Vinyyleitten naarmujen korjaus/muutto harmittomaksi suhinaks

Kaikenlainen TSI -väsäily tänne.

Moderators: kjs, ÖSFJGNRU HGUGGH, Mayhem peruttu

Message
Author
User avatar
Hevoset vei sydämeni
3k
Posts: 3561
Joined: 22 Jan 2007, 19:25
Location: TAMPERE

Vinyyleitten naarmujen korjaus/muutto harmittomaksi suhinaks

#1 Post by Hevoset vei sydämeni » 14 May 2010, 18:03

Niin.

Kuinka monet harrastaa ja kuinka usein nää temput onnistuu?

Tänä päivänä tulee itelle ihan vitusti kaikennäköstä vinyyliä 80 luvulta joissa on kaikkia ikäviä pikku jälkiä jotka pahimmassa tapauksessa hyppää. itse en oo onnistunut korjaan viel yhtään levyä näil tekniikoilla, ehkä oon liian arka tekeen, mut veli on onnistunut monta levyä multa korjaan mm. katkastulla tulitikulla jota hinkataan urien suuntaisesti vinyylissä. Viimeks tullut no surrender vol 1 lp johon oli mennyt suunnattomat summat rahaa oli eka mun tämmöinen levy jota ei tollakaan konstilla saatu kuntoon (vaikka naarmu oli tos mitättömän näköinen), mut yleensä yhden pienen hypyn saa helposti kuntoon tälläi.

Mitäs muita kivoja temppuja noiden korjaukseen on ja kuinka monet tämmöstä harrastaa vai ollaanko liian arkoja lähtee kokeileen levyihin?

User avatar
Floridan Balkan
4k
Posts: 4367
Joined: 01 Feb 2007, 00:36
Location: V-vuori

Re: Vinyyleitten naarmujen korjaus/muutto harmittomaksi suhi

#2 Post by Floridan Balkan » 14 May 2010, 18:50

Vähän ot: millä aineella levyjä voi pestä? Joku paskatahra on keskellä, varmaan vähän vimpan uran puolella eli sotkee neulan kulkiessaan. Hienovarainen hinkkaus yleispesuaineella/ikkunanpesuaineella ei auttanut.

User avatar
Balam-Acab
el segundo
Posts: 173513
Joined: 23 Apr 2004, 17:04
Location: anarkistinen rodunsekoittajapariskunta

Re: Vinyyleitten naarmujen korjaus/muutto harmittomaksi suhi

#3 Post by Balam-Acab » 16 May 2010, 13:30

Sahhmi wrote:Vähän ot: millä aineella levyjä voi pestä? Joku paskatahra on keskellä, varmaan vähän vimpan uran puolella eli sotkee neulan kulkiessaan. Hienovarainen hinkkaus yleispesuaineella/ikkunanpesuaineella ei auttanut.
http://www.punkinfinland.net/forum/view ... 85#p359085
juan wrote:Puhdistusnesteen koostumuksesta: DIY-reseptejä on vaikka kuinka, mutta lähes kaikki ovat erilaisia tislatun veden ja jonkun liuotinalkoholin sekoituksia, jossa on pieni määrä jotakin sopivaa pesuainetta (esim. väritöntä ja hajusteetonta käsitiskiainetta). Tässä yksi halpa perusresepti Suomen oloihin:

- 3 l akkuvettä
- 1 l Sinolia
- muutama tippa (alle 10) jotakin allergisille sopivaa käsitiskiainetta

Sekoitetaan huolellisesti. Ei juoda. Käytetään kumihanskat tms. suojakäsineet kädessä.
Naturally, the machines were destroyed.
Image
http://ctw.fi/ Cast to Wolves crust
:homosaatio: :heart: :love5: :love8: :transagenda:

User avatar
Olen ollut lentävällä lautasella
Mukava jäbä! Lutunen!
Posts: 43432
Joined: 20 Mar 2004, 22:29
Location: Tulevaisuus

Re: Vinyyleitten naarmujen korjaus/muutto harmittomaksi suhi

#4 Post by Olen ollut lentävällä lautasella » 16 May 2010, 18:24

Mä olen taas yleesä puhtaalla sinolilla suoraan pyyhkinyt levyt. Kaikki paska on pois mennyt. Vielä pitäis opetella uunissa suoristamaan levyt, kun vaan jaksan googlettaa.

