Kotipanimon kanssa puuhastelu

Kaikenlainen TSI -väsäily tänne.

Moderators: kjs, ÖSFJGNRU HGUGGH, Mayhem peruttu

Post Reply
Message
Author
User avatar
dillen aspen
Nyt olen kateellinen.
Posts: 42709
Joined: 05 Jan 2016, 01:22
Location: Vattupuskan takana

Re: Kotipanimon kanssa puuhastelu

#1726 Post by dillen aspen » 12 Aug 2021, 06:50

Vapautunut kerrosten välissä wrote:
11 Aug 2021, 20:58
dillen ass-pen wrote:
18 Jun 2021, 13:14
Lappo on avannut Pirkkalan citymarkettiin shop-in-shopin josta saa tuoretta humalaa, jotain maltaita ja hiivoja :salut:
No nyt, kiitos tiedosta! :salut: Just mietin, että pitäis laittaa maltaita tilaukseen kunhan saan mietittyä reseptin, mutta eipä tarvi ees tilailla!
Tuolla oli käydessä aika suppea valikoima mutta sitä ollaan kai laajentamassa nyt kun avaavat sinne panimon.

User avatar
vtmikko
God of PIF
God of PIF
Posts: 32747
Joined: 04 Mar 2004, 15:22
Location: MAALAISJENGI Lempäälä
Contact:

Re: Kotipanimon kanssa puuhastelu

#1727 Post by vtmikko » 21 Aug 2021, 10:10

dillen ass-pen wrote:
04 Aug 2021, 15:41
Master of Speed wrote:
04 Aug 2021, 15:36
dillen ass-pen wrote:
04 Aug 2021, 12:00
Pitääpä muistaa tilata esim. Humlesta seuraavan kerran, suomalaisten liikkeiden toiminta on aina aivan helvetin hidasta. Nytkin Lapon tilaus ollut sisässä 5 päivää ja mitään ei ole tapahtunut :x
Ite hain just Laposta tilauksen ihan normaalisti. Perjantaina tilaus sisään, ma oli valmis noudettavaksi.
Ehkä mää oon vaan jossain mustalla listalla. Panimonurkan kanssa ollut aikanaan ihan samaa ongelmaa. Mallaspuoti oli yhden pienen tilauksen kanssa nopea, mutta niillä ei ollu niitä juttuja joita tähän hätään tarvitsisin.
Mulla tuli just viimeisin tilaus Mallaspuodista tosia nopeaan, pari säkillistä mallasta tilasin maanataina aamupäivällä ja keskiviikkona päivällä oli matkahuollosta haettavissa
Image

User avatar
vtmikko
God of PIF
God of PIF
Posts: 32747
Joined: 04 Mar 2004, 15:22
Location: MAALAISJENGI Lempäälä
Contact:

Re: Kotipanimon kanssa puuhastelu

#1728 Post by vtmikko » 21 Aug 2021, 10:13

dillen ass-pen wrote:
12 Aug 2021, 06:50
Vapautunut kerrosten välissä wrote:
11 Aug 2021, 20:58
dillen ass-pen wrote:
18 Jun 2021, 13:14
Lappo on avannut Pirkkalan citymarkettiin shop-in-shopin josta saa tuoretta humalaa, jotain maltaita ja hiivoja :salut:
No nyt, kiitos tiedosta! :salut: Just mietin, että pitäis laittaa maltaita tilaukseen kunhan saan mietittyä reseptin, mutta eipä tarvi ees tilailla!
Tuolla oli käydessä aika suppea valikoima mutta sitä ollaan kai laajentamassa nyt kun avaavat sinne panimon.
Viimeksi tuolla käydessä oli just onneksi sitä mitä tarvitsi, mutta parilla muulla kertaa ei. Toki tyhjin käsin ei oo koskaan tullut lähdettyä :)
Image

User avatar
Timo Jutilan maksa
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 65701
Joined: 15 Aug 2010, 14:29
Location: Luttisen verovaroilla sponssaama kuntoutuskeskus

Re: Kotipanimon kanssa puuhastelu

#1729 Post by Timo Jutilan maksa » 26 Aug 2021, 09:41

Viikonloppuna tekeille mustaviinimarjasour. Tarkoitus olis Coolheadin ja Mallasseppien hengessä laittaa sekaan vähän lakua ja suolaa. Millaisia fiiliksiä tuosta lakun lisäämisestä, viimeksi käytin Urtekramin raakalakritsijauhetta ja vaikka juomasta tuli oikein maukas, tuli päällimmäisenä mieleen että lakua olis voinut olla vähän enemmänkin. Olisko ollut vähän yli 3 g/litra annostus. Jotkuthan laittavat keittovaiheessa turkinpippureita, mutta eihän sillä lakuisuutta tule :-k
Spoiler:
Image
Spoiler:
GoombA wrote:
26 Aug 2020, 22:35

