Kotipanimon kanssa puuhastelu

Kaikenlainen TSI -väsäily tänne.

Moderators: kjs, ÖSFJGNRU HGUGGH, Mayhem peruttu

Post Reply
Message
Author
User avatar
Timo Jutilan maksa
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 65701
Joined: 15 Aug 2010, 14:29
Location: Luttisen verovaroilla sponssaama kuntoutuskeskus

Re: Kotipanimon kanssa puuhastelu

#1486 Post by Timo Jutilan maksa » 13 Sep 2020, 12:03

Raparperi-karviais saison ensimaistelussa. Olis tuota voinut kirkastaa liivatteella ennen kegiä, mutta en anna sen häiritä. Ensi tuntuma suussa oli oikein iloinen yllätys. Mukavasti on karviaista ja raparperinkin erottaa. Humalina tuossa on styrian goldings ja Williamette. Hiivaana Omega Yeastin Saisonstein joka toi sellaisen kivan ihan pienen hubbabubban tuohon kuten uskalsin arvellkain. Alkoholihan tuossa on lähempänä neljää kuin viittä prosenttia mikä sopii mainiosti tuohon.
Spoiler:
Image
Spoiler:
GoombA wrote:
26 Aug 2020, 22:35

Image : Odotin kuvia joiden kanssa olis ollut kivempi mennä nukkumaan

User avatar
Timo Jutilan maksa
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 65701
Joined: 15 Aug 2010, 14:29
Location: Luttisen verovaroilla sponssaama kuntoutuskeskus

Re: Kotipanimon kanssa puuhastelu

#1487 Post by Timo Jutilan maksa » 17 Sep 2020, 15:11

Otin työpäivän jälkeiseen vitutukseen lasin tuoretta hefeweizeniä. Pakko sanoa että nousi hymy huulille, selkeästi paras vehnäolut mitä olen tehnyt. Kenties parhaat raaka-aineetkin, etenkin hiiva. Banaania olisi kaivannut hitusen lisää, mutta neilikkaa on just sopivasti.
Spoiler:
Image
Spoiler:
GoombA wrote:
26 Aug 2020, 22:35

Image : Odotin kuvia joiden kanssa olis ollut kivempi mennä nukkumaan

User avatar
Norse Attack Squid
Posts: 440
Joined: 09 Oct 2013, 21:45
Location: noot noot

Re: Kotipanimon kanssa puuhastelu

#1488 Post by Norse Attack Squid » 25 Sep 2020, 13:52

jos tääkin seurantaan :arrow:

User avatar
Master of Speed
2k
Posts: 2354
Joined: 14 Feb 2016, 16:04

Re: Kotipanimon kanssa puuhastelu

#1489 Post by Master of Speed » 27 Sep 2020, 21:19

Metsästin tosiaan oman villihiivan lähiömetsästä ja annoin sen käyttää pientä määrää olutvierrettä reilun kuukauden verran (jotta varmasti kaikki potentiaalisesti haitallinen on delannut). Pari päivää sitten kasvattelin siitä starterin ja laitoin käymään lambic-henkiseen vierteeseen. Hyvin lähti ja tuoksukin muistuttaa tavallista alehiivaa. Jänskättää. [-o<

User avatar
dillen aspen
Nyt olen kateellinen.
Posts: 42715
Joined: 05 Jan 2016, 01:22
Location: Vattupuskan takana

Re: Kotipanimon kanssa puuhastelu

#1490 Post by dillen aspen » 28 Sep 2020, 08:41

Master of Speed wrote:
27 Sep 2020, 21:19
Metsästin tosiaan oman villihiivan lähiömetsästä ja annoin sen käyttää pientä määrää olutvierrettä reilun kuukauden verran (jotta varmasti kaikki potentiaalisesti haitallinen on delannut). Pari päivää sitten kasvattelin siitä starterin ja laitoin käymään lambic-henkiseen vierteeseen. Hyvin lähti ja tuoksukin muistuttaa tavallista alehiivaa. Jänskättää. [-o<
Nyt parin kattilahapatetun satsin jälkeen on alkanut perinteisemmät hapanoluet kiinnostamaan ja laitoinkin tuossa isommasta satsista ylijäänyttä vierrettä 1,5l vissypulloon kveikin kera ja olen kumonnut sinne muutamien kaupallisten hapanoluiden sakat pöpöjen toivossa.


Käytitkö mitään varotoimia kuten syöttivierteen ph:n laskemista tai alkoholin lisäämistä ennen villihiivan pyydystystä? Laitoitko vierteeseen humalaa?