Naarmujen korjausta ei ole tullut ennen vastaan.
Metal for muthas

User avatar
Floridan Balkan
4k
Posts: 4367
Joined: 01 Feb 2007, 00:36
Location: V-vuori

Re: Vinyyleitten naarmujen korjaus/muutto harmittomaksi suhi

#5 Post by Floridan Balkan » 16 May 2010, 18:36

Jee kiitti! Pitää katsoa jäikö jonneki jemmaan vielä muuton jäljiltä sinolia tms muuta tujua kamaa ja kokeilla uusiksi.

User avatar
Balam-Acab
el segundo
Posts: 173513
Joined: 23 Apr 2004, 17:04
Location: anarkistinen rodunsekoittajapariskunta

Re: Vinyyleitten naarmujen korjaus/muutto harmittomaksi suhi

#6 Post by Balam-Acab » 17 May 2010, 00:18

Hevoset vei sydämeni wrote:nostellaas tämmöstä aihetta:

Noista vinyylien korjauksista jne. kikoista löytyy ihan toimivia vinkkejä täältä:

http://www.discogs.com/groups/topic/180578

ainakin tää hyppäävän naarmun muuttaminen suhahdukseksi tulitikulla onnistuu todistettavasti, vaikka en itse sitä ole koskaan tehnyt. Veli mies silti on korjannut multa mm. Skullheadin White Warrior LP:n jonka kanssa meinas tulla itku ku se hyppi ja hintakin oli ollut kohtuu kova.
Naturally, the machines were destroyed.
Image
http://ctw.fi/ Cast to Wolves crust
:homosaatio: :heart: :love5: :love8: :transagenda:

En kestä tätä
-=Lord Of PIF=-
-=Lord Of PIF=-
Posts: 14974
Joined: 23 Jul 2005, 21:55

Re: Vinyyleitten naarmujen korjaus/muutto harmittomaksi suhi

#7 Post by En kestä tätä » 23 May 2010, 15:46

Kokeilin tota tulitikku juttua ja sain hypyn kuulostaan huomattavasti pienemmältä tai sitte kuvittelen vaan.

Yhestä levystä lähti skippi pois ku putsasin sen suoraan raa'alla Sinolilla ja vessapaperilla.

User avatar
Hevoset vei sydämeni
3k
Posts: 3561
Joined: 22 Jan 2007, 19:25
Location: TAMPERE

Re: Vinyyleitten naarmujen korjaus/muutto harmittomaksi suhi

#8 Post by Hevoset vei sydämeni » 24 May 2010, 18:52

Juan; Muistin itsekin myöhemmin et tästä olin tuol toisessa topikissa jo aloittanut puhetta, mut päätin viel aiheesta tehdä omankin topikin, tää kun on kuitenkin aika olennaista tietoa vinyyliharrastajille.

Tänään kokeilin itse ekaa kertaa onnistuneesti tota tulitikku temppua ja sain kuin sainkin naarmun helvettiin. Aiemmin oli ollut lähinnä liian kalliita levyjä että ois uskaltanut itse kokeilla korjata, mut tänään ku oli ylimääräinen kpl springsteenin Born In the USA:ta lähtenyt halvalla matkaan kirpparilta, päätin siitä löytyneeseen naarmuun kokeilla kikkaa. Toimii!

User avatar
Hevoset vei sydämeni
3k
Posts: 3561
Joined: 22 Jan 2007, 19:25
Location: TAMPERE

Re: Vinyyleitten naarmujen korjaus/muutto harmittomaksi suhi

#9 Post by Hevoset vei sydämeni » 24 May 2010, 18:54

Sinolia en itse lähtisi käyttään kovin mieluusti levyjen puhdistukseen, kai toi hetkellisesti tai harvoin tehtynä voi olla ihan OK mut periaatteessa siitä kuitenkin jää kaikkee paskaa sinne joka voi kyllä myöhemmin aiheuttaa sit paljon suurempia onkelmia, samoin ku vedellä pesu joka voi jättää kalkkia väliin.

En kestä tätä
-=Lord Of PIF=-
-=Lord Of PIF=-
Posts: 14974
Joined: 23 Jul 2005, 21:55

Re: Vinyyleitten naarmujen korjaus/muutto harmittomaksi suhi

#10 Post by En kestä tätä » 24 May 2010, 19:52

Mä oon käsittäny että sinoli haihtuu aika hyvin pois... ainaki videoiden ja kasettisoittimien äänipäitä ym. putsaillu tolla. Samoin 8-Bit Nintendon pelejä.