Image : Odotin kuvia joiden kanssa olis ollut kivempi mennä nukkumaan

User avatar
Timo Jutilan maksa
Matti Partanen
Matti Partanen
Posts: 65701
Joined: 15 Aug 2010, 14:29
Location: Luttisen verovaroilla sponssaama kuntoutuskeskus

Re: Kotipanimon kanssa puuhastelu

#1730 Post by Timo Jutilan maksa » 27 Aug 2021, 22:06

Mallaspuodissa oli suhteellisen edukkaaseen hintaan lakritsijuurta, toi pitää jauhaa toki itse, mutta eipä haittaa kun mylly pyöräyttää tuon hienoksi puruksi.
Spoiler:
Image
Spoiler:
GoombA wrote:
26 Aug 2020, 22:35

Image : Odotin kuvia joiden kanssa olis ollut kivempi mennä nukkumaan

User avatar
Norse Attack Squid
Posts: 440
Joined: 09 Oct 2013, 21:45
Location: noot noot

Re: Kotipanimon kanssa puuhastelu

#1731 Post by Norse Attack Squid » 29 Aug 2021, 15:04

Tääl on taas siideripäivät, poimittiin eilen pihalta 192kg omenaa ja nyt on sata litraa siideriä tulossa =D>
Koko ajan keräämisen aloittamiseen asti oletan et voidaan saada korkeintaan saman verran omenaa kuin viimevuonna, tulikin lähes tuplat, viime vuonna oli 100kg ja 50l.

Ei harmita.

User avatar
timtim
2k
Posts: 2004
Joined: 26 Mar 2004, 20:53
Location: flip yo hima

Re: Kotipanimon kanssa puuhastelu

#1732 Post by timtim » 29 Aug 2021, 19:44

Norse Attack Squid wrote:
29 Aug 2021, 15:04
Tääl on taas siideripäivät, poimittiin eilen pihalta 192kg omenaa ja nyt on sata litraa siideriä tulossa =D>
Koko ajan keräämisen aloittamiseen asti oletan et voidaan saada korkeintaan saman verran omenaa kuin viimevuonna, tulikin lähes tuplat, viime vuonna oli 100kg ja 50l.

Ei harmita.
Veitkö mehuasemalle vai miten toi mehu kannattais puristaa?

User avatar
Norse Attack Squid
Posts: 440
Joined: 09 Oct 2013, 21:45
Location: noot noot

Re: Kotipanimon kanssa puuhastelu

#1733 Post by Norse Attack Squid » 30 Aug 2021, 21:31

timtim wrote:
29 Aug 2021, 19:44
Veitkö mehuasemalle vai miten toi mehu kannattais puristaa?
No ei kannata puristaa mitenkään muuten kuin mehuasemalla. Siinä katteltiin kun homma eteni alle puolessa tunnissa ja mietittiin miten paskaa hommaa ois jonkun käsintehdyn omenaruuvin kanssa. Tammisaaren mehuasemalle on molempina vuosina menty puristaa, ja mennään jatkossakin.

User avatar
Hans Besättning
-=Lord Of PIF=-
-=Lord Of PIF=-
Posts: 13667
Joined: 02 Dec 2007, 20:10
Location: absurdit sfäärit

Re: Kotipanimon kanssa puuhastelu

#1734 Post by Hans Besättning » 30 Aug 2021, 22:04

Norse Attack Squid wrote:
30 Aug 2021, 21:31
timtim wrote:
29 Aug 2021, 19:44
Veitkö mehuasemalle vai miten toi mehu kannattais puristaa?
No ei kannata puristaa mitenkään muuten kuin mehuasemalla. Siinä katteltiin kun homma eteni alle puolessa tunnissa ja mietittiin miten paskaa hommaa ois jonkun käsintehdyn omenaruuvin kanssa. Tammisaaren mehuasemalle on molempina vuosina menty puristaa, ja mennään jatkossakin.
Jollakin täällä oli joku syksy ihan kätevältä näyttävä viritys puristimena.
Typisk stockholmare

User avatar
Norse Attack Squid
Posts: 440
Joined: 09 Oct 2013, 21:45
Location: noot noot

Re: Kotipanimon kanssa puuhastelu

#1735 Post by Norse Attack Squid » 31 Aug 2021, 17:17

Kiva kuulla. Ite maksan mielummin palvelusta kuin rakennan huonommin toimivia vehkeitä itelleni vaivoiks.

Oon mä youtubesta kattonut kun jengi tekee erilaisia puisia himmeleitä joissa sit pystyy jotenkin puristamaan niitä kun on ensin silpunnut ne toisella koneella silpuks mutta yhtään en oo vielä nähnyt joka vaikuttais siltä et sellanen kannattais rakentaa.

