puuhastelu

#1169 Post by Rage Kandelin » 26 Jan 2019, 12:11

Jos se toimii ytään samaan tapaan kuin kombucha scoby, se todennäköisesti tuottaa happamuutta päivässä parissa. Ite keittäisin sen sen jälkeen että happamoituminen loppuu ja pitsaisin jonkun normi hiivan hoitamaan käymisen loppuun.
Image

Kyllä kaikki suomalaiset tarttee autobonusta

User avatar
Rage Kandelin
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 68978
Joined: 17 Jan 2005, 14:12
Location: Nokotzone
Contact:

Re: Kotipanimon kanssa puuhastelu

#1170 Post by Rage Kandelin » 26 Jan 2019, 12:13

HOX! Ei missään nimessä humalia vierteeseen ennenkö toi ginger bug on tehnyt työnsä.
Image

Kyllä kaikki suomalaiset tarttee autobonusta

Post Reply