En kestä tätä
-=Lord Of PIF=-
-=Lord Of PIF=-
Posts: 14974
Joined: 23 Jul 2005, 21:55

Re: Vinyyleitten naarmujen korjaus/muutto harmittomaksi suhi

#11 Post by En kestä tätä » 24 May 2010, 19:55

Onko kukaan muuten testannu sitä Erikeeper putsaamista? Väittävät että sillä lähtee kaikki paska mm. Tiski-Jukka pesuaineet jne jne... eli idea on että levitetään erikeeperiä (varmaanki aika paksusti) vinyylille, EI kuitenkaan etiketin päälle, annetaan kuivua ja kuivunut liima lähtee helposti vinyylistä samalla putsaten kaiken sonnan raidoilta.

Auto-MZA
YOUNG SKINHEAD
Posts: 5165
Joined: 01 Sep 2007, 13:30
Location: HELSINKI

Re: Vinyyleitten naarmujen korjaus/muutto harmittomaksi suhi

#12 Post by Auto-MZA » 24 May 2010, 20:02

kuulostaa aika akuankka tempulta.

mitäs toi tiskijukka oikein on? mä muistelin että se on jotain alkoholipohjaista litkua jolla on tarkoitus puhdistaa kiekkoja, mutta jääks siitä sitten paskaa uriin?? mä puhdistin joskus levyjä sillä. sillä tappo myös vittumaiset torakat ja kuoriaset nurkista todella kätevästi.

Varsinaisen Viisas Mies

Re: Vinyyleitten naarmujen korjaus/muutto harmittomaksi suhi

#13 Post by Varsinaisen Viisas Mies » 24 May 2010, 20:31

Vedellä oon ite pessyt vinyylit ja niitä naarmuja oon saanu pois vaan tuurilla kun oon soittanu niin monta kertaa että naarmu vaan kuluu pois. En osaa sanoa voisko tota juttua sit nopeuttaa kun lisää naulapainoa. :P

En kestä tätä
-=Lord Of PIF=-
-=Lord Of PIF=-
Posts: 14974
Joined: 23 Jul 2005, 21:55

Re: Vinyyleitten naarmujen korjaus/muutto harmittomaksi suhi

#14 Post by En kestä tätä » 25 May 2010, 11:36

Duunari-Masa wrote:kuulostaa aika akuankka tempulta.

mitäs toi tiskijukka oikein on? mä muistelin että se on jotain alkoholipohjaista litkua jolla on tarkoitus puhdistaa kiekkoja, mutta jääks siitä sitten paskaa uriin?? mä puhdistin joskus levyjä sillä. sillä tappo myös vittumaiset torakat ja kuoriaset nurkista todella kätevästi.
Tiski-jukka teki vinyyleille sen mihin törmää aina sillontällön että ritisee ja ratisee hirveesti, ne kuulemma lähtee pois tolla erikeeperi jutulla eli urat puhdistuu sen ainaan jäänteistä. Varmaan siis sama ku pesis fairylla ja vinyylin pintaan jäis semmonen "kalvo".

HOtonIST
Posts: 101
Joined: 15 Feb 2008, 09:01

Re: Vinyyleitten naarmujen korjaus/muutto harmittomaksi suhi

#15 Post by HOtonIST » 15 Jun 2010, 14:17

sellasen aattelin tähän väliin mainita,että soittimen neulalla on kans melkoinen merkitys.joku vuosi sitte,kun olin (muka) rahoissaan,ostin kerranki kunnon neulan (hihhuli-hifi piireissä varmaan keskitason...),hintaa oli neulalla n.200€ mutta sen jälkeen pari sellastaki levyä mitkä kapinoi molemmin puolin kahdestaki kohti,soi todella hyvin.
Paskoilla neuloilla on levyjä pilattu,mutta myös "korjattu": Yhdellä kaverilla oli aikoinaan semmonen "levy höylä",että sen kaverit toi sille jumivia levyjä ja parin kuuntelun jälkeen ne sitte taas toimi kuillaki. Eli: jos on rahaa tai näppärät näpit & nopeet jalat,kannattaa neulaan panostaa varsinki jos kuuntelee sellasia vinyylejä mitä ei helposti rahallakaan saa,että näin.
Epäkurantti Punk-kampaus

Post Reply