User avatar
dillen aspen
Nyt olen kateellinen.
Posts: 42709
Joined: 05 Jan 2016, 01:22
Location: Vattupuskan takana

Re: Kotipanimon kanssa puuhastelu

#1736 Post by dillen aspen » 01 Sep 2021, 10:53

Norse Attack Squid wrote:
31 Aug 2021, 17:17
Kiva kuulla. Ite maksan mielummin palvelusta kuin rakennan huonommin toimivia vehkeitä itelleni vaivoiks.

Oon mä youtubesta kattonut kun jengi tekee erilaisia puisia himmeleitä joissa sit pystyy jotenkin puristamaan niitä kun on ensin silpunnut ne toisella koneella silpuks mutta yhtään en oo vielä nähnyt joka vaikuttais siltä et sellanen kannattais rakentaa.
Itse oon rakentanut yhden silppurin ja puristimen ja jatkossa käytän mieluummin puristamon palveluja (jos niihin muistaisi varata ajan). Mutta se että "kannattaako" tollasten rakentelu itse on vähän hassu ajatus, itse rakentelen juttuja ja teen omaa olutta siksi että se on hauskaa ja mielenkiintoista vaikka kaupasta saisi valmista olutta paljon vähemmällä vaivalla.

User avatar
Norse Attack Squid
Posts: 440
Joined: 09 Oct 2013, 21:45
Location: noot noot

Re: Kotipanimon kanssa puuhastelu

#1737 Post by Norse Attack Squid » 01 Sep 2021, 12:14

dillen ass-pen wrote:
01 Sep 2021, 10:53
Norse Attack Squid wrote:
31 Aug 2021, 17:17
Kiva kuulla. Ite maksan mielummin palvelusta kuin rakennan huonommin toimivia vehkeitä itelleni vaivoiks.

Oon mä youtubesta kattonut kun jengi tekee erilaisia puisia himmeleitä joissa sit pystyy jotenkin puristamaan niitä kun on ensin silpunnut ne toisella koneella silpuks mutta yhtään en oo vielä nähnyt joka vaikuttais siltä et sellanen kannattais rakentaa.
Itse oon rakentanut yhden silppurin ja puristimen ja jatkossa käytän mieluummin puristamon palveluja (jos niihin muistaisi varata ajan). Mutta se että "kannattaako" tollasten rakentelu itse on vähän hassu ajatus, itse rakentelen juttuja ja teen omaa olutta siksi että se on hauskaa ja mielenkiintoista vaikka kaupasta saisi valmista olutta paljon vähemmällä vaivalla.
No just täähän tässä on, mua kiinnostaa tehdä siiideriä eikä rakentaa puristimia kun on noinkin hyvä palvelu olemassa. Kahtena vuotena oon käynyt tammisaaren mehuasemalla, molemmilla kerroilla varaamatta aikaa ja molemmilla kerroilla homma onnistui puolessa tunnissa. Myivät mulle astioitakin kun molemmilla kerroilla arvioin mehumäärän väärin.

On monia asioita joita haluan rakentaa itse, mut hydraulinen mehupuristin ei ole yksi niistä. Jos aletaan puristimia duunaamaan niin mielummin esim teen nuudelipursottimen et sais tuoretta soba nuudelia 100% luomutattarista. Tarttis kyllä myllynkin. Sitä ei must taida taas kannattaa ite rakentaa.

Summa summarum: must kannattaa rakentaa niitä vehkeitä mitä ei helposti voi ostaa palveluna tai se kiinnostaa vaan tarpeeks.

User avatar
timtim
2k
Posts: 2004
Joined: 26 Mar 2004, 20:53
Location: flip yo hima

Re: Kotipanimon kanssa puuhastelu

#1738 Post by timtim » 01 Sep 2021, 17:35

Aight. Ens vuonna tarkoitus tehdä kans siideriä omista ompuista, mehuasemalle siis puristelemaan. Olutta vois panna tällä viikolla

User avatar
Norse Attack Squid
Posts: 440
Joined: 09 Oct 2013, 21:45
Location: noot noot

Re: Kotipanimon kanssa puuhastelu

#1739 Post by Norse Attack Squid » 04 Sep 2021, 21:38

Sain bochet meadin viimein pulloon, oli varmaan 4kk tuolla kellarissa makailemassa.

ImageImage
ImageImage
Image

Näyttää hyvältä, tuoksuu karamellilta ja hattaralta ja luotot on kovat et tästä tulee hyvää jos pulloon syntyy kaasua pullotussokerien myötä.

User avatar
vtmikko
God of PIF
God of PIF
Posts: 32747
Joined: 04 Mar 2004, 15:22
Location: MAALAISJENGI Lempäälä
Contact:

Re: Kotipanimon kanssa puuhastelu

#1740 Post by vtmikko » 05 Sep 2021, 10:45

Viime kesän rakentelin puristimen, tänä vuonna omenoita ei sitten tullut niin paljoa että olisi kannattanut alkaa siideriä tekemään. Ehkä sitten taas ens kesänä.

https://www.instagram.com/p/CE9UVLIDX8m/
Image

Post Reply