User avatar
Master of Speed
2k
Posts: 2354
Joined: 14 Feb 2016, 16:04

Re: Kotipanimon kanssa puuhastelu

#1491 Post by Master of Speed » 28 Sep 2020, 09:00

dillen aspen wrote:
28 Sep 2020, 08:41
Master of Speed wrote:
27 Sep 2020, 21:19
Metsästin tosiaan oman villihiivan lähiömetsästä ja annoin sen käyttää pientä määrää olutvierrettä reilun kuukauden verran (jotta varmasti kaikki potentiaalisesti haitallinen on delannut). Pari päivää sitten kasvattelin siitä starterin ja laitoin käymään lambic-henkiseen vierteeseen. Hyvin lähti ja tuoksukin muistuttaa tavallista alehiivaa. Jänskättää. [-o<
Nyt parin kattilahapatetun satsin jälkeen on alkanut perinteisemmät hapanoluet kiinnostamaan ja laitoinkin tuossa isommasta satsista ylijäänyttä vierrettä 1,5l vissypulloon kveikin kera ja olen kumonnut sinne muutamien kaupallisten hapanoluiden sakat pöpöjen toivossa.


Käytitkö mitään varotoimia kuten syöttivierteen ph:n laskemista tai alkoholin lisäämistä ennen villihiivan pyydystystä? Laitoitko vierteeseen humalaa?
En laittanut. Netin isojen poikien mukaan tuo kuukauden varoaika ja aistinvarainen tarkkailu riittää. Jos käymisastia näyttää ja tuoksuu tavalliselta käyvältä oluelta, niin riski minkään haitallisen selviytymiseen siellä on hyvin pieni. YouTubessa tilillä Sui Generis Brewing on hyvä ohjeita.

User avatar
dillen aspen
Nyt olen kateellinen.
Posts: 42715
Joined: 05 Jan 2016, 01:22
Location: Vattupuskan takana

Re: Kotipanimon kanssa puuhastelu

#1492 Post by dillen aspen » 28 Sep 2020, 09:44

Master of Speed wrote:
28 Sep 2020, 09:00
dillen aspen wrote:
28 Sep 2020, 08:41
Master of Speed wrote:
27 Sep 2020, 21:19
Metsästin tosiaan oman villihiivan lähiömetsästä ja annoin sen käyttää pientä määrää olutvierrettä reilun kuukauden verran (jotta varmasti kaikki potentiaalisesti haitallinen on delannut). Pari päivää sitten kasvattelin siitä starterin ja laitoin käymään lambic-henkiseen vierteeseen. Hyvin lähti ja tuoksukin muistuttaa tavallista alehiivaa. Jänskättää. [-o<
Nyt parin kattilahapatetun satsin jälkeen on alkanut perinteisemmät hapanoluet kiinnostamaan ja laitoinkin tuossa isommasta satsista ylijäänyttä vierrettä 1,5l vissypulloon kveikin kera ja olen kumonnut sinne muutamien kaupallisten hapanoluiden sakat pöpöjen toivossa.


Käytitkö mitään varotoimia kuten syöttivierteen ph:n laskemista tai alkoholin lisäämistä ennen villihiivan pyydystystä? Laitoitko vierteeseen humalaa?
En laittanut. Netin isojen poikien mukaan tuo kuukauden varoaika ja aistinvarainen tarkkailu riittää. Jos käymisastia näyttää ja tuoksuu tavalliselta käyvältä oluelta, niin riski minkään haitallisen selviytymiseen siellä on hyvin pieni. YouTubessa tilillä Sui Generis Brewing on hyvä ohjeita.
Kiitti, pitää tsekata tuo kanava. Pistä päivitystä kun hommat etenee :prr:

User avatar
dillen aspen
Nyt olen kateellinen.
Posts: 42715
Joined: 05 Jan 2016, 01:22
Location: Vattupuskan takana

Re: Kotipanimon kanssa puuhastelu

#1493 Post by dillen aspen » 29 Sep 2020, 09:40

On alkanut vituttamaan itse jostain jämäkupariputkesta vääntämäni immersiojäähdytin. Se on ruma, hidas, hankala käyttää ja vuotaa. Löysin sattumalta Tori.fi:stä 25m kiepin käyttämätöntä 10mm kupariputkea ja päätin rakentaa kopion himoitsemastani Jaded Brewingwin Hydrasta/Scyllasta. Siinä on kolme 8m kieppiä 10mm putkea joissa vesi kulkee rinnakkain, sen sijaan että olisi yksi pitkä kieppi jossa jäähdytysvesi lämpiää ensimmäisen 4 metrin matkalla niin paljon ettei se tee enää mitään. Väittävät että laskee 20l vierteen lämpötilan kiehuvasta hiivauslämpötiloihin muutamassa minuutissa.

Osat on ostettu ja vähän on jo juoteltu kasaankin, laitan kuvaa myöhemmin. Rahaa meni varmaan vajaa satanen (Hydra maksaa jenkeissä 160 dollaria jonka varmaan saa tuplata siinä vaiheessa kun se olisi suomessa).

Hydra on siis tällanen laitos
Spoiler:
Image

User avatar
Rage Kandelin
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 68981
Joined: 17 Jan 2005, 14:12
Location: Nokotzone
Contact:

Re: Kotipanimon kanssa puuhastelu

#1494 Post by Rage Kandelin » 29 Sep 2020, 11:53

Mulla on menny monta kertaa iäisyys vierrettä jäähdytellessä. Käytössä on tommonen teräsputkesta väännetty immersiojäähdytin. Vesijohtoveden lämpö on ehkä se suurin ongelma täällä. Äsken mittasin lämmöksi 24 astetta. Eilen päätin sitten tehdä asialle jotakin ja liitin ton sump pumpin (mikä tää onn suomeksi?)jäähyttimeen. Ajatus on että laitan lavuuraain vettä, jäitä ja sen pumpun, jolla pumppaan kylmää vettä jäähdyttimeen. Veden, jka palautuu jäähdyttimestä ohjaan viemäriin ainakin alkuvaiheessa. Hanasta sitten vettä lisää lavuaariin ja jäitä tarpeen mukaan.

Tuolla kotipolttoisten puolella väsäilin vähän tämän tapaista jutskaa ja näytti periaatteessa toimivan. Voi olla että joudun hankkimaan pikkasen tehokkaamman pumpun.
Image

Kyllä kaikki suomalaiset tarttee autobonusta

User avatar
Rage Kandelin
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 68981
Joined: 17 Jan 2005, 14:12
Location: Nokotzone
Contact:

Re: Kotipanimon kanssa puuhastelu

#1495 Post by Rage Kandelin » 29 Sep 2020, 12:04

Hyvän näkönen toi hydra!

Mulla oli vähän mielessä että jossain vaiheessa vaihdan plate chilleriin. Tohon braumaisteriin myydään semmosta putken pätkää, jolla saa pumpattua vierteenpöntöstä ulos. Tämä siis joskus sitten tulevaisuudessa kun joku jollain kotipanofoorumilla semmosen mulle halvalla myy.
Image

Kyllä kaikki suomalaiset tarttee autobonusta

User avatar
dillen aspen
Nyt olen kateellinen.
Posts: 42715
Joined: 05 Jan 2016, 01:22
Location: Vattupuskan takana

Re: Kotipanimon kanssa puuhastelu

#1496 Post by dillen aspen » 29 Sep 2020, 12:07

Itse olen sen verran pelkuri etten uskalla lähteä levyjäähdytinhommiin, kuumottaa ihan liikaa se etten näe sinne sisälle.

Image

User avatar
Rage Kandelin
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 68981
Joined: 17 Jan 2005, 14:12
Location: Nokotzone
Contact:

Re: Kotipanimon kanssa puuhastelu

#1497 Post by Rage Kandelin » 29 Sep 2020, 12:26

Ai niin perkele noita pienempiä ei saa välttämättä avattua :P

Mutta tosiaan jos sen pesee silleen, että kierrättää vaikka pumpulla vastakarvaan niin kyllä se aika puhtaaksi tulee. Sen jälkeen voi desinfioida joko peretikkahapolla tai ihan vaan kierrättämällä kuumaa vierrettä.

Panimolla aukaistiin levylämmönvaihdin, jonka läpi oli mennyt vierrettä joku puolimiljoonaa litraa eikä se tosiaan ollut likainen. Se lika mitä siellä oli, johtui lähinnä siitä, ettei viimeisimmän keiton jäljiltä sitä tietenkään oltu pesty. Pesu kun sielä tapahtui aina keittopäivän aamuna. Pesuaineena lipeän ja vetyperoksidin yhdistelmä joka todellakin räjäytti lian pois.
Image

Kyllä kaikki suomalaiset tarttee autobonusta

User avatar
dillen aspen
Nyt olen kateellinen.
Posts: 42715
Joined: 05 Jan 2016, 01:22
Location: Vattupuskan takana

Re: Kotipanimon kanssa puuhastelu

#1498 Post by dillen aspen » 29 Sep 2020, 12:53

Noissa isommissa jäähdyttimissä on varmaan ihan jo virtausnopeuksien takia aika paljon isommat välit siellä levyjen/kennojen välissä? Tollasessa kotipanimoon sopivassa vehkeessä olisin eniten huolissani humalien juuttumisesta jäädyn sisään.

Mutta kyllähän noita moni käyttää, tuskin olisivat niin suosittuja jos puhtauden kanssa olisi pahoja onglemia. Noi vastavirtajäähdyttimet tuntuvat olevan myös suosittuja ja niiden puhdistus on ainakin teoriassa vähän helpompaa vaikka ei niidenkään sisään näe.

User avatar
Rage Kandelin
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 68981
Joined: 17 Jan 2005, 14:12
Location: Nokotzone
Contact:

Re: Kotipanimon kanssa puuhastelu

#1499 Post by Rage Kandelin » 29 Sep 2020, 13:13

Joo kyllä siihen jonkinlainen suodatin kannattaa laittaa väliin.
Image

Kyllä kaikki suomalaiset tarttee autobonusta

User avatar
Rage Kandelin
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 68981
Joined: 17 Jan 2005, 14:12
Location: Nokotzone
Contact:

Re: Kotipanimon kanssa puuhastelu

#1500 Post by Rage Kandelin » 29 Sep 2020, 17:06

Tämmönen tuli vastaan. Joku väsää täämöstä immersiochilleriä

http://www.overengineeredbrewing.com/ca ... aumeister/
Image

Kyllä kaikki suomalaiset tarttee autobonusta

Post Reply